Lakiosuuden moitekanne

Anonyymi-ap

Mikäli kokee, että menettää perusteettomasti perintönsä ja saa vain lakiosuuden, voiko tehdä ja onnistuuko moitekanne tätä vastaan. Itse olen rikkeetön Suomen kansalainen ja tällainen uhka voi toteutua.

11

396

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos testaattori on testamentintekokelpoinen ja on vapaasta tahdostaan testamentin oikein tehnyt, testamentti pätee. Toki aiheettoman moitekanteen voi jälkeläinen nostaa, mutta menestymisen mahdollisuutta sillä ei ole. Jälkeläinen saa lakiosansa, jos se on testamentissa hänelle myönnetty tai jos jälkeläinen säädetyin tavoin määräajassa esittää lakiosavaateensa. Mutta ei enempää, olkoonpa miten rikkeetön tahansa.

• Anonyymi

Ok, mutta millä todistan, että sisareni on persoonallisuushäiriöisenä narsistina räikeästi manipuloinut 86- vuotiasta, kiltin, hauraan äitiämme muuttamaan testamentin? Äitini itse sanoi yhdessä puhelussamme, että teemme sinut perinnöttömäksi. En muista oliko sama puhelu, mutta lisäsi vielä, että saan vain lakiosuuden. Äidilläni on kyllä tabletti, mutta käyttää sitä silloin kun käyttää, sähköpostin lähettämiseen ja ehkäpä YLEn uutisten lukuun. Ylen sivut olen hänen tabletissaan nähnyt. En edes minä ollut tietoinen perinnön lakiosuudesta, koska minulla ei ole lainopillista koulutusta, vaan olen diplomi-insinööri. Netistä katsoin tietoa asiasta eikä äitini osaa nettiä niin käyttää, että etsisi tietoa sieltä. Perintönä on kohtuu paljon jaettavaa, ei mitään muutamia kymppitonneja. Se kiinnostaa sisartani ylitse kaiken. Minua kiinnostaa oikeuden toteutuminen.

Kyse ei ole vanhasta, vm. 2006, rikkinäisestä autosta, josta tämä kohtuuton riita alkoi. On manipuloimassa autoa omalle tyttärelleen, vaikka jo vuosi, kaksi sitten äitini lupasi sen minun pojalleni. Kyse riidasta on aivan jostain muusta kuin autosta. Äitini ei ehkä ymmärrä, sisareni jos ei ymmärrä, niin helvetin nopeasti hakeuduttava hoitoon! Neljä vuotta kävi intensiivistä terapiaa joitain vuosia sitten. Nyt ihmettelen, mitä siellä hänelle syötettiin ja tehtiin? Minä tiedän sisareni tilasta sen, että ei ole kunnossa.

Surkeinta ylivoimaisesti on se, ei raha, vaan se, että tämän myötä vanha äitini ”menettää” ainukaisen poikansa loppuelämäkseen (tämä sattuu minuun todella paljon). Minä menetän äitini, joka vielä viime vuoteen asti oli minulle aina huomaavainen ja rakas ihminen! Se että minulla ei ole enää sisarta eikä sisarellani veljeä, ei rumasti sanoen vähempää voisi kiinnostaa. Itse olen 66 ja sisareni 64. Ja toinen surkea asia se, että asioista ei voida sopia. Pitää mennä raskaimman kautta. Mutta näillä mennään ja asetan omat rajani. Poikaani ja minua petettiin niin pahasti, että mieluummin kuolen kuin luovutan. Tästä tuli elämäntehtäväni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ok, mutta millä todistan, että sisareni on persoonallisuushäiriöisenä narsistina räikeästi manipuloinut 86- vuotiasta, kiltin, hauraan äitiämme muuttamaan testamentin? Äitini itse sanoi yhdessä puhelussamme, että teemme sinut perinnöttömäksi. En muista oliko sama puhelu, mutta lisäsi vielä, että saan vain lakiosuuden. Äidilläni on kyllä tabletti, mutta käyttää sitä silloin kun käyttää, sähköpostin lähettämiseen ja ehkäpä YLEn uutisten lukuun. Ylen sivut olen hänen tabletissaan nähnyt. En edes minä ollut tietoinen perinnön lakiosuudesta, koska minulla ei ole lainopillista koulutusta, vaan olen diplomi-insinööri. Netistä katsoin tietoa asiasta eikä äitini osaa nettiä niin käyttää, että etsisi tietoa sieltä. Perintönä on kohtuu paljon jaettavaa, ei mitään muutamia kymppitonneja. Se kiinnostaa sisartani ylitse kaiken. Minua kiinnostaa oikeuden toteutuminen.

Kyse ei ole vanhasta, vm. 2006, rikkinäisestä autosta, josta tämä kohtuuton riita alkoi. On manipuloimassa autoa omalle tyttärelleen, vaikka jo vuosi, kaksi sitten äitini lupasi sen minun pojalleni. Kyse riidasta on aivan jostain muusta kuin autosta. Äitini ei ehkä ymmärrä, sisareni jos ei ymmärrä, niin helvetin nopeasti hakeuduttava hoitoon! Neljä vuotta kävi intensiivistä terapiaa joitain vuosia sitten. Nyt ihmettelen, mitä siellä hänelle syötettiin ja tehtiin? Minä tiedän sisareni tilasta sen, että ei ole kunnossa.

Surkeinta ylivoimaisesti on se, ei raha, vaan se, että tämän myötä vanha äitini ”menettää” ainukaisen poikansa loppuelämäkseen (tämä sattuu minuun todella paljon). Minä menetän äitini, joka vielä viime vuoteen asti oli minulle aina huomaavainen ja rakas ihminen! Se että minulla ei ole enää sisarta eikä sisarellani veljeä, ei rumasti sanoen vähempää voisi kiinnostaa. Itse olen 66 ja sisareni 64. Ja toinen surkea asia se, että asioista ei voida sopia. Pitää mennä raskaimman kautta. Mutta näillä mennään ja asetan omat rajani. Poikaani ja minua petettiin niin pahasti, että mieluummin kuolen kuin luovutan. Tästä tuli elämäntehtäväni.

Äitisi on saanut käyttää ketä tahansa apuna testamentin teossa ja onhan siinä todistajat myös todistamassa sielun tilaa.
        Myös juristi olisi ollut käypä apuri.

Kerroit, että lakiosan saat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Äitisi on saanut käyttää ketä tahansa apuna testamentin teossa ja onhan siinä todistajat myös todistamassa sielun tilaa.
        Myös juristi olisi ollut käypä apuri.

Kerroit, että lakiosan saat.

On niin sekava soppa, ette tiedä mitä sairas sisareni saa aikaansa ja miten menettelee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On niin sekava soppa, ette tiedä mitä sairas sisareni saa aikaansa ja miten menettelee.

Jokatapauksessa jos testamentissa ei ole muotovirhettä,ja äitisi on todistetusti kärjissään tehnyt testamentin, sitä et nurin saa. Vaan ison laskun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jokatapauksessa jos testamentissa ei ole muotovirhettä,ja äitisi on todistetusti kärjissään tehnyt testamentin, sitä et nurin saa. Vaan ison laskun.

Testamentista puuttuu sitten tuolta osin peruste täysin. Testamentti ei ole moitteeton.

• Anonyymi

Jos sut on tehty testamentilla kokonaan perinnöttömäksi niin moitekanne menestyy jos oot rikkeetön ja kunniallinen kansalainen.

• Anonyymi

Jos epäilee ja myös on syytä epäillä toisen puolesta asioita, kannattaa testamentin teon yhteydessä pyrkiä vaatimaan A) lääkärin lausunto testamentintekokelpoisuudesta, B) juristia laatimaan tai todistamaan testamenttia.

Mitä on ylipuhuminen? Se ei ainkaan ole sama kuin petollinen viettely tai pakko ja pakottaminen. Ei ole laitonta puhua itseään testamenttiin, jos tekijä on testamentintekokelpoinen. On eri asia puhua kiltisti kuin pakottaa.

Jos testamentin riitauttaa, näyttötaakka väärinkäytöksistä tai sairauksista on riitauttajalla itsellään. Oletuksena testamentti on oikeassa määrämuodossaan aina pätevä, jos testamentintekijällä itsellään on oikeus vallita omaisuuttaan.

• Anonyymi

Olin kerran seuraamassa oikeudenkäyntiä, jossa perillinen väitti testamentintekijään vaikutettun asiattomasti. Lain mukaan testamentti ei ole pätevä, jos sen tekijä "on siihen taivutettu käyttämällä väärin hänen ymmärtämättömyyttään, tahdonheikkouttaan tai riippuvaista asemaansa".

Käräjäoikeuden tuomari perusteli moitekanteen hylkäämistä sillä, että testamentti oli juristin laatima ja juristi oli myös testamentin toinen todistaja. Koomiseksi perustelut tulivat siksi, että mainittu juristi kertoi oikeudessa todistajana, että hän ei muista testamentin tekemisestä mitään, koska siitä oli kulunut jo vuosia.

Pelkästään juristin käyttäminen kumosi perillisen väitteen epäasiallisesta vaikuttamisesta testamentin tekemiseen. Samaan lopputulokseen olisi päässyt vain toteamalla, että näyttöä testamentin tekemiseen vaikuttamisesta ulkopuolisen taholta ei ole ollut riittävästi, mutta jostakin syystä tuomari käytti perustelunaan täysin käsittämätöntä "testamentti oli juristin todistama".

Perillinen ei valittanut hovioikeuteen ja käräjäoikeuden tuomio jäi voimaan.

• Anonyymi

Aloittaja kirjoittaa. Helsinkiläinen suuren firman lakimiesneuvoi lyhyessä puhelussamme, että porkkanana vastapuolta kohtaan voisi käyttää tuomioistuimen määräämä perinnönjaon toimittajaa. Onko kellään tästä kokemusta? Mutu tuntumaa en halua. Tämän prosessin voi aloittaa muista riippumatta. Siinä on se ”ongelma ”, että maksaa ja maksaakin paljon. Voi kustantaa 20 000 euronkin. Mutta - kaikki kustannukset menevät kuolinpesän tililtä. Omasta henkilökohtaisesta pussistaan niitä ei veloiteta. Se tässä minulla on yhtenä vahvana puolenani mielessäni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloittaja kirjoittaa. Helsinkiläinen suuren firman lakimiesneuvoi lyhyessä puhelussamme, että porkkanana vastapuolta kohtaan voisi käyttää tuomioistuimen määräämä perinnönjaon toimittajaa. Onko kellään tästä kokemusta? Mutu tuntumaa en halua. Tämän prosessin voi aloittaa muista riippumatta. Siinä on se ”ongelma ”, että maksaa ja maksaakin paljon. Voi kustantaa 20 000 euronkin. Mutta - kaikki kustannukset menevät kuolinpesän tililtä. Omasta henkilökohtaisesta pussistaan niitä ei veloiteta. Se tässä minulla on yhtenä vahvana puolenani mielessäni.

Tarkoititko "pesänjakajaa"?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe