Kuinka paljon 3-5 vrk ikäisen vauvan pitäisi ollahereillä?

sinna

Kuinka paljon 3-5 vrk ikäisen vauvan pitäisi pitää silmiään auki eli olla hereillä?

Vauva syntyi ma-ti yönä ja torstaina tulimme kotiin. Syö ok, mutta ei ole juurikaan hereillä koko vuorokautena, ihan lyhyitä aikoja pitää silmiä auki ja katselee, mutta TODELLA vähän. Pitäisikö huolestua? Pitäisikö vauvan jo "seurustella " enemmän vai saako nukkua lähes ympäri vrk tässä vaiheessa?

esikoinen oli jo tuossa vaiheessa enempi hereillä, tosin oli itkuisempikin

6

866

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milla.M

Noin pienen vauvan kuuluukin nukkua lähes koko ajan ja olla valveilla vain pieniä hetkiä kerrallaan, tosin poikkeuksiakin löytyy mutta huolissaan sinun ei missään tapauksessa tarvitse olla. Noin pieni ei vielä "seurustele". Kun ikää tulee lisää niin valveillaoloajatkin pitenevät pikkuhiljaa. Anna vaan nukkua niin paljon kuin nukkuu, unta se vauva tarvitseekin

• 3:n äiti

Tuossa vaiheessa unen tarpeeseen viakuttaa vielä sellainenkin asia, onko lapsi syntynyt ennen vai jälkeen lasketun päivän, ja minkä kokoisia ovat syntyessään.

Meidän lapset ovat syntyneet 2-3 viikkoa ennen laskettua päivää, ja olivat aika uneliaita ensimmäiset 1-3 viikkoa. Sen jälkeen alkoi seurailemaan ympäristöään.

• sinna

joten ehkä se vaikuttaa...

• pölvästi siis minä

empä usko että vaikuttaa lainkaan millä rv:llä on syntynyt vaan on ihan normaalia että vauva tuossa vaiheessa nukkuu, syö, ehkä vähän kätisee, nukkuu, syö jne... Joten älähän huolehdi moista. n. 2viikon vanhana voi alkaa tulemaan koliikin oireita, mutta kaikillehan tällaista ei tule.
        Saattaa mennä kuukausi kun alkaa ottamaan kontaktia teihin ja tuon ikäiset lapset nukkuvat suurimman osan ajastaan, joten nautihan tästä ajasta koska kohta saattaa olla niin ettei enää nukkuminen kiinnosta;)

• vaan voi vaikuttaa
        pölvästi siis minä kirjoitti:

empä usko että vaikuttaa lainkaan millä rv:llä on syntynyt vaan on ihan normaalia että vauva tuossa vaiheessa nukkuu, syö, ehkä vähän kätisee, nukkuu, syö jne... Joten älähän huolehdi moista. n. 2viikon vanhana voi alkaa tulemaan koliikin oireita, mutta kaikillehan tällaista ei tule.
        Saattaa mennä kuukausi kun alkaa ottamaan kontaktia teihin ja tuon ikäiset lapset nukkuvat suurimman osan ajastaan, joten nautihan tästä ajasta koska kohta saattaa olla niin ettei enää nukkuminen kiinnosta;)

eli meidän poju syntyi rv:lla 42 1 ja oli heti alusta lähtien hereillä jopa 3h kerrallaan ja siitä pian jo välillä jopa 5h. Nyt kylläkin tasoittunut, mutta kun oli paljon yliaikainen niin jaksoi enemmän valvoa ja seurustellakin.

• Milla.M
        vaan voi vaikuttaa kirjoitti:

eli meidän poju syntyi rv:lla 42 1 ja oli heti alusta lähtien hereillä jopa 3h kerrallaan ja siitä pian jo välillä jopa 5h. Nyt kylläkin tasoittunut, mutta kun oli paljon yliaikainen niin jaksoi enemmän valvoa ja seurustellakin.

uskaltaisinpa olla asiasta eri mieltä, sillä esikoinen syntyi tasan laskettuna päivänä ja valvoi alusta asti pahimmillaan jopa 7 tuntia putkeen josta oltiin jo huolissaan,ei nukkunut muutenkaan kovin hyvin, toinen lapsi syntyi 39 5 ja nukkui pari ensimmäistä kuukautta koko ajan, kolmas syntyi 39 1 ja nukkui myös pari ensimmäistä kuukautta valvoen tosi vähäisiä aikoja kerrallaan, nyt on 4kk ja valvoo edelleen tunnin pari ja on taas unten mailla. Eli täysiaikaisia kaikki mutta silti ihan erilaisia valvomisen ja nukkumisen suhteen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1896
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe