Moottori-lehti teki itsestään pellen käyttämällä sähkön hintana 20 snt/kWh

Anonyymi-ap

87

663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      no kyllä se sit on laskettu yläkanttiin kun kerran sulla on ton hintasta sähköä.mulla ei ole noin halpaa.pelkkä siito maksaa jo yli 8 snt.

      • Anonyymi

        Avaaja teki itsestään pellen sähkösiirto maksaa noin 8 snt/kWh.
        Toistaiseksi voimassa olevat sopimukset n. 10 snt/kWh.
        Sähkö maksaa siis n18 snt /kWh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avaaja teki itsestään pellen sähkösiirto maksaa noin 8 snt/kWh.
        Toistaiseksi voimassa olevat sopimukset n. 10 snt/kWh.
        Sähkö maksaa siis n18 snt /kWh

        Mutta pörssisähkö on usein halvempaa kuin tuo 10 snt/kWh. Tammikuussa pörssisähkö oli kallista, mutta esimerkiksi viimeisten 28 päivän keskihinta pörssisähköllä on ollut alle 5 snt/kWh.

        Lisäksi monilla paikkakunnilla siirto maksaa vähemmän kuin 8 snt/kWh. Suomessa on suuret erot siirtomaksuissa. Joskus toisella paikkakunnalla siirtomaksu voi olla moninkertainen verrattuna toiseen paikkakuntaan. Jopa Carunalla on kaksi eri hinnoittelua. Caruna Espoon hinnat ovat paljon halvemmat kuin muulla Carunalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta pörssisähkö on usein halvempaa kuin tuo 10 snt/kWh. Tammikuussa pörssisähkö oli kallista, mutta esimerkiksi viimeisten 28 päivän keskihinta pörssisähköllä on ollut alle 5 snt/kWh.

        Lisäksi monilla paikkakunnilla siirto maksaa vähemmän kuin 8 snt/kWh. Suomessa on suuret erot siirtomaksuissa. Joskus toisella paikkakunnalla siirtomaksu voi olla moninkertainen verrattuna toiseen paikkakuntaan. Jopa Carunalla on kaksi eri hinnoittelua. Caruna Espoon hinnat ovat paljon halvemmat kuin muulla Carunalla.

        Siis Caruna Espoon siirto maksaa alle 6 snt/kWh ja pörssisähköä on viime aikoina saanut 5 snt/kWh. Tämä on siis 11 snt/kWh. Toki talvella sähkö oli tätä kalliimpaa, mutta kesää kohti sähkö tulee halvemmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis Caruna Espoon siirto maksaa alle 6 snt/kWh ja pörssisähköä on viime aikoina saanut 5 snt/kWh. Tämä on siis 11 snt/kWh. Toki talvella sähkö oli tätä kalliimpaa, mutta kesää kohti sähkö tulee halvemmaksi.

        Lisään... Ja tietenkin sähköautoa voi ladata öiseen aikaan tai muuten halvemman sähkön aikaan, jolloin lataussähkön hintaa saa alemmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis Caruna Espoon siirto maksaa alle 6 snt/kWh ja pörssisähköä on viime aikoina saanut 5 snt/kWh. Tämä on siis 11 snt/kWh. Toki talvella sähkö oli tätä kalliimpaa, mutta kesää kohti sähkö tulee halvemmaksi.

        Pörssi sähkö on sattumasähköä ja hinnan määritteleminen mahdotonta.
        Keskiarvo ei ole sama kuin lataushinta.
        Jos lataushinta sattuukin kalliiseen hetkeen so what..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pörssi sähkö on sattumasähköä ja hinnan määritteleminen mahdotonta.
        Keskiarvo ei ole sama kuin lataushinta.
        Jos lataushinta sattuukin kalliiseen hetkeen so what..

        Latauksen voi yleensä helposti ajoittaa edullisempaan yöaikaan. Siitä huolimatta itse en halua pörssisähköä, koska talouden muuta sähkönkulutusta on työläämpää lähteä ajoittamaan pörssisähkön hintojen mukaan, ja lisäksi sähkönkulutus on suurimmillaan talvikautena, jolloin usein myös pörssisähkön hinta on korkea.


    • Anonyymi

      Just tein helenin 24kk sopimuksen 7.99c

      • Anonyymi

        Huomioitihan siirronkin? Työpaikan läheisyydessä olevalta halvimmalta julkiselta laturilta hinta on n. 19 c. Moni toki lataa pörssisähkön avulla autonsa paljon halvemmalla, mutta kaikilla ei ole samaan mahdollisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomioitihan siirronkin? Työpaikan läheisyydessä olevalta halvimmalta julkiselta laturilta hinta on n. 19 c. Moni toki lataa pörssisähkön avulla autonsa paljon halvemmalla, mutta kaikilla ei ole samaan mahdollisuutta.

        Pelkkä sähkö kun siirtomaksua on hankala kilpailuttaa täällä 108e vuosi ja 3,88c kwh. Edelleen turkasen kallista.


      • Anonyymi

        Mutta tuossa on vielä +- osuus sen perusteella mihin aikaan sähköä käyttää.

        Itse tein myös Helenille juuri 24 kk sopimuksen jossa energian hinta on 8,08 senttiä/kWh (kiinteä hinta) ja perusmaksu 3,99 €/kk (sinulla taisi olla lähes tuplaten).

        Minulle tuo oli edullinen, koska asun kerrostalossa, eikä ole sähkölämmitystä, eikä voi ladata autoa omaan piikkiin.


      • Anonyymi

        Samaa luokkaa Fortum. Kyllä viime talvi näytti, että varsinkin sähköllä lämmittäjän olisi aika vaikea käyttää halpaa pörssisähköä. 8,6c+ vero+ jakelu, on kuin onkin 18 c/kwh. Tammikuu 530€ lämpöpumput veti 3-4kwh: tasaisesti. Auton lataus, kun ei ole laturissa mittaria, oli arviolta 80€. Näkyi hyvin omaFortum käyrissä. Tuntikulutuksessa 10 kw:n piikkejä 3 ja yksi vähän pienempij oka päivä latasin 10-20kwh. Kulutus täydellä 6kw lämmityksellä oli yli 20 kwh. Aika paljontuli ajettua, vaikka oli kylmä. Autossa toki tarkeni. Auton energiaksi on 20c vielä tosi edullista.


    • Anonyymi

      Tuollaisia laskutoimituksia tehtiin pari vuotta sitten Teslalle, mutta silloin arvonalenemasarakkeessa taisi olla aika paha kupru.
      Vieläkin arvonalenema on oletusarvoltaan suurempi sähköautoissa joiden hinta todennäköisemmin vielä laskee, polttomoottoriautojen hinta puolestaan seuraa paremmin inflaatiota.
      Ehkä vielä kun menee pari vuotta, alkaa tuo arvonalenemaero poistua sekoittamasta näitä laskelmia.

      • Anonyymi

        Arvonalenema iskee pahiten niihin, jotka pitävät autoa 2-5 vuotta. Joten sähköautosta kannattaa pitää kiinni kauemmin. Tällöin arvonalenema tasaantuu väkisin. Sähköautokannan vanheneminen myös vähentää ylimitoitettuja pelkoja akkukestävyydestä. Etenkin 2020+ vuosimalleissa, missä aktiivisesti pyritään välttämään latausta tyhjästä täyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvonalenema iskee pahiten niihin, jotka pitävät autoa 2-5 vuotta. Joten sähköautosta kannattaa pitää kiinni kauemmin. Tällöin arvonalenema tasaantuu väkisin. Sähköautokannan vanheneminen myös vähentää ylimitoitettuja pelkoja akkukestävyydestä. Etenkin 2020 vuosimalleissa, missä aktiivisesti pyritään välttämään latausta tyhjästä täyteen.

        Sähköautokannan vanheneminen konkretisoi pelkoja akkujen kestävyydestä. Missään laitteessa akut eivät ole kestäneet 8 - 12 vuotta pidempään, joten sähköautossakin se on mahdotonta. Sen ikäiseen ei kannata enää akustoa uusia, kaikkiin se ei ole edes mahdollista.

        Joku 10 vuotta vanha sähköauto on jo lähes arvoton, joten kovin kauaa niitä ei kannata pitää.
        Polttomoottoriauto lähestyy silloin vasta käyttöikänsä puoltaväliä. Tämä ero käyttöiässä näkyy sähköautojen nopeana arvonalenemana, sitä ei Moottorilehden testissäkään huomioitu oikeassa suhteessa, pääoma sähköautossa katoaa helposti 500 - 1000€/kk vauhtia, mikä on aivan liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautokannan vanheneminen konkretisoi pelkoja akkujen kestävyydestä. Missään laitteessa akut eivät ole kestäneet 8 - 12 vuotta pidempään, joten sähköautossakin se on mahdotonta. Sen ikäiseen ei kannata enää akustoa uusia, kaikkiin se ei ole edes mahdollista.

        Joku 10 vuotta vanha sähköauto on jo lähes arvoton, joten kovin kauaa niitä ei kannata pitää.
        Polttomoottoriauto lähestyy silloin vasta käyttöikänsä puoltaväliä. Tämä ero käyttöiässä näkyy sähköautojen nopeana arvonalenemana, sitä ei Moottorilehden testissäkään huomioitu oikeassa suhteessa, pääoma sähköautossa katoaa helposti 500 - 1000€/kk vauhtia, mikä on aivan liikaa.

        LFP-akut kestävät helposti 30 vuotta, voivat kestää vielä paljon pidempään. Suurin osa luultavasti yli 50 vuotiaiksi. LFP-akut eivät "kalenterivanhene" lainkaan.


    • Anonyymi

      Harmi kun kaikki suomalaiset eivät asu omakotitalossa ja ota riskejä pörssisähköä käyttäen... muistelen, kuinka hirmuinen olikaan poru, kun pörssihinta huiteli yli 1€/kWh, hallitusta myöten huudettiin APUVA!!!
      Osa joutuu latailemaan matkoilla pikalatauspaikoista, jolloin 20snt/kWh on halpa hinta

      • Anonyymi

        Jo latausaseman vuokraajalle joudutaan maksamaan melkein tuon verran (15-20cnt/kWh, jotta latausasemat saatiin talon pihaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo latausaseman vuokraajalle joudutaan maksamaan melkein tuon verran (15-20cnt/kWh, jotta latausasemat saatiin talon pihaan...

        "Jo latausaseman vuokraajalle joudutaan maksamaan melkein tuon verran (15-20cnt/kWh, jotta latausasemat saatiin talon pihaan..."

        Kuinka uusavuton sinä olet? Etkö oikeasti osaa juoda kahvia kotonasi sillä hinnalla mitä kahvipaketin ostaminen lähikaupassa maksaa?
        Maksat siitä samasta kahvista huoltiksella kymmenkertaisen hinnan.


      • Anonyymi

        Tuo 1 €/kWh kesti yhden ainoan päivän, joten tuon merkitys pitkällä tähtäimellä oli minimaalisen pieni. Ja mikä pakko on ladata juuri tuona ainoana kalliina päivänä? Vain aivoton idiootti tuijottaa yksittäisiä huippulukemia. Ja viimeisten 28 päivän pörssisähkön keskihinta on ollut 5 snt/kWh vaikka OL3 ei ole koko tuolla jaksolla ollut edes toiminnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo 1 €/kWh kesti yhden ainoan päivän, joten tuon merkitys pitkällä tähtäimellä oli minimaalisen pieni. Ja mikä pakko on ladata juuri tuona ainoana kalliina päivänä? Vain aivoton idiootti tuijottaa yksittäisiä huippulukemia. Ja viimeisten 28 päivän pörssisähkön keskihinta on ollut 5 snt/kWh vaikka OL3 ei ole koko tuolla jaksolla ollut edes toiminnassa.

        Et siis vain tajua, mistä on kyse... KAIKKI EIVÄT ASU omakotitalossa, jotta voisivat itse määrätä, mitä sähköä latauspistokkeeseesi saat. 99% taloyhtiöistä EI OLE pörssisähköä ja useat latauspaikan ottaneet taloyhtiöt ottavat laitteet palvelun tarjoajalta, joka ottaa vuokrana perusmaksun + tietyn provision sähkön hinnasta.

        "Tuo 1 €/kWh kesti yhden ainoan päivän...." Ja yhden päivänkö takia hallitusta huudettiin apuun kohonneiden sähkölaskujen takia!!!????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jo latausaseman vuokraajalle joudutaan maksamaan melkein tuon verran (15-20cnt/kWh, jotta latausasemat saatiin talon pihaan..."

        Kuinka uusavuton sinä olet? Etkö oikeasti osaa juoda kahvia kotonasi sillä hinnalla mitä kahvipaketin ostaminen lähikaupassa maksaa?
        Maksat siitä samasta kahvista huoltiksella kymmenkertaisen hinnan.

        "Kuinka uusavuton sinä olet?..."

        Kuinka idiootti sinä olet? Etkö tosiaan tajua, että hyvin harvat asuvat omakoti- rivitaloissa, joissa voivat tehdä henkilökohtaisen sähkösopimuksen latauspaikalleen. Lisäksi kerrotaloissakaan asuvilla ei läheskään kaikilla ole latausmahdollisuutta, vaan joutuvat käyttämään latausasemia, joista et todellakaan saa millään 5sentillä kilowattia.... varsinkaan pikalatausta.

        Tässä esimerkki erään palvelutarjoajan latauasemasta omakotitaloon:
        -Latausasema 20kW hinta 800€
        -Asennus 500€ (minimi, hinta riippuu asennuspaikasta)
        -Sähkön hinta 15snt/kWh (vaihtelee, mutta usein "unohdetaan" siirtomaksut ja verot)


    • Anonyymi

      Meillä töissä lataus on tuo 20 snt eli oikein meni.

      • Anonyymi

        Eli onhan tuo sähköautoilu kalleinta ikinä ,,ajan dieselillä taas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli onhan tuo sähköautoilu kalleinta ikinä ,,ajan dieselillä taas

        Onhan se. Plussakeleillä luokkaa 3 €/100 km ja pakkasilla 5-6 €/100 km. Ruuhkattomassa taajama-ajossa kuluu vain 10 kWh/100km.


      • Anonyymi

        Meillä töissä lataus maksaa 10c/kWh, joten metsään meni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä töissä lataus maksaa 10c/kWh, joten metsään meni.

        Voi luoja mikä idiootti oletkaan... "joten metsään meni"... lausunnollasi.... tule pois sieltä metsästä...


    • Anonyymi

      "kun pörssihinta huiteli yli 1€/kWh, hallitusta myöten huudettiin APUVA!!!
      Osa joutuu latailemaan matkoilla pikalatauspaikoista, jolloin 20snt/kWh on halpa hinta"

      Kaikenlaista voi huudella ja panikoitua voi vaikka mistä. Korkeista paikoista, hämämäkeistä tai avoimista paikoista. Nämä hysteerimummot elävät elämäänsä yhden kolmen kuukauden sähkönhinnoilla menneisyydestä.

      Se nyt on vaan todellisuus että Suomessa on saanut sähköäpaljon alle tuon 20 snt/kWh aina kun katsoo pidempää aikajaksoa.
      Todellinen hinta on lähellä 10 Snt/kWh. Jos haluaisin provoisa niin kertoisin että alle 10 kun ei ole nukkunut sähkösopimuksien kanssa.

      • Anonyymi

        "Nämä hysteerimummot elävät elämäänsä yhden kolmen kuukauden sähkönhinnoilla menneisyydestä."

        Eikä siinä mitään. Hysteerisiä mummoja on aina ollut ja tulee aina olemaan.
        Tiedättekö sopulien joukkoryntäyksen? Nämä hysteeriset mummot ovat niiden etujoukoissa.


    • Anonyymi

      "Meillä töissä lataus on tuo 20 snt eli oikein meni."

      Miksi maksaisit sähköstä tuplahintaa? Onko sulla aivoja ollenkaan?.
      Se että joku tarjoaa sulle mitä tahansa törkeällä ylihinnalla ei tarkoita että sun pitäisi olla niin tyhmä että ostaisit sen.

      • Anonyymi

        Huoh... Monilla paikkakunnilla pelkkä sähkön siirto on yli 10 snt/kWh. Yleensä joillain harvempaan asutuilla alueilla siis. Eikä tätä voi saada alemmaksi. Myös sähkönsiirto pitää laskea hintaan.


    • Anonyymi

      Ainoa oikea vastaus tuollaisiin hintapyyntöihin on se että pidä tunkkisi.
      Sähköautolla ajava voi sanoa niin. Polttiskuski joutuu väkisinkin maksamaan moninkertaisen hinnan.
      Verottaja pitää siitä huolen.

    • Anonyymi

      "Monilla paikkakunnilla pelkkä sähkön siirto on yli 10 snt/kWh."

      Hyvin ikävää jos noin on.

      Miettikääs sitä että aivan riippumatta siitä missäpäin Suomea asuu niin bensalla tai dieselillä ajaminen maksaa aina sen 10-15 euroa per sata kilsaa.
      Siihen ei voi vaikuttaa mitenkään.
      Kun asuu halvan sähkön alueella niin miksi ei käyttäisi halpaa sähköä ajamiseen? Pitäisikö yhtyä yhteiseen kurjuuteen?

      • Anonyymi

        Kyllä pitää, muuten meitä polttispellejä harmittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pitää, muuten meitä polttispellejä harmittaa.

        Osaisiko joku neuvoa miten Espoossa saisi tehtyä niin paskan sähkösopimuksen että pystyisi maksamaan yöllä 20 snt auton lataamisesta?
        Viime yönäkin meni vai alle 10 snt vaikka kuinka olin halukas maksamaan...


    • Anonyymi

      Kerroppa miten sähkön hinta lasketaan oikein?

      • Anonyymi

        Perusajatus onnistuneelle laskemiselle on se että ei edes yritä antaa sähkölle yhtä hintaa. Jos yrittää tehdä sen niin tekee itsestään pellen niinkuin Moottori-lehti teki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perusajatus onnistuneelle laskemiselle on se että ei edes yritä antaa sähkölle yhtä hintaa. Jos yrittää tehdä sen niin tekee itsestään pellen niinkuin Moottori-lehti teki.

        Toimituksen vanhat homekorvat eivät ymmärrä että tuollaista kustannusvertailua ei vain yksinkertaisesti voi tehdä antamalla sähkölle yksi kiinteä vertailuhinta.
        Olisi tarvittu vähän enemmän ajattelutyötä kuin vanhassa maailmassa tehdyissä vertailuissa. Loppui ajatuskapasiteetti sitten kesken.


    • Anonyymi

      Pörssisähkön hinta vaihtelee voimakkaasti, vasta koko vuoden (tai kahden) keskihintaa voisi käyttää vertailuun.

      • Anonyymi

        Oikeastaan sekään ei kerro vielä mitään, vaan pitää huomioida myös miten voi/haluaa ladata. Jos esim. riittää kerran viikossa lataus, ja sen voi ajoittaa sopivasti valikoiden edulliseen yöaikaan niin todellinen toteutuva keskihinta on aivan jotain muuta kuin pelkkä pitkän ajan matemaattinen keskiarvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeastaan sekään ei kerro vielä mitään, vaan pitää huomioida myös miten voi/haluaa ladata. Jos esim. riittää kerran viikossa lataus, ja sen voi ajoittaa sopivasti valikoiden edulliseen yöaikaan niin todellinen toteutuva keskihinta on aivan jotain muuta kuin pelkkä pitkän ajan matemaattinen keskiarvo.

        "os esim. riittää kerran viikossa lataus, ja sen voi ajoittaa sopivasti valikoiden edulliseen yöaikaan niin todellinen toteutuva keskihinta on aivan jotain muuta kuin pelkkä pitkän ajan matemaattinen keskiarvo."

        Tämäkin hyvin alkeellinen asia on hyvin vaikea ymmärtää vanhaan maailmaan juuttuneille. Suomalaisen taviksen sähköauto latautuu kotipihassa silloin kun sähkö on halvimmillaan. Kaksi-kolme kertaa viikossa. Muuta ei tarvita kuin poikkeustilanteissa.


      • Anonyymi

        Ei sekään asiaa paranna, sillä pörssisähkön hinta vaihtelee jopa kymmeniä senttejä yhden vuorokauden aikana, eli riippuu mihin aikaan aikaan tai minä päivänä autonsa lataa.
        Muutenkin noiden kustannusten vertailu sisältää niin paljon muuttujia ettei siitä näe kuin suuntaa antavan tilanteen, Autojen korjaukset, vakuutukset, arvonalennus ja kuskin ajotyyli vaikuttavat kokonaisuuteen enemmän kuin senttien erot sähkön hinnassa tai muutaman kymmenen sentin erot bensan hinnassa.
        Eli jokainen saa väännettyä asian itselleen suosiolliseksi jos haluaa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "os esim. riittää kerran viikossa lataus, ja sen voi ajoittaa sopivasti valikoiden edulliseen yöaikaan niin todellinen toteutuva keskihinta on aivan jotain muuta kuin pelkkä pitkän ajan matemaattinen keskiarvo."

        Tämäkin hyvin alkeellinen asia on hyvin vaikea ymmärtää vanhaan maailmaan juuttuneille. Suomalaisen taviksen sähköauto latautuu kotipihassa silloin kun sähkö on halvimmillaan. Kaksi-kolme kertaa viikossa. Muuta ei tarvita kuin poikkeustilanteissa.

        "Suomalaisen taviksen sähköauto latautuu kotipihassa silloin kun sähkö on halvimmillaan."

        MISSÄ HELEVATIN KOTIPIHASSA!!!?? Voimmeko tuoda automme sinun pihaasi lataukseen? Totta on toki tuo, että 90% patteriautojen omistajista asuu omakoti- rivitaloissa ja ovat patteriauton jo ostaneet, siksi niiden myynti alkaa jo laskemaan. Kerrostaloissa lataus on kallista ja tehty vaikeaksi, eikä kaikilla taloyhtiöillä ole edes parkkialueita, joille latauksen voisi järjestää... ja jos voisikin, ei lataustehoa saada kuin alle 10kW (kohtuullisilla kustannuksilla). Pelkään, että patteriautoilijoillekin on kohta tulossa käyttöveroja, kun bensaveron tuotto laskee ja valtion menot kasvavat rajusti.


    • Anonyymi

      Mitä avaaja kiukuttelee? Artikkelissa kerrotaan ihan perusteet miksi kyseiseen sähkön hintaan ollaan päädytty ja samalla kerrotaan ettei se ole kaikille sama.
      Lainaus:
      "Toki sähköönkin menee rahaa. Auto kuluttaa sähköä enemmän kuin mikään muu yksittäinen kodin sähkölaite. Sähkön hintana on tässä vertailussa käytetty 20 senttiä kilowattitunnilta. Se on varsin tyypillinen hintaluokka taloyhtiöissä lataamiseen. Omakotitaloasuja voi päästä selvästi halvemmalla, varsinkin pörssisähköllä. Silloin auton lataukset voi ajoittaa edullisempiin tunteihin. Toisaalta joskus voi tarvita latausta julkisissa latauspisteissä, ja silloin hinnat ovat vastaavasti tätä kalliimpia."

    • Anonyymi

      "Sähkön hintana on tässä vertailussa käytetty 20 senttiä kilowattitunnilta. Se on varsin tyypillinen hintaluokka taloyhtiöissä lataamiseen."

      Tässäpä se asian ydin. Toimituksen kaverit ovat vetäneet hatusta arvon yhdelle tärkeimmistä muuttujista joka on "tyypillinen" jollekin yhdelle asumistavalle Suomessa. Ja piilottaneet selityksen jonnekin pikkuprinttiin.
      Jos olisi vähänkin järkeä päässä niin koko jutun alussa olisi isolla että kaikki laskelmat perustuvat täysin hatusta vedettyyn sähkönhintaan.
      Fiksummat lehdet eivät ole edes lähteneet tekemään tuollaista juttua koska ovat ymmärtäneet että maailma on muuttunut.

      Mutta kaikesta tuosta tunaroinnista huolimatta sähkö osoitti paremmuutensa tuossa vertailussa.

    • Anonyymi

      "Fiksummat lehdet eivät ole edes lähteneet tekemään tuollaista juttua koska ovat ymmärtäneet että maailma on muuttunut."

      Moottori elää siellä vanhassa maailmassa jossa bensa ja diesel maksavat kaikille suurinpiirtein saman ja kilometrikustannus voidaan laskea suurinpiirtein paikkaansapitävästi sitä kautta.
      Sähköllä ajavalle tuota vanhaa maailmaa ei ole olemassa. Tämä on jäänyt Moottorin toimituksessa täysin huomaamatta.

      • Anonyymi

        Lehden tarkoitus ei ole olla propagandakanava, jollekin formaatille, vaan tarjota puolueetonta tietoa. Minkä se tässä on tehnytkin. Kokonaisuutena moottorin asenne sähköautoja kohtaan on erittäin positiivinen. Mutta ei ongelmiakaan saa lakaista maton alle ja teeskennellä ettei sellaisia olekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lehden tarkoitus ei ole olla propagandakanava, jollekin formaatille, vaan tarjota puolueetonta tietoa. Minkä se tässä on tehnytkin. Kokonaisuutena moottorin asenne sähköautoja kohtaan on erittäin positiivinen. Mutta ei ongelmiakaan saa lakaista maton alle ja teeskennellä ettei sellaisia olekaan.

        Tämä Moottorin tekemä vertailu osoitti sähköautojen olevan kokonaiskustannuksiltaan edullisemmat jos ei aja Bemarilla.
        Ja se on täysin oikein.

        Se vaan että on täysin vastoin todellisuutta antaa sähkölle yksi hinta per kWh. Se ei vaan ole mitenkään vastaan tämän päivän todellisuutta Suomessa.

        Itse henkilökohtaisesti en ole koskaan maksanut edes lähelle tuota 20 snt/kWh. Puolet tuosta olisi lähempänä todellisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä Moottorin tekemä vertailu osoitti sähköautojen olevan kokonaiskustannuksiltaan edullisemmat jos ei aja Bemarilla.
        Ja se on täysin oikein.

        Se vaan että on täysin vastoin todellisuutta antaa sähkölle yksi hinta per kWh. Se ei vaan ole mitenkään vastaan tämän päivän todellisuutta Suomessa.

        Itse henkilökohtaisesti en ole koskaan maksanut edes lähelle tuota 20 snt/kWh. Puolet tuosta olisi lähempänä todellisuutta.

        Ei tuota tutkimusta oltu tehty vain sinulle.


      • Anonyymi

        Moottori se on sähkömoottorikin ja eiköhän autoalan AMMATTILAISILLA ole yleisesti enemmän kokemusta kaikista autoon liittyvistä asioista kuin maallikkolukijoilla. Heillä on normaalisti vielä ylemmät korkeakoulututkinnotkin joten tekninen asiantuntemus on täysin omaa luokkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä Moottorin tekemä vertailu osoitti sähköautojen olevan kokonaiskustannuksiltaan edullisemmat jos ei aja Bemarilla.
        Ja se on täysin oikein.

        Se vaan että on täysin vastoin todellisuutta antaa sähkölle yksi hinta per kWh. Se ei vaan ole mitenkään vastaan tämän päivän todellisuutta Suomessa.

        Itse henkilökohtaisesti en ole koskaan maksanut edes lähelle tuota 20 snt/kWh. Puolet tuosta olisi lähempänä todellisuutta.

        Minä maksan ja omakotitaloon muuttamisesta en haaveile. Siinä savotassa on liikaa muuta duunia ja huolehdittavaa verrattuna taloyhtiöön.


    • Anonyymi

      Mukava ajella 10 vuotta sitten käteisellä ostetulla autolla.Toimii kuin uutena ,eipä ole pääomakuluja eikä juuri huoltokulujakaan.No bensaa tuo vie sen litran enemmän satasella kuin uudemmat ,mutta mitäpä siittä.

      • Anonyymi

        Oletko junttipetteri koskaan ajatelut sitä että käteiellä ostettu sähköauto kulkee vain noin yhdellä eurolla per sata kilometriä.
        Kun sinä maksat bensoista noin kymmenen kertaa enemmän.


      • Anonyymi

        En minä kauheasti keulisi 10 vuotta vanhasta autosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko junttipetteri koskaan ajatelut sitä että käteiellä ostettu sähköauto kulkee vain noin yhdellä eurolla per sata kilometriä.
        Kun sinä maksat bensoista noin kymmenen kertaa enemmän.

        Mitä sitten, sen uuden sähköauton pääomakulut ovat takuuvarmasti huomattavasti suuremmat kuin mikä on bensan ja sähkön kilometrikustannuksen ero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitten, sen uuden sähköauton pääomakulut ovat takuuvarmasti huomattavasti suuremmat kuin mikä on bensan ja sähkön kilometrikustannuksen ero.

        Hinnat elävät tällä hetkellä niin voimakkaasti, että se riippuu täysin mitä autoja vertaillaan. Edullisimmillaan ylimääräisiä hankintakuluja ei ole ja pahimmillaan ne ovat yli 10 000 €.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitten, sen uuden sähköauton pääomakulut ovat takuuvarmasti huomattavasti suuremmat kuin mikä on bensan ja sähkön kilometrikustannuksen ero.

        Sitä ei voi tietää. Eri merkkien ja erihintaisten autojen pääomakulut ovat todella erilaisia ja pääsääntönä on, että mitä kalliimpi auto, niin sitä enemmän palaa euroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä ei voi tietää. Eri merkkien ja erihintaisten autojen pääomakulut ovat todella erilaisia ja pääsääntönä on, että mitä kalliimpi auto, niin sitä enemmän palaa euroja.

        Tässähän oli kyse 10 vuotta vanhasta bensa-autosta ja olen varma että sen pääomakulut ovat jatkossa pienemmät verrattiin sitä mihin tahansa sähköautoon. Eli hyvin todennäköisesti sen bensa-auton käyttökulut kokonaisuutena ovat alhaisemmat kuin minkään sähköauton joten ainakaan mitään taloudellista perustetta vaihtaa hyvin toimivaa vanhaa autoa uudempaan sähköautoon ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässähän oli kyse 10 vuotta vanhasta bensa-autosta ja olen varma että sen pääomakulut ovat jatkossa pienemmät verrattiin sitä mihin tahansa sähköautoon. Eli hyvin todennäköisesti sen bensa-auton käyttökulut kokonaisuutena ovat alhaisemmat kuin minkään sähköauton joten ainakaan mitään taloudellista perustetta vaihtaa hyvin toimivaa vanhaa autoa uudempaan sähköautoon ei ole.

        Jos nyt kuitenkin lähdettäisiin siitä, että autokauppaan lähdetään jonkinlaisesta uuden auton tarpeesta. Toki, jos rahaa on varaa polttaa määrättömästi, voi autoakin vaihtaa vain huvin vuoksi. Tuskin sellainen ostaja käyttökustannuksistakaan välittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hinnat elävät tällä hetkellä niin voimakkaasti, että se riippuu täysin mitä autoja vertaillaan. Edullisimmillaan ylimääräisiä hankintakuluja ei ole ja pahimmillaan ne ovat yli 10 000 €.

        Juuri tällä hetkellä bensa- ja sähkömallin hinnat tuntuu olevan samoja lähes joka merkillä.


    • Anonyymi

      Kait se latureissa on vähintään tuon hintaista PELLE. Älä hyvä ihminen laske kotilatauksen hintaa sillä minulla se on nolla sillä itseni kipeäksi maksamilla paneelilla saan kilowatteja nopeaa akkuun.

    • Anonyymi

      "Tässähän oli kyse 10 vuotta vanhasta bensa-autosta ja olen varma että sen pääomakulut ovat jatkossa pienemmät verrattiin sitä mihin tahansa sähköautoon. "

      Jatka vaan maksamista joka ainoasta kilometrista kymmenen kertaa enemmän kuin mitä sähköautolla ajaminen maksaa.
      Itse ajan käytettynä ostetulla sähköautolla joka ei maksanut juuri mitään. Eikä sillä ajaminenkaan maksa juuri mitään. Terveisiä sinne bensapumpulle kun seisotte siellä haiseva letku käsissä ja maksatte itsenne kipeiksi veroja.

      • Anonyymi

        Puhumattakaan siitä että tukevat venäjän öljytuotantoa ja näin fasismia


    • Anonyymi

      Helppo teidän Espoossa kehua kun tienaatte todella hyvin. Koittakaa tulla toimeen 50000 euron vuosituloilla. Ette onnistu Espoossa.

    • Anonyymi

      20 sentiiä/kwh on ihan ok. kun lasketaan mukaan myös lisäkulut eli verkkomaksu, kuukausihinta, verot etc. Kyllä watin hinta on edelleen erittäin kova. Näillä hinnoilla sähköauto ei ole ylivoimainen kulutuksenkaan osalta.

      • Anonyymi

        Miksi kuukausihinta pitäisi huomioida mukaan, sehän maksetaan joka tapauksessa oli sähköautoa tai ei?

        Vain siinä tapauksessa että sähköliittymä on hankittu erikseen vain sähköauton lataukseen tai pääsulakekokoa on nostettu (mikä yleensä nostaa kk-maksua) kk-maksu kuuluu huomioida, ei muuten.


    • Anonyymi

      Kotilatauksessa voi tietenkin päästä jonkin verran alle 20c/kWh keskimääräiseen lataushintaan, ainakin pörssisähköllä, mutta jos ajaa vähänkin enemmän niin kuinka suuri osa kilometreistä mennään kotilataushinnoilla. Kokonais kilometrikertymästä helpostikkin yli puolet on muualla kun kotipiirissä tapahtuvaa nurkka-ajoa ja silloin, varsinkin talvi aikaan latauksen hinta voi olla aivan mitä sattuu. Kesällä kun range tuplaantuu voi toki valita paikat missä lataa mutta talvella on joutunut maksamaan pahimmillaan lähes euron hintaa kilowattitunnille. Talvella sähköautolla ajmainen on lähes yhtä kallista kuin dieselillä, nurkka-ajossa ja kesällä tilee sitten säästöä.

      Ei tuo 20c/kwh ole mitentään epärealistisen suuri lataussähkön hita, ennemminekin epärealistisen pieni.

      • Anonyymi

        Kuluissa myös unohdetaan, että kuljettaja voi itse vaikuttaa sähköauton kulutukseen todella paljon. Raskas kaasujalka ja tökkivä ajotyyli kuluttavat sähköautossa aivan yhtälailla kuin pm-autoissa. Eikä rekuperaatio todellakaan tuo menetettyjä watteja kuin osittain takaisin.


      • Anonyymi

        Eipä tuohon hintaan oikein yhtä oikeaa lukua ole. Jos liikkuu muuallakin kuin ihan kotinurkissa niin käytännössä joutuu käyttämään pikalatureita joiden hinta on +30 snt/kwh. Toisaalta sitten esim. hotelleissa saattaa taas olla ilmainen latausmahdollisuus. Eli vain kotona lataava pääsee todennäköisesti alle 20 snt/kWh, mutta paljon liikkuva voi joutua maksamaan enemmänkin mutta riippuu ihan tapauksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuohon hintaan oikein yhtä oikeaa lukua ole. Jos liikkuu muuallakin kuin ihan kotinurkissa niin käytännössä joutuu käyttämään pikalatureita joiden hinta on 30 snt/kwh. Toisaalta sitten esim. hotelleissa saattaa taas olla ilmainen latausmahdollisuus. Eli vain kotona lataava pääsee todennäköisesti alle 20 snt/kWh, mutta paljon liikkuva voi joutua maksamaan enemmänkin mutta riippuu ihan tapauksesta.

        Onko vielä jossain ilmaisia latauspisteitä? Hotelleilla pysäköinti hallissa maksaa helposti 35 euroa/vrk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuluissa myös unohdetaan, että kuljettaja voi itse vaikuttaa sähköauton kulutukseen todella paljon. Raskas kaasujalka ja tökkivä ajotyyli kuluttavat sähköautossa aivan yhtälailla kuin pm-autoissa. Eikä rekuperaatio todellakaan tuo menetettyjä watteja kuin osittain takaisin.

        "Eikä rekuperaatio todellakaan tuo menetettyjä watteja kuin osittain takaisin."
        Toyotan itselataavilla ajavat ovat vakaasti sitä mieltä että kaikki tulee takaisin (ajetaan puolet sähköllä).


    • Anonyymi

      Näin meillä Espoossa ladataan sähköauto:

      Caruna Yösiirto Alv 24% = 1,59 snt/kWh
      Sähkövero luokka 1 Alv 24% 2,8 snt/kWh
      Pörssisähkön hinta viime yönä. Alv 24% 5,5 snt/kWh

      Yhteensä siis alle 10 snt/kWh. Useana yönä viimeaikoina on ollut ilmaista sähköä jolloin on menty noin 5 snt/kWh.

      Kun sähköauton kulutus on noin 15 kWh /100km niin hinnaksi tulee luokkaa yksi euro per sata kilsaa.

      Jos joku joutuu maksamaan 20 snt/kWh niin silloin ko yksilöä on kusetettu ja rajusti.

      https://caruna.fi/

      • Anonyymi

        Entä paljonko hinnat oli talvella kun oli kylmää?
        Viime yönä pörssihinta oli alimmillaan 6,9 ja muuten reilusti yli 7. Klo 08:00 hinta oli 20,57.
        Kaikki vaan eivät pääse hyödyntämään aina sitä halpaa hetkeä pörssisähköstä, mutta onko se kusetusta vai jotain muuta?
        Olet nolo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä paljonko hinnat oli talvella kun oli kylmää?
        Viime yönä pörssihinta oli alimmillaan 6,9 ja muuten reilusti yli 7. Klo 08:00 hinta oli 20,57.
        Kaikki vaan eivät pääse hyödyntämään aina sitä halpaa hetkeä pörssisähköstä, mutta onko se kusetusta vai jotain muuta?
        Olet nolo.

        "Kaikki vaan eivät pääse hyödyntämään aina sitä halpaa hetkeä pörssisähköstä,"

        Sähköautlla ajavat pystyvät hyvin helposti lataamaan autonsa halvimpien tuntien aikana. Lataaminen ei ole tarpeellista edes joka yö. Jos halpaa tai ilmaista pörssisähköä ei ole trjolla just sinä yönä niin lataamisen voi siirtää seuraaville öille.
        Kaikki on helppoa kun osaa.

        https://next.gigantti.fi/magazine/autot-moottoripyorat/minimoi-sahkoauton-lataamisen-hinta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki vaan eivät pääse hyödyntämään aina sitä halpaa hetkeä pörssisähköstä,"

        Sähköautlla ajavat pystyvät hyvin helposti lataamaan autonsa halvimpien tuntien aikana. Lataaminen ei ole tarpeellista edes joka yö. Jos halpaa tai ilmaista pörssisähköä ei ole trjolla just sinä yönä niin lataamisen voi siirtää seuraaville öille.
        Kaikki on helppoa kun osaa.

        https://next.gigantti.fi/magazine/autot-moottoripyorat/minimoi-sahkoauton-lataamisen-hinta

        ""Kaikki vaan eivät pääse hyödyntämään aina sitä halpaa hetkeä pörssisähköstä,"

        Henkilökohtaista osaamattomuutta joka koskee vain näitä tumpeloita.


      • Anonyymi

        Talvella lyhyessä ajossa kulutus 35-40kWh per 100km ladata saa koko ajan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talvella lyhyessä ajossa kulutus 35-40kWh per 100km ladata saa koko ajan!

        35-40kWh maksaa noin 4-6 euroa.
        Talvella lyhyt pätkajo polttiksella maksaa noin 20-30 euroa per satanen. Kylmä moottori hotkii bensaa toistakymmentä litraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        35-40kWh maksaa noin 4-6 euroa.
        Talvella lyhyt pätkajo polttiksella maksaa noin 20-30 euroa per satanen. Kylmä moottori hotkii bensaa toistakymmentä litraa.

        Olkoon ajot tai olosuhteet millaisia tahansa niin polttiksien kilometri maksaa aina moninkertaisesti sähköön verrattuna.


      • Anonyymi

        "Kun sähköauton kulutus on noin 15 kWh /100km "

        Kaikilla ei ole "mopoautoa", joilla KESÄLLÄ olisi noin pieni kulutus yhdelle matkustajalle.
        Taitaa tuollaisen normaalin perheauton kulutus olla noin 20kW/100km ja siitä yli SIIS KESÄLLÄ ja talvella mennään sitten reilusti yli 30kW/100km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olkoon ajot tai olosuhteet millaisia tahansa niin polttiksien kilometri maksaa aina moninkertaisesti sähköön verrattuna.

        "Olkoon ajot tai olosuhteet millaisia tahansa niin polttiksien kilometri maksaa aina moninkertaisesti sähköön verrattuna."

        Ja nyt kirjoitat VAIN "polttoaineen" osuudesta... Esimerkiksi Bemarilla vakuutus maksoi patteriautossa yli 800€/vuodessa enemmän, kuin polttiksella. Syynä lisääntyneet akkuvauriot. Tuolla 800€ ajelee jo aikas monta tuhatta kilometriä polttiksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun sähköauton kulutus on noin 15 kWh /100km "

        Kaikilla ei ole "mopoautoa", joilla KESÄLLÄ olisi noin pieni kulutus yhdelle matkustajalle.
        Taitaa tuollaisen normaalin perheauton kulutus olla noin 20kW/100km ja siitä yli SIIS KESÄLLÄ ja talvella mennään sitten reilusti yli 30kW/100km.

        Sähkönkulutuksen noususta huolimatta se sähköauton kustannusetu on suurimmillaan talvella. Se bensa-auto kun haukkaa talviaikaan lyhyessä ajosssa helposti 10-12 l/100km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun sähköauton kulutus on noin 15 kWh /100km "

        Kaikilla ei ole "mopoautoa", joilla KESÄLLÄ olisi noin pieni kulutus yhdelle matkustajalle.
        Taitaa tuollaisen normaalin perheauton kulutus olla noin 20kW/100km ja siitä yli SIIS KESÄLLÄ ja talvella mennään sitten reilusti yli 30kW/100km.

        Itseasiassa kaikki normikokoiset autot menevät tuohon osaavissa käsissä. Suuremmat panssarivaunut kuluttavat enemmän, koska niihin on pakko laittaa isompaa akkua, mikä puolestaan lisää painoa. Ihanne akun koko liikkuu 60-70 kWh tienoilla. Taloudellisemmat menevät selvästi alle 20 kWh/100 km, kun sää on plusasteiden puolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkönkulutuksen noususta huolimatta se sähköauton kustannusetu on suurimmillaan talvella. Se bensa-auto kun haukkaa talviaikaan lyhyessä ajosssa helposti 10-12 l/100km.

        Tänään tuli ajettua 250 km pätkä keskikulutuksella 17 kWh/100 km. Keskinopeus 85 km/h, lähtö kylmänä ja lämpötila -9 ja -2 asteen välillä. Tavallisessa talvikelissä 300 km yhdellä latauksella ei ole utopiaa ennen kuin on todella kylmä. Hintaa ajolle tuli 8,5 €.


    • Anonyymi

      Eipä se minun sähköönhintaan vaikuta mitä "kaikki" maksavat. Suomi on vapaa maa ja tällä jokainen tekee omat sähkösopimuksensa ja päättävät itse milloin autonsa lataavat.

      • Anonyymi

        Mutta sinunkin on hyvä ymmärtää että sinä et ole kaikki muut. Kaikilla muilla ei ole saman hintainen sähkön siirto kuin sinulla eikä kaikilla ole kokonaisuuden kannalta järkevää ottaa pörssisähkösopparia.

        Jos tämä ei ole sinulle selvää niin eipä muitakaan kiinnosta sinun sähkön hinta tai valinnat.


    • Anonyymi

      Ainoa pelle on ketjun aloittaja klitoristakin herkempi sähköurpo autoilija. Taas osoitus sähköauto idiotismista. Koettakaa nyt pööa fiksumpia jatkossa pilaatte kaikkien sähköautoilijoiden maineen vain!

    • Anonyymi

      Ei tuo 20 senttiä per kwh kaukana ole. Laske hintaan mukaan siirto ja verot jotka joudut maksamaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      248
      2188
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1856
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1545
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      110
      1270
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1160
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1125
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1054
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      980
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe