Arvostelussa Jeep Compass 4ex S

Anonyymi-ap

Vuoden Compassin omistaneena, kirjoitan omia kokemuksiani autosta.

- Ajoakku ja toimintasäde pienempi kuin useimmissa kilpailijoissa. Mutta suuri puute se ei ole, sillä jos akulla pääsee noin 50km ja jollakin toisella 60km niin päivittäisessä käytössä merkityksetön asia.
- Mikäli esimerkiksi kodin ja työpaikan väli on 30km, niin ilman latausta tulee muutama kilometri ajettua bensalla. Jos on latausmahdollisuus, tätäkään määrää ei kulu.
- Vastaavasti Jeep Compassissa on lämmitettävä ajoakku, monissa muissa ladattavissa hybirideissä sitä ei ole. Talvella Jeep voi päästä pidemmälle kuin autot joilla on laskennallisesti pidempi toimintasäde mutta ei akun lämmitystä.
- Tankillisella ajaa noin 400-450 kilometriä maantieajoa. Tankki voisi olla isompi, mutta tähänkin tottuu. Loppujen lopuksi sillä ei juuri merkitystä ajaako 500km vai 400km.
- Compass on lämmin auto, ainakin tämä ladattava hybridi.
- Minusta on hyvä, että auton kojetaulussa on fyysisiä kytkimiä ja painikkeita. Kosketusnäytön saa nappia painamalla pois päältä eikä lämmityslaitetta tarvitse operoida kosketusnäytön kautta.
- Huoltoväli aika tiheä, 15tkm mutta niin se taitaa olla monessa japanilaisessakin autossa. Takuu hyvä 3v / 100tkm. Huoltopisteitä harvassa, mutta onneksi määräaikaishuollot voi tehdä muuallakin kuin merkkihuollossa ja takuu säilyy, kiitos EU-määräysten.
- Ruutia löytyy mainiosti, 520nm vääntöä ja sillä ohittaa pitkätkin rekat sukkelasti. Siinä missä etuvetoiset ja huonosti toteutetut nelivetoiset jäävät nuhjaamaan, Jeep lähtee kuin tykin suusta jos on jatkuva neliveto kytketty päälle. Automaattisessa ajotilassa vähän miettii kauemmin.

En oikein ymmärrä, miksi lehdet ovat olleet kovin kriittisiä Compassia kohtaan. Ehkä siksi, että koeajot ovat aina eräänlaisia simulaatioita, joissa tuijotetaan numeroita ja verrataan mallien paremmuutta ilman, että huomioidaan todellisia tarkoitusperiä. Onhan se toki ollut suomalaisessa autotestejä tekevissä lehdissä havaittavissa, että jos on autovertailu ja mukana on VW-perheen tuotteita, niin lehteä lukematta voi päätellä että vertailun voittaa VW-tuote. Syitä tähän voi arvailla.

Nämä ovat minun kokemukseni ladattavasta Jeep Compass -hybridistä vuosimallia 2023. Voi olla vapaasti eri mieltäkin, se ei ole keneltäkään pois.

7

882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vuoden Compassin omistaneena, kirjoitan omia kokemuksiani autosta.

      - Ajoakku ja toimintasäde pienempi kuin useimmissa kilpailijoissa. Mutta suuri puute se ei ole, sillä jos akulla pääsee noin 50km ja jollakin toisella 60km niin päivittäisessä käytössä merkityksetön asia.
      - Mikäli esimerkiksi kodin ja työpaikan väli on 30km, niin ilman latausta tulee muutama kilometri ajettua bensalla. Jos on latausmahdollisuus, tätäkään määrää ei kulu.
      - Vastaavasti Jeep Compassissa on lämmitettävä ajoakku, monissa muissa ladattavissa hybirideissä sitä ei ole. Talvella Jeep voi päästä pidemmälle kuin autot joilla on laskennallisesti pidempi toimintasäde mutta ei akun lämmitystä.
      - Tankillisella ajaa noin 400-450 kilometriä maantieajoa. Tankki voisi olla isompi, mutta tähänkin tottuu. Loppujen lopuksi sillä ei juuri merkitystä ajaako 500km vai 400km.
      - Compass on lämmin auto, ainakin tämä ladattava hybridi.
      - Minusta on hyvä, että auton kojetaulussa on fyysisiä kytkimiä ja painikkeita. Kosketusnäytön saa nappia painamalla pois päältä eikä lämmityslaitetta tarvitse operoida kosketusnäytön kautta.
      - Huoltoväli aika tiheä, 15tkm mutta niin se taitaa olla monessa japanilaisessakin autossa. Takuu hyvä 3v / 100tkm. Huoltopisteitä harvassa, mutta onneksi määräaikaishuollot voi tehdä muuallakin kuin merkkihuollossa ja takuu säilyy, kiitos EU-määräysten.
      - Ruutia löytyy mainiosti, 520nm vääntöä ja sillä ohittaa pitkätkin rekat sukkelasti. Siinä missä etuvetoiset ja huonosti toteutetut nelivetoiset jäävät nuhjaamaan, Jeep lähtee kuin tykin suusta jos on jatkuva neliveto kytketty päälle. Automaattisessa ajotilassa vähän miettii kauemmin.

      En oikein ymmärrä, miksi lehdet ovat olleet kovin kriittisiä Compassia kohtaan. Ehkä siksi, että koeajot ovat aina eräänlaisia simulaatioita, joissa tuijotetaan numeroita ja verrataan mallien paremmuutta ilman, että huomioidaan todellisia tarkoitusperiä. Onhan se toki ollut suomalaisessa autotestejä tekevissä lehdissä havaittavissa, että jos on autovertailu ja mukana on VW-perheen tuotteita, niin lehteä lukematta voi päätellä että vertailun voittaa VW-tuote. Syitä tähän voi arvailla.

      Nämä ovat minun kokemukseni ladattavasta Jeep Compass -hybridistä vuosimallia 2023. Voi olla vapaasti eri mieltäkin, se ei ole keneltäkään pois.

      Täydentäisin paria lausetta:

      - Ajoakku ja toimintasäde pienempi kuin useimmissa kilpailijoissa. Mutta suuri puute se ei ole, sillä jos akulla pääsee noin 50km ja jollakin toisella 60km niin päivittäisessä käytössä merkityksetön asia. Käytännössä asiaa voi hahmottaa seuraavasti:
      - Laskennallisesti pystyn hoitamaan päivittäisistä ajosuoritteistani Jeepin kanssa ehkä noin 80% sähköllä. Jos minulla olisi auto jossa olisi isompi akku ja pidempi toimintasäde, niin pystyihin hoitamaan ehkä 83-85% sähköllä. Joten onko se niin suuri moite, jos pari prosenttia vähemmän kaikista autolla tehdystä ajosuoritteista ei voi täysin ajaa sähköllä.
      - Jos toinen ladattava hybridi kulkee 10km pidemmälle sähköllä, siinä säästää bensaa ehkä 5 desiä. Minusta tuo 5 desiä ei ole sellainen asia, että siitä pitäisi tehdä suuri numero koska sellaisia ajosuoritteita esiintyy keskimäärin harvoin. Tietysti voi olla käyttäjäkohtaisia eroja.

      Siinä missä etuvetoiset ja huonosti toteutetut nelivetoiset jäävät liukkaalla nuhjaamaan, Jeep lähtee kuin tykin suusta jos on jatkuva neliveto kytketty päälle. Automaattisessa ajotilassa vähän miettii kauemmin.

      • Anonyymi

        " Jos toinen ladattava hybridi kulkee 10km pidemmälle sähköllä, siinä säästää bensaa ehkä 5 desiä. Minusta tuo 5 desiä ei ole sellainen asia, että siitä pitäisi tehdä suuri numero koska sellaisia ajosuoritteita esiintyy keskimäärin harvoin."

        Ei kulutuksella varmaan niin isoa merkitystä ole jos ja kun arvonalennus on ensimmäisen vuoden aikana 20.000 euroa.

        Uuden trailhawk version hinta on 56490 euroa. Nettiautosta löytyy vuoden vanha, rekisteröity maaliskuussa 2023, ajettu 24.000km, hintaan 36.900 euroa.

        Minun mielestäni aika kallista autoilua, mutta minulle onkin kaikki kallista kun olen köyhä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Jos toinen ladattava hybridi kulkee 10km pidemmälle sähköllä, siinä säästää bensaa ehkä 5 desiä. Minusta tuo 5 desiä ei ole sellainen asia, että siitä pitäisi tehdä suuri numero koska sellaisia ajosuoritteita esiintyy keskimäärin harvoin."

        Ei kulutuksella varmaan niin isoa merkitystä ole jos ja kun arvonalennus on ensimmäisen vuoden aikana 20.000 euroa.

        Uuden trailhawk version hinta on 56490 euroa. Nettiautosta löytyy vuoden vanha, rekisteröity maaliskuussa 2023, ajettu 24.000km, hintaan 36.900 euroa.

        Minun mielestäni aika kallista autoilua, mutta minulle onkin kaikki kallista kun olen köyhä.

        En katsoisi niin sanotusti listahintoja, vaan hintoja jolla auton saa hankittua. Esimerkiksi minä ostin Jeepin hintaan 42000€ + tk. Ihmettelen muuten mihin nämä maahantuojan hinnat perustuvat. Tätä taustaa vasten Jeep on säilyttänyt erinomaisesti arvonsa erityisesti sähköautoihin verrattuna. Muutenkin arvonalenema on suurin menoerä autoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Jos toinen ladattava hybridi kulkee 10km pidemmälle sähköllä, siinä säästää bensaa ehkä 5 desiä. Minusta tuo 5 desiä ei ole sellainen asia, että siitä pitäisi tehdä suuri numero koska sellaisia ajosuoritteita esiintyy keskimäärin harvoin."

        Ei kulutuksella varmaan niin isoa merkitystä ole jos ja kun arvonalennus on ensimmäisen vuoden aikana 20.000 euroa.

        Uuden trailhawk version hinta on 56490 euroa. Nettiautosta löytyy vuoden vanha, rekisteröity maaliskuussa 2023, ajettu 24.000km, hintaan 36.900 euroa.

        Minun mielestäni aika kallista autoilua, mutta minulle onkin kaikki kallista kun olen köyhä.

        Tesla Model Y Long Range AWD 2022 hinta 64 400€. Nyt 2024 Nettiautossa samanlainen vm-22 maksoi 42000€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En katsoisi niin sanotusti listahintoja, vaan hintoja jolla auton saa hankittua. Esimerkiksi minä ostin Jeepin hintaan 42000€ tk. Ihmettelen muuten mihin nämä maahantuojan hinnat perustuvat. Tätä taustaa vasten Jeep on säilyttänyt erinomaisesti arvonsa erityisesti sähköautoihin verrattuna. Muutenkin arvonalenema on suurin menoerä autoissa.

        Tuossa hintaluokassa autot yleensä hankitaan työkäyttöön liisareina, harva ostaa omalla rahalla autoa joka maksaa yli 50t€.

        Esimerkiksi uutta ajamatonta Jeep Compassia ladattavana nelivetoisena hybridinä saa tällä hetkellä samaan hintaan kuin Mitsubishi Eclipse Crossia tai Kia Sportagea.

        Vertailun vuoksi Volkswagenilla tällä hetkellä ainoa vastaava malli jossa on samat ominaisuudet Compassin kanssa on Touareg. Hintaa on sitten 100 000€, tosin onhan se isompi auto ja eri luokassa. Sitä ihmettelen missä Tiguanin nelivetoinen PHEV-malli on.


    • Anonyymi

      Käytettävyydestä annan kyllä plussaa: kaikki tärkeimmät toiminnot hoituvat ilman kosketusnäyttöä. Nythän se muuten tulee turvatestien kriteeriksi, miten autoa käytetään. Jos auton tärkeimmät toiminnot ovat kosketusnäytössä valikkojen takana, siitä tulee miinusta ja hyvä niin, sillä sehän turvallisuusriski. Jeepissä nämä asiat ovat kunnossa, ja toivottavasti myös seuraavan sukupolven Compass on yhtä helppokäyttöinen kuin tämä nykyinen.

    • Anonyymi

      50. Autoni on Jeep. 9 vuotta olen sillä ajanut ja erinomaisten maastoajo-ominaisiuksiensa takia pidän sen "mönkijänä" jatkossakin.

      Tarvetta myyntiin ei ole, mutta toisen dieselpakettiauton sijaan aloin harkita Jeep Compas töpseli hybridiä samanhintaisen keskisuuren dieselin (Grand Cherokee) ostamisen sijaan. Pidän luonnossa liikkumisesta, miksipä metsäautoteillä ei voisi olla myös ekologisempi vaihtoehto kuin HVO naftaa pihisti käyttävä, mutta tarvittaessa 250 hv dieselpaku?

      Hmm. Mitenkäs kallista nuo hybridit ovat todellisuudessa pitää?

      Aasialaista autoa en enää pidä itselläni useammastakaan syystä, joten miksipä jeeppi ei olisi aito Jeeppi?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      263
      9895
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      193
      5634
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      162
      5210
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      74
      4875
    5. Ootko sä nainen suuttunut

      jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      212
      2439
    6. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

      Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      12
      2269
    7. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

      Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      339
      1977
    8. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      21
      1655
    9. Minkälainen auto

      Kaivatullasi on? Väri/Merkki? :)
      Ikävä
      90
      1607
    10. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      0
      1450
    Aihe