Kissan rauhoittaminen. Auttakaa!

Miru

Miten voisin rauhoittaa yöllä riehuvan kissani? Asumme kerrostalossa ja kissan riehumisesta lähtevä meteli häiritsee sekä minun, että naapurini yöunia. Kirjahyllystä lentävät tavarat pitävät aika kovaa meteliä. :(
Yleensä kissa nukkuu öisin, eikä pidä meteliä, mutta valoisat yöt saavat sen hieman leikkisäksi. Tällä menolla saamme häädön ja minä saan burn outin kun en saa nukuttua öisin.

7

3471

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä teen?

Ymmärän tunteesi, meillä sama vika. Toinen kissoista pitää öisin aikamoista meteliä.
      Yöllä on täysin mahdoton nukkua. Alussa kun kissa-neiti oli nuori ja ei ollut vielä leikattu, sen luonnon kutsun tavallaan ymmärsi. Sterilisaation jälkeen ollaan eletty monta monta rauhallista vuotta ilman mitään huutamista. Nyt se alkoi taas?! Konsertti on kestänyt reilut puoli vuotta, eläinlääkärissä käyty ja silleen. Eläinhoitaja sanoi että joskus leikkauksen yhteydessä kissoille saattaa jäädä palasia munasarjoista tai yms., joten se aktivoi kiimaaikoina hormoonit. Jos se on niin, eikö sitä voi millään hoitaa? Pitääkö leikata uudelleen? 8v.kissa? Eläinhoitaja ei ollut oikein kiinnostunut, kun kyselin, vastasi niukasti.

• Miru

Tuo ei varsinaisesti huuda, juoksee vain ympäri kämppää, kirjahyllyssä, sängyssä, parvekkeella... Ja tiputtaa kaiken matkansa varrella.
        Välillä kun on väsynyt ja vihainen, tulee käytettyä kovempi otteita ja siitä tulee vain minulle pahaa mieltä. En tiedä kuinka hyväksyttävää on ottaa kissaa niskasta kiinni ja painaa maahan, mutta sillä tavoin se ainakin rauhottuu. Olenko ihan kamala eläinrääkkääjä, jos teen näin?

• hirni
        Miru kirjoitti:

Tuo ei varsinaisesti huuda, juoksee vain ympäri kämppää, kirjahyllyssä, sängyssä, parvekkeella... Ja tiputtaa kaiken matkansa varrella.
        Välillä kun on väsynyt ja vihainen, tulee käytettyä kovempi otteita ja siitä tulee vain minulle pahaa mieltä. En tiedä kuinka hyväksyttävää on ottaa kissaa niskasta kiinni ja painaa maahan, mutta sillä tavoin se ainakin rauhottuu. Olenko ihan kamala eläinrääkkääjä, jos teen näin?

Et kuulosta eläinrääkkääjältä:)
        Itellekin tulee huono omatunto siitä jos suuttuu kissalle rangaistessaan sitä jostakin (koska olis parempi itse pysyä tyynenä ja kieltää rauhallisesti mutta päämärätietoisesti).
        Voit myös koittaa ottaa sen tiukasti syliin ja niskasta kiinni, ja vaikka peiton alle viereesi. monet kissat rauhottuu tällätavalla, koska pentuina ne vaistomaisesti jähmettyy paikoilleen emon ottaessa niitä niskasta.
        Kokeile sitä että aktivoit sitä päivällä paljon etkä anna nukkua pitkiä aikoja kerrallaan (siis montaa tuntia putkeen) vaan houkuttelet sen leikkimään. Ulkoilu valjaissa kuluttaa myös kissan energiaa.
        Kysymys on varmaan nyt lähinnä siitä että kissan "rytmi" pitää kääntää päinvastaiseksi: aktiivisuutta päivällä, nukkumista yöllä.
        Meillä oli aluksi vähän öistä mekastusta, mutta nykyään tuo menee joskus 10-11 nukkumaan ja nukkuu aika rauhallisesti koko yön. Käy tietysti syömässä ja saattaa jotain leikiskelläkin mutta en ole enää pitkään aikaan herännyt siihen. Välillä ongelmana on se että se herää aamulla ennen meitä ja huutaa että päästäkää nyt perkele jo parvekkeelle. Silloinkin jos emme nöuse se ennenpitkää luovuttaa ja käy takaisin nukkumaan. Se ei kai jaksa ihan hirveästi yksin olla aktiivinen, vaan kaipaa seuraa.

• minnali

Meillä kissa on nykyään öisin aika rauhallinen kun muutimme kaksioon, ja voimme sulkea kissan makuuhuoneen ulkopuolelle. Voithan siirtää kirjahyllystä kaikki putoavat tavarat pois? Sitten kun kissalla huomaa että kirjahyllyssä ei voikaan enää leikkiä, voit siirtää tavarat takaisin ja kissa on ainakin toivottavasti unohtanut kyseisen leikin. Jos metelöinti liittyy nimenomaan valoisiin öihin, hanki ikkunoihin pimentävät rullaverhot! Onko kissalla parvekkeelle meno mahdollisuutta? Me olemme verkoittaneet parvekkeen ja kissa voi kulkea parvekkeelle vapaasti öisin..

• Miru

Kissa ei varsinaisesti tahallaan tiputtele tavaroita kirjahyllystä. Se vain ei katso mihin menee ja vauhdilla kun hyppää kirjahyllyyn, tiputtaa aina jotain. Parvekkeelle pääsisi muuten, mutta onnistuu sielläkin pitämään niin hirveää meteliä, että olen alkanut sulkea oven yöksi, koska se meteli häiritsee naapureita vielä laajemmin.
        Tuo pösilö kun vielä heittäytyy ovia vastenkin, että saa enemmän ääntä aikaseksi.

• leiki senkanssa

kannattaa ennen nukkumaanmenoa väsyttää kissa uuvuksiin. eli leiki sen kanssa paljon varsinkin leikkejä missä saa juosta ympäriinsä. saattaa kissa väsähtää eikä enää jaksa riehua yöllä. toimii meillä!

• Miru

Joo, tuota voisikin kokeilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3073
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2735
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2345
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1949
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1547
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1390
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1361
    Aihe