Tasaako 62Ah akku tarpeeksi?

Anonyymi-ap

30hp 2-tahti Yammu ja akkuna 62Ah akku. Ei mitään lataussäädintä tai jännitteentasaajaa tms. Pelkkä tasuri. Onko tarpeeksi iso akku että tasaa latausjännitettä riittävästi ettei akku kärsi eikä kaiku ja polttimot (12v) pamahda?

32

545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Asiaa sivuten.
      En ymmärrä tuota veneen akkusysteemiä.
      Oli vene mikä tahansa, niin laatikosta löytyy se n. 60Ah akku.
      Ostin uuden veneen pari vuotta sitten, jossa on 20hv perämoottori ja tietenkin sieltä löytyi 60Ah akku.
      Purin akkukotelon pois ja laitoin tilalle semmoisen pienen rasian, jonka sisällä in 14Ah akku, joka on tarkoitettu moottoripyöriin.
      Jos 1000 kuutioinen moottoripyörä pärjää ko. akulla, niin eiköhän 500 kuutioinen kaks'pyttynen perämoottori.
      Tilaa tuli lisää ja paino väheni muutaman hauen verran...

      • Anonyymi

        Moottoripyörä ei ole vene. Mp:llä ajetaan yleensä keskimäärin pidempää matkaa kuin veneellä, jolloin akku ehtii lataantua. Mp:llä ajetaan harvoin myöskään tyhjäkäynnillä, kuten veneellä saatetaan uistella tyhjäkäynnillä jolloin akku ei lataannu ollenkaan, joten reserviä tarvitaan.

        On myös astetta vakavampi asia, kun vene ei selällä sammuessaan/sammutettaessa syystä tai toisesta enää starttaa, kun alimitoitettu akku onkin käytetty tyhjäksi, kuin että mp jättää tien varteen.

        Moottoripyörässä ei myöskään valojen lisäksi juuri muita kuluttavia laitteita, kun veneessä on kaikua, plotteria, radiota, pumppua, lämmitintä jne.

        Ja kun tosiaan vanhoissa perämoottoreissa ei ole mitään jännitteensäädintä, niin se iso akku toimii jännitteentasaajana. Siinä sinulle vähän syitä mikset voi moottoripyörän perusteella laittaa veneeseen yhtä pientä akkua ongelmitta. Veneessä on syystä oltava iso akku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoripyörä ei ole vene. Mp:llä ajetaan yleensä keskimäärin pidempää matkaa kuin veneellä, jolloin akku ehtii lataantua. Mp:llä ajetaan harvoin myöskään tyhjäkäynnillä, kuten veneellä saatetaan uistella tyhjäkäynnillä jolloin akku ei lataannu ollenkaan, joten reserviä tarvitaan.

        On myös astetta vakavampi asia, kun vene ei selällä sammuessaan/sammutettaessa syystä tai toisesta enää starttaa, kun alimitoitettu akku onkin käytetty tyhjäksi, kuin että mp jättää tien varteen.

        Moottoripyörässä ei myöskään valojen lisäksi juuri muita kuluttavia laitteita, kun veneessä on kaikua, plotteria, radiota, pumppua, lämmitintä jne.

        Ja kun tosiaan vanhoissa perämoottoreissa ei ole mitään jännitteensäädintä, niin se iso akku toimii jännitteentasaajana. Siinä sinulle vähän syitä mikset voi moottoripyörän perusteella laittaa veneeseen yhtä pientä akkua ongelmitta. Veneessä on syystä oltava iso akku.

        Toki akku veneen ja moottorin mukaan ja nyt puhutaan reilusti 2000-luvun 4T-moottoreista.
        Jos vene on 4,5m avovene, jossa on 20hv tai vaikka 40hv moottori, niin onhan siinä ihan oikea laturi, joten akku latautuu normaalisti.
        Kirjanen kertoo Yamaha 9,9,15, 20 moottori:
        Laturin suurin teho 10A
        Mitä kuluttajia veneessä on ajon aikana päällä?
        Plotteri ja moottorin sytytys/PA-systeemi.
        Sähköä menee maks. 5A.
        Moottoripyörässä on valot, mittaristo ja moottorin tarvitsemat sähköt. Lisäksi flekti voi huutaa ja kahvalämppärit toimii sähköllä.

        Näillä spekseillä väitän, että vene ei välttämättä tarvitse 60Ah akkua, vaan pienemmälläkin pärjää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki akku veneen ja moottorin mukaan ja nyt puhutaan reilusti 2000-luvun 4T-moottoreista.
        Jos vene on 4,5m avovene, jossa on 20hv tai vaikka 40hv moottori, niin onhan siinä ihan oikea laturi, joten akku latautuu normaalisti.
        Kirjanen kertoo Yamaha 9,9,15, 20 moottori:
        Laturin suurin teho 10A
        Mitä kuluttajia veneessä on ajon aikana päällä?
        Plotteri ja moottorin sytytys/PA-systeemi.
        Sähköä menee maks. 5A.
        Moottoripyörässä on valot, mittaristo ja moottorin tarvitsemat sähköt. Lisäksi flekti voi huutaa ja kahvalämppärit toimii sähköllä.

        Näillä spekseillä väitän, että vene ei välttämättä tarvitse 60Ah akkua, vaan pienemmälläkin pärjää.

        Mitä pienempi akku, sitä helpompi se on keittää piloille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä pienempi akku, sitä helpompi se on keittää piloille.

        Eipä tuo ole vielä kahden suven aikana pilalle kiehunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki akku veneen ja moottorin mukaan ja nyt puhutaan reilusti 2000-luvun 4T-moottoreista.
        Jos vene on 4,5m avovene, jossa on 20hv tai vaikka 40hv moottori, niin onhan siinä ihan oikea laturi, joten akku latautuu normaalisti.
        Kirjanen kertoo Yamaha 9,9,15, 20 moottori:
        Laturin suurin teho 10A
        Mitä kuluttajia veneessä on ajon aikana päällä?
        Plotteri ja moottorin sytytys/PA-systeemi.
        Sähköä menee maks. 5A.
        Moottoripyörässä on valot, mittaristo ja moottorin tarvitsemat sähköt. Lisäksi flekti voi huutaa ja kahvalämppärit toimii sähköllä.

        Näillä spekseillä väitän, että vene ei välttämättä tarvitse 60Ah akkua, vaan pienemmälläkin pärjää.

        Ei välttämättä tarvitse, mutta isosta akusta ei ole veneessä haittaakaan. Mahtuu vaikka kuinka iso. Moottoripyörässä tila akulle on hyvin rajoitettu, joten siihen laitetaan aivan niin pieni akku kuin mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä tarvitse, mutta isosta akusta ei ole veneessä haittaakaan. Mahtuu vaikka kuinka iso. Moottoripyörässä tila akulle on hyvin rajoitettu, joten siihen laitetaan aivan niin pieni akku kuin mahdollista.

        Varmaan mahtuu, mutta miksi ihmeessä on raahattava jotain painavaa ja isoa mukana jos ei ole pakko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan mahtuu, mutta miksi ihmeessä on raahattava jotain painavaa ja isoa mukana jos ei ole pakko.

        Kuka sitä mukanaan raahaa? Siellä se akku lepää akkulaatikossa sille varatussa tilassa vailla huolen häivää. Vaihdatko auton akunkin suositusta pienemmäksi, ettei autoon vaan tule muutama kilo lisää painoa ja ettei akku vie turhaan tilaa sille varatusta tilasta? Toki ymmärrän jos akkua raahaa aina mukanaan, että silloin käyttää mahdollisimman pientä akkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka sitä mukanaan raahaa? Siellä se akku lepää akkulaatikossa sille varatussa tilassa vailla huolen häivää. Vaihdatko auton akunkin suositusta pienemmäksi, ettei autoon vaan tule muutama kilo lisää painoa ja ettei akku vie turhaan tilaa sille varatusta tilasta? Toki ymmärrän jos akkua raahaa aina mukanaan, että silloin käyttää mahdollisimman pientä akkua.

        Kaikissa veneissä ei ole hehtaaritolkulla tilaa ja jossain voi se akkulaatikko tehdä tilasta vähemmän käyttökelpoisen.
        Mutta jokainen tyylillään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa veneissä ei ole hehtaaritolkulla tilaa ja jossain voi se akkulaatikko tehdä tilasta vähemmän käyttökelpoisen.
        Mutta jokainen tyylillään.

        Kyllä siellä aina se tila ensiasennusakulle on, joka on aina iso. Mikään vene ei ole niin pieni, ettei se sinne mahdu.


      • Anonyymi

        Vene käyty hakemassa talvisäilytyksestä.
        Tankkiin tuoretta ysikasia, vesiletku kiinni koneeseen ja avaimesta käyntiin.
        Sen jälkeen kävin järvellä ajelemassa reilun tunnin, että 14Ah akku latautui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vene käyty hakemassa talvisäilytyksestä.
        Tankkiin tuoretta ysikasia, vesiletku kiinni koneeseen ja avaimesta käyntiin.
        Sen jälkeen kävin järvellä ajelemassa reilun tunnin, että 14Ah akku latautui.

        Vene edelleen talvisäilytyksessä. Syksyllä suoraan ajosta 100Ah akun varaustaso oli 90% ja sitä se on edelleen.


    • Anonyymi

      Laita DC-DC laturi väliin, niin voit olla huoletta ja akku latautuu valitsemillasi parametreillä tai laitteen vakioilla akkutyypistä riippuen.

      Valmistajia useita...

    • Anonyymi

      Mikään akku ei ole tarpeeksi iso, kun noissa yleensä tulee kohtuu suuri virta vielä 15-16 V jännitteellä. Tietysti lyhyitä matkoja tai pienillä kierroksilla ajettaessa isompi akku ei ehdi täyteen, jolloin jännite pysyy kurissa. Täysi akku ei pysty pitämään jännitettä alle 15 V, vaan kiehuu piloille. Mulla on 225 Ah akusto ja senkin jännite nousee täytenä 15 V paikkeille n. 1 A virralla.

      • Anonyymi

        15V on vielä ihan hyvä. Monesti kaikukin voi olla speksattu 12-20v jännitteelle niin ei mene miksikään. Mittarit speksattu jopa 9-32V. Jos akun kiehumista pelkää pitkällä matkalla täyskaasulla ajettaessa, niin sitten vaikka valoja tai muuta kulutusta päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        15V on vielä ihan hyvä. Monesti kaikukin voi olla speksattu 12-20v jännitteelle niin ei mene miksikään. Mittarit speksattu jopa 9-32V. Jos akun kiehumista pelkää pitkällä matkalla täyskaasulla ajettaessa, niin sitten vaikka valoja tai muuta kulutusta päälle.

        Kyllä kaikki kunnollinen vene-elektroniikka kestää helposti yli 20 V. Eihän noista tule kuin16-18 V, vaikka olisi miten pieni akku. Hehkulankapolttimot ei tuota kestä. 20 hv 60 W laturi poltti hetkessä 55 W hakuvalonkin polttimon, joten ei siinä kuormakaan hirveästi auta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kaikki kunnollinen vene-elektroniikka kestää helposti yli 20 V. Eihän noista tule kuin16-18 V, vaikka olisi miten pieni akku. Hehkulankapolttimot ei tuota kestä. 20 hv 60 W laturi poltti hetkessä 55 W hakuvalonkin polttimon, joten ei siinä kuormakaan hirveästi auta.

        Kannattaa laittaa niitä vene-LED-polttimoita. Jännitealue 10-30V ja johan kestää.


    • Anonyymi

      Miksi ihmeessä edes pähkäilee tuollasita ratkaisua sen sijasta että laittaisi jännittensäätimen väliin?

      Jos ei ole magneeton tehosta mitän tietoa, niin sitten pihtivirtamittarilla mittaamaan ja joku mp-säädin sen mukaan. Löytyy yksi- ja kolmivaiheisia.

      • Anonyymi

        Ei vanhoissa moottoreissa uutenakaan ole ollut sellaisia. Kysymys oli, riittääkkö 62Ah akku jännitteentasaamiseen. Ei, että kannattaako laittaa jännitteensäädin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vanhoissa moottoreissa uutenakaan ole ollut sellaisia. Kysymys oli, riittääkkö 62Ah akku jännitteentasaamiseen. Ei, että kannattaako laittaa jännitteensäädin.

        Syödäkkö omena vai päärynä? Tuollaiseen kysymykseen ei voi antaa mitään järkevää vastausta ja syy ei ole Suomi24 palvelun.

        On tarpeeksi iso, tai sitten ei. riippuu ihan siitä keneltä kysyy.

        Ihan mitoituksen perusasioita:
        - Kauanko tämän akun pitäisi mielestäsi kestää tässä kohteesa?
        - Minkä tyyppistä akkua olet sinne laittamassa ja kuinka usein olet valmis lisäämään sinne vettä? Mikään agm/geeli ei ainakaan tule kuuloonkaan.
        - Mikä on laturin virta esim. 15V jännitteellä akun yli?

        Koolla tuskin paljoa on väliä. Näillä tuulesta temmatuilla tiedoillasi ei voi kuin arvailla 30Ah akku per kesä ja 240Ah akku voi mennä kaksi tai jopa kome kesää. Kaiku ja polttimot varmasti kärsii joka tapauksessa. Voi jeesus!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syödäkkö omena vai päärynä? Tuollaiseen kysymykseen ei voi antaa mitään järkevää vastausta ja syy ei ole Suomi24 palvelun.

        On tarpeeksi iso, tai sitten ei. riippuu ihan siitä keneltä kysyy.

        Ihan mitoituksen perusasioita:
        - Kauanko tämän akun pitäisi mielestäsi kestää tässä kohteesa?
        - Minkä tyyppistä akkua olet sinne laittamassa ja kuinka usein olet valmis lisäämään sinne vettä? Mikään agm/geeli ei ainakaan tule kuuloonkaan.
        - Mikä on laturin virta esim. 15V jännitteellä akun yli?

        Koolla tuskin paljoa on väliä. Näillä tuulesta temmatuilla tiedoillasi ei voi kuin arvailla 30Ah akku per kesä ja 240Ah akku voi mennä kaksi tai jopa kome kesää. Kaiku ja polttimot varmasti kärsii joka tapauksessa. Voi jeesus!

        Eikä kärsi :D kaiku on speksattu 12-20V ja LED-polttimot 8-30V. Voi jeesus!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä kärsi :D kaiku on speksattu 12-20V ja LED-polttimot 8-30V. Voi jeesus!

        Tuokin on täysin mitoituskysymys, milloin jännite jää alle 30V, mutta käytännössä se tässä kohteessa varmasti jää sen alle, kunhan mikä tahansa akku on kytketty piiriin.

        Tuollainen magneetto työntää kuormittamattomana helposti 50-200V ulos ja kun kuormana on tuollanen laajan jännitealueen (negatiivinen resistanssi) kuorma, suuremmalla jännitteellä sen ottama virta tippuu ja magneeton jännite nousee entistä helpommin korkeammalle, kun sama teho saadaan suuremman jännitteen muodossa.

        Jarrkusi tosiaan jää tässä kuvatussa kohteessa se akku, joka alkaa pistämään 16V jännitteellä hyvin voimakkaasti hanttiin.

        Onhan tuo sama ratkaisu ollut aikoinaan Bridgen ajoleikkureissa. Käämi, puoliaaltotasasuuntaus ja akku. Moni käyttäjä kyllästyi jatkuvaan akun vaihtoon ja nesteen lisäämiseen, jolloin jännitteensäätimellä ohjattiin ylituotto lämmöksi, eikä vetytuotannoksi.

        Muutenkin vanhan ajan kierrekorkkiakut alkava jäämään harvinaiseksi, joka lienee aloittajan kohteessa eduksi, että nestettä pääsee lisäilemään helpolla aina päivän päätteeksi.


    • Anonyymi

      Laita joku keraaminen tehovastus pohjakuormaksi syömään enimmät jännitteet. Niin se on vanhoissa mopedeissakin hoidettu ns. valovastuksella ettei polttimot pauku kun magneetolta puskee täyskaasulla kymmeniä voltteja.

      • Anonyymi

        Se vastus on silloin haittana kun purkautunutta akkua pitäisi ladata täysillä tehoilla, tai jos ajetaan pienillä kierroksilla ja suurella kulutuksella. Lapsena kun ei sähköistä mitään ymmärretty, mopoon vain laittettiin riittävän tehokas polttimo, joka sitten paloi täysikaasulla valkoisena ja normaalissa ajoissa kusen keltaisena. Kun yksi polttimo kärähti, samalla sekunnilla kärähti kaikki muutkin.

        Perinteinen jännitteensäädin, esim transistorin ja zenerin yhdistelmä alkaa johtamaan käämiä maihin vasta siinä vaiheessa kun jännite saavuttaa halutun arvon, eikä haittaa muuten mitään.

        Nykyisiset PWM-säätimet on pienikokoisia, kun tehoa ei tarvitse muuttaa lämmöksi. Tosin sarjaan kytketty säädin aiheuttaa aina pienen jännite- ja tehohäviön. PWM-säätimellä käämityksen jännite saattaa nousta liian korkeaksi ja rikkoa käämin tai säätimen, jos mitään kuormaa sen takana ei ole käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vastus on silloin haittana kun purkautunutta akkua pitäisi ladata täysillä tehoilla, tai jos ajetaan pienillä kierroksilla ja suurella kulutuksella. Lapsena kun ei sähköistä mitään ymmärretty, mopoon vain laittettiin riittävän tehokas polttimo, joka sitten paloi täysikaasulla valkoisena ja normaalissa ajoissa kusen keltaisena. Kun yksi polttimo kärähti, samalla sekunnilla kärähti kaikki muutkin.

        Perinteinen jännitteensäädin, esim transistorin ja zenerin yhdistelmä alkaa johtamaan käämiä maihin vasta siinä vaiheessa kun jännite saavuttaa halutun arvon, eikä haittaa muuten mitään.

        Nykyisiset PWM-säätimet on pienikokoisia, kun tehoa ei tarvitse muuttaa lämmöksi. Tosin sarjaan kytketty säädin aiheuttaa aina pienen jännite- ja tehohäviön. PWM-säätimellä käämityksen jännite saattaa nousta liian korkeaksi ja rikkoa käämin tai säätimen, jos mitään kuormaa sen takana ei ole käytössä.

        Uudemmissa mopoissa ainakin ysäriltä oli jo ihan jännitteensäätimen nimellä oleva palikka. Toisen valopuolalta tulevan johdon se vain rajoitti ja siitä otettiin virta valoille, ja toisen lisäksi myös puoliaaltotasasuuntasi, jolla ladattiin akkua. Tekniikkaa en muista. Oliko siellä joku tyristori hakkaamassa ylijännitettä maihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudemmissa mopoissa ainakin ysäriltä oli jo ihan jännitteensäätimen nimellä oleva palikka. Toisen valopuolalta tulevan johdon se vain rajoitti ja siitä otettiin virta valoille, ja toisen lisäksi myös puoliaaltotasasuuntasi, jolla ladattiin akkua. Tekniikkaa en muista. Oliko siellä joku tyristori hakkaamassa ylijännitettä maihin.

        Varmasti on tyristorillakin tehty. Onko siinä sitten leikattu aallosta osa pois vai johdettu maihin, en tiedä. Oikosulkusäätimet perinteisesti kuumenivat aika reippaasti. Vaihdoin omaan endurooni juuri isomman säätimen, kun ei kestänyt ilman valoja ajamista.

        Aloittajan kannattaisi harkita vaikka tätä ennen tasasuuntaajaa:
        https://moposport.fi/jannitteensaadin-12v-1-johtoinen/

        Tai korvata tasasuuntajaa tällä:
        https://www.mototrade.fi/moottorikelkan-varaosat/yleismallin-jannitteensaatimet-tasasuuntaajalla-kelkkoihin-tarvike/p/81-616-1/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjww_iwBhApEiwAuG6ccMyMAEm8zNyGQsoCPc_VioQfAA5a5erJzS8GAzDsWBAImiW3weuNUhoC33oQAvD_BwE#description


    • Anonyymi

      Ei kai sitä jännitteensäädintä voi laittaa.
      Se maksaa kympin verran. Paljon halvempaa on ostaa 60Ah akku.

      • Anonyymi

        Akku pitää kuitenkin ostaa. Ja se pitää olla riittävän kokoinen. Kyse on tarvitseeko lisäksi mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akku pitää kuitenkin ostaa. Ja se pitää olla riittävän kokoinen. Kyse on tarvitseeko lisäksi mitään.

        Jos akun meinaat ostaa, niin silloin jännittensäädin todennäköisesti maksaa itsensä takaisin. Eri asia jos sinulla on esteetön pääsy jonkun lafkan akkujätelaatikolle, mistä löytyy paremman väen jäljiltä jatkuvasti hyväkuntoisia akkuja swappina. Säätimen kanssa akun koko voidaan myös mitoitaa todellisen enegiatarpeen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akku pitää kuitenkin ostaa. Ja se pitää olla riittävän kokoinen. Kyse on tarvitseeko lisäksi mitään.

        Ei ole pakko, mutta siinä säästää, jos ostaa myös jännitteensäätimen. Jos halua optimoida, niin osta kympin verran halvempi akku ja lataussäädin.


    • Anonyymi

      Itellä ollut 70-luvun 28hv 2-tahti Yamahassa joku suunnilleen tuon kokoinen sama akku ilman mitään jännitteentasaajaa käytössä jo kahdeksan vuotta. Pelkästään tasurin perässä ja hyvin on akku toiminut ja aina on startannut. Suljettu akku joten mitään nesteitäkään en ole ilsäillyt. Polttimot 24v. Muita laitteita ei ole.

      • Anonyymi

        Tuossakin vaikuttaa paljon se millasita matkaa ajaa. Pätkäajossa akulla on enemmän lataustarvetta ja taukojen aikana akun nesteenkierrätysjärjestelmä ehtii paremmpin palauttaa höyrystyneen nesteen takaisin akkun. Jos akku on energianluovutuskyvyltään ylimitoitettu starttimottorin tarpeeseen, se riittää hyvin myös puolikuntoisena starttaamaan.

        Kyllähän 90-luvun reguloimattomilla akkumateillakin pystyi hyvin lataamaan purkautuneen akun, mutta nesteet katosi äkkiä, jos laturin unohti kytketyksi ja vähän väliä jossain tömähti kun kipinä lähti latausjohdon irrottamisesta, tupakasta tai laikkakoneen kipinästä. Siihenkin aikaan topissa seisottavilla caravaanareilla oli paremmat laturit käytössä, jossa kaupan päälle tuli omanlainen "palovakuutus".


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      157
      27590
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      202
      17562
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      352
      9220
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6338
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4123
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3761
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      21
      1684
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1457
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1205
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      50
      1144
    Aihe