Nyt kaipaisin vinkkejä ihan alusta lähtien?
Meille on tulossa koiranpentu ja ,jotta kaikki olisi valmiina uutta tulokasta varten kysyisin että mitä kaikkea pitäisi varata valmiiksi?
Kokemusta löytyy kissoista ,mutta koirasta ei niinkään.Miehellä ollut kyllä koiria.
Eli kertokaa kaikki mahdollinen,mitä ruokaa ,leluja jne...?
Paljon kiitosta jo etukäteen ,jotka viitsivät neuvoja antaa!
Koiranpentu tulee taloon!
11
1177
Vastaukset
- koiraengeli
tarvitsee mm: pentuhäkin, nukkumakopan, yleensä kannataa ottaa juomakupiksi metaliinen astia ja ruokakupiksi joko muovi- tai kermiikkakippo.
leluiksi sopii vinkulelut, pallot vetonarut yms.
mutta ei mitään mistä irtoaa paloja esim: pikkulasten muovileluista. pennulle pitää tietenkin ostaa pentuhihna, ja pannaksi voi ottaa joko nahkapannan tai tekstiilipannan. tietysti myös kuljetuskoppa. - koiraengeli
sanon vielä että kannataa mennä osoiteseen
http://pedigree.fi ja tilata pentupaketti. minäkin saan katsos koiran ja ostan pedigree ruokaa koska se on muutenkin paras koiranruokamerkki jonka tiedän. voit kyllä ostaa mitä vaan mutta suosittelue tätä....- tällälailla
tiedä koiran muonista yhtään mitään kun moista esität.
Aloittajalle kannattaa noudattaa myyjän antamia ruokinta ohjeita tai sitten mennä lemmikkieläin liikkeeseen, jossa hyvä valikoima eri muona merkkejä. siellä ovat myyjät ammattitaitoisia ja voit aluksi pyytää vaikka näytteitä pentu ruuista ja katsella sitten itse mikä maistuu. Ruokinta on yksi tärkeimmistä jutuista pennun elämässä.
Et sinä mitään häkkiä tarvitse, nukkumapaikka pennulle ja joitakin leluja, puruluita, hihna ja panta. Ruokakipot jne.
Onnea tulokkaalle - Pikku-Tassu
tällälailla kirjoitti:
tiedä koiran muonista yhtään mitään kun moista esität.
Aloittajalle kannattaa noudattaa myyjän antamia ruokinta ohjeita tai sitten mennä lemmikkieläin liikkeeseen, jossa hyvä valikoima eri muona merkkejä. siellä ovat myyjät ammattitaitoisia ja voit aluksi pyytää vaikka näytteitä pentu ruuista ja katsella sitten itse mikä maistuu. Ruokinta on yksi tärkeimmistä jutuista pennun elämässä.
Et sinä mitään häkkiä tarvitse, nukkumapaikka pennulle ja joitakin leluja, puruluita, hihna ja panta. Ruokakipot jne.
Onnea tulokkaalleOnneksi tiedän nyt sentään jotakin...Meillä kissat syövät eläinkaupan kuivaruokia ja märkäruokia ,että saavat laadukasta ravintoa.Kissoille tietysti tuore liha on pää ravintona,mutta kuinkas koirille?
Koiranmakkaraa,syökö lihaa ja kypsänä kaiketi vaiko raakana,tämä on jäänyt mulle vähän epäselväksi.Mitäs kotiruokaa koirille voi antaa jne...?
Kuljetushäkki on ,mutten kyllä mitään "sisähäkkejä tai mkä olikaan osta,eikai pentua ole tarkoitus häkissä pitää,heh!
Muutama koiranlelu meillä onkin,kupit puuttuu ,vaikkakin kissojen kuppeja löytyy erilaisia ja kokosia.Ostan kuitenkin koiralle omat.
Peti paikka ?
Pittääköhän ostaa joku oikein koiranpeti vaiko minkälaisia teillä muilla on käytössä?
Taas pakko mainita,että kissan petejä ja yksi Koiranpetikin kyllä löytyy,joskin kissojen käytössä,vaikei ne niissä paljoa makoile,nukkuvat yleensä muualla,esim.kiipeilytasolla.
Niin ja puruluut varmastikin hyvä olla ,mites pennun kanssa ,kannattaako varata herkkuja,koirankeksejä tai muita?
Ja mikä olisi hyvä koiranruoka merkki?
Kissat syövät meillä mm.Royal Caninia ja Advancee
...koirille taitaa löytyä samoista merkeistä,Hill`siltä ainakin kai?
- kuule
Ensiksikin aikaa olla pennun kanssa.Toiseksi hyvät hermot.
Materiaalipuolelle kun mennään niin oma peti olis hyvä olla.Kaulapanta ja remmi.Ruokakuppi,vesikuppi.
Mitään pentuhäkkiä ei meillä ole ikinä ollut ja on aikapaljon koiranpentuja meillä ollut vuosien mittaan.
Ruokapuolesta sen verran,että varaa kotiin samaa ruokaa mitä on kasvattajallakin saanut,muuten menee helposti ripulille jos ruokamerkki vaihtuu yhtäkkiä.
Ei siinä hirveästi tavaraa tarvi hankkia,pari purulelua että saa laillista pureskeltavaa kenkien ja huonekalujen sijaan.- Pikku-Tassu
Hermojen kestävyys on tässä vuosien mittaan kasvanut,4 lapsen äitinä.
Olen kotona hoitovapaalla nuorimmaisen kanssa,joten aikaa on ,Tai aika käytetään hyvin hyödyksi.
Päivät kuitenkin kotona! - kuule
Pikku-Tassu kirjoitti:
Hermojen kestävyys on tässä vuosien mittaan kasvanut,4 lapsen äitinä.
Olen kotona hoitovapaalla nuorimmaisen kanssa,joten aikaa on ,Tai aika käytetään hyvin hyödyksi.
Päivät kuitenkin kotona!että et heti mitään koirankeksejä hanki,jos haluaa pennulle namiksi jotain,niin itse oon käyttänyt pieniä juuston muruja,ei toki ihan pienelle,sen verran salasuolaista on.
Mulla on vuosien mittaan ollut paljon koiria ja vain osa on nukkunut omassa kopassa.
Ei sen petin tarvi mikään mahtava olla,rauhallisessa nurkassa matala laatikko tai kori jossa pehmike(tulee aikaa myöden revityksi vaikka olis millainen patja).
Sen vaan varmistat,että penskat antaa koiran nukkua aina rauhassa,siitä oma peti olisi hyvä,että kukaan ei saisi häiritä koiraa siellä.Olis täysin koiran oma paikka.Sen kyllä kissat valtaa aikaamyöden,mutta kyllä sopu sijaa antaa. - tiitu
Ensiksi kun koira tulee taloon kannatta tutkia oma talo hyvin. Tarkoitan tällä tätä että katsoa ettei lattialle mitään mihin koira voisi tukehtua. Myös on hyvä soijata esim.keittiön pyödän jalat ( etikka vedellä, 1/4 etikkaa ja loput vettä.) Ja laittaa esim. sohvan reunaan foliota, koira ei tykkää foliosta.( Ei päde kaikkii koiriin, mutta kokeilemalla selvittää)
Sitten laittaa joihinkin tiettyy kohtaan paperia (itse käytin pyyheliinoja, koska koirani söi paperia) Ja opettaa koira niihin asioille, jos koira jää yksin kotiin.
Minulla oli myös pieni häkki, kun juoduin pentuna jättämään se kotiin vähäksi aikaa. Laitoin sinne häkkiin jonne laitoin pyyhkeitä, ruokaa, vettä ja leluja. Koira tunsi olonsa turvalliseksi koska oli pieni tila, ja myös ei päässyt tekemään tuhoja.
Koiran koti ikävää voi lievittää kun ottaa esim. pentu kodista pyyhkeen missä sisarrusten ja emon hajua. Itse sain peiton sieltä missä hain koiran ja koira ei itkennyt yhtään. Koki olonso turvalliseksi.
Itse en suosi aluksi metallista vesikuppia, oma koirani pelkäsi sitä koska sieltä näkyi "toisen koiran naama" (siis oma naama). Totutin pikkuhiljaa metallisiin juoma kuppiin. Ruuasta, raksuja olisi hyvä aluksi liottaa piimään että ne turpoavat. Mutta uskon että kasvattaja kyll neuvoo
ruuan suhteen.
Tietenkin kun koira tulee on hyvä olla ruokapaikka valmiina, opettaa koira siihen että siinä on hänen ruokapaikka. Koppa/peittoja johon koira voi mennä rauhassa nukkumaan. ( oma koirani ei koskaan oppinut nukkumaan kopassa. Tykkäsi nukkua peiton päällä) pari lelua, luu, remmi penta (jos on oma piha voi aluksi ilmaan pantaa ja remmiä viedä koira ulos).
Mutta onnea koiran hankintaan ja kärsivällisyyttä!1 Kyllä sen ajan myötä palkitaan! Oma koirani on nyt oppinut tottelemaan ja sisäsiistiksi ja parempaa ystävää en olisi voinut saada!!
Mukavaa kesän jatkoa kaikille!
- bumbuli
kyllä pitää olla pentuhäkki. ainakin jos ei ehdi alla pennun kannsa koko päivää. luita kannataa ottaa yksi jokaiselle päivälle, ettei pentu kyllästy niihin ja ala purra jotain mitä ei saisi. sitten pentu näkee taas saman luun viikon päästä. eli jokaiselle päivällä oma luu.
- kuule
ollut koiria 30 vuotta eikä yhtään pentua oo pentuhäkissä pidetty.
Joku käski folioon kääriä kiellettyjä paikkoja,mutta mulla ainakin pennut olisivat syöneet sen folionkin.
Pikku-Tassuhan sanoi,että on aikaa katsoa pennun perään.Silloin koiran saa opetettua kielletyistä huveista pois.
Kun järsii väärää paikkaa kielletään ja ohjataan muihin hommiin.
Ei pidä yksinkertaisia asioita saada kuulostamaan vaikeilta.
Mulla on ollut 4 lasta,kolme koiraa,kissa kanit ja akvaario yhtä aikaa.
Hankalin kasvatettava koko porukasta on ollut tuo kissa joka tuli sairaana ,rääkättynä ,hylättynä.
Kissathan on tunnetusti omituisia eläimiä,yksi koiranpentu on huomattavasti yksinkertaisempi asia.
- aikaa
eli olla mahdollisimman paljon kotona, aluksi, ja vain vähitellen totuttaa pentu yksinoloon. Tällöin ehdit vahtia, ja opettaa sisäsiistiksi, ja talon tavoille sekä tutustua pentuusi.
Kummoisia välineitä et aluksi tarvitse; ruokakupit, panta, hihna ( aluksi mieluiten tavllinen hihna, ei flexiä..tää on mun mielipide tietty vaan), vuorenkorkuinen pino sanomalehtiä, puhdistusaoinetta, muutama lelu... makuualustankin voi jonkinlaisen hommata...mutta meidän pentu ainakin tykkäsi eniten ihan olla lattialla... riippuu rodusta ja koosta varmaankin...
Eli aika pienellä pärjäät, pennun kasvattajalta voit tiedutella ruokaasioita, mitä on syöttänyt ( mielellään aluksi samaa...). Meillä tosin kasvattaja syöttämät riisi yms. eivät sitten yhtäkkiä sopineetkaan pennulle, ja siirryttiin kokeilujen kautta sopivaan muonaan. Ruoasta sen verran, että pennun kuivasapuskat ovat aika hyviä aloittaa, jos et halua valmistaa itse kaikkea...aika työlästä loppujen lopuksi. Koekilet mikä vatsalle sopii.
Tärkeintä on aika, ja se että opetat heti alusta asti sellaisille tavoille, joita myöhemmin haluat koiran noudattava. Vaikka pentu onkuinka höpöinen..ei sängylle yms. ei pöydän ääreen kerjäämään, ja kävelyharjoitukset on hyvä aloittaa hyvissä ajoin pienillä retkillä ympäristöön.Ensimmäinen yö on helpointa, jos pentu pääsee sänkysi viereen ( pehmeä alusta) ja voit kädellä välillä silitellä. Meillä koira nukkuu edelleen makkarissa ovella vahtina...kaikkein helpoin itselle, aika nopeasti meillää ainakin pentu oppi pyytämään sitten ulos asioille. Ja oli helppoa kun oli samassa huoneessa, vaikka ei olisi huvittanutkaan aina nousta viemään. Mutta ei sitä onneksi kauan kestänyt, kun oppi olemaan yön kuivana, tietty kannattaa ajatella milloin viimeiset muonat syöttää illalla...ettei tarvitsisi yöllä mennä pihalle. Kakkapussukat matkaan... Kyllä se siitä...kärsivällisyyttä sitä tarvitaan, ja kaikki mitä et halua syötävän piiloon...Kannattaa myös miettiä mikä, onhyvä huone opettaa koira jäämään yksin, meillä on hyväksi havaittu huone, jonka ikunasta pentu näki kun lähdimme pihasta... ja näki kun tulimme...oli rauhallisempi. Lisäksi on se tuhoasia, että huoneessa olisi mahdollisimmanvähän vaarallisia johtoja, ja pennulle kiintoista purtavaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1794757Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä402536- 1562192
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161719- 811348
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241281Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321193Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1451180Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.103945Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.117887