Histamiini-intoleranssia - onko sitä?

Anonyymi-ap

Onko kellään kokemusta histamiini-ruokavaliosta?

Itse olen kamppaillut vuosia ruokailun jälkeen esiintyvistä oireista, mutta en ole saanut kiinni mille olen yliherkkä tai allerginen. Pahimmissa vaiheessa vuosi sitten oksensin lähes 2 kk ja laihduin rajusti. Lääkärit pitivät sitä migreeninä, mutta ei mulla kyllä päätä särkenyt, sen sijaan oli ihan järkyttävä olo ja kasvot tumman punaiset ihottumasta, suun ympärillä valkoinen rengas.

Multa otettiin ihotestejä jokunen vuosi sitten, mutta niissä ei näkynyt kuin muutama yliherkkyys. Ajattelen itse, että kyse on vain yliherkkyyksistä, ei niinkään allergioista. Jostain syystä, jos olen pidempään ulkomailla, pystyn syömään kaikkea ilman mitään oireita. Joten huono sisäilma voi olla syynä siihen, että herkistyy ruoka-aineille. Olen juuri muuttanut, mutta oireita tulee Suomessa sisäilmasta ihan uusistakin asunnoista, johtuen rakennusmateriaaleista.

Histamiini-intoleranssia epäilen, koska reagoin nimenomaan mm. citrus-hedelmiin, kananmuniin, avokadoon, pinaattiin, tomaattiin, juustoihin, jugurttiin. Jos reaktio tulee, olo voi olla parikin viikkoa kuin olisi myrkkyä syönyt, ihan järkyttävä. Suussa maistuu just sellainen asetaldehydin maku. Jostain alkoholeista olen alkanut oksentamaan heti muutaman kulauksen jälkeen, oluesta kasvot tulevat heti punaiseksi ja nenä alkaa vuotamaan. Alkoholia en ole nauttinut vuosiin.

Oon niin kypsä tähän kaikkeen ja en halua enää olla koko ajan kipeänä. Huomisesta alkaen alan tiukan dieetin, tänään tuli mitta täyteen tätä sairastelua.

Huomenna en kyllä tiedä mitä aamiaiseksi nauttisin, ehkä sitten aikainen lounas keitettyä broileria + salaattia + riisiä+kurkkua (nämä pitäisi sopia). Sitten voisi tehdä peruna-parsa-salaatin illalla.

Mä niin toivon, että tämä helvetti loppuisi!

4

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      En ole kokeillut, ajattelin, että välttelen histamiinia sisältäviä ruoka-aineita.

    • Anonyymi

      Mulla on ollut yliherkkyyksiä jo kauan. Vuosia sitten tk-lääkäri teki lähetteen labraan, jossa otettiin IgG-vasta-aineet ja kun tulos tuli lääkäri sanoi, että näyttää kaikki olevan koholla. Kysyin, että mitä nyt sitten tehdään. Vastaus oli: osta apteekista proteiinijuomia. Tämä oli siis tk:n johtava lääkäri.

      Sitten moninaisten vaiheiden ja oireiden päästä pääsin allergia-polille, jossa otettiin ihopistokoe. Siis 2000-luvulla tehdään vielä näitä, vaikka kaikki olisi todettavissa paljon varmemmin verikokeista.

      Summa summarun: itselle jää kaiken selvittäminen, jos on rahaa yksityisellä sektorilla tai sitten vain eliminaatio-dieetillä.

    • Anonyymi

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

      Hej ❤️ Mukava kokous aikuisille - https://nu4.fun/?/?/fi018373857yg

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2625
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1947
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1675
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1606
    8. 91
      1553
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      120
      1415
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe