Kaikuanturin kiinnitys ilman reikiä

Anonyymi-ap

Milläs olette kiinnitelleet kaikuantureita peräpeiliin, jos reikiä ei haluta porata? Joku levy kiinni liimalla ja anturin kiinnitys siihen, oli mielessä. Mutta mikä liima on pitävä? Sikaflex vai 2-komp. epoksi? Lasikuituvene gelcoat pinta. Vene on maissa kuivilla ja vedessä vain ajossa.

Jotain tällaista meinasin mutta siinä on muovinpalalle keksitty hintaa: https://www.ruoto.fi/fi/veneily/stern-saver-mini-anturin-asennusteline/p/858693003095/#description

Että varmaan mikä tahansa lätkä tuohon käy.

29

2528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ainakin oma kaikuni, jonka voisi asentaa peiliinkin, toimii moitteitta pohjan läpi sikaklimppiin upotettuna ilman mitään reikiä. Kantsii kokeilla ensin?

    • Anonyymi

      Lowrancen Totalscan on on sellainen ison dildon kokoinen möhkäle. Motonetissä tms on sellaisia korkeussäädettäviä kaikuanturitelineitä jotka koostuvat alumiinikiskon pätkästä ja sormiruuvilla kiristettävästä alumiinilevyn palasta. Laitoin niitä kiskoja 2 kpl vierekkäin noin 15cm etäisyydelle toisistaan ja säätöpulikoiden väliin alumiinilistan johon anturi kiinnittyy. Kiskot kiinnitin peräpeiliin No More Nails kaksipuolisella teipillä ja sauman tiivistin sikaflexillä ettei merivesi pääse teipin kanssa tekemisiin. Asetonilla putsasin ensin kaikki pinnat. Kuusi vuotta on nyt pysynyt kiinni, eikä näytä väsymisen merkkejä, vaikka surutta on käytetty jos mitäkin pesuaineita ja painepesuria.

    • Anonyymi

      Laittaisin epoksilla koska olen tottunut siihen.

      Gelcoatiin ei tahdo mikään muu oikein tarttua varsinkaan, jos se on vanhaa.

      Viikon verran pitäisi antaa kovettua tai sitten avittaa hiustenkuivaajalla tms.

      • Anonyymi

        Epoksissa on vaan se, että se on sitten kiinteä, ei mitenkään jälkiä jättämättä siististi irrotettavissa. Yhtä hyvin voi laittaa ruuvit kun senkin joutuu fiksaamaan jos ottaa irti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epoksissa on vaan se, että se on sitten kiinteä, ei mitenkään jälkiä jättämättä siististi irrotettavissa. Yhtä hyvin voi laittaa ruuvit kun senkin joutuu fiksaamaan jos ottaa irti.

        Tuskinpa sitä tulee pois otettua. Liimalla ei jää niitä reikiä jota tässä yritetään välttää. Reijät saattaa kuitenkin joskus alkaa huomaamatta vuotamaan ja sitten on peräpeili laho.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa sitä tulee pois otettua. Liimalla ei jää niitä reikiä jota tässä yritetään välttää. Reijät saattaa kuitenkin joskus alkaa huomaamatta vuotamaan ja sitten on peräpeili laho.

        Juu, reikien teko kunnolla vaatii malttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epoksissa on vaan se, että se on sitten kiinteä, ei mitenkään jälkiä jättämättä siististi irrotettavissa. Yhtä hyvin voi laittaa ruuvit kun senkin joutuu fiksaamaan jos ottaa irti.

        Epoksi on liima siinä missä muutkin.
        Jos liima on hyvä, se lähtee vain hiomalla. Jos haluaa käyttää liuotinta, niin gelcoat sulaa ensin liimasta riippumatta koska kaikki pitäbät liimat vaativat vahvaa liuotinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa sitä tulee pois otettua. Liimalla ei jää niitä reikiä jota tässä yritetään välttää. Reijät saattaa kuitenkin joskus alkaa huomaamatta vuotamaan ja sitten on peräpeili laho.

        Ei niistä pienistä rei'istä ole haittaa.
        Kun reiät on tehty, niin tiivistää niiden reunat epoksilla ennen kuin laittaa ruuvit läpi.


    • Anonyymi

      Aihetta sivuten, jos ei kiinitäkään peräpeiliin vaan anturi veneen sisäpuolella, niin kuinka hyvin toimii kaksoispohjaveneessä? Johonkin vedenpitävään koteloon, joka täyteen vettä, anturi sinne ja kotelo veneen pohjalle. Toimiiko? Olisi helppo nostaa talveksi lämpimään koko viritys.

      • Anonyymi

        Ei toimi kaksoispohjaveneessä, ellei puhko sisäkuorta.


      • Anonyymi

        Ei toimi yksöispohjaveneessä muutenkaan mikään irrallinen kotelo. Kotelo pitäisi liimata pohjaan ettei sen ja pohjan väliin jää yhtään ilmaa. Että jos anturin haluaa talveksi irti, niin helpoin se peräpeilikiinnitys on. Senhään saa siitä nivelestä irti, niin että kanta jää paikoilleen, niin ei tarvitse mitään ruuvinreikien tiivistyksiäkään tehdä joka kevät uudelleen eikä reijät myöskään löysty. Jotkut sanoo että anturi on kestänyt talven vuosien ajan, joillain niitä on hajoillut. Itse en ottaisi turhaa riskiä, kun irrotus- ja kiinnitystyö on melko vähäinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei toimi yksöispohjaveneessä muutenkaan mikään irrallinen kotelo. Kotelo pitäisi liimata pohjaan ettei sen ja pohjan väliin jää yhtään ilmaa. Että jos anturin haluaa talveksi irti, niin helpoin se peräpeilikiinnitys on. Senhään saa siitä nivelestä irti, niin että kanta jää paikoilleen, niin ei tarvitse mitään ruuvinreikien tiivistyksiäkään tehdä joka kevät uudelleen eikä reijät myöskään löysty. Jotkut sanoo että anturi on kestänyt talven vuosien ajan, joillain niitä on hajoillut. Itse en ottaisi turhaa riskiä, kun irrotus- ja kiinnitystyö on melko vähäinen.

        Entä anturin johto?
        Sen irrottaminen on paljon suuritöisempää kuin anturin irrottaminen telineestä tai vaikka koko anturitelineen ruuvaaminen irti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä anturin johto?
        Sen irrottaminen on paljon suuritöisempää kuin anturin irrottaminen telineestä tai vaikka koko anturitelineen ruuvaaminen irti.

        Riippuu kuinka suurta vaivaa nähden se on asennettu. Jos se on 10cm välein kiinnikkeillä tai nippareilla vedetty, niin toki on vaivaa irrottaa. Mutta jos aikoo irrottaa, niin ei varmaan kiinnitä sitä vaan vetää sen reittiä, josta se on helppo vetää myös pois ja takaisin. Yksi vaihtoehto on, että liitin väliin lähelle läpivientireikää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei toimi yksöispohjaveneessä muutenkaan mikään irrallinen kotelo. Kotelo pitäisi liimata pohjaan ettei sen ja pohjan väliin jää yhtään ilmaa. Että jos anturin haluaa talveksi irti, niin helpoin se peräpeilikiinnitys on. Senhään saa siitä nivelestä irti, niin että kanta jää paikoilleen, niin ei tarvitse mitään ruuvinreikien tiivistyksiäkään tehdä joka kevät uudelleen eikä reijät myöskään löysty. Jotkut sanoo että anturi on kestänyt talven vuosien ajan, joillain niitä on hajoillut. Itse en ottaisi turhaa riskiä, kun irrotus- ja kiinnitystyö on melko vähäinen.

        Miksi pohjaan sisäpuolelle asennettu anturi pitäisi irrottaa talveksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pohjaan sisäpuolelle asennettu anturi pitäisi irrottaa talveksi?

        Joillain on hajonnut antureita pakkasessa. Sisällä se ei hajoa. Varma on varmaa.


    • Anonyymi

      hmmm... vsrmaan joku erpoksi liima tai sitten suoraan lasikuitua käyttäisitä liiman tpaisesti.

      • Anonyymi

        Miten suoraa lasikuitua käytetään liiman tapaisesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten suoraa lasikuitua käytetään liiman tapaisesti?

        Voi olla vaikeaa ilman liimaa. Laskuitu ei tartu itsestään oikein mihinkään.


    • Anonyymi

      Tiedoksi, että ei ole olemassa mitään liimaa nimellä Sikaflex.

      • Anonyymi

        fin.sika.com mukaan on useitakin liimoja nimellä Sikaflex.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        fin.sika.com mukaan on useitakin liimoja nimellä Sikaflex.

        Kerro ensimmäinen nimellä Sikaflex.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro ensimmäinen nimellä Sikaflex.

        Mä ebn tiedä, mikä niistä on ensimmäinen ja onko sillä niin väliä?

        Valitse noista. Siinä on 16 ja on muitakin, joilla on liimausominaisuuksia, mutta noi on lueteltu liimoina.

        Sikaflex -265, -591, -268, -291i, -292, -295UV, -268 PowerCure, -221, -112 Crystal Clear,
        -545, -271 PowerCure, -554 PowerCure, -118 Extreme Grab, -512 UV, 11FC Purform, -515


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä ebn tiedä, mikä niistä on ensimmäinen ja onko sillä niin väliä?

        Valitse noista. Siinä on 16 ja on muitakin, joilla on liimausominaisuuksia, mutta noi on lueteltu liimoina.

        Sikaflex -265, -591, -268, -291i, -292, -295UV, -268 PowerCure, -221, -112 Crystal Clear,
        -545, -271 PowerCure, -554 PowerCure, -118 Extreme Grab, -512 UV, 11FC Purform, -515

        Pilkkua tuo vaan nussii. Turha vaivautua vastaamaan mitään. Tän pilkunnussijan mielestä ei ole myöskään olemassa yhtään Yamaha-nimistä perämoottoria, mutta sitten löytyy mm. Yamaha F20, Yamaha F40 ja Yamaha F100.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nytkö huomasit että liiman oli Sikaflex 11-fc eikä Sikaflex

        Firman nimi on Sika, Suomessa koko nimeltään Oy Sika Finland Ab. Tuoteperheen ja siten myös liiman nimi on Sikaflex. 11-fc on tarkenne. Kun ei ole tarvetta yksilöidä tarkkaa tuotetta, tai sitä ei tiedetä/muisteta/haluta kertoa, käytetään nimeä Sikaflex.

        Vai väitätkö, ettei sukunimesi ole nimesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Firman nimi on Sika, Suomessa koko nimeltään Oy Sika Finland Ab. Tuoteperheen ja siten myös liiman nimi on Sikaflex. 11-fc on tarkenne. Kun ei ole tarvetta yksilöidä tarkkaa tuotetta, tai sitä ei tiedetä/muisteta/haluta kertoa, käytetään nimeä Sikaflex.

        Vai väitätkö, ettei sukunimesi ole nimesi?

        Älä välitä.
        Se yrittää pelastaa sen, mikä on pelastettavissa.


    • Anonyymi

      Itse meinaan kokeilla pvc levyä, johon kiinnitän ruuveilla jkb asturihissin, sekä lowrance active 3-in 1 anturin.
      Pvc levy kiinni lujitemuovi peräpeiliin sikaflex 292i

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Erään T miehen viimeinen aloitus tänne

      Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel
      Ikävä
      40
      5220
    2. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

      Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      160
      2743
    3. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

      Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      106
      2262
    4. Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen

      Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.
      Ikävä
      80
      1804
    5. Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit

      https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen
      Maailman menoa
      25
      1780
    6. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

      Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      37
      1761
    7. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

      "I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      0
      1710
    8. Mikä on sinun ja kaivattusi ikä

      💕💕💕💕
      Ikävä
      91
      1583
    9. Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin

      Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma
      Maailman menoa
      67
      1505
    10. Miksi rakastuit ?

      Kyseiseen naiseen?
      Ikävä
      73
      1458
    Aihe