Arvostelussa Jeep Compass 4ex S

Anonyymi-ap

Vuoden Compassin omistaneena, kirjoitan omia kokemuksiani autosta.

- Ajoakku ja toimintasäde pienempi kuin useimmissa kilpailijoissa. Mutta suuri puute se ei ole, sillä jos akulla pääsee noin 50km ja jollakin toisella 60km niin päivittäisessä käytössä merkityksetön asia.
- Mikäli esimerkiksi kodin ja työpaikan väli on 30km, niin ilman latausta tulee muutama kilometri ajettua bensalla. Jos on latausmahdollisuus, tätäkään määrää ei kulu.
- Vastaavasti Jeep Compassissa on lämmitettävä ajoakku, monissa muissa ladattavissa hybirideissä sitä ei ole. Talvella Jeep voi päästä pidemmälle kuin autot joilla on laskennallisesti pidempi toimintasäde mutta ei akun lämmitystä.
- Tankillisella ajaa noin 400-450 kilometriä maantieajoa. Tankki voisi olla isompi, mutta tähänkin tottuu. Loppujen lopuksi sillä ei juuri merkitystä ajaako 500km vai 400km.
- Compass on lämmin auto, ainakin tämä ladattava hybridi.
- Minusta on hyvä, että auton kojetaulussa on fyysisiä kytkimiä ja painikkeita. Kosketusnäytön saa nappia painamalla pois päältä eikä lämmityslaitetta tarvitse operoida kosketusnäytön kautta.
- Huoltoväli aika tiheä, 15tkm mutta niin se taitaa olla monessa japanilaisessakin autossa. Takuu hyvä 3v / 100tkm. Huoltopisteitä harvassa, mutta onneksi määräaikaishuollot voi tehdä muuallakin kuin merkkihuollossa ja takuu säilyy, kiitos EU-määräysten.
- Ruutia löytyy mainiosti, 520nm vääntöä ja sillä ohittaa pitkätkin rekat sukkelasti. Siinä missä etuvetoiset ja huonosti toteutetut nelivetoiset jäävät nuhjaamaan, Jeep lähtee kuin tykin suusta jos on jatkuva neliveto kytketty päälle. Automaattisessa ajotilassa vähän miettii kauemmin.

En oikein ymmärrä, miksi lehdet ovat olleet kovin kriittisiä Compassia kohtaan. Ehkä siksi, että koeajot ovat aina eräänlaisia simulaatioita, joissa tuijotetaan numeroita ja verrataan mallien paremmuutta ilman, että huomioidaan todellisia tarkoitusperiä. Onhan se toki ollut suomalaisessa autotestejä tekevissä lehdissä havaittavissa, että jos on autovertailu ja mukana on VW-perheen tuotteita, niin lehteä lukematta voi päätellä että vertailun voittaa VW-tuote. Syitä tähän voi arvailla.

Nämä ovat minun kokemukseni ladattavasta Jeep Compass -hybridistä vuosimallia 2023. Voi olla vapaasti eri mieltäkin, se ei ole keneltäkään pois.

7

360

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vuoden Compassin omistaneena, kirjoitan omia kokemuksiani autosta.

- Ajoakku ja toimintasäde pienempi kuin useimmissa kilpailijoissa. Mutta suuri puute se ei ole, sillä jos akulla pääsee noin 50km ja jollakin toisella 60km niin päivittäisessä käytössä merkityksetön asia.
      - Mikäli esimerkiksi kodin ja työpaikan väli on 30km, niin ilman latausta tulee muutama kilometri ajettua bensalla. Jos on latausmahdollisuus, tätäkään määrää ei kulu.
      - Vastaavasti Jeep Compassissa on lämmitettävä ajoakku, monissa muissa ladattavissa hybirideissä sitä ei ole. Talvella Jeep voi päästä pidemmälle kuin autot joilla on laskennallisesti pidempi toimintasäde mutta ei akun lämmitystä.
      - Tankillisella ajaa noin 400-450 kilometriä maantieajoa. Tankki voisi olla isompi, mutta tähänkin tottuu. Loppujen lopuksi sillä ei juuri merkitystä ajaako 500km vai 400km.
      - Compass on lämmin auto, ainakin tämä ladattava hybridi.
      - Minusta on hyvä, että auton kojetaulussa on fyysisiä kytkimiä ja painikkeita. Kosketusnäytön saa nappia painamalla pois päältä eikä lämmityslaitetta tarvitse operoida kosketusnäytön kautta.
      - Huoltoväli aika tiheä, 15tkm mutta niin se taitaa olla monessa japanilaisessakin autossa. Takuu hyvä 3v / 100tkm. Huoltopisteitä harvassa, mutta onneksi määräaikaishuollot voi tehdä muuallakin kuin merkkihuollossa ja takuu säilyy, kiitos EU-määräysten.
      - Ruutia löytyy mainiosti, 520nm vääntöä ja sillä ohittaa pitkätkin rekat sukkelasti. Siinä missä etuvetoiset ja huonosti toteutetut nelivetoiset jäävät nuhjaamaan, Jeep lähtee kuin tykin suusta jos on jatkuva neliveto kytketty päälle. Automaattisessa ajotilassa vähän miettii kauemmin.

En oikein ymmärrä, miksi lehdet ovat olleet kovin kriittisiä Compassia kohtaan. Ehkä siksi, että koeajot ovat aina eräänlaisia simulaatioita, joissa tuijotetaan numeroita ja verrataan mallien paremmuutta ilman, että huomioidaan todellisia tarkoitusperiä. Onhan se toki ollut suomalaisessa autotestejä tekevissä lehdissä havaittavissa, että jos on autovertailu ja mukana on VW-perheen tuotteita, niin lehteä lukematta voi päätellä että vertailun voittaa VW-tuote. Syitä tähän voi arvailla.

Nämä ovat minun kokemukseni ladattavasta Jeep Compass -hybridistä vuosimallia 2023. Voi olla vapaasti eri mieltäkin, se ei ole keneltäkään pois.

Täydentäisin paria lausetta:

- Ajoakku ja toimintasäde pienempi kuin useimmissa kilpailijoissa. Mutta suuri puute se ei ole, sillä jos akulla pääsee noin 50km ja jollakin toisella 60km niin päivittäisessä käytössä merkityksetön asia. Käytännössä asiaa voi hahmottaa seuraavasti:
      - Laskennallisesti pystyn hoitamaan päivittäisistä ajosuoritteistani Jeepin kanssa ehkä noin 80% sähköllä. Jos minulla olisi auto jossa olisi isompi akku ja pidempi toimintasäde, niin pystyihin hoitamaan ehkä 83-85% sähköllä. Joten onko se niin suuri moite, jos pari prosenttia vähemmän kaikista autolla tehdystä ajosuoritteista ei voi täysin ajaa sähköllä.
      - Jos toinen ladattava hybridi kulkee 10km pidemmälle sähköllä, siinä säästää bensaa ehkä 5 desiä. Minusta tuo 5 desiä ei ole sellainen asia, että siitä pitäisi tehdä suuri numero koska sellaisia ajosuoritteita esiintyy keskimäärin harvoin. Tietysti voi olla käyttäjäkohtaisia eroja.

Siinä missä etuvetoiset ja huonosti toteutetut nelivetoiset jäävät liukkaalla nuhjaamaan, Jeep lähtee kuin tykin suusta jos on jatkuva neliveto kytketty päälle. Automaattisessa ajotilassa vähän miettii kauemmin.

• Anonyymi

" Jos toinen ladattava hybridi kulkee 10km pidemmälle sähköllä, siinä säästää bensaa ehkä 5 desiä. Minusta tuo 5 desiä ei ole sellainen asia, että siitä pitäisi tehdä suuri numero koska sellaisia ajosuoritteita esiintyy keskimäärin harvoin."

Ei kulutuksella varmaan niin isoa merkitystä ole jos ja kun arvonalennus on ensimmäisen vuoden aikana 20.000 euroa.

Uuden trailhawk version hinta on 56490 euroa. Nettiautosta löytyy vuoden vanha, rekisteröity maaliskuussa 2023, ajettu 24.000km, hintaan 36.900 euroa.

Minun mielestäni aika kallista autoilua, mutta minulle onkin kaikki kallista kun olen köyhä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

" Jos toinen ladattava hybridi kulkee 10km pidemmälle sähköllä, siinä säästää bensaa ehkä 5 desiä. Minusta tuo 5 desiä ei ole sellainen asia, että siitä pitäisi tehdä suuri numero koska sellaisia ajosuoritteita esiintyy keskimäärin harvoin."

Ei kulutuksella varmaan niin isoa merkitystä ole jos ja kun arvonalennus on ensimmäisen vuoden aikana 20.000 euroa.

Uuden trailhawk version hinta on 56490 euroa. Nettiautosta löytyy vuoden vanha, rekisteröity maaliskuussa 2023, ajettu 24.000km, hintaan 36.900 euroa.

Minun mielestäni aika kallista autoilua, mutta minulle onkin kaikki kallista kun olen köyhä.

En katsoisi niin sanotusti listahintoja, vaan hintoja jolla auton saa hankittua. Esimerkiksi minä ostin Jeepin hintaan 42000€ + tk. Ihmettelen muuten mihin nämä maahantuojan hinnat perustuvat. Tätä taustaa vasten Jeep on säilyttänyt erinomaisesti arvonsa erityisesti sähköautoihin verrattuna. Muutenkin arvonalenema on suurin menoerä autoissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tesla Model Y Long Range AWD 2022 hinta 64 400€. Nyt 2024 Nettiautossa samanlainen vm-22 maksoi 42000€.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En katsoisi niin sanotusti listahintoja, vaan hintoja jolla auton saa hankittua. Esimerkiksi minä ostin Jeepin hintaan 42000€ tk. Ihmettelen muuten mihin nämä maahantuojan hinnat perustuvat. Tätä taustaa vasten Jeep on säilyttänyt erinomaisesti arvonsa erityisesti sähköautoihin verrattuna. Muutenkin arvonalenema on suurin menoerä autoissa.

Tuossa hintaluokassa autot yleensä hankitaan työkäyttöön liisareina, harva ostaa omalla rahalla autoa joka maksaa yli 50t€.

Esimerkiksi uutta ajamatonta Jeep Compassia ladattavana nelivetoisena hybridinä saa tällä hetkellä samaan hintaan kuin Mitsubishi Eclipse Crossia tai Kia Sportagea.

Vertailun vuoksi Volkswagenilla tällä hetkellä ainoa vastaava malli jossa on samat ominaisuudet Compassin kanssa on Touareg. Hintaa on sitten 100 000€, tosin onhan se isompi auto ja eri luokassa. Sitä ihmettelen missä Tiguanin nelivetoinen PHEV-malli on.

• Anonyymi

Käytettävyydestä annan kyllä plussaa: kaikki tärkeimmät toiminnot hoituvat ilman kosketusnäyttöä. Nythän se muuten tulee turvatestien kriteeriksi, miten autoa käytetään. Jos auton tärkeimmät toiminnot ovat kosketusnäytössä valikkojen takana, siitä tulee miinusta ja hyvä niin, sillä sehän turvallisuusriski. Jeepissä nämä asiat ovat kunnossa, ja toivottavasti myös seuraavan sukupolven Compass on yhtä helppokäyttöinen kuin tämä nykyinen.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      7420
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      50
      5578
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      62
      3122
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2573
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1608
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      201
      1433
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1119
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      325
      1077
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      244
      1037
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      926
    Aihe