Hiki & kipeät jalat? =)

Kertokaapa

Tunnen itseni ihan idiootiksi kun kysyn tällaista, mutta miten teillä muilla toimistosiivoojilla, tuleeko työstä kuinka kova hiki ja sattuuko jalkoihin?

Olen kesätöissä, eli en ole tottunut tekemään siivoustyötä. En kuitenkaan ainakaan myönnä, että kuntoni olisi niin huono että hikoilu johtuisi siitä...

Tuntuu vain hölmöltä, kun hiki virtaa koko ajan. :/ Tiedän kyllä sen, ettei fyysinen työ ole minua varten. Olen kateellinen kaikille toimistoissa istuville. :)

Jalat nilkoista alaspäin ovat koko ajan niin kipeät, että pelkkä käveleminen sattuu. Tuskallista on aina lähteä töistä kotiin... :(

7

1721

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoituri

Mä en ole toimistosiivooja, mutta on selvä, että tottumattomuus ruumiilliseen työhön ja seisominen jalkojen päällä rasittavat aluksi.

Kyllä sä siihen totut ja vaivatkin vähenee vähitellen. Kesätöiden päättyessä olet ehkä kokonaan vapaa noista kivuista.

Laita töistä tultua takatassut taivasta kohti, se auttaa turvotukseen ja kipuunkin.

Hikoilu on yksilöllistä. On aivan luonnollista, että raskas ruumiillinen työ hikoiluttaa. Toisia enemmän ja toisia vähemmän. Muutkin vegetatiiviset oireet voimistuvat, iho punoittaa, pulssi nopeutuu jne. Elimistö toimii tarvittavilla kierroksilla, jotta työskentely onnistuisi.

Lepotauot tasoittavat oireita.
      "Tautisi" ei ole kuolemaksi, vaan ehkä terveydeksi. Kuntosi kohenee kesän aikana. Kun muistat vielä ulkoilla, niin OK.

• Ammattilainen

Ostappas ensin ihan kunnolliset työjalkineet.
      Niissä ei kannata alkaa säästämään, kun kyse jalkojen päällä olosta koko päivä.
      Saatathan tarvita kenkiä vielä kesätyösi jälkeen, hyvät kengät kestävät muutenkin pitempään.
      Vinkkinä, että remmilliset kengät pysyy paremmin vauhdissa jaloissa ja muutoinkin turvallisemmat =)

Ei ole ihme, että jalat kipeytyy, mutta vähän ajan kuluttua jalatkin tottuvat.
      Hikoileminen ei ole outoa tällä alalla :)
      Syy voi olla myös tässä kesäilmastossa.
      Monissa kohteissa vallankin aurinkoisella säällä on tuhottoman kuumaa.
      Varaa pieni vesipullo siivouskärryyn, mutta älä jätä sitä kun lähdet tauolle, tiedä jos joku hullu keksii laittaa siihen jotain (voi olla kaukaa haettua, mutta silti...).

Kotiin päästyäsi venyttele kunnolla ja joku jalkakylpy voisi olla poikaa :)
      Jos säät olisivat kylmempiä niin tukisukkahousut tai nilkkasukat (saattaa löytyä lyhyinä, en ole perehtynyt) voivat auttaa kipeisiin jalkoihin.

• siivoustyöstä

Olin myös kesätöissä siivoojana joitain vuosia sitten, ja kyllä tuli hiki ja jalat kipeytyi. Jalat tottui kyllä melko nopeasti ja kunto kasvoi kesän aikana.
      Mutta se hikoilu... Paikka jossa siivosin oli myös toimisto, ja siellä oli valtavan kuuma. Kiire oli kova, mulla oli töitä 5 tuntia illassa, enkä ehtinyt pitää minkäänlaista taukoa sinä aikana. Yritin juoda siinä siivotessani, mutta ilmeisestikin join liian vähän. Kotona oli jatkuva jano, myöhemmin alkoi huimata ja pulssi nousi hurjiin lukemiin, enkä saanut enää nukuttuakaan kun paikallani maatessa pulssi oli 135 ja tuntui että ilma loppuu... Parin päivän sairasloman kautta irtisanouduin koko hommasta. Ei sellasen paskahomman takia kannata pilata terveyttään.
      Tämä varoittavana esimerkkinä sulle. Muista pitää taukoja ja juoda paljon! Tsemppiä!

• tuo tullessas

Moikka
        Mieti tarkkaan päivän kulku, ettei tule turhia askelia. Pelkässä wc:n siivouksessa saa turhia askelia, ota ensin roskat ja tsekkaa samalla paperien täydennys tarve. roskia viedessä vaunulle, ota täydennys ja siivousliina sekä puhdistusaine mukaan.Siivottuasi palaat vaunulle, otat lattianpyyhintä välineet.
        Tarkista aamulla että kaikki on vaunussa mukana ja riittävästi. Mieti myös missä järjestyksessä teet siivousalueen, sinulle opastettu tapa ei välttämättä ole lyhyin/helpoin, riippuu opastajan ammattitaidosta.
        Kunnon jalkineet, jos mahdollista ota mukaan vaihto jalkineet.
        Riittävästi juomista mukaan, täydennä matkanvarrella lisää viileää juomaa.
        Jos voit valita, aloita mahd. aikaisin aamulla, jolloin on viileämpää, toisaalta talon ilmastointi ei silloin ehkä ole päällä...
        Hikoilusta kärsivät kesällä kaikki fyysisen työntekijät, muista pestä työvaatteita riittävän usein. Ei kauheasti auta jos itse peseytyy päivittäin, muttei pese vaatteita.
        Töistä tullessa jalat ylös, vilvottavaa kylpyä.
        Tilanne tasoittuu kyllä, kesänlopulla ei tee tiukkaakaan olla päivä jaloillaan :)

• kesämisse
        tuo tullessas kirjoitti:

Moikka
        Mieti tarkkaan päivän kulku, ettei tule turhia askelia. Pelkässä wc:n siivouksessa saa turhia askelia, ota ensin roskat ja tsekkaa samalla paperien täydennys tarve. roskia viedessä vaunulle, ota täydennys ja siivousliina sekä puhdistusaine mukaan.Siivottuasi palaat vaunulle, otat lattianpyyhintä välineet.
        Tarkista aamulla että kaikki on vaunussa mukana ja riittävästi. Mieti myös missä järjestyksessä teet siivousalueen, sinulle opastettu tapa ei välttämättä ole lyhyin/helpoin, riippuu opastajan ammattitaidosta.
        Kunnon jalkineet, jos mahdollista ota mukaan vaihto jalkineet.
        Riittävästi juomista mukaan, täydennä matkanvarrella lisää viileää juomaa.
        Jos voit valita, aloita mahd. aikaisin aamulla, jolloin on viileämpää, toisaalta talon ilmastointi ei silloin ehkä ole päällä...
        Hikoilusta kärsivät kesällä kaikki fyysisen työntekijät, muista pestä työvaatteita riittävän usein. Ei kauheasti auta jos itse peseytyy päivittäin, muttei pese vaatteita.
        Töistä tullessa jalat ylös, vilvottavaa kylpyä.
        Tilanne tasoittuu kyllä, kesänlopulla ei tee tiukkaakaan olla päivä jaloillaan :)

Oon myös kesätyössä toimistosiivouksessa ja kyllä siinä vähän hiki tulee touhutessa. Taukoja saa onneksi pitää riittävästi, ja silloin tankkaan itseni täyteen hiilihydraatteja ja vettä.
        Hyvä puoli tässä on se, että voi sentäs kävellä eikä tartte seisoa koko päivää jalkojen päällä, niinku jossain keittiö duunissa.
        Jaksamista lisää myös tieto siitä, että tää on vaan väliaikainen kesätyö. :)

• Kata

Jalat kyllä tottuu tohon hommaan...mäkin olen nyt ensimmäistä kesää siivoojana ja ekan viikon särki jalat koko ajan, mut eipä enää. Jos saat jatkaa samassa kohteessa pidempään, niin löydät kyllä hyvän rutiinin töihin. Mä siivosin aluksi toimistoja ja nyt kauppaa/tehdasta ja se on monta kertaa toimistoa likasempaa & rankempaa hommaa:) Tsemppiä!!

• moppi kuivumaan

pitäsköhän sun etsiä töitä vaikka jäätelötuuttien pakastin palvelusta ei tule hiki eikä jalat kipeeksi. Luulitsä et siivotessa tulee kylmä ja jalat ovat niin virkeet et illalla vaan lenkille

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3614
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1971
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      225
      1315
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1186
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1063
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      108
      1036
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      68
      1001
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe