Nilkan luudutusleikkaus

Minulle tehtiin 19.12.2023 linkan ylä- sekä alanivelen luudutuseikkaus, eli jäykistettiin koko nilkka. Syynä oli nivelten paha rappeutuminen ja siihen ei soveltunut tekonivelleikkaus. Olin tosin jonossa kolme vuotta Korona—epidemian ym syiden vuoksi. Lopulta pääsin leikkaukseen.
Kantapäästä asennettiin 10,5 mm x 250 mm titaanitanko pohjeluun sisään. Lisäksi nivelet kiinnitettiin yhdeksällä ruuvilla joista pisimmät olivat 50mm.
Leikkaus tehtiin nukutuksessa ja leikkaus kesti viisi tuntia.. Leikkaus onnistui hyvin.
Olin sairaalassa sisällä neljä vuorokautta. Kävelyharjoituksia tehtiin kipsin kanssa ennen koititumista. Sairaalassa sain vahvoja kipulääkkeitä. Sain 30 päivän reseptin, mutta yllätykseksi en tarvinnut niitä kuin ensimmäisenä yönä. Joinakin päivinä otin panadolia.
Lasikuitukipsi oli avattaavaa mallia, niin kuin taitaa olla kaikki tänä päivänä. Helpottaa peseytymistä. Kipsi uusittiin kolme kertaa koska pohje kutistui ajan kuluessa. 15.3.24 kipsi vaihdettiin walkeriin, jonka voi säätää sopivan kireälle ilmapumpuilla. Huhtikuun alussa sain luopua siitä. Ja nyt kävelen sisällä jo ilman kipsiä sekä ilman kyynärsuvoja. Ilman sauvoja voi alkaa ulkona kävelemään pikkuhiljaa kivun sallimissa rajoissa.
Nilkka on vielä turvonnut ja kirurgi suositteli hankkimaan tukisukat joka vähentää turvotusta. Suosittelenkin hankkimaan kyseiset tukisukat jo hetimiten, koska nilkka voi muutoin jäädä pysyvästi turvoksiin.
Lepokipua ei ole ollut oikeastaan leikkauksen jälkeen. Vielä on pidemmällä kävelyllä kipua , mutta vähenee koko ajan.

Jännä nähdä miten paljon jäykistys tulee vaikuttamaan normaaliin kävelyyn. Hankin MBT-lenkkarit eli ns.”keinukengät”.
Tsemppiä kaikille joilla on edessä vastaava leikkaus. Itse olen hyvin tyytyväinen operaatioon.

0

206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
        Ikävä
        52
        3365
      2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
        Ikävä
        47
        2796
      3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
        Maailman menoa
        148
        2600
      4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
        Ikävä
        57
        2311
      5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
        Ikävä
        357
        2023
      6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
        Ikävä
        151
        1644
      7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
        Ikävä
        76
        1485
      8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
        Ikävä
        23
        1308
      9. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
        Ikävä
        38
        1283
      10. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
        Kiuruvesi
        24
        1164
      Aihe