Onko kukaan allerginen männylle????

palsternakka

Miehelläni todettu mäntyallergia vuosia sitten, ja nyt kukaan lääkäri ei myönnä että sille voi olla allerginen.. Tämä on kuitenkin todettu ja testattu useasti käytännössä, ja aiheuttaja on ilmiselvästi mänty..
Onko ketään muuta olemassa, joka olisi todennut oireita männystä?? Onko jotain lääkäriä joka suostuisi myöntämään asian???

37

16805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kestine

      Mulla on myös männyn pölyytyksen aikaan kovat oireet. Ääni lähtee, pihisee keuhkoissa yms. Olen kyllä koivulle allerginen myös mutta pahin hetki on kun mänty pöllyyttää. Lekurit sanoo että ei sille voi olla allerginen mutta ite en usko koska oireet ovat niin voimakkaat silloin. Ainoastaan yx lekuri myönsi että olen allerginen. Käytän Kestineä silloin ja toivon että sataa vettä. Nyt se alkaa se pöllyytys kohta. Antihistamiinien pitäisi auttaa.

      • Mission_impossible

        ...allergisia männylle, ja se oireilee yleensä myös kun joulukuusi tuodaan sisälle!!! Samat allergialääkkeet vaan käyttöön kuin koivu-, leppä- jne. allergikoille, niin kyllä se siitä.


      • mamuli
        Mission_impossible kirjoitti:

        ...allergisia männylle, ja se oireilee yleensä myös kun joulukuusi tuodaan sisälle!!! Samat allergialääkkeet vaan käyttöön kuin koivu-, leppä- jne. allergikoille, niin kyllä se siitä.

        ...mutta eihän joulukuusessa ole siitepölyä ........


    • Reetu

      ...allergia-oireita on alkanut ilmaantua vasta nyt, kun mänty on alkanut "kukkia". (Vaikka minun on todettu olevan allerginen vain koivun siitepölylle.)Koivusta ei moneen vuoteen tullut mitään oireita. Sitten yhtäkkiä, kun eilen olin pyöräilemässä niiin henki vähän pihisi ja tuntui kuin silmissä olisi ollut hiekkaa...

    • Murmeli

      Tuuli lennätti männyn siitepölyä kotiseudullani eniten 12.-14. päivinä. Allergiareaktioni voimakkuus yllätti minut, kasvot kutisivat ja turposivat. Iho ei tuntunut enää omalta eikä ulkonäkökään. Testien mukaan olen allerginen myös männylle.
      Mielestäni lääkärien kanssa ei kannata mennä kinaamaan. Jos kerran oireita on, pitää itse toimia sen mukaan, mitkä hoito-ohjeet mahdollisesti ovat ennenkin auttaneet. Onneksi minun naamani on taas entinen ja olonikin reipas. Sade sitoo pölyä ja hiostava helle meni ohi.

      • Pohtia

        Sama juttu noiden oireiden kanssa täällä. Prick-testeissä mänty aiheutti samansuuruisen reaktion lepän kanssa, mutta siinä, missä muut prick-paukamat laskivat iltaan mennessä, männyn aiheuttama paukama kutisi kolme päivää. Lepästä en saa keväisin mitään oireita, mutta männyn siitepölystä turpoavat silmät umpeen, iho menee kirveleville, kutiaville ja sellaisille märille näppylöille varsinkin limakalvojen tai hikirauhasten liepeiltä ja keuhkoputket tuntuvat verestävän, mitä oireita ei esiinny muiden siitepölyjen kanssa.

        Ilmeisesti männyn aiheuttama reaktio on toisenlainen kuin muilla siitepölyillä. Hikoileminen selvästi pahentaa oireita. Jollekin allergiabiologille vinkiksi: voisin melkein veikata, että hiki tai limakalvojen eritteet liuottavat männyn siitepölyn kuorikerroksen, jolloin allergisoiva proteiini pääseen pääsee vaikuttamaan helpommin.

        Tämä kevät on ollut koivun siedätyshoitojen ansiosta oireeton, kunnes männyn kukinta alkoi toissaviikon lopulla. Heinät löytyvät listaltani myös, mutta heinien siitepöly ilmaantui ilmaan vasta tällä viikolla.


      • keljuttaa
        Pohtia kirjoitti:

        Sama juttu noiden oireiden kanssa täällä. Prick-testeissä mänty aiheutti samansuuruisen reaktion lepän kanssa, mutta siinä, missä muut prick-paukamat laskivat iltaan mennessä, männyn aiheuttama paukama kutisi kolme päivää. Lepästä en saa keväisin mitään oireita, mutta männyn siitepölystä turpoavat silmät umpeen, iho menee kirveleville, kutiaville ja sellaisille märille näppylöille varsinkin limakalvojen tai hikirauhasten liepeiltä ja keuhkoputket tuntuvat verestävän, mitä oireita ei esiinny muiden siitepölyjen kanssa.

        Ilmeisesti männyn aiheuttama reaktio on toisenlainen kuin muilla siitepölyillä. Hikoileminen selvästi pahentaa oireita. Jollekin allergiabiologille vinkiksi: voisin melkein veikata, että hiki tai limakalvojen eritteet liuottavat männyn siitepölyn kuorikerroksen, jolloin allergisoiva proteiini pääseen pääsee vaikuttamaan helpommin.

        Tämä kevät on ollut koivun siedätyshoitojen ansiosta oireeton, kunnes männyn kukinta alkoi toissaviikon lopulla. Heinät löytyvät listaltani myös, mutta heinien siitepöly ilmaantui ilmaan vasta tällä viikolla.

        Itselläni tuli viime yönä voimakas reaktio ja en keksi muuta kuin mänty. Olin eilen sempramännyn käpyjä noukkimassa ja yöllä tuli hervoton kutina niskaan ja taipeisiin käsiin sekä huulet turposivat...aikaisemmin noin 5 vuotta sitten käpymetsässä ollessani sain samanlaisia oireita mutta silloin kaikki näppylät aukesivat ja niistä valui lihasnestettä (kesti noin 5 pv) nyt otin allergialääkkeen aamusella kun en yöllä älynnyt..mitään allergioita ei ole todettu, mutta tiedän olevani havupuille allerginen, koska en kestä esimerkiksi Tolu siivousainetta ollenkaan, kaamea kutina käsissä jos sillä pesen.


      • Mäntylästä
        Pohtia kirjoitti:

        Sama juttu noiden oireiden kanssa täällä. Prick-testeissä mänty aiheutti samansuuruisen reaktion lepän kanssa, mutta siinä, missä muut prick-paukamat laskivat iltaan mennessä, männyn aiheuttama paukama kutisi kolme päivää. Lepästä en saa keväisin mitään oireita, mutta männyn siitepölystä turpoavat silmät umpeen, iho menee kirveleville, kutiaville ja sellaisille märille näppylöille varsinkin limakalvojen tai hikirauhasten liepeiltä ja keuhkoputket tuntuvat verestävän, mitä oireita ei esiinny muiden siitepölyjen kanssa.

        Ilmeisesti männyn aiheuttama reaktio on toisenlainen kuin muilla siitepölyillä. Hikoileminen selvästi pahentaa oireita. Jollekin allergiabiologille vinkiksi: voisin melkein veikata, että hiki tai limakalvojen eritteet liuottavat männyn siitepölyn kuorikerroksen, jolloin allergisoiva proteiini pääseen pääsee vaikuttamaan helpommin.

        Tämä kevät on ollut koivun siedätyshoitojen ansiosta oireeton, kunnes männyn kukinta alkoi toissaviikon lopulla. Heinät löytyvät listaltani myös, mutta heinien siitepöly ilmaantui ilmaan vasta tällä viikolla.

        Se alkaa taas. Yhden allergiakirjan mukaan ulkolaiset männyt kuten sempramänty aiheuttavat allergiaa. Podin itse allergiaa kymmeniä vuosia, ennen kuin syyllinen löytyi varmuudella. Asuinalueellani on paljon istutusmäntyjä. Kotimaisten mäntyjen kohdalla en ole vastaavaa huomannut, tosin niiden siitepölymäärätkin ovat pienemmät. Mäntyä väitetään huonoksi allergeeniksi siksi että sen siitepölyt ovat kookkaita, mutta juuri siksi ne tukkivat kaikki tiehyet, kun niitä on vielä runsaasti tarjolla.
        Poden myös leppäallergiaa, mutta en tiedä muita siitepölyyn liittyviä allergeenejä omalla kohdallani, ruoka-allergiaa kylläkin, kemikaaleja ja lääkkeitäkin on tiedossa muutamia.


      • keljuttaa kirjoitti:

        Itselläni tuli viime yönä voimakas reaktio ja en keksi muuta kuin mänty. Olin eilen sempramännyn käpyjä noukkimassa ja yöllä tuli hervoton kutina niskaan ja taipeisiin käsiin sekä huulet turposivat...aikaisemmin noin 5 vuotta sitten käpymetsässä ollessani sain samanlaisia oireita mutta silloin kaikki näppylät aukesivat ja niistä valui lihasnestettä (kesti noin 5 pv) nyt otin allergialääkkeen aamusella kun en yöllä älynnyt..mitään allergioita ei ole todettu, mutta tiedän olevani havupuille allerginen, koska en kestä esimerkiksi Tolu siivousainetta ollenkaan, kaamea kutina käsissä jos sillä pesen.

        Minä en myöskään kestä Tolu siivousaineita. Mäntysaippua ottaa henkeen. Minulla tolu myös.


    • Lailai

      En ole testeissä käynyt, mutta selvästi allergiani liittyy mäntyyn, vaikka just eilen apteekissa myyjä sanoi, että männylle ei voi olla allerginen. Minulla auttaa Duacti, mutta sitä ei kuulemma enää suositella, pitäisi jotain nenäsumutteita käyttää?? Onkohan Duactin käytössä vaaroja?

    • allergikkoko?

      Ihanaa tänään satoi vettä ja sataa vieläkin ja rapakot on keltasenaan männyn siitepölystä. Ihanuus on siinä että männyn siitepöly lakkaa lentämästä ja MULLA OLO HELPOTTAA!

      Yes-yes-yes vihdoinkin kesästä voi nauttia yes.

    • mäntyallergikko

      Myös minä olen männyn siitepölylle allerginen, vaikkei lääkärit sitä minullekaan myöntäneet. Kumma juttu että väittävät niin vaikka meitä taitaa monia olla näköjään... Väittivät vaan että koivulle olen allerginen, mutta oireet tulevat vasta männyn aikaan ja ollaan testattu myös itse "nuuhkimalla" mäntyä, kauheat oireet pukkasi heti...

      Onneksi kestine edes vähän auttaa, aamulla on kyllä aina kurja olla, nenä vuotaa ja aivastuttaa vaikka olisi illalla lääkkeen ottanut, liekö vaikutus silloin sitten pienimmillään...

      Voimia teille, pian taas paremmat ajat koittaa :)

    • atoopikko

      aiheuttaako kenellekään allergia kauheata väsymystä? Minä, vaikka jos en otakaan allergialääkettä meinaan töissä nukkua istuiltaan, kun koivu alkoi kukkia niin tämä kamala väsymys alkoi. En tiedä kumpi on parempi
      ottaa lääkettä vai ei kun vaan väsyttää..vaikka
      aireus ei pitäisi väsyttää.

    • urpelo

      Aina kun männyn siitepölyt lentelee niin keuhkoputki on tukossa

      • honkain keskellä

        Männyn siitepölylle ei voi olla allerginen. Mutta oma kokemus kolmeltakymmeneltä aivan toisenlainen.

        Kurkki ja nenä tukossa ja henkeä ahdistaa, männyn siitepöly...

        Sanokoot apteekki tai lääkärit muuta.


      • markku49
        honkain keskellä kirjoitti:

        Männyn siitepölylle ei voi olla allerginen. Mutta oma kokemus kolmeltakymmeneltä aivan toisenlainen.

        Kurkki ja nenä tukossa ja henkeä ahdistaa, männyn siitepöly...

        Sanokoot apteekki tai lääkärit muuta.

        Olen ihmetellyt lukemiani juttuja netissä, mäntyallergiaa kuulemma ei olekaan.
        80-luvun alussa sain hurjan aivastuskohtauksen kun saavuimme Hankoon läntistä selkää pitkin pienellä purjeveneellä. Meri oli sakeanaan männyn siitepölyä, ja tuulenpuuskissa saarien männyistä lähti tiheitä keltaisia pilviä siitepölyä. Ongelma määriteltiin vasomotoriseksi nuhaksi - just.
        Koin myös samoja ongelmia erilaisesta pölystä ja herkkyys tuntuu vaan lisääntyvän.
        Olkoon sitten vaikka pölyallergiaa, mutta juuri näin alkukesästä kun mänty kukkii, ongelma on kaikkein pahin. Silmät vetistää ja kirvelee, nenää ja kitalakea kirvelee, räkää tulee enemmän kuin tarpeeksi ja koko ajan pitää vetää nenää joka taas koskee sekä nenään, että kitalakeen.
        Sanoo asuiantuntijat sitten mitä vaan,. niin mäntyallergia on todellisuutta, mikään muu ei aiheuta tällaisia reaktioita kuin juuri ja vain männyn siitepöly.
        Kun rakensin taloa, aivastelin silloin tällöin sakeasta työstöpölystä johtuen, mutta mitään ongelmaa se ei tuottanut.
        Kumma juttu on se, että ollaan jo näin fiksuja lääketieteen osalta, mutta tavallisimmat ongelmat on edelleen sillä tasolla kuin missä oltiin "aikojen alussa".
        Millaisilla antihistamiineilla olette saaneet apua?


    • moniallerginen

      hei kaikille mäntyallergikoille ja kiitokset infosta!!oltiin mieheni kanssa eilen koirapuistossa ja siellä on paljon puita siellä ollessa alkoi keuhkoihin koskemaan tänään varsinkin oikea silmä erit.turvonnu juuri näiden allergioiden takia en ole käynyt saaristossa 7.mään kesään ja nyt ekaa kesää muistaakseni näin pahat oireet jo mantereellakin,kyllä tää on surullista,kun ihminen ei saa nauttia edes kerran vuodessa valosta.yms.itse käytän yöksi ja päivälläkin ataraxia allergiaan,vain lääkäriltä. muut eivät naamaan/ihooni auta. mutta koitetaan jaksaa:O

    • Manna

      Multa katottiin allergiavasta-aineet verestä ja nimenomaan olin selvästi männylle allerginen. Harvinaista kai se on, mutta ei lääkäri sitä kuitenkaan mitenkään ihmetellyt. Eli mahdollista on! Oireet on mulla joka kesä aivan mahdottomat. Mitä lie tässä keksis...

    • männynkäpy

      Ilmeisesti täälläkin yksi mäntyallerginen. Silmät ja nenä kutisee ja aivastuttaa niin mahdottomasti, huolimatta tablettina otettavasta antihistamiinista, silmätipoista ja kortisoninenäsumutteesta. Ja mikään muu ei kuki nyt kuin mänty. Koivusta ei tullut mitään oireita aiemmin, eikä tää kovin pitkälle kesään yleensä jatku.

    • Pullonkorkki1

      En ole ollut koskaan allerginen millekään, mutta viime keväänä (2012) oli niin kova väsymys, nenä tukossa, aivastelua, kutinaa yms juuri silloin, kun männyn pölyä oli. Ja viime keväänä sitä oli _PALJON_, en ole koskaan aiemmin nähnyt niin paljon männyn siitepölyä. Nyt taas mänty näyttäisi pölyttävän ja samat oireet taas. Jos joku väittää, ettei männyn siitepölylle voi olla allerginen, niin hän on väärässä.

    • Simo Kekelä

      Olin aikaisemmin keväällä prick- ym.testeissä, eikä minulla näkynyt minkäänlaisia allergioita/ yliherkkyyksiä. Oireet ovat kuitenkin olleet viime viikkoina kamalia (silmät-nenä-ääni-naama-pää- ja kaikki muukin tukossa ja tulehtuneena) ja menin takaisin uudelle lääkärille vaatimaan lisää testejä. Uusi lääkäritäti halusikin vielä testata TODELLA HARVINAISTA mäntyallergiaa, jolle ei oikeastaan kukaan suomalainen ole allerginen. Tulokset tulivat tänään ja yllättäen olen männylle allerginen!

    • anita kosunen

      kyllä ei ole tastanyt mutta on voimaka eritain kova flunsaoireita ja silma ja naama kutise.yskä voimakasti ja ihan täys tukossa ja aani pois.kyllä pakko olen mänty.ilmaisesti ei voi ole joulutähtiä allerginen mutta sama jopa voimakasti oireita kun mänty tulle.ei tasta on mita harvinaisuus.

    • Hartsiallergia

      Olen hartsille allerginen (todettu testissä). Hartsia on pihkassa, lakoissa jne.
      Männyn siitepölyssä luulisi olevan myös hartsia.
      Hartsiallergia todettiin, kun menin puolukkaan nuoren mäntymetsikön läpi ja havut ottivat kasvoihini, mitkä turposivat niin, että silmätkin menivät melkein kiinni.
      Saan myös oireita näin männyn siitepölyaikaan. Nytkin on kyynärpäät näpyillä ja rikki ja silmiä ja kasvoja kutiaa sekä yskittää ja kurkkua kuivaa ja kutittaa ja ääni on
      käheä.

      • Anonyymi

        Ennen minäkään en uskonut, että on mäntyallergiaa. Mutta viime kesänä sain todeta sen. Olen juonut Karin havupuu-uutetta ja söin yhtäaikaa (rannikkomännynpuu-uute) Pygnocenolia. Ja olen kova halailemaan mäntyjä. Näin sain yli annostuksen hartsia ja päänahkani on kirkkaan punainen ja poltetta kovasti. Tuli yli annostus männystä. Tiedän nyt myös ettei olisi pitänyt yhtäaikaa käyttää tabletteja ja uutetta. Nyt olen menossa hartsi testeihin sairaalaan.


    • Mäntymetsän Keiju

      Sama juttu! Lapsesta asti olen ollut allerginen männylle ja kuuselle.

      Joulut olivat kamalia, kun tuotiin kuusi sisään kolmeksi viikoksi. Eli olen sekä männylle että kuuselle allerginen ihan selkeästi - nenä menee tukkoon ja henkeä ahdistaa ja yskittää. Heinix onneksi auttaa suht hyvin, mutta väsyttää ja ulos ei ole asiaa ilman hengityssuojainta.

      Tänä keväänä eka kerran oireilin voimakaasti myös koivulle - harmittaa, sillä olen allerginen myös pujolle ja monille ruoka-aineille, mm. maidolle ja viljalle.

      Onneksi männyn siitepölykausi lienee viikon kuluttua ohi tältä vuodelta 2014.

      Tsemppiä kaikille! :)

    • määkans

      Minulla on männylle kaksi plussaa. Suomessa ilmeisen harvinainen mutta välimeren maissa ihan yleinen.

    • Raipe1976

      Minä saan voimakkaista oireita myös Männyn siitepölystä... Ei kykene pihalla olemaan yhtään... Koivu kun levitti pölynsä, niin ei mitään oireita...Mutta kun Mänty, niin johan alkaa nokkaa kutittaan ja vuotaan ja aivastuttaan ja silmiä kutiaa simona....

    • Harmittaapi

      Sain syöpään suoraan suoneen solumyrkkyä, joka on tehty männyn neulasen uutteesta. Sain anafylaktisen shokin, koska olen männylle allerginen keväisin siitepölyaikaan. Nyt olen tekemisissä hartsin kanssa ja iho on mennyt ilmassa olevasta pölystä jo viikossa monesta kohtaa rikki ja ihottumaläiskäiseksi.

    • Duhadedä

      Olen ilmiselvästi mäntyallergikko. Honkien keskellä kasvaneena kantapään kautta ihan itse todettu vuosien saatossa. Kutinaa silmissä, kirvelyä kurkussa, veristä limaa nenästä. Ihmeellistä, miten tiukassa väärä tieto on ammattiväen keskudessakin. Tuskin kukaan allergologi voisi saada tutkimusrahoja mäntyallergian tutkimiseen, "koska sitä ei ole olemassakaan" ... Se on kuitenkin selvää, että tutkittavia riittää pohjoisella havumetsävyöhykkeellä.

    • Marhaa

      Minulla alkoi nuha taas juuri nyt männyn siitepölykauden aikana. Täällä on koko alue täynnä mäntyjä ja kaikki pinnat keltaisena siitepölystä. Tätä on ollut ennenkin. Unohdin taas.

    • Kröhäkurkku

      Minulle samat oireet aiheuttaa myös tuore mäntypuutavara ja metsässä tuoreet mäntypuupinot. Edellä ajavan hakerekan tunnistan jo kilometrien päästä yskinnästäni.

    • Anonyymi

      Minäkin olen alerkinen havupuille

    • 12.6-2022. Mänty on aika lailla kukassa. Olen allerginen lepälle ja koivulle. Mäntytestiä ei ole otettu. Mutta kyllä henkeen ottaa, silmiä kutisee. Nyt tuuleekin niin että tuuletus ikkunoista sitä keltaista pölyä tulee sisälle. Ihanahan aurinkoinen ilma on mutta toivoisin sadetta!! Sateella oireet helpottuu.

    • Anonyymi

      Puolisen vuotta sitten aloin käyttää rannikkomännynkuoriuutteesta valmistettua pycnogenolia. Siitä alkoi ongelmat ihossani ja päänahassa. En aluksi älynnyt mistä on kyse vaikka noita allergioita on jonkin verran. Välillä laitoin tuotteen tauolle ja ihoni rauhoittui. Arvelin jotain puhdistumisreaktiota, mutta kyllä kyseessä on selvä allergia. Ihmettelin kun joka paikassa puhutaan tuotteen lähes ihmeitätekevästä vaikutuksesta ihoon
      ja oma aikaisemmin hyvä ihoni meni aina vaan huonompaan kuntoon. Ei vielä ole selvinnyt onko kyseessä luonnonhartsiallergia vai olenko allerginen sinänsä männylle. Onko muilla vastaavia kokemuksia. Yhdellä tässä ketjussa on tullut oireita juurikin pycnogenolista. Onko muita?

      • Anonyymi

        Itsellä iho temppuilee millon mistäkin ja siihen tulee allergireakrioita, kerran tuli reaktiota aikalailla sen jälkeen kun olin testiin ostanut pycnogel kuoriuutegeeliä. Ei mikään mahdottomuus ettei siitä ois voinut tulla.


    • Anonyymi

      Minullakin tuli huomattava kutina kuoriuutteesta ja juomasta. Vielä toivoisin että pystyisin ottamaan muista syistä, pitää ehkä koittaa tosi paljon pienemmällä määrällä varovasti.

    • Anonyymi

      Olen mehiläisvahalle erittäin allerginen..ja sen myötä
      mänty ! -suopa..ja kuvioihin on tulleet mäkäräiset .
      Ehkä kuusi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      52
      1747
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      177
      1547
    3. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      1072
    4. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      9
      993
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      120
      921
    6. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      48
      799
    7. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      39
      778
    8. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      57
      654
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      54
      632
    10. Oletko joskus pieni ja haavoittuva

      vai oletko aina vahva, miltä aina vaikutat? Nainen, oletko koskaan väsynyt ja haavoilla? Yritätkö silti pitää julkisivua
      Ikävä
      51
      628
    Aihe