Eräoppaaksiko?

Ram.

Tuossa jo aiemmin kyseli joku noista koulutus paikoista. Niitä kyllä löytynee pitkin Suomea, mutta.

Kuinka on sitten varsinaisen työllistymisen kanssa?

Ilmeisesti alalle suuntautuneet ovat pääasiassa oman matkailuyrityksen suunnittelioita, vai onko muita mahdollisuuksia? Tästä olisi mukava kuulla jo koulutuksen hankkinelta kokemuksia.

Ilmeisestikään työvoimaministeriön kursseista ei löydy vielä eräopas koulutusta? Eli mihinkään oppisopimus koulutukseen ilmeiseti ei ole mahdollisuuksia, vai kuinka?

9

6363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jesse Jeesiö

      Jos puhut hyvin monia kieliä ja olet työajoista piittaamaton, töitä löytyy taatusti ainakin lapista ja ulkomailta.

    • Tiia

      ... totta on,että koulutuspaikkoja löytyy pilvin pimein. Sinun on syytä kuitenkin tarkkaan miettiä jo ennen koulutukseen hakeutumista - millä alueella haluaisit toimia? Jos nimittäin valitset jonkin eteläisemmässä Suomessa olevan koulun, et välttämättä saa kovin hyviä valmiuksia toimia esim. Lapissa. Eli jos aikomuksenasi on toimia Lapissa eräoppaana niin suosittelen jotakin koulua Lapissa.. Itse valmistuin tänä keväänä Luontoyrittäjäksi (eli eräoppaaksi) Saamelaisalueen koulutuskeskuksesta Inarista. Sakk:ssa on oman 3 vuoden koululinjani lisäksi vuoden kestävä Erä- ja luonto-opas-koulutus, joka antaa valmiudet toimia eräoppaana erityisesti Ylälapin alueella eli alueella Sodankylä-Inarin kunta-Utsjoki. Muonion suunnalla on oma koulunsa jne.
      Eikä tarvitse ryhtyä yrittäjäksi!! Päinvastoin, esim. Saariselällä pärjää vallan mainiosti kun tekee töitä muille. Eräopas- ja ohjelmapalvelufirmoja on tosi monta, melkein suosittelen ennemmin vain työskentelyä muille ensin...

      Tässä omia kokemuksia...
      -Tiia

      • .. minne mie oon menossa kans nyt ihankohtajust!!


    • Nimetön

      Kurussa oli ainakin voi olla vieläkin suomen ainoa kansainvälisen eräopastutkinto kurssi

      • diefenbaker

        Monella koulutukseen hakeutuvalla on hieman ruusuinen kuva sekä alan työtehtävistä että työllistymisestä. Koulutuskin sinänsä voi olla laadukasta ja mielekästä, mutta se ei välttämättä anna valmiuksia todelliseen työhön. Kärjistettynä koulutuksessa keskitytään vispilän tekemiseen luonnon antimista tai muuhun vastaavaaan kun taas työssä pitäisi pystyä hallitsemaan satapäistä taiwanilaisryhmää moottorikelkkasafarilla.

        (Valitettavasti) ainakin Lapissa suurin osa kurssilaisista työllistyy motorisoituja ohjelmapalveluja tarjoaviin yrityksiin. Perustaidot yksinkertaistettuna ovat: hyvät sosiaaliset taidot, sujuva englanti, yleissivistys, ryhmänhallinta, esiintyminen ja organisointikyky. Kelkkailusta on hyvä tietää vähän, mutta riittävän taidon oppii yleensä muutamassa päivässä.

        Töitä riittää joulukuun alusta hyvällä säkällä huhtikuun loppuun. Kesällä töitä ei ole kuin muutamalle hengelle - suurin osa on kortistossa tai tekee muita töitä. Touko-kesäkuussa töitä voi tosin olla Etelä-Suomessa tarjolla. Alalle tuli työehtosopimus voimaan viime marraskuussa. Lisää tietoja PAMista.

        Jos haluatte tietää jotain lisää niin kysykää. En jaksa nyt enempää runoilla. Ai niin, kyllä kait kursseja on myös työllisyyspohjalta ja oppisopimuskoulutuksena.


    • Anonyymi

      lähe sie tyttö eräileen mun kans opastan kaikes kivas

    • Anonyymi

      "Eräopas" on oikeastaan väärä nimitys ammatille Suomessa. Täällä se tarkoittaa jotain ruoka/viihde/askarteluohjaajaa joka vie porukan moottorikelkalla ruokailemaan muutaman kilometrin päähän valmiilla reitillä. Eihän siinä mitään vikaa ole, mutta se nimitys on ihan väärä. Itse olen sellainen "........", mutta teen vain satunnaisia keikkoja ja erätouhut vapaa-ajalla.

    • Anonyymi

      Erämaa opas koulutus Outdoor academy Kvarnen Kruunupyyssä oli ainakin rahojen tuhlausta. Koulutusta ei periaatteessa ole, opettajat entisiä oppilaita jotka istuvat kännykkä kädessä ja olutta juomassa. Jos jotain kysyi niin sai aina vastauksen että se ja se tulee sitten myöhemmin. Kuin ala astelaisten päiväretki metsässä. Moni lopetti, kuten minäkin.

      • Anonyymi

        Sehän on tunnetusti huijaus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5896
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2536
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1785
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe