Mitä kaikkia lehtipuita voi lampaille kuivata, vai käykö mikä vaan? Koivua ja pihlajaa on tarkoitus ainakin kuivata. Kelpaako niille paju?
Miten kuivaus onnistuu parhaiten, riittääkö kuiva katos vai pitäisikö olla ilmavirtaa?
Lampaiden kerpuista
5
4346
Vastaukset
- jjj
koivu ja paju ovat ainakin hyviä,sido ne nipuiksi,anna kuivua ulkona,syksyllä sisälle ilmavaan rakennukseen,homehtumisvaaran takia
- mie
joo.. koivu ja paju käy ainakin hyvin!! kuivaa että on ilmavirtaa
- helvi
saa kuivattaa suoraan auringon paisteessa.
- kysyisin..
Kiitos neuvoista! Toivotaan että homma onnistuu ja saavat lampaat talvella vähän vaihtelua ruokailuun.
- Kerppu
KOivua ei saa antaa paljoa koska se poistaa nestettä! Tammenlehtiä voi taas antaa ripulin hoitoon. Haapa ja pihlaja kuivuvat nopeasti ja kelpaavat nekin, pihlaja on lehtevyytensä ansiosta ruokaisaa.
Narua pätkinä taskuun (esim. paalinarua) ja puskiin oksasaksien kanssa. Hirveä napsutus päälle ja päivässä saa satoja kerppuja. Kuivatus narulla varjoisassa ilmavassa paikassa, esim. ladossa.
Jotain kummaa tuossa kerppujen teossa on, se on kivaa. Lampaita tai vuohia ei ole vuosiin ollut, mutta kerppuja valmistuu tuhansia kesässä. Paras tekoaika on juhannus ja tietty sateen jälkeen kun lehdet eivät ole linnunpaskassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823450
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 621754
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628