Kyseessä on 90-lukulainen sähkölämmitteinen rivari, jossa katolla olevilla flekteillä poistoilmanvaihto eli tuloilma tulee venttileistä.
Meillä on pienehköjä näkemyseroja siitä, voiko flektin sammuttaa kovimmilla pakkasilla ja kuinka pitkäksi ajaksi. Mitään off-katkaisijaa siinä ei ole mutta jotkut ovat nypänneet ajoittain sulakkeesta offille.
Netistä kun lukee niin vahvat suositukset on, ettei saa sammuttaa. Ymmärtääkseni ongelmia saattaa aiheutua ilman kosteuden kanssa ja pahimmoillaan voi vaikka rakenteisiin tulla hometta.
Mitäs jos sen nyt kuitenkin sammuttaa esim. 1-2 vrk. Onko ongelmista käytännönkokemuksia? Sisäilma tietty voi myös huonontua mutta sehän on lähinnä asukkaiden oma ongelma mutta syntyykö muita ongelmia?
Itse ainoastaan omistan ko. talosta huoneiston, joka on vuokralla, joten lähinnä kiinnostaa omistajana ja hallituksen jäsenenä mahd. ongelmat rakenteille. Olen kyllä tiennyt, että näin siellä pelataan, eikä ainakaan omistukseni aikana (30v) ongelmia ole esiintynyt, mutta toisaalta ei turhia/tietoisia riskejäkään kannattaisi ottaa eli pitääkö muuttaa käytäntöjä?
Huipparin sammuttaminen pakkasella
12
270
Vastaukset
- Anonyymi
Rakentamismääräysten mukaan ilmanvaihto täytyy olla päällä. Turha miettiä että mitäs jos.
- Anonyymi
Niin no, nyt on menty joissain huoneistoissa reilut 30 v (ilmeisesti) rakennusmääräysten vastaisesti. Mahtaakohan se meininki tiedotteella muuksi muuttua? Siinä mielessä vaan kiinnostaa ne mahdolliset ongelmat.
- Anonyymi
😋😍😋😍😋😍😋😍😋
😋 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Koneellinen ilmanvaihto kuuluu olla aina päällä paitsi huoltotauoilla. Asian voi miettiä niinkin päin miksi ilmanvaihto ylipäätään on? Eli ilmanvaihto poistaa sisäilman epäpuhtauksia ja samalla säätää kosteustasapainoa. Molemmilla on asuinterveyteen liittyviä vaikutuksia.
- Anonyymi
Määräykset sanoo että pitää olla päällä koko ajan MUTTA..
Itse olen napsauttanut kovilla pakkasilla pois päältä. Ilma kyllä vaihtuu painovoimaisesti sen mitä tarvitsee.
Kannattaa tosin ottaa se huomioon, että varsinkin jos käyt suihkussa tms. niin on hyvin suuri todennäköisyys sille että puhaltimeen kertyy jäätä ja kun seuraavan kerran laitat sen päälle, voi se puhallin pitää kovempaa meteliä/olla liikkumatta kokonaan/hajota jään takia.
Mutta jää kyllä sulaa pikkuhiljaa pois, varsinkin jos sauna löytyy niin kuuma ilma sulattaa.- Anonyymi
Niin, ladossa, missä tuuli puhaltaa seinistä läpi ilma vaihtuu seinien läpi.
Mutta yleisenä ohjeena ilmanvaihdon sammuttaminen on vaarallinen. Ei kaikki talot ole latoja, joissa tuuli puhaltaa seinistä läpi. - Anonyymi
Aivan ja tosiaan tuo mistä kyselin on ainoastaan ilmanvaihto eli flektit katolla. Muita hiukkastason suodattimia tietääkseni tuossa ei ole kuin liesituulettimen suodatin, joten ilma tulee sisälle sellaisenaan. Taitaa päästä helpommalla kun ei ala asiaa sen kummemmin hämmentään. Jäätyminen siinä tietty saattaa olla ongelmana.
- Anonyymi
Koneellinen ilmanvaihto ei toimi sammutettuna painovoimaisesti.
- Anonyymi
Koneellinen poisto mikä on toteutettu pelkällä huipparilla toimii painovoimaisesti.
- Anonyymi
Meillä oli on 90-lukulainen sähkölämmitteinen okt, jossa katolla olevilla flekteillä poistoilmanvaihto ja tuloilma venttileistä.
Huipparille oli portaaton säätö ja samasta nupista sen sai sammutettua kokonaan. Pyöri aina vähintäänkin pienimmällä nopeudella. Jos sammutti, niin tällöin ilma ei käytännössä vaihtunut.- Anonyymi
Kyllä se kovalla pakkasella vaihtuu. Jos ei niin sitten on säädöt perseellään tuloilmaventtiileissä.
- Anonyymi
Kyllä voi sammuttaa mutta ilmanvaihto heikkenee merkittävästi. Huippuimuri jäätyy helpommin kuin talotuuletin jossa moottori on lieden päällä. Kun käyt katolla huomaat poistotorvessa nousevan lämmintä ilmaa ja mahdolliset ruuan käryt. Joten toimii myös painovoimalla. Kannattaa kyllä huolehtia riittävästä ilmanvaihdosta jotta kosteus poistuu.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362536- 372441
- 951759
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511310Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?861301Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51195Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2811092- 561038
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi38769- 27760