maistui aivan taivaalliselta tänä päivänä.
Miten voikin näin vaatimaton,helposti valmistuva ja vatsan täyttävä olla niin hyvää.
No sehän on uudet perunat ja tällä kertaa lasimestrin silli ja vielä nokare voita.
En olisi vaihtanut isoon pihviinkään tätä nautintoa.
Silläkin uhalla,että nyt koko lopun päivää juon,ja olen pöhöksissä,liiasta juomisesta.
Sipulimaito(kermaa tippa)olisi kruunannut nautinnon,mutta oli niin kiire syömään,että en malttanut tehdä.
Arvatkaapas mikä
23
4611
Vastaukset
- Heikki
hyvän vinkin kahvipirtin emänältä, lähdenkin heti kauppareissulle.
- Kkkkkkkk
Minä lähden heti maasta kaivaan ja peukalon pään kokoset maitoon ja namn.....
- Leny
Terveisiä torilta.Ostin minäkin yhden uuden sillin. Se on minullakin niin, että hyvin vähän arvaan silliä syödä sen turvotuksen vuoksi. Eikä verenpainekaan siitä hyvää tykkää. Mutta suu tykkäisi. Pitänee osa laittaa etikka-sipuli liemeen ja napsia sitä sitten vähän kerrallaan. Kerrotko sipulimaidosta. Keitetäänkö sipulit maidossa, maustetaanko muulla kuin kermalla?
Sipulit vain pienitää silpuksi ja kupinpohjalle sipulit,vähän suolaa ja kermamaitoa.
Sitten sekoitus ja haarukkaan perunapala ja kastetaan maidossa ,sipulia "onkien",tämäkin on niitä uusien perunoiden kanssa nautittavia maku elämyksiä.
Unohtuva herkku,jossakin savon maaseuduilla vielä paljonkin tykätty ja minä ,joka etsin näitä vanhoja makuja ,pidän tästäkin.Kokeilkaapa.- mummi.888
SkillaN kirjoitti:
Sipulit vain pienitää silpuksi ja kupinpohjalle sipulit,vähän suolaa ja kermamaitoa.
Sitten sekoitus ja haarukkaan perunapala ja kastetaan maidossa ,sipulia "onkien",tämäkin on niitä uusien perunoiden kanssa nautittavia maku elämyksiä.
Unohtuva herkku,jossakin savon maaseuduilla vielä paljonkin tykätty ja minä ,joka etsin näitä vanhoja makuja ,pidän tästäkin.Kokeilkaapa.kyllä meillä äiti kiehautti sen sipulimaidon hyvvee oli.Minulla on myös kesäherkkua,itse suolattuja neulamuikkuja ja uusia perunoita nami nami.
- Trina
SkillaN kirjoitti:
Unohtuva herkku,jossakin savon maaseuduilla vielä paljonkin tykätty ja minä ,joka etsin näitä vanhoja makuja ,pidän tästäkin.Kokeilkaapa.uudet perunat syötiin.
Tulipa äiti mieleen. En ole harrastanut omassa
kodisssani tuota perinteistä herkkua. Liekö
syynä se, että lapset ei aikoinaan hyväksyneet
raakaa sipulia. Näin ollen se on jäänyt unholaan.
Kermaviili tillin ja ruohosipulin kanssa on
ollut oiva korvike.
Hyvää yötä vain kaikille. Lähden katsomaan, ovatko
kesävieraani jo untenmailla.
- Leny
Niin että Sinä kastat uudet perunat siihen. Minä luulin ensin, että puhuit jostain sipulimaito juomasta. Minäkin olen taas kastanut uusia perunoita kermaan, mutta siinä on ollut vain ripaus suolaa. Jaa että sipuli antaa hyvän lisän. Pitää maistaa.
on syödä uusien perunoitten kanssa erilaisia sillejä ja kermaviiliä/ruohosipulia kananmunia.
Sillivadilla voi tarjota myös punasipulia.
Muistan että meillä kotona oli tuota sipulimaitoa tai sitten voita ensimmäisten uusien perunoitten kanssa, mutta ei koskaan kermaviiliä. Sen tavan olen oppinut täällä Ruotsissa.- eltk
nuo uudet perunat, en vielä ole ostanut, vasta sitten kun tulee siiklit myyntiin. Niitä syö alkuun vaikka kuinka paljon, ei paljon lisukkeita tarvi.
- Leny
Että Sinä vinkin annoit. Nyt on nautittu silliä ja uusia perunoita sipulikerman kanssa. Täys on ku Turusen pyssy. NAM - Röyhh !!! :-P)
- Leny
Oli hyvää silliä, mutta niin peijakkaasti janotti illalla. Ajattelin, että nyt saa yöllä vessassa ravata, mutta vielä mitä, ei kertaakaan. Aamulla kun katsoin peilistä, niin pöhöttyneen näköinen akka sieltä minua katseli. No kyllä ne päivän aikana pöhötykset laskee,toivottavasti. Vai ottaisko pari koivunlehtipuristetta.
kun en juonut yhtään enemmän ,vaikka monta palaa silliä popsin,olisko niin ,kun on kuuma tarvitseee määrätyn määrän suolaakin.
Täällä savon puolessa oli eilen tosi helle,ukkonen kävi ja nyt sitten ilma viileämpää.
Ei nyt himota sillikään,ei sitä määrättömästi halua.- Leny
SkillaN kirjoitti:
kun en juonut yhtään enemmän ,vaikka monta palaa silliä popsin,olisko niin ,kun on kuuma tarvitseee määrätyn määrän suolaakin.
Täällä savon puolessa oli eilen tosi helle,ukkonen kävi ja nyt sitten ilma viileämpää.
Ei nyt himota sillikään,ei sitä määrättömästi halua.Eilen oli puhetta sillistä. Nyt olen saanut siitä tarpeekseni. Jämät siitä eilisestä kokonaisesta sillistä tuhosin tänään, joten nyt mulle piisasi. On olo kuin tönkkösuolatulla. Huomenna pitänee siiryä noihin kevytkeittoihin. Luulen, että otan pakkasesta Apetitin vihannessosekeiton ja näin kevennän.
Leny kirjoitti:
Eilen oli puhetta sillistä. Nyt olen saanut siitä tarpeekseni. Jämät siitä eilisestä kokonaisesta sillistä tuhosin tänään, joten nyt mulle piisasi. On olo kuin tönkkösuolatulla. Huomenna pitänee siiryä noihin kevytkeittoihin. Luulen, että otan pakkasesta Apetitin vihannessosekeiton ja näin kevennän.
ihana,kun ei tarvitse syödä silliä joka päivä.
Ehkä jo jouluna jossakin muodossa maistuu,esimerkiksi sinappisilli.
Kyllähän sitä kesän mittaankin tulee varmaan syötyä,mutta ei ole enää mielitekoa.
rupesi tekemään mieli kaalisoppaa.
Kaali on kyllä unkarilaista,samoin porkkanat,mutta perunat kotimaisia,vanhoja,koska mielestäni ne maistuvat keitossa paremmalta,kuin uudet.
Sianliha nyt on sitten kotimaista,sellaista lihaista,rasvaakin pitää vähän olla.
Tuliko vesi kielelle toisille,on muuten kumma miten juohtuu joku himo(ruuan) mieleen,maitokaali sitten, kun on kotimaiset raakaaineet.- Leny
Meikäläinen yritti aloittaa taannoin keskustelua ruoasta, mutta yksikö siihen kohteliaisuuttaan vastasi. Kyllä mää arvasin, että se oikeesti mieleinen puheen aihe olisi. Se maitokaali on helppo tehdä. Nyt kun saa kotimaistakin uutta kaalia. Minä en arvaa sitä unkarilaista kaalia enää ostaa, kun viimeksi ostin maistui haisi ihan ummehtuneelta navetalta.
Leny kirjoitti:
Meikäläinen yritti aloittaa taannoin keskustelua ruoasta, mutta yksikö siihen kohteliaisuuttaan vastasi. Kyllä mää arvasin, että se oikeesti mieleinen puheen aihe olisi. Se maitokaali on helppo tehdä. Nyt kun saa kotimaistakin uutta kaalia. Minä en arvaa sitä unkarilaista kaalia enää ostaa, kun viimeksi ostin maistui haisi ihan ummehtuneelta navetalta.
näinköhän menee keitto pilalle.
Täällä kaupoissa ei ole kotimaista kaalia,pitänee käydä torilta katsomassa.
Maitokaali on helppo tehdä ja ei LIHOTA.
perinneruokaa, tai joka juhannus toistuvaa tapaa.
Minä teen juhannuksena(toki myös muulloin) ohrarieskan savolaisittain.
Olen varmaan ohjeen jo kertonut monta kertaa,mutta aina uusia joukkoon tulee joten:
Ostan litran piimää,laitan rikottuja orraryynejä piimän sekaan,litraan noin kaksi-kolme kupillista,annan yön turvota,aamulla laitan suolan,pari kananmunaa ja jos sakeus ei tyydytä vähän vehnäjauhoja.
Ruskistan uunipannussa voita(en laita leivinpaperia)voitelen tai siis valuttelen rasvaa joka nurkkaan pannulla ja kaadan puuromaisen seoksen pannulle ja noin puoli tunti a 200 asteisessa uunissa,kaunis ruskettunut rieska on syötävää.
Leikattua sen saa paremmin vähän jäähtyneenä,voita päälle ja piimää jossakin muodossa (kokkelipiimä savon perinne)ilmaherruus on taattu;))DD
Oiva iltapala.
Grilliluut on kivoja naposteltavia illan mittaan,vaihtoehto makkaralle.
Nykyään löytyy lihaisia kylkiluita lihatiskeiltä.
Hyvää seuraa,eipä siinä paljon muuta tarvitse juhannus aaton ruuaksi.
Hyvää viiniä seurustelujuomaksi ,seuraa onkin jo vaikeampaa luvata.lanttukeittoa.
Minä kokeilin,tein lanttukukkoja ja keitin ison kattilan lanttu siivuja.
Näytti että lanttuja tuli liika,joten ajattelin kokeilla keitoa.
Kaadoin keitinveden lantuissta pois,siis astiaan ja survoin tähteelle jääneet (kukoista)lantut Bamixsilla ja kaadoin limen sekaan ja laitoin suolan,ja vähän kermaa,voi miten hyvää kokeilkaa.
Maistuu vaikka tuon ohrarieskan kanssa,juhannusillan istujaisissa.
Kokon loimuntaa kaikille.- Leny
SkillaN kirjoitti:
lanttukeittoa.
Minä kokeilin,tein lanttukukkoja ja keitin ison kattilan lanttu siivuja.
Näytti että lanttuja tuli liika,joten ajattelin kokeilla keitoa.
Kaadoin keitinveden lantuissta pois,siis astiaan ja survoin tähteelle jääneet (kukoista)lantut Bamixsilla ja kaadoin limen sekaan ja laitoin suolan,ja vähän kermaa,voi miten hyvää kokeilkaa.
Maistuu vaikka tuon ohrarieskan kanssa,juhannusillan istujaisissa.
Kokon loimuntaa kaikille.Tuli taas äitimuori mieleen tuosta lanttukukosta. Voisitko kertoa miten Sinä teet sen. Äitini teki ruistaikinasta levyn ja täytti toisen puolen levystä lanttusuikaleilla n. 2 cm paksuudelta ja käänsi toisen puolen kanneksi. Lanttuja ei esikypsennetty, vaan ne vadissa maustettiin suolalla (hieroskeltiin) ja valutettiin neste pois. Lanttujen päällä laitettiin voinokareita. Itse olen tehnyt lanttusupikkaita. Ne on pieniä puolikuun muotoisia samalla tavalla umpinaisia piirakoita karjalanpiirakka taikinasta. Niihin olen esikypsentänyt lantut. NAM. Olen tehnyt vain porkkanasosekeittoa mutta en lanttukeittoa. Hyvää ja kevyttä varmasti.
Leny kirjoitti:
Tuli taas äitimuori mieleen tuosta lanttukukosta. Voisitko kertoa miten Sinä teet sen. Äitini teki ruistaikinasta levyn ja täytti toisen puolen levystä lanttusuikaleilla n. 2 cm paksuudelta ja käänsi toisen puolen kanneksi. Lanttuja ei esikypsennetty, vaan ne vadissa maustettiin suolalla (hieroskeltiin) ja valutettiin neste pois. Lanttujen päällä laitettiin voinokareita. Itse olen tehnyt lanttusupikkaita. Ne on pieniä puolikuun muotoisia samalla tavalla umpinaisia piirakoita karjalanpiirakka taikinasta. Niihin olen esikypsentänyt lantut. NAM. Olen tehnyt vain porkkanasosekeittoa mutta en lanttukeittoa. Hyvää ja kevyttä varmasti.
savolaiseen tapaan kukko tehdään kuten kalakukkokin.
Siis ruiskuori,kuten piirakoihin,laitan aina voisulaa taikinaan,on maistuvampi.
Lanttuja ei tarvitse välttämättä keittää,mutta hiukan pehmeinä eivät riko kuorta niin helposti.
Suolaa ja vähän sokeria laitan keitinveteen.
Taikinan taputtelen leivinpaperin päällä pyöreäksi ja litteäksi, jauhoja käyttäen tarpeen mukaan.
Laitan joskus ohra tai riisiryynejä vähän pojalle,imevät kosteutta.
Sitten lanttukeko sianlihaa,(runsaasti )sitten taas lanttuja ja viimeksi peitän kerroslihasiivuilla.
Suolaa riputtelen lihojen päälle sopivasti.(kellä sopiva on mikäkin)
Reunat ylös ja supistan ,vedessä kastetulla veitsellä kittaan liitokset hyvin yhteen.
Reilu puoli tuntia uunissa ja sitten laitan kukon leivipaperin sisään(voidella voi´pinnan) kostutan sanomalehden kierän kukon sen sisään ja viimeiseksi tinapaperin sisään tiivistäen taitokset.
Noin neljä tuntia uunissa 150 asteisessa ja sitten kääritään pyyhkeiden sisään ja annetaan olla humiseen,sitten vasta aukaistaan ja katsotaan mitä löytyy.
Näin teen myös kalakukon,tulee pehmeä kuorinen ja niin maukas.
Karjalainen anoppini teki tutuksi myös lanttusupikkaat ,keitinpiiraat,kokkoset ,pyöröset ,sultsinat ja mitä kaikkea niitä onkaan ,kaikki suussa sulavia,makoisia,,,,säilyisipä sekin perinne.- Leny
SkillaN kirjoitti:
savolaiseen tapaan kukko tehdään kuten kalakukkokin.
Siis ruiskuori,kuten piirakoihin,laitan aina voisulaa taikinaan,on maistuvampi.
Lanttuja ei tarvitse välttämättä keittää,mutta hiukan pehmeinä eivät riko kuorta niin helposti.
Suolaa ja vähän sokeria laitan keitinveteen.
Taikinan taputtelen leivinpaperin päällä pyöreäksi ja litteäksi, jauhoja käyttäen tarpeen mukaan.
Laitan joskus ohra tai riisiryynejä vähän pojalle,imevät kosteutta.
Sitten lanttukeko sianlihaa,(runsaasti )sitten taas lanttuja ja viimeksi peitän kerroslihasiivuilla.
Suolaa riputtelen lihojen päälle sopivasti.(kellä sopiva on mikäkin)
Reunat ylös ja supistan ,vedessä kastetulla veitsellä kittaan liitokset hyvin yhteen.
Reilu puoli tuntia uunissa ja sitten laitan kukon leivipaperin sisään(voidella voi´pinnan) kostutan sanomalehden kierän kukon sen sisään ja viimeiseksi tinapaperin sisään tiivistäen taitokset.
Noin neljä tuntia uunissa 150 asteisessa ja sitten kääritään pyyhkeiden sisään ja annetaan olla humiseen,sitten vasta aukaistaan ja katsotaan mitä löytyy.
Näin teen myös kalakukon,tulee pehmeä kuorinen ja niin maukas.
Karjalainen anoppini teki tutuksi myös lanttusupikkaat ,keitinpiiraat,kokkoset ,pyöröset ,sultsinat ja mitä kaikkea niitä onkaan ,kaikki suussa sulavia,makoisia,,,,säilyisipä sekin perinne.Minulle oli uutta tuo paistamismenetelmä pakkauksessa. Tuota on pakko kokeilla ja yllättää vieraansa. Se onkin hyvä, kun sen saa tehdä edellisenä päivänä valmiiksi. Kiitos ohjeesta. Minä muuten tykkään tämmöisistä enemmän kuin mistään makeista, kun sokerikin on kielletty.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1961502
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän140944Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?58921- 85902
- 53816
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t260711Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,10710Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä338671Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk58664Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol74636