Valmetin sähköt

raktori

Tuossa kun latailin vanhan Valmet 565:n akkua, niin mieleeni tuli kysymys. Miksi näissä on runkoon, eikä niin kuin yleensä? Mitä hyötyä tästä on? Haittaa nyt se, että pitää aina muistaa tuo. Onko näissä kaikissa vanhoissa Valmeteissa ja muissakin merkeissä sama homma?

4

7572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuso-12

      Silloin 60-luvulla oli rungossa. MF-65 ainakin. Eikös silloin ollut Skodassa myös? Hämärä muistikuva.
      Tasavirtahan "kulkee" miinuksesta plussaan. Silloin kun napaisuudet "keksittiin" kuviteltiin sähkö kulkevan plussasta miinukseen. Silloin ei vielä tunnettu elektroneja.

      • mörkö

        Sähkö kulkee edelleen plussasta miinukseen vanhan sopimuksen mukaan ja elektronivirta miinuksesta plussaan.

        MF 65:ssa oli jo ainakin vuonna 1964 miinus-maadoitus. 4.192-koneilla olevista en tiedä varmaksi, mutta eikähän nekin ollu samoin. Plus-maadoitteiset oli lähinnä noita 6-voltin vekottimia, joista vietiin akku yöksi huilaamaan uuninpankolle lämpöseen kesät ja talvet.

        Eihän ne plussa ja miinus ole kuin potentiaaliero kahden navan välillä, mutta kun siihen on totutettu, että miinus on maissa ja plus on kuuma, niin vaikea on muuta mieltää.

        Oikeaoppisesti pitäisi olla samoin kuin rakennussähköistyksessä, eli olisi vaihetta vastaava kuuma karva ja kylmä nolla, suojamaa sitten erikseen. Miinus eli nolla kun vedetään maihin, niin säästetään paluuvirtajohdin ja saadaan aikaan pörinöitä ja omituisia maadoitusvikoja...


      • juuso-12
        mörkö kirjoitti:

        Sähkö kulkee edelleen plussasta miinukseen vanhan sopimuksen mukaan ja elektronivirta miinuksesta plussaan.

        MF 65:ssa oli jo ainakin vuonna 1964 miinus-maadoitus. 4.192-koneilla olevista en tiedä varmaksi, mutta eikähän nekin ollu samoin. Plus-maadoitteiset oli lähinnä noita 6-voltin vekottimia, joista vietiin akku yöksi huilaamaan uuninpankolle lämpöseen kesät ja talvet.

        Eihän ne plussa ja miinus ole kuin potentiaaliero kahden navan välillä, mutta kun siihen on totutettu, että miinus on maissa ja plus on kuuma, niin vaikea on muuta mieltää.

        Oikeaoppisesti pitäisi olla samoin kuin rakennussähköistyksessä, eli olisi vaihetta vastaava kuuma karva ja kylmä nolla, suojamaa sitten erikseen. Miinus eli nolla kun vedetään maihin, niin säästetään paluuvirtajohdin ja saadaan aikaan pörinöitä ja omituisia maadoitusvikoja...

        Tuossa oli 3146 cm3 kone eli juuri tuo 4.192. Plus maa, kaksi 6V akkua sarjassa. Ei niitä akkuja tarvinnut lämpimään viedä? Lohkolämmitin ja tarvittaessa akkulaturilla lataus. Alkuperäinen tasavirtalaturi ei oikein jaksanut pitää akkua varauksessa. Sitten myöhemmin vaihdettiin miinus maahan ja vaihtovirtalaturi. Nyt kesäkäytössä yksi n. 90Ah:n (12V) akku riittää ihan hyvin. Tuo "pikkulohko" on ns. MK-1, jonka tunnistaa vauhtipyörän kohdalla moottorin alapuolella olevasta "kiilapalsta". Ne 4.203 koneet ovat MK-2, joissa ei mitään ylimääräistä "palaa" ole rungossa.


    • Valmet361

      ..eli käännä akku ympäri ja tee siitä -maadotteinen, 361 vallussa toimii ainakin, laitoin auton tarvike vaihtovirtalaturin siihen ja käänsin akut, käy, kukkuu ja starttikin pelaa normaalisti ilman mitään muita muutoksia...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2258
    2. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1863
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1520
    4. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      23
      1507
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1234
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      181
      1167
    7. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1110
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      105
      1084
    9. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      932
    Aihe