Kevät seuranta, linnut, perhoset. kukat.......

Anonyymi-ap

Eilen ilmestyi vaahteraani sepelkyyhky huhuilemaan. Tänään sitten näin sen puolisonkin samassa vaahterassa. Ovat pesineet tässä lähistön suuressa kuusessa
jo usean vuoden aikana.
Vanhan kansan nimitys sepelkyyhkylle on toukomettiäinen.

Tintit pesivät jo pöntössä. Hakivat ahkerasti kissan karvoja pehmikkeeksi.

Mustarastaita on paljon ja niitä olen nyt ruokkinut, että selviäisivät tästä lumen sulamiseen asti.

Kristiina mainitsi Seilin sääksi kameran seurannan. Ei varmaan vielä pesintää käynnissä, vaikka Lounais Suomessa leppoisemmat ilmat jo ovatkin.
Täällä Saimaalla on myös sääksi kamera mutta lunta näytti vielä risupesässä olevankin.

Kukahan bongaa ensimmäisenä sitruunaperhosen?
Sitä odotellessa, kevät kuulumisiin.
Tepa

48

742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihastuttava nimitys tuo toukomettiäinen. Kävin heti googlettamassa ja sain tiedon : "Metsässä asuvaa sepelkyyhkyä ( Columbus palumbus) on joskus sanottu mettiseksi. Sana esiintyy ensimmäisessä suomenkieleisessä Raamatussa, joka ilmestyi 1642. Virressä 105 puhutaan myös toukomettisestä. ja sanalla tarkoitetaan keväällä tavattavia kyyhkyjä."

      Rakastavaisten symbolina kyyhkyläiset ovat suloisia, kujertelevaisia ja toistensa kyljessä viihtyviä. Olihan kyyhky myös Nooan luottolintu, joka lähetettiin arkista etsimään maata ja sieltä se toikin viheriöivän oliivipuun oksan ja kolmannella tiedustelumatkalla se löysi jo pesäpaikan. Kiristinuskossa kyyhky on myös Pyhän Hengen vertauskuva ja onhan se myös rauhan symboli. Linnut ovat muutenkin hyvin merkityksellisiä Taivaallisen Isän huolenpidon kohteina. Lintujen lentotaidot tuntuvat nostavan ne taivaallisiin sfvääreihin , vapaina maan kahleista.

      Ei ihme, että linnut ovat varsinkin meille Pohjolan asukkaille rakkaita, kun ne muuttomatkoiltaan palaavat kevään airuina laji kerrallaan. Netissäkin on muuttopäiväkirjoja, voi omia havaintojaan sinnekin laittaa ja vertailla. Merilinnuista eilisellä aurinkoisella retkellä erottui erityisesti haahkojen kisailuäänet ja sisämaahan matkalla olevien laulujoutsenten komeat "hopeatorvien" töräyttelyt. Metsän laulajista varsinkin mustarastaat jo harjoittelevat vivahteikkaita kosiolaulujaan.

      Sitruunaperhosen näin pihassa pääsiäismaanantaina, kun tuli 17 asteen lämpöaalto, ja löysihän se ruukkunarsissit ja muutaman krookuksen. Sitruunaperhonen kuuluu niihin, jotka talvehtivat aikauisina , siksi ovat niin aikaisia. Pähkinäpensaat, koivut ja lepät kukkivat myös, siitepölyä siis ainakin löytyy pörriäisten ravinnoksi, mesikasveja ei taida vielä juurikaan olla kukassa ojan penkan leskenlehtiä lukuunottamatta. Meillä on puutarhassa perhoshotelli ja koko kesäajan kukkivia kasveja sipulikukista alkaen , mäkimeirami on erityisen hyvä perhosmagneetti. Lämpimiä, tyyniä säitä pörriäisetkin vielä odottavat.

    • Anonyymi

      Ramoona on nähnyt jo sitruunaperhosen.
      Monipuolinen kasvusto aikaisin kukkivine pähkinäpensaineen ja kukkinen mahdollistaa myös perhosten talvehtimisen aikuisena kuten nokkosperhosen.
      Näinkin tunti sitten nokkosperhosen takapihalla, oli aika kauhtuneen näköinen, toivottavasti löytää jotain syötävää. Ehkä leskenlehtiä on tuolla ojanpenkassa tai krookukset ovat nousseet jasmiini pensaan juurelle,
      Tuo perhoshotelli kiehtoo minuakin, osaisikohan itse rakennella vai onko niitä myynnissä. Laitoin parvekkeen pöydälle hunajavettä lautaselle, jospa kimalaisiakin alkaisi kohta ilmestyä. Aikaisemmin ovat käyneet juomassa.
      Yksi hanhilauma meni aamusumussa melko matalalla ja ääntelivät, mutta en tunnistanut, pienehköjä lintuja olivat.
      Ehkä nämä lämmenneet ilmat saavat enemmän lintuja liikkeelle.
      t tepa

    • Anonyymi

      On noita sitruunaperhosia näkynyt täällä lounaassakin, kun oli se ensimmäinen lämpöaalto pääsiäisen aikaan ja tänäänkin pari lepatteli kun aurinko lämmitti mutta ei kukkia vielä näy, . Meillä pershosia talvehtii halkopinoissa ja niitä päätyy vahingossa uuniinkin. ja tein puulaatikkoon lastuista puutikuista ja järviruokon pätkistä rakennelman jonka nostin pystyyn puuvajan seinälle. Muistuttaa vähän niitä perhoshotelleja joita lehtikuvissa näkee.

      • Anonyymi

        Tuossapa olikin hyvä vinkki tehdä itse perhosille rakennelma erilaisista tarvikkeista joita löytyy omalta pihalta kun on vain mielikuvitusta.

        Eilen täällä L:rannassa oli 20 astettakin lämmintä ja sai minutkin ulos rollani kanssa pihalle käyskentelemään.
        Huomasin vanhan kaneli omenapuun runkoon tulleen kolon yhä suurentuneen ja luulen myrskytuulen kaatavan puun tänä kesänä. Siihen koloon yli 20 cm. halkaisijaltaan voisinkin kyhätä perhoshotellin ja toisen majapaikan perhosille halkoliiterin seinustalle, jossa ovat linnun pöntötkin kissoilta suojassa.

        Kun kissat tulivat taloon täytyi linnun pöntöt siirtää koivusta ja vaahterasta pois kun Missi kissa on kova kiipeilemään puissa niin se olisi voinut ottaa poikaset pöntöstä.

        Syreeni pensaitten alueella oli sinivuokot kukassa. Valkovuokkoja on myös sillä alueella mutta niitä ei vielä näkynyt.
        Nämä sini- ja valkovuokot olen siirtänyt lapsuuden maisemista jo 50 vuotta sitten kun talon tähän tontille rakensimme, Joka vuosi ne ovat kukkineet ja levittäytyneet myös raja-aidan taakse metsäiselle puisto alueelle.
        Hyvää päivän jatkoa kaikille!
        t tepa


      • Sitruunaperhosia olen nähnyt jo pihassani.


    • Nyt on alkanut todellakin sääksien pesintä ja Seilissäkin joku naaras valtaa(mukamas hautoo) pesää, jota varikset kiusaavat. Mutta mihin häipyi uros (stefu?)

      Meillekin ilmestyi lokit, näiden harakoiden , variksien, ja naakkojen kanssa kilpailemaan "antimista", mitä mummot heittävät pihalle, vaikka ruokinta on ehdottomasti kielletty.

      Vaan minäpä syötän hiiriä rappuritilän alla. Nyt, jos ja kun sota tulee, niin minulla on hiiriä syötäväksi, kunhan saisin ne loukkuun! Vitsi, vitsi.

      Luen juuri kirjaa, joka kertoo näistä Stalinin aikaan tehdyistä murhista, jossa nämä Amerikasta tulleet tapettiin sieltä Karjalaan "onnenmaata etsimään".

      Pakko tasata ajatuksia välillä ja katsella lintyjen muuttoa.

      • Anonyymi

        Meillä Saimaan sääksi kamerassa näkyi myös naaras pesällä.
        Jäin vähäksi aikaa seuraamaan sen touhuja Ensin se makasi matalana ja tuuli pörrötti sen höyheniä, sitten se alkoi piip huudoin kutsua urosta ja muutaman minuutin kuluttua uros tulikin ja ne parittelivat nopeasti ja uros lennähti pois yhtä nopeasti kuin oli tullutkin. Naaras jäi pesään, eikä enää piipittänyt.

        Sääkset olivat jo eilen näkyneet pesällä.

        Pesällä oli 7.4 vieraillut ampuhaukka, sekin näkyi live kuvassa.

        Luulen että Seilin sääksi uros on kyllä maisemissa , mutta se ei jää pidemmäksi aikaa pesän lähelle. Kun naaras antaa merkin piipittämällä niin ylkä tekee nopean visiitin suvun jatkamisen merkeissä ja häipyy ruokaa hankkimaan.
        Sehän alkaa kai syöttää naarastakin haudonnan aikana.

        Tänne Saimaalle avautuu myös norppa kamera kun jäät ovat lähteneet ja kuutit ilmestyneet lepokivelle.
        t tepa


    • Anonyymi

      Tänään sepelkyyhkyt olivat saaneet kolmannen pyörän kimppaansa. Lentelivät ympäri pihaa, puista katoille ja tammeen, sieltä koivuun ja vaahteraan. koko päivän tätä rallia kesti. Pesän teko ei ole vielä alkanut.
      Lintuja on nyt paljon, rastaita, peippoja, pikkuvarpusia. västäräkkiä en ole vielä nähnyt.
      kaksi joutsenta lensi illan suussa läheiselle lammelle päin, varmaan yöpymään-
      perhoshotellin teko on vielä suunnittelu vaiheessa. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, sanonta, minun tapauksessani saattaa kyllä jäädä suunnittelu vaiheeseen.
      Onhan tässä nyt aikaa kesän varsinaiseen alkuun ja perhosten laajempaan ilmaantumiseen, Nämä kaksi perhosta jotka olen nyt nähnyt pärjäävät ilman hotelliakin.
      Katselin sääksi liveä päivällä ja pesä oli tyhjä, tunti sitten naaras oli palannut pesälle.
      t tepa

    • Anonyymi

      Oletteko tehneet valmisteluja poistua maasta kun Putin lähettää rikollislaumoja kesällä?

      • Anonyymi

        Pysymme kyllä koti konnuillamme. Kun 84 vuotta sitten Stalin lähetti mainilan laukauksensa ja sota väkensä Suomeen, puolustivat suomalaiset kotiseutuaan ja niin uskon nytkin tapahtuvan.
        tepa


      • Anonyymi

        Mihinkäs me lähdetään? Eihän ne "laumat" tule tänne syrjäkylille ja kaikilla on täällä aseet metsästyksen vuoksi ja täytyyhän se sikakin tappaa enen joulua.


    • Anonyymi

      Sivusta kommentoiva:
      Ihana aloitus..ja keskusteluketju , empä ole aikoihin törmänny näin miellyttävään ja sympaattiseen keskusteluun...😊
      En ole vielä nähnyt sepelkyyhykyjä mutta kukerruksen olen kuullut. Sinitiaisia, talitiaisia, peippoja, mustararastaita jne.olen pongannut.
      Ensi viikolla luvattiin kylmenevää ja jopa lumisadetta ja laitoin tirpoille evästä vielä jos vaikka tarvitsisivat kylmän tullessa vararavintoa.
      Tuo hunajaveden laitto kimalaisille oli uutta. Käyvätkö todella juomassa sitä vettä? Nyt tekisi mieli itsekin laittaa ulos matalala lautanen hunajavettä, jos vaikka kelpaisi näille sympaattisille pikku pörriäisille. 🐝
      Hyönteishotellin laittamista olen myös pohtinut. Kaupoista saa kai nitä eri kokoisina valmiiksi rakennettuina , mutta kiinnostaisi tietää viihtyvätkö kimalaiset niissä?
      Toisaalta nyt on mielessä myös kukkaistutusten suunnittelu parvekkeelle. Todella paljon on vaihtoehtoja ja valinta tulee olemaan vaikeaa.
      Olisiko jotain tiettyjä kukkia joista mehiläiset, kimalaiset ja perhoset hyötyisivät, siis ruukkukasveja, ei maahan istutettuina.?

      • Anonyymi

        Kiva kun liityit keskusteluun.
        Mainitsit tuosta ensi viikolle luvatusta kylmenevästä säästä jopa lumisadetta ennustaneet.
        Hyvä kun ruokit vielä lintuja, varsinkin kylmien ilmojen palatessa ja lumisateissa linnut ovat suuressa pulassa.
        Minulla oli surullinen tapaus pari päivää sitten. En ollut enää täyttänyt ruokinta laitetta, koska luulin lintujen jo pärjäävän omillaan.
        Yhtenä aamuna kun avasin parvekkeen oven, näin oven suussa olleessa kengässäni jotain sulkien tapaista, lähempi tarkastelu osoittikin peipposen kaivautuneen kengän sisään, pyrstö oli vain vähän näkyvissä. Otin sen sieltä ja tutkin olisiko siinä jotain vaurioita, mutta mitään ulkopuolista vauriota ei näyttänyt olevan, muutama untuva irronnut kun se oli kenkään ahtautunut. En keksinyt muuta syytä sen kuolemalle kuin nälkiintyminen, pitkä muuttomatka ja lumisateiset päivät olivat heikentäneet sen voimat. Jos olisin vielä laittanut ruokaa olisi se varmaan selvinnyt.
        Kimalaisten ruokinnasta on minulla jo useamman vuoden kokemus. Keväällä kun luonnossa on vielä vähän sopivia kukkakasveja voi laittaa hunajavettä tai sokerivesikin käy hätä avuksi.
        Kesällä hellekautena on myös hyvä pitää laakeaa vesiastiaa tarjolla. Viime kesän helteillä myös linnut kävivät juomassa. Kesällä pelkkä vesikin riittää, koska kukista ja kasveista saa mettä ja siitepölyä riittävästi.
        Minulla on parvekkeelle asti kasvava köynnöshortensia joka kukkii pitkään ja siinä kimalaiset pörräävät ahkerasti. Uskoisin hortensioiden yleensäkin olevan hyviä ruukkukasveina.
        Löydät varmasti mieleisiäsi kukkia perhosia ja kimalaisia ajatellen.

        Pelargonioista minulla on käsitys etteivät ne houkuttele hyönteisiä kukkiinsa.

        Tänään on ollut kumman rauhallista kyyhkys rintamalla. Onkohan parin muodostus jo tapahtunut ja kolmas pyörä poistunut kuvioista.

        Sääksi liveä en ole tänään vielä seurannut, tuskin siellä vielä muninta on alkanut.

        Hyvää illan jatkoa .
        t tepa


      • Linnuille pidän keraamista vesiastiaa puutarhassa läpi kesän, nyt aion laittaa myös hunajavettä pörriäisille.
        Miunulla on pari puskaa mäkimeiramia (oreganoa) kasvimaan nurkassa ja kun se alkaa kukkimaan niin perhoset ja pörriäiset kokoontuvat sankoin joukoin siihen. Voit istuttaa mäkimeiramia ruukkuihinkin. Laventeli toimii myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiva kun liityit keskusteluun.
        Mainitsit tuosta ensi viikolle luvatusta kylmenevästä säästä jopa lumisadetta ennustaneet.
        Hyvä kun ruokit vielä lintuja, varsinkin kylmien ilmojen palatessa ja lumisateissa linnut ovat suuressa pulassa.
        Minulla oli surullinen tapaus pari päivää sitten. En ollut enää täyttänyt ruokinta laitetta, koska luulin lintujen jo pärjäävän omillaan.
        Yhtenä aamuna kun avasin parvekkeen oven, näin oven suussa olleessa kengässäni jotain sulkien tapaista, lähempi tarkastelu osoittikin peipposen kaivautuneen kengän sisään, pyrstö oli vain vähän näkyvissä. Otin sen sieltä ja tutkin olisiko siinä jotain vaurioita, mutta mitään ulkopuolista vauriota ei näyttänyt olevan, muutama untuva irronnut kun se oli kenkään ahtautunut. En keksinyt muuta syytä sen kuolemalle kuin nälkiintyminen, pitkä muuttomatka ja lumisateiset päivät olivat heikentäneet sen voimat. Jos olisin vielä laittanut ruokaa olisi se varmaan selvinnyt.
        Kimalaisten ruokinnasta on minulla jo useamman vuoden kokemus. Keväällä kun luonnossa on vielä vähän sopivia kukkakasveja voi laittaa hunajavettä tai sokerivesikin käy hätä avuksi.
        Kesällä hellekautena on myös hyvä pitää laakeaa vesiastiaa tarjolla. Viime kesän helteillä myös linnut kävivät juomassa. Kesällä pelkkä vesikin riittää, koska kukista ja kasveista saa mettä ja siitepölyä riittävästi.
        Minulla on parvekkeelle asti kasvava köynnöshortensia joka kukkii pitkään ja siinä kimalaiset pörräävät ahkerasti. Uskoisin hortensioiden yleensäkin olevan hyviä ruukkukasveina.
        Löydät varmasti mieleisiäsi kukkia perhosia ja kimalaisia ajatellen.

        Pelargonioista minulla on käsitys etteivät ne houkuttele hyönteisiä kukkiinsa.

        Tänään on ollut kumman rauhallista kyyhkys rintamalla. Onkohan parin muodostus jo tapahtunut ja kolmas pyörä poistunut kuvioista.

        Sääksi liveä en ole tänään vielä seurannut, tuskin siellä vielä muninta on alkanut.

        Hyvää illan jatkoa .
        t tepa

        Kiitoksia vinkeistä. Täytynee laittaa hankintalistalle.
        Terv..🌻 liinuli


    • Anonyymi

      Paloma on jo aiemminkin maininnut oreganon eli mäkimeiramin perhosia puoleensa vetäväksi kasviksi.
      Minulla on samoja kokemuksia, neitoperhosia, jopa amiraali perhosen olen nähnyt meiramin kukissa.
      En muista milloin olen mäkimeiramin istuttanut puutarhaani, mutta nyt se on levinnyt moneen paikkaan, ehkä ruohonleikkurin levittämänä.
      Suosikki paikkoja näyttävät olevan perennapenkkien laitamat ja pensaitten aluset.
      Pitkään kukkivana se tarjoaa ravintoa pitkälle syyskesään.

      Laventeli tietenkin on hyvä hyönteis magneetti. Ihana tuoksukin vielä.

      Ruusuangervo on myös sitkeä pensas joka levittäytyy helposti jopa hiekkakäytävälle.
      Siinä käyvät varsinkin mehiläiset ja kimalaiset ahkerasti ruokailemassa.

      Ruusuangervo menestyisi varmaankin myös parveke ruukussa ja talvehtisikin siinä.

      Toisen rajanaapurini kanssa meillä on yhteinen pajuangervo aita. Sen upeat kukka töyhdöt vetävät kimalaisia ja mehiläisiä sankoin joukoin.

      Lintuja ei ole tänään paljoakaan näkynyt. Liekö pilvinen ilma syynä. Kyyhkyset ovat edelleen poissa.
      t tepa

    • Anonyymi

      Linnuista puheenollen. Oletteko ladanneet Appstoresta sovelluksen : MUUTTOLINTULEN KEVÄT. Se on tosi mukava ja helppo käyttää. Avaan vaan ulko-oven tai ikkunan ja näppään siitä äänittämään n 1/2 - 1 minuuttiin , niin se nappaa sillä hetkellä kuuluvat lintujen laulut. Sitten voit mennä istukselemaan sohvalle ja katsoa siitä mitä lintuja siellä ulkona lauleskeli.
      Kasveille on myös vastaava sovellus , käytin viime kesänä. Superhelppoja ovat käyttää.

      • Anonyymi

        Kiitos vinkistä, täytyypä kokeilla jospa onnistuisi poropeukaloltakin.
        tepa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vinkistä, täytyypä kokeilla jospa onnistuisi poropeukaloltakin.
        tepa

        Onnistuu varmasti noin fiksulta naiselta👍


    • Anonyymi

      Tuo siis onnistuu, kun käytät tablettia tai älypuhelinta.

      • Anonyymi

        Hyvä kun tarkensit. Olinkin jo miettinyt miten onnistun kun käytössäni on vain kannettava tietokone eli läppäri.
        Puhelimena on nokian retro malli johon en ole ottanut nettiä, vain puhelut ja tekstiviestit.
        Pitää pyytää pojan älypuhelinta lainaksi ja kokeilla onnistunko.

        Täällä on taivas harmaana ja yöllä on satanutkin. Lintuja ei montaakaan lentele, vain harakka kävi tarkistamassa onko kissojen kupit jo tyhjennetty eilisestä ruoan tähteestä.

        Onneksi naapurin Pave näytti vielä laittavan lintujen ruokinta laitteeseensa lisää syötävää.

        Heidän lintujen ruokinta paikkansa näkyy kivasti minun keittiön ikkunaani, joten aamukahvilla tulee seurattua lintujen touhuja.
        Talvisin on myös hyvät näkymät kun jänikset käyvät iltaisin syömässä pudonneita jyviä. pensaan juurelta.
        Jänisten tullessa syömään valot syttyvät liike tunnistimella ja silloin minunkin keittiön ikkunastani näkyy jänisten ruokailu hetki.

        Meillä oli myös takapihalle valolamppuun liiketunnistin, mutta poika otti sen pois käytöstä, koska se häiritsi hänen yöuntaan valojen jatkuvasta syttymisestä ja sammumisesta. Meidänkin takapihalla käy melkoinen vilske öisin juuri lintujen ruokinnan takia.

        Kevät seuranta menikin nyt talvisten tapahtumien muisteluksi, mutta sellaista tapahtuu useinkin meidän karjalaisten sukujuurien perijöiltä.
        Mummokin sanoi usein " meil enne Hiitolas tehtii sillee" lapsena nauratti mummon sanonta, meil enne...Nyt huomaa itse jaarittelevansa samaan tapaan.

        Toivottavasti tänään saamme uusia jutun aiheita, myönteisiä sellaisia mieluummin.
        t tepa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kun tarkensit. Olinkin jo miettinyt miten onnistun kun käytössäni on vain kannettava tietokone eli läppäri.
        Puhelimena on nokian retro malli johon en ole ottanut nettiä, vain puhelut ja tekstiviestit.
        Pitää pyytää pojan älypuhelinta lainaksi ja kokeilla onnistunko.

        Täällä on taivas harmaana ja yöllä on satanutkin. Lintuja ei montaakaan lentele, vain harakka kävi tarkistamassa onko kissojen kupit jo tyhjennetty eilisestä ruoan tähteestä.

        Onneksi naapurin Pave näytti vielä laittavan lintujen ruokinta laitteeseensa lisää syötävää.

        Heidän lintujen ruokinta paikkansa näkyy kivasti minun keittiön ikkunaani, joten aamukahvilla tulee seurattua lintujen touhuja.
        Talvisin on myös hyvät näkymät kun jänikset käyvät iltaisin syömässä pudonneita jyviä. pensaan juurelta.
        Jänisten tullessa syömään valot syttyvät liike tunnistimella ja silloin minunkin keittiön ikkunastani näkyy jänisten ruokailu hetki.

        Meillä oli myös takapihalle valolamppuun liiketunnistin, mutta poika otti sen pois käytöstä, koska se häiritsi hänen yöuntaan valojen jatkuvasta syttymisestä ja sammumisesta. Meidänkin takapihalla käy melkoinen vilske öisin juuri lintujen ruokinnan takia.

        Kevät seuranta menikin nyt talvisten tapahtumien muisteluksi, mutta sellaista tapahtuu useinkin meidän karjalaisten sukujuurien perijöiltä.
        Mummokin sanoi usein " meil enne Hiitolas tehtii sillee" lapsena nauratti mummon sanonta, meil enne...Nyt huomaa itse jaarittelevansa samaan tapaan.

        Toivottavasti tänään saamme uusia jutun aiheita, myönteisiä sellaisia mieluummin.
        t tepa

        Laitappa tepa alkuun jatkossakin ketjuja, muut on kai jo väsähtäneitä. Vaikutat tosi kivalta ja huomioit tasapuolisesti kirjoittajia .👍🌸


    • Anonyymi

      Oletteko muuten huomanneet , että kirjaston sivuilta saa lukea kaikkia kuva-ja aikakauslehtiä ihan ilmaiseksi . Esim https://pek.emagz.fi ja https://pek.emagz.fi sekä vaski kirjastosta. Siis siellä on monta kymmentä kuvalehteä , ihan uudet ja 2023 , 2022 vuosikerrat. Itse luen /katselen tabletilla. On ihan helppoa, kun kerran sisäistää asian. Minulla on näiden kaikkien kolmen kirjaston tunnukset ja olen laittanut niiden sovelluksen i padiini. Facetimella menen sisään aina.
      Suosittelen , tosi kiva ,jos kiinnostaa.

      • Anonyymi

        Kiitos tiedoista!
        Hyvät kirjasto vinkit, en olisi tiennytkään. Itselleni tulee tilattuina Apu ja Et lehdet, sekä niitten terveys lehdet.
        Kiinnostaa kovasti lukea erilaisia lehtiä , mutta niitten irtonumero ja tilaus hinnat ovat aika kalliita.
        Näillä tilaamillani lehdillä on myös digi lehtien lukuoikeus kustantamon muihinkin lehtiin ja joskus tulee katseltua niitäkin.
        T tepa


    • Minulla viivähti pitkänmatkan muuttajia eteläpellolla tänä aamuna.
      Kurkipariskunta tuli läs akkunan alle.
      Olin niin tohkeissani,etten kerennyt edes filmaamaan.
      Selkälokkeille olen kalaa yrittänyt verkottaa.
      Jämsänäijää ei ole näkynyt vuosiin .
      Sitruunaperhosen näin muutama päivä sitten.
      Punarintakin yritti löytää ötököitä koiratarhastani,kaiketi
      huonolla menestyksellä.Ei ole enää näkynyt.
      Hyvä viestiketju.Kiitos avaajalle.ama

      • Anonyymi

        Amalle sanoisin arvailukseni punarinnan vierailuun koiratarhaasi. Jospa se oli hakemassa koirankarvoja pesätarpeiksi. ja löysi hyvät pehmusteet.

        Minkä rotuisia koiria sinulla onkaan?
        Minä olen innokas koirien ystävä. Viimeisin koirani, suursnautseri kuoli 12 vuotta sitten, enkä enää uutta hankkinut kun ikää ja liikunta vaikeuksia tuli.
        Kissat tulivat sitten tilalle.

        Upeita lintuja nuo kurjet, koskaan en ole aivan läheltä nähnyt, joskus karpalosuolla vilaukselta syksyn muutto aikaan.

        Selkälokit pesivät nähdäkseni vain suurilla järvillä.
        Onko järvesi jo sulana vai harrastatko jään alta verkottamista.
        Taitolaji jota moni ei taida.

        Tyhmä kysymys, kuka on Jämsän äijä? Pitäisikö tietää, olenko vain muistamaton julkkiksista?

        Sinä, ama ja muut keskusteluun osallistujat, teette tästä keskustelun, kiitos itsellenne.
        Mitä monipuolisempia kokemuksia saamme lukea sen mielenkiintoisemmaksi tämäkin aihe tulee.
        T tepa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amalle sanoisin arvailukseni punarinnan vierailuun koiratarhaasi. Jospa se oli hakemassa koirankarvoja pesätarpeiksi. ja löysi hyvät pehmusteet.

        Minkä rotuisia koiria sinulla onkaan?
        Minä olen innokas koirien ystävä. Viimeisin koirani, suursnautseri kuoli 12 vuotta sitten, enkä enää uutta hankkinut kun ikää ja liikunta vaikeuksia tuli.
        Kissat tulivat sitten tilalle.

        Upeita lintuja nuo kurjet, koskaan en ole aivan läheltä nähnyt, joskus karpalosuolla vilaukselta syksyn muutto aikaan.

        Selkälokit pesivät nähdäkseni vain suurilla järvillä.
        Onko järvesi jo sulana vai harrastatko jään alta verkottamista.
        Taitolaji jota moni ei taida.

        Tyhmä kysymys, kuka on Jämsän äijä? Pitäisikö tietää, olenko vain muistamaton julkkiksista?

        Sinä, ama ja muut keskusteluun osallistujat, teette tästä keskustelun, kiitos itsellenne.
        Mitä monipuolisempia kokemuksia saamme lukea sen mielenkiintoisemmaksi tämäkin aihe tulee.
        T tepa

        Koirien karvoista tuli mieleeni Hesarin artikkeli jossa mainittiin linnunpoikasten kuolleen koirankarvoihin. Ne kietoutuvat pienen kehon ympäri ja linnunpoikanen kuristuu kuoliaaksi.
        Ympäristö- ja lintujärjestöt ovat informoineet asiasta, kuviakin artikkelissa oli.
        Kehoitettiin ottamaan pois koirankarvat luonnosta jos koiraansa turkkia harjaa ulkona. Pitkät karvat ovat erityisen vaarallisia linnunpoikasille.
        Ja kun laittaa vettä hyönteisille tai linnuille on muistettava puutikku tai pieni oksa/ oksia laittaa vesikippoon etteivät huku veteen, kimalaisetkaan..

        🌻liinuli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koirien karvoista tuli mieleeni Hesarin artikkeli jossa mainittiin linnunpoikasten kuolleen koirankarvoihin. Ne kietoutuvat pienen kehon ympäri ja linnunpoikanen kuristuu kuoliaaksi.
        Ympäristö- ja lintujärjestöt ovat informoineet asiasta, kuviakin artikkelissa oli.
        Kehoitettiin ottamaan pois koirankarvat luonnosta jos koiraansa turkkia harjaa ulkona. Pitkät karvat ovat erityisen vaarallisia linnunpoikasille.
        Ja kun laittaa vettä hyönteisille tai linnuille on muistettava puutikku tai pieni oksa/ oksia laittaa vesikippoon etteivät huku veteen, kimalaisetkaan..

        🌻liinuli

        Liinuli, Hyvä kun huomautit tuosta vesikippoon laitettavasta oksasta. Se on tosiaan hyvin tärkeä jos on syvempi juottoastia niin linnut ja mehiläisetkin voivat hukkua niihin.

        Hautausmaalla olen nähnyt vesi tynnyreissä juuri tuota oksa systeemiä käytettävän.

        Noista koiran karva varoituksista linnun poikasille olen myös lukenut.

        Oma kokemukseni on puhdistaessani linnun pönttöjä ettei niissä ole koskaan ollut kuolleita poikasia, vaikka karvoja on ollut pesän rakenteissa.

        Luonnossa on aina vaaroja, kuten ongen siimat ja katkenneet vieheet ja ongenkoukut järvien pohjassa. Myös vesistöön jääneet kalaverkot koituvat monelle veden elävälle kuolemaksi.

        Oma kokemuksen järveen jääneistä kalaverkoista on jo 40 vuoden takaa.

        Olimme laskeneet illalla viiden kalaverkon jatan Saimaaseen.
        Aamuyöllä alkoi hirmuinen ukkosmyrsky jota kesti useita tunteja, pääsimme vasta illan suussa verkkoja nostamaan,
        Kaikki verkot olivat kadoksissa. Etsimme monena päivänä verkkojataa mutta tuloksetta.
        Myrskytuuli oli painanut ne kauas ja emme osuneet yrityksistämme huolimatta yhteenkään verkkoon.
        Surullista ajatellakin miten monelle järven asujalle ne tuottivat turmion.
        Tepa


    • Anonyymi

      saimaan sääksikamerassa en ole nähny lintuja kerran vaan oli yksi

    • Anonyymi

      Tämä päivä meni jotenkin harmaana ja tapahtumaköyhänä. Aioin siivota parveketta, mutta ilma oli niin koleaa, ettei huvittanut sekään.

      Linnuille en kuitenkaan ole enää laittanut syötävää kun ei ole onneksi luntakaan satanut.

      Toinen kyyhkysistä tuli vaahteraan, mutta kaveria ei näkynyt.

      Lintujen laulua ei kuulu, rastaatkin hiljenneet aivan kuin odottaisivat huonompia säitä.
      Katselin sääksi liveä ja näin linnun pesällä joskus 6 aikoihin. En osaa niistä erottaa kumpaa sukupuolta ovat. Tämä oli ilmeisesti naaras.

      Toivottavasti ensi viikolla on jo lämpöisemmät säät.

      Hyvää yötä.

      t tepa

    • Olipa mukavaa kuulla Amasta pitkästä aikaa!
      Olet varmaan pirteässä kunnossa, kun pärjäät rantatilallasi, kalastelet, seuraat luontoa ja koiratarhastakin kerrot. Jämsän äijästä kertoilit monena vuonna, tuli melkein palstaystäväksi sekin. Meilläkin on jo vene laskettu, mutta ei olla kalastettu vuosikausiin, joskus virveliä heitämme ja ongimme. Vesilinnut ovat osa meidänkin merimaisemaa, lokit niitä äänekkäimpiä lentotaitureita, tiirat huippukalastajia merimetsot synkkiä luotojen likaajia. Meriharakat rantojen piristäjiä, kyhmyjoutsenet jo turhankin kesyjä, hanhista puhumattakaan. Kesällä pääskyt pesivät venesatamassa ja monia muitakin siivekkäitä saa bongailla. Merikotkat ovat yleistyneet. Onneksi luonto vielä meitä ihmisiä sietää.

      Hyvää kevään jatkoa ja kesää !

      • Anonyymi

        Ramoona.
        Kerroit niin elävästi merimaisemastasi että luin moneen kertaan kuvauksesi linnuista, jotka ovat sisämaan asukkaalle harvinaisuuksia.
        Saimaallakaan ei lokkeja lukuun ottamatta koskaan näkynyt, ainakaan meidän rannassamme.

        Tuntuu hassulta nämä omat kertomani muutaman linnun havainnot,
        Onneksi kuitenkin teiltä eri puolilla asuvilta tulee upeita havaintoja luonnosta ja saamme hyvän kattauksen kevään edistymisestä. Iso kiitos kun kerrotte!
        Tepa


      • Aikaista aamua!
        Niin ensin.Ei minulla ole enää koiria eikä kissoja.
        Viimeinen kissani norjalainen metsäkissa.Hänestä jouduin luopumaan muutama vuosi sitten.
        Istuessani ja itkiessäni latvialaisen eläinlääkärin vataanotolla menetettyä karvaturriani.
        El.lääkäri sanoi: älä itke,minulta saat kissanpennun.
        Enää en ota minkäänlaista eläintä,niiden menetykset ovat niin sydäntä raastavia.
        Minulla on puutarhassani pieneläintenhautausmaa.Viisi koiraa ja sama määrä kissoja.
        Krookukset kukkivat nyt ja narsissit seuraavaksi.
        Lunta tosin lupasivat reippaanpuoleisesti.Sataa,jos on sataakseen?
        Kiitos teille kaikille.Nyt ama lähtee verkoille


      • Anonyymi
        amanda38 kirjoitti:

        Aikaista aamua!
        Niin ensin.Ei minulla ole enää koiria eikä kissoja.
        Viimeinen kissani norjalainen metsäkissa.Hänestä jouduin luopumaan muutama vuosi sitten.
        Istuessani ja itkiessäni latvialaisen eläinlääkärin vataanotolla menetettyä karvaturriani.
        El.lääkäri sanoi: älä itke,minulta saat kissanpennun.
        Enää en ota minkäänlaista eläintä,niiden menetykset ovat niin sydäntä raastavia.
        Minulla on puutarhassani pieneläintenhautausmaa.Viisi koiraa ja sama määrä kissoja.
        Krookukset kukkivat nyt ja narsissit seuraavaksi.
        Lunta tosin lupasivat reippaanpuoleisesti.Sataa,jos on sataakseen?
        Kiitos teille kaikille.Nyt ama lähtee verkoille

        Ama!
        Norjalaisen metsäkissasi tarina liikutti minua kovasti.
        Oma muistoni norjalaisesta metsäkissasta jäi painamaan mieltäni pitkäksi aikaa.
        Pihalleni ilmestyi vuosia sitten talvipakkasella kissa, joka kävi iltaisin syömässä lintujen ruokinta paikalla talipalloja ym.
        Kun se alkoi tulla joka ilta hämärissä, niin arvasin sen olevan koditon.
        Soitin löytöeläin kotiin ja he toivat kissa loukun. Samana iltana kissa jäikin loukkuun ja minä hain loukun kissoineen sisälle taloon ja silloin näin sen läheltä, mitä upein norjalainen metsäkissa.
        Tassutarhalta hakivat kissan aamulla ja minä jäin odottamaan tietoja kissan kohtalosta. Parin viikon kuluttua soitin ja kysyin onko omistajaa löytynyt. He olivat lopettaneet sen upean kissan eläinlääkärin toimesta.

        Olisin varmaan ottanut sen kissan itselleni ja kesyttänyt sen, mutta ehkä näin oli paras.

        Täällä on tullut lunta muutama sentti ja tuskin tänään edes sulaa vaikka aurinko paistaakin. Puut ovat lumettomia joten linnut kaivelevat hyönteisiä oksan raoista.
        En aio laittaa enää ruokinta automaattiin lisää siemeniä, etsikööt luonnosta eväänsä.
        Oli jo Missi kissassa punkki naamassa pari päivää sitten, merkki siitä, että ötököitä on jo linnuillekin syötäväksi.
        Omakin ruoka aikani lähestyy joten, keittiö kutsuu..
        t tepa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ama!
        Norjalaisen metsäkissasi tarina liikutti minua kovasti.
        Oma muistoni norjalaisesta metsäkissasta jäi painamaan mieltäni pitkäksi aikaa.
        Pihalleni ilmestyi vuosia sitten talvipakkasella kissa, joka kävi iltaisin syömässä lintujen ruokinta paikalla talipalloja ym.
        Kun se alkoi tulla joka ilta hämärissä, niin arvasin sen olevan koditon.
        Soitin löytöeläin kotiin ja he toivat kissa loukun. Samana iltana kissa jäikin loukkuun ja minä hain loukun kissoineen sisälle taloon ja silloin näin sen läheltä, mitä upein norjalainen metsäkissa.
        Tassutarhalta hakivat kissan aamulla ja minä jäin odottamaan tietoja kissan kohtalosta. Parin viikon kuluttua soitin ja kysyin onko omistajaa löytynyt. He olivat lopettaneet sen upean kissan eläinlääkärin toimesta.

        Olisin varmaan ottanut sen kissan itselleni ja kesyttänyt sen, mutta ehkä näin oli paras.

        Täällä on tullut lunta muutama sentti ja tuskin tänään edes sulaa vaikka aurinko paistaakin. Puut ovat lumettomia joten linnut kaivelevat hyönteisiä oksan raoista.
        En aio laittaa enää ruokinta automaattiin lisää siemeniä, etsikööt luonnosta eväänsä.
        Oli jo Missi kissassa punkki naamassa pari päivää sitten, merkki siitä, että ötököitä on jo linnuillekin syötäväksi.
        Omakin ruoka aikani lähestyy joten, keittiö kutsuu..
        t tepa

        Mitäpä tepa kokkailee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä tepa kokkailee?

        Poika oli tuonut kaupasta rasian pensas mustikoita, joten minulta meni suunnitelmat uusiksi. lihapullat ja muusi saavat odottaa huomiseen.

        Mustikoita oli niin paljon että olen nyt parin tunnin välein tehnyt lapsuuteni rakastaman mustikka räätin. Kuulostaa epämääräiseltä sapuskalta, mutta minä todella nautin.

        Resepti on hyvin yksin kertainen , laitetaan kulhoon 2dl mustikoita jotka survotaan rikki, lisätään mustikka survokseen 2 dl maitoa (punaista) ja pilkotaan sekaan viipale kauraleipää. Maun mukaan sokeria, noin 2 rkl.
        Nautitaan hyvässä seurassa. kuten, kissani Missi ja Pessi, jotka söivät tosin omaa gourmet ruokaansa.
        P.s poikani ei arvosta mustikka räättiä. Hänen mielestään se on jo ulkonäöltään epämääräistä sotkua.
        Tepa


    • Anonyymi

      Hyvää puoltapäivää.
      Koko aamupäivä on mennyt ruokavarastoja penkoessa, Linnuille pitäisi löytää jotain syötävää. Olin nimittäin päättänyt lopettaa lintujen ruokinnan tältä keväältä, enkä ollut enää hankkinut varsinaista linnun ruokaa varasoihini.
      Mutta eipä hätää, ryynejä ja leipää nyt kuitenkin aina on jemmaajalla ylimääräistä kaappien kätköissä.
      Kuiva-aine kaapista löytyikin varsinaisia eko kätköjä piilotettuna peltipurkkeihin, paperipusseihin ja lasitölkkeihin.
      Enpä muistakaan enää milloin nämä välttämättömät tarvikkeet olen hankkinut, joten voin ne nyt hyvällä syyllä hyödyntää lintujen ravinnoksi.
      Kuivatut luumut, aprikoosit ja rusinat pilkoin saksien kanssa pieniksi paloiksi ja sekoitin ne pähkinärouheen kanssa mannaryynien ja jonkun muun ryynin näköisen tuotteen sekaan, tämä ryynin näköinen tuote oli kumottu lasipurkkiin, eikä sen paperipussi ollut enää tallella, joten jää arvoitukseksi mitä se oli.
      Joka tapauksessa syötävää kumminkin. Vanhoista ohra-ruis- ja tattarijauhoista leivoin pötkylän jonka paistoin harakoitten syötäväksi.

      Olen jo vienyt parvekkeen pöydälle ison kasan näitä sekoituksiani ja hyvin näyttävät kelpaavan rastaille, peipoille ja tunnistamattomille muille pikkulinnuille.

      Onneksi naapurini ruokkii vielä pihallaan joten siellä se varsinainen kuhina käy.

      Eilen iltapäivällä, ennen kuin lumisade alkoi, ilmestyi suuri lintuparvi orapihlaja aidan alle kaivelemaan kuivien tammen-ja vaahteranlehtien alta syötävää.

      Koko 50 metriä pitkän aidan pituudella oli lintuja ruokailemassa, kunnes lumisade oli niin sakea että lumi peitti paksulti maanpinnan, eikä enää sitkeinkään kaivelija löytänyt mitään syötävää.

      Lunta on satanut ainakin 10cm ja katu on lumen peitossa ja liukas, kesärenkaat jo alla autossa, eikä pojallakaan ole asiaa liikenteeseen.
      Nyt lumisade on lakannut ja aurinkoakin vähän pilkistelee.

      Hyvää päivän jatkoa kaikille!
      tepa

    • Anonyymi

      sääsksiä ei näkynyt pesä oli lumessa kamera kuvassa.

    • Anonyymi

      Harvinaisen kylmä viikko takana. Lunta oli pahimmillaan 15 cm. ja kadut jäässä.
      Onneksi on jo pihamaalta lumet hävinneet ja lintujakin alkaa lennellä, tosin linnun laulua ei kuulu vielä mistään.
      Sääksi kameraa katselin eilen, mutta tyhjältä pesä näytti. Lumen rippeitäkin oli vielä pesässä. Tänään en ole vielä kameraa vilkaissut.
      Miltähän muualla päin Suomea ja Dala joen maisemia luonto näyttää?
      Jokohan lumet ovat sulaneet lopultakin tältä keväältä.
      t tepa

      • Anonyymi

        No nyt alkoi taas lunta sataa turha toivo lämpimästä keväästä. Ilmaston muutoksen syytä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt alkoi taas lunta sataa turha toivo lämpimästä keväästä. Ilmaston muutoksen syytä?

        Kamala miten tuli itku bussissa istuessani kun katsoin ikkunasta västäräkkiä jalankulkutiellä etsimässä ruokaa. Lunta oli joka paikassa ja pelkäsin että lintuparka kuolee nälkään. Olen auttamattomasti liian herkkä joidenkin asioiden suhteen..
        Vein omalle ruokintapaikalle lisää auringonkukan siemeniä ja siellä oli vastassa aikamoinen sirkutus mm.peippo lauloi niin kivasti.
        Hienosti oli ruoka tehnyt kauppansa. Mustarastaitakin oli paljon. Toivottavasti muuttolinnut selviävät takatalvesta. Ja lämpö palaa

        .🌻liinuli


    • Anonyymi

      Minä en ole vielä västäräkkiä nähnyt omalla pihallani enkä myöskään naapurini lintujen ruokinta paikalla .
      Siellä kyllä on käynyt aikamoinen kuhina, rastaita, peippoja varpusia ym,
      Maasta ruokansa etsivät linnut löytävät pudonneita siemeniä.
      Huomasin kyllä naapurin Paven heittävän kauroja maahankin.

      Onneksi omalla pihalla saa ruokkia lintuja myös maahan, puistoissa se on kielletty rottapelon takia.

      Minulla Missi kissa pitää oman ja naapurienkin pihat hiiri. ja rotta vapaana alueena.
      Siitä Missi on saanut kiitostakin naapureilta kun ovat huomanneet hyödyn kissan liikkumisesta heidänkin pihoillaan metsästys retkillään.
      T tepa

    • Anonyymi

      Saimaan sääksi kamerassa oli jo naaras palannut pesälle. Seurasin hetken sen touhuja, suki höyheniään ja käänteli pesällä asentoaan.
      Munia ei vielä näkynyt, enkä urostakaan ole nähnyt moneen päivään.
      En tosin kovin usein käy katsomassa live kameran kuvaakaan. Lumisade sekoitti moneksi päiväksi sääksienkin pesintä puuhat.

      Sepelkyyhkyt ovat nyt palanneet, mutta huhuilua en ole vielä kuullut ainakaan tässä vaahterassa vieraillessaan.

      Hitaasti näyttää tilanne palautuvan ennen lumisadetta olleeseen tilanteeseen muittenkin lintujen osalta.
      tepa

      • Anonyymi

        Aurinkoinen aamu ja hieman jo lämpimämpääkin luvassa.
        Lintuja ei kovin paljon näkyvissä. Nyt kun maa on taas sulana löytävät syötävää maastosta joten vuoripuiston alueella varmaan tämän alueen rastaat.
        Täytyypä vilkaista mitä sääksille kuuluu Saimaan luontokamerasta.
        tepa


    • Anonyymi

      Kävin tutkimassa sinivuokkojen tilanteen, kuinka selvinneet lumesta.
      Aika surullinen näky, poikki ja kuihtuneina. Nuppuja näyttäisi kyllä olevan joten kyllä se taas kukatkin avautuu , ellei uutta lumisadetta paina päälle.
      Valkovuokkoja ei ollut vielä näkyvissä yhtäkään. Niitäkin odottelen lähiviikkoina.
      tepa

    • Anonyymi

      Sääksi kamerassa näkyi naaraan piip huudot, uros pistäytyi tilannetta seuraamassa. kohta alkaa muninta. kaksi munaa varmaan taas

    • Anonyymi

      Tänään oli lämmin päivä, lähes 20 astetta. Käyskentelin pihalla ja ilokseni kaikki kevät kukkijat olivat selvinneet lumikuormasta. Krookuksissa vieraili jo kimalais kuningatarkin.
      Onneksi on useita kukkalajeja kimalaisille ja mehiläisille sopivia meden tuottajia. ja aidan takana puistoalueella on pajuja, jotka tuottavat hyvin siitepölyä.

      Varsinainen yllätys kuului "sammakkolammesta" kurnutus ja molskahtelu paljastivat sammakko parin kutevan.

      Tämä sammakkolampi on alun perin pihalle kaivettu suihkulähde lampi, pieni muutaman neliön ja metrin syvä allas, jossa näin keväällä on riittävästi vettä ,mutta kesällä lasken vesijohto vettä lisäksi jos alkaa liikaa kuivua helteellä.
      Puitten silmut ovat vielä hyvin pieniä eikä yhtään vihertävää vielä näkynyt.
      Tepa

    • Ajattelin lähteä kauppaan pyörällä mutta meillä oli kylmä tuuli ja vain 10 astetta lämmintä.
      Otin auton tallista vielä.
      Huomiseksi lupasivat parempaa säätä meillekin.
      Käyn mökillä ympäri vuoden, nyt olen ollut toista kuukautta kylillä, ikä taitaa painaa kun ei viitsi vaihtaa paikkaa.
      Kyllä ikä akaa tuntumaan, ei noin vain lähde mökille tai tee mitään muutakaan vasta kun on pakko.
      Onneksi pystyn tekemään, sen olen huomannut että liike on lääke, aloittaminen vain on tahmeaa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe