Peugeot 208 1.2 vm 2020

Anonyymi-ap

Hei!

Ostin tuossa vuosi sitten peugeot 208 puretech 1.2 ajettu 50t. Nyt ilmaantui jostain kun lyö tallan pohjaan moottoripaineen merkki valo ja kehoittaa autoa sammutamaan. Ei kuitenkaan vika ilmene muuten? onko muilla tullut vastaavaa vastaan? huollot tehty ajallaan ja öljyt myös ok. Ihmeellisesti öljyä valunut myös jäähdytysnesteisiin.

4

449

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pureteeki rulaa. Kovvaa ajoa vaan.

• Anonyymi

Hyvä aloitus vitsi. Voi tietenkin olla tottakin.

• Anonyymi

Pösö on surkea ranskalainen keksintö.

• Anonyymi

Puretec koneiden jakohihna on märkä ja öljykylvyssä. Idean ongelma liittyy, siihen ettei kaikki öljyt ole mitenkään yhdenmitallisia vaikutukseltaan hihnan kumimateriaalin suhteen.

Sama ilmiö on tuttu monella teollisuuden alalla , jossa on huomattu että tietyt öljyt esim. kovettavat sähköjohtojen eristeitä, degeneroivat koneiden ja laitteiden kumi ja muovi komponentteja sekä "syövät" tiivisteitä. Ymmärsin ap:n mainitseman oireen " moottoripaineen merkki valo" ongelman liittyvän öljynpainevalon syttymiseen kiihdytyksessä. Tämä johtuneen siitä, että väärä (jakohihnan kanssa epäyhteensopiva voiteluöljy) on irrottanut hihnasta kumipartikkeleja jotka tukkivat nyt öljypumpun imusihtiä ja voimakkaasti rajoittavat öljyn virtausta niin, että pumpun tuottama öljynpaine laskee ja öljynpaineen varoitus valo syttyy. Pidempään jatkuessaan tuolla OIRELLA voi olla IKÄVIÄ (lue: KALLIITA) seurauksia venttiilikoneiston kunnolle ja turboahtimen lakereiden kestolle. Sama jakohihna degeeroitumis ilmiö vaivaa myös FORD:n ecoboost koneita,, JOISSA JAKOHIHNA ON MYÖS ÖLJYKYLVYSSÄ.

Oireen aiheuttaja on minulle päivän selvä, mutta teenkin päivittäin töitä teollisuuden voiteluaineiden kanssa ja 30v vuoden kokemus alalta on opettanut niistä seikkoja, joita ei kaikista oppikirjoissa opeteta.

Kysymyksessä on "suunnittelu virhe", joka sisältää vakavan jakohihnan, venttiilikoneiston ja turboahtimen laakeroinnin vaurioitumisen riskin. Kaikki nuo mainitut vikaantumiskohteen ovat mallia TUTTI KAPUT ja sitten alkaa maahantuojan syyttävän sormen osoittaminen asiakkaan suuntaan, ET ole huoltanut autoasi virallisen huolto-ohjelman vaatimusten mukaan tai, että ainakin käytetty moottori öljy on ollut vääränlaista tai tyyppistä. Rehellisesti sanottuna, jos ja kun hihna on noin herkkä öljyn tyypille ja laadulle pitäisi siitä olla kissankokoisilla kirjaimilla huomautus ohjekirjassa öljy suosituksineen. (ja tähän ei mielestäni riitä maininta öljyn viskositeetistä ja API luokituksesta).

Eräs "Pösö" korjaamo oli itse huomannut löytäneensä jakohihnan kanssa yhteesopivan voiteluöljyn ja itse ylpeänä kertoikin siitä miten "ammattiataitoisia huoltajia he ovat"...? Itse en ollut kovin yllätynyt ilmiöstä ja sen vaikutuksista.

Maahantuojan tehtävä olisi jakaa tietoa autojen omistajille ja huoltajille ongelman juuri syistä ja rohkeasti todeta:" Että merkin XX öljyn YY on yhteensopiva autonne jakohihnan kanssa ja siksi suositamme käyttämään vain sitä."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      43
      3034
    2. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      508
      1887
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1860
    4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      75
      1521
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1464
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1348
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      25
      1300
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      80
      1249
    9. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      101
      1071
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1068
    Aihe