Kuinka astma etenee

kissalla?

Meidän parivuotiaalla kissalla todettiin astma. Mitään hirvittävän vakavata ei vielä se ole, mutta hieman oli tukkoisuutta keukokanavissa. Nyt on pitkä kortisoonikuuri. Kuinka pian voisi olettaa, että tarvitahan taas uutta kuuria? Voiko tuollainen kertakuuri parantaa vuosiksi? Tai kokonaan?

11

16963

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elisant

Kissan astma on onneksi suhteellisen harvinainen tauti. Sen aiheuttaa allerginen reaktio hengitetyille allergeeneille. Oireet pahenevat usein rasitustilanteissa, esim. kissan leikkiessä, juostessa tai vaikkapa pelko tai stressi voi myös laukasta kohtauksen.

Astma ahtauttaa keuhkoputket ja keuhkomuutokset ovat mahdollisia ja ilmenevät varmasti vain röntgenkuvissa. Kissan oireilusta voi toki päätellä paljon. Astmaattisen kissan oireita ovat: vinkuva uloshengitys, hengitystievaikeudet, mahdollinen kuiva yskä ja kakominen. Astman hoito kuuluu eläinlääkärille ja sen täydellinen paraneminen on epätodennäköistä. Eli sairaus tulee seuraamaan tavalla tai toisella jossain muodossa kissaasi sen viimeisiin päiviin saakka. Oireita voidaan lievittää hyvällä hoidolla ja pitkiäkin aikoja saattaa mennä täysin oireettomana.

Astma tekee kissasta alttiimman muille sairauksille ja kissan yleiskuntoon ja käyttäytymiseen kannattaa kiinnittää tavallista enemmän huomiota. Esim. yskä, limaneritys, hengitystievaikeudet ja kuume ja mahdolliset tulehduskierteet saattavat muodostua ajoittain kissalle tavanomaisiksi. Näihin tulee suhtautua vakavasti ja kissaa käyttää eläinlääkärillä, josta se saa antibioottikuurin ja kortisoonikuurin joko piikkinä tai tablettimuodossa. Kortisooni pitkäaikaisessa käytössä saattaa vaatia puolestaan lääkityksen kissan vatsakalvojen turvaamiseksi, koska se syövyttää vatsan limakalvoja, aiheuttaa närästystä ja saattaa tehdä kissasta väsyneen ja ärtyisän. Kiinnitä myös huomiota kissan ruokavalioon ja sen ravintoarvoihin. Jos astma pahenee ja kissa joutuu jatkuvalle kortisoonilääkitykselle kuten oma kissani, niin eläinlääkäri määrää sille lisäravinteita ja rasvahappoja pitämään yllä yleiskuntoa ja tämä vaikuttaa suotuisasti myös karvan lähdön vähentymiseen.

Oma kissani saa jatkuvasti myös antibioottia suun kautta ja nesteenpoistolääkettä, koska nestettä poistetaan keuhkoista, joka puolestaan helpottaa kissan hengitystä.

Kissaa ei kannata leikityttää liian ankarasti vaan luottaa siihen, että se tietää oman kuntonsa ja oppii omat rajansa. Meillä esim. Laiska ei sairaana ja niinä päivinä kun sitä on jouduttu käyttämään kortisoonipiikillä, tee muuta kuin makoilee ja nukkuu, joilloin muut kissat antavat sen olla rauhassa. Omistaja oppiikin kissansa tavat ja olen huomannut, että esim. syksyisin kosteiden ilmojen aikaan ja talvella kovilla pakkasilla oma kissani oireilee eniten. Tällöin eläinlääkärin ohjeiden mukaan nostan kortisoonilääkitystä ja jos se ei auta niin käytän kissaani eläinlääkärillä kortisoonipiikillä.

Siisteyteen kannattaa kiinnittää myös erityistä huomiota ja jos sisällä on esim. poltettu se kannattaa lopettaa. Oma kissani oireilee liiallisestä pölystä, jonka vuoksi siivoan usein ja pidän kodin mahdollisimman pölyttömänä. Minulla on myös ilmanputsari, jonka olen huomannut auttavan Laiskaa. Vältän myös liiallisia hajusteita ja kissanhiekka on vaihdetty sellaiseen, joka ei pöllyä.

Näin siis oman kissani kohdalla, jolla on paha astma. Onneksi niitä on kuitenkin monen eri asteisia ja hyvällä hoidolla tilanne ei tällaiseksi pääse muodostumaankaan monenkaan kissan kohdalla. Omani on tullut minulle monen mutkan kautta eläinsuojeluyhdistyksestä ja se oli ollut jo pitkään hoitamatta, joten Laiskan taudinkuva on päässyt jo huonoksi. Hyvällä onnella ja astman pikaisella diagnosoinnilla kissallasi on varmasti paremmat mahdollisuudet viettää oireetonta elämää. Esim. äidilläni on kissa, jolla on myös todettu astma, mutta se ei ole tarvinnut elämässään kuin kerran kortisoonipiikin, ja sen jälkeen se on ollut jo vuosia täysin oireeton. Täytyy kuitenkin muistaa, että astma on tauti joka todennäköisesti ei koskaan kissalta kuten ei ihmiseltäkään kokonaan parane ja häviä pois. Sen kanssa voi kuitenkin elää ja pitää sen hyvällä hoidolla kurissa ja oireettomana. Ja viettää aivan yhtä laadukasta ja mukavaa elämää kuin muutkin.

Toivottavasti näistä oli apua.

Kurnauskisterveisin
      Minä, Laiska ja muut karvakorvat *hymy*

• mirri

Mun kissalla on todettu kanssa astma, joka oli ainakin aluksi lievä, mutta kortisoni ja antibioottipiikit ei auttaneet kissaani ja nyt se syö joka toinen päivä puolikkaan kortisonitabletin (välillä olen kokeillut et kuinka se pärjää vähemmälläkin). Mitään lisäravinteita ei ole kissalleni määrätty... Myös kissalleni voi tarvittaessa antaa avaavaa lääkettä.

Hoito yleensä auttaa, mutta astma ei parane. Oireeton se kyl voi olla mut edellisessä viestissä taisi ollakin kaikki oleellinen.

• Kissanimun

Hauska lukea ja kommentoida aihetta joka on omalla kissallani ajankotainen nyt, 10v myöhemmin..
      jos joku muukin lukee niin nykyään kissoja hoidetaan kuten ihmisiä astmapiipulla suoraan. Suihkaus annetaan esim babyhaler laitteella.
      paljon parempi tapa kuin rankat kortisonit.

• Moumoumou

Mun 10v katilla todettiin astma pari vuotta sitten. On peräisin huonoista oloista alunperin, joten kaikenlainen tarttuminen häneen saa aikaan hirvittävän taistelun. Siitä syystä yhdessä lääkärin kanssa todettiin, että on parasta käyttää kissa kortisonipiikillä aina oireiden ilmaantuessa, eli mahdollisimman vähän toisen härkkimistä. Näin ollaan päästy parhaassa tapauksessa 6kk ja huonoimmassa vain 1kk eteenpäin ilman uutta keikkaa.

Nyt olen alkanut harkitsemaan itse annettavaa kortisonilääkitystä kun piikillä ei olla viime aikoina pitkälle enää pötkitty. Koppaan meneminen on tappelun takana, lääkkeen ottaminen on tappelun takana mutta mistään hengitysmaskeista ei tämän yksilön kanssa tulisi yhtään mitään. Inhaler ei siis käy tämän kissan kanssa missään tapauksessa.
      Olen itsekin joutunut kortisonia käyttämään pitkiä aikoja ja tiedän ettei se ole mikään paras mahdollinen ratkaisu. Se on kuitenkin ainoa tässä tilanteessa toimiva.
      Olen myös vaihtanut kaikki pesuaineet allergiavapaiksi, olen pitänyt ilmankostutinta tarvittaessa päällä ja pyrkinyt imuroimaan tiuhemmin. Kaikki tämä on auttanut hieman, mutta ei merkittävästi.
      Huomenna olisi taas lääkäriaika ja jatkon miettiminen.
      Kissa on kuitenkin ihan hyvässä kunnossa muuten. Onneksi.
      Tsemppiä kaikille astmakisuille ja niiden henkilökunnalle <3

• kissanparhaaksi

paras kissalle on sen lopettaminen. kuitenkin olisi vielä pitkä elämä muuten kärsittävänä. aina se astma huonommaksi iän myötä menee.

• Anonyymi

Meillä 17-vuotias kissa,(rescue) joka on sairastanut astmaa viimeiset 10 vuotta. Eikä todellakaan vaikuta kärsivältä. Leikkii, syö ja kulkee perässä, eli on kovin seuran- ja huomionkipeä.
        Käytössä astmapiippu 2x päivässä.

Oireilee lähinnä syksyisin ja sitten talvisin, kun ilma on kovin kuivaa.
        Kävimme lääkärissä terveystarkastuksessa pari kk sitten. Kaikki veriarvot normaalit,keuhkot tyypilliset astmakissan keuhkot, mutta ei mitään hälyttävää.

• Anonyymi

Ärsyttää tämä ilmaisu "lopettaminen." Ei eläintä voi lopettaa. Ruoan syömisen tai television katselun tai vaikkapa tupakan polton voi lopettaa, mutta kun eläimen vie eläinlääkärille piikille, se on tappamista ei lopettamista. Lopettaminen on vain kiertoilmaisu, kun ei kehdata sanoa suoraan, että vein kissani tai koirani tapettavaksi. Sama juttu sodassa, puhuttiin aina, että sotilaat kaatuivat. Eivät he pelkästään kaatuneet, kyllä he kuolivat. Valitettavasti.

• Anonyymi

Parempi ilmaisu silti kuin taistelu syöpää vastaan.

• Anonyymi

miten kissan astma ilmenee, mun kissalla on sellasta krohinaa välillä?

• Anonyymi

Sama, omalla kissalla myös välillä rohinaa ja nieleskelyä lähinnä silloin kun kehrää. Muuten ei yski tai rohise normaalisti hengittäessä.

• Anonyymi

Voiko limainen yskä olla astman oire? Meillä kissa yskii silloin tällöin limaista yskää, mutta esim. hengityksen vinkunaa ei ole. Parasiitit, virukset ja muut tutkittu eläinlääkärillä, eikä ole löytynyt mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      81
      2820
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      296
      1635
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1537
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1371
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      401
      1349
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      396
      1273
    7. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1027
    8. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1009
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      864
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      254
      832
    Aihe