Laturinhihna

ovis

Millanen homma vaihtaa laturin/ilmastoinnin ohjaustehostimen -hihna? Tarviiko erikoistyökaluja?

6

4452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veijo40

      Kyllä se onnistuu, eikä tarvii mitään erikoisia kaluja. kiristin rullaa vain löysää, hihna pois ja uutta tilalle. Ahdasta kyllä on ja kädet voi mennä ruvelle,mut silleee...

    • Anonyymi

      tietyäisi vaan millaiselta loppuasennus näyttää

    • Anonyymi

      kirjastot kiinni eikä vanhasta saanut selvää miten se oli asennettu kun oli lipsahtanut pois päältä. Oma ymmärrys ei riitä toistaiseksi asentamaan moniurahihnaa oikein paikoilleen

      • Anonyymi

        Jouduin juuri taistelemaan sen hihnan kanssa.
        Autoni on Volvo v40 2L bensa turbo automatic 165 hv. farkku. vm.2000
        Oli aika iso urakka, kun reissussa hajosi laturin vapaakytkimellä varustettu moniura hihnapyörä. Se häipyi jonnekkin ojanpenkalle ja matkanteko loppui siihen.
        Ei auttanut muuta, kuin soittaa hinausauto paikalle ja hinuuttaa auto takaisin kotipihalle.
        Matkaa n.25 km. Lasku siitä ainoastaan n.150€
        Piirtelin sitten tietsikalla uuden hihnapyörän ja sorvasin itse uuden pyörän tilalle.
        Tosin siitä puuttuu nyt se vapaakytkin. Ko. hihnapyörä maksanee n.50€ Motonetissä.
        Hihnasta hävisi yhden uran verran sivusta pois.
        Hihnan kulkureitti rullien ja pyörien välissä olikin sitten täysi mysteeri. Löysin kuitenkin netistä videon, jossa esteltiin hinan vaihtoa ko. Volvo v40:een. Pysäytin videokuvan oikeaan kohtaan ja otin siitä tietsikallani pysäytyskuvan. Kuva sitten tulostimella paperille ja siten sain asian onnistumaan. Mistään kaupoissa myytävistä korjausoppaista ei löytynyt ko asiasta tarpeeksi tietoa.
        Auton mukana tullut ohjekirjakin oli jostakin paljon vanhemmasta vuosimallista.
        En vain saanut hihnapyörän jäännöstä irti laturista, kuin purkamalla koko moottorista melkein puolet pois. Sittenkin se oli niin tiukassa, että piti aukaista se jäännös katkaisulaikalla moneen osaan.
        Nyt onkin sitten iso ongelma, kun pitää kasata ne miljoonat elkyroniikkaliittimet takaisin oikeille paikoilleen. Ei siinä kiireessä tullut niitä pahemmin merkkailtua. Varoitusvalo mittaristossa imoittelee vain moottorin ohjainyksikön vikaa. Lähtee käyntiin ja ottaa kierroksia, mutta ajaessa tyrkkää polttoaineseoksen aivan vääräksi. Ajaminen on melko mahdotonta. Osa ongelmista johtuu varmaankin vapaakytkimen puuttumisesta. Kone pyrkii sammumaan etenkin tyhjäynti- / pienillä kierroksilla. Ylämäessä matkanteko tyssää liian rikkaaseen seokseen. Alkaa pakoputkesta tulla sille ominaista mustaa häkää. Auto ei aikaisemmin ole savuutellut, eikä öljyä ole kulunut liikaa. Kaasupolinta sopivasti polkemalla saan sitten auton juuri ja juuri takaisin kotiin.
        Täytyy etsiä vielä paikka kahdelle liittimelle, joista ei ole vielä hajuakaan, mistä ne on irroitettu- / irroitin.
        Jos ei muu auta, niin on laitettava yksi vanhemmista autoistani taas ajokuntoon. Ja käytävä romikselta hakemassa volvoon korvaavia osia.
        Nää vanhemmat autot kun ovat niin yksikertaisia tekniikaltaan, että ne on paljon helpompia pitää kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jouduin juuri taistelemaan sen hihnan kanssa.
        Autoni on Volvo v40 2L bensa turbo automatic 165 hv. farkku. vm.2000
        Oli aika iso urakka, kun reissussa hajosi laturin vapaakytkimellä varustettu moniura hihnapyörä. Se häipyi jonnekkin ojanpenkalle ja matkanteko loppui siihen.
        Ei auttanut muuta, kuin soittaa hinausauto paikalle ja hinuuttaa auto takaisin kotipihalle.
        Matkaa n.25 km. Lasku siitä ainoastaan n.150€
        Piirtelin sitten tietsikalla uuden hihnapyörän ja sorvasin itse uuden pyörän tilalle.
        Tosin siitä puuttuu nyt se vapaakytkin. Ko. hihnapyörä maksanee n.50€ Motonetissä.
        Hihnasta hävisi yhden uran verran sivusta pois.
        Hihnan kulkureitti rullien ja pyörien välissä olikin sitten täysi mysteeri. Löysin kuitenkin netistä videon, jossa esteltiin hinan vaihtoa ko. Volvo v40:een. Pysäytin videokuvan oikeaan kohtaan ja otin siitä tietsikallani pysäytyskuvan. Kuva sitten tulostimella paperille ja siten sain asian onnistumaan. Mistään kaupoissa myytävistä korjausoppaista ei löytynyt ko asiasta tarpeeksi tietoa.
        Auton mukana tullut ohjekirjakin oli jostakin paljon vanhemmasta vuosimallista.
        En vain saanut hihnapyörän jäännöstä irti laturista, kuin purkamalla koko moottorista melkein puolet pois. Sittenkin se oli niin tiukassa, että piti aukaista se jäännös katkaisulaikalla moneen osaan.
        Nyt onkin sitten iso ongelma, kun pitää kasata ne miljoonat elkyroniikkaliittimet takaisin oikeille paikoilleen. Ei siinä kiireessä tullut niitä pahemmin merkkailtua. Varoitusvalo mittaristossa imoittelee vain moottorin ohjainyksikön vikaa. Lähtee käyntiin ja ottaa kierroksia, mutta ajaessa tyrkkää polttoaineseoksen aivan vääräksi. Ajaminen on melko mahdotonta. Osa ongelmista johtuu varmaankin vapaakytkimen puuttumisesta. Kone pyrkii sammumaan etenkin tyhjäynti- / pienillä kierroksilla. Ylämäessä matkanteko tyssää liian rikkaaseen seokseen. Alkaa pakoputkesta tulla sille ominaista mustaa häkää. Auto ei aikaisemmin ole savuutellut, eikä öljyä ole kulunut liikaa. Kaasupolinta sopivasti polkemalla saan sitten auton juuri ja juuri takaisin kotiin.
        Täytyy etsiä vielä paikka kahdelle liittimelle, joista ei ole vielä hajuakaan, mistä ne on irroitettu- / irroitin.
        Jos ei muu auta, niin on laitettava yksi vanhemmista autoistani taas ajokuntoon. Ja käytävä romikselta hakemassa volvoon korvaavia osia.
        Nää vanhemmat autot kun ovat niin yksikertaisia tekniikaltaan, että ne on paljon helpompia pitää kunnossa.

        Tarinasi perusteella, väitän uudempien autojen olevan helpompia huoltaa ja korjata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarinasi perusteella, väitän uudempien autojen olevan helpompia huoltaa ja korjata.

        Aikoinaan olen tehnyt Fiat 127:n ja Vanguard Standart 10 vm.-55:een täydelliset koneremontitkin. Ainoastaan sylinterit porautin ja kampiakselit koneistutin moottorikoneistamoilla. Hyvin pelasi, eikä mitään ongelmia ollut moottorin kasauksessakaan. Sen ajan autoissa kun ei ollut mitään moottorin ohjauskeskusta. Polttoaineen seoskin säädettiin vain kasuttimella ja kipinät sytytystulpille ajoitettiin virranjakajan- / katkojan kärkien ja jakopään ketjun avulla. Polttoaineen ruiskutuspumppujakaan ei ollut yleisesti käytössä. Eikä tarvittu katalysaattoreita pakoputkistoissakaan.
        Kunnostettavia on vielä jemmassa kaksi muuta entistä autoani.
        Audi 100 vm.-77 ja Opel Vectra vm. en nyt tarkasti muista.
        Näissä uusimmissa, kun alkaa olla niin paljon nykyelektroniikkaa, että siihen perehtymiseen ei oikein tahdo enää aikaa olla.
        Siinä mielessä kyllä nämä uudemmat on tulleet monimutkaisemmiksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe