Väistämissäännöt liikenteessä - autoilija/pyöräilijä

Anonyymi-ap

38

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minun ei tarvitse niitä kerrata, sillä osaan ne niin jalankulkijana, pyöräilijänä ja autoilijana.

      Ja mikä tärkeintä - myös noudataan niitä!

      • Anonyymi

        Sinä et kuitenkaan ole "kaikki muut". Lisäksi vaikka osaisi tai luulisi osaavansa, niin välillä on hyvä kerrata asiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et kuitenkaan ole "kaikki muut". Lisäksi vaikka osaisi tai luulisi osaavansa, niin välillä on hyvä kerrata asiota.

        Perussäännöt, joilla yleensä pärjää:
        - Polkupyörä on ajoneuvo. Sillä ajetaan ajoradalla, sillä olevalla pyöräkaistalla tai pyörätiellä, jos sellainen on tarjolla
        - Kenenkään päälle ei saa ajaa
        - Kaikilla ajoneuvoilla väistetään toisia liikennesääntöjen tai liikennemerkkien osoittamalla tavalla.
        - Käännyttäessä toiselle tielle väistetään risteävää tietä ylittäviä jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja mopoilijoita.
        - Liikenneympyrästä poistuttaessa (kääntyjänä siis) väistetään samoin "tietä ylittävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa"
        Tarkkaan nämä ja vähän muuta voi lukea TLL 26 ja 27 §


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perussäännöt, joilla yleensä pärjää:
        - Polkupyörä on ajoneuvo. Sillä ajetaan ajoradalla, sillä olevalla pyöräkaistalla tai pyörätiellä, jos sellainen on tarjolla
        - Kenenkään päälle ei saa ajaa
        - Kaikilla ajoneuvoilla väistetään toisia liikennesääntöjen tai liikennemerkkien osoittamalla tavalla.
        - Käännyttäessä toiselle tielle väistetään risteävää tietä ylittäviä jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja mopoilijoita.
        - Liikenneympyrästä poistuttaessa (kääntyjänä siis) väistetään samoin "tietä ylittävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa"
        Tarkkaan nämä ja vähän muuta voi lukea TLL 26 ja 27 §

        Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.

        Hienoa, pyörälitto, go, go....

        http://pyoraliitto.fi/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.

        Aika kärjistetty kuva pyöräliitosta. Totta kuitenkin on, että pyöräliitto on yksi kovimmista lobbaajista kun suunnitellaan muutoksia tieliikenteen lainsäädäntöön. Monet suorastaan järjenvastaiset hullutukset, kuten pyörätien jatke, terrorismin edistäminen, vastavirtaan pyöräily, meidän homoseksuellien oikeuksien polkeminen, ja nyt kovan kritiikin kohteeksi joutunut etuajo-oikeuden osoittaminen ajoradan rakenteellisella korotuksella, ovat pyöräliiton lobbauksen seurauksia. Kun tutustuu ko. liiton tavoitteisiin, ovat ne aika puistattavia. Toivoa sopii, että lainsäätäjillä riittää järkeä ja he kestävät kovan painostuksen alla ja liikennesäännöt muotoillaan siten, että ne ovat tasapuolisia kaikille ja ne oikeasti lisäisivät liikenteen turvallisuutta. Pyöräliiton tavoitteissa huokuu enemmänkin ideologinen lähestymistapa kuin tavoitteet parantaa liikenneturvallisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika kärjistetty kuva pyöräliitosta. Totta kuitenkin on, että pyöräliitto on yksi kovimmista lobbaajista kun suunnitellaan muutoksia tieliikenteen lainsäädäntöön. Monet suorastaan järjenvastaiset hullutukset, kuten pyörätien jatke, terrorismin edistäminen, vastavirtaan pyöräily, meidän homoseksuellien oikeuksien polkeminen, ja nyt kovan kritiikin kohteeksi joutunut etuajo-oikeuden osoittaminen ajoradan rakenteellisella korotuksella, ovat pyöräliiton lobbauksen seurauksia. Kun tutustuu ko. liiton tavoitteisiin, ovat ne aika puistattavia. Toivoa sopii, että lainsäätäjillä riittää järkeä ja he kestävät kovan painostuksen alla ja liikennesäännöt muotoillaan siten, että ne ovat tasapuolisia kaikille ja ne oikeasti lisäisivät liikenteen turvallisuutta. Pyöräliiton tavoitteissa huokuu enemmänkin ideologinen lähestymistapa kuin tavoitteet parantaa liikenneturvallisuutta.

        Melko vilkas mielikuvitus on kuvitella tuollaisia asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melko vilkas mielikuvitus on kuvitella tuollaisia asioita.

        Eräille näyttää ottavan erittäin koville se tosiasia, että pyöräilijöillekin on säännöt ja laki myös velvoittaa niitä noudattamaan. Osa pyöräilijöistä elää kuin mullit pellossa, mutta vähitellen asiat muuttuvat. Nykyisin nämä liikenteen "vapaamatkustajat" joutuvat aina silloin tällöin vastuuseen tekosistaan. Liian harvoin, mutta kuitenkin joskus. Myös poliisi on jonkin verran terävöittänyt suhtautumistaan pyöräilijöiden rikkeisiin, mutta vasta promillen tuhannesosa joutuu vastuuseen rikoksistaan. Suunta on kuitenkin oikea. Voisikohan myös pyöräliitto vähitellen herätä ruususen unestaan ja alkaa oikeasti valistamaan pyöräilijöitä. Se propaganda ja päättäjien lobbaaminen kun ei estä yhtäkään turhaa sääntöjen noudattamattomuudesta aiheutuvaa kuolemaa tai loukkaantumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräille näyttää ottavan erittäin koville se tosiasia, että pyöräilijöillekin on säännöt ja laki myös velvoittaa niitä noudattamaan. Osa pyöräilijöistä elää kuin mullit pellossa, mutta vähitellen asiat muuttuvat. Nykyisin nämä liikenteen "vapaamatkustajat" joutuvat aina silloin tällöin vastuuseen tekosistaan. Liian harvoin, mutta kuitenkin joskus. Myös poliisi on jonkin verran terävöittänyt suhtautumistaan pyöräilijöiden rikkeisiin, mutta vasta promillen tuhannesosa joutuu vastuuseen rikoksistaan. Suunta on kuitenkin oikea. Voisikohan myös pyöräliitto vähitellen herätä ruususen unestaan ja alkaa oikeasti valistamaan pyöräilijöitä. Se propaganda ja päättäjien lobbaaminen kun ei estä yhtäkään turhaa sääntöjen noudattamattomuudesta aiheutuvaa kuolemaa tai loukkaantumista.

        Eräille taitaa enemmänkin ottaa koville pyöräilijöiden olemassaolo noin ylipäätään. Valtaosa noudattaa liikennesääntöjä liikenteessä. Kokonaista tiettyä ryhmää ei voi leimata joidenkin yksittäisten ääliöiden myötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräille taitaa enemmänkin ottaa koville pyöräilijöiden olemassaolo noin ylipäätään. Valtaosa noudattaa liikennesääntöjä liikenteessä. Kokonaista tiettyä ryhmää ei voi leimata joidenkin yksittäisten ääliöiden myötä.

        Aivan sama, mitä merkintöjä näissä risteyksissä on, pyöräilijät eivät väistämissääntöjä noudata. Sääntöjen ymmärtämisessä ja halusta niitä noudattaa pyöräilijän pää on kiveäkin kovempi, mutta kun kolahtaa niin varmuudella jää kakkoseksi auton kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan sama, mitä merkintöjä näissä risteyksissä on, pyöräilijät eivät väistämissääntöjä noudata. Sääntöjen ymmärtämisessä ja halusta niitä noudattaa pyöräilijän pää on kiveäkin kovempi, mutta kun kolahtaa niin varmuudella jää kakkoseksi auton kanssa.

        Kyllä pyöräilijät noudattavat liikennesääntöjä, ainakin tällä suunnalla.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiveesi on kuultu, pyöräliitto on herännyt talviunestaan ja ehdottelee aina vaan järjettömämpiä juttuja.

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/32b6be77-6931-435a-554561274702

        Pyöräliitto näköjään ajattelee kuin poliitikko, eli kaikki julkisuus on hyödyksi, olkoon ehdotukset sitten miten järjettömiä tahansa. Perustelutkin ovat hyvin pyöräliittomaisia.

        Hakemaasi sivua ei valitettavasti löytynyt. Ei ole tainnut sitten ehdotella mitään. Pelkkää kuvitelmaa siis moiset pyöräliiton ehdotukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hakemaasi sivua ei valitettavasti löytynyt. Ei ole tainnut sitten ehdotella mitään. Pelkkää kuvitelmaa siis moiset pyöräliiton ehdotukset.

        Sinä olet taas kerran jäänyt kiinni valehtelusta, ja aloitat tuon nolon kiemurtelun. Tämä on nähty monta kertaa ennenkin, ja on sinulle aina yhtä kiusallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet taas kerran jäänyt kiinni valehtelusta, ja aloitat tuon nolon kiemurtelun. Tämä on nähty monta kertaa ennenkin, ja on sinulle aina yhtä kiusallista.

        Kerro ihmeessä minkälaisesta valheesta syytät. Selkeästi kun klikkaa linkkiä, niin vastassa on "Hakemaasi sivua ei valitettavasti löytynyt." teksti. Ei siis ole mikään valhe.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kun katsoo jalkakäytävillä ajavien vuokrattavien sähköpotkulautailijoiden määrää, niin teille skuuttajille tiedoksi, että kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat niitä, joilla ajetaan ajoradalla tai pyörätiellä.

        Vuokrattavien sähköpotkulautojen rakenteellinen nopeus on yli 15km/h.

        Vaikka nopeutta toisinaan rajoitetaaan vuokraajan toimesta tai vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla ajaisi hiljempaa kuin tuo 15 km/h, niin silti niillä ei saa ajaa jalkakäytävillä.

        Suurin osa ihmisten omista sähköpotkulaudoista kuuluu edellä mainittuun.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Katsokaa kaikki pyöräliiton mannekiinin, Joonaksen (en ole ihastunut!) pyöräilyvideoita. Ne kertovat paljon kaverista itsestään ja samalla totuuden hänen edustamastaan terroristijärjestö pyöräliitosta. Nämä videot antavat osaltaan vastauksen siihen, miksi pyöräilijöitä vihataan niin paljon. Voidaan todeta, että pyöräilijöiden erittäin huono julkikuva on täysin itse aiheutettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsokaa kaikki pyöräliiton mannekiinin, Joonaksen (en ole ihastunut!) pyöräilyvideoita. Ne kertovat paljon kaverista itsestään ja samalla totuuden hänen edustamastaan terroristijärjestö pyöräliitosta. Nämä videot antavat osaltaan vastauksen siihen, miksi pyöräilijöitä vihataan niin paljon. Voidaan todeta, että pyöräilijöiden erittäin huono julkikuva on täysin itse aiheutettua.

        Ketään Joonasta ei näkynyt kummallakaan videolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketään Joonasta ei näkynyt kummallakaan videolla.

        Niissä videoissa sotketaan asioita. Tuntuu siltä, että sotkeminen on tahallista ja tarkoituksellista ja yritetään pelkästään hämätä lukijoita kuvittelemaan, että väistämissääntöihin olisi tullut jokin muutos pyöräilijöiden eduksi. Miksi tällaista valheellista kuplaa halutaan pitää yllä? Mitä useampi pyöräilijä saa väärän kuvan liikennesäännöistä, sitä suurempi on onnettomuusriski. Ei pitäisi olla edes paatuneimpien pyöräfanaatikkojen intresseissä levitellä väärää kuvaa liikenteen pelisäännöistä. Tosin pyöräliitto haluaa kaikki oikeudet muilta pois ja pyöräilijät hallitsemaan kaikkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niissä videoissa sotketaan asioita. Tuntuu siltä, että sotkeminen on tahallista ja tarkoituksellista ja yritetään pelkästään hämätä lukijoita kuvittelemaan, että väistämissääntöihin olisi tullut jokin muutos pyöräilijöiden eduksi. Miksi tällaista valheellista kuplaa halutaan pitää yllä? Mitä useampi pyöräilijä saa väärän kuvan liikennesäännöistä, sitä suurempi on onnettomuusriski. Ei pitäisi olla edes paatuneimpien pyöräfanaatikkojen intresseissä levitellä väärää kuvaa liikenteen pelisäännöistä. Tosin pyöräliitto haluaa kaikki oikeudet muilta pois ja pyöräilijät hallitsemaan kaikkea.

        Noilla kahdella videolla ei sotkettu yhtään mitään. Taitaa olla 2024-05-20 11:29:20 kirjoittajan ymmärryksessä iso vika, kun väitetään tuollaista.


    • Anonyymi

      Ja sitten se autoilijat yllättävä tosiasia.
      Pyöräilijä on aniharvoin väistämisvelvollinen autoon nähden, siis tosielämän risteyksissä ja liikennetilanteissa.
      Ainoastaan päätien ylityksissä pyöräilijä on väistämisvelvollinen, mutta ei silloinkaan kääntyvien ajoneuvojen suhteen.
      Kun pyörätie kulkee päätien vartta, on sivuteiltä tulevilla autoilla lähes 100% varmuudella kolmio tai stop-merkki ennen pyörätietä. Ja päätieltä kääntyvät autot joutuvat myös aina väistämään pyörätietä käyttävää.
      Liikenneympyrässä on myös autoilijoilla 100% väistämisvelvollisuus pyöräilijöihin nähden silloin kun pyörätie kulkee liikenneympyrän uloimpana kehänä. Ja tämä väistämisvelvollisuus koskee autoilijoita niin liikenneympyrään tullessa kuin sieltä poistuessa. Voi olla, että jossain erikoisessa liikenneympyrässä pyöräilijöille olisi asetettu kolmio, mutta en sellaista tilannetta ole koskaan nähnyt.
      Teoriassa niitä tienylityspaikkoja, joissa pyöräilijällä olisi väistämisvelvollisuus, on varmaan kappalemääräisesti runsaasti, siis kutakuinkin 1 tai 2 joka korttelissa ylittämässä päätietä, mutta liikennettä tuollaisissa risteyksissä on yleensä niukasti.
      Lisäksi vielä se yllätys autoilijoille, että kääntyvä pyöräilijäkin on yleensä etuajo-oikeutettu autoon nähden. Siis tilanteessa jossa pyöräilijä ajaa pikkutien varressa olevaa pyörätietä ja kääntyy siitä päätien varressa olevalle pyörätielle autoilijan editse. Autoilijalla on siinäkin tilanteessa kolmio.

      • Anonyymi

        Väität, että "Pyöräilijä on aniharvoin väistämisvelvollinen autoon nähden, siis tosielämän risteyksissä ja liikennetilanteissa."

        Omalla työmatkallani valtaosassa risteyksiä autoilija on aina väistämisvelvollinen pyöräilijöihin nähden. Sivusta tulevilla risteyksillä on kolmio ennen pyörätien jatketta ja kääntyvät väistävät. Alla on esimerkkikuva.

        https://maps.app.goo.gl/8Di1saNUJL87cMfBA

        Kolmio sivutiellä ja pääväylältä kääntyvät väistävät pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Lisäksi on pari liikenneympyrää, jossa autoilijat väistävät myös aina. Ainoastaan tilanteet, jossa siirryn suoraan pääväylän yli, on minulla pyöräilijänä väistämisvelvollisuus.

        https://maps.app.goo.gl/FWZh4XCJvTqqr4pL6

        Tuossa on kuitenkin liikennevalot yleensä toiminnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väität, että "Pyöräilijä on aniharvoin väistämisvelvollinen autoon nähden, siis tosielämän risteyksissä ja liikennetilanteissa."

        Omalla työmatkallani valtaosassa risteyksiä autoilija on aina väistämisvelvollinen pyöräilijöihin nähden. Sivusta tulevilla risteyksillä on kolmio ennen pyörätien jatketta ja kääntyvät väistävät. Alla on esimerkkikuva.

        https://maps.app.goo.gl/8Di1saNUJL87cMfBA

        Kolmio sivutiellä ja pääväylältä kääntyvät väistävät pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Lisäksi on pari liikenneympyrää, jossa autoilijat väistävät myös aina. Ainoastaan tilanteet, jossa siirryn suoraan pääväylän yli, on minulla pyöräilijänä väistämisvelvollisuus.

        https://maps.app.goo.gl/FWZh4XCJvTqqr4pL6

        Tuossa on kuitenkin liikennevalot yleensä toiminnassa.

        juu, niin väitän ja sinä vahvista asian. näinhän se on, mutta asia on autoilijoille yllättävän tuntematon.


      • Anonyymi

        Täällä ei mainittu sitä tilannetta, kun pyöräilijä ajaa ajoradalla, aina niin, harvoin ne ajaa ajoradalla, vaan ajavat mieluummin viereisellä jalkakäytävällä vaarantaen jalankulkijat!

        Liikenteessä pyöräilijää koskee samat liikennesäännöt, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, kuin muita ajoneuvoja.

        Ajoradalla ajaessa pyöräilijän tulee väistää oikealta tulevaa ajoneuvoa tilanteessa, jossa siellä oikealta tulevalla ei ole stoppia tai kolmiota. Nyt siis puhutaan liikennevalottomista risteyksistä tai tilanteessa kun liikennevalot eivät ole toiminnassa.

        Pyörällä käännyttäessä vasemmalle, pyöräilijä väistää vastaantulevaa liikennettä.

        Pyörällä ajettaessa ja kaistaa vaihtaessa pyöräilijä väistää takaa tulevaa liikennettä.

        Tultaessa pyörällä pihalta, pyöräilijä väistää ajoradan liikennettä.

        Tässä muutama esimerkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä ei mainittu sitä tilannetta, kun pyöräilijä ajaa ajoradalla, aina niin, harvoin ne ajaa ajoradalla, vaan ajavat mieluummin viereisellä jalkakäytävällä vaarantaen jalankulkijat!

        Liikenteessä pyöräilijää koskee samat liikennesäännöt, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, kuin muita ajoneuvoja.

        Ajoradalla ajaessa pyöräilijän tulee väistää oikealta tulevaa ajoneuvoa tilanteessa, jossa siellä oikealta tulevalla ei ole stoppia tai kolmiota. Nyt siis puhutaan liikennevalottomista risteyksistä tai tilanteessa kun liikennevalot eivät ole toiminnassa.

        Pyörällä käännyttäessä vasemmalle, pyöräilijä väistää vastaantulevaa liikennettä.

        Pyörällä ajettaessa ja kaistaa vaihtaessa pyöräilijä väistää takaa tulevaa liikennettä.

        Tultaessa pyörällä pihalta, pyöräilijä väistää ajoradan liikennettä.

        Tässä muutama esimerkki.

        Totta kai sitten kun ollaan autojen seassa liikennevirrassa niin pyörien ja autojen väistämissäännöt muuttuvat ajoradan mukaiseksi. Mutta ne autoilijoiden väärinkäsitykset pyöräilijän väistämisvelvollisuudesta pyörätien ja autotien risteyksessä ovat sen verran yleisiä, että autoilijoita pitäsi ehkä sakkolappujen voimin alkaa kouluttaa. Esimerkiksi liikenneympyrät ovat niitä paikkoja joissa kiltinkin näköiset autokuskit muuttuvat "minä menen tästä ensin" kuskeiksi.
        Mutta sitten tuo "Pyörällä käännyttäessä vasemmalle, pyöräilijä väistää vastaantulevaa liikennettä." muuttuu tilannekohtaiseksi riippuen siitä liikkuuko pyöräilijä pyörätiellä vai auttiellä. Eli kuvittele YLEINEN tilanne jossa pyärätie kulkee seuraavaan risteykseen nähden väistämisvelvollisen kadun vierellä, oikealla. pyöräilijän käännös vasemmalle tapahtuu autoilijoiden kolmion takaa, joten kun pyörä kääntyy tuollaisessa risteyksessä vasemmalle, ovat häneen nähden väistämisvelvollisia, niin risterykseen takaa tuleva auto kuin myös risteystä toisesta suunnasta ylittävä auto. Tällainen käännös siis silloin kun etuajo-oikeutetulla tiellä pyörätie kulkee menosuuntaan vasemmalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai sitten kun ollaan autojen seassa liikennevirrassa niin pyörien ja autojen väistämissäännöt muuttuvat ajoradan mukaiseksi. Mutta ne autoilijoiden väärinkäsitykset pyöräilijän väistämisvelvollisuudesta pyörätien ja autotien risteyksessä ovat sen verran yleisiä, että autoilijoita pitäsi ehkä sakkolappujen voimin alkaa kouluttaa. Esimerkiksi liikenneympyrät ovat niitä paikkoja joissa kiltinkin näköiset autokuskit muuttuvat "minä menen tästä ensin" kuskeiksi.
        Mutta sitten tuo "Pyörällä käännyttäessä vasemmalle, pyöräilijä väistää vastaantulevaa liikennettä." muuttuu tilannekohtaiseksi riippuen siitä liikkuuko pyöräilijä pyörätiellä vai auttiellä. Eli kuvittele YLEINEN tilanne jossa pyärätie kulkee seuraavaan risteykseen nähden väistämisvelvollisen kadun vierellä, oikealla. pyöräilijän käännös vasemmalle tapahtuu autoilijoiden kolmion takaa, joten kun pyörä kääntyy tuollaisessa risteyksessä vasemmalle, ovat häneen nähden väistämisvelvollisia, niin risterykseen takaa tuleva auto kuin myös risteystä toisesta suunnasta ylittävä auto. Tällainen käännös siis silloin kun etuajo-oikeutetulla tiellä pyörätie kulkee menosuuntaan vasemmalla.

        "Täällä ei mainittu sitä tilannetta, kun pyöräilijä ajaa ajoradalla, aina niin, harvoin ne ajaa ajoradalla, vaan ajavat mieluummin viereisellä jalkakäytävällä vaarantaen jalankulkijat!"

        "Pyörällä käännyttäessä vasemmalle, pyöräilijä väistää vastaantulevaa liikennettä."

        Kirjoituksessa puhuttiin tilanteista, jossa pyöräilijä ajaa ajoradalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai sitten kun ollaan autojen seassa liikennevirrassa niin pyörien ja autojen väistämissäännöt muuttuvat ajoradan mukaiseksi. Mutta ne autoilijoiden väärinkäsitykset pyöräilijän väistämisvelvollisuudesta pyörätien ja autotien risteyksessä ovat sen verran yleisiä, että autoilijoita pitäsi ehkä sakkolappujen voimin alkaa kouluttaa. Esimerkiksi liikenneympyrät ovat niitä paikkoja joissa kiltinkin näköiset autokuskit muuttuvat "minä menen tästä ensin" kuskeiksi.
        Mutta sitten tuo "Pyörällä käännyttäessä vasemmalle, pyöräilijä väistää vastaantulevaa liikennettä." muuttuu tilannekohtaiseksi riippuen siitä liikkuuko pyöräilijä pyörätiellä vai auttiellä. Eli kuvittele YLEINEN tilanne jossa pyärätie kulkee seuraavaan risteykseen nähden väistämisvelvollisen kadun vierellä, oikealla. pyöräilijän käännös vasemmalle tapahtuu autoilijoiden kolmion takaa, joten kun pyörä kääntyy tuollaisessa risteyksessä vasemmalle, ovat häneen nähden väistämisvelvollisia, niin risterykseen takaa tuleva auto kuin myös risteystä toisesta suunnasta ylittävä auto. Tällainen käännös siis silloin kun etuajo-oikeutetulla tiellä pyörätie kulkee menosuuntaan vasemmalla.

        Osaamattomat autoilijat miettivät pyöräilijöiden kääntymistä. Pyöräilijän käännökset eivät vaikuta väistämisiin mitenkään, joten sellaisen miettiminen kannattaa jättää pois. Se merkitsee, miten pyörätien ylityskohta ja ajorata sijaitsevat suhteessa toisiinsa, onko kohdassa kenties liikenneympyrä ja myös se, minkälaisia liikennemerkkejä ja mahdollisia tiemerkintöjä kohdassa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaamattomat autoilijat miettivät pyöräilijöiden kääntymistä. Pyöräilijän käännökset eivät vaikuta väistämisiin mitenkään, joten sellaisen miettiminen kannattaa jättää pois. Se merkitsee, miten pyörätien ylityskohta ja ajorata sijaitsevat suhteessa toisiinsa, onko kohdassa kenties liikenneympyrä ja myös se, minkälaisia liikennemerkkejä ja mahdollisia tiemerkintöjä kohdassa on.

        Tässä on yksi esimerkkikuva, jollaisessa tilanteessa jotkut autoilijat miettivät pyöräilijän kääntymisiä.

        https://i.ibb.co/fSPbyyR/risteys-kolmiolla.jpg

        Tuossa ei ole yhtään väliä sillä, miten tai mistä suunnasta pyöräilijä tulee autoilijan eteen olevalle pyörätien jatkeelle. Autoilijoilla, eli ajoradan liikenteellä on yksiselitteisesti kolmio liikennemerkki ennen suojatietä/pyörätien jatketta ja väistävät pyöräilijöitä riippumatta pyöräilijän tulosuunnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on yksi esimerkkikuva, jollaisessa tilanteessa jotkut autoilijat miettivät pyöräilijän kääntymisiä.

        https://i.ibb.co/fSPbyyR/risteys-kolmiolla.jpg

        Tuossa ei ole yhtään väliä sillä, miten tai mistä suunnasta pyöräilijä tulee autoilijan eteen olevalle pyörätien jatkeelle. Autoilijoilla, eli ajoradan liikenteellä on yksiselitteisesti kolmio liikennemerkki ennen suojatietä/pyörätien jatketta ja väistävät pyöräilijöitä riippumatta pyöräilijän tulosuunnasta.

        Silloin kun joitan vuosia sitten "heikennettiin" pyöräilijän etuajo-oikeuksia, kyse oli ainoastaan aiemmin tasa-arvoiseksi katsotusta pyörätien ja autotien risteyksestä. Aika harvinaisesta sellaisesta.
        Se määriteltiin niin, että ilman autoilijalle olevaa kolmiota pyöräilijä väistää myös vasemmalta tulevaa autoa. Jotenkin autoilijat ymmärsivät tuosta muutoksesta, että pyöräilijä väistää aina autoa, tulee auto mistä suunnasta tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin kun joitan vuosia sitten "heikennettiin" pyöräilijän etuajo-oikeuksia, kyse oli ainoastaan aiemmin tasa-arvoiseksi katsotusta pyörätien ja autotien risteyksestä. Aika harvinaisesta sellaisesta.
        Se määriteltiin niin, että ilman autoilijalle olevaa kolmiota pyöräilijä väistää myös vasemmalta tulevaa autoa. Jotenkin autoilijat ymmärsivät tuosta muutoksesta, että pyöräilijä väistää aina autoa, tulee auto mistä suunnasta tahansa.

        En ole kuullutkaan tuollaisista muutoksista. Milloin tällainen muutos on aikoinaan astunut voimaan? Tosi, ei sillä ole nykypäivänä mitään merkitystä, mutta kyselen ihan mielenkiinnon vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin kun joitan vuosia sitten "heikennettiin" pyöräilijän etuajo-oikeuksia, kyse oli ainoastaan aiemmin tasa-arvoiseksi katsotusta pyörätien ja autotien risteyksestä. Aika harvinaisesta sellaisesta.
        Se määriteltiin niin, että ilman autoilijalle olevaa kolmiota pyöräilijä väistää myös vasemmalta tulevaa autoa. Jotenkin autoilijat ymmärsivät tuosta muutoksesta, että pyöräilijä väistää aina autoa, tulee auto mistä suunnasta tahansa.

        Monet autoilijat käyttävät isomman oikeutta kävelijöitä ja pyöräilijöitä kohtaan väistämisvelvollisuudestaan piittaamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kuullutkaan tuollaisista muutoksista. Milloin tällainen muutos on aikoinaan astunut voimaan? Tosi, ei sillä ole nykypäivänä mitään merkitystä, mutta kyselen ihan mielenkiinnon vuoksi.

        "En ole kuullutkaan tuollaisista muutoksista. Milloin tällainen muutos on aikoinaan astunut voimaan?"
        Tarkoittaa ilmeisesti 1997 tieliikennelakiin lisättyä 14 §:n 4. momenttia;
        Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä. (7.5.1997/414)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En ole kuullutkaan tuollaisista muutoksista. Milloin tällainen muutos on aikoinaan astunut voimaan?"
        Tarkoittaa ilmeisesti 1997 tieliikennelakiin lisättyä 14 §:n 4. momenttia;
        Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä. (7.5.1997/414)

        OK. Ihmettelin aiemmin mainittuja pyörätien ja ajoradan "tasa-arvoisia" risteyksiä. En sellaista koskaan ole nähnyt. Aina olen toiminut tuon mukaan, että kevyenliikenteen väylältä ajoradalle tuleva pyöräilijä on väistämisvelvollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK. Ihmettelin aiemmin mainittuja pyörätien ja ajoradan "tasa-arvoisia" risteyksiä. En sellaista koskaan ole nähnyt. Aina olen toiminut tuon mukaan, että kevyenliikenteen väylältä ajoradalle tuleva pyöräilijä on väistämisvelvollinen.

        Juu, se risteystyyppi joka haluttiin "turvallisemmaksi" oli esimerkiksi sellainen jossa puiston läpi kulkeva kevyenliikenteen väylä ylitti autotien kohdassa jossa kevyenliikenteen väylä ei kulkenut minkään autotien kyljessä. Noissa paikoissa autoilijoilla oli väistämisvelvollisuus jos tulivat vasemmalta. Mutta eihän moni autokuski edes osannut varoa moista tilannetta. Tietty noissa tilanteissa pyöräilijöille oli kolmioitakin ripoteltu, mutta lakia muutettiin niin, että on kolmio tai ei, niin pyöräilijä väistää autoa tuli auto vasemmalta tai oikealta.
        Tämä lainmuutos antoi kuitenkin vähän väärän käsityksen siitä, että pyöräilijä olisi aina väistämisvelvollinen. Suurin osa pyöräilyreiteistä on käytännössä sellaisia, että autoilija on todennäköisemmin väistämisvelvollinen pyörään nähden kuin toisinpäin. Tyyppiesimerkki on liikenneympyrä jonka uloimmalla kehällä on pyörätie. Autoilija on aina väistämisvelvollinen niin ympyrään tullessaan kuin sieltä poistuessaan.


    • Anonyymi

      jos sinun pitää netistä kysellä liikennesääntöjä pysy ainakin pois liikenteestä

      • Anonyymi

        Et tainnut edes aukaista kyseistä juttua. Jos aukaisit, mutta et ymmärtänyt aloituksen tekstissä olevat kysymykset olevan kyseessä olevan linkitetyn jutun tekstistä, niin sitten ei voi paljon mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2610
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1640
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1055
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe