Mopon (moottoripyörän) kuljetus peräkärryssä

kari

Moe, pitäisi kuljettaa mopo peräkärryssä. Olisko käytännön sidontaohjeita?

kari

9

16360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piitter

      omalle jalalle seisomaan ja hanki kuormansidonta liinat jotka kiristät molemmille puolille tiukaksi niin ettei moposi pääse kallistumaan kummallekaan puolelle. jos kärryn painopiste antaa myöten, niin laita mopo kyytiin niin, että etupyörä on etulaitaa vasten, niin se ei pääse liikkumaan eteenpäinkään. paras olisi kiinnittää liinat niin että ne estää samalla eteen/taakse liikettä...tai osta neljät liinat ja laita kaikista suunnista tiukalle ja kun löydät rungosta hyvät kohdat liinoille, niin pyöräytä ne pari kertaa siitä ympäri, niin vakautuu entisestään. harmi kun teksti puhuu vähemmän kuin tuhat kuvaa :)

      • oho

        Kun kiristät liinat, muista myös, että moottoripyörä käyttäytyy kuin paraskin kahlekuningas, pullistelee silloin kun sidotaa, ja kun lähdet ajamaan, ensimmäinen töyssyssä liinat löysällä.
        Pyörällä on myös pirullinen tapa panna tällaisessa tapauksessa maata.
        Pyörä pitäsi myös sitoa alhaalta kiinni sivu suunnassa, jos jalka ei ole tukeva.
        Kaveri sitoi pyörän kaiken sääntöjen mukaan, (sivujalallinen) veti ylhäältä kiinni, että soi.
        parin kilometrin ajomatka ja pyörä kyljellään, oli unohtanut sitoa alhaalta, ja pyörä kaatui.


    • Enskajätkä

      Laita omille pyörille ilman tukijalkaa ja vedä liinoilla jousiin (varsinkin etupäähän) selvä painuma---> liinat pysyy aina kireänä.
      Näinhän se pyörä kulkee omalla moottorillakin ja ne renkaat pitää myös kärryssä, jousituskin toimii...


      Eturenkas etulaitaa vasten, mutta ongelmana on saada etupää tuettua suoraan, ettei livahda jarrutuksessa linkkuun.

      Enskapyörä tulee kärryssä hyvin kahdella liinalla, ohjaustangosta alas etuviistoon. Katupyörään tietysti lisää liinoja.

      Keskituki-menetelmässä on vaarana pistekuorma, menee koko keskituki levystä läpi maantien kuopassa.

      • motobike

        oli keväällä puhetta samasta aiheesta ja silloin muutamat eivät antaneet periksi että pyörä pitää olla keskituella joka on pahin virhe mitä tehdään.
        Mutta tuolla ohjeella menee ehjänä perille, hyvä


      • bussihukka
        motobike kirjoitti:

        oli keväällä puhetta samasta aiheesta ja silloin muutamat eivät antaneet periksi että pyörä pitää olla keskituella joka on pahin virhe mitä tehdään.
        Mutta tuolla ohjeella menee ehjänä perille, hyvä

        Just noin minäkin olen aikasta paljon pyöriä kuskannut. Hyvin menee eikä pistekuormia kärryn pohjaan tule.


      • kari

        > Eturenkas etulaitaa vasten, mutta ongelmana on
        > saada etupää tuettua suoraan, ettei livahda
        > jarrutuksessa linkkuun.

        Mitäs jos sen laittaisi valmiiksi linkkuun? Mopossa (näitä skootterimalleja) on myös "rattilukko" joka toimii renkaan ollessa vinossa. Sitten pitäisi tietenkin estää "kurvaaminen" ..

        Kun noita mopon kuljetuksia on tiedossa enemmänkin niin voisi tietenkin tehdä lankusta pukin, joka pitäisi renkaat suorassa ja tukisi pystyasentoa. Varsinainen kiinnitys kuintekin perinteisesti liinoilla. Oisko tässä järkee ..?


      • Enskajätkä
        kari kirjoitti:

        > Eturenkas etulaitaa vasten, mutta ongelmana on
        > saada etupää tuettua suoraan, ettei livahda
        > jarrutuksessa linkkuun.

        Mitäs jos sen laittaisi valmiiksi linkkuun? Mopossa (näitä skootterimalleja) on myös "rattilukko" joka toimii renkaan ollessa vinossa. Sitten pitäisi tietenkin estää "kurvaaminen" ..

        Kun noita mopon kuljetuksia on tiedossa enemmänkin niin voisi tietenkin tehdä lankusta pukin, joka pitäisi renkaat suorassa ja tukisi pystyasentoa. Varsinainen kiinnitys kuintekin perinteisesti liinoilla. Oisko tässä järkee ..?

        Mielestäni etujousen alasvedon takia tanko pitää olla suorassa, muuten liinat eivät "kumoa toisiaan" sivusuunnassa.

        Juuri semmoinen lankku tai huonekaluputkituki pitää laittaa kärryn etuosaaan.
        Metsien miehet puolestaan rälläköivät aina ensi töikseen uuden kärryn pohjaan suorakaiteen muotoisen reijän, johon eturengas tömäytetään. Aikansa kun kehittelee niin suopyörä menee kärryyn ajamalla ja jää sinne pystyyn odottamaan sidontaa. Valmiiksi mittaan säädetyt liinat voi sitten pyydystää jousitusta painamalla ohjaustankoon ja ajella esson paariin kahveelle.

        Jos katupyörää kuljettelet enemmän, laita kärryn pohjaan pitkä U-kisko joka riittää molemmille renkaille ja jonka etuosa on taitettu ylös etulaitaa vasten. (Tai hitsaile eteen putkiteline) Sitten laitat useita kiinnityssilmukoita pohjaan, laitojen sisäpuolelle.

        Siten ajelet varovasti perille.


      • Anonyymi
        kari kirjoitti:

        > Eturenkas etulaitaa vasten, mutta ongelmana on
        > saada etupää tuettua suoraan, ettei livahda
        > jarrutuksessa linkkuun.

        Mitäs jos sen laittaisi valmiiksi linkkuun? Mopossa (näitä skootterimalleja) on myös "rattilukko" joka toimii renkaan ollessa vinossa. Sitten pitäisi tietenkin estää "kurvaaminen" ..

        Kun noita mopon kuljetuksia on tiedossa enemmänkin niin voisi tietenkin tehdä lankusta pukin, joka pitäisi renkaat suorassa ja tukisi pystyasentoa. Varsinainen kiinnitys kuintekin perinteisesti liinoilla. Oisko tässä järkee ..?

        On järkeä.


    • Kuljettaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      408
      3119
    2. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      1
      2289
    3. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      67
      2263
    4. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      19
      1930
    5. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      174
      1443
    6. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

      "Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      8
      1317
    7. Sukupuolen merkitys elämässäsi?

      Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el
      Sinkut
      201
      1119
    8. Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne

      niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,
      Ikävä
      44
      1016
    9. Nainen rakas

      Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      90
      901
    10. Iltalehden evästeasetukset

      No nyt pomppas! Avasin Iltalehden sivut ja niin kuin silloin tällöin sattuu, sivusto kysyi evästeasetuksia, joihin ylee
      Maailman menoa
      101
      882
    Aihe