Sähköpotkulaudat

Anonyymi-ap

Sähköpotkulaudat on vaarallisia. Siinä on kävelijät ja pyöräilijät vaarassa. Yhtenä päivänä tuli sähköpotkulauta vauhdilla nurkan takaa. Kaupungissa risteyksessä rakennusten läpi ei näe tuleeko sieltä vauhdilla sähköpotkulauta.

36

638

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On melkoinen pommi kun sähköpotkulauta tulee katukäytävää pitkin 25 km/h rakennuksen seinustaa. Siinä ei autokuski ehdi tajuta mikä jysähti kylkeen tai jäi alle. Reaktioaika on noin sekunti ja siinä ajassa potkulauta on edennyt jo n. 7 metriä.

      • Anonyymi

        Mikä on katukäytävä? Missä sellaisen voi nähdä?


    • Anonyymi

      Kaikki Suomessa vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat niitä, joilla PITÄÄ ajaa ajoradalla tai pyörätiellä!

      Pääkaupunkiseudulla kun seuraa missä niillä ajetaan niin se on useimmiten jalkakäytävä.

      Suomessa pyörätie merkitään pyörätien liikennemerkillä eli kaikki muut ajoradasta rakenteellisesta erotetut väylät ovat jalkakäytäviä.

      On se hienoa katsella, kun minä lähes 70 täti-ihminen ajan jopa Pohjoisespalla ajoradalla ja viereisillä jalkakäytävillä ajetaan pyörillä ja sähköpotkulaudoilla. Samaa on myös muilla kaduilla myös Helsingin keskustassa.

      Sähköpotkulaudat tulisi kieltää!

      • Anonyymi

        No kiellä. Sitten ongelma on ratkaistu.


    • Anonyymi

      Ei ne sähköpotkulaudat ole vaarallisia, vaan niiden käyttäjien toiminta vaarantaa muiden turvallisuuden.

    • Anonyymi

      Tästä jutusta selviää hyvin miten pyörätie merkitään!

      https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010376168.html

      Toivottavasti Pastersteinin porukat ratsaavat pyöräilijöitä, sähköpotkulautailijoita, sähköskoottereita myös Helsingin Sokoksen ympärillä olevilla jalkakäytävillä.

      Niin Mannerheimintien, Postikadun, Kaivokadun kuin Asema-aukion, Sokoksen puolella sijaitsevat, ajoradasta erotetut väylät ovat jalkakäytäviä!

      Siellä ajetaan surutta ihmisten joukkoon jopa niillä isoilla sähköskoottereilla, jotka painavat lähes 100 kg, ovat paksurenkaisia ja osa niistä on harrikan näköisiä!

      Itse ollessani pyöräilijä en aja tuolla alueella jalkakäytävillä, koska en aja muuallakaan kuten POhjoisespalla. Ollessani pyöräilijä ajan sillä aina ajoradalla ellei ole pyörätietä!

      • Anonyymi

        Eihän poliisi näitä vihreitä pyöräilijöitä sakota koskaan paitsi jos ajavat jalankulkijan päälle? Muuten kaikki virheet on varsinkin Helsingin keskustassa on autoilijoiden vika. Siksi en ole Hki:n keskustassa käynyt pitkään aikaan, joskus on tullut käytyä ostoksilla ja ravintolassa eipä tee mieli enää mennä? Parkkipaikka on melkein mahdotonta löytää ja hinta on sitten törkeä! Saavat vihreät ja matut pitää keskustan, ei kait siellä enää kauppoja kannata pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän poliisi näitä vihreitä pyöräilijöitä sakota koskaan paitsi jos ajavat jalankulkijan päälle? Muuten kaikki virheet on varsinkin Helsingin keskustassa on autoilijoiden vika. Siksi en ole Hki:n keskustassa käynyt pitkään aikaan, joskus on tullut käytyä ostoksilla ja ravintolassa eipä tee mieli enää mennä? Parkkipaikka on melkein mahdotonta löytää ja hinta on sitten törkeä! Saavat vihreät ja matut pitää keskustan, ei kait siellä enää kauppoja kannata pitää.

        Helsingissä mennään liiaksi pyöräilijän ehdoilla eli ensiksi pyöräilijät/skuuttajaat sitten vasta muut!

        Poliisit satunnaisesti puuttuvat pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden rikkeisiin.

        On monia ykkösluokan pyöräteitä, jotka harjataan lumisateella monta kertaa päivässä, jotta pyöräilijöillä on kesäkelit vuoden ympäri.

        Monessa paikassa lumet harjataan viereiselle jalkakäytävälle, jota ei sitten aurata tunteihin .

        Alla hyvä esim. ensiksi pyöräilijät ja sitten muut eli tässä tapauksessa joukkoliikenne tulee kärsimään. Helsinki tulee rakentamaan korotetun suojatien ja pyöräilijän ylityspaikan eli ajoradalla ajavat väistävät pyöräilijöitä ja tietysti jalankulkijoita.

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/679db597-bbaa-4c0f-abc8-dfa925e94355

        Korotus tullaan näillä näkymin rakentamaan tänä kesänä!

        Eli kun pyöräilijät eivät noudata liikennesääntöjä niin muutetaan sellaiseksi miten he ovat käyttäytyneet!

        Kesäisen pyöräliikenteen määrä tuossa kohdassa tarkoittaa sitä, että joukkoliikenteen aikataulut eivät tule pitämään vaan kulkevat myöhässä!

        Kansalaistorin puistoalue eli Oodin ja Musiikkitalon/Finlandia talon välissä, jalankulkija saa ylittää pyörätien sieltä mistä haluaa eli ei tarvitse kiertää suojatien kautta!

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sähköpotkulautoihin yli 15 km/h kulkevat, sovelletaan polkupyöräilijän liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä mennään liiaksi pyöräilijän ehdoilla eli ensiksi pyöräilijät/skuuttajaat sitten vasta muut!

        Poliisit satunnaisesti puuttuvat pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden rikkeisiin.

        On monia ykkösluokan pyöräteitä, jotka harjataan lumisateella monta kertaa päivässä, jotta pyöräilijöillä on kesäkelit vuoden ympäri.

        Monessa paikassa lumet harjataan viereiselle jalkakäytävälle, jota ei sitten aurata tunteihin .

        Alla hyvä esim. ensiksi pyöräilijät ja sitten muut eli tässä tapauksessa joukkoliikenne tulee kärsimään. Helsinki tulee rakentamaan korotetun suojatien ja pyöräilijän ylityspaikan eli ajoradalla ajavat väistävät pyöräilijöitä ja tietysti jalankulkijoita.

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/679db597-bbaa-4c0f-abc8-dfa925e94355

        Korotus tullaan näillä näkymin rakentamaan tänä kesänä!

        Eli kun pyöräilijät eivät noudata liikennesääntöjä niin muutetaan sellaiseksi miten he ovat käyttäytyneet!

        Kesäisen pyöräliikenteen määrä tuossa kohdassa tarkoittaa sitä, että joukkoliikenteen aikataulut eivät tule pitämään vaan kulkevat myöhässä!

        Kansalaistorin puistoalue eli Oodin ja Musiikkitalon/Finlandia talon välissä, jalankulkija saa ylittää pyörätien sieltä mistä haluaa eli ei tarvitse kiertää suojatien kautta!

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sähköpotkulautoihin yli 15 km/h kulkevat, sovelletaan polkupyöräilijän liikennesääntöjä.

        Pasterstein kertoi eräässä uutisessa, että tänä vuonna on tavoite "sakottaa" 400 pyöräilijää, skuuttaaja tms kuljettajaa, liikennesääntöjen vastaisesta ajamisesta!

        Siis vain 400! Se on vain runsas 1/pv.

        Päivätavoitteeksi kannattaisi asettaa vähintää tuo 400, joka tulisi todella helposti!

        Kiinnijäämisriski on olematon! Huonolla tuurilla jää kiinni.

        Ei koske minua, joka en aja pyörällä liikennesääntöjen vastaisesti, edes Helsingin keskustassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pasterstein kertoi eräässä uutisessa, että tänä vuonna on tavoite "sakottaa" 400 pyöräilijää, skuuttaaja tms kuljettajaa, liikennesääntöjen vastaisesta ajamisesta!

        Siis vain 400! Se on vain runsas 1/pv.

        Päivätavoitteeksi kannattaisi asettaa vähintää tuo 400, joka tulisi todella helposti!

        Kiinnijäämisriski on olematon! Huonolla tuurilla jää kiinni.

        Ei koske minua, joka en aja pyörällä liikennesääntöjen vastaisesti, edes Helsingin keskustassa.

        Jää kiinni mistä? Eivät kaikki aja sääntöjen vastaisesti, kuten itse taidat kuvitella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jää kiinni mistä? Eivät kaikki aja sääntöjen vastaisesti, kuten itse taidat kuvitella.

        Kannattaisi tulla esimerkiksi Helsingin keskustaan katsomaan missä polkupyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ajavat?

        Pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä. Lisäksi sellainen tieto, että ei riitä, että Helsingistä löytyy jostakin pyörätien liikennemerkki. Liikennemerkki tulee aina olla ajosuunnassa eli kun ajat suoraan pyörällä risteyksen yli niin siellä pitää olla se pyörätien liikennemerkki.

        Jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa eikä sitä yleensä merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä.

        Suurin osa Helsingin ydinkeskustan ja eteläisen Helsingin, ajoradasta erotetuista väylistä on jalkakäytäviä!

        Itse ajan pyörällä ajoradalla esim. Pohjoisespalla, Aleksilla, Kaivokadulla, Unioninkadulla, niin samaan aikaan kymmeniä pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita ajaa viereisillä jalkakäytävillä.

        '


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pasterstein kertoi eräässä uutisessa, että tänä vuonna on tavoite "sakottaa" 400 pyöräilijää, skuuttaaja tms kuljettajaa, liikennesääntöjen vastaisesta ajamisesta!

        Siis vain 400! Se on vain runsas 1/pv.

        Päivätavoitteeksi kannattaisi asettaa vähintää tuo 400, joka tulisi todella helposti!

        Kiinnijäämisriski on olematon! Huonolla tuurilla jää kiinni.

        Ei koske minua, joka en aja pyörällä liikennesääntöjen vastaisesti, edes Helsingin keskustassa.

        Pasterstein porukat ovat kunnostautuneet:

        https://yle.fi/a/74-20091662

        Itse lähempänä 70 vuotta, ihmettelen myös tuota jalkakäytävällä ajamista niin skuuteilla kuin polkupyörillä. Helsingissä ei ole vaarallista ajaa pyörällä ajoradalla missään!

        Minulla onnistuu ajaminen pyörällä myös Pohjoisespalla ajoradalla eikä autoilijat kiilaa, soita torvea jne.

        Sokoksen kortteli on myös jalkakäytävien osalta pyöräilijöiden ja skuuttajien valvoittama.

        Sokoksen ympäri on joka puolella jalkakäytävä, mutta niin vain siellä skuuttaajat ja pyöräilijät ajavat jalkakäytävillä. Ajan siellä pyörällä ajoradalla niin Postikadulla, Asema-aukiolla kuin Kaivokadulla. Mannerheimintien puolella on pyöräkaista mikäli suunta on Stokkalta Postitalolle. Itse ajan pyörällä Kaivokadulla mm. Manskun suunnasta tai Manskun suuntaan.

        Olen hengissä!

        Jalankulkijana on paljon vaarallisempaa kävellä jalkakäytävällä kuin ajaa pyörällä ajoradalla!

        Kuten uutisessa Pasterstein toteaa niin ajoradalla pyöräily on Helsingissä turvallista!

        Opetelkaa liikennesäännöt ja noudattakaa niitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä mennään liiaksi pyöräilijän ehdoilla eli ensiksi pyöräilijät/skuuttajaat sitten vasta muut!

        Poliisit satunnaisesti puuttuvat pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden rikkeisiin.

        On monia ykkösluokan pyöräteitä, jotka harjataan lumisateella monta kertaa päivässä, jotta pyöräilijöillä on kesäkelit vuoden ympäri.

        Monessa paikassa lumet harjataan viereiselle jalkakäytävälle, jota ei sitten aurata tunteihin .

        Alla hyvä esim. ensiksi pyöräilijät ja sitten muut eli tässä tapauksessa joukkoliikenne tulee kärsimään. Helsinki tulee rakentamaan korotetun suojatien ja pyöräilijän ylityspaikan eli ajoradalla ajavat väistävät pyöräilijöitä ja tietysti jalankulkijoita.

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/679db597-bbaa-4c0f-abc8-dfa925e94355

        Korotus tullaan näillä näkymin rakentamaan tänä kesänä!

        Eli kun pyöräilijät eivät noudata liikennesääntöjä niin muutetaan sellaiseksi miten he ovat käyttäytyneet!

        Kesäisen pyöräliikenteen määrä tuossa kohdassa tarkoittaa sitä, että joukkoliikenteen aikataulut eivät tule pitämään vaan kulkevat myöhässä!

        Kansalaistorin puistoalue eli Oodin ja Musiikkitalon/Finlandia talon välissä, jalankulkija saa ylittää pyörätien sieltä mistä haluaa eli ei tarvitse kiertää suojatien kautta!

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sähköpotkulautoihin yli 15 km/h kulkevat, sovelletaan polkupyöräilijän liikennesääntöjä.

        Miten mennään jonkun tienkäyttäjäryhmän ehdoilla? On selvät liikennesäännöt olemassa, joiden mukaan toimitaan. Tieliikennelaki, eli liikennesäännöt määräävät. Kiertääkö Helsinki jotenkin liikennesääntöjä vai mistä on muka kyse?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten mennään jonkun tienkäyttäjäryhmän ehdoilla? On selvät liikennesäännöt olemassa, joiden mukaan toimitaan. Tieliikennelaki, eli liikennesäännöt määräävät. Kiertääkö Helsinki jotenkin liikennesääntöjä vai mistä on muka kyse?

        Liikenteen periaatteisiin kuuluu heikompien varominen. Sellaisella periaatteella liikenteessä kuuluu toimia ja tämä näkyykin tieliikennelain pykälistä, jotka velvoittavat esim. varomaan tiettyjä tienkäyttäjiä erityisen paljon tai antamaan esteettömän kulun tietyissä tilanteissa.


    • Anonyymi

      Tässä tänään näin, istuessani bussissa, kun kaksi n. 9-10 vuotias poikaa vuokrasivat sähköpotkulaudat. Olivat liikkeellä kaksistaan ei vanhempia eikä muita mukana.

      Pituutta lapsilla oli niin vähän, että toisella oli ohjaustanko nenän kohdalla ja toisella leaun kohdalla. Eli pää meni vain osaksi ohjaustangon yli, joten siinäpä menee kasvot uusiksi, jos lentää päin ohjaustankoa!

      Sähköpotkulaudoissa on jopa kirjoitettu ikäraja, mutta ilmeisesti tämän kantasuomalaisten näköiset lapset eivät osaa lukea. ´

      Eivät taida myöskään vanhemmat välittää lapsistaan yhtään, kun vain ovat "häiritsemässä" heidän elämää!

      • Anonyymi

        Sähköpotkulautojen ajamiseen ei ole ikärajaa, eikä ajokorttia vaadita. Vuokrauksen osalta voi olla jokin ikäraja, mutta käytön osalta ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpotkulautojen ajamiseen ei ole ikärajaa, eikä ajokorttia vaadita. Vuokrauksen osalta voi olla jokin ikäraja, mutta käytön osalta ei.

        Suomessa vuokrattavien sähköpotkulautojen käyttäjien ikäraja on 18-vuotta! Siis pitää olla täyttänyt 18!

        Tieto löytyy sähköpotkalautoja vuokraavien sivuilta sekä myös sähköpotkulaudasta.

        Omalla sähköpotkulaudalla saa ajaa vaikka 1-vuotias, jos pystyy eli omissa sähköpotkulaudoissa ei ole ikärajaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa vuokrattavien sähköpotkulautojen käyttäjien ikäraja on 18-vuotta! Siis pitää olla täyttänyt 18!

        Tieto löytyy sähköpotkalautoja vuokraavien sivuilta sekä myös sähköpotkulaudasta.

        Omalla sähköpotkulaudalla saa ajaa vaikka 1-vuotias, jos pystyy eli omissa sähköpotkulaudoissa ei ole ikärajaa!

        Jep. Kuten polkupyörissä, niin lain mukaan sähköpotkulautojen käyttöön ei ole määritetty ikärajaa. Silti palveluntarjoajat, eli vuokraajat vetävät rajansa täysikäisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Kuten polkupyörissä, niin lain mukaan sähköpotkulautojen käyttöön ei ole määritetty ikärajaa. Silti palveluntarjoajat, eli vuokraajat vetävät rajansa täysikäisiin.

        Tässä luettavaa:

        https://yle.fi/a/74-20093978


    • Anonyymi

      Liikennesääntöjen vastaiset teot ovat aina vaarallisia.

    • Anonyymi

      Tänään katsoin sähköpotkulautaa kaupan pihassa eikä se ollut yhtään vaarallinen?...
      Vai tuli sähköpotkulauta vauhdilla nurkan takaa vaikka ymmärtääkseni ne eivät itsestään karkaile omille teilleen?...

      • Anonyymi

        Sama se on niillä autoilla, jotka on pysäköity yksityisalueelle eikä noudatettu siellä olevia liikennemerkkejä ja opasteita! Eli on saanut yksityisoikeudellisen valvontamaksun.

        Auton omistajathan ei ole omien sanojen mukaan niitä pysäköinyt eivätkä he tiedä kuka on autoa ajanut.

        Eikö se tarkoita, että ne autot ovat itsekseen liikkuneet?


    • Anonyymi

      Sähköpotkulauta, jolla pääsee 69 km/h ja maksettavaa tuli!


      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010418619.html

      Tällaiset liikkuvat myös jalkakäytävillä sekä yhdistetyillä pyöräteillä ja jalkakäytävillä eli missä liikkuu kaiken ikäisiä ja kuntoisia jalankulkijoita!

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten vielä se liikennevakuutus, joka pitää ottaa, jos laitteen paino on yli 25 kg
        TAI nopeus yli 25 km/h (kumpi vaan ylittyy, niin pitää vakuuttaa).

        https://www.lvk.fi/ajoneuvon-vakuuttaminen/ajoneuvon-vakuuttamisvelvollisuus/sahkoisten-liikkumisvalineiden-vakuuttaminen/

        Yli 25 km/h kulkevat laitteet vaativat siis pakollisen liikennevakuutuksen, mutta osalla ei ole luvallista ajaa tieliikenteessä lainkaan, mikäli kulkevat yli 25 km/h. Vakuutettava on ja sitten niillä pitää ajaa muualla aidatulla alueella tms. eikä liikenteessä.


    • Anonyymi

      Myös niillä leveärenkaisilla sähköskootterilla ajavat jalkakäytävillä! Niitä käyttää pääasiassa, kuinkas muuten, niin ruokalähetit.

      Mikäli niiden teho on max 1kw ja nopeus max 25 km/h niillä kuljetaan pyöräilijän liikennesäännöillä, ei jalankulkijan. Ajoradalla ellei ole pyörätietä.

      Ollessani maanantaina iltapäivällä Helsingin keskustassa pari tuntia liikkuen ulkona eri kaduilla. Niin oli jalkakäytävillä kymmenittäin ihmisiä ajamassa pyörällä, sähköpotkulaudalla, sähköskootterilla jne. Samoilla katuosuuksilla en nähnyt yhtään edellä mainittua ajoneuvoa ajoradalla. Mitä se kertoo? Paljon idiootteja liikenteessä eikä Pastersteinin porukoita näkynyt!

      Edellä mainittuja ajoneuvoja näkyi jopa pohjoisespan ruuhkaisilla jalkakäytävillä, molemmin puolin, vaikka puiston toisella puolen olisi ollut pyörätie. Pohjoisespalla saa ajaa ajoradalla myös edellä mainituilla ajoneuvoilla, kuten itse teen polkupyörällä. Tietysti noudattaen kadun yksisuuntaisuutta.

      Eilen seisoin kotinurkillani bussipysäkillä ja sinne sitten tuli leveärenkaisella sähköskootterilla ruokalähetti. Hän ei mahtunut ohittamaan, joten pysähtyi. Kerroin hänelle liikennesäännöt englanniksi, mutta hän väitti, että navigaattori ilmoitti, että siinä on pyörätie! Jatkoi sitten vain ajamista jalkakäytävällä.

      Eikö liikenteessä pidä seurata liikennettä, liikennemerkkejä jne eikä vain kulkea navigaattorin mukaan?

    • Anonyymi

      Tässä ohjeita sähköpotkulautailijoille:

      https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010497674.html

      Tosin ei ohjeet mitään auta, jos on luetun ymmärtämisen kanssa vaikeuksia. Sellaisia ihmisiä näkyy olevan täällä pääkaupunkiseudulla todella paljon.

    • Anonyymi

      Tieliikennelain 27 § ensimmäinen momentti alkaa näin: Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.

      Ei oikein toteutunut autoilijalta tuo velvoite.

      • Anonyymi

        En ota kantaa Myyrmäen tapaukseen, sillä antaa poliisin tutkia se!

        Tuolla liikenteessä näkee usein, kun pyöräilijä/sähköpotkalautailija kääntyy/ajaa suojatielle vaikka auto oli 1-2 m päässä suojatiestä.

        Pyöräilijä/sähköpotkulautailija on suojatiellä ajaessaan väistämisvelvollinen ajoradalla ajaviin nähden. Poikkeuksena kääntyvä ajoneuvo tai tietysti liikennevalot.

        Tiedoksi Teille pyöräiljöille/sähköpotkulautailijoille, mikäli ylitätte ajoradan suojatiellä ajaessanne, niin minä pyöräilijä ajoradalla ajaessani, en väistä Teitä.

        Jalankulkijoita tietysti väistän.

        Se, että autoilija reagoi esteeseen, jalankulkijaan tai muuhun suojatielle tulevaan, menee n. 1 sekuntti aikaa, ja sitten jarrutus. Arvatkaa paljonko auto etenee siinä vaiheessa?

        Täältä löytyy Teille tietoa!

        Koska Te ette kuitenkaan uskoisi minua niin annetaan teille faktaa asiasta!

        Tehän olette asiantuntijoita!

        https://extrat.liikenneturva.fi/pysahtymismatka-auto/fi/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ota kantaa Myyrmäen tapaukseen, sillä antaa poliisin tutkia se!

        Tuolla liikenteessä näkee usein, kun pyöräilijä/sähköpotkalautailija kääntyy/ajaa suojatielle vaikka auto oli 1-2 m päässä suojatiestä.

        Pyöräilijä/sähköpotkulautailija on suojatiellä ajaessaan väistämisvelvollinen ajoradalla ajaviin nähden. Poikkeuksena kääntyvä ajoneuvo tai tietysti liikennevalot.

        Tiedoksi Teille pyöräiljöille/sähköpotkulautailijoille, mikäli ylitätte ajoradan suojatiellä ajaessanne, niin minä pyöräilijä ajoradalla ajaessani, en väistä Teitä.

        Jalankulkijoita tietysti väistän.

        Se, että autoilija reagoi esteeseen, jalankulkijaan tai muuhun suojatielle tulevaan, menee n. 1 sekuntti aikaa, ja sitten jarrutus. Arvatkaa paljonko auto etenee siinä vaiheessa?

        Täältä löytyy Teille tietoa!

        Koska Te ette kuitenkaan uskoisi minua niin annetaan teille faktaa asiasta!

        Tehän olette asiantuntijoita!

        https://extrat.liikenneturva.fi/pysahtymismatka-auto/fi/

        Luottamusperiaatetta ei sovelleta, jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä tai että toisen tienkäyttäjän kyvyt liikennesääntöjen noudattamiseen ovat tavanomaista alemmat.

        Eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan niin ikään katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa.

        Tieliikenneoikeuden keskeisimpiin periaatteisiin voidaan katsoa kuuluvan myös eri tienkäyttäjäryhmiin kuuluvien tienkäyttäjien erilaisten oikeuksien ja velvollisuuksien huomioonottamisen. Tämä merkitsee jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasemaa verrattuna ja suhteessa moottorikäyttöisten ajoneuvojen tienkäyttäjäryhmiin.

        Tieliikenteen yleisiä periaatteita ovat siten seuraavat periaatteet:

        1) tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet eli velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä ja tieliikenteen yleinen huolellisuusvelvollisuus;

        2) tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus eli velvollisuus tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle;

        3) varovaisuusvelvollisuus muita tienkäyttäjiä kohtaan: vanhusten, lasten ja vammaisten erityisasema liikenteessä; jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasema sekä

        4) turvallinen ajoneuvon kuljettaminen: velvollisuus kompensoida puutteelliset olosuhteet huolellisemmalla toiminnalla.

        Lähde: HE 180/2017
        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180

        Tuossa on otteita hallituksen esityksestä uudeksi tieliikennelaiksi. Periaatteet ovat havaittavissa useista valmiin lain pykälistä. Hallituksen esitys on myös tieliikennelain tulkintaohje (käyttöohje). Tieliikennelain tekijöiden käsialaa on hallituksen esitys ja se sisältää myös tieliikennelain alkuperäisen version ja pykälien tarkemmat selitykset.


    • Anonyymi

      Kyllähän tässä on nähty näitä naulapäässä ajavia lautailijoita ja ei varmasti ole säännösten mukainen nopeus ja mennään asenteella toiset pois tieltä.Mutta sehän siinä kun kun kaikki vajaatäyttöisetkin voi närhäillä nirhailla.

      • Anonyymi

        Sähköpotkulautailijat ajavat myös Helsingin päärautatieasemalla rakennuksen sisällä, Asematunnelissa, metrotunnelissa eikä vartijat/järjestyksenvalvojat puutu asiaan, vaikka näkevät tai ovat jopa vieressä.

        Toiset sähköpotkulautailijat ajavat Asematunnelissa myös kauppohin sisälle! Olen myös nähnyt, kun ajetaan metrossa sisällä!

        Juna- ja metroasemien laiturialueille ei saa ajaa pyörillä eikä sähköpotkulaudoilla!

        Kyseessä niin lapset kuin aikuiset.


      • Anonyymi

        Mutta tuollainen ei ole sen sähköpotkulaudan vika, vaan sen käyttäjän vika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta tuollainen ei ole sen sähköpotkulaudan vika, vaan sen käyttäjän vika.

        Vanhan kansan sanonta:

        Jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhan kansan sanonta:

        Jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia!

        Ja heidät tulee ottaa liikenteessä huomioon erityisesti, joille on annettu vain se lusikallinen.

        Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.

        Lähestyttäessä kaikkia vain lusikallisen saaneita on siis noudatettava erityistä varovaisuutta.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2518
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      196
      1601
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      170
      1555
    4. 79
      1291
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1005
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      281
      911
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      46
      897
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      176
      837
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      76
      792
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      62
      766
    Aihe