Ladattavalle Jeep Compassille on tunnusomaista takaluukussa oleva lyhenne "4xe", joka viittaa paitsi nelivetoon myös sähkökäyttöön. Polttomoottori on 1,3-litrainen turboahdettu suorasuihkutusbensiinimoottori, jonka teho on 180 hv ja sitä tukee hihnakäynnistingeneraattori. Taka-akselilla 44 kW:n (60 hv) kolmivaiheinen asynkronimoottori pyörittää takapyöriä. Järjestelmän teho on 240hv ja järjestelmän vääntömomentti on 520 Newtonmetriä. Se, milloin ja kuinka paljon tehoa lähetetään millekin pyörälle, riippuu kolmesta valitusta ajotilasta.
Ohjaamoa hallitsee keskelle sijoitettu 10,1 tuuman kosketusnäyttö, vuodesta 2021 lähtien. Infotainment vastaa nykyistä Uconnect 5 -järjestelmää. "My Jeep" -käyttöliittymän kautta Amazon Alexa voi kutsua esiin ajankohtaisia tietoja ajoneuvon tilasta, akun tai polttoainetankin tasosta ja ajoneuvon viimeisimmästä sijainnista. Mukana voi olla myös 360 asteen kamera ja kuljettajan apujärjestelmät, jotka mahdollistavat tason 2 autonomisen ajamisen. Alusta ja tekniikka on myös uudistettu eurooppalaisia vaatimuksia varten osana Jeep Compassin Faceliftia (2021).
"Jeep Selec-Terrain" -järjestelmällä on viisi ajotilaa sekä mäkilähtösäätöjärjestelmä, jonka pitäisi varmistaa paras mahdollinen pito maastossa ja maastossa uudessa Jeep Compass 4xe -mallissa. Jos valitaan "Sport", polttomoottori ja sähkömoottori takaavat parhaan mahdollisen ajosuorituksen. Compass saavuttaa 200 km/h nopeuden ja tarvitsee tehtaan mukaan vakiosprinttiin vain 7,3 sekuntia, mikä tuntuu varsin realistiselta uuden Jeep Compass 4xe (2020) ensimmäisellä koeajolla. "Auto"-tila takaa aina optimaalisen etenemisen älykkään tehonjaon ansiosta veto-olosuhteiden mukaan. Kuten "Sand/Mud", myös "Snow" nostaa ajonvakautuksen säätökynnystä, jotta irtonaisilla pinnoilla päästään paremmin eteenpäin. Ainoastaan Compassin erityisen maastokelpoisessa "Trailhawk"-versiossa on "Rock"-tila, joka mahdollistaa ryömimisen kivikkoisessa maastossa esimerkiksi silloin, kun "4WD Low"-tila on aktivoitu. Tätä varten Compassin kuusivaihteinen automaattivaihteisto pitää aina matalalla ykkösvaihteella. 4WD Lock -tilassa neliveto on pysyvästi aktivoituna 15 km/h nopeuteen asti. Tämän nopeuden yläpuolella neljää vetävää pyörää käytetään vain, jos tilanne sitä vaatii. Maastossa se tarjoaa 40 senttimetrin kahluusyvyyden; kompaktin Compassin Trailhawk-versio pääsee jopa 50 senttimetriin. Akun loppuessa ei tarvitse pelätä, että virta loppuu kesken.
Uudessa Jeep Compass 4xe (2020) -mallissa "Hybrid" tarkoittaa vakiotilaa, joka aktivoituu automaattisesti käynnistyksen jälkeen. Tällöin polttomoottori ja sähkömoottori toimivat joko erikseen tai yhdessä, ja järjestelmä suosii sähkömoottoria aina kun mahdollista. Kaikki, joiden korvissa on vielä Compassin dieselmoottoreiden maalaismainen ääni, ovat tyytyväisiä uuden Jeep Compass 4xe (2020) -mallin meluttomuuteen. Rullauksen ja jarrutuksen aikana energia otetaan talteen ja varastoidaan takaistuimen penkin alla olevaan litiumioniakkuun, jonka kapasiteetti on 11,4 kWh (nettokapasiteetti: 9,1 kWh).
Tavaratilan tilavuus pysyy lähes ennallaan verrattuna perinteiseen polttomoottoriversioon. Se vaihtelee Compassissa 438 litrasta 1387 litraan. Sähkömoottorin ansiosta Electric-tila mahdollistaa paikallisesti päästöttömän ajon jopa 130 kilometrin tuntinopeudella. WLTP-standardin mukaan Compassilla voi ajaa jopa 46 kilometriä. E-Save-tilassa tekniikka huolehtii siitä, että akun varaustaso säilyy ennallaan tai että sähkövarastoa ladataan tarvittaessa. Näin voi olla esimerkiksi silloin, kun kaupunkialueella vaaditaan paikallisesti päästötöntä ajoa. Polttomoottoria käytetään mieluiten lataamiseen ajon aikana. Halusimme testata Compass 4xe-hybridin todellisen polttoaineenkulutuksen, joka ei ole teknisesti muuttunut faceliftin myötä. Polttoaineen kulutus oli 5,15 l/100 km (19,42 km/l), joka mitattiin 360 kilometrin testin aikana. Se on absoluuttisesti katsottuna hyvä, eikä se tuota pettymystä edes muihin pistokehybridiautoihin verrattuna. Matkan kustannukset olivat 31,80 euroa (29,27 euroa bensiiniä + 2,53 euroa sähköä), ja matkalla Roomasta ulos amerikkalaismerkkinen katumaasturi kulki 53 kilometriä 100-prosenttisessa sähkökäytössä. Pistokehybridimaastureiden kuningatar on edelleen Kia Niro PHEV, jonka kulutus on 3,30 l/100 km (30,3 km/l), kun taas MINI Cooper S E ALL4 Countryman on 5,25 l/100 km (19,0 km/l).
Juttu referoitu osoitteesta
https://www.autozeitung.de/jeep-compass-facelift-2020-preis-motoren-198491.html
Vähän vaihtelua suomalaisten autotoimittajien tarjoamiin sisältöihin.
Jeep Compass plugin hybrid koeajossa (osa 3)
2
1807
Vastaukset
- Anonyymi
Harvinaisen asiapitoista kirjoittelua. Ymmärsin että näin kirjoitetaan ulkomaalaisissa autolehdissä. Suomessahan juttujen taso on luokkaa "spagetti-western". Ei viitsi edes lukea niitä, kun tuollainen höpö-höpö kirjoittelu vie tilaa asiatekstiltä.
Siihen syyllistyvät muun muassa Tuulilasi, Tekniikan Maailma, Iltalehti, Helsingin Sanomat. Moottori-lehti yrittää jotenkin jakaa pitää suhteellisen asialinjaa.
Olkoon sitten mitä mieltä Jeepistä tahansa, mutta suomalaisen autojournalismin taso on suunnattu lapsille, teineille ja lastenmielisille subjektiivisene värityksineen. - Anonyymi
Ostaisin, jos rahaa olisi...
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään
Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"638847Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo1545524Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla
”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset1274976Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta
Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään83842Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m853460Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta533359Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä352702En tiedä ymmärrätkö
Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk102641Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?
PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html392603- 241727