Peugeot 208 1.2 vm 2020

Anonyymi-ap

Hei!

Ostin tuossa vuosi sitten peugeot 208 puretech 1.2 ajettu 50t. Nyt ilmaantui jostain kun lyö tallan pohjaan moottoripaineen merkki valo ja kehoittaa autoa sammutamaan. Ei kuitenkaan vika ilmene muuten? onko muilla tullut vastaavaa vastaan? huollot tehty ajallaan ja öljyt myös ok. Ihmeellisesti öljyä valunut myös jäähdytysnesteisiin.

4

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pureteeki rulaa. Kovvaa ajoa vaan.

    • Anonyymi

      Hyvä aloitus vitsi. Voi tietenkin olla tottakin.

    • Anonyymi

      Pösö on surkea ranskalainen keksintö.

    • Anonyymi

      Puretec koneiden jakohihna on märkä ja öljykylvyssä. Idean ongelma liittyy, siihen ettei kaikki öljyt ole mitenkään yhdenmitallisia vaikutukseltaan hihnan kumimateriaalin suhteen.

      Sama ilmiö on tuttu monella teollisuuden alalla , jossa on huomattu että tietyt öljyt esim. kovettavat sähköjohtojen eristeitä, degeneroivat koneiden ja laitteiden kumi ja muovi komponentteja sekä "syövät" tiivisteitä. Ymmärsin ap:n mainitseman oireen " moottoripaineen merkki valo" ongelman liittyvän öljynpainevalon syttymiseen kiihdytyksessä. Tämä johtuneen siitä, että väärä (jakohihnan kanssa epäyhteensopiva voiteluöljy) on irrottanut hihnasta kumipartikkeleja jotka tukkivat nyt öljypumpun imusihtiä ja voimakkaasti rajoittavat öljyn virtausta niin, että pumpun tuottama öljynpaine laskee ja öljynpaineen varoitus valo syttyy. Pidempään jatkuessaan tuolla OIRELLA voi olla IKÄVIÄ (lue: KALLIITA) seurauksia venttiilikoneiston kunnolle ja turboahtimen lakereiden kestolle. Sama jakohihna degeeroitumis ilmiö vaivaa myös FORD:n ecoboost koneita,, JOISSA JAKOHIHNA ON MYÖS ÖLJYKYLVYSSÄ.

      Oireen aiheuttaja on minulle päivän selvä, mutta teenkin päivittäin töitä teollisuuden voiteluaineiden kanssa ja 30v vuoden kokemus alalta on opettanut niistä seikkoja, joita ei kaikista oppikirjoissa opeteta.

      Kysymyksessä on "suunnittelu virhe", joka sisältää vakavan jakohihnan, venttiilikoneiston ja turboahtimen laakeroinnin vaurioitumisen riskin. Kaikki nuo mainitut vikaantumiskohteen ovat mallia TUTTI KAPUT ja sitten alkaa maahantuojan syyttävän sormen osoittaminen asiakkaan suuntaan, ET ole huoltanut autoasi virallisen huolto-ohjelman vaatimusten mukaan tai, että ainakin käytetty moottori öljy on ollut vääränlaista tai tyyppistä. Rehellisesti sanottuna, jos ja kun hihna on noin herkkä öljyn tyypille ja laadulle pitäisi siitä olla kissankokoisilla kirjaimilla huomautus ohjekirjassa öljy suosituksineen. (ja tähän ei mielestäni riitä maininta öljyn viskositeetistä ja API luokituksesta).

      Eräs "Pösö" korjaamo oli itse huomannut löytäneensä jakohihnan kanssa yhteesopivan voiteluöljyn ja itse ylpeänä kertoikin siitä miten "ammattiataitoisia huoltajia he ovat"...? Itse en ollut kovin yllätynyt ilmiöstä ja sen vaikutuksista.

      Maahantuojan tehtävä olisi jakaa tietoa autojen omistajille ja huoltajille ongelman juuri syistä ja rohkeasti todeta:" Että merkin XX öljyn YY on yhteensopiva autonne jakohihnan kanssa ja siksi suositamme käyttämään vain sitä."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe