Mopon (moottoripyörän) kuljetus peräkärryssä

kari

Moe, pitäisi kuljettaa mopo peräkärryssä. Olisko käytännön sidontaohjeita?

kari

9

14832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piitter

      omalle jalalle seisomaan ja hanki kuormansidonta liinat jotka kiristät molemmille puolille tiukaksi niin ettei moposi pääse kallistumaan kummallekaan puolelle. jos kärryn painopiste antaa myöten, niin laita mopo kyytiin niin, että etupyörä on etulaitaa vasten, niin se ei pääse liikkumaan eteenpäinkään. paras olisi kiinnittää liinat niin että ne estää samalla eteen/taakse liikettä...tai osta neljät liinat ja laita kaikista suunnista tiukalle ja kun löydät rungosta hyvät kohdat liinoille, niin pyöräytä ne pari kertaa siitä ympäri, niin vakautuu entisestään. harmi kun teksti puhuu vähemmän kuin tuhat kuvaa :)

      • oho

        Kun kiristät liinat, muista myös, että moottoripyörä käyttäytyy kuin paraskin kahlekuningas, pullistelee silloin kun sidotaa, ja kun lähdet ajamaan, ensimmäinen töyssyssä liinat löysällä.
        Pyörällä on myös pirullinen tapa panna tällaisessa tapauksessa maata.
        Pyörä pitäsi myös sitoa alhaalta kiinni sivu suunnassa, jos jalka ei ole tukeva.
        Kaveri sitoi pyörän kaiken sääntöjen mukaan, (sivujalallinen) veti ylhäältä kiinni, että soi.
        parin kilometrin ajomatka ja pyörä kyljellään, oli unohtanut sitoa alhaalta, ja pyörä kaatui.


    • Enskajätkä

      Laita omille pyörille ilman tukijalkaa ja vedä liinoilla jousiin (varsinkin etupäähän) selvä painuma---> liinat pysyy aina kireänä.
      Näinhän se pyörä kulkee omalla moottorillakin ja ne renkaat pitää myös kärryssä, jousituskin toimii...


      Eturenkas etulaitaa vasten, mutta ongelmana on saada etupää tuettua suoraan, ettei livahda jarrutuksessa linkkuun.

      Enskapyörä tulee kärryssä hyvin kahdella liinalla, ohjaustangosta alas etuviistoon. Katupyörään tietysti lisää liinoja.

      Keskituki-menetelmässä on vaarana pistekuorma, menee koko keskituki levystä läpi maantien kuopassa.

      • motobike

        oli keväällä puhetta samasta aiheesta ja silloin muutamat eivät antaneet periksi että pyörä pitää olla keskituella joka on pahin virhe mitä tehdään.
        Mutta tuolla ohjeella menee ehjänä perille, hyvä


      • bussihukka
        motobike kirjoitti:

        oli keväällä puhetta samasta aiheesta ja silloin muutamat eivät antaneet periksi että pyörä pitää olla keskituella joka on pahin virhe mitä tehdään.
        Mutta tuolla ohjeella menee ehjänä perille, hyvä

        Just noin minäkin olen aikasta paljon pyöriä kuskannut. Hyvin menee eikä pistekuormia kärryn pohjaan tule.


      • kari

        > Eturenkas etulaitaa vasten, mutta ongelmana on
        > saada etupää tuettua suoraan, ettei livahda
        > jarrutuksessa linkkuun.

        Mitäs jos sen laittaisi valmiiksi linkkuun? Mopossa (näitä skootterimalleja) on myös "rattilukko" joka toimii renkaan ollessa vinossa. Sitten pitäisi tietenkin estää "kurvaaminen" ..

        Kun noita mopon kuljetuksia on tiedossa enemmänkin niin voisi tietenkin tehdä lankusta pukin, joka pitäisi renkaat suorassa ja tukisi pystyasentoa. Varsinainen kiinnitys kuintekin perinteisesti liinoilla. Oisko tässä järkee ..?


      • Enskajätkä
        kari kirjoitti:

        > Eturenkas etulaitaa vasten, mutta ongelmana on
        > saada etupää tuettua suoraan, ettei livahda
        > jarrutuksessa linkkuun.

        Mitäs jos sen laittaisi valmiiksi linkkuun? Mopossa (näitä skootterimalleja) on myös "rattilukko" joka toimii renkaan ollessa vinossa. Sitten pitäisi tietenkin estää "kurvaaminen" ..

        Kun noita mopon kuljetuksia on tiedossa enemmänkin niin voisi tietenkin tehdä lankusta pukin, joka pitäisi renkaat suorassa ja tukisi pystyasentoa. Varsinainen kiinnitys kuintekin perinteisesti liinoilla. Oisko tässä järkee ..?

        Mielestäni etujousen alasvedon takia tanko pitää olla suorassa, muuten liinat eivät "kumoa toisiaan" sivusuunnassa.

        Juuri semmoinen lankku tai huonekaluputkituki pitää laittaa kärryn etuosaaan.
        Metsien miehet puolestaan rälläköivät aina ensi töikseen uuden kärryn pohjaan suorakaiteen muotoisen reijän, johon eturengas tömäytetään. Aikansa kun kehittelee niin suopyörä menee kärryyn ajamalla ja jää sinne pystyyn odottamaan sidontaa. Valmiiksi mittaan säädetyt liinat voi sitten pyydystää jousitusta painamalla ohjaustankoon ja ajella esson paariin kahveelle.

        Jos katupyörää kuljettelet enemmän, laita kärryn pohjaan pitkä U-kisko joka riittää molemmille renkaille ja jonka etuosa on taitettu ylös etulaitaa vasten. (Tai hitsaile eteen putkiteline) Sitten laitat useita kiinnityssilmukoita pohjaan, laitojen sisäpuolelle.

        Siten ajelet varovasti perille.


      • Anonyymi
        kari kirjoitti:

        > Eturenkas etulaitaa vasten, mutta ongelmana on
        > saada etupää tuettua suoraan, ettei livahda
        > jarrutuksessa linkkuun.

        Mitäs jos sen laittaisi valmiiksi linkkuun? Mopossa (näitä skootterimalleja) on myös "rattilukko" joka toimii renkaan ollessa vinossa. Sitten pitäisi tietenkin estää "kurvaaminen" ..

        Kun noita mopon kuljetuksia on tiedossa enemmänkin niin voisi tietenkin tehdä lankusta pukin, joka pitäisi renkaat suorassa ja tukisi pystyasentoa. Varsinainen kiinnitys kuintekin perinteisesti liinoilla. Oisko tässä järkee ..?

        On järkeä.


    • Kuljettaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe