Hävitys, tiiviste

Hävitys, alaotsikoltaan Tapauskertomus, kertoo, kuten jo kaikki tietävät koulukiusaamisesta ja pohjautuu kirjailijan omien sanojen mukaan hänen omiin kokemuksiinsa. Se on tavallan silloin romaanin muotoon rakennettu biofiktio. Mikä siinä on omakohtaista ja mikä fiktiivistä on tosin vaikea erottaa toisistaan.

Kirjan päähenkilö, A. on historian sijaisopettaja, joka on ollut vaikeasti kiusattu kouluaikoinaan ja kärsii jatkuvasta vatsasairaudesta, joka on pääasiassa refluxia, elikkä vatsahappojennousemista kurkkuun. Hän asuu edelleen ylioppilaskylässä ja kulkee polkupyörällä työhön. Öisin hän hölkkää Turun autioilla kaduilla ja suree ja miettii kaupungin menneisyyttä, nykypäivää ja tulevaisuutta, miten monta kertaa hänen rakastamansa Turku on tuhottu ja nyt viimeiksi miten kaupungin modernisointi on tuhonnut viimeisetkin rippeet vanhan Turun sielusta.

Yhtenä yönä hän näkee vilahduksen autosta alas astuvaa valkotakkista naista, joka oli hänen luokallaan koulussa, myös ulkopuolinen, koulukiusattu, nujerrettu ja alistettu. Hän saa pakkomielteen siitä että hänen on löydettävä tämä nainen, jonka hän tunsi koulusta kahdenkymmenen vuoden takaa ja josta hän tietää että nainen, Ira, on kirjailija

Kertomus muodostuu sen jälkeen epätoivoiseksi etsimiseksi, stalkkaukseksi, muistojen purkamiseksi kouluajalta. Maailmantuska, huoli paitsi kaupungin tuhoamisesta myös koko planeetan tuhosta värittää kertomusta, jonka tempo on intensiivinen, "vimmainen", epätoivoinen yritys jäsentää kaikki se tuska joka kirjoittajan mielessä liikkuu sanoiksi, lauseiksi, melkein ilman kappalejakoa.

A. löytää sitten Iran ja he käyvät läpi yhdessä kouluajan helvettiä, joista he molemmat selvisivät elävinä, mutta eivät vahingoittumina. Tarinan huipentuma on A.n vieraily Iran kotona ja se danse macabre, kuolemantanssi, johon Ira hänet pakottaa. Läpikäymällä kaikki ne kouluajan kauheudet, pahoinpitelyt, kuristamisyritykset, hukuttamisyritykset, henkisen ja psyykisen väkivallan jonka A. joutui kestämään. Ira oli myös ulkopuolinen, mutta hänen puolustusmekanisminsa oli vain painaa päänsä alas ja vetäytyä syrjään, tulla näkymättömäksi, kun taas monilahjakas, paljon tietoa omaava, paljon lukenut A uhmasi vallitsevaa nokkimisjärjestystä, jota sponsoroi opettja ja kaikki koulun henkilökunta, varareksistä kuraattoriin,

Kertomus päättyy sinne mistä se alkoikin Turun Science Parkiin, mustaan yöhön ja toivottomuuteen.
Hamelinin kaupungin pillipiiparia ei saanut palkkaa yehdystä työstään (hän soitti melodiaa joka lumosi kaupungin rotat jotka hän johdatti jokeenhukuttautumaan. Kostoksi hän lumosi kaupungin lapset vuoren sisään soittaen säveltä jota he eivät voineet vastustaa. (Ainoastaan kolme vammaista lasta pelastuivat: sokea, rampa ja kuuro. Metafora siitä miten on oltava jotenkin vammautunut jos pelastuu koulumaailman/yhteiskunnan kontrolloivasta otteesta)

Oma arvioni on että kevyesti homoeoottinen tarina (lähinnä autoeroottinen) tarina kuvaa koulumaailmaa ja yhteiskuntaa näkökulmasta jota emme ole tottuneet seuraamaan syvemmälle. Ira ja A. ovat kirjailijan kaksi eri puolta, jA edustaa tiedettä, tietoa, älykkyyttä ja muistia, Ira taas tunne-elämää, taiteellisuutta, lahjakkuutta.

Mustavalkoisesti kirjan pahikset ovat aikuiset (paitsi A:n kollega koulusta, historianopettja leskimies Nordin joka pakottaa A.n suihkuun pesee hänen oksennuksen ja mudan peittämät vaatteensa ja syöttää hänelle kaurapuuroa). Pahin roisto on hänen opettajansa Anna-Leena elikkä Ansku, jonka ympärille koko kiusaajien joukko, rinnakkaisluokkien oppilaat linnoittautuvat.

Kirjassa on todella paljon asiatietoa ja maailmantuskaa ja minä en ainakaan pystynyt lukemaan sitä kuin noin 30 sivua kerrallaan. Niin paljon se alkoi ahdistaa.

76

837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paloma.
      Kiitos tästä erin omaisesta tapauskertomuksesta.
      Muista kirja arvostelijoista poiketen, sinun lukukokemuksesi ja tiivistelmäsi romaanin tapahtumista ovat kirjallisuutta hyvin tuntevan ja itsekin kirjoittavan ihmisen aitoa paneutumista kirjan sanomaan.
      Olen kiinnostunut nyky kirjailijoista ja heidän tuotannostaan. Kaikkea ei kuitenkaan enää pysty lukemaan aiheen, tai ajan puutteen takia.
      T tepa

      • Olen mukanana parissa lukupiirissä, toisessa niistä etänä. Olen tietoinen siitä, että suomen kieleni ei ole kaikkien näiden vuosien jälkeen yhtä notkeaa kuin Suomessa asuvien, mutta yritän saada sitä palautumaan lukemalla paljon nykykirjailijoita ja kirjoittamalla näille foorumeille.

        Hävityksestä on varmast saatavilla paljonkin kirja-arvioita, mutta kannattaa pitää mielessä että lukuunottamatta joitakin koulutettuja kirjallisuuskriitikkoja nii suuri osa blogien arvioista ovat hyvinkin subjektiivisia.

        Aivan varmasti muut kirjan lukijat ovat tulkinneet näinkin vaikeasti selitettävän tapauskertomuksen (monipohjainen, autofiktiivinen) eri tavalla kuin minä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Olen mukanana parissa lukupiirissä, toisessa niistä etänä. Olen tietoinen siitä, että suomen kieleni ei ole kaikkien näiden vuosien jälkeen yhtä notkeaa kuin Suomessa asuvien, mutta yritän saada sitä palautumaan lukemalla paljon nykykirjailijoita ja kirjoittamalla näille foorumeille.

        Hävityksestä on varmast saatavilla paljonkin kirja-arvioita, mutta kannattaa pitää mielessä että lukuunottamatta joitakin koulutettuja kirjallisuuskriitikkoja nii suuri osa blogien arvioista ovat hyvinkin subjektiivisia.

        Aivan varmasti muut kirjan lukijat ovat tulkinneet näinkin vaikeasti selitettävän tapauskertomuksen (monipohjainen, autofiktiivinen) eri tavalla kuin minä.

        Kirjoja ei pidä selittää puhki, ja kirja on huono, jos sitä ei sellaisenaa ymmärrä ja sen lukemisesta nauti. En varmasti lue tuota hävitystä ja kaunaisen mielen purkausta. Tuollaisia kauhukouluja on ollut viimeksi keskiajalla, ihan epäuskottavaa !


      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        🍒 ­­­N­­y­m­­­f­­­o­­m­­a­­­a­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Aivan loistava tiivistelmä kirjasta Paloma ! Avasi "tapauskertomusta" myös syvyyssuuntaan.
      Tuo Pillipiipari-tarina oli mainio yksityiskohta ja vihjaa mielestäni hienovaraisesti siihen, että ne, joilla on "vähemmän" saattavat luonnostaan olla "Korkeimman suojeluksessa". Sellaistakin tulkintaa heistä on nähty.
      Tässäkin kirjassa Ira, hyljeksityin kaikista, oli sittenkin oman itsensä suhteen selviytyjä ja pystyi näkemään muiden naamioiden taakse.
      Hän oli vapaa sielu !
      demeter1

      • Anonyymi

        Sittenhän koulukiusatut ovat siunattuja!


      • Minua jäi vieläkin mietityttämään se miten vähän A:n vanhemmat olivat mukana tapahtumissa, isä oli jotenkin aktiivisempi, mukana luokkaretkellä Saarenmaalla jne. mutta äiti?
        Mainittiinko Iran vanhemmista ollenkaan?
        Loppuhuipentuma, jossa Ira kuljetti A:ta mielipuoliselle vaellukselle ympäri Turkua, Kaarinaan, heidän koululleen annettuaan tälle ensi kahvin joukossa suuren määrän mielialalääkkeitä, tilittäen kouluvuosia omalta kannaltaan ("olen minäkin jotain lukenut" )oli varsinainen katarsis, puhdistus, joka vapautti A:n hyväksymään omat tunteensa ja sovittamaan nämä kaksi persoonaa yhteen.


    • Anonyymi

      Huipulle!

    • Nosto

    • Anonyymi

      Rauma kirjoittelee muotiaiheista toivoen pääsevänsä ruokapöydän ääreen.
      Millä hän elää?

      tästä hän EI pukahda, on selvää että cagotit ovat Turkulaisia suomalaisia
      joita alistettiin ennen sotia (noin yksi ihminen tunnetaan koko maailmassa sellainen, joka
      tunnustaa olevansa cagot eli ongelma ei ole kauhean suuri enää Ranskassa. Hänen perheensä on salattu)

      Maukka Koiviston privaattitutkimusten mukaan 1920-luvulla
      RKP oli SUURIN Turun puolue ja vaikka Turku oli muodollisesti kaksikielinen
      virkamiehistö oli Turku-cagoteja sortavaa pakkoruotsinkielistä

      mikä näkyy virkailijoiden tekemistä muistiinpanoista (Maukka Koivisto, yksityiset paperit)

      Cagotien kansalaiskeräyksellä perustama yksityinen Turun yliopisto muutti tilanteen ja sortajat ajettiin nurkkaan

      Vieläkin cagoteja alistetaan Turussa pakkoruotsilla vaikka siellä ei ole juuri olekaan ruotsinkielisiä

      Mutta Rauma ajattelee että on seksikkäämpää puhua oppilaiden toistensa koulukiusaamisesta ja yksilöistä kuin rakenteellisesta haitasta

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18370183/iida-rauman-havitys#comment-128270197

      • Kieltämättä ajatus siitä että onpa tähän kirjaan koottu paljon juuri nyt ajankohtaisia aiheita, mutta onhan luonnollista että kirjailija haluaa kirjoittaa aiheista jotka kiinnostavat hänen lukijakuntaansa. Minä uskoisin että Hävitystä on myös myyty kohtalaisen hyvin, etenkin nuoremmat, hänen ikäpolvensa lukijat, jos he nyt yleensäkään lukevat painettuja kirjoja ovat varmaan hankkineet kirjan.
        Ännikirjana voisin ajatella itsekin ostavani sen, pelkästään tuon herkullisen turun murteen takia.
        Kyllä Rauma jollain tapaa ottaa kantaa rakenteelliseen haittaan myös, joskin pintapuolisesti.


    • Anonyymi

      Poistun palstalta. Kiitos seurasta kaikille. Ei johdu teistä, en vain jaksa tätä sekavuutta.
      T tepa

      • Olen pahoillani, mutta ymmärrän päätöksesi.
        Jospa tämä tästä kuitenkin taas selkeytyy ja voit yrittää uudelleen.


      • Anonyymi

        Niin moni muukin on poistunut, vaan takaisin on tullut. ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin moni muukin on poistunut, vaan takaisin on tullut. ;)

        Muistan yhdenkin, joka koppavasti kertoi kerran vai useammankin saaneensa tarpeekseen tämän palstan kommentoijista, pyllisti pieraisi ja sanoi hyvästit tälle paskasakille.
        Sitten jäi kyyläämään, jos hänestä jotain kirjoiteltaisiin. Ei tarvinnut kuin vihjaista jotain, minkä väärin yhdisti itseensä, niin alkoi kuuluua huhuu puskista.


      • Anonyymi

        Älä lähde, pidä. vaikka. vaan pieni tauko. Sinut otettiin hyvin vastaan ja olet kiva tasapuolinen kirjoittaja.
        t. yksi muonien puolesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan yhdenkin, joka koppavasti kertoi kerran vai useammankin saaneensa tarpeekseen tämän palstan kommentoijista, pyllisti pieraisi ja sanoi hyvästit tälle paskasakille.
        Sitten jäi kyyläämään, jos hänestä jotain kirjoiteltaisiin. Ei tarvinnut kuin vihjaista jotain, minkä väärin yhdisti itseensä, niin alkoi kuuluua huhuu puskista.

        Emäkyylä syyttää muita kyyläämisestä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä lähde, pidä. vaikka. vaan pieni tauko. Sinut otettiin hyvin vastaan ja olet kiva tasapuolinen kirjoittaja.
        t. yksi muonien puolesta

        Minäkin toivoisin, ettei tepa lähtisi. Kun täällä ei saisi ketään kehuakaan niin olen tepan kohdalla yrittänyt pidättäytyä siitä. Heti hänen mukaan tulonsa kuitenkin ilahdutti: hyvä kirjoittaja, aktiivinen ja osallistuva. Ja aina ystävällinen kaikille.
        Sekavuus rassaa minuakin kun itse haen mieluiten jatkuvuutta, tutuksi tullutta seuraa...
        Saattaa olla, että jos näitä kantavia voimia katoaa enemmänkin, ei itsekään jaksa enää pysyä "kehityksessä" mukana.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Minäkin toivoisin, ettei tepa lähtisi. Kun täällä ei saisi ketään kehuakaan niin olen tepan kohdalla yrittänyt pidättäytyä siitä. Heti hänen mukaan tulonsa kuitenkin ilahdutti: hyvä kirjoittaja, aktiivinen ja osallistuva. Ja aina ystävällinen kaikille.
        Sekavuus rassaa minuakin kun itse haen mieluiten jatkuvuutta, tutuksi tullutta seuraa...
        Saattaa olla, että jos näitä kantavia voimia katoaa enemmänkin, ei itsekään jaksa enää pysyä "kehityksessä" mukana.

        Kyllä saa aiheesta kehua ja kannustaa. Tepa huomioi anotkin siinä missä rekatut. toivottavasti hän jatkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä saa aiheesta kehua ja kannustaa. Tepa huomioi anotkin siinä missä rekatut. toivottavasti hän jatkaa.

        Lähteminen kuuluu palstan tapoihin. Deme, skillan, paloma ja moni muu on lähtenyt
        monta kertaa, vaikka pysyvät tiiviisti kuten p---- Junttilan tuvan penkissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähteminen kuuluu palstan tapoihin. Deme, skillan, paloma ja moni muu on lähtenyt
        monta kertaa, vaikka pysyvät tiiviisti kuten p---- Junttilan tuvan penkissä.

        Odottavat että rukoiltaisiin jäämään ja palaamaan pian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä saa aiheesta kehua ja kannustaa. Tepa huomioi anotkin siinä missä rekatut. toivottavasti hän jatkaa.

        Eikös se kehuminen ole manipulointia.......?


    • Anonyymi

      Tiiviste??? Ikkunantiiviste.

      • Anonyymi

        Kukaan ei ole uskaltanut huomauttaa kyseisestä virheestä.
        Asiavirheitäkin rouva syöttää jatkuvasti ja korjaamatta jäävät.


      • Tiivistelmä, lapsus lingue.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei ole uskaltanut huomauttaa kyseisestä virheestä.
        Asiavirheitäkin rouva syöttää jatkuvasti ja korjaamatta jäävät.

        Ei kärsi ojentaa kaiken tietävää ” kirjailijaa”,koska hän syyttää heti stalkkauksesta ja vainoamisesta ja lopuksi kateellisuudesta. Suomen kielensä on niin vajavaista ja kömpelöä, kaikki tuntevat myötähäpeää kun ei itse sitäkään älyä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        kannattaako älykääpiöiden pillin mukaa korjailla mitään? syöttää lapaan?

        asiantuntija voi luoda itse sanansa sekin on tieteen perusta

        ja jos tukee typo
        parempi aina olla suunnilleen oikeassa kuin tarkasti väärässä
        https://www.compoundvalue.com/cash-flow-vaguely-right-precisely-wrong/

        Olet toki oikeassa.
        Minä huomasinkyllä virheeni, mutta en lähtenyt sitä jälkikäteen korjaamaan, koska sain asiallista ja kannustavaa palautetta, eikä kukaan joka oli aiheesta kiinnostunut tarttunut siihen.
        Kyllä minullakin suksi lipsuu aina välillä, mutta en pidä sitä niin tärkeänä näillä kesjustelupalstoilla. Kun julkaisen, tekstini tarkastetaan ja oikoluetaan ammattimaisesti.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Olet toki oikeassa.
        Minä huomasinkyllä virheeni, mutta en lähtenyt sitä jälkikäteen korjaamaan, koska sain asiallista ja kannustavaa palautetta, eikä kukaan joka oli aiheesta kiinnostunut tarttunut siihen.
        Kyllä minullakin suksi lipsuu aina välillä, mutta en pidä sitä niin tärkeänä näillä kesjustelupalstoilla. Kun julkaisen, tekstini tarkastetaan ja oikoluetaan ammattimaisesti.

        Niin ja kiitos,

        Anonyymi
        2024-05-03 11:39:20

        kun puutuit asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kärsi ojentaa kaiken tietävää ” kirjailijaa”,koska hän syyttää heti stalkkauksesta ja vainoamisesta ja lopuksi kateellisuudesta. Suomen kielensä on niin vajavaista ja kömpelöä, kaikki tuntevat myötähäpeää kun ei itse sitäkään älyä.

        Kaikki ?
        Puhut itsestäsi , ei ole turhaan syytellyt , sanonut vaan kuten asiat ovat .
        Varmaan rasittavaa tuo ainainen ilkeily toista ihmistä kohtaan .


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Tiivistelmä, lapsus lingue.

        Väärinhän se meni tuokin.
        Pysyttelisitkö kuitenkin vain omassa kotikielessäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ?
        Puhut itsestäsi , ei ole turhaan syytellyt , sanonut vaan kuten asiat ovat .
        Varmaan rasittavaa tuo ainainen ilkeily toista ihmistä kohtaan .

        Muutkin saavat sanoa miten asiat ovat. Oma häpeäsi ja pieni itsetuntosi, jos otat ilkeilynä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Tiivistelmä, lapsus lingue.

        Ei kannattaisi käyttää vierasperäisiä sanoja, jos ei niitä(kään) osaa kirjoittaa oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärinhän se meni tuokin.
        Pysyttelisitkö kuitenkin vain omassa kotikielessäsi.

        sinunkin pitäisi pysyä venäjässä


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Tiivistelmä, lapsus lingue.

        Ei mennyt taaskaan oikein Pal, tarvitset lisää harjoituslyöntejä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mennyt taaskaan oikein Pal, tarvitset lisää harjoituslyöntejä

        onhan hänellä ammattimainen oikolulija.


    • Jatketaan vaan, tää on ihan kivaa.
      Täällä on porukkaa, jotka jahtaavat oikeinkirjoitusvirheitä, typoja, pilkkuja ja pisteitä.
      Huvinsa kullakin. Jos se nyt antaa sisältöä jonkun elämään niin olkaa hyvä vaan.

      (lapsus linguae, lausutaan lapsus lingue :))

      • Anonyymi

        Lausutaan lapsus lingvee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lausutaan lapsus lingvee.

        Suomeksi kai, minä olen käyttänyt sitä lähinnä espanjaksi vain ja ei siihen mitään veetä ole työnnetty .


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Suomeksi kai, minä olen käyttänyt sitä lähinnä espanjaksi vain ja ei siihen mitään veetä ole työnnetty .

        Se on latinaa eikä espanjaa ja lausutaan latinalaisittain joka kielessä.


      • Tellukka kirjoitti:

        Se on latinaa eikä espanjaa ja lausutaan latinalaisittain joka kielessä.

        Joo, sinähän se tiedät.
        Olen kuullut tämän termin lausattavan tavalla jonka sanoin lukemattomia kertoja ja käyttänyt sitä itsekin.
        Kuin "lingua franca", siis lingua, ei lingva :)


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Joo, sinähän se tiedät.
        Olen kuullut tämän termin lausattavan tavalla jonka sanoin lukemattomia kertoja ja käyttänyt sitä itsekin.
        Kuin "lingua franca", siis lingua, ei lingva :)

        Olet sitten kuullut lausuttavan väärin elikkä heidän omalla kielellään, mutta et latinaksi.
        Minäkin olen kuullut lausuttavan myös Kokkolan Kukkulaksi ja Pirjon Pirjuksi ...


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Olet sitten kuullut lausuttavan väärin elikkä heidän omalla kielellään, mutta et latinaksi.
        Minäkin olen kuullut lausuttavan myös Kokkolan Kukkulaksi ja Pirjon Pirjuksi ...

        Olen nähnyt jopa nimen Marjut väännettävän muotoon Maryut. Onkohan se evakoiden Karyalan murretta?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Joo, sinähän se tiedät.
        Olen kuullut tämän termin lausattavan tavalla jonka sanoin lukemattomia kertoja ja käyttänyt sitä itsekin.
        Kuin "lingua franca", siis lingua, ei lingva :)

        Ensin se oli lingue ja nyt se on lingua. Mistä se tuli vielä tuo lingva?


      • Tellukka kirjoitti:

        Olet sitten kuullut lausuttavan väärin elikkä heidän omalla kielellään, mutta et latinaksi.
        Minäkin olen kuullut lausuttavan myös Kokkolan Kukkulaksi ja Pirjon Pirjuksi ...

        Espanjankielisissä maissa käytetään espanjankielistä termiä, ei latinaa.
        Lapsettaako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lausutaan lapsus lingvee.

        Hihasta vedetty , lingvee-pönttö ei tiedä latinasta mitään

        Lingvee - hommia koko pönttöhäirikkö


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Suomeksi kai, minä olen käyttänyt sitä lähinnä espanjaksi vain ja ei siihen mitään veetä ole työnnetty .

        Ei,

        ei tuo pönttö mitään latinasta tiedä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensin se oli lingue ja nyt se on lingua. Mistä se tuli vielä tuo lingva?

        Lingvee lingvee -pöntöltä tuli mitäsattuu


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Espanjankielisissä maissa käytetään espanjankielistä termiä, ei latinaa.
        Lapsettaako?

        Lapsus linguae on nimenomaan hyvin tunnettu latinan kielinen termi joka maassa, eikä espanjankielinen.

        Voit täältä opetella lisääkin latinaa, niin pääset hehkuttamaan meille tolloille sivistykselläsi.
        Mutta kirjoita jatkossa ne oikein, ettet joudu yrityksilläsi naurun alaiseksi.

        https://fi.wikiquote.org/wiki/Latinankielisiä_sananlaskuja


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Lapsus linguae on nimenomaan hyvin tunnettu latinan kielinen termi joka maassa, eikä espanjankielinen.

        Voit täältä opetella lisääkin latinaa, niin pääset hehkuttamaan meille tolloille sivistykselläsi.
        Mutta kirjoita jatkossa ne oikein, ettet joudu yrityksilläsi naurun alaiseksi.

        https://fi.wikiquote.org/wiki/Latinankielisiä_sananlaskuja

        Hyvä tellukka👍


      • Tellukka kirjoitti:

        Lapsus linguae on nimenomaan hyvin tunnettu latinan kielinen termi joka maassa, eikä espanjankielinen.

        Voit täältä opetella lisääkin latinaa, niin pääset hehkuttamaan meille tolloille sivistykselläsi.
        Mutta kirjoita jatkossa ne oikein, ettet joudu yrityksilläsi naurun alaiseksi.

        https://fi.wikiquote.org/wiki/Latinankielisiä_sananlaskuja

        Espanjaksi lausutaan lapsus lingue. Ei siitä sen enempää, en ole koskaan väittänyt osaavani latinaa. Termi on ihan tavallisessa käytössä monissa kielissä, joskin englanninkielinen slip of tongue arkikielessä tavallisempi USAssa.
        Jatkakaa vain Tellukka ja sivupersoonat keskenänne, poistun toksisesta seurastanne


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Espanjaksi lausutaan lapsus lingue. Ei siitä sen enempää, en ole koskaan väittänyt osaavani latinaa. Termi on ihan tavallisessa käytössä monissa kielissä, joskin englanninkielinen slip of tongue arkikielessä tavallisempi USAssa.
        Jatkakaa vain Tellukka ja sivupersoonat keskenänne, poistun toksisesta seurastanne

        Tässä mietin, että mitenköhän tuo toksinen sanotaan espanjaksi.
        Suomalainen sanahan se ei alunperin ole ja USA:ssakin se sanotaan toxic.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Espanjaksi lausutaan lapsus lingue. Ei siitä sen enempää, en ole koskaan väittänyt osaavani latinaa. Termi on ihan tavallisessa käytössä monissa kielissä, joskin englanninkielinen slip of tongue arkikielessä tavallisempi USAssa.
        Jatkakaa vain Tellukka ja sivupersoonat keskenänne, poistun toksisesta seurastanne

        Kiitos! Muistakkin pitää lupauksesi!


    • Anonyymi

      Hyvä ketju ylös

      • Anonyymi

        Palomaa kaivataan keskusteluja sivistämään ja piristämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palomaa kaivataan keskusteluja sivistämään ja piristämään.

        Ramonaakin olis kiva pitkästä aikaa lukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palomaa kaivataan keskusteluja sivistämään ja piristämään.

        Kyllä oikea krjailija antaa hohtoa palstalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä oikea krjailija antaa hohtoa palstalle.

        Koulukiusaaminen on aiheuttanut paljon murhetta monessa koululaispolvessa.
        Minua on askarruttanyt vantaalainen 12- vuotias, joka ampui kolmea luokkatoveriaan.Miten tämän perheen käy jatkossa? Mitä tapahtuu pojalle? Palaako hän kotiin asian käsittelyn päätyttyä? Miten perhe pystyy kohtaamaan lapsen, jonka vihasta voi olla noin karmeat seuraukset?
        Ampujan omaisten mielenterveys on kovilla, vuosia. Helpottaako koskaan.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulukiusaaminen on aiheuttanut paljon murhetta monessa koululaispolvessa.
        Minua on askarruttanyt vantaalainen 12- vuotias, joka ampui kolmea luokkatoveriaan.Miten tämän perheen käy jatkossa? Mitä tapahtuu pojalle? Palaako hän kotiin asian käsittelyn päätyttyä? Miten perhe pystyy kohtaamaan lapsen, jonka vihasta voi olla noin karmeat seuraukset?
        Ampujan omaisten mielenterveys on kovilla, vuosia. Helpottaako koskaan.
        Mkr.

        Eiköhän tapahdu, kuten Koskelan murhaajapojille. Saavat uuden henkilöllisyyden ja muuttavat "jonnekin Suomessa".
        Vanhemmat varmaan saavat valita, menevätkö mukana vai lahjoittavatko poikasen yhteiskunnalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulukiusaaminen on aiheuttanut paljon murhetta monessa koululaispolvessa.
        Minua on askarruttanyt vantaalainen 12- vuotias, joka ampui kolmea luokkatoveriaan.Miten tämän perheen käy jatkossa? Mitä tapahtuu pojalle? Palaako hän kotiin asian käsittelyn päätyttyä? Miten perhe pystyy kohtaamaan lapsen, jonka vihasta voi olla noin karmeat seuraukset?
        Ampujan omaisten mielenterveys on kovilla, vuosia. Helpottaako koskaan.
        Mkr.

        Tätä lasta oli kiusattu. Hän oli koulukiusaajien uhri.
        Ovatkohan omaiset myös syypäitä, että lapsesta tulee koulukiusaaja ?
        Onko lasta kohdeltu oikeamielisesti kotona ? Minkälaisia vaikeuksia hänellä on
        ollut, onko hän kotona voinut kertoa niistä, onko häntä kotona tuettu.

        Vuonna 2022 tehdyn tutkimuksen mukaan viidennes lapsista kertoo kokevanssa
        fyysistä väkivaltaa vanhempiensa taholta ja puolet suomalaisista lapsista
        kokee kotonaan henkistä väkivaltaa.
        Pahoinpitelijä voi olla äiti, isä tai toinen lapsi.
        Lapset nimeävät äidin väkivallan tekijäksi useammin kuin isän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä lasta oli kiusattu. Hän oli koulukiusaajien uhri.
        Ovatkohan omaiset myös syypäitä, että lapsesta tulee koulukiusaaja ?
        Onko lasta kohdeltu oikeamielisesti kotona ? Minkälaisia vaikeuksia hänellä on
        ollut, onko hän kotona voinut kertoa niistä, onko häntä kotona tuettu.

        Vuonna 2022 tehdyn tutkimuksen mukaan viidennes lapsista kertoo kokevanssa
        fyysistä väkivaltaa vanhempiensa taholta ja puolet suomalaisista lapsista
        kokee kotonaan henkistä väkivaltaa.
        Pahoinpitelijä voi olla äiti, isä tai toinen lapsi.
        Lapset nimeävät äidin väkivallan tekijäksi useammin kuin isän.

        En ota kantaa nyt kiusaamiseen, vaan ajattelen vanhempia, joiden on tajuttava, että heidän lapsensa on tehnyt noin raskaan teon. Miten he selviävät tästä! Miten he kokoavat elämänsä, miten suhtautuvat lapseensa!
        Heillä on varmasti edessään vuosien terapiat. Kuten tietysti uhrienkin perheillä.

        Mkr


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tapahdu, kuten Koskelan murhaajapojille. Saavat uuden henkilöllisyyden ja muuttavat "jonnekin Suomessa".
        Vanhemmat varmaan saavat valita, menevätkö mukana vai lahjoittavatko poikasen yhteiskunnalle.

        Mihin nämä tiedot perustuvat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä lasta oli kiusattu. Hän oli koulukiusaajien uhri.
        Ovatkohan omaiset myös syypäitä, että lapsesta tulee koulukiusaaja ?
        Onko lasta kohdeltu oikeamielisesti kotona ? Minkälaisia vaikeuksia hänellä on
        ollut, onko hän kotona voinut kertoa niistä, onko häntä kotona tuettu.

        Vuonna 2022 tehdyn tutkimuksen mukaan viidennes lapsista kertoo kokevanssa
        fyysistä väkivaltaa vanhempiensa taholta ja puolet suomalaisista lapsista
        kokee kotonaan henkistä väkivaltaa.
        Pahoinpitelijä voi olla äiti, isä tai toinen lapsi.
        Lapset nimeävät äidin väkivallan tekijäksi useammin kuin isän.

        Eroissa lapset jäävät yleensä äidille, joka joutuu lujille ykdinhuoltajana, siinä voi hermot pettää ja läimäytellä lapsiaan tai purkaa muuten heihin pahaa oloaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tätä lasta oli kiusattu. Hän oli koulukiusaajien uhri.
        Ovatkohan omaiset myös syypäitä, että lapsesta tulee koulukiusaaja ?
        Onko lasta kohdeltu oikeamielisesti kotona ? Minkälaisia vaikeuksia hänellä on
        ollut, onko hän kotona voinut kertoa niistä, onko häntä kotona tuettu.

        Vuonna 2022 tehdyn tutkimuksen mukaan viidennes lapsista kertoo kokevanssa
        fyysistä väkivaltaa vanhempiensa taholta ja puolet suomalaisista lapsista
        kokee kotonaan henkistä väkivaltaa.
        Pahoinpitelijä voi olla äiti, isä tai toinen lapsi.
        Lapset nimeävät äidin väkivallan tekijäksi useammin kuin isän.

        Ihan tuosta tutkimuksesta olisin kysellyt tarkempaa tietoa, Ano 23.28. Mikä taho tutkimuksen teki ?
        Miten isoa joukkoa lapsia oli haastateltu, minkä ikäisiä ja missä päin Suomea asuivat? Miten fyysinen ja henkinen väkivalta oli määritelty ja erotettu toisistaan ?

        Ihan itseäni tyynnyttääkseni kyselen, koska jos noiden tietojen perusteella vetää johtopäätöksen meidän lasten kokonaistilanteesta, niin onhan se aika lohduton.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Ihan tuosta tutkimuksesta olisin kysellyt tarkempaa tietoa, Ano 23.28. Mikä taho tutkimuksen teki ?
        Miten isoa joukkoa lapsia oli haastateltu, minkä ikäisiä ja missä päin Suomea asuivat? Miten fyysinen ja henkinen väkivalta oli määritelty ja erotettu toisistaan ?

        Ihan itseäni tyynnyttääkseni kyselen, koska jos noiden tietojen perusteella vetää johtopäätöksen meidän lasten kokonaistilanteesta, niin onhan se aika lohduton.

        Miksi sinä ja makriina jauhatte aina noin raskaita aiheita, ei me vanhukset enää jaketa huolehtia ventovieraiden lasten pahoinvoinnista ja huolestua heidän vanhemmistaan. On ihan tarpeeksi murhetta miten selviää itse päivästä toiseen ja miten omat jälkeläiset selviää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinä ja makriina jauhatte aina noin raskaita aiheita, ei me vanhukset enää jaketa huolehtia ventovieraiden lasten pahoinvoinnista ja huolestua heidän vanhemmistaan. On ihan tarpeeksi murhetta miten selviää itse päivästä toiseen ja miten omat jälkeläiset selviää.

        Ehkäpä johtuu siitä, että luemme lehtiä ja kuuntelemme uutisia.
        Murheelliset tapahtumat jäävä mielen päälle ja puhuttavat.
        Älä huolestu meidän puolestamme, kyllä me selviämme, vaikka joskus alamaissa oltaisiinkin.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä johtuu siitä, että luemme lehtiä ja kuuntelemme uutisia.
        Murheelliset tapahtumat jäävä mielen päälle ja puhuttavat.
        Älä huolestu meidän puolestamme, kyllä me selviämme, vaikka joskus alamaissa oltaisiinkin.
        Mkr.

        Ehkpä muutkin lukee lehtiä ja kuuntelee uutisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä johtuu siitä, että luemme lehtiä ja kuuntelemme uutisia.
        Murheelliset tapahtumat jäävä mielen päälle ja puhuttavat.
        Älä huolestu meidän puolestamme, kyllä me selviämme, vaikka joskus alamaissa oltaisiinkin.
        Mkr.

        Näin se menee minullakin, Makriina: raskaat aiheet jäävät mielen päälle ja kaikilla meillä on omat tapamme selvitä niistä.
        Jotkut pystyvät/osaavat ohittaa ne, joillakuilla on tarve ymmärtää, ottaa niistä selvää.

        Harvoin niille mitään pystyy tekemään - ainakaan tässä iässä - mutta osallisuutta on mielestäni jo se, että näkee ja yrittää ymmärtää.

        Mitä taas tulee kirjoituksiin täällä, niitähän kukaan meistä ei voi valita muutoin kuin jättämättä epämieluisat kirjoitukset väliin. Meidän tunnistettavien kohdalla se on vielä aika helppoakin. Kaikki tietävät myös, ettei kukaan meistä osaa valita kaikille mieluista aihetta, eikä sovittelemaan sanojaan niin, ettei siitä huomautettavaa löytyisi.

        Palautetta on kuitenkin aina hyvä saada. Kiitos sinulle siitä, Ano 9.52 tänään.
        demeter1


    • Anonyymi

      Sosdem-maissa pilkaltaan uhreja ja puuhastalleen vilttumaisten rikollisten kanssa jotka tekevät murhia ja annetaan niille piiloja ja uusia nimiä että voivat jatkaa ja ymmärretään niiden törkeyksiä jollain tekosyyllä

      kesällä 1944 neljätoista+ vuotias nehkeripoika teloitti isolla rautatienaulalla kaksi pikkutyttöä siinä kahta puolta 10-vuotiaita

      ja tuomittiin ja teloitetetiinsähkötuolissa heti kun saatiin lapsenkokoinen
      elektrodi rakennettua

      • Anonyymi

        Mahtaakohan maailma olla hiukkasen muuttunut 80 vuodessa?
        Poika saattoi muuten kasvaakin sopivan kokoiseksi oikeudenkäynnin aikana.
        Vain takapajuisessa Amerikassa on sähkötuoli käytössä. Ei tiedossa, vieläkö käytössä ala- ikäisiin.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaakohan maailma olla hiukkasen muuttunut 80 vuodessa?
        Poika saattoi muuten kasvaakin sopivan kokoiseksi oikeudenkäynnin aikana.
        Vain takapajuisessa Amerikassa on sähkötuoli käytössä. Ei tiedossa, vieläkö käytössä ala- ikäisiin.
        Mkr.

        ei ole muuttunut



        sosdemit ovat pervertoineet lain pahemmin Suomessa nyt kuin 1944
        kaikki pimitetään
        rikollisia hyysätään ja uhreja pilkataan ja nauretaan päälle

        Suomi on surkea takapajula joka näkyy myös näissä listoissa


    • Anonyymi

      Sosialidemokraattinen lakimies kidnappasi Herlinin perijän ja piti tunkkaisessa arkussa kuolemanpelossa paskoissaan YLI kaksi viikkoa Turun rautatieasieman vastapäisellä Pohjolan alueella arkussa
      uhri ei tiennyt kuoleeko nälkään vai janoon unohdukseen vai mihin

      UKKO vapautettiin kolmen vuoden päästä

      edistyneessä USAssa jos kidnappaa ja vie osavaltiorajan yli
      vaikkei tee uhrille mitään
      saa 20 vuotta minimilinnaa

      sosdem oikeuslisenssi vaihtoi nimensä turunenlouhiksi ja elää leveää elämää ja nauraa partaansa jos on parta ""Jos syytetään liittovaltion lain alaisesta kidnappauksesta, tavalliset rangaistukset tuomiosta voivat olla melko ankarat: elinkautinen vankeus tai jopa 20 vuotta pelkästään sieppausyrityksestä

      If you are charged with federal kidnapping, the standard penalties for a conviction can be pretty severe: up to life in prison or up to 20 years just for attempting to kidnap someone.""A

    • Anonyymi

      tavista ei suojella. Sosdemeliitillä on henkivartijat kuin haloskalla
      kansalaiset jätetään turvattomiksi hullujen joukkoon ja myös sairauspalvelut viedään. Hulluja ei suljeta eliniäiksi pois

      Nuoren taksikuskin surma Asikkalassa 20.8.2022 - syyntakeeton surmaaja jätettiin tuomitsematta, sen sijaa Cristan kohtalolla media ansaitsee
      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2d7f71fa-f722-493b-ab8d-1f7298ae6a5a

      vilttumainen huijauskonsti kansalaiselle tuo sosdemia

      pilkkaa uhria ja paapoo törkymurhaajaa

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      246
      2379
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      170
      1510
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1376
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1085
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1079
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      970
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      967
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      865
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      699
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      690
    Aihe