CO ja HC arvot korkeat

Juse

corollan ruisku&kattikoneen co ja hc arvot koholla sekä tyjäkäynnillä, että kierroksilla. Kokemuksia korjauskuluista, meinaan että kannattaako viedä edes tutkittavaksi kun mittarissa on 300 000 km.
kokemuksia pliis nimim. epätoivoinen ;o)

10

19734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos ei "check engine" valo heloita punaisena naamaan niin voisi jopa olettaa katin huokaisseen viimeisen kerran... Itse ainakin käyttäisin pajalla sen verran et saisi selvyyden.

    • Autoteknikko

      Sen verran on jo mittarissa, et voipi se katti olla mennyttä. Mut yleensäkin Toyoja joutuu lämmittämään tosi pitkään, ennenkuin arvot asettuu kohdilleen. Oletan, että autosi hylättiin katsastuksessa ja jos katsurina on ollut joku ammattitaidoton, se ei ole tiennyt tätä. Eli, suosittelisin ensin ajamaan moottorin lämpimäksi ja sen jälkeen vielä muutama kilsa kovilla kierroksilla pienellä vaihteella ja sit äkkiä pajalle mittaustodistusta hakemaan. Saattaa monesti auttaa tukkoisen katin kanssa...

      • asiantuntijamyös

        HC arvo kielii huonoista sytytyslaitteista tai sytkän pielessä olosta, CO arvo siitä että katalysaattori vetelee viimeisiään.


      • Autoteknikko
        asiantuntijamyös kirjoitti:

        HC arvo kielii huonoista sytytyslaitteista tai sytkän pielessä olosta, CO arvo siitä että katalysaattori vetelee viimeisiään.

        Kyl se on asiantuntija silleen, että myös HC-arvo kasvaa, jos katti ei toimi. HC-arvon kasvu johtuu palamattomista kaasuista, eli niitä syntyy silloin, kun moottori ei pysty polttamaan puhtaasti kaikkea sille syötettyä polttoainetta. Tähän on taas monta eri syytä, esim. huono sytytys, sytytyksen ajoitus (niinkuin jo nämä aiemmin mainitsit), kannen tiivisteen vuoto, vennttiilien vuoto, männän renkaiden vuoto, liian rikas seos ym. Jos moottori, polttoaine- ja sytytyslaitteet ovat kunnossa, HC-arvo on vähänkin vanhemmissa autoissa about 100-200 ppm(uudemmissa ehkä jo alle, en tiedä) luokkaa ennen kattia. Katalysaattorin ansiosta ne saadaan pudotettua jopa nollaan, silloin kun se on ehjä.

        CO-arvon kasvu ei taas kieli pelkästään siitä, että katti on kaput. Sen kasvuun vaikuttaa kaikki, mikä liittyy seoksen säätelyyn.


      • asiantuntijamyös
        Autoteknikko kirjoitti:

        Kyl se on asiantuntija silleen, että myös HC-arvo kasvaa, jos katti ei toimi. HC-arvon kasvu johtuu palamattomista kaasuista, eli niitä syntyy silloin, kun moottori ei pysty polttamaan puhtaasti kaikkea sille syötettyä polttoainetta. Tähän on taas monta eri syytä, esim. huono sytytys, sytytyksen ajoitus (niinkuin jo nämä aiemmin mainitsit), kannen tiivisteen vuoto, vennttiilien vuoto, männän renkaiden vuoto, liian rikas seos ym. Jos moottori, polttoaine- ja sytytyslaitteet ovat kunnossa, HC-arvo on vähänkin vanhemmissa autoissa about 100-200 ppm(uudemmissa ehkä jo alle, en tiedä) luokkaa ennen kattia. Katalysaattorin ansiosta ne saadaan pudotettua jopa nollaan, silloin kun se on ehjä.

        CO-arvon kasvu ei taas kieli pelkästään siitä, että katti on kaput. Sen kasvuun vaikuttaa kaikki, mikä liittyy seoksen säätelyyn.

        Tuossa oli suuntaa antavasti selitetty ohjeet.. kyllä maallikko ymmärtää vähemmälläkin ;)


    • Juse

      Isot kiitokset vinkeistä, corolla katsastettu.
      eivät tuntuneet korjaamotkaan tietävän, että corollan pååstöt putoaa, kun moottori on tosi kuuma. Pari korjaamoa nauroi puhelimessa, että sekö auttaa kun ajaa mittarilta mittarille, kolmas sanoi, että tule niin kokeillaan ja arvojen alle meni.
      Katsastus oli sitten helppo juttu, 5e ja tyttö haki sediltä leiman rekisteriotteeseen.

    • Katsastuslaulu

      Omassa autossa päästöt liian isot katsastuksessa, ja se katsastaja laittoi autoni ajokieltoon!! Outo juttu. Olisi luullut että pelkkä hylsy riittäisi. Nyt VW pajalla, ja vikaa etsitään - puhuivat jostain happitunnistimesta. ?? 160tkm ajett. Kallista herkkua tämä autolla liirailu...

      • Anonyymi

        Joillakin katsastusasemilla myydään Forte Advanced Fuel System Cleaner 400ml polttoainejärjestelmän puhdistusainetta jonka pitäisi "huoltaa" katit ja muut systeemit


    • Anonyymi

      Hyondai Xi 35 vm.2013 aj. 139000 km, hylättiin näiden päästöarvojen takia: CO% 1,28. HC PPM 294. Lambda 0,956. Mikä on syy?

      • Anonyymi

        Näistä arvoista päätellen autosi käy liian rikkaalla seoksella. Sen syy taas johtuu jostakin, mitä kristallipalloni ei kerro sen akun ehdyttyä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      159
      1394
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1159
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1090
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      879
    Aihe