rappusiivous(vinkkejä?)

minä

eli kaikenlaisia vinkkejä rappusiivouksesta!!! Olen tehnyt siivoustöitä 5 vuotta, mutta en kertaakaan rappusiivousta, joten iski pieni paniikki... Kuinka monta rappua yleensä on varattu, jos työaika on 8 tuntia??
Entäpä, kun työhön kuuluu myös saunatilat?

Vinkkejä vinkkejä!

12

10802

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raput

Nopeimmin selviät kun ylös mennessä moppaat tasanteet ja alas päin tullessa tulet naama edellä alas päin.Eli moppi kulkee edelläsi.

Saunat pestään yleensä kerran viikossa eikä siinä mitään ihmeitä ole.

Itse huomaat kyllä miten kannattaa siivota jotta ehdit sitten annetussa ajassa.

• moppityttö

Heips!
      Olen tehnyt rappusiivousta kahdessa talonyhtiössä jo kymmenen vuotta, aloitin jo yläasteella. Saunan siivoukseeni kuuluu lauteitten pesu, lattiat, seinät ja pukuhuoneitten lattioitten moppaus/pesu ja tietty vessa. Aikaa ei mene kuin puoli tuntia.

Moppaus onnistuu parhaitten niin kuuten edellinenkin kirjoittaja sanoi, että moppi edellä. Kun pesen lattioita, niin sitten menen ensin itse

• kurja mieli

rappuja olen siivonnut liki kymmenen vuotta ja vasta lähivuosina on talonyhtiön muutamat vanhat mummot alkaneet puhumaan työstäni pahaa selkäni takana. Eilen tulijopa yksi äkäinen mummo valittamaan ja huutamaan suoraa minulle. Helpostihan siinä lopukkaantuu, kun yrittää tehdä työnsä niin hyvin kuin vain välineillä ja ajan rajoissa pystyy.

Vanhat asukkaat kuvittelevat usein, että rappusiivoojan pitäisi jokakerta suorittaa lähes täydellinen suursiivous. Pitää vain itse pitää pää kylmänä ja tehdä niin kauan työtä, kun ei potkuja saa. Itse olen ottanut yhteyttä myös isännöitsijään ja selvittänyt tilanteen.

• kokemuksen rintaääni

Rappusiivouksiin ryhtyvän on hyvä tietää seuraava asia,on hyviä taloyhtiöitä ja on huonoja taloyhtiöitä.
        Aina ei siivooja voi ottaa omaan nahkaansa jos työ tuntuu menevänkin toisten mielestä ala-arvoisesti.Kuten muissakin siivous kohteissa kuten toimistosiivoukset ym. on suurin merkitys sillä millainen yhteisö on ja miten he yleensä suhtautuvat siivoajan ammattiin,onko siivoaja heille päivän pompottelun aihe ja egon nostatuksen väline.
        Esimerkki rappusiivouksesta:"Aloitin erään itä-helsinkiläisen taloyhtiön rappusiivoajana,edellinen mies siivoaja oli jäänyt eläkkeelle,ja oli tullut vuosien mittaan talon väelle tutuksi,sainkin häneltä opastuksen ja mieleeni jäi aika vähättelevä piirre miten siivoaa kunhan jotenkin hommat käy läpi.
        Tämä eläke ukko oli käyttänyt pari tuntia 4rapun siivouksiin aina kerralla,pyyhinyt mennessään kuten hän sanoi...Minulle jäi oikein hyvä kuva työstä ja talon asukkaista,etenkin isännöitsijästä joka vaikuttu mukavalta mieheltä.
        Otin työn tosissaan ja siivoilin niin hyvin kuin osasin,aikaa kului tosin reippaasti se mitä eläkeukko oli sanonut,ja kyllähän sen näki ettei raput ollet hyvässä kunnossa,eli sain painaa tupla päivää saadakseni tehtyä raput sellaiseen kuntoon jotta niitä pystyisi siivoamalla 2 x viikossa ylläpitämään.
        Ajattelin että sittenhän se helpottaa...,soittelin viikottain isännöitsijälle onko kaikki hyvin,hän vakuutti että kaikki on oikein hyvin ja raput kiiltää...
        Meni pari kuukautta kun mennessäni siivoamaan näin ns.torikokouksen talon pihalla,talon mummelit jutteli keskenään ja minut nähdessäni käänsivät selkänsä.Ajattelin että onkohan nyt kyse minun mustamaalaamisesta.
        Sainkin heti samana iltana soiton isännöitsijältä että siivouksestani on valitettu,olin muka kävellyt vaan raput läpi eikä lattioita oltu kostealla pyyhitty.
        Pyysin isännöitsijää katsomaan seuraavalla kerralla kun siivosin,hän ei tullut.
        Sain taas soiton että olin kävellyt raput läpi,eli viimeisen varoituksen.
        No nyt isännöitsijä sitten saapui katsomaan siivous jälkeäni ja sanoi että oikein hyvää työtä.
        Mutta sain taas valituksen,samasta syystä.Lopulta otin asioista selvää kuka valittaa,ja sainkin selvän.Talon kaksi vanhusta,mummot kyttäsi ovisilmästä kun siivoilin,ja kun poistuin soittivat heti valituksen.Edessä päin jos kohdattiin nämä kyseiset mummot tervehtivät ja aina totesivat että tulepas taas niin puhdasta jälkeä että..
        Mutta valitus kierre jatkui,mummelit puhuivat talon asukkaita valituskirjelmään siivouksen huonosta laadusta,ja sainkin sitten irtisanomisen.Tästä kiukusteena soitin tällä valitusten alkuunpanijalle ja kysyin ihan ystävällisesti että mitä tein väärin,Mummo sanoi kiljumalla että hän on ollut ennen siivousfirman omistaja ja tietää miten raput pitää siivota,kerroin että olitte väittänyt etten edes siivoa,johon mummo puolustautui että olette pilanneet lattiat pesemällä likaisella vedellä,levitelleet kuravettä edes takaisin ym.
        Totuus ja yhteenveto oli se että olin maailman tyytyväisin kun pääsin tästä taloyhtiöstä eroon,eikä siivouksella tai sen tasolla ollut mitään merkitystä potkuihini,kun mummelit eivät pitäneet naamastani ja halusivat saada elämäänsä jännitystä ja säpinää päättivät savustaa siivojan pois,isännöitsijä oli niin vellihousu ettei halunnut ottaa asiaan kantaa,tai taloyhtiön päätökselle ei voinut mitään.
        Kuulin jälkeenpäin että kyseisessä taloyhtiössä on nyt sellainen siivoaja joka tosiaan kävelee raput läpi jos edes käy paikalla..,mutta mummot on tyytyväisiä..,ainakin jonkun aikaa.
        Vinkki,jos huomaat valituksia tai torikokouksia alkavan syntyä aiheetta,lopeta leikki siihen..,säästyt paljolta mielipahalta,KOSKA aina siivoustyöllä ei ole merkitystä,ikävä yrittäjänä sanoa näin mutta se on totuus,puolustajia ei yleensä siivoajalle löydy,ne ovat hiljaa kun aktiiviset alkavat valittaa.

• t0m1
        kokemuksen rintaääni kirjoitti:

Rappusiivouksiin ryhtyvän on hyvä tietää seuraava asia,on hyviä taloyhtiöitä ja on huonoja taloyhtiöitä.
        Aina ei siivooja voi ottaa omaan nahkaansa jos työ tuntuu menevänkin toisten mielestä ala-arvoisesti.Kuten muissakin siivous kohteissa kuten toimistosiivoukset ym. on suurin merkitys sillä millainen yhteisö on ja miten he yleensä suhtautuvat siivoajan ammattiin,onko siivoaja heille päivän pompottelun aihe ja egon nostatuksen väline.
        Esimerkki rappusiivouksesta:"Aloitin erään itä-helsinkiläisen taloyhtiön rappusiivoajana,edellinen mies siivoaja oli jäänyt eläkkeelle,ja oli tullut vuosien mittaan talon väelle tutuksi,sainkin häneltä opastuksen ja mieleeni jäi aika vähättelevä piirre miten siivoaa kunhan jotenkin hommat käy läpi.
        Tämä eläke ukko oli käyttänyt pari tuntia 4rapun siivouksiin aina kerralla,pyyhinyt mennessään kuten hän sanoi...Minulle jäi oikein hyvä kuva työstä ja talon asukkaista,etenkin isännöitsijästä joka vaikuttu mukavalta mieheltä.
        Otin työn tosissaan ja siivoilin niin hyvin kuin osasin,aikaa kului tosin reippaasti se mitä eläkeukko oli sanonut,ja kyllähän sen näki ettei raput ollet hyvässä kunnossa,eli sain painaa tupla päivää saadakseni tehtyä raput sellaiseen kuntoon jotta niitä pystyisi siivoamalla 2 x viikossa ylläpitämään.
        Ajattelin että sittenhän se helpottaa...,soittelin viikottain isännöitsijälle onko kaikki hyvin,hän vakuutti että kaikki on oikein hyvin ja raput kiiltää...
        Meni pari kuukautta kun mennessäni siivoamaan näin ns.torikokouksen talon pihalla,talon mummelit jutteli keskenään ja minut nähdessäni käänsivät selkänsä.Ajattelin että onkohan nyt kyse minun mustamaalaamisesta.
        Sainkin heti samana iltana soiton isännöitsijältä että siivouksestani on valitettu,olin muka kävellyt vaan raput läpi eikä lattioita oltu kostealla pyyhitty.
        Pyysin isännöitsijää katsomaan seuraavalla kerralla kun siivosin,hän ei tullut.
        Sain taas soiton että olin kävellyt raput läpi,eli viimeisen varoituksen.
        No nyt isännöitsijä sitten saapui katsomaan siivous jälkeäni ja sanoi että oikein hyvää työtä.
        Mutta sain taas valituksen,samasta syystä.Lopulta otin asioista selvää kuka valittaa,ja sainkin selvän.Talon kaksi vanhusta,mummot kyttäsi ovisilmästä kun siivoilin,ja kun poistuin soittivat heti valituksen.Edessä päin jos kohdattiin nämä kyseiset mummot tervehtivät ja aina totesivat että tulepas taas niin puhdasta jälkeä että..
        Mutta valitus kierre jatkui,mummelit puhuivat talon asukkaita valituskirjelmään siivouksen huonosta laadusta,ja sainkin sitten irtisanomisen.Tästä kiukusteena soitin tällä valitusten alkuunpanijalle ja kysyin ihan ystävällisesti että mitä tein väärin,Mummo sanoi kiljumalla että hän on ollut ennen siivousfirman omistaja ja tietää miten raput pitää siivota,kerroin että olitte väittänyt etten edes siivoa,johon mummo puolustautui että olette pilanneet lattiat pesemällä likaisella vedellä,levitelleet kuravettä edes takaisin ym.
        Totuus ja yhteenveto oli se että olin maailman tyytyväisin kun pääsin tästä taloyhtiöstä eroon,eikä siivouksella tai sen tasolla ollut mitään merkitystä potkuihini,kun mummelit eivät pitäneet naamastani ja halusivat saada elämäänsä jännitystä ja säpinää päättivät savustaa siivojan pois,isännöitsijä oli niin vellihousu ettei halunnut ottaa asiaan kantaa,tai taloyhtiön päätökselle ei voinut mitään.
        Kuulin jälkeenpäin että kyseisessä taloyhtiössä on nyt sellainen siivoaja joka tosiaan kävelee raput läpi jos edes käy paikalla..,mutta mummot on tyytyväisiä..,ainakin jonkun aikaa.
        Vinkki,jos huomaat valituksia tai torikokouksia alkavan syntyä aiheetta,lopeta leikki siihen..,säästyt paljolta mielipahalta,KOSKA aina siivoustyöllä ei ole merkitystä,ikävä yrittäjänä sanoa näin mutta se on totuus,puolustajia ei yleensä siivoajalle löydy,ne ovat hiljaa kun aktiiviset alkavat valittaa.

Aivan tuttu juttu. Talvella työskentelin siivoojana/huoltomiehenä Helsingin keskustassa. Siellä asui eräässä talossa ihan kilipää akka joka soitteli päivystäjälle viikonloppu iltaisin ajankuluksi ja valitti ettei olut kukaan muka siivonnut (raput mopataan 2 kertaa vk) Työnjohtaja oli työhöni tyytyväinen ja varoitteli jo kun aloitin firmassa työt ko. kilari mummelista. Loppujen lopuksi mummeli oli ilmeisesti saanut pistettyä alulle yhtiökokouksen jossa käsiteltii huoltoyhtiön vaihtamista huonon työtuloksen vuoksi. Asialle nauroivat kyllä lähes kaikki talon asukkaat.

• kytätty

kiva kuulla etten ole ainoa joka on moista kyttäämistä joutunut kokemaan..osaako täällä joku sanoa onko ihan laillista että taloyhtiö haluaa että siivoukset merkitään joka käyntikerralla vihkoon?? pitäisi siis merkata kaikki moppaukset, ikkunalasien ja kaiteiden pyyhkimiset, varastojen yms siivoukset, eriteltynä päivämäärineen.
      olin aikani täyttelemättä kyseistä kyttäysvihkoa kun taloyhtiön hallituksen kyttäysmummo oli kirjoittanut kissan kokoisilla kirjaimilla huutaen että ne siivoukset on merkittävä. laitoin kuitenkin listan muodossa mitä teen viikoittain ja mitä kuukausittain että voisivat sieltä katsoa mitä milloinkin tehdään mutta sekään ei riitä, mummo huutaa rapussa vihkosta aina vastaan tullessaan.
      alkaa jo epätoivo iskeä moisen kyttäyksen vuoksi, naurettavaa touhua. siivouksen laadussa ei kuitenkaan pitäisi olla moitittavaa, tai siitä ei ole ainakaan valitettu..

• Saunanpesukin

Hei! Meillä ns. eli yrityksellä jossa olen duunissa, tehään kuittilomakkeille erittelyt, kellonaikoineen, itse työn erittely, käynyt siivooja jne oleelliset tiedot. Toinen kappale lähtee laskutettavalle taholle, toinen jää pomon kirjanpitoon, ja vertailuksi työntekijän ilmoittamiin työtunteihin nähden. Toimii!
        Tehään teollisuuden, koti- rappu- ja kaikenlaista muuta siivousta, pomolla myös muuta yritystoimintaa.
        Kotisiivouksissa ja, tehdyt työt ihan vastaavasti- Asiakas voi näin toimia niin, että jos haluaa ettei jotain tehdä tai sijaan muuta, niin vaikka jättää viestin, kilauttaa, tai ilmoittaa minkä muutoksen haluaa- siinäkin mielessä ok. Ja satunnaisissa keikoissa sovitaan aluksi ihan tarkalleen, mitä/miten tehdään. Osa tilaa sitten mielellään uudelleen, jostainhan sekin kertoo.

On meilläkin yksi... Ihmiset mieltävät että kahdesti vko muka tehdään iso siivous, taloyhtiö ostaa kuiteskin yhden kunnon, ja yhden ns. tarkistussiivouksen per vko.

• ex porrassiivooja

En tiedä onko laillista, mutta kuulostaa niin tutulta, että!!! Samoin kun koko viestiketju. Olin ennen rappusiivoojana ja kaikki edellä tulleet asiat on tullut koettua, enkä taatusti enää kaipaa siihen hommaan, vaikka omalla tapaa se oli kivaa ja vapaata, mutta nuo kyttääjät joille pitäisi laittaa ylös milloin mitäkin olet tehnyt, että sitten osaisi mennä oikein nuohoamaan ne paikat ja etsimään mistä keksisi valittaa. Rapussa kohdatessa oltiin niin ystävällisä, mutta kun tiesi siivoojan poistuvan oli kiire etsiä mistä pääsee sanomaan olisiko johonkin jäänyt pölyä yms. Missä töissä olen ollutkin niin olen aina saanut kunnon työntekijän maineen ja saanut "arvostusta", mutta silti nuo kyttääjät saavat aikaan sen, että se syö itsetunnon. Sain tarpeekseni ja sanoin itse itseni irti enkä päivääkään ole katunut!

• ent. rappusiivooja

Mä olin rappusiivooja ja mulle oli varattu 2 tuntia aikaa ja rappukäytäviä oli siinä ajassa siivottava 8 kpl.. Oli aikamoista kiirettä..

• kokemusta omaava

Rappusiivous oli ainaki mun entisessä työpaikassa aika kiireistä.. 8 porraskäytävää ja 2 tuntia aikaa. Lisäksi saunat pestiin kerran viikossa,3 saunaa ja 2 tuntia aikaa.

• eop1

Rappusiivoojana olen ollut 13vuotta ja samoja taloja ollut melkein koko ajan.
      Siivouksessa on tärkeintä puhua ihmisille ystävällisesti, kysellä kuulumiset, muistaa koiran nimi ja silittää sitä.

Aina välillä kannattaa laittaa ilmoitustaululle lappu, että nyt tehdään suursiivousta, välttäkää kulkemista. Silloin rapussa kannattaa olla monta tuntia ja olla tekevinään jotain ihmeellistä.

• Ovikyylä

Ja niin kovin tutulta kuulostaa. Itse olen siivoillut ja niellyt paskapuheita kymmenisen vuotta. Toisille se rappu ja rapun liikkeet ovat koko elämä. Muilla on oikea elämä.
      Kyllä ne vinkuja mummot on yksi toisensa perään lähtenyt katselemaan maailmaa pilvenreunalta ja HYVÄ NIIN. Mahdetaanko ketään muuta haukkua/arvostella niin paljon työssään kun siivooja.. tuskin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      141
      7939
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2061
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2000
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      960
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      832
    Aihe