Laturinhihna

ovis

Millanen homma vaihtaa laturin/ilmastoinnin ohjaustehostimen -hihna? Tarviiko erikoistyökaluja?

6

4040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veijo40

      Kyllä se onnistuu, eikä tarvii mitään erikoisia kaluja. kiristin rullaa vain löysää, hihna pois ja uutta tilalle. Ahdasta kyllä on ja kädet voi mennä ruvelle,mut silleee...

    • Anonyymi

      tietyäisi vaan millaiselta loppuasennus näyttää

    • Anonyymi

      kirjastot kiinni eikä vanhasta saanut selvää miten se oli asennettu kun oli lipsahtanut pois päältä. Oma ymmärrys ei riitä toistaiseksi asentamaan moniurahihnaa oikein paikoilleen

      • Anonyymi

        Jouduin juuri taistelemaan sen hihnan kanssa.
        Autoni on Volvo v40 2L bensa turbo automatic 165 hv. farkku. vm.2000
        Oli aika iso urakka, kun reissussa hajosi laturin vapaakytkimellä varustettu moniura hihnapyörä. Se häipyi jonnekkin ojanpenkalle ja matkanteko loppui siihen.
        Ei auttanut muuta, kuin soittaa hinausauto paikalle ja hinuuttaa auto takaisin kotipihalle.
        Matkaa n.25 km. Lasku siitä ainoastaan n.150€
        Piirtelin sitten tietsikalla uuden hihnapyörän ja sorvasin itse uuden pyörän tilalle.
        Tosin siitä puuttuu nyt se vapaakytkin. Ko. hihnapyörä maksanee n.50€ Motonetissä.
        Hihnasta hävisi yhden uran verran sivusta pois.
        Hihnan kulkureitti rullien ja pyörien välissä olikin sitten täysi mysteeri. Löysin kuitenkin netistä videon, jossa esteltiin hinan vaihtoa ko. Volvo v40:een. Pysäytin videokuvan oikeaan kohtaan ja otin siitä tietsikallani pysäytyskuvan. Kuva sitten tulostimella paperille ja siten sain asian onnistumaan. Mistään kaupoissa myytävistä korjausoppaista ei löytynyt ko asiasta tarpeeksi tietoa.
        Auton mukana tullut ohjekirjakin oli jostakin paljon vanhemmasta vuosimallista.
        En vain saanut hihnapyörän jäännöstä irti laturista, kuin purkamalla koko moottorista melkein puolet pois. Sittenkin se oli niin tiukassa, että piti aukaista se jäännös katkaisulaikalla moneen osaan.
        Nyt onkin sitten iso ongelma, kun pitää kasata ne miljoonat elkyroniikkaliittimet takaisin oikeille paikoilleen. Ei siinä kiireessä tullut niitä pahemmin merkkailtua. Varoitusvalo mittaristossa imoittelee vain moottorin ohjainyksikön vikaa. Lähtee käyntiin ja ottaa kierroksia, mutta ajaessa tyrkkää polttoaineseoksen aivan vääräksi. Ajaminen on melko mahdotonta. Osa ongelmista johtuu varmaankin vapaakytkimen puuttumisesta. Kone pyrkii sammumaan etenkin tyhjäynti- / pienillä kierroksilla. Ylämäessä matkanteko tyssää liian rikkaaseen seokseen. Alkaa pakoputkesta tulla sille ominaista mustaa häkää. Auto ei aikaisemmin ole savuutellut, eikä öljyä ole kulunut liikaa. Kaasupolinta sopivasti polkemalla saan sitten auton juuri ja juuri takaisin kotiin.
        Täytyy etsiä vielä paikka kahdelle liittimelle, joista ei ole vielä hajuakaan, mistä ne on irroitettu- / irroitin.
        Jos ei muu auta, niin on laitettava yksi vanhemmista autoistani taas ajokuntoon. Ja käytävä romikselta hakemassa volvoon korvaavia osia.
        Nää vanhemmat autot kun ovat niin yksikertaisia tekniikaltaan, että ne on paljon helpompia pitää kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jouduin juuri taistelemaan sen hihnan kanssa.
        Autoni on Volvo v40 2L bensa turbo automatic 165 hv. farkku. vm.2000
        Oli aika iso urakka, kun reissussa hajosi laturin vapaakytkimellä varustettu moniura hihnapyörä. Se häipyi jonnekkin ojanpenkalle ja matkanteko loppui siihen.
        Ei auttanut muuta, kuin soittaa hinausauto paikalle ja hinuuttaa auto takaisin kotipihalle.
        Matkaa n.25 km. Lasku siitä ainoastaan n.150€
        Piirtelin sitten tietsikalla uuden hihnapyörän ja sorvasin itse uuden pyörän tilalle.
        Tosin siitä puuttuu nyt se vapaakytkin. Ko. hihnapyörä maksanee n.50€ Motonetissä.
        Hihnasta hävisi yhden uran verran sivusta pois.
        Hihnan kulkureitti rullien ja pyörien välissä olikin sitten täysi mysteeri. Löysin kuitenkin netistä videon, jossa esteltiin hinan vaihtoa ko. Volvo v40:een. Pysäytin videokuvan oikeaan kohtaan ja otin siitä tietsikallani pysäytyskuvan. Kuva sitten tulostimella paperille ja siten sain asian onnistumaan. Mistään kaupoissa myytävistä korjausoppaista ei löytynyt ko asiasta tarpeeksi tietoa.
        Auton mukana tullut ohjekirjakin oli jostakin paljon vanhemmasta vuosimallista.
        En vain saanut hihnapyörän jäännöstä irti laturista, kuin purkamalla koko moottorista melkein puolet pois. Sittenkin se oli niin tiukassa, että piti aukaista se jäännös katkaisulaikalla moneen osaan.
        Nyt onkin sitten iso ongelma, kun pitää kasata ne miljoonat elkyroniikkaliittimet takaisin oikeille paikoilleen. Ei siinä kiireessä tullut niitä pahemmin merkkailtua. Varoitusvalo mittaristossa imoittelee vain moottorin ohjainyksikön vikaa. Lähtee käyntiin ja ottaa kierroksia, mutta ajaessa tyrkkää polttoaineseoksen aivan vääräksi. Ajaminen on melko mahdotonta. Osa ongelmista johtuu varmaankin vapaakytkimen puuttumisesta. Kone pyrkii sammumaan etenkin tyhjäynti- / pienillä kierroksilla. Ylämäessä matkanteko tyssää liian rikkaaseen seokseen. Alkaa pakoputkesta tulla sille ominaista mustaa häkää. Auto ei aikaisemmin ole savuutellut, eikä öljyä ole kulunut liikaa. Kaasupolinta sopivasti polkemalla saan sitten auton juuri ja juuri takaisin kotiin.
        Täytyy etsiä vielä paikka kahdelle liittimelle, joista ei ole vielä hajuakaan, mistä ne on irroitettu- / irroitin.
        Jos ei muu auta, niin on laitettava yksi vanhemmista autoistani taas ajokuntoon. Ja käytävä romikselta hakemassa volvoon korvaavia osia.
        Nää vanhemmat autot kun ovat niin yksikertaisia tekniikaltaan, että ne on paljon helpompia pitää kunnossa.

        Tarinasi perusteella, väitän uudempien autojen olevan helpompia huoltaa ja korjata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarinasi perusteella, väitän uudempien autojen olevan helpompia huoltaa ja korjata.

        Aikoinaan olen tehnyt Fiat 127:n ja Vanguard Standart 10 vm.-55:een täydelliset koneremontitkin. Ainoastaan sylinterit porautin ja kampiakselit koneistutin moottorikoneistamoilla. Hyvin pelasi, eikä mitään ongelmia ollut moottorin kasauksessakaan. Sen ajan autoissa kun ei ollut mitään moottorin ohjauskeskusta. Polttoaineen seoskin säädettiin vain kasuttimella ja kipinät sytytystulpille ajoitettiin virranjakajan- / katkojan kärkien ja jakopään ketjun avulla. Polttoaineen ruiskutuspumppujakaan ei ollut yleisesti käytössä. Eikä tarvittu katalysaattoreita pakoputkistoissakaan.
        Kunnostettavia on vielä jemmassa kaksi muuta entistä autoani.
        Audi 100 vm.-77 ja Opel Vectra vm. en nyt tarkasti muista.
        Näissä uusimmissa, kun alkaa olla niin paljon nykyelektroniikkaa, että siihen perehtymiseen ei oikein tahdo enää aikaa olla.
        Siinä mielessä kyllä nämä uudemmat on tulleet monimutkaisemmiksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe