Muistanette, kuinka täälläkin väännettiin Aven moottorivaurion syytä..
Enää ei tarvitse, koska asiaa on tutkittukin.
LUUMÄKI. Juuri takuuajan ohittaneesta autosta laukesi moottori kesken ajon. Katkennut kiertokanki repi rikki moottorin kyljen. Auton maahantuojan mielestä perusteellinen hajoaminen aiheutui Venäjällä tehdyistä tankkauksista.
Auton luumäkeläinen omistaja ei selitystä hyväksynyt. "Pete" päätti katsoa kortit loppuun saakka,
Etelä-Saimaa ja Kymen Sanomat kertoivat tapauksesta viime vuoden lokakuussa.
Omistaja epäili alusta alkaen, että muutaman vuoden ikäisen Toyota Avensiksen moottorissa oli valmistusvika. Hänen mielestään maahantuojan olisi pitänyt järjestää autoon uusi moottori.
Maahantuoja ei noin 5 000 euron remonttiin ryhtynyt.
Pete hommasi autoon vaihtomoottorin vakuutusyhtiön varikolta. Asia jäi tottakai vaivaamaan, ja mies päätti näyttää rikkoutunutta moottoria puolueettomassa tutkimuspaikassa. Sellainen löytyi Helsingin ammattikorkeakoulusta.
Pete ei halua koko nimeään julkisuuteen. Hän sai hiljattain postia Helsingin ammattikorkeakoulun materiaalitekniikan laboratorion johtajalta, tekniikan lisensiaatti Juha Kotamieheltä. Tutkimusta olivat tekemässä Ngo Dung, Andrei Väisä ja Konstantin Kolomainen. Kotamies oli työn valvoja.
MATERIAALITEKNIIKAN laboratorio teki kymmensivuisen vaurioanalyysin. Tekstiosuutta täydentävät kuvat moottorista ja sen osista.
- Teemme tällaisia analyyseja useita vuosittain. Tavallisesti työn tilaajina ovat vakuutusyhtiöt, kertoo Juha Kotamies.
Hänen mielestään luumäkeläistapauksessa vaurion syy on yksiselitteinen. Eikä se ole Venäjän bensa.
Kiertokangen katkenneessa alaosassa kiinnityspulttien jäännökset ovat eripituisia. Kierteet olivat ehjät. Se todisti toisen pultin olleen alusta lähtien toista lyhyempi, tai sitten pultin kiristys oli jäänyt vajaaksi.
PULTTIEN pinnat tutkittiin laboratoriossa mikroskoopilla. Johtopäätöksessä ei ole tulkinnan varaa.
Väsymismurtuman edetessä välys kiertokangen ylä- ja alaosan välissä kasvoi, ja loppujen lopuksi vajaakierteessä ollut pultti katkesi. Pidempi pultti paukahti äkillisesti lyhyemmän petettyä.
- Vaurio lähti liikkeelle nelossylinterin männän kiertokangen toisen kiinnityspultin väsymismurtumasta, kirjoittaa raportin tekijä Konstantin Kolomainen.
- Pultti joko asennettiin väärin tai oli asennettu kokonaan väärä pultti. Tämän seurauksena pultti altistui normaalia voimakkaammalle väsymiskuormitukselle, ja lopulta se katkesi.
- Kiertokangen katkeaminen ja moottorilohkon vaurioituminen olivat seurausta kiertokangen pultin katkeamisesta, tutkimus vahvistaa.
PETEN auto on toiminut moitteita sen jälkeen, kun hän sai siihen omakustanteisen vaihtomoottorin. Uusi auto on kuitenkin jo tilattu ja tulossa.
- Se on toista merkkiä, Pete lisää.
Hän ihmettelee edelleen maahantuojan selitystä siitä, että vaurio olisi aiheutunut Venäjän bensasta. Viime vuonnakin Venäjälle Peten tietojen mukaan vietiin 14 000 saman merkkistä autoa.
- Työn alla Venäjällä on tehdas, jonka kapasiteetti ensi vuodelle on 40 000 autoa.
- Kuinka ne siellä kestävät ehjinä sillä samalla bensalla, mies ihmettelee.
Hän aikoo vielä käydä taisteluun maahantuojaa vastaan, ja katsoa, onko hän maksumiehenä oikea vai ei.
Lähde. ES:n verkkosivut. http://www.esaimaa.fi/arkisto/vanhat/2005/06/13/index.html
Se siitä bensasta
10
2069
Vastaukset
- ei ollut
yllätys. Se on aivan normaalia Toyota"laatua".
- Topi
En epäile, etteikö tuo asia ole juuri niin kuin yllä kirjoitettu.
Mutta niitä moottorivaurioita on tullut Venäjän bensan vuoksi, siitä on myös tutkittua tietoa.
Pulmana on se, että jokaista vauriota ei ole tutkittu.
Tätä on tapahtunut muillekin merkeille.
Takavuosina Tekniikan Maailma raportoi ensin Nesteen ja myöhemmin Teboilin polttoaineen aiheuttamista moottoriongelmista.
Eri autotehtailta oli tullut kyselyjä, kuinka on mahdollista, että Suomessa on autokantaan nähden enemmän moottoririkkoja kuin esim. Keski-Euroopassa.
Autotehtaat ottivat Suomen bensasta näytteitä ja bensassa oli jotain mätää, tämä on siis vanha juttu.
Myöhemmin on ainakin Mercedes tutkinut bensan laadun vaikutusta takuukorjauksiin ja nimenomaan Suomessa.
Itselläni kävi takavuosina, että sain Fordin tankkiin eräältä Pohjois-Hämeessä sijaitsevalta huoltoasemalta jotain "tankin pohjia", jossa oli epäpuhtauksia.
Seurauksena matkan katkeaminen, hinaus korjaamolle, koko auton polttoainejärjestelmän puhdistus ja lasku huoltamolle.
Sain lisäksi lyhyen "takuun", että jos koneessa ilmenee ongelmia heti tämän episodin lisäksi, huoltamo vastaa korjauksesta, jos on todennäköistä, että se johtuu polttoaineesta.
Eli, kyllä se puhdas polttoaine on koneelle tärkeä. - saattoi
odottaakin! LippalakkiPappaa mukaellen: taas tuli ämpärikaupalla kylmää vettä Tojotistien niskaan! Onko se paljon toitotettu tojotan laatu sittenkin pelkkä myytti? Lisää tällaista niin laatupuheista alkaa uskottavuus karista tiuhaan tahtiin. Bensan syyksi tuotakin vauriota pitkän aikaa tälläkin palstalla koitettiin peitellä mutta nyt tuli totuus julki, hyvä hyvä!
- juuri
Kyllä Toyotoissakin on vikoja, suht paljonkin. Ne vaan yritetään pimittää julkisuudelta mahdollisimman tarkkaan.
- pimitetään
juuri kirjoitti:
Kyllä Toyotoissakin on vikoja, suht paljonkin. Ne vaan yritetään pimittää julkisuudelta mahdollisimman tarkkaan.
Tässähän juuri käydään asiaa läpi. Suht' paljon on bullshittiä. Äärimmäisen vähän on todellinen määrä. Kaikki viat käydään tällä palstalla läpi ja täällä on monia jotka kissojen ja koirien kanssa niitä metsästävät.
- todisteet
Nyt pitäisi Toyotan pyytää nöyrimmästi anteeksi ja korvata kaikki aiheutuneet kulut korkoineen. Virheiden peittely ei ole koskaan kuulunut Toyotan menettelytapoihin eikä toivottavasti jatkossakaan. Jos tämä olisi tapahtunut Länsi-Suomessa ja autoa ei olisi itäbensalla tankattu niin tuskinpa olisi riitaa tullutkaan.
- Analyytikko
Miksi Toyota-Finland halusi alunperin syyttää asiakasta tuotteessa olevasta virheestä?
Tällaiset tapaukset kannattaa aina tutkia loppuun saakka niin saadaan jälkipelit sellaiseen järjestykseen kuin kuuluukin oikeudenmukaisesti.
Mukava kuulla miten jälkipeleissä maahantuoja asian järjestää. Ei oikein mairittele Toyotan laatukuvaa tämä tapaus (tapaukset?). - XC90T8
Meille taas lähihuoltoaseman baarin kanta-asiakkaat, vieläpä ne lähes ainoastaan Toyotalla ajaneet, ovat käytännössä kertoneet, että Toyotaa ei kaiketi tarvitse edes huoltaa, korjaamisesta puhumattakaan, ja silti sitä ei saa hajalle edes yrittämällä.
- Uussaw
Mitä vittua sinä tulet tänne kännissä hölöttämään 10 vuotta vanhaan ketjuun?
Mikähän oli lopputulos tästä keissistä?
Se ei ole mikään ihme, että Toyotankin moottori joskus leviää, mutta se on jo anteeksiantamatonta, että maahantuoja valehtelee syyn olevan asiakkaan. No tästä on jo yli 10 vuotta, viime aikoina kai lähinnä VW syyllistynyt vastaavaan?
- Das-Baska
Hyvä ettei sentään koko johtajisto ollut mukana huijaamassa niin kuin Volsu huijari yhtiössä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä suoraan
Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.691812Voisitko nainen kertoa mulle
Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun1641459- 881252
- 1251245
Miehelle naiselta
Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te491150Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa
Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-261935- 75922
- 106877
Olen syvästi masentunut
En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi99805Mitä vastaat jos
Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍36674