525 EXC vaihteisto takkuilee

Keltanokka taas

Aloittelija kaipaa apua taas..:

Pyörä 525 EXC. Tein ensimmäisen öljyn/suodattimenvaihdon. Kaikki onnistui hyvin, tein kaikki aivan kuten manuaali opastaa. Ja parhaalla mahdollisella huolellisuudella teinkin. Öljyn/suodattimien vaihdon jälkeen vaihteisto on takkuillut pari kertaa: vaihde ei meinaa vaihtua ylös- eikä alaspäin.

KTM suosittaa "motorex power synt 4t 10w/50". Itse käytin castrolin R4 10w/50 superbike öljyä. Täyttää JASO MA suosituksen jollaista KTM haluaa, ja pitäs olla muutenkin laadukas öljy(?) ainakin hintasta puolesta sietäisi olla hyvää..

Öljyä on juuri sen verran kuin kuulukin.

Missäs nyt on mennyt pieleen? Mites korjata tilanne? En ole uskaltanut oikein ajella sen jälkeen, kun ongelman havaitsin.

Anteeksi tyhmä kysymykseni ja kiitos etukäteen asiantuntevista kommenteista

-Keltsu

10

5290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varma

      ettet ylireagoi? Siis jos vaihteet ei mene päälle, niin siellä koneessa pitää olla jo vähän isompi vika. Ja eikös se pyörä ollu ihan uusi?

      Mikset käänny myyjän puoleen? Jos se nyt on vähänkään asiantunteva paikka, niin paremmin sieltä saat apua ku tästä foorumista. Meinaan, helpompi antaa diagnoosi, ku pääsee livenä kokeileen sitä vaihteistoa.

      • 525moto

        Onkohan nyt varmasti vikaa?Öljystä se ei todellakaan voi johtua.


    • kjk

      Menikö se vaihdepolkimen vieressä oleva sihti varmasti paikalleen. Sen saa helposti väärinkin.

      En ole asiaa tarkemmin tutkinut, mutta onko mahdollista että suodatin ei ole paikallaan ja se pääsee estämään siirtäjien toiminnan?

      • Kel...

        Moi,

        Tarkoitatko, että sihti olisi niin ulkona, että estäisi vaihdepolkimen liikkeen mekaanisesti? Vai että koneen sisällä ei pääsisi siirtäjät yms. liikkumaan? Pistin sen kyllä ohjeen mukaan pitkän "akselin" avulla paikoilleen ihan pohjaan asti, eli ei pitäs aiheuttaa ongelmia(?)

        Voisiko liika öljymäärä aiheuttaa ongelman? Voisiko peräti pahimmillaan rikkoa jotain? Nyt kun oikein tasamaalla tarkastin, nousee öljy tarkastussilmässä 1 cm yli alarajan (pitäs olla alarajalla kylmänä).

        Ja ylläoleville kysyjille tiedoksi: Ei, en ylireagoi. Ja kyllä, vien sen liikkeeseen kunhan ehdin, kun en kuitenkaan sillä ehdi nyt ajelemaankaan. Ajattelin vaan, jos tällä foorumilla on ihmisiä, jotka oikeasti tietävät asioista ja olisivat voineet opastaa tyhmää.

        -J


      • kjk
        Kel... kirjoitti:

        Moi,

        Tarkoitatko, että sihti olisi niin ulkona, että estäisi vaihdepolkimen liikkeen mekaanisesti? Vai että koneen sisällä ei pääsisi siirtäjät yms. liikkumaan? Pistin sen kyllä ohjeen mukaan pitkän "akselin" avulla paikoilleen ihan pohjaan asti, eli ei pitäs aiheuttaa ongelmia(?)

        Voisiko liika öljymäärä aiheuttaa ongelman? Voisiko peräti pahimmillaan rikkoa jotain? Nyt kun oikein tasamaalla tarkastin, nousee öljy tarkastussilmässä 1 cm yli alarajan (pitäs olla alarajalla kylmänä).

        Ja ylläoleville kysyjille tiedoksi: Ei, en ylireagoi. Ja kyllä, vien sen liikkeeseen kunhan ehdin, kun en kuitenkaan sillä ehdi nyt ajelemaankaan. Ajattelin vaan, jos tällä foorumilla on ihmisiä, jotka oikeasti tietävät asioista ja olisivat voineet opastaa tyhmää.

        -J

        Suodattimen saa väärin siten että suodattimen sisempi pää ei ole oikealla paikallaan moottorissa. Eli suodatin siis tipahtaa jonnekin koneen sisään. Mulla kävi kerran niin. Ronkin suodattimen ulos, mutta en ole tutkinut pääseekö irrallaan oleva suodatin jumittamaan vaihteistoa, siis siirtäjiä. Varmaankaan suodatin ei pääse kiinni siirtäjiin, täytyy kurkata seuraavassa öljynvaihdossa.

        Vaihdepolkimeenhan sihti ei voi mitenkään koskea, koska öljyt tulee silloin ulos!

        Liika öljymäärä voi aiheuttaa siten ongelmia että kytkin irroittaa huonosti. Jos koneessa on liikaa öljyä niin vaihdetta ei esim. saa paikallaan vapaalle koneen käydessä.


      • Keltanokka
        kjk kirjoitti:

        Suodattimen saa väärin siten että suodattimen sisempi pää ei ole oikealla paikallaan moottorissa. Eli suodatin siis tipahtaa jonnekin koneen sisään. Mulla kävi kerran niin. Ronkin suodattimen ulos, mutta en ole tutkinut pääseekö irrallaan oleva suodatin jumittamaan vaihteistoa, siis siirtäjiä. Varmaankaan suodatin ei pääse kiinni siirtäjiin, täytyy kurkata seuraavassa öljynvaihdossa.

        Vaihdepolkimeenhan sihti ei voi mitenkään koskea, koska öljyt tulee silloin ulos!

        Liika öljymäärä voi aiheuttaa siten ongelmia että kytkin irroittaa huonosti. Jos koneessa on liikaa öljyä niin vaihdetta ei esim. saa paikallaan vapaalle koneen käydessä.

        Kyllä mä koitin olla ylihuolellinen tuon öljyn/suodattimenvaihdon kanssa, kun eka kertaa kyseiselle värkille moisen tein.

        Pitää kuitenkin tarkastaa, ettei se pitkä "öljyritilä" ole päässyt väärinpäin tai jumittamaan mutuen mitään. Se taitaa olla kuitenkin aika lähellä vaihteistoa, kun räjäytyskuvia/huoltomanuaaleja katselin.

        Kiitti vinkistä!

        -J


      • ny miten
        Keltanokka kirjoitti:

        Kyllä mä koitin olla ylihuolellinen tuon öljyn/suodattimenvaihdon kanssa, kun eka kertaa kyseiselle värkille moisen tein.

        Pitää kuitenkin tarkastaa, ettei se pitkä "öljyritilä" ole päässyt väärinpäin tai jumittamaan mutuen mitään. Se taitaa olla kuitenkin aika lähellä vaihteistoa, kun räjäytyskuvia/huoltomanuaaleja katselin.

        Kiitti vinkistä!

        -J

        kävi. Löytykö ongelma? PS. Suodatin ja vaihteensiirtäjät jos pääsee osuun toisiinsa, sulla on koneessa sitten vähän isompi ongelma :)


      • Ke____
        ny miten kirjoitti:

        kävi. Löytykö ongelma? PS. Suodatin ja vaihteensiirtäjät jos pääsee osuun toisiinsa, sulla on koneessa sitten vähän isompi ongelma :)

        Katsoin, että se "oil screen" on ihan kunnolla paikallaan, eli ei se vaihteensiirtäjiä siellä häiritse.

        En ole paljoa ehtinyt ajella, mutta se vähä mitä olen, on toiminut taas ihan hyvin. Mutta kuten sanoin, aika satunnaisesti se vika esiintyi aikaisemminkin.

        Kaasuttimen sain parempiin säätöihin, eli nyt käy tyhjäkäyntiä ja kierrokset laskee tyhjäkäynnille normaalisti kun kahvasta lakkaa kääntämästä. Mietin asiasta mitään tietämättä, jos tuo voisi olla vaikuttanut tähän vaihdeongelmaan. Kun kierrokset oli aika korkealla vaihdetta vaihtaessa, ei vaihtaminen onnistu niin hyvin..? Todennäköisesti teoriani ei ole oikea, kunhan mietin..

        -J


    • Pro_SxS

      Kun KTM vaiteisto takertelee siellä on murtunu jostain rattaasta kiinnitys siipi(hyvin yleistä isoissa kotareissa).sitten se palanen uiskentelee siellä ja välillä heittelee välivapaita,mennessään rattaiden väliin,ja välillä aiheuttaa sen että vaihteisto jumittuu.on tapauksia että vaihteisto on toiminut moitteettomasti,ja sitten öljyn vaihdossa on palanen tullut ulos.eli suosittelisin koneen aukaisua ja rattaiden tarkistusta.

    • Arska

      Omassa 625:ssa uudesta( käyttöönotto kesä 06) asti ykkönen takkuillut. Esim. liikennevaloissa jos vaihtaa vapaalle ja yrittää ykköstä päälle ei mene millään. Kun päästää kytkintä ylös n. puoleenväliin tai pitää kytkimen pohjassa ja liikuttaa pyörää hivenen niin saa vaihteen päälle. En viitsi temppuilla enää vaan vien takuuseen korjattavaksi. Olen kuullut että tätä ongelmaa olisi ollut muillakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      275
      2929
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1528
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1260
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1067
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe