Moe, pitäisi kuljettaa mopo peräkärryssä. Olisko käytännön sidontaohjeita?
kari
Mopon (moottoripyörän) kuljetus peräkärryssä
9
12874
Vastaukset
- piitter
omalle jalalle seisomaan ja hanki kuormansidonta liinat jotka kiristät molemmille puolille tiukaksi niin ettei moposi pääse kallistumaan kummallekaan puolelle. jos kärryn painopiste antaa myöten, niin laita mopo kyytiin niin, että etupyörä on etulaitaa vasten, niin se ei pääse liikkumaan eteenpäinkään. paras olisi kiinnittää liinat niin että ne estää samalla eteen/taakse liikettä...tai osta neljät liinat ja laita kaikista suunnista tiukalle ja kun löydät rungosta hyvät kohdat liinoille, niin pyöräytä ne pari kertaa siitä ympäri, niin vakautuu entisestään. harmi kun teksti puhuu vähemmän kuin tuhat kuvaa :)
- oho
Kun kiristät liinat, muista myös, että moottoripyörä käyttäytyy kuin paraskin kahlekuningas, pullistelee silloin kun sidotaa, ja kun lähdet ajamaan, ensimmäinen töyssyssä liinat löysällä.
Pyörällä on myös pirullinen tapa panna tällaisessa tapauksessa maata.
Pyörä pitäsi myös sitoa alhaalta kiinni sivu suunnassa, jos jalka ei ole tukeva.
Kaveri sitoi pyörän kaiken sääntöjen mukaan, (sivujalallinen) veti ylhäältä kiinni, että soi.
parin kilometrin ajomatka ja pyörä kyljellään, oli unohtanut sitoa alhaalta, ja pyörä kaatui.
- Enskajätkä
Laita omille pyörille ilman tukijalkaa ja vedä liinoilla jousiin (varsinkin etupäähän) selvä painuma---> liinat pysyy aina kireänä.
Näinhän se pyörä kulkee omalla moottorillakin ja ne renkaat pitää myös kärryssä, jousituskin toimii...
Eturenkas etulaitaa vasten, mutta ongelmana on saada etupää tuettua suoraan, ettei livahda jarrutuksessa linkkuun.
Enskapyörä tulee kärryssä hyvin kahdella liinalla, ohjaustangosta alas etuviistoon. Katupyörään tietysti lisää liinoja.
Keskituki-menetelmässä on vaarana pistekuorma, menee koko keskituki levystä läpi maantien kuopassa.- motobike
oli keväällä puhetta samasta aiheesta ja silloin muutamat eivät antaneet periksi että pyörä pitää olla keskituella joka on pahin virhe mitä tehdään.
Mutta tuolla ohjeella menee ehjänä perille, hyvä - bussihukka
motobike kirjoitti:
oli keväällä puhetta samasta aiheesta ja silloin muutamat eivät antaneet periksi että pyörä pitää olla keskituella joka on pahin virhe mitä tehdään.
Mutta tuolla ohjeella menee ehjänä perille, hyväJust noin minäkin olen aikasta paljon pyöriä kuskannut. Hyvin menee eikä pistekuormia kärryn pohjaan tule.
- kari
> Eturenkas etulaitaa vasten, mutta ongelmana on
> saada etupää tuettua suoraan, ettei livahda
> jarrutuksessa linkkuun.
Mitäs jos sen laittaisi valmiiksi linkkuun? Mopossa (näitä skootterimalleja) on myös "rattilukko" joka toimii renkaan ollessa vinossa. Sitten pitäisi tietenkin estää "kurvaaminen" ..
Kun noita mopon kuljetuksia on tiedossa enemmänkin niin voisi tietenkin tehdä lankusta pukin, joka pitäisi renkaat suorassa ja tukisi pystyasentoa. Varsinainen kiinnitys kuintekin perinteisesti liinoilla. Oisko tässä järkee ..? - Enskajätkä
kari kirjoitti:
> Eturenkas etulaitaa vasten, mutta ongelmana on
> saada etupää tuettua suoraan, ettei livahda
> jarrutuksessa linkkuun.
Mitäs jos sen laittaisi valmiiksi linkkuun? Mopossa (näitä skootterimalleja) on myös "rattilukko" joka toimii renkaan ollessa vinossa. Sitten pitäisi tietenkin estää "kurvaaminen" ..
Kun noita mopon kuljetuksia on tiedossa enemmänkin niin voisi tietenkin tehdä lankusta pukin, joka pitäisi renkaat suorassa ja tukisi pystyasentoa. Varsinainen kiinnitys kuintekin perinteisesti liinoilla. Oisko tässä järkee ..?Mielestäni etujousen alasvedon takia tanko pitää olla suorassa, muuten liinat eivät "kumoa toisiaan" sivusuunnassa.
Juuri semmoinen lankku tai huonekaluputkituki pitää laittaa kärryn etuosaaan.
Metsien miehet puolestaan rälläköivät aina ensi töikseen uuden kärryn pohjaan suorakaiteen muotoisen reijän, johon eturengas tömäytetään. Aikansa kun kehittelee niin suopyörä menee kärryyn ajamalla ja jää sinne pystyyn odottamaan sidontaa. Valmiiksi mittaan säädetyt liinat voi sitten pyydystää jousitusta painamalla ohjaustankoon ja ajella esson paariin kahveelle.
Jos katupyörää kuljettelet enemmän, laita kärryn pohjaan pitkä U-kisko joka riittää molemmille renkaille ja jonka etuosa on taitettu ylös etulaitaa vasten. (Tai hitsaile eteen putkiteline) Sitten laitat useita kiinnityssilmukoita pohjaan, laitojen sisäpuolelle.
Siten ajelet varovasti perille. - Anonyymi
kari kirjoitti:
> Eturenkas etulaitaa vasten, mutta ongelmana on
> saada etupää tuettua suoraan, ettei livahda
> jarrutuksessa linkkuun.
Mitäs jos sen laittaisi valmiiksi linkkuun? Mopossa (näitä skootterimalleja) on myös "rattilukko" joka toimii renkaan ollessa vinossa. Sitten pitäisi tietenkin estää "kurvaaminen" ..
Kun noita mopon kuljetuksia on tiedossa enemmänkin niin voisi tietenkin tehdä lankusta pukin, joka pitäisi renkaat suorassa ja tukisi pystyasentoa. Varsinainen kiinnitys kuintekin perinteisesti liinoilla. Oisko tässä järkee ..?On järkeä.
- Kuljettaja
Täällä on hyvä kuvallinen ohje http://www.rentcenter.net/moottoripyoran_kuljetus.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1112453
Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä
"Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht2551115- 861064
- 81004
Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt79991Kalateltta fiasko
Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr11904Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.63883- 28861
IS Viikonloppu 20.-21.7.2024
Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku40790Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie32759