Dieselin koekäyttö ilman impelleriä?

Anonyymi-ap

Voiko venedieseliä koekäyttää ilman impelleriä?
Haluasin koekäyttää purjeveneen sisäkonetta maissa.
Irroitanko impellerin vai onko jotain muuta keinoa koekäyttää konetta muutamia minuutteja?

19

1201

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Teknisesti onnistuu, jos on makeavesijäähdytteinen.
      En lähtisi tekemään sitä merivesijäähdytteisellä koneella.

    • Anonyymi

      Voit toki. Etenkin makeavesijäähdytteistä. Kyllähän se laitos tovin käy joka tapauksessa, ennen kuin termostaatti aukeaa. Ja merivesijäähdytteistäkin voi hetken käyttää. Oleellista tosiaan se impelleri poisto, ettei se kuivana pyöriessään mene pilalle.

      Itse olen koekäytöt maissa tosin hoitanut siirtämällä vedenottoletkun ämpäriin. Laskee siihen sitten lisää vettä pinnan laskiessa.

      • Anonyymi

        Makealla perkinssillä voi ajaa ainakin kolme varttia impelleri paikallaan ilman vettä. Kokeiltu on :) - eikä pellerikään ollut moksiskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Makealla perkinssillä voi ajaa ainakin kolme varttia impelleri paikallaan ilman vettä. Kokeiltu on :) - eikä pellerikään ollut moksiskaan.

        Älä viitsi levittää tuollaisia puheita. Joku saattaa vielä lähteä kokeilemaan.

        Kaikille tiedoksi!
        Moottoria ei käytetä 2 sekuntia enempää ilman pumpun siipipyörää.
        Tämän kertoi Konemiäs.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi levittää tuollaisia puheita. Joku saattaa vielä lähteä kokeilemaan.

        Kaikille tiedoksi!
        Moottoria ei käytetä 2 sekuntia enempää ilman pumpun siipipyörää.
        Tämän kertoi Konemiäs.

        Kyllä ammatilaiset pyörittävät koneita halleissa, kun ovat kylmiltään vaihtaneet öljyt ja tsekkaavat ettei suodatin vuoda ja öljymäärät ovat sinne päin. Ainakin noin minuutin.

        Sellaisia ammattilaisia, en veneeseeni päästä, mutta monet näin tekevät...


      • Anonyymi

        Moottori kyllä kestää käyttää jonkun aikaa ilman jäähdytysveden kiertoa, mutta se kuminen pakoputki ei kestä. Se palaa sisäpuolelta rikki hyvin nopeasti. Voi näyttää ulkopuolelta ehyeltä, mutta sisäpuolen kumista näkee rakkuloista onko konetta käytetty kuivana.

        Eli ota vesiletku irti ja vedellä täytettyyn ämpäriin. Sit voi käyttää niin kauan kuin ämpärissä riittää vettä. Katso kuitenkin että lähtee myös imemään sitä vettä…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottori kyllä kestää käyttää jonkun aikaa ilman jäähdytysveden kiertoa, mutta se kuminen pakoputki ei kestä. Se palaa sisäpuolelta rikki hyvin nopeasti. Voi näyttää ulkopuolelta ehyeltä, mutta sisäpuolen kumista näkee rakkuloista onko konetta käytetty kuivana.

        Eli ota vesiletku irti ja vedellä täytettyyn ämpäriin. Sit voi käyttää niin kauan kuin ämpärissä riittää vettä. Katso kuitenkin että lähtee myös imemään sitä vettä…

        Moottori ei ole veneessä, sanoi aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottori ei ole veneessä, sanoi aloittaja

        Näin sanoi aloittaja: "Haluasin koekäyttää purjeveneen sisäkonetta maissa." Eli todennäköisesti vene on vielä pukilla.
        Ei hän puhunut mitään, että moottori olisi poissa veneestä.

        Jo aiemmin mainittu yleisesti käytetty konsti on laittaa merivesipumpun imupuolen letku ämpäriin ja jos ämpäriä täyttelee vesiletkulla voi käyttää niin kauan kuin haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin sanoi aloittaja: "Haluasin koekäyttää purjeveneen sisäkonetta maissa." Eli todennäköisesti vene on vielä pukilla.
        Ei hän puhunut mitään, että moottori olisi poissa veneestä.

        Jo aiemmin mainittu yleisesti käytetty konsti on laittaa merivesipumpun imupuolen letku ämpäriin ja jos ämpäriä täyttelee vesiletkulla voi käyttää niin kauan kuin haluaa.

        Jaa, minä ajattelen , että moottori on maissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottori kyllä kestää käyttää jonkun aikaa ilman jäähdytysveden kiertoa, mutta se kuminen pakoputki ei kestä. Se palaa sisäpuolelta rikki hyvin nopeasti. Voi näyttää ulkopuolelta ehyeltä, mutta sisäpuolen kumista näkee rakkuloista onko konetta käytetty kuivana.

        Eli ota vesiletku irti ja vedellä täytettyyn ämpäriin. Sit voi käyttää niin kauan kuin ämpärissä riittää vettä. Katso kuitenkin että lähtee myös imemään sitä vettä…

        Olen kymmeniä kertoja ajanut moottorin lämpimäksi niin, että pakoputkeen menevä vesi ohjataan ämpäriin. Ämpäristä kone myös imee jäähdytysveden. Pakoputken kumiletku ei ole moksiskaan 10 min tyhjäkäyntikierroksilla ajosta, siinä voi pitää kättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kymmeniä kertoja ajanut moottorin lämpimäksi niin, että pakoputkeen menevä vesi ohjataan ämpäriin. Ämpäristä kone myös imee jäähdytysveden. Pakoputken kumiletku ei ole moksiskaan 10 min tyhjäkäyntikierroksilla ajosta, siinä voi pitää kättä.

        Kuinka lämpimäksi saat moottorin ilman kuormaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka lämpimäksi saat moottorin ilman kuormaa?

        Niin lämpimäksi, että termostaatti aukeaa. Termostaatin pitää ollakin auki, kun vesi vaihdetaan pakkasnesteeseen, muutenhan nestekierto ohittaisi moottorin. Niillä lämmöillä saa vanhat öljytkin notkeasti ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin lämpimäksi, että termostaatti aukeaa. Termostaatin pitää ollakin auki, kun vesi vaihdetaan pakkasnesteeseen, muutenhan nestekierto ohittaisi moottorin. Niillä lämmöillä saa vanhat öljytkin notkeasti ulos.

        Käytäppä huvikses se sun pakoputki irti ja kurkkaa sinne kumisen letkun sisään sieltä pakosarjan puolisesta päästä, saatat yllättyä. Se sisempi kumi on isoilla rakkuloilla ja se teräksinen tukilanka on ruosteessa. Se ulompi rakenne näyttää kyllä ehyeltä. Paristakin veneestä haljennut pakoletku kesken matkan ja sit tulee jäähyt pilssiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin lämpimäksi, että termostaatti aukeaa. Termostaatin pitää ollakin auki, kun vesi vaihdetaan pakkasnesteeseen, muutenhan nestekierto ohittaisi moottorin. Niillä lämmöillä saa vanhat öljytkin notkeasti ulos.

        Sulla taitaa olla "singer" luokan moottori eikä konetta laisinkaan. Tiedätkö edes näiden kahden eroa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka lämpimäksi saat moottorin ilman kuormaa?

        Kyllä moottori lämpeää hienosti tyhjäkäynnilläkin, kun jäähdytystä ei juuri ole. Itse tein joka syksy Yanmar 1GM10:llä niin, että irrotin pakoputkeen menevän putken ja laitoin sen merivesisuodattimeen. Sitten merivesisuodatin täyteen vettä ja kone käyntiin, Ei siinä montaa minuuttia mene ennen kuin summeri alkaa huutaa ylikuumenemista, mikä ei ole kovinkaan kuuma merivesijäähdytteisellä, vaan jotain 60 C.

        Varmuuden välttämiseksi tein tuon 2-3 pätkässä, jotta pakoputki ei kuumene liikaa. Kai siitä kumin käryä tulisi, jos se rakkuloille menisi. Kädellä kokeiltuna pakoputken ulkopinta ei kuumentunut kättä lämpimämmäksi.

        Tuolla sain edellisen omistajan jäljiltä tukkoisen jäähdytyskanaviston pysymään auki. Ostaessa summeri alkoi soida ajettaessa hiukankin pidempään suurilla kierroksilla.

        Lopuksi sitten putki takaisin kiinni pakoputkeen ja muutama litra glykoliseosta merivesisuodattimeen. Tuon kanssa ei tarvitse intoilla, vaan oikeasti riittää se muutama litra, ei kymmenen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä moottori lämpeää hienosti tyhjäkäynnilläkin, kun jäähdytystä ei juuri ole. Itse tein joka syksy Yanmar 1GM10:llä niin, että irrotin pakoputkeen menevän putken ja laitoin sen merivesisuodattimeen. Sitten merivesisuodatin täyteen vettä ja kone käyntiin, Ei siinä montaa minuuttia mene ennen kuin summeri alkaa huutaa ylikuumenemista, mikä ei ole kovinkaan kuuma merivesijäähdytteisellä, vaan jotain 60 C.

        Varmuuden välttämiseksi tein tuon 2-3 pätkässä, jotta pakoputki ei kuumene liikaa. Kai siitä kumin käryä tulisi, jos se rakkuloille menisi. Kädellä kokeiltuna pakoputken ulkopinta ei kuumentunut kättä lämpimämmäksi.

        Tuolla sain edellisen omistajan jäljiltä tukkoisen jäähdytyskanaviston pysymään auki. Ostaessa summeri alkoi soida ajettaessa hiukankin pidempään suurilla kierroksilla.

        Lopuksi sitten putki takaisin kiinni pakoputkeen ja muutama litra glykoliseosta merivesisuodattimeen. Tuon kanssa ei tarvitse intoilla, vaan oikeasti riittää se muutama litra, ei kymmenen.

        Nuo sinun ohjeesi ei kyllä muistuta mitenkään niitä Volvo Penta koneiden ohjeita mitä minulla on ollut.
        Kahta VP moottoria olen hoivaillut, isoa ja pientä.
        Molemmissa kirjoissa on oikein kuva kuinka sankkoa käytetään gkykolin sisään ajossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytäppä huvikses se sun pakoputki irti ja kurkkaa sinne kumisen letkun sisään sieltä pakosarjan puolisesta päästä, saatat yllättyä. Se sisempi kumi on isoilla rakkuloilla ja se teräksinen tukilanka on ruosteessa. Se ulompi rakenne näyttää kyllä ehyeltä. Paristakin veneestä haljennut pakoletku kesken matkan ja sit tulee jäähyt pilssiin.

        Kun moottori vaihtui, vaihtui se pakosarjaan liittyvä osa letkuakin erikokoiseen. Ei siinä ollut mitään vikaa sisäpinnassa. Olisi saanut mennä uudelleen käyttöön, jos halkaisija olisi uuteen putkeen sopinut. Ja kuivakäyttöjä oli siinä vaiheessa takana 20 kpl. Edellisessä veneessä olin toiminut samoin yli 10 kertaa ja seuraava omistaja jatkoi siitä. Kierrosluvulla on hyvin suuri vaikutus pakoputkeen menevän kaasun lämpötilaan. Matkatehoilla ei varmasti kuivana kestä paria minuuttiakaan.


    • Anonyymi

      Tuollainen pelastusvene, joka pudotetaan kiskoilta mereen.
      Olin mukan yhdessä pudotuksessa, moottori oli käynnissä ennen pudotusta useita minuutteja ilman ongelmia.

      • Anonyymi

        Niissä on kölijäähdyty. Suljettu kierto ilman merivesikiertoa ja impelleriä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      92
      3904
    2. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      2009
    3. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      87
      1813
    4. Nuorempi mies

      Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      144
      1692
    5. Miksi teillä meni...

      ...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      167
      1541
    6. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      106
      1539
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1488
    8. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1452
    9. Jos siis saamme

      Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      100
      1354
    10. Onko sinulla

      Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      86
      1307
    Aihe