Kutsumattomia vieraita

morsian 2005

Siis mitähän ihmisillä päässä liikkuu-haluamme miehemme kanssa pienet häät mutta periaatteessa oli pakko kutsua pari sukulaista molempien puolelta vanhempiemme lisäksi. Meille ilmoitettiin että kahden kutsutun mukana tulee joku kolmaskin ja kyseessä ei ole lapsi. Ihmiset eivät tajua että vain kutsutut kutsutaan. hermo menee jos jotkut muutkin keksivät saman. Aivan käsittämättömän rasittavaa toimintaa. Meillä on kuitenkin tarkat paikkakortit ja pitopalvelun ruokailu, joten ei tollaiset "meitä tulee 1 tai 3" oikein käy!

11

3215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös

tunkee (sulhasen sukulaisten puolelta) kutsumattomia vieraita. Esim. yksi kutsu lähetettiin tädille perheineen ja sieltä ilmotettiin, että mukaan tulee perheen tytär (joka ei asu kotona) poikaystävänsä kera! Ja sulhasen äiti oli vaan toivottanut tervetulleeksi (sulhasen puoli ei osallistu häiden kustannuksiin mitenkään). Lisäksi myös yksi setä tulee poikansa ja tyttöystävänsä kanssa, vaikka kutsussa oli nimetty vain setä ja poika. Siinä ei mielestäni voi olla enää tulkinnan varaa. Käsittämätöntä miten ihmiset ei ymmärrä "hyviä tapoja". Meillä myös tarkka plaseeraus ja pitopalvelu, jossa maksu on hlöä kohden.

• voinut

sattua jonkinmoinen väärinkäsitys... Jos olette lähettäneet kutsun tädille perheineen, he ehkä olettivat että kutsu koskee myös heidän tytärtään ja hänen poikaystäväänsä, koska toki tytär on tätisi perheenjäsen.

• Hellu
        voinut kirjoitti:

sattua jonkinmoinen väärinkäsitys... Jos olette lähettäneet kutsun tädille perheineen, he ehkä olettivat että kutsu koskee myös heidän tytärtään ja hänen poikaystäväänsä, koska toki tytär on tätisi perheenjäsen.

Niin minä kyllä ymmärtäisin, että jos kutsussa on "perheineen" niin se tarkoittaa yleisesti ottaen samassa taloudessa asuvia. Eli ns. ydinperhettä. Vai miksikä sitä kutsutaan... Muutoin perhe on toki laaja käsite. Etelän maissa perhe on hyvinkin laaja...

Mutta tietysti jos jollakin lapsi/lapset ei asu kotona ja kutsussa silti mainitaan perhe. Niin todennäköisesti kutsuu koskee silti lapsia. Jos kutsuja tietää, että he eivät asu kotona miksi mainitsisivat sen perheen. Jos on epävarmuutta kannattaisi soittaa ja varmistaa.

Mutta jos hääpari ei itse ota ilmoittautumisia vastaan ja se joka antaa luvan niin onhan se hankalaa. Tarvitsisi hänellekkin teroittaa, että kuka on kutsuttu!

• Hävytöntä!

Heissan.. Täällä tuleva morsian 2006 sanoo että todella hävytöntä.. Siis pitäisi sitä oman järenkin sanoa että jos ei ole kutsuttu ei tarvitse paikalle tulla siipeilemään.. Itsekin aion pitää pienet häät enkä todellakaan toivo että mukana tulisi ylimääräisiä. Tietysti kotona asuvat lapset pitää ottaa huomioon.. Jos tulee sellaisia perheellisiä.. Kyllä minun mielestäni voit hienovaraisesti sanoa että näille ystävillesi että heidät on vain kutsuttu, ei tätä kolmatta.. Ja sanoo että sen takia kun on pakko vetää raja jonnekin.. Onko tämä kolmas muuten miten hyvä tuttu/ystävä??

• morsian_05

Ainakaan vielä ei ole ylimääräisiä ilmottautunut. Tosin vielä puuttuu paljon muita ilmottautuneita =o(.

• tks

Tällaisille ihmisille kannattaa sanoa ystävällisesti että budjetti ja tilat/varaukset on mitoitettu niin ettei ylimääräisiä mahdu.

tosin meilläkin sulhasen ystäväpariskunta toi pienet lapsensa vaikka ilmoitimme heille kauniisti että nämä ovat vain aikuisten juhlat... Katoimme heille pöydän päähan siltä varalta että lapset olivatkin jääneet pois,siitä olisi ollut helppo ottaa pois paikkoja.

Itsekin olen joskus ollut vahingossa kuokkimassa kun äitini ilmoitti myös minut (olin jo aikuinen enkä asunut enää kotona) kummityttönsä häihin (olin tosin ollut morsiamen kanssa lapsuuskavereita), myöhemmin kävi ilmi etä kutsu oli tullut vain äitini nimellä eikä olisi niin ollen koskenut minua ollenkaan. Hävetti, mutta häät olivat jo olleet, joten ei sille mitään mahtanut. Äiti oli vaan olettanut!?!? että kutsu koskee minuakin...

• kuokkijoita

Miesystäväni on eronnut lähes 10vuotta sitten. Olemme nyt seurustellet yli 2 vuotta, olen tavannut lapset kumppaneineen. Poika morsiamineen lähetti hääkutsun suuriin (lähes 200 vierasta)juhliinsa isälleen nimellä, ilman avec merkintää. Henkilökohtaista kutsua en myöskään ole saanut, joten ilmanmuuta pysyn häistä poissa! Ei tulisi mieleenkään mennä hääjuhlaan kuokkavieraana, vaikka miesystäväni itse on asiasta aivan toista mieltä ja pitää nuortaparia niin sivistymättömänä, etteivät muka ymmärrä "avec"-merkintää. Kieltäydyn myös asiaa morsiusparilta kysymään, sillä tiedän, etteivät enää siinä kohtaa kehtaisi olla kutsumatta.

• morsian 2005

...menivät siis ilman "perheineen" merkintää ja olivat nimellisiä sulhon tädille ja tämän miehelle. Luulisi tällöin siellä päässä olevan ymmärrystä että ketä on kutsuttu. No enää on turha inistä kun ovat jo tulossa. Muille vastaisuudessa varoituksen sana: Kannattaa varautua heti sanomaan ettei ylimääräisiä mukaan mahdu! itse en tuota tuolloin heti tajunnut. Enkä aio edes kysyä kuka tuo kolmas on, mitäs eivät kertoneet itse. Laitan sitten ilman nimikylttiä paikan ks. ihmisten kanssa tuolle kolmannelle.

• Julia
        morsian 2005 kirjoitti:

...menivät siis ilman "perheineen" merkintää ja olivat nimellisiä sulhon tädille ja tämän miehelle. Luulisi tällöin siellä päässä olevan ymmärrystä että ketä on kutsuttu. No enää on turha inistä kun ovat jo tulossa. Muille vastaisuudessa varoituksen sana: Kannattaa varautua heti sanomaan ettei ylimääräisiä mukaan mahdu! itse en tuota tuolloin heti tajunnut. Enkä aio edes kysyä kuka tuo kolmas on, mitäs eivät kertoneet itse. Laitan sitten ilman nimikylttiä paikan ks. ihmisten kanssa tuolle kolmannelle.

Se on myös ÄRSYTTÄVÄÄ, kun kuvitellaan että perheessä on nyt vaikkapa 3 lasta, kutsu tulee nimellä "Virtaset". Lapsista on yksi alaikäinen kotona asuva, kaksi muuta ovat nuoria aikuisia, juuri kotoa pois muuttaneita. Kaikki kolme lasta tuntevat hääparin läheisesti. Nyt kuitenkin ketuttaa kun mistä ihmeestä tiedetään, koskeeko kutsu meitä kaikkia "Virtasia" vai VAIN äitiä, isää ja kuopusta?!?? Miks hääpari EI VOI ilmotaa selkeesti kutsussa, KENET haluavat paikalle? Todella outoo ja tulee tosi vaivaantunu olo jos menee kutsumatta paikalle! Ilmottakaa siis kiitos SELVÄSTI keitä haluatte häihinne!

• joku vaan

ajatusta, että poika ei halua sinua häihinsä ja on siksi tietoisesti jättänyt "avec":in pois. Osoittaa kuitenkin fiksuutta sinulta olla edes tunkematta paikalle, ilmeisesti itsetuntoasi ei moinen asia hetkauta. nämä eronneiden lasten juhlat yleensä ovat kiusallisia tilanteita, kutsuako uudet puolisot vai ei. Loukkaako se kenties entistä vaimoa/miestä. Oli kuinka tahansa, lienee syytä kunnioittaa kusujien toivetta, eikä ainakaan alkaa osoittaa mieltään esim. että isä ei menisi poikansa häihin.

• vain saman talouden ihmiset
        joku vaan kirjoitti:

ajatusta, että poika ei halua sinua häihinsä ja on siksi tietoisesti jättänyt "avec":in pois. Osoittaa kuitenkin fiksuutta sinulta olla edes tunkematta paikalle, ilmeisesti itsetuntoasi ei moinen asia hetkauta. nämä eronneiden lasten juhlat yleensä ovat kiusallisia tilanteita, kutsuako uudet puolisot vai ei. Loukkaako se kenties entistä vaimoa/miestä. Oli kuinka tahansa, lienee syytä kunnioittaa kusujien toivetta, eikä ainakaan alkaa osoittaa mieltään esim. että isä ei menisi poikansa häihin.

Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos kutsutaan "Matti meikäläinen perhe" häihin, niin se tarkoittaa koko perhettä, riippumatta siitä asuvatko lapset kotona vai eivät. Eri asia on, jos esim. vanhin lapsista itsekkin jo naimisissa ja äiti/isä. Tällöin olisi fiksua lähettää kutsu hänelle erikseen, ja selkeästi mainita, onko vain hän tervetullot, vai myös vaimo/mies ja lapset...
        Henkilökohtaisesti loukkaantuisin, jos vaikkapa äitini perhe saisi kutsun häihin, ja minua ei haluttaisi juhkiin, koska olen jo muuttanut pois kotoa, mutta pikkusisarukseni olisivat tervetulleet juhliin. Poikaystävääni en mukanani raahaisi, jolle häntä kutsussa mainita. (Kerran saimme kutsun lakkiaisiin koko perhe, jossa oli laitettu sukunimi, sen alle kaikkien perheenjäsentemme nimet, ja minun nimeni perään avec).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      60
      7492
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2926
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1766
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1649
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1458
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1394
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      130
      1134
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      73
      827
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      52
      715
    Aihe