Aloittelija kaipaa apua taas..:
Pyörä 525 EXC. Tein ensimmäisen öljyn/suodattimenvaihdon. Kaikki onnistui hyvin, tein kaikki aivan kuten manuaali opastaa. Ja parhaalla mahdollisella huolellisuudella teinkin. Öljyn/suodattimien vaihdon jälkeen vaihteisto on takkuillut pari kertaa: vaihde ei meinaa vaihtua ylös- eikä alaspäin.
KTM suosittaa "motorex power synt 4t 10w/50". Itse käytin castrolin R4 10w/50 superbike öljyä. Täyttää JASO MA suosituksen jollaista KTM haluaa, ja pitäs olla muutenkin laadukas öljy(?) ainakin hintasta puolesta sietäisi olla hyvää..
Öljyä on juuri sen verran kuin kuulukin.
Missäs nyt on mennyt pieleen? Mites korjata tilanne? En ole uskaltanut oikein ajella sen jälkeen, kun ongelman havaitsin.
Anteeksi tyhmä kysymykseni ja kiitos etukäteen asiantuntevista kommenteista
-Keltsu
525 EXC vaihteisto takkuilee
10
5741
Vastaukset
- varma
ettet ylireagoi? Siis jos vaihteet ei mene päälle, niin siellä koneessa pitää olla jo vähän isompi vika. Ja eikös se pyörä ollu ihan uusi?
Mikset käänny myyjän puoleen? Jos se nyt on vähänkään asiantunteva paikka, niin paremmin sieltä saat apua ku tästä foorumista. Meinaan, helpompi antaa diagnoosi, ku pääsee livenä kokeileen sitä vaihteistoa.- 525moto
Onkohan nyt varmasti vikaa?Öljystä se ei todellakaan voi johtua.
- kjk
Menikö se vaihdepolkimen vieressä oleva sihti varmasti paikalleen. Sen saa helposti väärinkin.
En ole asiaa tarkemmin tutkinut, mutta onko mahdollista että suodatin ei ole paikallaan ja se pääsee estämään siirtäjien toiminnan?- Kel...
Moi,
Tarkoitatko, että sihti olisi niin ulkona, että estäisi vaihdepolkimen liikkeen mekaanisesti? Vai että koneen sisällä ei pääsisi siirtäjät yms. liikkumaan? Pistin sen kyllä ohjeen mukaan pitkän "akselin" avulla paikoilleen ihan pohjaan asti, eli ei pitäs aiheuttaa ongelmia(?)
Voisiko liika öljymäärä aiheuttaa ongelman? Voisiko peräti pahimmillaan rikkoa jotain? Nyt kun oikein tasamaalla tarkastin, nousee öljy tarkastussilmässä 1 cm yli alarajan (pitäs olla alarajalla kylmänä).
Ja ylläoleville kysyjille tiedoksi: Ei, en ylireagoi. Ja kyllä, vien sen liikkeeseen kunhan ehdin, kun en kuitenkaan sillä ehdi nyt ajelemaankaan. Ajattelin vaan, jos tällä foorumilla on ihmisiä, jotka oikeasti tietävät asioista ja olisivat voineet opastaa tyhmää.
-J - kjk
Kel... kirjoitti:
Moi,
Tarkoitatko, että sihti olisi niin ulkona, että estäisi vaihdepolkimen liikkeen mekaanisesti? Vai että koneen sisällä ei pääsisi siirtäjät yms. liikkumaan? Pistin sen kyllä ohjeen mukaan pitkän "akselin" avulla paikoilleen ihan pohjaan asti, eli ei pitäs aiheuttaa ongelmia(?)
Voisiko liika öljymäärä aiheuttaa ongelman? Voisiko peräti pahimmillaan rikkoa jotain? Nyt kun oikein tasamaalla tarkastin, nousee öljy tarkastussilmässä 1 cm yli alarajan (pitäs olla alarajalla kylmänä).
Ja ylläoleville kysyjille tiedoksi: Ei, en ylireagoi. Ja kyllä, vien sen liikkeeseen kunhan ehdin, kun en kuitenkaan sillä ehdi nyt ajelemaankaan. Ajattelin vaan, jos tällä foorumilla on ihmisiä, jotka oikeasti tietävät asioista ja olisivat voineet opastaa tyhmää.
-JSuodattimen saa väärin siten että suodattimen sisempi pää ei ole oikealla paikallaan moottorissa. Eli suodatin siis tipahtaa jonnekin koneen sisään. Mulla kävi kerran niin. Ronkin suodattimen ulos, mutta en ole tutkinut pääseekö irrallaan oleva suodatin jumittamaan vaihteistoa, siis siirtäjiä. Varmaankaan suodatin ei pääse kiinni siirtäjiin, täytyy kurkata seuraavassa öljynvaihdossa.
Vaihdepolkimeenhan sihti ei voi mitenkään koskea, koska öljyt tulee silloin ulos!
Liika öljymäärä voi aiheuttaa siten ongelmia että kytkin irroittaa huonosti. Jos koneessa on liikaa öljyä niin vaihdetta ei esim. saa paikallaan vapaalle koneen käydessä. - Keltanokka
kjk kirjoitti:
Suodattimen saa väärin siten että suodattimen sisempi pää ei ole oikealla paikallaan moottorissa. Eli suodatin siis tipahtaa jonnekin koneen sisään. Mulla kävi kerran niin. Ronkin suodattimen ulos, mutta en ole tutkinut pääseekö irrallaan oleva suodatin jumittamaan vaihteistoa, siis siirtäjiä. Varmaankaan suodatin ei pääse kiinni siirtäjiin, täytyy kurkata seuraavassa öljynvaihdossa.
Vaihdepolkimeenhan sihti ei voi mitenkään koskea, koska öljyt tulee silloin ulos!
Liika öljymäärä voi aiheuttaa siten ongelmia että kytkin irroittaa huonosti. Jos koneessa on liikaa öljyä niin vaihdetta ei esim. saa paikallaan vapaalle koneen käydessä.Kyllä mä koitin olla ylihuolellinen tuon öljyn/suodattimenvaihdon kanssa, kun eka kertaa kyseiselle värkille moisen tein.
Pitää kuitenkin tarkastaa, ettei se pitkä "öljyritilä" ole päässyt väärinpäin tai jumittamaan mutuen mitään. Se taitaa olla kuitenkin aika lähellä vaihteistoa, kun räjäytyskuvia/huoltomanuaaleja katselin.
Kiitti vinkistä!
-J - ny miten
Keltanokka kirjoitti:
Kyllä mä koitin olla ylihuolellinen tuon öljyn/suodattimenvaihdon kanssa, kun eka kertaa kyseiselle värkille moisen tein.
Pitää kuitenkin tarkastaa, ettei se pitkä "öljyritilä" ole päässyt väärinpäin tai jumittamaan mutuen mitään. Se taitaa olla kuitenkin aika lähellä vaihteistoa, kun räjäytyskuvia/huoltomanuaaleja katselin.
Kiitti vinkistä!
-Jkävi. Löytykö ongelma? PS. Suodatin ja vaihteensiirtäjät jos pääsee osuun toisiinsa, sulla on koneessa sitten vähän isompi ongelma :)
- Ke____
ny miten kirjoitti:
kävi. Löytykö ongelma? PS. Suodatin ja vaihteensiirtäjät jos pääsee osuun toisiinsa, sulla on koneessa sitten vähän isompi ongelma :)
Katsoin, että se "oil screen" on ihan kunnolla paikallaan, eli ei se vaihteensiirtäjiä siellä häiritse.
En ole paljoa ehtinyt ajella, mutta se vähä mitä olen, on toiminut taas ihan hyvin. Mutta kuten sanoin, aika satunnaisesti se vika esiintyi aikaisemminkin.
Kaasuttimen sain parempiin säätöihin, eli nyt käy tyhjäkäyntiä ja kierrokset laskee tyhjäkäynnille normaalisti kun kahvasta lakkaa kääntämästä. Mietin asiasta mitään tietämättä, jos tuo voisi olla vaikuttanut tähän vaihdeongelmaan. Kun kierrokset oli aika korkealla vaihdetta vaihtaessa, ei vaihtaminen onnistu niin hyvin..? Todennäköisesti teoriani ei ole oikea, kunhan mietin..
-J
- Pro_SxS
Kun KTM vaiteisto takertelee siellä on murtunu jostain rattaasta kiinnitys siipi(hyvin yleistä isoissa kotareissa).sitten se palanen uiskentelee siellä ja välillä heittelee välivapaita,mennessään rattaiden väliin,ja välillä aiheuttaa sen että vaihteisto jumittuu.on tapauksia että vaihteisto on toiminut moitteettomasti,ja sitten öljyn vaihdossa on palanen tullut ulos.eli suosittelisin koneen aukaisua ja rattaiden tarkistusta.
- Arska
Omassa 625:ssa uudesta( käyttöönotto kesä 06) asti ykkönen takkuillut. Esim. liikennevaloissa jos vaihtaa vapaalle ja yrittää ykköstä päälle ei mene millään. Kun päästää kytkintä ylös n. puoleenväliin tai pitää kytkimen pohjassa ja liikuttaa pyörää hivenen niin saa vaihteen päälle. En viitsi temppuilla enää vaan vien takuuseen korjattavaksi. Olen kuullut että tätä ongelmaa olisi ollut muillakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei81642- 891165
Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1121128Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi51963Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk63854Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli192790- 81743
Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253736- 35689
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?42643