Dieselin koekäyttö ilman impelleriä?

Anonyymi-ap

Voiko venedieseliä koekäyttää ilman impelleriä?
Haluasin koekäyttää purjeveneen sisäkonetta maissa.
Irroitanko impellerin vai onko jotain muuta keinoa koekäyttää konetta muutamia minuutteja?

19

1125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Teknisesti onnistuu, jos on makeavesijäähdytteinen.
      En lähtisi tekemään sitä merivesijäähdytteisellä koneella.

    • Anonyymi

      Voit toki. Etenkin makeavesijäähdytteistä. Kyllähän se laitos tovin käy joka tapauksessa, ennen kuin termostaatti aukeaa. Ja merivesijäähdytteistäkin voi hetken käyttää. Oleellista tosiaan se impelleri poisto, ettei se kuivana pyöriessään mene pilalle.

      Itse olen koekäytöt maissa tosin hoitanut siirtämällä vedenottoletkun ämpäriin. Laskee siihen sitten lisää vettä pinnan laskiessa.

      • Anonyymi

        Makealla perkinssillä voi ajaa ainakin kolme varttia impelleri paikallaan ilman vettä. Kokeiltu on :) - eikä pellerikään ollut moksiskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Makealla perkinssillä voi ajaa ainakin kolme varttia impelleri paikallaan ilman vettä. Kokeiltu on :) - eikä pellerikään ollut moksiskaan.

        Älä viitsi levittää tuollaisia puheita. Joku saattaa vielä lähteä kokeilemaan.

        Kaikille tiedoksi!
        Moottoria ei käytetä 2 sekuntia enempää ilman pumpun siipipyörää.
        Tämän kertoi Konemiäs.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi levittää tuollaisia puheita. Joku saattaa vielä lähteä kokeilemaan.

        Kaikille tiedoksi!
        Moottoria ei käytetä 2 sekuntia enempää ilman pumpun siipipyörää.
        Tämän kertoi Konemiäs.

        Kyllä ammatilaiset pyörittävät koneita halleissa, kun ovat kylmiltään vaihtaneet öljyt ja tsekkaavat ettei suodatin vuoda ja öljymäärät ovat sinne päin. Ainakin noin minuutin.

        Sellaisia ammattilaisia, en veneeseeni päästä, mutta monet näin tekevät...


      • Anonyymi

        Moottori kyllä kestää käyttää jonkun aikaa ilman jäähdytysveden kiertoa, mutta se kuminen pakoputki ei kestä. Se palaa sisäpuolelta rikki hyvin nopeasti. Voi näyttää ulkopuolelta ehyeltä, mutta sisäpuolen kumista näkee rakkuloista onko konetta käytetty kuivana.

        Eli ota vesiletku irti ja vedellä täytettyyn ämpäriin. Sit voi käyttää niin kauan kuin ämpärissä riittää vettä. Katso kuitenkin että lähtee myös imemään sitä vettä…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottori kyllä kestää käyttää jonkun aikaa ilman jäähdytysveden kiertoa, mutta se kuminen pakoputki ei kestä. Se palaa sisäpuolelta rikki hyvin nopeasti. Voi näyttää ulkopuolelta ehyeltä, mutta sisäpuolen kumista näkee rakkuloista onko konetta käytetty kuivana.

        Eli ota vesiletku irti ja vedellä täytettyyn ämpäriin. Sit voi käyttää niin kauan kuin ämpärissä riittää vettä. Katso kuitenkin että lähtee myös imemään sitä vettä…

        Moottori ei ole veneessä, sanoi aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottori ei ole veneessä, sanoi aloittaja

        Näin sanoi aloittaja: "Haluasin koekäyttää purjeveneen sisäkonetta maissa." Eli todennäköisesti vene on vielä pukilla.
        Ei hän puhunut mitään, että moottori olisi poissa veneestä.

        Jo aiemmin mainittu yleisesti käytetty konsti on laittaa merivesipumpun imupuolen letku ämpäriin ja jos ämpäriä täyttelee vesiletkulla voi käyttää niin kauan kuin haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin sanoi aloittaja: "Haluasin koekäyttää purjeveneen sisäkonetta maissa." Eli todennäköisesti vene on vielä pukilla.
        Ei hän puhunut mitään, että moottori olisi poissa veneestä.

        Jo aiemmin mainittu yleisesti käytetty konsti on laittaa merivesipumpun imupuolen letku ämpäriin ja jos ämpäriä täyttelee vesiletkulla voi käyttää niin kauan kuin haluaa.

        Jaa, minä ajattelen , että moottori on maissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottori kyllä kestää käyttää jonkun aikaa ilman jäähdytysveden kiertoa, mutta se kuminen pakoputki ei kestä. Se palaa sisäpuolelta rikki hyvin nopeasti. Voi näyttää ulkopuolelta ehyeltä, mutta sisäpuolen kumista näkee rakkuloista onko konetta käytetty kuivana.

        Eli ota vesiletku irti ja vedellä täytettyyn ämpäriin. Sit voi käyttää niin kauan kuin ämpärissä riittää vettä. Katso kuitenkin että lähtee myös imemään sitä vettä…

        Olen kymmeniä kertoja ajanut moottorin lämpimäksi niin, että pakoputkeen menevä vesi ohjataan ämpäriin. Ämpäristä kone myös imee jäähdytysveden. Pakoputken kumiletku ei ole moksiskaan 10 min tyhjäkäyntikierroksilla ajosta, siinä voi pitää kättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kymmeniä kertoja ajanut moottorin lämpimäksi niin, että pakoputkeen menevä vesi ohjataan ämpäriin. Ämpäristä kone myös imee jäähdytysveden. Pakoputken kumiletku ei ole moksiskaan 10 min tyhjäkäyntikierroksilla ajosta, siinä voi pitää kättä.

        Kuinka lämpimäksi saat moottorin ilman kuormaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka lämpimäksi saat moottorin ilman kuormaa?

        Niin lämpimäksi, että termostaatti aukeaa. Termostaatin pitää ollakin auki, kun vesi vaihdetaan pakkasnesteeseen, muutenhan nestekierto ohittaisi moottorin. Niillä lämmöillä saa vanhat öljytkin notkeasti ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin lämpimäksi, että termostaatti aukeaa. Termostaatin pitää ollakin auki, kun vesi vaihdetaan pakkasnesteeseen, muutenhan nestekierto ohittaisi moottorin. Niillä lämmöillä saa vanhat öljytkin notkeasti ulos.

        Käytäppä huvikses se sun pakoputki irti ja kurkkaa sinne kumisen letkun sisään sieltä pakosarjan puolisesta päästä, saatat yllättyä. Se sisempi kumi on isoilla rakkuloilla ja se teräksinen tukilanka on ruosteessa. Se ulompi rakenne näyttää kyllä ehyeltä. Paristakin veneestä haljennut pakoletku kesken matkan ja sit tulee jäähyt pilssiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin lämpimäksi, että termostaatti aukeaa. Termostaatin pitää ollakin auki, kun vesi vaihdetaan pakkasnesteeseen, muutenhan nestekierto ohittaisi moottorin. Niillä lämmöillä saa vanhat öljytkin notkeasti ulos.

        Sulla taitaa olla "singer" luokan moottori eikä konetta laisinkaan. Tiedätkö edes näiden kahden eroa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka lämpimäksi saat moottorin ilman kuormaa?

        Kyllä moottori lämpeää hienosti tyhjäkäynnilläkin, kun jäähdytystä ei juuri ole. Itse tein joka syksy Yanmar 1GM10:llä niin, että irrotin pakoputkeen menevän putken ja laitoin sen merivesisuodattimeen. Sitten merivesisuodatin täyteen vettä ja kone käyntiin, Ei siinä montaa minuuttia mene ennen kuin summeri alkaa huutaa ylikuumenemista, mikä ei ole kovinkaan kuuma merivesijäähdytteisellä, vaan jotain 60 C.

        Varmuuden välttämiseksi tein tuon 2-3 pätkässä, jotta pakoputki ei kuumene liikaa. Kai siitä kumin käryä tulisi, jos se rakkuloille menisi. Kädellä kokeiltuna pakoputken ulkopinta ei kuumentunut kättä lämpimämmäksi.

        Tuolla sain edellisen omistajan jäljiltä tukkoisen jäähdytyskanaviston pysymään auki. Ostaessa summeri alkoi soida ajettaessa hiukankin pidempään suurilla kierroksilla.

        Lopuksi sitten putki takaisin kiinni pakoputkeen ja muutama litra glykoliseosta merivesisuodattimeen. Tuon kanssa ei tarvitse intoilla, vaan oikeasti riittää se muutama litra, ei kymmenen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä moottori lämpeää hienosti tyhjäkäynnilläkin, kun jäähdytystä ei juuri ole. Itse tein joka syksy Yanmar 1GM10:llä niin, että irrotin pakoputkeen menevän putken ja laitoin sen merivesisuodattimeen. Sitten merivesisuodatin täyteen vettä ja kone käyntiin, Ei siinä montaa minuuttia mene ennen kuin summeri alkaa huutaa ylikuumenemista, mikä ei ole kovinkaan kuuma merivesijäähdytteisellä, vaan jotain 60 C.

        Varmuuden välttämiseksi tein tuon 2-3 pätkässä, jotta pakoputki ei kuumene liikaa. Kai siitä kumin käryä tulisi, jos se rakkuloille menisi. Kädellä kokeiltuna pakoputken ulkopinta ei kuumentunut kättä lämpimämmäksi.

        Tuolla sain edellisen omistajan jäljiltä tukkoisen jäähdytyskanaviston pysymään auki. Ostaessa summeri alkoi soida ajettaessa hiukankin pidempään suurilla kierroksilla.

        Lopuksi sitten putki takaisin kiinni pakoputkeen ja muutama litra glykoliseosta merivesisuodattimeen. Tuon kanssa ei tarvitse intoilla, vaan oikeasti riittää se muutama litra, ei kymmenen.

        Nuo sinun ohjeesi ei kyllä muistuta mitenkään niitä Volvo Penta koneiden ohjeita mitä minulla on ollut.
        Kahta VP moottoria olen hoivaillut, isoa ja pientä.
        Molemmissa kirjoissa on oikein kuva kuinka sankkoa käytetään gkykolin sisään ajossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytäppä huvikses se sun pakoputki irti ja kurkkaa sinne kumisen letkun sisään sieltä pakosarjan puolisesta päästä, saatat yllättyä. Se sisempi kumi on isoilla rakkuloilla ja se teräksinen tukilanka on ruosteessa. Se ulompi rakenne näyttää kyllä ehyeltä. Paristakin veneestä haljennut pakoletku kesken matkan ja sit tulee jäähyt pilssiin.

        Kun moottori vaihtui, vaihtui se pakosarjaan liittyvä osa letkuakin erikokoiseen. Ei siinä ollut mitään vikaa sisäpinnassa. Olisi saanut mennä uudelleen käyttöön, jos halkaisija olisi uuteen putkeen sopinut. Ja kuivakäyttöjä oli siinä vaiheessa takana 20 kpl. Edellisessä veneessä olin toiminut samoin yli 10 kertaa ja seuraava omistaja jatkoi siitä. Kierrosluvulla on hyvin suuri vaikutus pakoputkeen menevän kaasun lämpötilaan. Matkatehoilla ei varmasti kuivana kestä paria minuuttiakaan.


    • Anonyymi

      Tuollainen pelastusvene, joka pudotetaan kiskoilta mereen.
      Olin mukan yhdessä pudotuksessa, moottori oli käynnissä ennen pudotusta useita minuutteja ilman ongelmia.

      • Anonyymi

        Niissä on kölijäähdyty. Suljettu kierto ilman merivesikiertoa ja impelleriä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10030
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      412
      4390
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      3016
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2664
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1710
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe