lumipalloheisissä mustia ötököitä

mönkijä

Lumipalloheisin uudet kasvusttot ja kukat täynnä mustia, pieniä ötököitä! Mitä niille voi tehdä`? Tuhoavatko koko kasvin tältä kesältä? Keväällä ruiskutin tuholaistorjuntaan Sun 7 E:tä. Ei auttanut.

12

7747

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuriin

Ne mustat ötökät on kirvoja. Lumipalloheisi on yleensä tähän aikaan vuodesta aivan täynnä niitä. Puutarhakaupoista saat malasiinia, myrkytä sillä vaikka kahteen kertaan ellei eka kerralla kaikki kuole. Ne kyllä pilaa koko kasvin jos niitä ei hävitä ajoissa.

• Jokke

Ainakin viime kesänä malasiinia myyttin tuotteena, jonka nimesi oli keksitty antaa: "EI ÖTÖKÖITÄ PUUTARHASSA".

• Susa

Kyllä harmittaa kukkia on lumipalloheisissä todellapaljon odottamassa. Minulla on sama juttu, että mustia ötököitä. Säkkinen puutarhuri mainitsi viimekesänö ettei siihen tehoa myrkyt. Viime kesänä kokeili luontoystvällisiä menetelmiä. Minulla on näet takapihalla aina kissa valjaissa kiinni. En halua tappaa kissaani.
        Ällöttää ne kirvat. Kukat kukki viime vuonna kivasti. Olen suihkuttanut sun muuta. Myrkkyjä en hakua laittaa. Olen itse niin paljon myös ulkona takapihalla

• sirpa
        Susa kirjoitti:

Kyllä harmittaa kukkia on lumipalloheisissä todellapaljon odottamassa. Minulla on sama juttu, että mustia ötököitä. Säkkinen puutarhuri mainitsi viimekesänö ettei siihen tehoa myrkyt. Viime kesänä kokeili luontoystvällisiä menetelmiä. Minulla on näet takapihalla aina kissa valjaissa kiinni. En halua tappaa kissaani.
        Ällöttää ne kirvat. Kukat kukki viime vuonna kivasti. Olen suihkuttanut sun muuta. Myrkkyjä en hakua laittaa. Olen itse niin paljon myös ulkona takapihalla

Vanha hyvä keino on käyttää mäntysuopaa. teeveessä oli ohje että 10 litraa vettä, 2 rkl mäntysuopaliuosta mutta itse laitoin kyllä yhteen pieneen suihkupullolliseen ainaki puolen desin verran mäntysupaa, tilkan etikkaa ja loput vettä. Sillä suihkuttelin läpimäriksi kaikki kirvaiset kohdat niin lumipalloheisistä kuin ruusuistakin. Tein muutaman päivän näin ja kirvat hävisi. On myrkytön ja hyväntuoksuinen(?) vaihtoehto eikä tarvi pelätä lasten leikkivän myrkkyjen seassa.

• Anonyymi
        sirpa kirjoitti:

Vanha hyvä keino on käyttää mäntysuopaa. teeveessä oli ohje että 10 litraa vettä, 2 rkl mäntysuopaliuosta mutta itse laitoin kyllä yhteen pieneen suihkupullolliseen ainaki puolen desin verran mäntysupaa, tilkan etikkaa ja loput vettä. Sillä suihkuttelin läpimäriksi kaikki kirvaiset kohdat niin lumipalloheisistä kuin ruusuistakin. Tein muutaman päivän näin ja kirvat hävisi. On myrkytön ja hyväntuoksuinen(?) vaihtoehto eikä tarvi pelätä lasten leikkivän myrkkyjen seassa.

Olen tehnyt samoin ja auttanut. Toluliuoksella taimäntysuopa

• Anonyymi

Afrikan kirvoja? Vihreitähän kirvat on. Minulla oli vihannespunkkeja monessakin kasvissa parvekkeella, tulivat aina uudelleen, pakko hävittääö kaikki mihin tuli. Murattiin tulivat sisälläkin ja levisivät siitä muihin, parvekkeella ei, saa nähdä tuleeko siihen nyt kun ei ole muita herkkuja. Tai onkin orvokkeja ja varmaan niitä tulee muihinkin uusiin, sisäkasvit säästyneet.

• Anonyymi
        sirpa kirjoitti:

Tämä auttaa täälläkin. Kokeilkaa.

• Anonyymi
        sirpa kirjoitti:

Siis täälläkin on kokeiltu tätä ja auttoi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen tehnyt samoin ja auttanut. Toluliuoksella taimäntysuopa

Täälläkin auttoi tuo Mäntysuopa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täälläkin auttoi tuo Mäntysuopa.

Ja vesi.

• Anonyymi
        sirpa kirjoitti:

Tämän päivän Mäntysuopa ei auta kuin hetkellisesti. Itse sumutin ja sormien välissä litistin kirvat kuoliaaksi. Seuraavana päivä aivan sama määrä kasveissa kirvoja.

• Anonyymi

Nuo on kyllä tympeitä.. Hankala saada ratkastua ongelma.. Ite just lueskelin https://puutarhapaikka.fi/ tuolta puutarhan ötököistä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle

Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku
      Maailman menoa
      30
      5063
    2. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      68
      1953
    3. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      113
      1827
    4. Erään T miehen viimeinen aloitus tänne

Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel
      Ikävä
      29
      1754
    5. Minkä lempinimen olet

antanut kaivatullesi?
      Ikävä
      111
      1690
    6. Björn Wahlroos ykkösaamussa nautittavaa kuunneltavaa

Ehdottomasti viisaimpia ja tietävämpiä ihmisiä mitä Suomesta koskaan tullut. Naureskeli viherpiipertäjille jotka ihan p
      Maailman menoa
      235
      984
    7. Kumpi teki aloitteen?

🤗🤗🤗🤗
      Ikävä
      71
      921
    8. Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen

Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.
      Ikävä
      44
      897
    9. Leikitään tavuleikkiä

Millaiset nimitavut muodostuvat jos yhdistät oman etunimesi ensimmäisen tavun ja kaipaamasi ihmisen etunimen ensimmäisen
      Ikävä
      54
      843
    10. Mitkä on ne piirteet

Mitkä kaivatussasi vetoaa tai mihin ihmiset kiinnittävät huomiota
      Ikävä
      53
      792
    Aihe