Mopon (moottoripyörän) kuljetus peräkärryssä

kari

Moe, pitäisi kuljettaa mopo peräkärryssä. Olisko käytännön sidontaohjeita?

kari

9

15609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piitter

      omalle jalalle seisomaan ja hanki kuormansidonta liinat jotka kiristät molemmille puolille tiukaksi niin ettei moposi pääse kallistumaan kummallekaan puolelle. jos kärryn painopiste antaa myöten, niin laita mopo kyytiin niin, että etupyörä on etulaitaa vasten, niin se ei pääse liikkumaan eteenpäinkään. paras olisi kiinnittää liinat niin että ne estää samalla eteen/taakse liikettä...tai osta neljät liinat ja laita kaikista suunnista tiukalle ja kun löydät rungosta hyvät kohdat liinoille, niin pyöräytä ne pari kertaa siitä ympäri, niin vakautuu entisestään. harmi kun teksti puhuu vähemmän kuin tuhat kuvaa :)

      • oho

        Kun kiristät liinat, muista myös, että moottoripyörä käyttäytyy kuin paraskin kahlekuningas, pullistelee silloin kun sidotaa, ja kun lähdet ajamaan, ensimmäinen töyssyssä liinat löysällä.
        Pyörällä on myös pirullinen tapa panna tällaisessa tapauksessa maata.
        Pyörä pitäsi myös sitoa alhaalta kiinni sivu suunnassa, jos jalka ei ole tukeva.
        Kaveri sitoi pyörän kaiken sääntöjen mukaan, (sivujalallinen) veti ylhäältä kiinni, että soi.
        parin kilometrin ajomatka ja pyörä kyljellään, oli unohtanut sitoa alhaalta, ja pyörä kaatui.


    • Enskajätkä

      Laita omille pyörille ilman tukijalkaa ja vedä liinoilla jousiin (varsinkin etupäähän) selvä painuma---> liinat pysyy aina kireänä.
      Näinhän se pyörä kulkee omalla moottorillakin ja ne renkaat pitää myös kärryssä, jousituskin toimii...


      Eturenkas etulaitaa vasten, mutta ongelmana on saada etupää tuettua suoraan, ettei livahda jarrutuksessa linkkuun.

      Enskapyörä tulee kärryssä hyvin kahdella liinalla, ohjaustangosta alas etuviistoon. Katupyörään tietysti lisää liinoja.

      Keskituki-menetelmässä on vaarana pistekuorma, menee koko keskituki levystä läpi maantien kuopassa.

      • motobike

        oli keväällä puhetta samasta aiheesta ja silloin muutamat eivät antaneet periksi että pyörä pitää olla keskituella joka on pahin virhe mitä tehdään.
        Mutta tuolla ohjeella menee ehjänä perille, hyvä


      • bussihukka
        motobike kirjoitti:

        oli keväällä puhetta samasta aiheesta ja silloin muutamat eivät antaneet periksi että pyörä pitää olla keskituella joka on pahin virhe mitä tehdään.
        Mutta tuolla ohjeella menee ehjänä perille, hyvä

        Just noin minäkin olen aikasta paljon pyöriä kuskannut. Hyvin menee eikä pistekuormia kärryn pohjaan tule.


      • kari

        > Eturenkas etulaitaa vasten, mutta ongelmana on
        > saada etupää tuettua suoraan, ettei livahda
        > jarrutuksessa linkkuun.

        Mitäs jos sen laittaisi valmiiksi linkkuun? Mopossa (näitä skootterimalleja) on myös "rattilukko" joka toimii renkaan ollessa vinossa. Sitten pitäisi tietenkin estää "kurvaaminen" ..

        Kun noita mopon kuljetuksia on tiedossa enemmänkin niin voisi tietenkin tehdä lankusta pukin, joka pitäisi renkaat suorassa ja tukisi pystyasentoa. Varsinainen kiinnitys kuintekin perinteisesti liinoilla. Oisko tässä järkee ..?


      • Enskajätkä
        kari kirjoitti:

        > Eturenkas etulaitaa vasten, mutta ongelmana on
        > saada etupää tuettua suoraan, ettei livahda
        > jarrutuksessa linkkuun.

        Mitäs jos sen laittaisi valmiiksi linkkuun? Mopossa (näitä skootterimalleja) on myös "rattilukko" joka toimii renkaan ollessa vinossa. Sitten pitäisi tietenkin estää "kurvaaminen" ..

        Kun noita mopon kuljetuksia on tiedossa enemmänkin niin voisi tietenkin tehdä lankusta pukin, joka pitäisi renkaat suorassa ja tukisi pystyasentoa. Varsinainen kiinnitys kuintekin perinteisesti liinoilla. Oisko tässä järkee ..?

        Mielestäni etujousen alasvedon takia tanko pitää olla suorassa, muuten liinat eivät "kumoa toisiaan" sivusuunnassa.

        Juuri semmoinen lankku tai huonekaluputkituki pitää laittaa kärryn etuosaaan.
        Metsien miehet puolestaan rälläköivät aina ensi töikseen uuden kärryn pohjaan suorakaiteen muotoisen reijän, johon eturengas tömäytetään. Aikansa kun kehittelee niin suopyörä menee kärryyn ajamalla ja jää sinne pystyyn odottamaan sidontaa. Valmiiksi mittaan säädetyt liinat voi sitten pyydystää jousitusta painamalla ohjaustankoon ja ajella esson paariin kahveelle.

        Jos katupyörää kuljettelet enemmän, laita kärryn pohjaan pitkä U-kisko joka riittää molemmille renkaille ja jonka etuosa on taitettu ylös etulaitaa vasten. (Tai hitsaile eteen putkiteline) Sitten laitat useita kiinnityssilmukoita pohjaan, laitojen sisäpuolelle.

        Siten ajelet varovasti perille.


      • Anonyymi
        kari kirjoitti:

        > Eturenkas etulaitaa vasten, mutta ongelmana on
        > saada etupää tuettua suoraan, ettei livahda
        > jarrutuksessa linkkuun.

        Mitäs jos sen laittaisi valmiiksi linkkuun? Mopossa (näitä skootterimalleja) on myös "rattilukko" joka toimii renkaan ollessa vinossa. Sitten pitäisi tietenkin estää "kurvaaminen" ..

        Kun noita mopon kuljetuksia on tiedossa enemmänkin niin voisi tietenkin tehdä lankusta pukin, joka pitäisi renkaat suorassa ja tukisi pystyasentoa. Varsinainen kiinnitys kuintekin perinteisesti liinoilla. Oisko tässä järkee ..?

        On järkeä.


    • Kuljettaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      183
      3495
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      375
      2197
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      56
      2176
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      43
      2042
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1491
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1213
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      429
      1163
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      118
      1045
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      59
      984
    Aihe