Kansaneläke ei ole sosiaalitukea! Ks. Kela

Anonyymi-ap

Kela sivuilta kansaneläkkeestä vanhuuseläkkeen osalta:

"Voit hakea kansaneläkettä, jos muut eläkkeesi ja korvauksesi eivät ylitä kansaneläkkeen tulorajaa. Sen sijaan muut tulot ja omaisuus eivät vaikuta vanhuuseläkkeenä maksettavaan kansaneläkkeeseen. Myöskään puolison tuloilla ei ole vaikutusta.
Sinulla saattaa olla oikeus kansaneläkkeeseen Suomesta, vaikka asut pysyvästi ulkomailla."

https://www.kela.fi/kansanelake

Tämä tarkoittaa, että saat kansaneläkettä vaikka omistaisit miljoonaluokan linnan, metsää, laivan jne. Sosiaalituki on tarkoitettu köyhille, mutta kansaneläkettä saa rikas siinä missä köyhäkin ja puolisonkaan tulot eivät vaikuta.

80

535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siinän se lukee mustaa valkoisella. Kansaneläke vanhuuseläkkeen osalta ei ole sosiaalietuus. Sitä maksetaan rikkaalle siinä missä köyhällekin. Rikas ei saa sosiaalitukea. Peruste, jonka mukaan kansaneläke lakkautetaan ulkomailla asuvilta, koska se on vain Suomessa saatava sosiaalituki ei ole lainkaan kestävä eikä EU: päätös koske kansaneläkettä vanhuuseläkkeen osalta.

      • Anonyymi

        Ymmärränkö oikein että vuokratulo ei vaikuta kansaneläkkeeseen. Omaisuutta on voitu kartuttaa, maksamatta itselleen eläkekertymää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärränkö oikein että vuokratulo ei vaikuta kansaneläkkeeseen. Omaisuutta on voitu kartuttaa, maksamatta itselleen eläkekertymää.

        Olet ymmärtänyt oikein. Sosiaalitukea ei saa, jos on vuokratuloa mutta kansaneläkkeeseen se ei vaikuta, koska kyseessä eläke, ei sosiaalituki.


    • Anonyymi

      Kuka vastaa niistä sydänkohtauksista, joita hallituksen hutiloitu ja perusteiltaan kestämätön ilmoitus on mahdollisesti aiheuttanut kansaneläkeläisille ulkomailla. Vai muka EU:N tuomioistuimen päätös vähimmäisetuudesta. Pyh. Ja Ruotsin esimerkki. Pyh! Aivan eri asia kuin Suomen Kansaneläke, jota rikkaatkin saavat.

    • Anonyymi

      Kansaneläkeon takoitettu vanhuuden päivien turvaksi ,niille joilal ei ole työuria .Tuolla pyritään takaamaan perutoimeentulo arkisiin menoihin,joten kyllä se on sosiaalitukimuoto ,joka on asetettu ns. kyseenalaitamattomaksi. Työikäisillä tuota vataa työttömyys aikana työmarkkinatuki.Toimeentulotukea työikäinen ei saa jollei ole työnhakijana.Tuota tukiviidkkoa tulisi kasi aja on aivan oikein että kansaneläke maksetaan vain ja ainoastaan Suomessa vakinaisesti asuville.

      Oikeastaan pitäisi päästä kokonaan pois kansaneläkkeestä ja harkinnan varaisuuksista tuon perusmenoihin tarkoitetun elämiseen tarkoitetun suoja osan osalta. Näet sen kautta kun taataan ihmisoikeudellinen oikeus toimeentuloon tulisi se asettaa kokolailla kiistattomaksi ja perusteiltaan kansalais perusteiseksi tueksi jolla taataan vakinaisesti Suomessa asuvien täysi ikäisten toimeentulo tuolta osin. Säätäisi turhaa paperityötä ja vältyttäisiin epäinhimilliseltä päätöksenteolta, sekä mielivaltaisuuksilta joita virkamiestasolla esiintyy noita osin. Harkinnan varaisuuden osuudeksi voidaan jättää tuolloin muuttuvat menot ,kuten asumismenot jotka ovat riippuvaisia mm. paikkakunnasta ,että muut yllättävät kuten äkilliset terveydelliset tai talouden kannata yllättävät ,hyväksyttävissä olevat hankintamenot .

      • Anonyymi

        Oikeus toimeentuloon täyttyy ensisijaisesti ihmisen omalla työllä hankitusta palkasta tai eläkkeestä.

        Kansalaispalkasta puhutaan paljon, mutta jos se olisi niin suuri, ettei kukaan koskaan tarvitsisi enempää rahaa, niin kustannukset olisivat niin korkeat, ettei siihen innokkainkaan verottaja löydä tarpeeksi maksajia.


      • Anonyymi

        Tulisi sitä ja tulisi tätä. Tällä hetkellä Kansaneläke kuitenkin maksetaan varallisuudesta riippumattan eikä se ole sosiaalituki. Tämän mukaan eletään, Sitä ei voi tulevaisuuden haaveilun ja poliittisen mielipiteen mukaan mennä kesken kaiken lakkauttamaan EU:ssa asuvalta Suomen kansalaiselta. EU:n lait kuten myös ihmisoikeudet estävät lakkauttamisen. Neukkulassa olisi onnistunut, sitäkö kaipaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeus toimeentuloon täyttyy ensisijaisesti ihmisen omalla työllä hankitusta palkasta tai eläkkeestä.

        Kansalaispalkasta puhutaan paljon, mutta jos se olisi niin suuri, ettei kukaan koskaan tarvitsisi enempää rahaa, niin kustannukset olisivat niin korkeat, ettei siihen innokkainkaan verottaja löydä tarpeeksi maksajia.

        Ei pidä sotkea kansalaispalkka perusturvaan. Ne on kaksi eri asiaa. Toimeentulon perusosa on summana niin pieni että sitä ei voi pitää palkkana ja toiseksi ihmisoikeus on taattava aina kaikille jo perustuslaillisista lähtökohdista, jotka pohjaavat kansainväliseen lainsäädäntöön yhtäläillä kuin yleismaailmalliseen ihmisoikeus julistukseen. Asian suhteen on myös huomionarvoista se että ihmisoikeutta ei voida asettaa ansaittavaksi vaan se on lähtökohtaisesti jakamaton oikeus jokaiselle yksilölle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulisi sitä ja tulisi tätä. Tällä hetkellä Kansaneläke kuitenkin maksetaan varallisuudesta riippumattan eikä se ole sosiaalituki. Tämän mukaan eletään, Sitä ei voi tulevaisuuden haaveilun ja poliittisen mielipiteen mukaan mennä kesken kaiken lakkauttamaan EU:ssa asuvalta Suomen kansalaiselta. EU:n lait kuten myös ihmisoikeudet estävät lakkauttamisen. Neukkulassa olisi onnistunut, sitäkö kaipaat.

        Kyllä se on sellaiseksi katsottava, sillä kansaneläke ei perustu kattavasti ansioon pohjautuvaan eläkkeeseen joka olisi tienattu, vaan on ns. takuu eläke joka maksetaan valtion varoita kun työuria ei ole tai ne on niin vähäisiä että eläke karttumaa ei juurikaan ole kertynyt. Siinä mielessä tuo voitaisiin helposti korvata perustulona, jolla katettaisiin eläkeläisten toimeentulon perusosa, joka vastaisi käytännössä nykyitä kansaneläkettä /toimeentulotuen perusosaa, että työmarkkinatuke joilla kaikilla on sama tarkoitus .Tällöin myös päätään kysymyksestä maksaa ulkomaille kansan eläkettä kun se korvataan tuolla jolloin siitä tehdään selkeästi kansallinen tuki. Aika paha se on mennä vaatimana tuloja, joita ei ole ansainnut ja joille ei sinänsä ole kansallista perustetta ihmisoikeudellisena toimeentulon turvana maassa ,varsinkaan jos ei asu maassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on sellaiseksi katsottava, sillä kansaneläke ei perustu kattavasti ansioon pohjautuvaan eläkkeeseen joka olisi tienattu, vaan on ns. takuu eläke joka maksetaan valtion varoita kun työuria ei ole tai ne on niin vähäisiä että eläke karttumaa ei juurikaan ole kertynyt. Siinä mielessä tuo voitaisiin helposti korvata perustulona, jolla katettaisiin eläkeläisten toimeentulon perusosa, joka vastaisi käytännössä nykyitä kansaneläkettä /toimeentulotuen perusosaa, että työmarkkinatuke joilla kaikilla on sama tarkoitus .Tällöin myös päätään kysymyksestä maksaa ulkomaille kansan eläkettä kun se korvataan tuolla jolloin siitä tehdään selkeästi kansallinen tuki. Aika paha se on mennä vaatimana tuloja, joita ei ole ansainnut ja joille ei sinänsä ole kansallista perustetta ihmisoikeudellisena toimeentulon turvana maassa ,varsinkaan jos ei asu maassa.

        Spekuloit sillä mitä voitaisiin tehdä jos sitä ja jos tätä. Tämän hetken lainsäädäntöä pitää kuitenkin noudattaa ja toisin kuin kuvittelet ja toivot, ei kansaneläke ole mikään niin sanottu takuueläke. Kansaneläkkeen vanhuuseläke on eläkepäätöksellä myönnetty Suomen kansalaiselle eikä sitä ole sosiaalivirastosta anottu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Spekuloit sillä mitä voitaisiin tehdä jos sitä ja jos tätä. Tämän hetken lainsäädäntöä pitää kuitenkin noudattaa ja toisin kuin kuvittelet ja toivot, ei kansaneläke ole mikään niin sanottu takuueläke. Kansaneläkkeen vanhuuseläke on eläkepäätöksellä myönnetty Suomen kansalaiselle eikä sitä ole sosiaalivirastosta anottu.

        Niille, jotka nyt haluavat huomauttaa, että sosiaalituet haetaan nykyisin kelasta ilmoitan, että sosiaalitukien siirto kelaan ei muuttanut mitään kansaneläkkeen suhteen eikä sitä edelleenkaan haeta sosiaalitukena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on sellaiseksi katsottava, sillä kansaneläke ei perustu kattavasti ansioon pohjautuvaan eläkkeeseen joka olisi tienattu, vaan on ns. takuu eläke joka maksetaan valtion varoita kun työuria ei ole tai ne on niin vähäisiä että eläke karttumaa ei juurikaan ole kertynyt. Siinä mielessä tuo voitaisiin helposti korvata perustulona, jolla katettaisiin eläkeläisten toimeentulon perusosa, joka vastaisi käytännössä nykyitä kansaneläkettä /toimeentulotuen perusosaa, että työmarkkinatuke joilla kaikilla on sama tarkoitus .Tällöin myös päätään kysymyksestä maksaa ulkomaille kansan eläkettä kun se korvataan tuolla jolloin siitä tehdään selkeästi kansallinen tuki. Aika paha se on mennä vaatimana tuloja, joita ei ole ansainnut ja joille ei sinänsä ole kansallista perustetta ihmisoikeudellisena toimeentulon turvana maassa ,varsinkaan jos ei asu maassa.

        Kyllä kansaneläkesukupolven työura on karttunut mutta työeläke ei ole karttunut koska keskimäärin 8 vuotta 16-24 ikävuosilta paiskitut työvuodet eivät kartuttaneet työeläkettä. Myöskään äitiys- ja kotihoitovuodet eivät kartuttaneet siten kuin nykyään. Kannattaisi perehtyä hiukan työeläkekerryttämisen historiaan ennen kuin ruvetaan syyllistämään ja solvaamaan kansaneläkeläisiä työtä vieroksuviksi sosiaalipummeiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kansaneläkesukupolven työura on karttunut mutta työeläke ei ole karttunut koska keskimäärin 8 vuotta 16-24 ikävuosilta paiskitut työvuodet eivät kartuttaneet työeläkettä. Myöskään äitiys- ja kotihoitovuodet eivät kartuttaneet siten kuin nykyään. Kannattaisi perehtyä hiukan työeläkekerryttämisen historiaan ennen kuin ruvetaan syyllistämään ja solvaamaan kansaneläkeläisiä työtä vieroksuviksi sosiaalipummeiksi.

        Maksoin silti nuoruuden palkastani edellisen sukupolven eläkkeitä vaikkei oma eläkkeeni lainkaan ollut moneen vuoteen kertymässä. Kannattaako olla kateellinen pienestä kansaneläkkeestäni.


      • Anonyymi

        Kirjoittaja on selvästi vastuuta välttelevä verovaroista elävä virkamies/ viranhaltija. Heidän sanallinen repertuaari vilisee konditionaali ( isi) ja passivimuotoja. Tarkoituksena on että ei oikein sano mitään jotta voi sitten todeta että en minä noin sanonut. Esimerkiksi Erkki Tuomioja on vienyt tämän puhemuodon taiteen lajiksi.


    • Anonyymi

      Johan se nimikin Kansaneläke kertoo, että se on
      eläke, joka maksetaan Suomen kansalaiselle varallisuudesta riippumatta. Takuueläke sensujaan on mm. pakolaisvanhuksille suunnattu viimesijainen tukimuoto jota henkilölle maksetaan niin kauan kuin.hän Suomessa oleiee. Tätä takuueläkettä EU:n päätös on koskenut ja sitä Suomi on tähänkin asti voinut noudattaa. Hallituksen uusi linjaus kansaneläkkeestä viimesijaisena sosiaalitukena on virheellinen ja poliitikot ovat pahasti erehtyneet. EU:n tuomioistuimessa tavataan.

    • Anonyymi

      Yleensä kannattaa lukea muutakin kuin kaksi ensimmäistä riviä.

      Kansaneläkkeen määrä pienenee muiden tulojen kasvaessa ja loppuu kokonaan n. 1700 euron kohdalla.

      • Anonyymi

        Kannattaa tosiaan sinunkin noudattaa omaa neuvoasi "sen sijaan muut tulot ja omaisuus eit vaikuta"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa tosiaan sinunkin noudattaa omaa neuvoasi "sen sijaan muut tulot ja omaisuus eit vaikuta"

        Omaisuus ei vaikuta. Se on ymmärretävää koska asian tila ei parane sillä, jos vanhus myy asuntonsa metsän keskeltä ja muuttaa kunnan holhokiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omaisuus ei vaikuta. Se on ymmärretävää koska asian tila ei parane sillä, jos vanhus myy asuntonsa metsän keskeltä ja muuttaa kunnan holhokiksi.

        Sosiaalitukea saavalta edellytetään omaisuuden myyminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sosiaalitukea saavalta edellytetään omaisuuden myyminen.

        Ei koske kaikkea sosiaalitukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omaisuus ei vaikuta. Se on ymmärretävää koska asian tila ei parane sillä, jos vanhus myy asuntonsa metsän keskeltä ja muuttaa kunnan holhokiksi.

        Myöskään rikkaan kartanonherran ei edellytetä myyvän metsää saadakseen kansaneläkkeensä, jos muita eläketuloja ei ole Sosiaaliavustusta hän taas ei saa. Ymmärrätkö nyt eron kansaneläkkeen ja sosiaaliavustuksen välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sosiaalitukea saavalta edellytetään omaisuuden myyminen.

        Tukimuotoja on monenlaisia. On tukimuotoja johon ei vaikuta ja tukimuoto johon vaikuttaa omaisuus eli toimeentulotuki ,mutta siinäkin on jonkun moinen harkinnallinen tolkku.


    • Anonyymi

      Kela siis "sen sijaan muut tulot ja omaisuus eivät vaikuta"

      Sosiaalitukeen nuo vaikuttaisi jsamoin kuin puolison tulot a estäisi tuen saamisen.

      • Anonyymi

        Sosiaalituki ei ole yksi tuki. Jos olisi, niin mitä järkeä on kutsua sitä eri nimillä?

        Sosiaalitukia on yli 20 erilaista. Eihän lapsilisäänkään vaikuta tulot lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sosiaalituki ei ole yksi tuki. Jos olisi, niin mitä järkeä on kutsua sitä eri nimillä?

        Sosiaalitukia on yli 20 erilaista. Eihän lapsilisäänkään vaikuta tulot lainkaan.

        Vaikka sosiaalitukia olisi satamäärin, niin kansaneläkkeen vanhuuseläke ei ole sosiaalituki. Rikkaille kansaneläkeläisille ei makseta eläkettä sosiaalitukena. Puheet kansaneläkkeestä viimesijaisena sosiaalitukena, joka voitaisiin muka EU:n päätöksellä rajata takuueläkkeen tavoin vain Suomessa asuville ovat täyttä puppua ja osoittavat päättäjiltä pelottavaa osaamattomuutta. Olemme kaikki suuressa vaarassa näin luokattomien päättäjien takia. Tarkkailuluokalle mennään aivan varmasti ja toivottavasti. Nuo eivät osaa mitään.


    • Anonyymi

      Jos Suomen Kansaneläke on viimesujainen sosiaalituki, niin pyydän poliitikkoja perustelemaan, miksi rikkaille on maksettu ja maksetaan edelleen sosiaalitukea kansaneläkkeen muodossa.

      • Anonyymi

        Lue tuen ehdot, niin tiedät.,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue tuen ehdot, niin tiedät.,

        Eli et itse osaa vastata kysymykseen.


    • Anonyymi

      Ystävähän ei voi olla yhteistyötä nuukasti tehden kuten yyaassa. Siirtopolitiikka ajan ja paikan suhteen vaihtuu myös siirtolaispolitiikalla. Liittoja voi rikkoa sitä rahaa tekemällä.

    • Anonyymi

      Vapaa ehtoinen eläke taitaa siis vaikuttaa kela luukun anomuksen?

    • Anonyymi

      Useampikin poliitikko on julkisuudessa vuosien varrella kiitellyt puolisoaan, joka on luopumut työurastaan ja hoitanut kodin ja lapset. Nää puolisot ovat vailla työeläkettä mutta saavat kansaneläkkeen. Sosiaalituki?

      • Anonyymi

        Ihan viimesijainen sosiaalituki huippupoliitikon puolisolle tositarpeeseen, hah!


      • Anonyymi

        Kyllä. Se on sosiaalituki riippumatta siitä, millä verukkeella on töitä vältellyt.


    • Anonyymi

      Eipä se paluumuuttajavanhuksen kansaneläke Suomen kansantalouteen jäisi pyörimään. Se menisi jostain Ivalon mökistä parissa päivässä sähköyhtiön tilille veroparatiisiin.

    • Anonyymi

      Kyseessä on puhtaasti hallituksen organisoima väestön pakkosiirto. Ulkomaille muuttaneilta kansaneläkeläisiltä viedään elämisen edellytykset ja pakotetaan muuttamaan Suomeen. Pakkosiirto on EU:n ja Ihmisoikeuksien vastaista laitonta toimintaa. Tuttua Euroopasta aiemmilta ajoilta ja jota Venäjä harjoittaa parhaillaan Ukrainassa.

      • Anonyymi

        Ei ole Suomen asia pitää huolta muissa maissa asuvien toimeentulosta.

        Suomessa pidetään huolta niistä, jotka tällä asuu ja muissa maissa niissä asuvista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole Suomen asia pitää huolta muissa maissa asuvien toimeentulosta.

        Suomessa pidetään huolta niistä, jotka tällä asuu ja muissa maissa niissä asuvista.

        Suomen kansaneläke on sidottu kansalaisuuteen eikä asuinpaikkaan.

        Suomihan ne työeläkkeetkin maksaa, pitäisikö nekin maksaa vain Suomeen. Jos sellaista visiota ajat, niin kyllä sinunkin vapaa asuminen vaarantuu, odota vaan. Miten tähän siirryttäisiin, ensin parillisina vuosina syntyneet, sitten parittomina vai kaikki kerralla. Jaetuista hihamerkistä näkee, mihin ryhmään kuulut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen kansaneläke on sidottu kansalaisuuteen eikä asuinpaikkaan.

        Suomihan ne työeläkkeetkin maksaa, pitäisikö nekin maksaa vain Suomeen. Jos sellaista visiota ajat, niin kyllä sinunkin vapaa asuminen vaarantuu, odota vaan. Miten tähän siirryttäisiin, ensin parillisina vuosina syntyneet, sitten parittomina vai kaikki kerralla. Jaetuista hihamerkistä näkee, mihin ryhmään kuulut.

        Työeläkkeet on eri asia kuin kansan eläke. Kansaneläke on valtion maksama ns. takuueläke ,joka maksetaan valtion vero varoita. Työeläkkeet maksetaan eläkekassoista jotka on kerätty palkansaajien tuloista. Ne ovat yksityistä palkansaajien varallisuutta ja ulosmaksu peruste on tulosidonnainen . Valtio ei hallinnoi yksityisen puolen eläkkeitä, sen sijaan se päätöksenteon alle kuuluu kansaneläkkeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työeläkkeet on eri asia kuin kansan eläke. Kansaneläke on valtion maksama ns. takuueläke ,joka maksetaan valtion vero varoita. Työeläkkeet maksetaan eläkekassoista jotka on kerätty palkansaajien tuloista. Ne ovat yksityistä palkansaajien varallisuutta ja ulosmaksu peruste on tulosidonnainen . Valtio ei hallinnoi yksityisen puolen eläkkeitä, sen sijaan se päätöksenteon alle kuuluu kansaneläkkeet.

        Kansaneläke ja takuueläke ei ole sama asia
        Takuueläkkeen maksaminen on jo lopetettu ulkomaille .
        Näin Kela kirjoittaa kansaneläkkeestä: Jos et saa työeläkettä tai se on pieni, Kela maksaa sinulle kansaneläkettä.
        Voit saada kansaneläkkeen täyden määrän vain, jos saat työeläkkeitä alle 66 euroa kuukaudessa. Jos saat työeläkkeitä enemmän, kansaneläke on pienempi tai et saa sitä ollenkaan.
        Kansaneläke voi olla pienempi myös silloin, jos olet asunut ulkomailla. Myös muutto ulkomaille voi vaikuttaa kansaneläkkeeseen, jota saat.
        Kelan eläkkeistä ja työeläkkeistä menee veroa.

        Kysymyksissä pyydetään soittamaan maksulliseen puhelinpalveluun jossa jonottaminenkin maksullista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansaneläke ja takuueläke ei ole sama asia
        Takuueläkkeen maksaminen on jo lopetettu ulkomaille .
        Näin Kela kirjoittaa kansaneläkkeestä: Jos et saa työeläkettä tai se on pieni, Kela maksaa sinulle kansaneläkettä.
        Voit saada kansaneläkkeen täyden määrän vain, jos saat työeläkkeitä alle 66 euroa kuukaudessa. Jos saat työeläkkeitä enemmän, kansaneläke on pienempi tai et saa sitä ollenkaan.
        Kansaneläke voi olla pienempi myös silloin, jos olet asunut ulkomailla. Myös muutto ulkomaille voi vaikuttaa kansaneläkkeeseen, jota saat.
        Kelan eläkkeistä ja työeläkkeistä menee veroa.

        Kysymyksissä pyydetään soittamaan maksulliseen puhelinpalveluun jossa jonottaminenkin maksullista.

        Joo, minuakin ottaa päähän, jos rahan saamiseksi pitää itse vaivautua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansaneläke ja takuueläke ei ole sama asia
        Takuueläkkeen maksaminen on jo lopetettu ulkomaille .
        Näin Kela kirjoittaa kansaneläkkeestä: Jos et saa työeläkettä tai se on pieni, Kela maksaa sinulle kansaneläkettä.
        Voit saada kansaneläkkeen täyden määrän vain, jos saat työeläkkeitä alle 66 euroa kuukaudessa. Jos saat työeläkkeitä enemmän, kansaneläke on pienempi tai et saa sitä ollenkaan.
        Kansaneläke voi olla pienempi myös silloin, jos olet asunut ulkomailla. Myös muutto ulkomaille voi vaikuttaa kansaneläkkeeseen, jota saat.
        Kelan eläkkeistä ja työeläkkeistä menee veroa.

        Kysymyksissä pyydetään soittamaan maksulliseen puhelinpalveluun jossa jonottaminenkin maksullista.

        Fundeeraas ny uudelleen.

        Eikös tuo nyt juur tarkoita yks kantaan sitä että kun et saa työeläkettä edes minimaalisen toimeentulon vertaa niin saat kansan eläkkeen koska eläkkees ei ole työllä karttunut eli taataan minimi eläke joka on tosin sanoen takuu siitä että saat jonkinmoisen eläkkeen, jolloin tuota kutsutaan toiselta nimeltä takuu eläkkeeksi, koska sillä taataan että saat jonkinmoisen eläkkeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työeläkkeet on eri asia kuin kansan eläke. Kansaneläke on valtion maksama ns. takuueläke ,joka maksetaan valtion vero varoita. Työeläkkeet maksetaan eläkekassoista jotka on kerätty palkansaajien tuloista. Ne ovat yksityistä palkansaajien varallisuutta ja ulosmaksu peruste on tulosidonnainen . Valtio ei hallinnoi yksityisen puolen eläkkeitä, sen sijaan se päätöksenteon alle kuuluu kansaneläkkeet.

        Erehdyt, vain 25 prosenttia työeläkkeestä tulee eläkassoihin kerätystä varallisuudesta. 75 prosenttia otetaan työssä käyvien selkänahasta ja siitä päättää valtio. On harhaluulo, että minkään eläkkeen saaja olisi itse maksanut saamaansa eläkettä. Tuolla logiikalla työeläkkeen saaja saisi ulkomaille muuttaessaan vain 25 prosenttia nykyisin saamastaan työeläkkeestä. Loput tulee valtion päätöksellä kuten kansaneläkekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fundeeraas ny uudelleen.

        Eikös tuo nyt juur tarkoita yks kantaan sitä että kun et saa työeläkettä edes minimaalisen toimeentulon vertaa niin saat kansan eläkkeen koska eläkkees ei ole työllä karttunut eli taataan minimi eläke joka on tosin sanoen takuu siitä että saat jonkinmoisen eläkkeen, jolloin tuota kutsutaan toiselta nimeltä takuu eläkkeeksi, koska sillä taataan että saat jonkinmoisen eläkkeen?

        Ei tarkoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työeläkkeet on eri asia kuin kansan eläke. Kansaneläke on valtion maksama ns. takuueläke ,joka maksetaan valtion vero varoita. Työeläkkeet maksetaan eläkekassoista jotka on kerätty palkansaajien tuloista. Ne ovat yksityistä palkansaajien varallisuutta ja ulosmaksu peruste on tulosidonnainen . Valtio ei hallinnoi yksityisen puolen eläkkeitä, sen sijaan se päätöksenteon alle kuuluu kansaneläkkeet.

        Jep, vain 25 prosenttia työeläkkeestäsi on rahastoitua. Loput 75 prosenttia on valtion maksamaa sosiaalitukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, vain 25 prosenttia työeläkkeestäsi on rahastoitua. Loput 75 prosenttia on valtion maksamaa sosiaalitukea.

        Tavallaan, paitsi ettei työeläkkeet ole valtion rahaa missään vaiheessa eikä valtio voi niitä käyttää omiin tarkoituksiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallaan, paitsi ettei työeläkkeet ole valtion rahaa missään vaiheessa eikä valtio voi niitä käyttää omiin tarkoituksiinsa.

        Niin .Mikäli karttuma ei riitä suhteessa maksettuun jää ns. vajetta osuus työssäkäyviltä kerättäväksi, mutta valtiolla ei ole tuossa suhteessa asiaan osaa eikä arpaa. Eläkekassoissa ei ole vajetta vaan ne suorastaan pullottaa.

        https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/tyoelakkeiden-rahoitus/tyoelakejarjestelman-elakevarat-ja-rahavirrat/


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      EU:n tuomioistuimen vuoden 2017 päätöksen mukaan takuueläke on viimesijainen sosiaalituki, jota ei tarvitse maksaa ulkomaille. Aikooko Suomi nyt oikeasti selittää EU:ssa, että Suomen kansaneläkkeen vanhuuseläke olisi yhtäkkiä viimesijainen sosiaalituki.

      • Anonyymi

        No jos noin on niin eihän sitä sitten tarvitse mihinkään perustella ,tuossahan se sanotaan jotta sosiaalitueksihan tuo näyttänee tuossa määriteltäneen. .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos noin on niin eihän sitä sitten tarvitse mihinkään perustella ,tuossahan se sanotaan jotta sosiaalitueksihan tuo näyttänee tuossa määriteltäneen. .

        Eihän määritellä. Sosiaalietuudeksi määritetiin EU:n tuomiossa 2017 takuueläke. Kansaneläkettä Suomi ei ole edes yrittänyt määritellä viimesijaiseksi sosiaalietuudeksi EU:n tuomioistuimelle.


    • Anonyymi

      Kansaneläke ei ole sosiaalituki vaan eläke, jonka voi saada niin rikas kuin köyhäkin jos muuta eläketuloa ei ole. Ei onnistu kansaneläkkeen lakkauttaminen ulkomaille EU:n vapaan liikkumisen ja asumisen aikakaudella, ellei ensin erota EU:sta, mikä onkin ollut Perussuomalaisten haaveissa alunperin. Ensin pitää erota EU:sta ja sitten voidaan lakkauttaa kansaneläke toiseen EU:maahan muuttaneilta.

      • Anonyymi

        No katsotaan nyt kuinka tuossa käy .Suomen lainsäädännöstä päättää Suomen eduskunta ei EU . Oikeusoppineet tulkitkoon sen miten toimet istuu kansalliseen lainsäädäntöön ja kuinka oikeustoimikelpoinen tuollainen toimi on toimena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No katsotaan nyt kuinka tuossa käy .Suomen lainsäädännöstä päättää Suomen eduskunta ei EU . Oikeusoppineet tulkitkoon sen miten toimet istuu kansalliseen lainsäädäntöön ja kuinka oikeustoimikelpoinen tuollainen toimi on toimena.

        EU-kansalaisella on EU-kansalaisen suoja. Mikäli henkilö asuu toisessa maassa kuin etuuden esim. vanhuuseläkkeen maksava laitos sijaitsee, niin hänen etuuttaan ei saa muuttaa, keskeyttää eikä lakkauttaa. Jos sellaista harkitaan, siitä pitää ilmoittaa ensin EU:n Unionille. Tätä ei budjettiriihen hilpeä saunaporukka tainnut tulla ajatelleeksi keksiessään kansaneläkkeen lakkauttamisidean ulkomailla asuville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EU-kansalaisella on EU-kansalaisen suoja. Mikäli henkilö asuu toisessa maassa kuin etuuden esim. vanhuuseläkkeen maksava laitos sijaitsee, niin hänen etuuttaan ei saa muuttaa, keskeyttää eikä lakkauttaa. Jos sellaista harkitaan, siitä pitää ilmoittaa ensin EU:n Unionille. Tätä ei budjettiriihen hilpeä saunaporukka tainnut tulla ajatelleeksi keksiessään kansaneläkkeen lakkauttamisidean ulkomailla asuville.

        Asiassa on toinenkin puoli. Eu ei ole hallintovalta vaan talous unioni /jäsenliitto, jossa jokaisella maalla on autonomien itsemääräämisvalta ,koska se koostuu jäseniksi liittyneistä itsenäisitä valtioista.

        Eli tarkasteltaessa valtasuhteita voidaan todeta: Maan asioista päättäminen on puhtaasti eduskunnan asia ei Eu:n. Eu lainsäädäntöä on upotettu Suomen lakiin Eu valtioiden yhtenäisen toiminnan sidokkeisuus näkökulmasta ,jolla on pyritty yhteneväiseen käytäntöön talousalueen itsenäisten maiden toimintojen kanssa ja lainsäädäntö on se jolla tuo tehdään. On kuitenkin niin että Eu ei sanele tai säädä Suomen lakeja ,vaan sen tekee eduskuntamme ,jo siitä syytä että Suomesta ei ole tuota valtaa laillisesti luovutettavissa ei edes osin. Niin siksi että lainsäädäntö on jokaisen maan hallinnon peruta kja välinen jolla valtaa käytetään.Itse asiassa se on koko vallan peruta /lopullinen olemus. Edellämainituta syytä tuon vallan luovuttaminen on kriminalisoitu,sillä se on myös autonomiamme peruta.Mikäli siitä luovuttaisiin,luovuttaisiin itsenäisyydetä.Siksi myös Eu lainsäädäntö ,niiltä osin kuin sitä on hyväksytty ,hyväksyy edukuntamme integroitavaksi lakiimme .Tuo edellyttäää aina että toimet noudattavat oikeusvaltion toimitapoja ja ratifioimiamme olemassa olevia sopimuksia ,joihin myös lainsäädäntömme nojaa mm. Perustuslakimme osalta joka on rakennettu oikeusvaltio toimipohjalle. Samoin on tehty Eu:n perukirjan suhteen ja siksi perutuslakinne ja Eu perukirjan linjaukset noudattavat pitkälti samoja oikeudellisia käsitteitä. Nuo lain kiekurat ei kuitenkaan ole aina ihan yksi oikoisia . Näet tuon kansallisen päätäntävallan puitteissa ei ulkoinen taho oikein yleiseen oikeustajuun istuen voi määrätä toisen valtion varain käytöstä ja siinä suhteessa tulee kyseeseen budjetin luonti eli kuinka rahat Suomessa käytetään. Pitäisin erikoisena jos tuollaista auktoriteettista osuutta, joka vaikuttaa Suomen kansan verorahojen käyttöön olisi ennallistettu siten, että maksuperiaatteisiin ei olisi kansallista valtaa vaikuttaa, valtion maksamien etuisuuksien suhteen. Näet verovarojen käyttö on iso osa autonomiaa . Siihen en ota kantaa miten tuon asian kanssa loppuen lopuksi käy, ei riitä tuo oikeusoppineisuus ruotia asiaa siinä määrin, mutta tuossa joitain ajatuksia jota tuo herätti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiassa on toinenkin puoli. Eu ei ole hallintovalta vaan talous unioni /jäsenliitto, jossa jokaisella maalla on autonomien itsemääräämisvalta ,koska se koostuu jäseniksi liittyneistä itsenäisitä valtioista.

        Eli tarkasteltaessa valtasuhteita voidaan todeta: Maan asioista päättäminen on puhtaasti eduskunnan asia ei Eu:n. Eu lainsäädäntöä on upotettu Suomen lakiin Eu valtioiden yhtenäisen toiminnan sidokkeisuus näkökulmasta ,jolla on pyritty yhteneväiseen käytäntöön talousalueen itsenäisten maiden toimintojen kanssa ja lainsäädäntö on se jolla tuo tehdään. On kuitenkin niin että Eu ei sanele tai säädä Suomen lakeja ,vaan sen tekee eduskuntamme ,jo siitä syytä että Suomesta ei ole tuota valtaa laillisesti luovutettavissa ei edes osin. Niin siksi että lainsäädäntö on jokaisen maan hallinnon peruta kja välinen jolla valtaa käytetään.Itse asiassa se on koko vallan peruta /lopullinen olemus. Edellämainituta syytä tuon vallan luovuttaminen on kriminalisoitu,sillä se on myös autonomiamme peruta.Mikäli siitä luovuttaisiin,luovuttaisiin itsenäisyydetä.Siksi myös Eu lainsäädäntö ,niiltä osin kuin sitä on hyväksytty ,hyväksyy edukuntamme integroitavaksi lakiimme .Tuo edellyttäää aina että toimet noudattavat oikeusvaltion toimitapoja ja ratifioimiamme olemassa olevia sopimuksia ,joihin myös lainsäädäntömme nojaa mm. Perustuslakimme osalta joka on rakennettu oikeusvaltio toimipohjalle. Samoin on tehty Eu:n perukirjan suhteen ja siksi perutuslakinne ja Eu perukirjan linjaukset noudattavat pitkälti samoja oikeudellisia käsitteitä. Nuo lain kiekurat ei kuitenkaan ole aina ihan yksi oikoisia . Näet tuon kansallisen päätäntävallan puitteissa ei ulkoinen taho oikein yleiseen oikeustajuun istuen voi määrätä toisen valtion varain käytöstä ja siinä suhteessa tulee kyseeseen budjetin luonti eli kuinka rahat Suomessa käytetään. Pitäisin erikoisena jos tuollaista auktoriteettista osuutta, joka vaikuttaa Suomen kansan verorahojen käyttöön olisi ennallistettu siten, että maksuperiaatteisiin ei olisi kansallista valtaa vaikuttaa, valtion maksamien etuisuuksien suhteen. Näet verovarojen käyttö on iso osa autonomiaa . Siihen en ota kantaa miten tuon asian kanssa loppuen lopuksi käy, ei riitä tuo oikeusoppineisuus ruotia asiaa siinä määrin, mutta tuossa joitain ajatuksia jota tuo herätti.

        Joutuihan Ruotsikin hakemaan EU:n tuomioistuimen päätöksen ennen kun sai 2017 luvan lopettaa TAKUUELÄKKEEN maksamisen ulkomaille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joutuihan Ruotsikin hakemaan EU:n tuomioistuimen päätöksen ennen kun sai 2017 luvan lopettaa TAKUUELÄKKEEN maksamisen ulkomaille.

        Ruotsi on Ruotsi ja Suomi on Suomi. Kahden valtion lainsäädännöt ei ole identtisiä, eikä tuolta osin asioita vois suoraan rinnastaa. Ruotsi on kyllä samoin Eu jäsen, mutta siinäkään emme ole yhteneväisiä, sillä Ruotsi ei kuulu rahaliittoon. Ruotsi on myös valtiomuodoltaan demokraattinen monarkia ja Suomi demokraattinen tasavalta joten lainsäädännölliset lähtökohdat ovat meillä ja heillä alkujaankin hieman toiset.

        Käytännössä ei itsenäisen valtion tarvitse lupia hakea keltään. Nyt sitten on lähinnä kyse siitä minkälaisia lakeja on istutettu Suomen lainsäädäntöön Eu lainsäädäntönä, jota on sitouduttu noudattamaan. Näin näkisin asian olevan. Lainsäädäntö on monialainen ja sen osa alueihin on jokseenkin pätevöidyttävä erikseen jotta ylipäätänsä omaisi kokonaisvaltaisen käsityksen oikeus opin pohjalta siitä kuinka asioita on tuossa suhteen kirjattu lakiin ja ennen kuin tuollaisesta asiasta voisi lausua jotakin olisi omattava tuota tietoa, joka tulee vain perehtymällä asiaan syvemmin, mutta asiaan vihkiytyneitä lienee jo valmiiksi olemassa ja aina lait valmistellaan, joten tuon suhteen asiaan kyllä tullaan uskottavasti perehtymään ennen kuin asioita varsinaisesti lakiin viedään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsi on Ruotsi ja Suomi on Suomi. Kahden valtion lainsäädännöt ei ole identtisiä, eikä tuolta osin asioita vois suoraan rinnastaa. Ruotsi on kyllä samoin Eu jäsen, mutta siinäkään emme ole yhteneväisiä, sillä Ruotsi ei kuulu rahaliittoon. Ruotsi on myös valtiomuodoltaan demokraattinen monarkia ja Suomi demokraattinen tasavalta joten lainsäädännölliset lähtökohdat ovat meillä ja heillä alkujaankin hieman toiset.

        Käytännössä ei itsenäisen valtion tarvitse lupia hakea keltään. Nyt sitten on lähinnä kyse siitä minkälaisia lakeja on istutettu Suomen lainsäädäntöön Eu lainsäädäntönä, jota on sitouduttu noudattamaan. Näin näkisin asian olevan. Lainsäädäntö on monialainen ja sen osa alueihin on jokseenkin pätevöidyttävä erikseen jotta ylipäätänsä omaisi kokonaisvaltaisen käsityksen oikeus opin pohjalta siitä kuinka asioita on tuossa suhteen kirjattu lakiin ja ennen kuin tuollaisesta asiasta voisi lausua jotakin olisi omattava tuota tietoa, joka tulee vain perehtymällä asiaan syvemmin, mutta asiaan vihkiytyneitä lienee jo valmiiksi olemassa ja aina lait valmistellaan, joten tuon suhteen asiaan kyllä tullaan uskottavasti perehtymään ennen kuin asioita varsinaisesti lakiin viedään.

        Lisäys :Ja Eu:n kannata jos asiaa katsoo ,niin lähinnä tuollaista päätöstä asian suhteen joka on jo jonkin valtion toimesta haettu voidaan mielestäni pitää ennakko päätöksenä asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsi on Ruotsi ja Suomi on Suomi. Kahden valtion lainsäädännöt ei ole identtisiä, eikä tuolta osin asioita vois suoraan rinnastaa. Ruotsi on kyllä samoin Eu jäsen, mutta siinäkään emme ole yhteneväisiä, sillä Ruotsi ei kuulu rahaliittoon. Ruotsi on myös valtiomuodoltaan demokraattinen monarkia ja Suomi demokraattinen tasavalta joten lainsäädännölliset lähtökohdat ovat meillä ja heillä alkujaankin hieman toiset.

        Käytännössä ei itsenäisen valtion tarvitse lupia hakea keltään. Nyt sitten on lähinnä kyse siitä minkälaisia lakeja on istutettu Suomen lainsäädäntöön Eu lainsäädäntönä, jota on sitouduttu noudattamaan. Näin näkisin asian olevan. Lainsäädäntö on monialainen ja sen osa alueihin on jokseenkin pätevöidyttävä erikseen jotta ylipäätänsä omaisi kokonaisvaltaisen käsityksen oikeus opin pohjalta siitä kuinka asioita on tuossa suhteen kirjattu lakiin ja ennen kuin tuollaisesta asiasta voisi lausua jotakin olisi omattava tuota tietoa, joka tulee vain perehtymällä asiaan syvemmin, mutta asiaan vihkiytyneitä lienee jo valmiiksi olemassa ja aina lait valmistellaan, joten tuon suhteen asiaan kyllä tullaan uskottavasti perehtymään ennen kuin asioita varsinaisesti lakiin viedään.

        "Ruotsi on Ruotsi ja Suomi on Suomi. Kahden valtion lainsäädännöt ei ole identtisiä, eikä tuolta osin asioita vois suoraan rinnastaa. "

        Sinäpä sen senoit, ei todellakaan voi rinnastaa Ruotsin takuueläkettä Suomen kansaneläkkeeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ruotsi on Ruotsi ja Suomi on Suomi. Kahden valtion lainsäädännöt ei ole identtisiä, eikä tuolta osin asioita vois suoraan rinnastaa. "

        Sinäpä sen senoit, ei todellakaan voi rinnastaa Ruotsin takuueläkettä Suomen kansaneläkkeeseen.

        Ei voi.
        Eikä voi verrata valtioiden varallisuutta, talouskasvua eikä velkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsi on Ruotsi ja Suomi on Suomi. Kahden valtion lainsäädännöt ei ole identtisiä, eikä tuolta osin asioita vois suoraan rinnastaa. Ruotsi on kyllä samoin Eu jäsen, mutta siinäkään emme ole yhteneväisiä, sillä Ruotsi ei kuulu rahaliittoon. Ruotsi on myös valtiomuodoltaan demokraattinen monarkia ja Suomi demokraattinen tasavalta joten lainsäädännölliset lähtökohdat ovat meillä ja heillä alkujaankin hieman toiset.

        Käytännössä ei itsenäisen valtion tarvitse lupia hakea keltään. Nyt sitten on lähinnä kyse siitä minkälaisia lakeja on istutettu Suomen lainsäädäntöön Eu lainsäädäntönä, jota on sitouduttu noudattamaan. Näin näkisin asian olevan. Lainsäädäntö on monialainen ja sen osa alueihin on jokseenkin pätevöidyttävä erikseen jotta ylipäätänsä omaisi kokonaisvaltaisen käsityksen oikeus opin pohjalta siitä kuinka asioita on tuossa suhteen kirjattu lakiin ja ennen kuin tuollaisesta asiasta voisi lausua jotakin olisi omattava tuota tietoa, joka tulee vain perehtymällä asiaan syvemmin, mutta asiaan vihkiytyneitä lienee jo valmiiksi olemassa ja aina lait valmistellaan, joten tuon suhteen asiaan kyllä tullaan uskottavasti perehtymään ennen kuin asioita varsinaisesti lakiin viedään.

        ETTEKÖ OLE ETUKÄTEEN PEREHTYNEET!!! Huh!


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys :Ja Eu:n kannata jos asiaa katsoo ,niin lähinnä tuollaista päätöstä asian suhteen joka on jo jonkin valtion toimesta haettu voidaan mielestäni pitää ennakko päätöksenä asiasta.

        Niinhän Suomi on tehnytkin, eikä maksa Takuueläkettä ulkomaille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No katsotaan nyt kuinka tuossa käy .Suomen lainsäädännöstä päättää Suomen eduskunta ei EU . Oikeusoppineet tulkitkoon sen miten toimet istuu kansalliseen lainsäädäntöön ja kuinka oikeustoimikelpoinen tuollainen toimi on toimena.

        Kyllä EU direktiivi aina suomen oman lain voitttaa.


    • Anonyymi

      Jos budjettiin on laskettu 130 euroa per ulkomailla asuva kansaneläkeläinen, niin miksi jotkut näännytetään viemällä kaikki, jopa 775 eur, vanhuksilta, jotka hyvässä uskossa asuvat toisessa EU-maassa ennen lakkautuspäätöstä. Tämähän koskee taannehtivasti ihmisiä, joilla on koko elämä ulkomailla.

    • Anonyymi

      Hallitus ilmoitti lakkauttavansa kansaneläkkeiden maksamisen ulkomaille EU:n käytäntöjen mukaisesti. Miten EU:n HYVÄT käytännöt näyttäytyvät tässä. Linkkiä kiitos.

    • Anonyymi

      Täällä kommentoidaan siihen tyyliin, kuin Suomi olisi eroamassa EU:sta tai kuin ei oltaisi koskaan liityttykään. Kela kuitenkin on toimittanut vastasvalle ulkomaiselle organisaatiolle sitoumuksen, että Suomi korvaa eläkeläisen sairaanhoitokulut. Rikkooko Suomi nyt sitten tämän sitoumuksenkin kansaneläkeläisen kohdalla samalla kun lakkauttaa eläkkeen.
      Sitä ei yhtään purnata, että Suomi maksaa kaikkien suomalaisten turistien akuutin sairaanhoidon kohdemaan julkisessa terveydenhoidossa.

      • Anonyymi

        Jos kerran säästää halutaan, niin ei varmaan kannata rikkoa sitoumusta maksaa eläkeläisen sairaanhoitoa minkään eläkeläisryhmän kohdalla. Johonkin kalliiseen sopimusrikkomismenettelyyn se johtaisi ja maine EU:säädöksiä kunnioittavana maana menisi lopullisesti.


    • Anonyymi

      Seuraava säästötoimi onkin siis että kansaneläkettä ei makseta jos olet rikas.

      • Anonyymi

        Ei ne rikkaita ropota. Se on Kokoomus ny valtansa huipulla .Suomalaiset halusivat ja saavat nyt mitä tilasivat....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne rikkaita ropota. Se on Kokoomus ny valtansa huipulla .Suomalaiset halusivat ja saavat nyt mitä tilasivat....

        Ehkä kannattaa äänestää jotain muuta ensi kerralla, kikkelis kokkelis :D


    • Anonyymi

      Tajusiko Riikka Purra ollenkaan miten absurdilta luulosti hänen lukiessa saunaseurueen rustaamalta kalvolta, että Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille lopetetaan EU:n KÄYTÄNTEIDEN mukaisesti.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Se on sosiaaliturvaa. SOSIAALITURVAA. Eläkkeet ovat sitä kaikki. Sosiaaliturva eri muodoissaan on osa perusturvaa. Kela käyttää termiä etuus. Asumistuki on tuki jolla tuetaan vuokran maksamista. Tuki on lisäturvaa jonkin asian suhteen.

      Jos syyllistät työttömiä, päädyt syyllistämään itseäsi eläkkeellä. Siitä aloituksessa on kyse.

      Miksi syyllistää ketään? Elämme 2000-luvulla.

    • Anonyymi

      Kansaneläkettä saava ei ole maksanut riittävää eläkemaksua palkastaan kerryttääkseen oman itse maksetun eläkkeen ja tai työura on jäänyt jostakin syystä lyhyeksi jolloin eläkettä ei ole kertynyt riittävästi.

      Eli nyt työssäkäyvät maksavat työllään ja veroina jonkun muun vastikkeetonta eläkettä oman eläkemaksunsa lisäksi.

      Aika epäreilu tilanne jossa joku elää Espanjassa tai Vietnamissa kansaneläkerahalla jota ei itse ole edes kerännyt ja maksanut työllään vaan maksattaa sen työssäkäyvillä suomalaisilka eläkemaksuin ja veroin. Törkeää.

      Vähin mitä voi tuollaisen tuen saatuaan on se että kyseinen raha käytetään Suomessa tukemassa suomalaista toimintaa, yrityksiä ja verotusra jotta edes osa kansaneläkkeestä kiertäisi takaisin yhteiskuntaamme.

      • Anonyymi

        Vain 25 prosenttia työeläkkeestä tulee eläkekassoihin kerätystä varallisuudesta. 75 prosenttia otetaan nyt työssä käyvien selkänahasta; sen on valtio päättänyt. On harhaluulo, että minkään eläkkeen saaja olisi itse maksanut saamaansa eläkettä. Tasavertaisuuden ja loogisuuden vuoksi työeläkkeen saajalle on maksettava vain 25 prosenttia nykyisin saamastaan työeläkkeestään ulkomaille muuttaessaan sillä loput tulee valtion päätöksellä kuten kansaneläkekin. Siis vielä kerran : 25 prosenttia työeläkkeestäsi on rahastoitua. Loput 75 prosenttia on valtion maksamaa sosiaalitukea. Hallitus... TOIMIKAA!!!


    • Anonyymi

      😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

      🔞 Kuumat tytöt odottavat sinua -> https://www.ero4.fun/hot2024

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

    • Anonyymi

      EU ei ole ulkomaa. Kauppaketjut Suomessa eivät esimerkiksi saa mainostaa tuotteita kotimaisina EUhun liitymisen jälkeen koska kotimaa on nykyisin EU. Mainoksissa saa korkeintaan lukea suomalainen tuote. Ei kotimainen sillä EU ei ole ulkomaa. Virallisina liputuspäivinä Suomessa on vedettävä maan virallinen lippu oikeaoppisesti salkoon sakon uhalla. Kansalainen voi Suomessa vetää esimerkiksi Suomen itsenäisyyspäivänä salkoonsa EU lipun Suomen rätin sijaan täysin laillisesti. Tämä jos mikä todistaa että EU ei ole mikään ulkomaa. Kansaneläke joka maksetaan EU alueelle ei siis ole ulkomaa.

    • Anonyymi

      Aikanani en ymmärtänyt että olisin voinut saada kansaneläkettä vanhuuden turvakseni, olisin lopettanut työnteon jo aikaa sitten ja muuttanut Aurinkorannikolle. Tyhmä töitä tekee, viisas pääsee vähemmälläkin. En olisi maksanut itselleni juurikaan työeläkettä ollessani yrittäjä, sen maksaminenhan on vapaaehtoista. Kansaneläkkeen olisin saanut ulkomaille ja siinä sivussa olisin tehnyt pieniä puhdetöitä maanmiehilleni, mistä olisin saanut verottomia lisäansioita. Mikäpä olisi köllötellä omassa velattomassa asunnossani golfia pelaten ja nauraessani suomalaisten tyhmyydelle, kun eivät tee samaa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8791
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe