apuva briggs-stratton faneille

hittolainen

täältä löytyy kaikki tarvittava tieto räjäytyskuvineen päivineen.http://www.briggsandstratton.com/ moottorin valmistenumero ja tyyppinumero tarvitsee toki käydä katsomassa koneesta ensin.

57

78148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rikki on strattoni

      Sieltä löytyi tosiaan hyvää asiaa kun vaan jaksoi tsekata mallinumeron. Löyti vielä tollaseen lähes parikymmentä vuotta vanhaan koneeseenkin ohjeet. Yhtä vaan puuttui; tarttisi kuvat, miten kaasarin jouset oikeaoppisesti viritetään paikoilleen. Onko sellaista kuvaa missään. Yksi jousi on niin venynyt ja tidän suunnilleen mihin sen pitäisi tulla mutta toinen lyhyempi ja jämäkämpi on ihan "ylimääräinen".

      • kaasari

        Heitä vaan reilusti jouset roskiin ja vaijeri suoraan kaasuläppään. Jaksaa paremmin pidemmässäkin ruohikossa, mutta kannattaa säilyttää kohtuus siinä kaasun annostelussa.

        Omaani vaihdoin kaasarin suoravetoseks, porttasin kanavat, pakopuoli uusiks (tuli myös hiljaisempi) ja seuraavana kannen höyläys.


      • joopa joo
        kaasari kirjoitti:

        Heitä vaan reilusti jouset roskiin ja vaijeri suoraan kaasuläppään. Jaksaa paremmin pidemmässäkin ruohikossa, mutta kannattaa säilyttää kohtuus siinä kaasun annostelussa.

        Omaani vaihdoin kaasarin suoravetoseks, porttasin kanavat, pakopuoli uusiks (tuli myös hiljaisempi) ja seuraavana kannen höyläys.

        Monen kokemuksen mukaan seuraavana on kiertokangen vaihto, kun entinen lasahtaa täysin siruiksi. Saattaa siinä joutua vaihtamaan myös männän, kun entisen helma on rutussa kiertokankikäsittelyn jälkeen. Parhaimmassa (?) tapauksessa myös kampiakseli ja lohko menevät uusiksi.

        Tosiasiassa vanha moottori kannattaa tällaisen tapauksen jälkeen viedä pelkästään verkonpainoksi. Mutta ottakaa öljyt pois, ettei tule vielä syytettä ympäristörikoksesta.


      • B&S:ssä
        kaasari kirjoitti:

        Heitä vaan reilusti jouset roskiin ja vaijeri suoraan kaasuläppään. Jaksaa paremmin pidemmässäkin ruohikossa, mutta kannattaa säilyttää kohtuus siinä kaasun annostelussa.

        Omaani vaihdoin kaasarin suoravetoseks, porttasin kanavat, pakopuoli uusiks (tuli myös hiljaisempi) ja seuraavana kannen höyläys.

        No johan on innokasta ruohonleikkuuta ;)
        Hyvä ettei ahdinta vielä asennettu. Kyllä se ruoho helpomminkin katkeaa...


      • Mekaanikko

        Jep joo kivoja viritys ohjeita antavat täällä.:-D
        Ei siä ole ylimääräisiä jousia ja jos aikoo et kone käy "normaalisti" kannattaa käydä ostamassa jostakin alan liikkeestä uudet koneeseen kuuluvat jouset ja samalla saa varmasti kauppiaalta tietoo mihin ne jouset kuuluvat. Niiden jousten tarkoituksena on pitää kierrosluku aina suurinpiirtein vakiona ettei tarttis olla siin kaasukahvassa kiinni kokoajan kun ajaa pitkää ja lyhytta nurmikkoo, kun jouset on oikeat ja oikeissa paikoissa voi ajaa nurmikkon pituudesta johtumatta tasasilla kierroksilla koko ajan.


      • Anonyymi

        mistä löytyy vanhan puutarhajyrsimen mallinumero b&s


    • R&S spring

      Joo, aika hauskoja viritys "ohjeita" kavereilla...:) Mutta löytyykö niitä jousen oikeaoppisia asennus kuvia mistään. Oma leikkurini kävi "huollossa" ja kaverilla ei ollut edes mielikuvitusta kun väänsi uudet jouset kuulakärkikynän jousesta. Nyt on uudet jouset paikoilaan mutta olis kiva kattoo et osuko ne oikeille paikoilleen vahingossa.

    • machine

      sinä saatanan kone älä hyydy.. sähkot meni,eihän siihen voi tulla vikaa kun ei ole mitään rikkoutuvaa , puola ja kestomangneetti ja tulppa ei vaan anna kipinää vai onko joku älypää hokassu laittaa öljyn taso kytkimen kun kax piuhaa menee lohkon sisälle TIETÄÄKO JOKU MITÄ SIELLÄ ON ???

      • mulla

        Siellä asuu kärjet ja kodensaattori, ainakin minun riggsissä.


      • machine
        mulla kirjoitti:

        Siellä asuu kärjet ja kodensaattori, ainakin minun riggsissä.

        johan viimein minullekkin juttu avautui.otin suuret putkipihdit ja sain auki koneen ja hämmästys oli suuri kärki ja konkka yhdistelmää ei alunperin varmaan 90 luvun laitteessa ollut joten joku on vaihtanut vanhemman moottorin B/r:runkoon,siihen kävi heittämällä kärjetön systeemi magneetto ja puola, ja nyt toimii hyvin, kun ohi kävelee nii meinaa jo käynnistyä, mutta viimeistään kun kerran vetää narusta..


    • ei löydy

      Siis mistä ne räjäytyskuvat sivustolta löytyy?

    • janne.audejev

      eli miten sais 3,5hp briggsistä tehot irti?? ei kuiteskaa ihan mitään turboa tarttis:D se tulee sellaseen tuning pihatraktoriin tulee

      • park 2000

        No ainaki korkeeoktaanista bensaa kannattaa käyttää ja sit mahd. suora pakoputki


      • ota pois
        park 2000 kirjoitti:

        No ainaki korkeeoktaanista bensaa kannattaa käyttää ja sit mahd. suora pakoputki

        ota käynistin kopan alta pois jorrutin läppä


      • misu XxX
        ota pois kirjoitti:

        ota käynistin kopan alta pois jorrutin läppä

        säätäjän jousta kun säätää tai ottaa sen kokonaan irti niin kierrosrajoitin ei toimi ja kone kiertää minkä ehtii.
        jos mopo ajoilta löytyy toinen kaasari, niin kannattaa sitäkin kokeilla.

        kannesta kun pikkuisen lasia vasten vetelen jonkun kympin pois niin puristukset paranee, ä'lä käytä liian hienoa hiomapaperia viimeistelyyn, ettei liian sileä pinta tule..

        savupiipun tein itse, mutta kone on ihan leikkuukäytössä, isommalla pöntöllä äänet tulivat matalammiksi ja konetta ei tarvitse huudattaa vaan jaksaa leikata pidempääkin heinää uuden savupiipun ansiosta paremmin, naapuri tykkää kun ei ole kova meteli enää :)


    • aikana

      Minulla on sivuventtiilinen ruohonleikkurin kone merkkiä Briggs & Stratton. Ajattelin, jos täältä löytyisi ihmisiä, jotka ovat pelleilleet sivuvenojen kanssa, esim. vanhojen harlikoiden yms. yms. kanssa.

      Eli minun koneessa pakoventtii aukeaa vähän puristus tahdinkin aikana. Veikkaan, että se on sitä varen, et ku sieltä ei poistotahdin aikana pääse kaikkia savua pois (näin ainaki luulen), se poistaa ne puristus vaiheen aikana... Mun mielestä ton ois voinu ratkasta pienentämällä palotilaa (ellei se nyt ole mahollisimman pieni), mut ku ne ei ehkä haluu liikaa puristuksia, että se kiertäs helpommin tai jotai... En tiiä. Toi on vaa veikkausta. Ja olen varma, ettei tämä ole mikää vika, koska olen katsellut nokka-akselia siinä on selvä nousu imutahdin jälkeen (puristuksen aikana siis).


      Olen siis ajatellu hioa tuon nousun pois (ja vaikka pienentää palotilaa, että kaikki savut pääsevät ulos).

      Kertokaa, pitäisiko tätä tehdä ja lisäisikö se tehoa?

      Kiitän etukäteen vastauksista.

      • aikana (edellisen viestin k...

        Olen kopioinut tuon suoraan yheltä foorumilta, joten älkää ihmetelkö tuota "Ajattelin, jos täältä löytyisi ihmisiä, jotka ovat pelleilleet sivuvenojen kanssa, esim. vanhojen harlikoiden yms. yms. kanssa. "- juttua.

        Mutta tosiaan kertokaa te B'n'S-ihmiset.


      • ---------------------
        aikana (edellisen viestin k... kirjoitti:

        Olen kopioinut tuon suoraan yheltä foorumilta, joten älkää ihmetelkö tuota "Ajattelin, jos täältä löytyisi ihmisiä, jotka ovat pelleilleet sivuvenojen kanssa, esim. vanhojen harlikoiden yms. yms. kanssa. "- juttua.

        Mutta tosiaan kertokaa te B'n'S-ihmiset.

        Niin, kyseessä on hyvin aneeminen puolipuristin, käytetty osassa briggsejä. Vissiin yli 5 hp malleissa käynnistyksen keventämiseksi.
        Kuullut juttua että venttiilivälystä kasvattamalla saisi ylimääräisen noston vaikutuksen pois.
        Tai sitte kiikuttaa akseli koneistamolle että hiovat sen yimääräisen noston pois.


      • aikana
        --------------------- kirjoitti:

        Niin, kyseessä on hyvin aneeminen puolipuristin, käytetty osassa briggsejä. Vissiin yli 5 hp malleissa käynnistyksen keventämiseksi.
        Kuullut juttua että venttiilivälystä kasvattamalla saisi ylimääräisen noston vaikutuksen pois.
        Tai sitte kiikuttaa akseli koneistamolle että hiovat sen yimääräisen noston pois.

        Kiitos vastauksesta.. Tätä arvelinkin...


      • aikana
        aikana kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.. Tätä arvelinkin...

        Nyt hioin sen vekin pois muovisesta nokka-akselista kone käy edelleen, ja huomaa, että puristukset ovat nousseet, kun käynnistäminen on vaikempaa... :)


      • bertsi
        aikana kirjoitti:

        Nyt hioin sen vekin pois muovisesta nokka-akselista kone käy edelleen, ja huomaa, että puristukset ovat nousseet, kun käynnistäminen on vaikempaa... :)

        Se puolipuristin toimii keskipakovoimalla ja on poissa käyvässä moottorista. Nokkaakselilla on on pieni pellin lipare joka jousi kuormalla keventää käynnistys potkua jottei satu ranteeseen.


      • vaimitessemeni
        aikana (edellisen viestin k... kirjoitti:

        Olen kopioinut tuon suoraan yheltä foorumilta, joten älkää ihmetelkö tuota "Ajattelin, jos täältä löytyisi ihmisiä, jotka ovat pelleilleet sivuvenojen kanssa, esim. vanhojen harlikoiden yms. yms. kanssa. "- juttua.

        Mutta tosiaan kertokaa te B'n'S-ihmiset.

        Että pakoventtiili sulkeutuu ykk:n jälkeen! Kuule, niin sen pitääkin. Ajattele poistuvaa kaasua jatkuvana patsaana, joka virtaa läpi moottorin imuventtiilistä pakoputkeen. Patsas kulkee "sykkien" räjähdysten tahdissa. imu ja pakokanava hidastaa patsaan kulkua ja siksi imuventtiili (tehokkaimmissa koneissa) aukeaa jo hieman etukäteen ennen pakotahdin loppua ja pakoventtiili sulkeutuu myöhään, että purkautuvan pakokaasun rippeet ehtivät imutahdin alta pois. Vaihe vaiheelta nähtynä vaikea ymmärtää, mutta koneen pyöriessä"tuhattasataa" on käytännössä imusarjassa jatkuva alipaine (johon ulkopaine työntää polttoaine-seosta) syliterissä alipaine (imutahti), työpaine (räjähdys), poistopaine (pakotahti), jolloin syntynyt pakokaasu on saatava nopeasti pois sylinteristä (pakoputkessa oleva vastus hidastaa kaasun kulkua, mutta putken puuttuessa- vastus katoaa ja kaasun poistuma nopeutuu ja imaisee osan tulevasta polttoaineesta mukaansa. Joten: näitä ei kansis mennä muuttelemaan ellei tiedä tarkemmin mitä se vaikuttaa. Polttomoottori on kuitenkin jo aika pitkälle kehitetty. Tosin pitkälle viritetty (tehokkaampi) ja matalaviritteinen eroaa teholtaan, mutta! myö kestävyydeltään Nämä B&S. ontehty kestämään huolimatontakin käsittelyä, mutta "rajansa kaikella sanoi rajasuutari"


      • Jultsa

        Ei siellä kyllä räjähdystä tapahdu vain polttoaineen syttyminen.


    • aikana
      • Lipastaja

        Laitoin itse 18mm Keihinin kun sellainen lojui nurkissa, ja kaasukahvan sitä ohjaamaan. On tosi kiva kun kaikkialla ei kasva nurmikko yhtä voimakkaasti, niin siellä voi ajella pienemmillä kierroksilla ja kaasua on helppo lisätä jos meinaa puutua.


    • apua apua :/

      Mulla ois työn alla tommonen 97-ostettu B&S:sä ja ei millään meinaa käynnistyy. Ei ees lupaa. Kaasari on kunnossa ja puhdas ja tulppa iskee kipinää. Meni rikki kun koitettiin käynnistää ja anto lujan takapotkun. Sen jälkeen ei oo pelannu. Voisko vika olla kenties väärässä sytytysennakossa ja miten sen vois tarkistaa?
      Auttakaa te viisaammat!!

      • Mekaanikko

        Jos löi takapotkuin niin olis vauhtipyörän kiilan tarkistuksen paikka.


      • apua apua :/
        Mekaanikko kirjoitti:

        Jos löi takapotkuin niin olis vauhtipyörän kiilan tarkistuksen paikka.

        Kiitti neuvosta, pitää kokeilla.


      • apua apua :/
        apua apua :/ kirjoitti:

        Kiitti neuvosta, pitää kokeilla.

        Se kiila oli ok mutta kun kerta tuli se takapotku niin eikös sen vian pitäis olla siinä sytytyksen ajotuksessa. konehan alkaa pyöriä ihan väärään suuntaan jos sytytys tapahtuu hieman liian aikaisin.
        Mikä muu voi olla vikana kun tietääkseni katkojan kärkiäkään ei siinä ole???


      • apua apua:/
        apua apua :/ kirjoitti:

        Se kiila oli ok mutta kun kerta tuli se takapotku niin eikös sen vian pitäis olla siinä sytytyksen ajotuksessa. konehan alkaa pyöriä ihan väärään suuntaan jos sytytys tapahtuu hieman liian aikaisin.
        Mikä muu voi olla vikana kun tietääkseni katkojan kärkiäkään ei siinä ole???

        ...tai en ainakaan tiä missä ne sijaitsee:)


      • vauhtipyärä ei irtoa
        apua apua:/ kirjoitti:

        ...tai en ainakaan tiä missä ne sijaitsee:)

        katkojan kärjet on brigsbrägseissä vauhtipyörän alla :) en vaan oo saanu vauhtipyörää omast brigsist irti , neuvokaa joku miten se onnistuu?


      • Samavikakin
        apua apua :/ kirjoitti:

        Se kiila oli ok mutta kun kerta tuli se takapotku niin eikös sen vian pitäis olla siinä sytytyksen ajotuksessa. konehan alkaa pyöriä ihan väärään suuntaan jos sytytys tapahtuu hieman liian aikaisin.
        Mikä muu voi olla vikana kun tietääkseni katkojan kärkiäkään ei siinä ole???

        Onko selvinyt syy tuohon takapotkuun. Minulla Husqvarnassa sama vika ja tarkastin sen kiilan ja paikallaan oli. Niin kauheasti lyö takaisin, että naru katkesi. Kärkiäkään ei ole.....
        Minullakin kovasti karstaa aika uudessa koneessa, että ilmeisesti sytty ollut jo aikaisemminkin hieman aikasella?


    • tappi48

      Mikäs voi olla vikana, kun ei tulppa ota kipinää? Kolmesti tulppa vaihdettu.

    • 5v B&S

      Mikä voisi olla vikana kun 3,5hp B&S pätkii, eli ei käy tasaseen? Tulpan vaihto ei auttanut

      • Jos kierrokset heivaa niin se kaasuttimen kalvo on väsynyt niinkuin täällä on jo sanottu.

        Jos taas käynti katkoo, niin siinä jarruvaijerissa on myös tappokytkin joka maadoittaa itsekseen.

        Yleensä tokenee kun saat vaijerin liikkumaan vapaasti. Ruostuneena jää liike vajaaksi näillä seurauksilla.


    • Sered

      On B&S-moottori malli:10A982 tyyppi:2067 E2 koodi:97121054 Jonsered 500 RD-leikkurissa ja ihmeellinen vika. Kesken ruohonleikkuun, pysäytyksen jälkeen, käynnistys ei onnistunut kun moottori jumitti "joustavasti", ikään kuin olisi liian kova puristus. En uskaltanut vetää kun pelkäsin narun katkeavan. Purin moottoria, irroitin syl.kannen, karstaa oli jonkin verran mutta ei mitään ihmeellistä.Pys.jarrun eliminoin teippaamalla vivun ja käsin vauhtipyörästä pyörittämällä jumitus tuntui edelleen. Yksi epäilyttävä havainto oli että ilmanpuhdistimessa oli runsaasti öljyä. Ei ole laitettu liikaa huollossa, huollon jälkeen käytetty useita tunteja.
      Homma "lepäsi" pari päivää ja silloin huomasin että pyörii herkästi! No, syl.kansi kiinni uudella tiivisteellä ja kokeilemaan. Jälleen ilmeni jumitus, pyörimissuuntaan n yksi kierros, takaperin n. 2 kierrosta. Taaksepäin sain nytkyteltyä jumikohdan yli jolloin pyöri samaan suuntaan vapaasti 4-5 kierrosta ja taas jumittui. Muutaman tunnin jälkeen palasin "työmaalle" ja sitten pyöri aivan vapaasti! Kasasin koneen ja käynnistin.Käynnistyi hyvin mutta savutti voimakkaasti. Mietin että olinko vahingossa laittanut 2-tahti bensaa, täytin lähes tyhjän tankin puhtaalla 98-bensalla. Käynnistyi, ei savuttanut, olin tyytyvänen. Mutta vain hetken sillä nyt ilmeni kohtalaisen runsas öljyvuoto. Öljy ei tule akselin tiivisteeltä, sen olen tarkistanut muuta en ole vielä tehnyt. Ilmeisesti alan irroitella mootoria tarkempaa tutkimusta varten.
      Lieneekö kellään tietoa tai arvelua mistä kysymys?

      • JSa2

        Mulla ihan sama ongelma. Epäilen, että joku juttu on irti kampikammiossa... Mäntä menee ruuvarilla työntäen "alas" ilman että pyörii. Prlk


    • lalalalalalal

      Tarvitsisin uuden lohkon briggs&strattoni 500cc 15,5hp.... paljonko maksaa ja mistä niitä saa? ei ole pakko olla uusi

    • kalevimartti

      minulla bb:n moottori model 130902 tybe 1177-01 code 87122307 tarvittais mäntää ym korjaukseen tarvittavaa

    • B-G-apuva-fietereihi

      aiheeseen liittyen löytyy hyviä ohjevideon pätkiä, jos fieterit ovat hukassa, niin hakuun: briggs stratton carburetor linkage hook-up

    • esko

      tietääkö joku B&S:n puristuspaineista?

    • 17+3
    • EbinJonne

      Jos haluaa virittää, niin kaasareissa on muovinen holkki imupuolella, joka kannattaa porata pois. Samalla kokonaan se kaasun säätölaippa pois ni käy aina täysillä

    • Mattimuurikka

      Mistä b&s kaasarin kalvot, jouset yms osat hankkia ok seudulla tai mistä tiloilla?

    • taata2
    • B&S sumuttaa öljyä

      B&S koneessa ( koneen tyyppi quattro 40, vm. 2000 ) on ongelmana , että alkoi sumuttaa öljyä (siis tosiaan lähes näkymättömänä sumuna ) - kästtämätön vika mutta totta - ylhäältäpäin se tulee mm. tankinpäälle, johon sitä kerttyy pitemmällä aika välillä noin 15 min kuluessa, esim jos siihen paikkeille laittaa talouspaperia taiteltuna ja öljyä häviää selvästi myös öljypohjasta.

      huom! mistään letku liitoksista vuotoa ei tule sillä ne on kaikki tarkasteltu moneen kertaan

      mitä se voisi tulla, moottori toimii ja käy muutoin ihan nätisti, on vaihdettu mm. kaasuttajan kalvo

      kiitokset tosi tietäjälle jo etukäteen

      • Stigan omistaja

        Stefa vuotaa vauhtipyörän alla, helppo ja halpa korjata.


    • brigsi

      Ittel on brigsi tuunauksessa, venttiilit pidennetty, säädetty koneen mukaan, palotilaa muokattu, pakoaukko isonnettu ja tehty isommat kierteet (koska putki on kierteellä kiinnitettävä) imupuolta avarrettu ja kaasutinta muokattu. Uusia tiivisteitä oottelen jotta pääsen käynistämään jos edes käynistyy tai sitten posahtaa jaloille

    • Asiallinenkorsto

      joo mhmhmh kana moottori

    • Briggsjyllää
    • lumipiha

      Mistä löytyisi Briggs lumilingon veto vaijeri?

    • mitäkähän_seuraavaksi

      milloinkahan seuvaa turhanpäiväinen aloitus tulee seuraavaksi kiinalaisten vehkeitten takia?

    • hommasin srattonin 5 hv. vissiin vm.76 kipinä puuttuu mistä lähetään?

      • Anonyymi

        Toisella tulpalla näkyykä kipinä jos ei niin magneetto irti ja kärkien puhdistus ja avaumaa edes jonkin verran ja paperi esim @4 kaksin kerroin magneeton väliin ja mutteri kiinni ja testausta.


    • Anonyymi

      Oisko tietoo mistä sais vanhaan 8hp briggsiin Puolan? Magnetron käämille muunnettu. Uusia ei enää kuulemma ks. Moottorimalliin tehdä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe