atooppiset kasvot

epätoivo

en enää jaksa mun kasvojen ihon kuivuutta... mulla on ollut pienestä asti atooppinen iho, ennen koko vartalo oli ihottuman peitossa kunnes se pari vuotta sitten hävis vartalolta kokonaan. Viime syksynä ihottuma puhkesi taas, täsä kertaa käsiin, kaulaan ja NAAMAAN! Eli otsa ja posket,etenkin pokipäät kiristävät ja punoittavat ja ovat täynnä läikkiä. Ihoa kutittaa ja kun sitä yöllä raapii, siihen tulee näppylämäistä ihottumaa, Lääkärissä olen ravannut, käyttänyt kortisonia, protopiciä, syönyt korttarikuurin, käynyt valohoidossa. Kortisoni auttaa, mutta sitä ei voi käyttää pitkään, protopicistä tulee rakkuloita ja pieniä finnejä, valohoito kuivatti entisestään. Sisäinen korttarikuuri autto hetkeks, mutta ihottuma pala heti kun kuuri loppu. Mitä teen? Onko enää mitään vaihtoehtoja jäljellä. Naamani on ärtyneen näköinen ja kiristää, ja itsetunto sen myötä muussina. En jaksa elää näin! Etenkin aamut ovat tuskaisia kun ollut yön ilman rasvaa. Onko enää mitään keinoja jäljellä...mikä auttaa!!! kuullostaa ehkä hullulta mutta hauan kuolla tämän ihottuman takia.

22

17503

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimmu

Lukemasi kirjoitus oli hyvin tutunkuuloista. Itselläni oli muutama viikko sitten todella paha ja kuiva ihottuma kasvoissa. Aloitin syömään E-Epa kalaöljykapseleita ja kasvojen ihon puhdistamisen jätin sikseen. Ei VETTÄ eikä minkäänlaisia VANUJA/KASVOPAPEREITA puhdistuksen yhteydessä. Ne vain ärsyttävät herkkää ihoa. Liat lähtevät iholta kevyesti rasvan ja käsien avulla. Todella hyvä kokemus!! SUOSITTELEN! LOCOBASE REPAIR voidetta suosittelen sinun kokeiltavan, sitä saa Apteekista. Se on erittäin kuivalle/vaurioituneelle iholle ja todella tuhtia ja rasvaista. Itse käytän kasvojenkin iholla 2 kertaa päivässä.

Eikun nyt vaan RASVAUSTA useita kertoja päivässä ja pidä taukoa suihkussakin käymisessä.
      Kokeile käydä 2-3 päivän välein. Kummasti rauhoittaa ihoa, tiedän kokemuksesta. =)
      Raapiminenhan johtuu niin voimakkaasta ja pitkittyneestä kuivuudesta. Uskon että tuntuu vaikealta, mutta Älä anna periksi!!

Ja enpä muuten juossut Lääkäriin, vaan aloin tekemään juuri noin kuin edellä kirjoitin. Kummasti on auttanut =)
      Toivottavasti tästä olisi jotain apua. =)

• vinkeistä

Heis, kiitos hyvistä vinkeistä, kalaöljykapseleita aion kyllä kokeilla heti, mitä eroa e-epa kapseleilla on omega 3 kalanmaksaöljykapseleihin verrattuna ja mistä e-epa kapseleita saa?
        Sitten vieä tuosta rasvauksesta... käytän abobasen sinistä cremeä kasvoille iltaisin, aamulla laitan aqualan ällää, jolla myös puhdistan meikit iltaisin. Oikein rasvaisia voiteita en viitsisi naamaan laittaa, koska hikoilen öisin ja kun naama on täynnä rasvaa, iho huokoset menee tukkoon ja aamulla olen täynnä pieniä finnejä..oletko kokeillut avene sarjaa, sitä on täällä kehuttu

• mimmu
        vinkeistä kirjoitti:

Heis, kiitos hyvistä vinkeistä, kalaöljykapseleita aion kyllä kokeilla heti, mitä eroa e-epa kapseleilla on omega 3 kalanmaksaöljykapseleihin verrattuna ja mistä e-epa kapseleita saa?
        Sitten vieä tuosta rasvauksesta... käytän abobasen sinistä cremeä kasvoille iltaisin, aamulla laitan aqualan ällää, jolla myös puhdistan meikit iltaisin. Oikein rasvaisia voiteita en viitsisi naamaan laittaa, koska hikoilen öisin ja kun naama on täynnä rasvaa, iho huokoset menee tukkoon ja aamulla olen täynnä pieniä finnejä..oletko kokeillut avene sarjaa, sitä on täällä kehuttu

E-EPA kalaöljykapseihin voit käydä tutustumassa osoitteessa www.biovita.fi
        Hinta on alkaen 22.90€
        Nämä kapselit ovat markkinoiden voimakkaanpia öljyjä. Ainakin itselläni ihottuma täysin parantunut =). Ja ilmeisesti minulla ei ole ollut elimistön "rasvaus" kunnossa. Voit kysyä luontaistuoteliikkeistä ja Sokoksen luontaistuoteosastosta. Itse ostin Sokokselta.

Minkä tyyppinen on sinun ihottumasi? Onko "hiekkapaperin tuntuinen" ja kohouma näppyilyä? Jos niin, ihosi kyllä tarvitsisi Locobasen tapaista rasvaa. Kokeile edes pieni määrä johonkin kohtaan ihoa, älä laita koko kasvoille, jos epäilyttää. Totta on, että voi ihohuokoset tukkeutua, jos laittaa "liikaa" rasvaa. Ja eiköhän ne "finnit" ole rasvaisen ja epäpuhtaan ihon ongelma.
        Kokeilujen kautta tässä asiassa oppii. =)
        Tuntuuko sinusta riittäviltä nuo nykyiset käyttämäsi voiteet? Vai tuntuuko, etteivät oikeen poista tai lievennä oireilua?

En ole kokeillut Avene -sarjaa. Minä olen löytänyt muut sopivat tuotteet omalle iholleni.
        Oletko miettinyt, että meikki voisi myös ärsyttää ihoasi, kun ajatellaan ihottumaa ja kuivuutta?

Olisi mukava jos vastailisit ja itse monien erehdyksien kautta oppineena, minulla on antaa hyvä ohjeita/vinkkejä. =)

• Otan osaa tuskaasi!

Mitä rasvoja olet käyttänyt kasvoihisi?Jos olet käyttänyt koko ajan samaa voidetta ihosi on saattanut kyllästyä rasvaan!Itselläni atooppinen ihoni kyllästyy jos käytän koko ajan samaa voidetta putkeen!Entä protopic oletko kokeillut sitä?Sen etuna on se,että sitä pystyy käyttämään kasvoihin ja muille aroille iho alueille koska se ei kuivata/ohenna ihoa niin kuin tavalliset korttisonit tekee!

Itselläni ihottumaa on tällä hetkellä jaloissa todella pahana ja olen saanut protopicillä ihon hallintaan 3-4päivässä!(tavallisilla korttisoneilla siihen menisi 1-2 viikkoa)
      Aluksi kun voidetta käyttää iholle niin tuntuu kuin iho olisi tulessa nimittäin proto korjaa ihon pintaa mutta se on sen vaivan arvoista jos haluat päästä ihottumasta eroon!Kannattaa kysyä lisä tietoja ihotautilääkäriltä.

Lääkkeeseen kannattaa hakea kela korvattavuus sillä yksi Protopic tuubi maksaa aivan älyttömästi!Oletko muuten atopia liiton jäsen?Jos et kannattaa liittyä sillä sieltä saat hyvää lisätietoa atopiasta ja sen hoidosta tässä linkki yhdistyksen sivuille http://www.atopialiitto.fi

Tsemppiä ihon kanssa ja hyvää kesän jatkoa!

• mimmu

Kylläpä kannatan harkitsemaan tarkkaan tuon Protopicin suosittelua ja käyttämistä. Atopialiiton sivujen palstoilla on aikamoisia kauhistuttavia kertomuksia kyseisestä tuotteesta.
        Esimerkiksi pahaa poltetta iholla, ihottuman pahentumista,näppylöintiä ja kivun tuntoa iholla.

Suosittelen mieluummin Hydrokortison 0,5 tai 1% käyttämistä yhdessä voiteen kera.

• vastanneille
        mimmu kirjoitti:

Kylläpä kannatan harkitsemaan tarkkaan tuon Protopicin suosittelua ja käyttämistä. Atopialiiton sivujen palstoilla on aikamoisia kauhistuttavia kertomuksia kyseisestä tuotteesta.
        Esimerkiksi pahaa poltetta iholla, ihottuman pahentumista,näppylöintiä ja kivun tuntoa iholla.

Suosittelen mieluummin Hydrokortison 0,5 tai 1% käyttämistä yhdessä voiteen kera.

Heips, kiitos kaikille vastanneille, olen nyt ryhtynyt teidän vinkeistä seuraaviin toimenpiteisiin:
        -protopicia iltaisin kasvoihin, ihottumavaihe on nyt pakko saada kuntoon, eikä perusrasvoilla onnistu. Kortisovivoiteita en saa enää lääkärin määräyksestä käyttää (mulla tosi ohut iho, josta kuultaa verisuonet muutenkin läpi)
        -kalaöljykapseleita päivittäin
        -vettä paljon
        -vaaleista leivästä eroon
        -tupakanpolton lopetin myös, en tosin tiedä auttaako ihon kuivuuteen..
        -suihkuun vaan joka toinen päivä
        -meikkiä vaan sillon kun on pakko
        -kasvojen pesu haalealla vedellä

Protopic ei kyllä tunnu hyvältä kasvoissa, mutta ajattelin sen aikaa käyttää että saan ihottuman kontrolliin. Kiitos hyvistä vinkeistä kaikille vastanneille, pitää vielä käydä apteekista ostamassa sitä locorepait-voidetta. Ja lisää vinkkejä otetaan vastaan edelleen.

• mimmu
        vastanneille kirjoitti:

Heips, kiitos kaikille vastanneille, olen nyt ryhtynyt teidän vinkeistä seuraaviin toimenpiteisiin:
        -protopicia iltaisin kasvoihin, ihottumavaihe on nyt pakko saada kuntoon, eikä perusrasvoilla onnistu. Kortisovivoiteita en saa enää lääkärin määräyksestä käyttää (mulla tosi ohut iho, josta kuultaa verisuonet muutenkin läpi)
        -kalaöljykapseleita päivittäin
        -vettä paljon
        -tupakanpolton lopetin myös, en tosin tiedä auttaako ihon kuivuuteen..
        -suihkuun vaan joka toinen päivä
        -meikkiä vaan sillon kun on pakko
        -kasvojen pesu haalealla vedellä

Protopic ei kyllä tunnu hyvältä kasvoissa, mutta ajattelin sen aikaa käyttää että saan ihottuman kontrolliin. Kiitos hyvistä vinkeistä kaikille vastanneille, pitää vielä käydä apteekista ostamassa sitä locorepait-voidetta. Ja lisää vinkkejä otetaan vastaan edelleen.

Esimerkkejä suosituksista, kirjoittamisiisi;

-kalaöljykapseleita päivittäin: Ota 2kalaöljy & 2helokkiöljykapselia aamupalan tai lounaan yhteydessä päivittäin.
        -vettä paljon : vähintään 2L päivässä.
        -tupakanpolton lopetin myös, en tosin tiedä auttaako ihon kuivuuteen..: Tupakanpoltolla on vaikutusta ihon kuivuuteen, haurauteen ja elottomuuteen.
        -suihkuun vaan joka toinen päivä : Jos ihottuma ei tunnu helpottuvan tuostakaan suihkuttelusta, niin kokeile 2 päivän välein.
        -meikkiä vaan sillon kun on pakko: Oikeassa olet!!
        -kasvojen pesu haalealla vedellä: Tässäkin sama kuin tuossa suihkussa käymisessä, elikkä älä käytä päivittäin vettä, jos ihottumaan ei näy parantumista. Rasvatasapaino iholla on saatava kuntoon, jotta IHO kestää päivittäistä Voidevesi pesua.
        Ja edelleen suosittelen Locobase Repair-voidetta!
        Että yhtä inhaa ja lujittuneen oloista jos ihottuma on, niin yhtä paksua ja tuhtia on kyllä myös Voiteen oltava. Ei siinä kovin auta kevyet emulsiot/voiteet.

Eikun vaan kokeilemaan =)

• hanna

Olen kuullut että suolahoito auttaa tosi hyvin atooppiseen ihoon. Sain itse vinkin siihen lapselleni tukkoisiuuden takia, mutta olen paikkakuntamme suolahoitopaikan pitäjältä kuullut että auttaa hyvin atooppiseen ihoon. Ensin voi tulla rankka käänne huonompaan, mutta sitten paranee.

• Tintti

Luin sattumalta ongelmastasi. Olen 44-vuotias atoopikko 2-vuotiaasta lähtien ja käynyt kaikki mahdolliset testit läpi ja etsinyt apua vaikka mistä.Ihottumani siirtyi suurinpiirtein samoin kuin sinulla taipeista vartalon kautta kasvoille ja kaulaan iän lisääntyessä. Kasvojeni ja kaulan kuivuus ja ihottuma oli järkyttävää aikanaan. Hieman apua sain siitä, että sain selkään tehdyillä allergiatesteillä selville, että olen allerginen hajusteille, hartsille ym. Mutta kasvojen kuivuus ei minulla helpota rasvaisilla rasvoilla, vaan kosteuttavilla rasvoilla. Olen jo pari vuotta käyttänyt hyvin ohutta ja kosteuttavaa Eucerinin 5 % karbamid face cream -nimistä kasvovoidetta, jota saa apteekista. Ihon kuivuus pysyy poissa täysin ja rasvaan kasvot vain aamuin illoin ohuelti. Jos tämä rasva on lopussa ja joudun laittamaan jotain muuta, iho "repeää" kuivuudesta heti ja joudun lisäämään rasvaa vähän väliä.Tämä on minun kokemukseni.
      Olen kokeillut vaikka mitkä lisäravinteet kalaöljyïstä lähtien, mutta ainoa joka minulle auttaa on klorella, jota saa luontaistuotekaupasta. Siinä on kaikki mahdolliset vitamiinit ja hivenaineet. Ja mikä varmasti ihottuman kannalta on tärkeintä, se puhdistaa suolistoa ja poistaa elimistöstä myrkkyjä. Niin kauan kuin syön klorellaa, ihottumani on lähes täysin poissa enkä tarvitse kortisonia. Tämä on minun henkilökohtainen kokemukseni, enkä tiedä ollenkaan, onko kukaan muu edes kokeillut. Mutta ihottumani on ollut todella paha aikaisemmin ja mikään muu ei ole aikaisemmin auttanut...Nyt elän ihoni kanssa lähes normaalia elämää.

Iloista kesää sinulle!

• Oletko kokeillut valohoitoa ihoosi?Itse kävin talvella ihotautipolilla valohoidoissa ja minulla se auttoi! Nyt kesäisin tietysti voisit kokeilla auringon ottoa mutta sinun pitää olla siinä tosi varovainen ettei iho pala liikaa!(Mutta vähän luulen,että jos ihosi on rikki niin ei kannata kokeilla)

Mulle ainakin ihotautilääkäri sanoi,että protopiciä ei saa käyttää minkään muun korttisonin kanssa yhdessä sillä saattaa olla arveluttavat seuraukset!
        No tiedä sitten kun nämä ohjeet rasvaukset muuttuvat tosi usein..

Kosteusrasvojen kanssa mulla on se ongelma,että ihoni tuntuu kyllästyvän tosi helposti johonkin rasvaan.Esim. käytin vuoden ajan tuota Euceriniä ja iho oli montakuukautta hyvässä kunnossa kunnes yhtäkkiä iho rupesi kyllästymään kyseiseen rasvaan ja jalkoihini puhkesi follikuliittia! Eucerin on siitä hyvä rasva,että se tappaa iholta bakteereja ja kosteuttaa hyvin.

Itse pidän rasvauksesta joskus jopa 3-4 päivän taukoja jotta iho ei alkaisi kyllästyä rasvaan.Tällä hetkellä käytän The body shopin hamppu rasvaa tai apteekista saatavaa Ceralania.

Niin kun varmasti huomaat mielipiteet rasvoista vaihtelevat puolin ja toisin.Se on vähän niin,että se rasva mikä minulle sopii ei välttämättä sovi toiselle! Atopia on sairaus joka on jokaisella erilainen ja yksilöllinen.

• _mami74_

Tiedän täysin miltä sinusta tuntuu.. minulla jo kohta 28v atopia ja pari vuotta sitten siirtyi kasvoihin. Silmäluomet tulehtuivat kerta toisen jälkeen eikä antibiotti/kortisoni kuureista ollut apua. Itsetunto oli todella alhaalla. Töihin oli mentävä ja meikkiä ei voinut edes ajatella. Ihottumaa oli isoinakin alueina kasvoissa. Puolenvuoden jälkeen kyllästyin lääkekuureihin ja päätin koittaa todella rasittavan rankkaa ruokavaliota. Minulla on paljon ruoka-aine allergioita ja epäilin olisiko joku ruoka 'syyllinen'. Joten jätin kerralla pois, vehnän,sokerin hiivan ja maidon....

ruokakaupassa meni tietytsi ikuisuus kun mietti syötävää. n 3 viikossa iho oli parempi. Lisäsin vehnän, hiivan ja sokerin - kaikki hyvin- Kun lisäsin maidon tuli ihottuma parissa päivässä takaisin. Tein testin vielä seuraavan vuoden aikana pari kertaa ja maito toi aina oireet. Lapsena minulla oli todettu yliherkkyys maidonproteiineille joka nyt aikuisena oli muodostunut allergiaksi.

Nyt osaan säännöstellä maitotuotteiden määrää ja ihokin voi hyvin. Syön tietysti kalkkia.

Myöskään soija (missään muodossa) ei sovi minun iholleni.

Kurjaa ja hankalaa ruokia on valita, mutta näin kesällä ehkä helpompaa kuitenkin. Minulla auttoi ja nyt iho ihan kivassa kunnossa. Kuivuutta mutta ei ihottumaa.

• ,dnf

Heips kaikki vastanneet..
      Nyt olen käyttänyt pari viikkoa protopiciä ja naama on suht ok kunnosa, mutta.... nyt mulle on iseknyt järkyttävä nokkosrokko jalkoihin ja käsiin. Mietin että onkohan protopic syyllinen, siis jos se tosissaan vaikuttaa elimistön immuniteettijärjestelmään. Nyt syön sitten allergialääkettä ja laitan kortisonia jalkojen ja käsien hoitamiseks. Eikä kyse ole muutamasta kutiavasta näpystä, vaan kädet ja jalat näyttää siltä, että olisin rymynnyt monta päivää nokkospuskissa, täynnä kutiavia punaisia paukamia..yritän nyt itse saada kuntoon ennen kun menen TAAS ihotautiääkärille, jonne on puolen vuoden aikana uponnut jo satoja euroja rahaa..
      ajattelin nyt kuitenkin käyttää protokuurin loppuun, eli yhteensä kolme viikkoa nii kun lääkäri suositteli..en kyllä laittais ellei ole ihan pakko.Sitten yritän palata perusrasvoihin.
      Valohoidosta vielä sen verran omakohtaisia kokemuksia, että olen käynyt kolmena talvena valohoidossa ihopisteessä, ja joka kerralla iho on vaan ärtynyt enemmän.. sen sijaan kesäaurinko on ennen uttanut, nyt tuntuu ettei sekään tehoa. Luulen, että kaikkein pahinta tälle ihottumalle on stressi, jota mulla on ollut viimeisen vuoden aikana paljon. Toisaalta tämä iho myös aiheuttaa stressiä..

• Kyllä se vaan on niin,että joillakin ihmisillä stressi tuntuu tulevan juuri tuosta ihottumasta!
        Onpa järkyttävää jos ihosi reagoi protoon juuri noin ehkä olisi syytä käydä siellä lääkärillä!ehkä se sitten ei käy sinulle hoitomuodoksi.

Itselläni kävi tällä viikolla niin,että iho tuli taas ärtyneeksi luulen,että kun en ole muistanut pariinpäivään laittaa protoa niin iho ärsyyntyi mutta voi myös olla,että kun olen nämä kaksi viikkoa maalannut taloa niin hajusteet olisivat ärsyttäneet ihoa!tiedä häntä mikä sitten..

• vielä
        Leena kirjoitti:

Kyllä se vaan on niin,että joillakin ihmisillä stressi tuntuu tulevan juuri tuosta ihottumasta!
        Onpa järkyttävää jos ihosi reagoi protoon juuri noin ehkä olisi syytä käydä siellä lääkärillä!ehkä se sitten ei käy sinulle hoitomuodoksi.

Itselläni kävi tällä viikolla niin,että iho tuli taas ärtyneeksi luulen,että kun en ole muistanut pariinpäivään laittaa protoa niin iho ärsyyntyi mutta voi myös olla,että kun olen nämä kaksi viikkoa maalannut taloa niin hajusteet olisivat ärsyttäneet ihoa!tiedä häntä mikä sitten..

heips vielä,kauanko olet käyttänyt tuota protoa? Itse otin ensimmäistä kerta käyttöön viime syksynä ja hyvin se auttaa, mutta luulen kylläö että ainakin mulla alentaa vastustuskykyä. siksi laitan vaan ihan hätätilanteessa. sellasta vielä olen tässä miettiyt, että oletko huomannut protolla jotain pitkäaikais sivuvaikutuksia? en nyt niin huolissani ole noista syöpäjutuista , mutta lähinnä mietin ettei vaurioita ihon rakennetta tai muuten elimistöä. siis jos neljänkymmenenvuoden päästä tulee sivuvaikutuksia niin sitten tulee, mutta mietin että voikohan tohon protoon kehittyä jonkunlainen riippuvuus, tai muuta vastaavaa.. lekurit kun ei oikein ota kantaa...
        Kiitos jos jaksat vielä vastata;)
        ps.oletko kokeillut miedompaa protoa, onko siitä mitään apua? ajattelin että jos siirtyisin siihen miedompaan versioon??

• vielä kirjoitti:

heips vielä,kauanko olet käyttänyt tuota protoa? Itse otin ensimmäistä kerta käyttöön viime syksynä ja hyvin se auttaa, mutta luulen kylläö että ainakin mulla alentaa vastustuskykyä. siksi laitan vaan ihan hätätilanteessa. sellasta vielä olen tässä miettiyt, että oletko huomannut protolla jotain pitkäaikais sivuvaikutuksia? en nyt niin huolissani ole noista syöpäjutuista , mutta lähinnä mietin ettei vaurioita ihon rakennetta tai muuten elimistöä. siis jos neljänkymmenenvuoden päästä tulee sivuvaikutuksia niin sitten tulee, mutta mietin että voikohan tohon protoon kehittyä jonkunlainen riippuvuus, tai muuta vastaavaa.. lekurit kun ei oikein ota kantaa...
        Kiitos jos jaksat vielä vastata;)
        ps.oletko kokeillut miedompaa protoa, onko siitä mitään apua? ajattelin että jos siirtyisin siihen miedompaan versioon??

olen käyttänyt protopiciä noin kolmevuotta.Itse käytän 0,003 vahvuista protoa (niistä on muitakin vahvuuksia)voi tietysti olla,että jos siirryt tuohon miedompaan niin ehkä se saattaisi enemmän auttaa mutta kun en ole lääkäri niin en osaa sanoa paljon mitään.Kokeile.

Sivuvaikutuksista sen verran,että itselläni on joskus puhjennut huuliherpes käytön jälkeen ja iho on ollut käytön ajan tulesssa mitään muita sivuvaikutuksia ei ole ollut.En oikein osaa sanoa,että synnyttääkö proto riippuvuutta kun käytän sitä ainostaan silloin kun ihottuma läikät ovat pahimmillaan en silloin kun iho on terve!

• ihottuma

minulla on sama ongelma atoopinen ihottuma polte kasvoissa. mikään rasva ei auta. polte on hirveä tuntuu että mieli on aina matalana. en tiiä mikä auttaisi töissä hankala olla. tuntuu että ei jaksa elää.kaikenlaisia riesaa pitää ihmisellä olla.

• a-toopikko

Suosittelen valohoitoa ja helposti levittyvää voidetta esim. Prima Spremitura (ei kirvele), jonka neitsytoliiviöljy hellii ihoa. Joskus voi myös helpottaa voiteen viilentäminen ennen levitystä. Näin sain ainakin omat iho-oireeni hallintaan ja elämä tuntuu taas siedettävän mukavalta.

• my
        a-toopikko kirjoitti:

Suosittelen valohoitoa ja helposti levittyvää voidetta esim. Prima Spremitura (ei kirvele), jonka neitsytoliiviöljy hellii ihoa. Joskus voi myös helpottaa voiteen viilentäminen ennen levitystä. Näin sain ainakin omat iho-oireeni hallintaan ja elämä tuntuu taas siedettävän mukavalta.

Ylipäätään iholle pitäis vaihtaa perusvoidetta n. 3kk välein ettei totu ja ala ärsyyntymään siitä. Itsellä on nyt pari voidetta tuolla etten käytä pitkään aikaan, alkoi oireita olla liikaa jos laitan. decubalilla on nyt yks itselle sopiva voide, tosin tämä ihottuma mikä nyt on (ja joka taas tulehtui) suuttuu ja alkaa särkemään, laitoin tähän sitten perusvoiteen, kortisonivoiteen tai antibioottia sisältävän voiteen. Protopickiä aikanaan kokeillut, enkä toistamiseen enää ota, ongelmia ihan tarpeeksi, etten kaipaa yöunia tuhoamaan vielä järjetöntä poltettakin.

Oma atopiani on suht helppo, ellen nyt ala ravaamaan joka pv suihkussa, sitten on pakko jaksaa rasvata. Muuten ei yleensä oireile. Nyt jostain syystä vuoden verran kortisoni ollut ainut keino parantaa erittäin outoa, kaikista kokemistani ihottumista poikkeavaa ihottumaani. Iho hieman turhan ohut, joten nyt syötävä kortisonit purkista. Syksyllä kun ensimmäisen kuurin pitkän pahana olleisiin ihottumiin söin, olin järkyttävä näky kun ihottumat paranivat. Jäi mustelmalta näyttävät arvet joilla meni muutama vk parantua.

Itselläkin ihottuma pysyy kurissa vain ja ainoastaan kortisonilla, kesällä piti ensimmäistä kertaa tosissaan pakoilla aurinkoa kun pahenti ihottumaa! Sen lisäksi että meinasin palaa joka kerta. Nyt sitten onnistuin saamaan tulehduksen ihottumiin, tuli kait osaan naarmuja tai raapinut yöllä. Kortisonit purkista, antibioottikuuri ja ainoa mitä iho sietää tuohon suojaksi on joko laastarit tai rasvalaput siihen haavataitokset tsm päälle. Ihotautilääkärille pääsyä odottaessa... Kun ei tämä tosiaan millään voiteella ole pysynyt hallinnassa kun kerran parantumaan saatu, kaikkea tässä vuodessa ehtinyt kokeilla. Ruokavalioista lähtien.

• Toivonkipinää

... luin nimittäin asiasta karppaus-sivultolta ja siellä useita kertomuksisia siitä, miten ihmiset päässy eroon koko elämän vaivanneesta, vaikeastakin atopiasta. Siis viljat pois ruokavaliosta. Alotan ainakin parin viikon kokeilun tänään. Saa nähdä, auttaako.

Mulla on kroonisesti silmäkulmat ja suupielet auki, ei auta rasvat juuri mitään ja heti rävähtää iho rikki, kun tehokuurit tauottaa. Ja kädet pahassa kunnossa koko ajan, kokovartalokutinaa... Oon lopen väsynyt näihin oireisiin, kun mitkään voiteet ja pillerit ei tuo kunnon helpotusta.

Tsemppiä teille kaikille, koittakaa jaksaa tän vaivan kanssa!

• nahka2

Kokeilkaas tota nestepolitiikkaa myös toisinpäin,eli juomista max 1 litra päivässä.Itse en pysty paljon enempään tai atopia räjähtää silmille.

• atopia123
        nahka2 kirjoitti:

Kokeilkaas tota nestepolitiikkaa myös toisinpäin,eli juomista max 1 litra päivässä.Itse en pysty paljon enempään tai atopia räjähtää silmille.

Taas tämä alkoi! Olin jo huokaista helpotuksesta kun ihottumaa ei kasvoilla ollut kuukauteen mutta nyt taas eilittäin alkoi hirveä kutina ja aamulla iho oli rikki kasvojen ohueilta alueilta, joissa on joka vuosi aina ihottumaa ja korttarikuureja vähän väliä niin sen takia siihen puhkeaa yhä herkemmin uusi ihottuma.

Haluaisin niin kokeilla uutta protopic voidetta, mutta ihotautilääkärille ei ole varaa opiskelijalla ja pari kuukautta sitten kävin jo tavallisella lääkärillä joka määräsi kortisonia taas. Nyt tuntuis että voisin jopa varata ajan mutta en tiiä kehtaanko mennä kun ihottumaa on kuitenkin niin vähän, tuo yks rikkinäinen kohta leuan alla ja kaula on ihottumassa ja jatkuvasti hilseilee, rannut on aika ikävät näköiset. Kasvoja kutiaa ja hilseilee, mutta pystyn pitämään jo itseni kurissa raapimiselta päivisin paitsi en öisin.

Kortisonia en varmasti enään käytä. Parantukoot ihottuma itsekseen ellei sitten leviä hirmu pahaksi ja tulehdu. Kasvojen rasvaamiseenkin olen jo niin kyllästynyt että rasvaan enään aamulla ja illalla.. vaikka pitäis rasvata parin tunnin välein ettei tuntis kiristävää tunnetta.. siihenkin on jo onneks tottunut.

Rasittava tauti! Onneksi kesä tulee ja olo vähän helpottuu :)

• Turhaantunut ihoon

HEI!! Vaikka olenkin vasta 13 vuotias minulla on ollut tooodela kauan atooppinen iho ja naamaani puhoittaa laikkuja.. Jos yöllä raavit tavallaan tietämättäsi niin kannattaa esim jotkut sukat käteen ja sitten elmukelmulla vetää pari kierrosta päälle. silloin ei voi kunnolla raapia.. : )

Olen lukenut hyviä vinkkejä.. täältä : D

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3245
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1042
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      49
      928
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      874
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe