lumipalloheisissä mustia ötököitä

mönkijä

Lumipalloheisin uudet kasvusttot ja kukat täynnä mustia, pieniä ötököitä! Mitä niille voi tehdä`? Tuhoavatko koko kasvin tältä kesältä? Keväällä ruiskutin tuholaistorjuntaan Sun 7 E:tä. Ei auttanut.

12

7729

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuriin

Ne mustat ötökät on kirvoja. Lumipalloheisi on yleensä tähän aikaan vuodesta aivan täynnä niitä. Puutarhakaupoista saat malasiinia, myrkytä sillä vaikka kahteen kertaan ellei eka kerralla kaikki kuole. Ne kyllä pilaa koko kasvin jos niitä ei hävitä ajoissa.

• Jokke

Ainakin viime kesänä malasiinia myyttin tuotteena, jonka nimesi oli keksitty antaa: "EI ÖTÖKÖITÄ PUUTARHASSA".

• Susa

Kyllä harmittaa kukkia on lumipalloheisissä todellapaljon odottamassa. Minulla on sama juttu, että mustia ötököitä. Säkkinen puutarhuri mainitsi viimekesänö ettei siihen tehoa myrkyt. Viime kesänä kokeili luontoystvällisiä menetelmiä. Minulla on näet takapihalla aina kissa valjaissa kiinni. En halua tappaa kissaani.
        Ällöttää ne kirvat. Kukat kukki viime vuonna kivasti. Olen suihkuttanut sun muuta. Myrkkyjä en hakua laittaa. Olen itse niin paljon myös ulkona takapihalla

• sirpa
        Susa kirjoitti:

Kyllä harmittaa kukkia on lumipalloheisissä todellapaljon odottamassa. Minulla on sama juttu, että mustia ötököitä. Säkkinen puutarhuri mainitsi viimekesänö ettei siihen tehoa myrkyt. Viime kesänä kokeili luontoystvällisiä menetelmiä. Minulla on näet takapihalla aina kissa valjaissa kiinni. En halua tappaa kissaani.
        Ällöttää ne kirvat. Kukat kukki viime vuonna kivasti. Olen suihkuttanut sun muuta. Myrkkyjä en hakua laittaa. Olen itse niin paljon myös ulkona takapihalla

Vanha hyvä keino on käyttää mäntysuopaa. teeveessä oli ohje että 10 litraa vettä, 2 rkl mäntysuopaliuosta mutta itse laitoin kyllä yhteen pieneen suihkupullolliseen ainaki puolen desin verran mäntysupaa, tilkan etikkaa ja loput vettä. Sillä suihkuttelin läpimäriksi kaikki kirvaiset kohdat niin lumipalloheisistä kuin ruusuistakin. Tein muutaman päivän näin ja kirvat hävisi. On myrkytön ja hyväntuoksuinen(?) vaihtoehto eikä tarvi pelätä lasten leikkivän myrkkyjen seassa.

• Anonyymi
        sirpa kirjoitti:

Vanha hyvä keino on käyttää mäntysuopaa. teeveessä oli ohje että 10 litraa vettä, 2 rkl mäntysuopaliuosta mutta itse laitoin kyllä yhteen pieneen suihkupullolliseen ainaki puolen desin verran mäntysupaa, tilkan etikkaa ja loput vettä. Sillä suihkuttelin läpimäriksi kaikki kirvaiset kohdat niin lumipalloheisistä kuin ruusuistakin. Tein muutaman päivän näin ja kirvat hävisi. On myrkytön ja hyväntuoksuinen(?) vaihtoehto eikä tarvi pelätä lasten leikkivän myrkkyjen seassa.

Olen tehnyt samoin ja auttanut. Toluliuoksella taimäntysuopa

• Anonyymi

Afrikan kirvoja? Vihreitähän kirvat on. Minulla oli vihannespunkkeja monessakin kasvissa parvekkeella, tulivat aina uudelleen, pakko hävittääö kaikki mihin tuli. Murattiin tulivat sisälläkin ja levisivät siitä muihin, parvekkeella ei, saa nähdä tuleeko siihen nyt kun ei ole muita herkkuja. Tai onkin orvokkeja ja varmaan niitä tulee muihinkin uusiin, sisäkasvit säästyneet.

• Anonyymi
        sirpa kirjoitti:

Tämä auttaa täälläkin. Kokeilkaa.

• Anonyymi
        sirpa kirjoitti:

Siis täälläkin on kokeiltu tätä ja auttoi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen tehnyt samoin ja auttanut. Toluliuoksella taimäntysuopa

Täälläkin auttoi tuo Mäntysuopa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täälläkin auttoi tuo Mäntysuopa.

Ja vesi.

• Anonyymi
        sirpa kirjoitti:

Tämän päivän Mäntysuopa ei auta kuin hetkellisesti. Itse sumutin ja sormien välissä litistin kirvat kuoliaaksi. Seuraavana päivä aivan sama määrä kasveissa kirvoja.

• Anonyymi

Nuo on kyllä tympeitä.. Hankala saada ratkastua ongelma.. Ite just lueskelin https://puutarhapaikka.fi/ tuolta puutarhan ötököistä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      84
      10491
    2. Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen

"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu
      Maailman menoa
      141
      8764
    3. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      90
      6057
    4. Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueita

näin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään
      Maailman menoa
      60
      4248
    5. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      50
      4210
    6. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      80
      4060
    7. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      50
      3709
    8. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      67
      3159
    9. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      7
      3107
    10. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      67
      2945
    Aihe