Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

opiskelijalle säästövinkkejä..

kelan rahat

Heippa ihmiset!

Haluaisin kuulla kokemuksia muilta opiskelijoilta, millä tavoin rahaa voipi säästää? Pesuaineissa ym olen aikas hyvä säästämään, mutta toi ruokapuoli on vähän toinen juttu...
Joten hyviä ja halpoja ruokavinkkejä kiitos!
Kaikki muutkin säästövinkit kelpaavat tosissaan!

Omistan myös jyrsijöitä; marsun, 2 rottaa ja 3 seeprahiirtä. Olisiko vinkkejä myös niiden halpoihin ruokiin?

Kiitos kaikille jo etukäteen avusta!

Terv. opiskelija

39

22091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilona

      No,ruokavinkkejä osaan antaa muutaman. Eivät tosin parhaimmasta päästä,mutta..
      -kastikkeet tomaattimurskasta. halpaa ja terveellistä, jos pelkkä tom,murska tökkii,joukkoon loraus pirkan tms. ruokakermaa tai vaikkapa maitoa, vähän kuivattua basillikaa ja se on siinä.
      -käytä kauden vihanneksia ja hedelmiä. älä siis osta esim. persikoita silloin,kun niitä ei saa alle kolmen euron/kilo, vaan vaikkapa omenoita iso säkki kerralla. säilyvät pitkään ja ovat terveellisiä!
      -jos vain on mahdollista, käy useammassa kaupassa ostoksilla; yhdestä kaupasta halpaa maitoa, toisesta halpaa leipää jne.
      -jätä pois kokonaan jokin, jota olet ennen tunnollisesti syönyt. esim. itse en syö enää juurikaan leipää, sillä juustot ja leikkeleet maksavat hurjasti, itse leivästä puhumattakaan. näkkäri on hyvä korvike, jos halvalla saat.
      -kun teet ruokaa,laita mahd. paljon itse(älä vain osta valmisaterioita- 3 euroa kanaviillokista on liikaa!).
      -opettele syömään hieman pienempiä annoksia,niin että saat jonkun ruoan riittämään ainakin kahdelle päivälle.
      -epäterveellisiä,mutta köyhällähän ei ole varaa valittaa ;) : lihapiirakat ja nuudelit. pidä välillä päiviä,jolloin syöt esim. ruoaksi vain lihapiirakan tai annoksen nuudeleita. Kannattaa muuten ruveta syömään vain 1 lämmin ateria/päivä, säästyy aika tavalla,jos ennen söi sekä lounaan että päivällisen!
      -tee itse keittoja. halpoja,suht. terveellisiä ja helppoja!

      • Järkevä

        Missään tapauksessa ei leipää saa jättää pois, ei ainakaan ruisleipää. Ranskiksen voi hylätä. Leipä on tuiki tärkeää ja terveellistä, edullistakin, jos käyttää päällyksenä vain margariinia, ja jotain edullista juustoa, josta saa kalsiumia.

        Sen sijaan tuo lihapiirakkaehdotus on valmis roskiin. Liota mieluummin herneitä, ketä itse keitto, johan lisäät ruskistettua jauhelihaa. Helppo, halpa ja riittoisa.

        Etsi puoleenhintaan tarjouksia. Jos sinulla on pakastin edes lokero, hyvä. Jos ei ole, kkeitä esim kattilallinen pastaa, ja siihen tuo Ilonan tomaattimurskakastike, sitäkin voihöystää jauhelihalla.
        Torilla on kojuissa usein, lähes aina, jollakin kauppiaalla, edullinen laatikko hedelmiä ja vihanneksia, jotka ovat liki priimaa, mutta sikahalpoja. Itse ostan niitä aina, vaikken edes ole ihan tyhjätasku.
        Katsele ympärillesi ja seuraa kaikenlaisia penninvenyttäjäpalstoja.

        Unohdin, että peruna on myös erinomainen ruoka. Keität ison määrän, syöt eka paäivänä keitinperunoita ja vaikka paistettua makkaraa, seuraavana päivänä perunasta ja makkarasta pyttipannua, aah! Älä pihtaa ruuan määrässä, vaan syö itsesi kylläiseksi, niin et sorru kalliisiin heräteostoksiin ja turhiin välipaloihin.


      • -Juhan-
        Järkevä kirjoitti:

        Missään tapauksessa ei leipää saa jättää pois, ei ainakaan ruisleipää. Ranskiksen voi hylätä. Leipä on tuiki tärkeää ja terveellistä, edullistakin, jos käyttää päällyksenä vain margariinia, ja jotain edullista juustoa, josta saa kalsiumia.

        Sen sijaan tuo lihapiirakkaehdotus on valmis roskiin. Liota mieluummin herneitä, ketä itse keitto, johan lisäät ruskistettua jauhelihaa. Helppo, halpa ja riittoisa.

        Etsi puoleenhintaan tarjouksia. Jos sinulla on pakastin edes lokero, hyvä. Jos ei ole, kkeitä esim kattilallinen pastaa, ja siihen tuo Ilonan tomaattimurskakastike, sitäkin voihöystää jauhelihalla.
        Torilla on kojuissa usein, lähes aina, jollakin kauppiaalla, edullinen laatikko hedelmiä ja vihanneksia, jotka ovat liki priimaa, mutta sikahalpoja. Itse ostan niitä aina, vaikken edes ole ihan tyhjätasku.
        Katsele ympärillesi ja seuraa kaikenlaisia penninvenyttäjäpalstoja.

        Unohdin, että peruna on myös erinomainen ruoka. Keität ison määrän, syöt eka paäivänä keitinperunoita ja vaikka paistettua makkaraa, seuraavana päivänä perunasta ja makkarasta pyttipannua, aah! Älä pihtaa ruuan määrässä, vaan syö itsesi kylläiseksi, niin et sorru kalliisiin heräteostoksiin ja turhiin välipaloihin.

        Hae leivät leipomosta... Osta kakkoslaatua. Saat ainakin puolet halvemmalla kuin kaupasta, mutta aivan tuoretta hyvältä tuoksuvaa leipää. Jos ruisleipä on vähän kurtussa kulmasta niin ei se syömistä estä. Ja maku on aivan eri luokkaa kun on samana päivänä leivottua.


    • opiskelija

      Osta pakastin. Se kannattaa. Voit marjastaa, sienestää, keittää paljon ruokaa & säilöä ne kerta-annoksina, leipoa hetken tarpeeseen ja pakkaseen (leipomalla itse säästää tosipaljon), hyödyntää ale-elintarvikkeita... jopa pakastaa banaanin, joka on menossa huonoksi (voit myöhemmin vääntää siitä pirtelön).

      Ryhdy kasvissyöjäksi. Linssit, pavut ja soijarouhe ovat paaaljon halvempia kuin rasvaiset, verisuonia tukkivat lihat (opiskelijabudjetilla voit harvemmin ostaa laadukasta lihaa).

      Bileissä älä juo siideriä, vaan vaihda kokonaan olueeseen. Tai tee / osta tutulta (jos on) kotiviiniä. Kääri sätkät itse tai älä polta ollenkaan (säästät rahan lisäksi terveyttäsi)!

      Älä tilaa / osta kirjoja, lehtiä. Kirjastosta saa ennemmin tai myöhemmin kaiken tarpeellisen (ja tarpeettomankin) luettavakseen. Älä osta musiikkia, vaan polta omat cd:si. Tai nauhoita radiosta rehelliselle musiikkikasetille!

      Älä käytä kuntosalin tms. seurojen palveluja. Liiku lenkkeillen, pyöräillen, kävellen. Nostele kotona painoja, tee lihasvoimaliikkeitä kirjaston kirja oppaana. Talvella hiihdä, luistele.

      Myy aina välillä kirpparilla itsellesi tarpeettomiksi käyneet kamat. Toisen romu on toisen aarre. Yleensä myyjä tienaa ainakin jotain paikkavuokran jälkeen että kierrätys kannattaa aina!

      Pakastekasvikset ovat yleensä halvempia kuin tuoreet (esim. paprika), valitettavasti. Tonnikalan kilohinta EI ole alhainen. Älä osta erikoispastoja - tavalliset makaronit ja spagetit on ihan samaa ainetta.

      Käytä kauppakassina kangas-sellaista. Et tee kaupan kalliilla muovimainoskasseilla mitään, koska yhdenhengen taloudessa roskapussiksikin riittää hedelmäpussi tms.

      Opettele käyttämään vähemmän vessapaperia. Vesisuihku tarkoitukseen varattu pyyhe säästää rahaa ja luontoa.

      Sammuta sähkölaitteet pääkytkimestä (esim. TV), niin et tuhlaa rahaa valmiustilan sähköön. Sammuta valot kun poistut huoneesta (loisteputket eivät kuitenkaan pidä on/off-räpsimisestä). Pese täysiä koneellisia pyykkiä. Älä tiskaa juoksevan veden alla. Sulje suihku saippuoinnin ajaksi. Kasvata pitkät hiukset, niin leikkaustarpeen tiheys harvenee.

      Keskitä ostoksesi esim. K-ketjuun, niin saat plussakortilla etuja. Tarjousten perässä ravaaminen on ihanneolotila, mutta vie opiskeluilta & sosiaaliselta elämältä aikaa ja energiaa.


      ... onnea opiskeluun!

      • korjaa

        ... siis aikomuksena oli kirjoittaa käsisuihku, ei vesisuihku...


    • candy etc.

      Älä osta karkkeja! Jos makeannälkä iskee, leivo itse vaikka keksejä. Säilyvät hyvin purkissa parikin kuukautta. Älä osta mikropoppareita, vaan osta maissinjyvät sellaisinaan. Mikropaketissa pakkaus maksaa enemmän kuin sisältö! Erilaisia sipsinkorvikkeita on helppo tehdä uunissa, perunoista tietenkin.

    • Paastoaja

      Pidä vaikkapa kerran viikossa täyspaastopäivä tai vesipaastopäivä ja kerran kuussa viikonloppupaasto.

      Tiukempina aikoina sopii pitää pidempiäkin vesipaastoja.

      Ruokaa säästyy ja sen lisäksi paasto parantaa vaivoja!

      • Jälkeen...

        Paaston jälkeen on kahta kauheampi nälkä ja suklaanhimo. Silloin ei mitkään kebabraflat, jätskikiskat ja Heset riitä! Kannattaa syödä tasaiseen tahtiin joka päivä sopivasti kotiruokaa eikä harrastaa ruokakikkailua - silloin ei tule hallitsemattomia yllätystarpeita. Kaupungillakin omppu ja vesipullo aina veskassa, niin ei tee mieli langeta raskaimpiin välipaloihin verisokerin heilahduksien johdosta.

        Jojolaihdutus on muuten opiskelijabudjetin tappaja.

        T: "Kokemusta on"


      • Henkka
        Jälkeen... kirjoitti:

        Paaston jälkeen on kahta kauheampi nälkä ja suklaanhimo. Silloin ei mitkään kebabraflat, jätskikiskat ja Heset riitä! Kannattaa syödä tasaiseen tahtiin joka päivä sopivasti kotiruokaa eikä harrastaa ruokakikkailua - silloin ei tule hallitsemattomia yllätystarpeita. Kaupungillakin omppu ja vesipullo aina veskassa, niin ei tee mieli langeta raskaimpiin välipaloihin verisokerin heilahduksien johdosta.

        Jojolaihdutus on muuten opiskelijabudjetin tappaja.

        T: "Kokemusta on"

        Lopeta opiskelu ja mene töihin!


    • blink

      Varmista vitaminien ja hivenaineiden saanti!

      Säännöllisesti tuoreita vihanneksia/hedelmiä. Usein on halpoja kausituotteita.

      Vaihtoehtoja: Osta pussi kuivia herneitä, liota 1-2 pv vedessä sopiva määrä (20-30 kpl) ja kasvata itse herneenversoja. Voit kasvattaa samoin auringonkukanversoja, mutta osta siemenet siihen tarkoitukseen luontaistuotekaupasta. Idätetty vehnä takaa hyvin monipuolisesti hivenaineiden saannin.

      Ja niille kotieläimille kai keräätkin nyt kesällä voikukanlehtiä ym. ulkoa. Muovipussi mukaan ja metsään, jos ei ole omaa pihaa. Niin meillä syötetään kesällä kani ja lisko.

      Tämä lisänä aikaisempiin vinkkeihin, joita itsekin käytän: - 30 % punaiset hintalaput, leivo itse iso erä ja pakasta, omat eväät laukussa jos nälkä yllättää kaupungilla, jne.

    • lihansyöjä

      Ainekset

      -marsu
      -2 rottaa
      -3 seeprahiirtä
      -chilijauhetta
      -tomaattisosetta
      -mustapippuria

      Keitetään, paistetaan ja sekoitetaan. Nautitaan keitettyjen ohrasuurimoitten kera. Ruokahalua!

    • jannamarian

      Jos asut kerrostalossa, niin talonyhtiössä on varmaan sauna, jossa on yleinen vessa vessapapereineen :D
      Kirkoilla on yleensä avustus kasseja työttömille, ja niitä annetaan myös opiskelijoille. Kassista löytyy rutkasti näkkileipää, jauhoja, makaroneja, mannaryynejä, maitojauhetta (tosi kätevää ättyjen tekoon), ja joskus jopa purkkilihaa. Vaatii kyllä vähän pokkaa (ainakin minulta meni kauan ennen kuin "kehtasin" mennä sinne) saada itsestään irti sinne meneminen. Mutta ei se ole yhtään kamalaa.
      Syö hernekeittoa, jonka teet itse, etkä purkista (herneet on ihan järkyttävän halpoja).
      Jokaisessa kaupassa on (yleensä) alennuskori, jossa on sinä päivänä vanhenevia tuotteita. Varsinkin aamulla, juuri kaupan auettua, sieltä löytää halpaa leipää, maitoa, lihaa YmYmYm.
      Keittoja kannattaa syödä paljon, koska tulevat tosi halvaksi. Ja kun tekee paljon kerralla, säästää siinäkin. (kunhan ei tee niin paljoa, että jää homahtumaan jää kaappiin).
      Itse olen usein tehnyt "riisipataa". Paljon riisiä, jauhelihaa, ja useimmissa kaupoissa myytävää sweet chili sause:a. Ja jos olet rahakkaassa tilanteessa (sitäkin tapahtuu joskus) niin jauhelihan voi korvata possu suikaleilla. Sekaan voi lisätä ananas paloja, niin saa ruoasta raikkaamman.
      Jos tekee mieli makeaa, leivo itse. Keksejä saa tehtyä pienellä vaivalla, ne säilyvät kauan, ja sitten sulla on edes joskus jotain mitä tarjota vieraille. :D Ja kuivakakut on kans ihan helppoja ja hyvin säilyviä.
      Leipääkin on helppo tehdä itse ja sämpylät on kanssa kova sana. Jos ei kotoa löydy ohjeita, voi käydä kukkaamassa äidin keittokirjaa, tai sitten etsiä ihan netistä. Sieltäkin löytyy tosi hyviä ohjeita.
      Älä KOSKAAN mene kauppaan jos on nälkä. Tämä neuvo sopii sekä laihduttajalle että opiskelijalle :)
      Jos poltat tupakkaa, polta sätkiä. (aski, jossa 20 kpl, maksaa 4 e, ja presu pussi, josta tulee noin 80 tupakkaa, maksaa halvimmillaan 2.5e. Tietysti tähän päälle filtterit (60snt/100kpl) ja sätkäpaperit 1e/laatta=50kpl (näitäkin saa tutuilta tallinan kävijöiltä 30e/100 paperi laattaa))
      Lemmikeille voi käydä keräilemässä voikukanlehtiä tms. Itse hamstereille syötin kauraryynejä, ym kaikkea kaapista löytyvää hiukankin sopivaa ruokaa.Ja netistä varmaan löytyy paikkoja, joista lemmikin ruokaa saa halvemmalla isoissa erissä. Jos ei suomalaisia sivuja löydy, niin mene http://www.trustedshops.com/en/home/ sieltä löytyy luotettavia ulkomaalaisia kauppiaita.

      • hyödyllinen kirjoitus

        Lähes jokianen vinkeistäsi oli jo ketjussa annettu. Joten ole jatkossa ystävällinen ja lue ketju alusta alkaen, ettet laita turhaa viestiä itsestään selvällä sisällöllä.


      • hyödyllinen kirjoitus kirjoitti:

        Lähes jokianen vinkeistäsi oli jo ketjussa annettu. Joten ole jatkossa ystävällinen ja lue ketju alusta alkaen, ettet laita turhaa viestiä itsestään selvällä sisällöllä.

        Olen pahoillani, etten jaksanut lukea kaikkia kommentteja. Tarkoitukseni oli vastata keskustelun aloittajan kysymykseen, ei tuhlata aikaa lukemalla muiden vastauksia. Välillä vastausten taso meinaan on aika..noh...alhaalla. (kuten otsikolla "resepti".
        Anteeksi, jos kirjoitukseni häiritsi sinua.
        Ja kuten sanoit, vain lähes jokainen vinkki oli annettu aikaisemmin, joten kai kirjoituksestani oli jotain hyötyä, jos jotain uuttakin sain väliin tungettua.
        Ja vielä kerran, anteeksi!


      • osturt

        Jos poltat tupakkaa, polta sätkiä. (aski, jossa 20 kpl, maksaa 4 e, ja presu pussi, josta tulee noin 80 tupakkaa, maksaa halvimmillaan 2.5e. Tietysti tähän päälle filtterit (60snt/100kpl) ja sätkäpaperit 1e/laatta=50kpl (näitäkin saa tutuilta tallinan kävijöiltä 30e/100 paperi laattaa))
        -säälittävin säästövihje tuo


      • osturt kirjoitti:

        Jos poltat tupakkaa, polta sätkiä. (aski, jossa 20 kpl, maksaa 4 e, ja presu pussi, josta tulee noin 80 tupakkaa, maksaa halvimmillaan 2.5e. Tietysti tähän päälle filtterit (60snt/100kpl) ja sätkäpaperit 1e/laatta=50kpl (näitäkin saa tutuilta tallinan kävijöiltä 30e/100 paperi laattaa))
        -säälittävin säästövihje tuo

        Kovin moni meistä kuitenkin polttaa tupakkaa. minä mukaan lukien.
        Usein olen kuunnellut ystävieni valituksia raha pulasta, ja samalla ihmetellyt miten ihmeessä on varaa laittaa 4 e rahaa tupakkaan per päivä.
        Ehkä vinkki on säälittävä sinulle, jos et polta.
        Yllättävän moni ei kuitenkaan ymmärrä, miten paljon säästää jos siirtyy sätkiin. (ainakaan minun lähipiirissäni)


      • osturt kirjoitti:

        Jos poltat tupakkaa, polta sätkiä. (aski, jossa 20 kpl, maksaa 4 e, ja presu pussi, josta tulee noin 80 tupakkaa, maksaa halvimmillaan 2.5e. Tietysti tähän päälle filtterit (60snt/100kpl) ja sätkäpaperit 1e/laatta=50kpl (näitäkin saa tutuilta tallinan kävijöiltä 30e/100 paperi laattaa))
        -säälittävin säästövihje tuo

        Jos lainaat tekstiäni, sinun kuuluu käyttää lainausmerkkejä.


      • jannamarian kirjoitti:

        Kovin moni meistä kuitenkin polttaa tupakkaa. minä mukaan lukien.
        Usein olen kuunnellut ystävieni valituksia raha pulasta, ja samalla ihmetellyt miten ihmeessä on varaa laittaa 4 e rahaa tupakkaan per päivä.
        Ehkä vinkki on säälittävä sinulle, jos et polta.
        Yllättävän moni ei kuitenkaan ymmärrä, miten paljon säästää jos siirtyy sätkiin. (ainakaan minun lähipiirissäni)

        No jos ylipäätään on niin tiukkaa, että ruoastakin pitää tinkiä, niin en ymmärrä miksi ylipäätään tupakoida. Miksi ei säästäisi siinä rahaa ja samalla terveyttä?


      • jussi
        jannamarian kirjoitti:

        Olen pahoillani, etten jaksanut lukea kaikkia kommentteja. Tarkoitukseni oli vastata keskustelun aloittajan kysymykseen, ei tuhlata aikaa lukemalla muiden vastauksia. Välillä vastausten taso meinaan on aika..noh...alhaalla. (kuten otsikolla "resepti".
        Anteeksi, jos kirjoitukseni häiritsi sinua.
        Ja kuten sanoit, vain lähes jokainen vinkki oli annettu aikaisemmin, joten kai kirjoituksestani oli jotain hyötyä, jos jotain uuttakin sain väliin tungettua.
        Ja vielä kerran, anteeksi!

        Ihan turhaan anteeks pyytelet. Näit tosi paljo vaivaa kirjottaessas noiin pitkän vastauksen ja siinä oli tosi paljo hyvi vinkkejä.


      • saiturikitupiikki
        kriittinen kirjoitti:

        No jos ylipäätään on niin tiukkaa, että ruoastakin pitää tinkiä, niin en ymmärrä miksi ylipäätään tupakoida. Miksi ei säästäisi siinä rahaa ja samalla terveyttä?

        jossain oli laskelma: aski päivässä tupakkaa on 1650 euroa vuodessa. Kuukausi n. 130egee.
        Aika summa polttaa taivaan tuuliin saamatta mitään vastineeksi.
        Vai luetaanko erilaiset vammat ja sairaudet hyödyksi ja vastineeksi, kun puhutan tupakoinnista?


      • Lopettanut
        kriittinen kirjoitti:

        No jos ylipäätään on niin tiukkaa, että ruoastakin pitää tinkiä, niin en ymmärrä miksi ylipäätään tupakoida. Miksi ei säästäisi siinä rahaa ja samalla terveyttä?

        Tupakkaa kannattaa polttaa sen takia, että se vie nälän pois. Ei tarvitse laittaa turhaan rahaa ylimääräisiin aterioihin.


      • Pärjää hyvin

        Kumpi on mukavampaa elää kaikki päivät kuusta kitsastellen ja masentuneena, kun ei saa syödä sitä mistä tykkää ja nauttia elämästä, vai se, että tekee vaikkapa yhden viikonlopun töitä, jonka avulla tienaa 100e ja voi siten elää muun osan kuukautta hyvin. Ota yhteyttä esim varamiespalveluun, stafpointille yms. Kysele kaupoista onko vaikka hyllyjenjärjestelyä yms. Kyllä sitä kaikille töitä löytyy jos haluaa. Osta vaikka romupyöriä ja korjaa niitä... Itestä kiinni. Pitkäaikaistyöttömätkin on oman onnensa seppiä, mut silti vinkuvat.


      • wandereer
        Pärjää hyvin kirjoitti:

        Kumpi on mukavampaa elää kaikki päivät kuusta kitsastellen ja masentuneena, kun ei saa syödä sitä mistä tykkää ja nauttia elämästä, vai se, että tekee vaikkapa yhden viikonlopun töitä, jonka avulla tienaa 100e ja voi siten elää muun osan kuukautta hyvin. Ota yhteyttä esim varamiespalveluun, stafpointille yms. Kysele kaupoista onko vaikka hyllyjenjärjestelyä yms. Kyllä sitä kaikille töitä löytyy jos haluaa. Osta vaikka romupyöriä ja korjaa niitä... Itestä kiinni. Pitkäaikaistyöttömätkin on oman onnensa seppiä, mut silti vinkuvat.

        Tervehdys vaan kaikille palstan lukijoille ja kirjoittajille!
        Mielenkiitoisia säästövinkkejä ja yleishyödyllisiä ohjeita tähän elämään...

        Itsekin kuulumme vaimoni kanssa niihin ihmisiin, jotka pyrkivät säästämään määrätyissä asioissa; hankimme esimerkiksi tiukkoina aikoina leipäkoneen ja viljamyllyyn, joita edelleenkin käytämme ( 40 kg vehnää maksoi 20e v. 2003 ) joten leipään ei niin hirveästi mennyt sitä rahaa.
        Mutta oman pienen kokemukseni ja näkemykseni mukaan olen sitä mieltä, ettei sitä aina vaan pelkästään säästämällä ja kitkuttamallakaan tässä elämässä onnea ja autuutta saavuteta saati hyvää taloutta; mistäpä säästät, jos palkka on niin pieni, ettei asumis ym muiden pakollisten menojen jälkeen jää mitään ylimääräistä?
        Onko tuttua?
        Meillekin oli!
        Eikä puhettakaan ulkomaanmatkoista saati uudesta autosta, ravintoloissa syömisestä ym.
        Säästä kampaajalla, leikka itse hiuksesi!
        Väsyimme tähän: käymme kokopäivätöissä, eikä rahaa kuitenkaan jää sellaiseeen, mitä haluaismme tässä elämässä ( lisäksi vielä piti kytätä puhelimenkäyttöä, sähkössä säästää sulkemlla valoja ym. !!)
        Haloo!
        Emme halunnet raataa sen takia ulkopuolisten palveluksessa, että "päästään" töistä kotiin toteamaan, että kyllä kannattaa raataa, mutta miksi? Ei autoa, ei omaa asuntoa, vanhoissa vaatteissa; turhan ja tyhjän vuoksi!
        Tietysti tähän vaikuttaa varmasti se, että asumme pääkaupunkiseudulla, missä asumiskulut haukkaavat jo sen leijonanosan tuloista, mutta silti...
        Asuimme tuohon tiukkaan aikaan vielä työnantajani omistavassa vuokra-asunnossa ja vuokra toki oli markkinatilanteeseen nähden kohtuullinen, mutta sitten verot olivat niin suuret, ettei ollut mitään vähennettävää!

        Joten päätimme tehdä asioille jotain:
        listasimme asioita, miten haluamme elää ja työskennellä, kuinka paljon viikossa, missä haluamme matkustella ja mitä syödä, minkälaisia vaatteita ostaa ja pitää, kuinka usein haluamme käydä ravintoloissa ja kampaajalla / parturissa, hoitaa hampaamme, harrastaa ym. ym.
        Ja löysimme tavan ja keinon toteuttaa tämän kaiken:
        sanouduimme irti vakituisista palkkatöistä v. 2005 ja perustimme oman toiminnan!
        En kerro enempää, mitä toimintamme pitää sisällään, mutta sen verran paljastan, että se on työtä, jota kaikki tekisivät ja johon kaikki takuulla pystyvät, jos tietäisivät, mitä se mahdollistaa!
        Mutta tässä olikin / onkin meidän pieni mahdollisuutemme!
        Ja mitä tapahtui elämässämme: olemme vaimoni kanssa matkustaneet 3,5 vuodessa seitsemässä eri maassa ( mm. Thaimaassa kaksi kertaa, Madeiralla, Sisiliassa, Kreikassa...) ,ostaneet aivan uuden omistusasunnon pääkaupunkiseudulta, meillä on kaksi aivan uutta autoa yhteisarvoltaan 95000e ja työskentelemme kuitenkin vain n. kolmena päivänä viikossa!
        Aamulla emme ryntää bussin aikataulun mukaan ulos, vaan rauhassa lähdemme omalla autolla, sitten kun meille itselle sopii.
        Esimiehet eivät sanele meille yhtään mitään, eivätkä työkaverit naputa meille mistään.
        Ja töitä riittää; työnteko onki sopivan säästämisen ohella keino alkaa pärjätä ja menestyä tässä elämässsä, mutta kannattaa suunnitella asioita; moni meistä suunnittelee säästökohteita ja tyytyy osaansa, mutta moniko meistä suunnittelee ja miettii sitä, mitä itse haluaa?
        Ja entä seurava kansanviisaus:
        "Kun aina säästää pahaa päivää varten, ei koskaan näe hyviä päiviä."
        Tai:
        "Elämä on ihmisen parasta aikaa."
        Nykyisinkin kyllä pyrimme elämään taloudellisesti ja olemaan tarkkoja rahan kanssa, mutta ansiomme ovat nyt sen verran paremmat, että todella on, mistä säästää!
        Ja on motiivit korkealla tehdä töitä oman toiminnan puitteissa!
        Matka Keski-Amerikkaan odottaa taas talvella ja elämä tuntuu palkitsevalta; harkitkaa arvoisat palstalla vierailijat mahdollisuuksianne tässä elämässä; älkää tyytykö sellaiseen, mistä ette pidä, vaan olkaa rohkeita ja positiivisia sen sijaan, että kieltäisitte itseltänne kaiken hyvän mennessänne säästämisessä liian pitkälle.


      • Mimmi 88
        jannamarian kirjoitti:

        Olen pahoillani, etten jaksanut lukea kaikkia kommentteja. Tarkoitukseni oli vastata keskustelun aloittajan kysymykseen, ei tuhlata aikaa lukemalla muiden vastauksia. Välillä vastausten taso meinaan on aika..noh...alhaalla. (kuten otsikolla "resepti".
        Anteeksi, jos kirjoitukseni häiritsi sinua.
        Ja kuten sanoit, vain lähes jokainen vinkki oli annettu aikaisemmin, joten kai kirjoituksestani oli jotain hyötyä, jos jotain uuttakin sain väliin tungettua.
        Ja vielä kerran, anteeksi!

        Niin aivan turhaan pyytelet anteeksi! Sitä paitsi ainahan se on helpompi lukea yhdestä viestistä tuo sama asia kuin lukea kaikki viestit helpottaa kummasti jos ei jaksa lukea kaikkia viestejä


      • ...teidän työ on?
        wandereer kirjoitti:

        Tervehdys vaan kaikille palstan lukijoille ja kirjoittajille!
        Mielenkiitoisia säästövinkkejä ja yleishyödyllisiä ohjeita tähän elämään...

        Itsekin kuulumme vaimoni kanssa niihin ihmisiin, jotka pyrkivät säästämään määrätyissä asioissa; hankimme esimerkiksi tiukkoina aikoina leipäkoneen ja viljamyllyyn, joita edelleenkin käytämme ( 40 kg vehnää maksoi 20e v. 2003 ) joten leipään ei niin hirveästi mennyt sitä rahaa.
        Mutta oman pienen kokemukseni ja näkemykseni mukaan olen sitä mieltä, ettei sitä aina vaan pelkästään säästämällä ja kitkuttamallakaan tässä elämässä onnea ja autuutta saavuteta saati hyvää taloutta; mistäpä säästät, jos palkka on niin pieni, ettei asumis ym muiden pakollisten menojen jälkeen jää mitään ylimääräistä?
        Onko tuttua?
        Meillekin oli!
        Eikä puhettakaan ulkomaanmatkoista saati uudesta autosta, ravintoloissa syömisestä ym.
        Säästä kampaajalla, leikka itse hiuksesi!
        Väsyimme tähän: käymme kokopäivätöissä, eikä rahaa kuitenkaan jää sellaiseeen, mitä haluaismme tässä elämässä ( lisäksi vielä piti kytätä puhelimenkäyttöä, sähkössä säästää sulkemlla valoja ym. !!)
        Haloo!
        Emme halunnet raataa sen takia ulkopuolisten palveluksessa, että "päästään" töistä kotiin toteamaan, että kyllä kannattaa raataa, mutta miksi? Ei autoa, ei omaa asuntoa, vanhoissa vaatteissa; turhan ja tyhjän vuoksi!
        Tietysti tähän vaikuttaa varmasti se, että asumme pääkaupunkiseudulla, missä asumiskulut haukkaavat jo sen leijonanosan tuloista, mutta silti...
        Asuimme tuohon tiukkaan aikaan vielä työnantajani omistavassa vuokra-asunnossa ja vuokra toki oli markkinatilanteeseen nähden kohtuullinen, mutta sitten verot olivat niin suuret, ettei ollut mitään vähennettävää!

        Joten päätimme tehdä asioille jotain:
        listasimme asioita, miten haluamme elää ja työskennellä, kuinka paljon viikossa, missä haluamme matkustella ja mitä syödä, minkälaisia vaatteita ostaa ja pitää, kuinka usein haluamme käydä ravintoloissa ja kampaajalla / parturissa, hoitaa hampaamme, harrastaa ym. ym.
        Ja löysimme tavan ja keinon toteuttaa tämän kaiken:
        sanouduimme irti vakituisista palkkatöistä v. 2005 ja perustimme oman toiminnan!
        En kerro enempää, mitä toimintamme pitää sisällään, mutta sen verran paljastan, että se on työtä, jota kaikki tekisivät ja johon kaikki takuulla pystyvät, jos tietäisivät, mitä se mahdollistaa!
        Mutta tässä olikin / onkin meidän pieni mahdollisuutemme!
        Ja mitä tapahtui elämässämme: olemme vaimoni kanssa matkustaneet 3,5 vuodessa seitsemässä eri maassa ( mm. Thaimaassa kaksi kertaa, Madeiralla, Sisiliassa, Kreikassa...) ,ostaneet aivan uuden omistusasunnon pääkaupunkiseudulta, meillä on kaksi aivan uutta autoa yhteisarvoltaan 95000e ja työskentelemme kuitenkin vain n. kolmena päivänä viikossa!
        Aamulla emme ryntää bussin aikataulun mukaan ulos, vaan rauhassa lähdemme omalla autolla, sitten kun meille itselle sopii.
        Esimiehet eivät sanele meille yhtään mitään, eivätkä työkaverit naputa meille mistään.
        Ja töitä riittää; työnteko onki sopivan säästämisen ohella keino alkaa pärjätä ja menestyä tässä elämässsä, mutta kannattaa suunnitella asioita; moni meistä suunnittelee säästökohteita ja tyytyy osaansa, mutta moniko meistä suunnittelee ja miettii sitä, mitä itse haluaa?
        Ja entä seurava kansanviisaus:
        "Kun aina säästää pahaa päivää varten, ei koskaan näe hyviä päiviä."
        Tai:
        "Elämä on ihmisen parasta aikaa."
        Nykyisinkin kyllä pyrimme elämään taloudellisesti ja olemaan tarkkoja rahan kanssa, mutta ansiomme ovat nyt sen verran paremmat, että todella on, mistä säästää!
        Ja on motiivit korkealla tehdä töitä oman toiminnan puitteissa!
        Matka Keski-Amerikkaan odottaa taas talvella ja elämä tuntuu palkitsevalta; harkitkaa arvoisat palstalla vierailijat mahdollisuuksianne tässä elämässä; älkää tyytykö sellaiseen, mistä ette pidä, vaan olkaa rohkeita ja positiivisia sen sijaan, että kieltäisitte itseltänne kaiken hyvän mennessänne säästämisessä liian pitkälle.

        Taitaa olla ryöstely...?


      • sätkät on parempia..
        saiturikitupiikki kirjoitti:

        jossain oli laskelma: aski päivässä tupakkaa on 1650 euroa vuodessa. Kuukausi n. 130egee.
        Aika summa polttaa taivaan tuuliin saamatta mitään vastineeksi.
        Vai luetaanko erilaiset vammat ja sairaudet hyödyksi ja vastineeksi, kun puhutan tupakoinnista?

        Mitäs jos polttaa sätkiä, siinähän menee se yks toppa viikossa?/:) kyllä säästyy..


    • juuuhh

      - Jätä ostamatta turhat kasvikset. Vihannekset, salaatit ym. maksavat paljon, eivätkä sisällä juuri yhtään energiaa.

      - Osta halpamerkkejä: Euroshopper, Hyvä Ostos, Rainbow, Eldorado jne. Laatu ei ole välttämättä aina yhtä hyvä kuin kalliimmissa merkkituotteissa, mutta joskus saattavat jopa olla samaa tavaraa, mutta eri merkillä. Kuitenkin ne ovat selkeästi halvempia.

      - Käytä hyödyksi isojen markettien tarjoukset, jos mahdollista. Esim. jauhelihaa tai muuta lihaa tai kalaa saa usein tarjouksessa selkeästi normaalihintaa halvemmalla. Osta niitä pakasteeseen jemmaan.

      - Tutki ja tutustu ruokien ravintosisältöihin. Opit kyllä nopeasti näkemään, paljonko mikäkin ruoka sisältää ravintoa, ja mitä kannattaa ostaa.

      • mööööööö

        Kasvikset pitävät terveenä ja hoikkana. Oletko kuullut sellaisista kuin vitamiineista? Kuiduista? Hivenaineista? Hitaista hiilihydraateista?

        Kausivihanneksia kun syö, niin ei tule kalliiksi. Vertaa myös esim. juuresten ja lihojen kilohintoja.

        On kuitenkin parikin hyvää puolta siinä, että lihottaa itsensä eläinrasvoilla ja tukkii peruuttamattomasti verisuonensa. Elämä lyhenee ja kituutusvuosia on silloin vähemmän! Rumana läskinä ei myöskään ole asiaa yökerhoihin ja baareihin, joten paljon rahaa säästyy maksamattomissa pääsylipuissa. Läskiperse ei myöskään mahdu leffateatterin penkkeihin, lentokoneen tai junan istuimiin, joten matkustelu jää sikseen - taas säästöä.

        Ruma läski ei löydä itselleen rakasta, joten ei tarvitse huolehtia kalliista ehkäisystä. Häätkin jää juhlimatta - järkyttävä säästö! Lasten väsääminen ja kasvattaminen ei myöskään tule koskaan ajankohtaiseksi, ja tämä onkin suurin säästöerä ikinä. Samalla säästää hermojaan.

        Älä myöskään koskaan osta hajustettuja hygieniatuotteita (varsinkaan kalliita hajuvesiä). Joku saattaa luulla, että olet iskuaikeissa. Mutta eihän kukaan halua sellaista riskiä ottaa.


      • kyllä
        mööööööö kirjoitti:

        Kasvikset pitävät terveenä ja hoikkana. Oletko kuullut sellaisista kuin vitamiineista? Kuiduista? Hivenaineista? Hitaista hiilihydraateista?

        Kausivihanneksia kun syö, niin ei tule kalliiksi. Vertaa myös esim. juuresten ja lihojen kilohintoja.

        On kuitenkin parikin hyvää puolta siinä, että lihottaa itsensä eläinrasvoilla ja tukkii peruuttamattomasti verisuonensa. Elämä lyhenee ja kituutusvuosia on silloin vähemmän! Rumana läskinä ei myöskään ole asiaa yökerhoihin ja baareihin, joten paljon rahaa säästyy maksamattomissa pääsylipuissa. Läskiperse ei myöskään mahdu leffateatterin penkkeihin, lentokoneen tai junan istuimiin, joten matkustelu jää sikseen - taas säästöä.

        Ruma läski ei löydä itselleen rakasta, joten ei tarvitse huolehtia kalliista ehkäisystä. Häätkin jää juhlimatta - järkyttävä säästö! Lasten väsääminen ja kasvattaminen ei myöskään tule koskaan ajankohtaiseksi, ja tämä onkin suurin säästöerä ikinä. Samalla säästää hermojaan.

        Älä myöskään koskaan osta hajustettuja hygieniatuotteita (varsinkaan kalliita hajuvesiä). Joku saattaa luulla, että olet iskuaikeissa. Mutta eihän kukaan halua sellaista riskiä ottaa.

        joku yleistää aika lailla... Ei siinä mitään, kyllä minäkin olen niiden vihannesten puolella (kasvissyöjä kun olen...) mutta kyllä niillä "rumilla läseillä" rakkaita näkyy. Ehkei mitään malleja, mutta inhimillisiä olentoja. Toisin kuin eräät... Kerrohan, väheneekö ihmisen ihmisarvo rasvaprosentin kasvaessa? Vai onko lasten hankinta kielletty rumilta, läskeiltä, vammaisilta, ärsyttäviltä tai tuuten vaan huonoja piirteitä omaaviöta ihmisiltä? Sitähän oltaisiin kaikki kastroitavana!

        Ja tuosta paastosta... Yksinkertainen tapa säästää: Mehupaasto (kolmen päivin startti-paketteja saa muutamista kaupoista). Viikon paasto onnistuu hyvin eikä nälkäkään tule kunhan muistaa syödä alle 400-500 cal, maaginen raja. Ainoa ikävä puoli on joka-aamuinen pakollinen suolentyhjennys. Mutta siihen tottuu.


    • jo vinkkejä mut...

      jos sinulla on käytössä netti,hanki messenger niin voit puhua ilmaiseksi kamujen kans mikillä :)

      älä osta sitä mitä tarvitset,osta vain sitä mitä ilman et voi elää ;)

    • mehu mies

      älä juo turhaa limua vaan vesi on mainio juoma tai jos haluat makua veteesi osta mehu tiivisteitä tai tee itse marjoista tiivistettä!

    • avilska

      Töitä haluavalle löytyy

      • alquien

        -jos olet nainen vaihda kertakäyttöiset suojat kestositeisiin tai kuukuppiin. Jo vuodessa säästää hyvän summan.
        -vaihda ylimääräiset tavarat esimerkiksi www.vaihtori.net sivustolla
        -matkusta kimppakyydillä joko kavereiden kanssa tai hommaa amtkaseuraa www.kimppa.net sivustolta


    • on täälä
    • VÄHÄN MYÖHÄÄN...

      Älä helvetissiä polta sätkätupakkaa.... Itse poltin ja sain vain vaivoja...

    • ...

      Shampoot kannattaa ostaa litran pulloissa, siinä säästää monta kymppiä vuodessa. Eri asia jos on tottunut tiettyyn merkkiin, mutta tosissaan säästämistä ajatellen.
      Marie-keksejä 3 pakettia yhdessä maksaa vain alle 2 euroa.
      Tietty aina tyhjiä tölkkejä kun niitä näkee, muutama euro pullokuitista on kiva alennus kauppalaskuun.
      Olethan S-marketin etukortin haltija, kun rahat ovat vähissä voi hakea bonukset.
      WC-paperi on hyvä ostaa säkeittäin.

    • opiskelia vinkki

      Halpa ruokavinkki, varasta! jos ei ole rikosrekisteriä ja jäät kiinni niin pääset varoituksella, jos on poliisimerkintä niin kiinni jäädessä ei saa kuin pienet sakot ja nekin voi jättää ulosottoon. Jos kauppa antaa porttikiellon niin vaihda kauppaa.

      Vessapaperia/talouspaperia voit varastaa kirjaston/apteekin/koulun tai muista yleisvessoista.

      Kannattaa käydä eri seurakunnista ronkumassa ruoka-avustusta vaikka olisikin rahaa koska kuivaruoat voi hyvin jemmata ja ne säilyy.

      Sossusta saa silloin tällöin lisärahaa "uusiin vaatteisiin" mutta itse ostan "uudet vaatteet" kirpparilta tai sit varastan kaupasta. Sossun lisäraha menee kaljaan ja vien tyhjät pullot kauppaan ja saan niistä rahaa ja jos ei kameraa ole tai muita näkyvissä niin pistän takin taskuun kallista sisäfilettä :)

      Terveisin: 10 vuotta "halvalla" elänyt =)

      p.s. Älä dyykkaa roskiksia, sillä se vie sinun ihmisarvosi ja äkkiä muutut pohjasakakaksi :l

    • kjojfpasdj

      > Keskitä ostoksesi esim. K-ketjuun, niin saat plussakortilla etuja. Tarjousten perässä ravaaminen on ihanneolotila, mutta vie opiskeluilta & sosiaaliselta elämältä aikaa ja energiaa.

      Ei näin. K-kauppa on kallis ketju. Myös pikkukaupat ovat kalliita.
      Jos on mahdollisuus hankkia kaikki plus-bonus-kortit, sitten kannattaa niitä käyttää korttietuihin.

      Penninvenyttäjä ei kovinpaljon bonuksia kerää!
      Mitä vähemmän tulee bonuksia, sitä vähemmän on onnistunut ostamaan ja se vasta erinomaista on. :D

      Selvitä lähikauppoista, mihin aikaan alehinnoittelevat lihatuotteet ja käy metsästämässä silloin. Paljon suurempi etu kuin mitä saa yhdelläkään bonuskortilla.

    • 111

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe