Minulle tehtiin 19.12.2023 linkan ylä- sekä alanivelen luudutuseikkaus, eli jäykistettiin koko nilkka. Syynä oli nivelten paha rappeutuminen ja siihen ei soveltunut tekonivelleikkaus. Olin tosin jonossa kolme vuotta Korona—epidemian ym syiden vuoksi. Lopulta pääsin leikkaukseen.
Kantapäästä asennettiin 10,5 mm x 250 mm titaanitanko pohjeluun sisään. Lisäksi nivelet kiinnitettiin yhdeksällä ruuvilla joista pisimmät olivat 50mm.
Leikkaus tehtiin nukutuksessa ja leikkaus kesti viisi tuntia.. Leikkaus onnistui hyvin.
Olin sairaalassa sisällä neljä vuorokautta. Kävelyharjoituksia tehtiin kipsin kanssa ennen koititumista. Sairaalassa sain vahvoja kipulääkkeitä. Sain 30 päivän reseptin, mutta yllätykseksi en tarvinnut niitä kuin ensimmäisenä yönä. Joinakin päivinä otin panadolia.
Lasikuitukipsi oli avattaavaa mallia, niin kuin taitaa olla kaikki tänä päivänä. Helpottaa peseytymistä. Kipsi uusittiin kolme kertaa koska pohje kutistui ajan kuluessa. 15.3.24 kipsi vaihdettiin walkeriin, jonka voi säätää sopivan kireälle ilmapumpuilla. Huhtikuun alussa sain luopua siitä. Ja nyt kävelen sisällä jo ilman kipsiä sekä ilman kyynärsuvoja. Ilman sauvoja voi alkaa ulkona kävelemään pikkuhiljaa kivun sallimissa rajoissa.
Nilkka on vielä turvonnut ja kirurgi suositteli hankkimaan tukisukat joka vähentää turvotusta. Suosittelenkin hankkimaan kyseiset tukisukat jo hetimiten, koska nilkka voi muutoin jäädä pysyvästi turvoksiin.
Lepokipua ei ole ollut oikeastaan leikkauksen jälkeen. Vielä on pidemmällä kävelyllä kipua , mutta vähenee koko ajan.
Jännä nähdä miten paljon jäykistys tulee vaikuttamaan normaaliin kävelyyn. Hankin MBT-lenkkarit eli ns.”keinukengät”.
Tsemppiä kaikille joilla on edessä vastaava leikkaus. Itse olen hyvin tyytyväinen operaatioon.
Nilkan luudutusleikkaus
0
189
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135243
- 675044
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603188- 432781
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 391774
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628