Arvostelussa Jeep Compass 4ex S

Anonyymi-ap

Vuoden Compassin omistaneena, kirjoitan omia kokemuksiani autosta.

- Ajoakku ja toimintasäde pienempi kuin useimmissa kilpailijoissa. Mutta suuri puute se ei ole, sillä jos akulla pääsee noin 50km ja jollakin toisella 60km niin päivittäisessä käytössä merkityksetön asia.
- Mikäli esimerkiksi kodin ja työpaikan väli on 30km, niin ilman latausta tulee muutama kilometri ajettua bensalla. Jos on latausmahdollisuus, tätäkään määrää ei kulu.
- Vastaavasti Jeep Compassissa on lämmitettävä ajoakku, monissa muissa ladattavissa hybirideissä sitä ei ole. Talvella Jeep voi päästä pidemmälle kuin autot joilla on laskennallisesti pidempi toimintasäde mutta ei akun lämmitystä.
- Tankillisella ajaa noin 400-450 kilometriä maantieajoa. Tankki voisi olla isompi, mutta tähänkin tottuu. Loppujen lopuksi sillä ei juuri merkitystä ajaako 500km vai 400km.
- Compass on lämmin auto, ainakin tämä ladattava hybridi.
- Minusta on hyvä, että auton kojetaulussa on fyysisiä kytkimiä ja painikkeita. Kosketusnäytön saa nappia painamalla pois päältä eikä lämmityslaitetta tarvitse operoida kosketusnäytön kautta.
- Huoltoväli aika tiheä, 15tkm mutta niin se taitaa olla monessa japanilaisessakin autossa. Takuu hyvä 3v / 100tkm. Huoltopisteitä harvassa, mutta onneksi määräaikaishuollot voi tehdä muuallakin kuin merkkihuollossa ja takuu säilyy, kiitos EU-määräysten.
- Ruutia löytyy mainiosti, 520nm vääntöä ja sillä ohittaa pitkätkin rekat sukkelasti. Siinä missä etuvetoiset ja huonosti toteutetut nelivetoiset jäävät nuhjaamaan, Jeep lähtee kuin tykin suusta jos on jatkuva neliveto kytketty päälle. Automaattisessa ajotilassa vähän miettii kauemmin.

En oikein ymmärrä, miksi lehdet ovat olleet kovin kriittisiä Compassia kohtaan. Ehkä siksi, että koeajot ovat aina eräänlaisia simulaatioita, joissa tuijotetaan numeroita ja verrataan mallien paremmuutta ilman, että huomioidaan todellisia tarkoitusperiä. Onhan se toki ollut suomalaisessa autotestejä tekevissä lehdissä havaittavissa, että jos on autovertailu ja mukana on VW-perheen tuotteita, niin lehteä lukematta voi päätellä että vertailun voittaa VW-tuote. Syitä tähän voi arvailla.

Nämä ovat minun kokemukseni ladattavasta Jeep Compass -hybridistä vuosimallia 2023. Voi olla vapaasti eri mieltäkin, se ei ole keneltäkään pois.

5

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vuoden Compassin omistaneena, kirjoitan omia kokemuksiani autosta.

      - Ajoakku ja toimintasäde pienempi kuin useimmissa kilpailijoissa. Mutta suuri puute se ei ole, sillä jos akulla pääsee noin 50km ja jollakin toisella 60km niin päivittäisessä käytössä merkityksetön asia.
      - Mikäli esimerkiksi kodin ja työpaikan väli on 30km, niin ilman latausta tulee muutama kilometri ajettua bensalla. Jos on latausmahdollisuus, tätäkään määrää ei kulu.
      - Vastaavasti Jeep Compassissa on lämmitettävä ajoakku, monissa muissa ladattavissa hybirideissä sitä ei ole. Talvella Jeep voi päästä pidemmälle kuin autot joilla on laskennallisesti pidempi toimintasäde mutta ei akun lämmitystä.
      - Tankillisella ajaa noin 400-450 kilometriä maantieajoa. Tankki voisi olla isompi, mutta tähänkin tottuu. Loppujen lopuksi sillä ei juuri merkitystä ajaako 500km vai 400km.
      - Compass on lämmin auto, ainakin tämä ladattava hybridi.
      - Minusta on hyvä, että auton kojetaulussa on fyysisiä kytkimiä ja painikkeita. Kosketusnäytön saa nappia painamalla pois päältä eikä lämmityslaitetta tarvitse operoida kosketusnäytön kautta.
      - Huoltoväli aika tiheä, 15tkm mutta niin se taitaa olla monessa japanilaisessakin autossa. Takuu hyvä 3v / 100tkm. Huoltopisteitä harvassa, mutta onneksi määräaikaishuollot voi tehdä muuallakin kuin merkkihuollossa ja takuu säilyy, kiitos EU-määräysten.
      - Ruutia löytyy mainiosti, 520nm vääntöä ja sillä ohittaa pitkätkin rekat sukkelasti. Siinä missä etuvetoiset ja huonosti toteutetut nelivetoiset jäävät nuhjaamaan, Jeep lähtee kuin tykin suusta jos on jatkuva neliveto kytketty päälle. Automaattisessa ajotilassa vähän miettii kauemmin.

      En oikein ymmärrä, miksi lehdet ovat olleet kovin kriittisiä Compassia kohtaan. Ehkä siksi, että koeajot ovat aina eräänlaisia simulaatioita, joissa tuijotetaan numeroita ja verrataan mallien paremmuutta ilman, että huomioidaan todellisia tarkoitusperiä. Onhan se toki ollut suomalaisessa autotestejä tekevissä lehdissä havaittavissa, että jos on autovertailu ja mukana on VW-perheen tuotteita, niin lehteä lukematta voi päätellä että vertailun voittaa VW-tuote. Syitä tähän voi arvailla.

      Nämä ovat minun kokemukseni ladattavasta Jeep Compass -hybridistä vuosimallia 2023. Voi olla vapaasti eri mieltäkin, se ei ole keneltäkään pois.

      Täydentäisin paria lausetta:

      - Ajoakku ja toimintasäde pienempi kuin useimmissa kilpailijoissa. Mutta suuri puute se ei ole, sillä jos akulla pääsee noin 50km ja jollakin toisella 60km niin päivittäisessä käytössä merkityksetön asia. Käytännössä asiaa voi hahmottaa seuraavasti:
      - Laskennallisesti pystyn hoitamaan päivittäisistä ajosuoritteistani Jeepin kanssa ehkä noin 80% sähköllä. Jos minulla olisi auto jossa olisi isompi akku ja pidempi toimintasäde, niin pystyihin hoitamaan ehkä 83-85% sähköllä. Joten onko se niin suuri moite, jos pari prosenttia vähemmän kaikista autolla tehdystä ajosuoritteista ei voi täysin ajaa sähköllä.
      - Jos toinen ladattava hybridi kulkee 10km pidemmälle sähköllä, siinä säästää bensaa ehkä 5 desiä. Minusta tuo 5 desiä ei ole sellainen asia, että siitä pitäisi tehdä suuri numero koska sellaisia ajosuoritteita esiintyy keskimäärin harvoin. Tietysti voi olla käyttäjäkohtaisia eroja.

      Siinä missä etuvetoiset ja huonosti toteutetut nelivetoiset jäävät liukkaalla nuhjaamaan, Jeep lähtee kuin tykin suusta jos on jatkuva neliveto kytketty päälle. Automaattisessa ajotilassa vähän miettii kauemmin.

      • Anonyymi

        " Jos toinen ladattava hybridi kulkee 10km pidemmälle sähköllä, siinä säästää bensaa ehkä 5 desiä. Minusta tuo 5 desiä ei ole sellainen asia, että siitä pitäisi tehdä suuri numero koska sellaisia ajosuoritteita esiintyy keskimäärin harvoin."

        Ei kulutuksella varmaan niin isoa merkitystä ole jos ja kun arvonalennus on ensimmäisen vuoden aikana 20.000 euroa.

        Uuden trailhawk version hinta on 56490 euroa. Nettiautosta löytyy vuoden vanha, rekisteröity maaliskuussa 2023, ajettu 24.000km, hintaan 36.900 euroa.

        Minun mielestäni aika kallista autoilua, mutta minulle onkin kaikki kallista kun olen köyhä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Jos toinen ladattava hybridi kulkee 10km pidemmälle sähköllä, siinä säästää bensaa ehkä 5 desiä. Minusta tuo 5 desiä ei ole sellainen asia, että siitä pitäisi tehdä suuri numero koska sellaisia ajosuoritteita esiintyy keskimäärin harvoin."

        Ei kulutuksella varmaan niin isoa merkitystä ole jos ja kun arvonalennus on ensimmäisen vuoden aikana 20.000 euroa.

        Uuden trailhawk version hinta on 56490 euroa. Nettiautosta löytyy vuoden vanha, rekisteröity maaliskuussa 2023, ajettu 24.000km, hintaan 36.900 euroa.

        Minun mielestäni aika kallista autoilua, mutta minulle onkin kaikki kallista kun olen köyhä.

        En katsoisi niin sanotusti listahintoja, vaan hintoja jolla auton saa hankittua. Esimerkiksi minä ostin Jeepin hintaan 42000€ + tk. Ihmettelen muuten mihin nämä maahantuojan hinnat perustuvat. Tätä taustaa vasten Jeep on säilyttänyt erinomaisesti arvonsa erityisesti sähköautoihin verrattuna. Muutenkin arvonalenema on suurin menoerä autoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Jos toinen ladattava hybridi kulkee 10km pidemmälle sähköllä, siinä säästää bensaa ehkä 5 desiä. Minusta tuo 5 desiä ei ole sellainen asia, että siitä pitäisi tehdä suuri numero koska sellaisia ajosuoritteita esiintyy keskimäärin harvoin."

        Ei kulutuksella varmaan niin isoa merkitystä ole jos ja kun arvonalennus on ensimmäisen vuoden aikana 20.000 euroa.

        Uuden trailhawk version hinta on 56490 euroa. Nettiautosta löytyy vuoden vanha, rekisteröity maaliskuussa 2023, ajettu 24.000km, hintaan 36.900 euroa.

        Minun mielestäni aika kallista autoilua, mutta minulle onkin kaikki kallista kun olen köyhä.

        Tesla Model Y Long Range AWD 2022 hinta 64 400€. Nyt 2024 Nettiautossa samanlainen vm-22 maksoi 42000€.


    • Anonyymi

      Käytettävyydestä annan kyllä plussaa: kaikki tärkeimmät toiminnot hoituvat ilman kosketusnäyttöä. Nythän se muuten tulee turvatestien kriteeriksi, miten autoa käytetään. Jos auton tärkeimmät toiminnot ovat kosketusnäytössä valikkojen takana, siitä tulee miinusta ja hyvä niin, sillä sehän turvallisuusriski. Jeepissä nämä asiat ovat kunnossa, ja toivottavasti myös seuraavan sukupolven Compass on yhtä helppokäyttöinen kuin tämä nykyinen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2704
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      9
      1965
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1433
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1315
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1290
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1211
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1131
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1075
    9. 20
      1036
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    Aihe