Paras aika kesästä

Luonto on alkanut vihertää. Lehtipuissa jo isot silmut. Linnut ja oravat tekevät pesää. Raikkaus ja tuoreus.

Mikä on sinun mielestäsi parasta kesässä?

84

489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ai niin. Ja lisään vielä että ihanaa kun ei ole vielä sääskiä vaikka punkit ovat heränneet.

      • Anonyymi

        Ja täällä etelärannikolla havaitsin eilen illalla ekat pääskyset :) eli kyllä se nyt on kesä ☀️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja täällä etelärannikolla havaitsin eilen illalla ekat pääskyset :) eli kyllä se nyt on kesä ☀️

        Nautitaan kesästä.


    • Anonyymi

      Alkukesä hyttyset kuoriutuu toukista, niin ihmisetkin kuoriutuu kesäsiin hepeneisiin ja aurinkoinen paistaa lämpimästi.

      pe

      • Kyllä. Arvokas elämä luonnon kiertokulussa se on hyttysilläkin :). Suomen kesä on niin lyhyt jotta pitää koittaa ottaa siitä kaikki irti.


      • Tyttö laittoi juuri viestiä. Oli juomassa aamukahveja parvekkeella sortseissa ja t-pIdassa ja valitti et meinaa palella. Ei voi kuulemma laittaa lisää vaatetta koska on kesä 😁.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Tyttö laittoi juuri viestiä. Oli juomassa aamukahveja parvekkeella sortseissa ja t-pIdassa ja valitti et meinaa palella. Ei voi kuulemma laittaa lisää vaatetta koska on kesä 😁.

        Juu parvekkeella tulee kahviteltua, muutenkin istusteltua. En ostanut parvekkeelle kukkia mut ostin pensastomaatin taimen isoon ruukkuun sekä mansikka amppelin ja persiljayrtin alun.
        Parvekkeen ovessa on tarra " kesä on täällä "

        pe


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu parvekkeella tulee kahviteltua, muutenkin istusteltua. En ostanut parvekkeelle kukkia mut ostin pensastomaatin taimen isoon ruukkuun sekä mansikka amppelin ja persiljayrtin alun.
        Parvekkeen ovessa on tarra " kesä on täällä "

        pe

        Ootko kokeillu kasvattaa kurkkua parvekkeella. Tytär oli saanu naapuriltaan sellasen parvekekurkyn taimen ja kuvista päätellen viihtyy parvekkeella ja jospa satoakin.

        Minulla ois haaveena laittaa joskus tässä perunaa kasvamaan parvekkeelle. En ole vielä tarpeeksi perehtynyt aiheeseen. Mut olisi kiinnostavaa kokeilla. Kesäkukatbon vielä puutarhalla# haen vasta kesäkuun kymmenennen jälkeen. Amppeliorvokki toki on ja ruukkuruusu. Vielä ovat toistaiseksi hengissä. Sisällä vielä kylmää paossa siemenistä idätetty mustasilmäsusanna.

        Näin alkukesällä tulee välillä ikävä omaa pihaa jossa saisi puuhastella.


      • Siili2 kirjoitti:

        Ootko kokeillu kasvattaa kurkkua parvekkeella. Tytär oli saanu naapuriltaan sellasen parvekekurkyn taimen ja kuvista päätellen viihtyy parvekkeella ja jospa satoakin.

        Minulla ois haaveena laittaa joskus tässä perunaa kasvamaan parvekkeelle. En ole vielä tarpeeksi perehtynyt aiheeseen. Mut olisi kiinnostavaa kokeilla. Kesäkukatbon vielä puutarhalla# haen vasta kesäkuun kymmenennen jälkeen. Amppeliorvokki toki on ja ruukkuruusu. Vielä ovat toistaiseksi hengissä. Sisällä vielä kylmää paossa siemenistä idätetty mustasilmäsusanna.

        Näin alkukesällä tulee välillä ikävä omaa pihaa jossa saisi puuhastella.

        En kurkkua ajatellut, Kesäkynteliä yrittänyt kasvattaa siemenestä alkaen, mauste joka korvaisi suolan käytön, Hankkijalle tulee Talvikynttelin taimia jonka maku on voimakkaampi. Suolaton ruoka ei maistu miltään.


      • Pertikki kirjoitti:

        En kurkkua ajatellut, Kesäkynteliä yrittänyt kasvattaa siemenestä alkaen, mauste joka korvaisi suolan käytön, Hankkijalle tulee Talvikynttelin taimia jonka maku on voimakkaampi. Suolaton ruoka ei maistu miltään.

        Ei maistu suolaton ruoka miltään mutta jos haluaa suolan määrää ruoassa vähentää häytyisi perehtyä paremmin yrtteijin ja muihin mausteisiin jotka kirvaisivat suolaa.

        Kesäkyntelistä kuulin ensimmäisen kerran. Piti googlettaa. Myydäänköhän sitä valmiiksi kasvatettuna marketeissa? Meillä tahtoo olla parveke kuuma yrttien kasvatukseen.


      • Siili2 kirjoitti:

        Ei maistu suolaton ruoka miltään mutta jos haluaa suolan määrää ruoassa vähentää häytyisi perehtyä paremmin yrtteijin ja muihin mausteisiin jotka kirvaisivat suolaa.

        Kesäkyntelistä kuulin ensimmäisen kerran. Piti googlettaa. Myydäänköhän sitä valmiiksi kasvatettuna marketeissa? Meillä tahtoo olla parveke kuuma yrttien kasvatukseen.

        Siis korvaisivat.....


      • Siili2 kirjoitti:

        Ei maistu suolaton ruoka miltään mutta jos haluaa suolan määrää ruoassa vähentää häytyisi perehtyä paremmin yrtteijin ja muihin mausteisiin jotka kirvaisivat suolaa.

        Kesäkyntelistä kuulin ensimmäisen kerran. Piti googlettaa. Myydäänköhän sitä valmiiksi kasvatettuna marketeissa? Meillä tahtoo olla parveke kuuma yrttien kasvatukseen.

        Kesäkyntteliä kysyin mennä viikolla hankkijalta, sanoivat talvikyntteliä on tulossa taimena. Kesäkynttelin siemeniä en löytänytänyt Mikkelistä, ostan talvikyntteliä kun tulee, tarkoitus kasvattaa ja pakastaa talvea varten jos kasvatus onnistuu.


      • Pertikki kirjoitti:

        Kesäkyntteliä kysyin mennä viikolla hankkijalta, sanoivat talvikyntteliä on tulossa taimena. Kesäkynttelin siemeniä en löytänytänyt Mikkelistä, ostan talvikyntteliä kun tulee, tarkoitus kasvattaa ja pakastaa talvea varten jos kasvatus onnistuu.

        Kerrohan sitten miten kasvatus onnistui.

        Minä käytin basilikaa aiemmin kesällä hyönteisten karkotukseen terassin ruokakatoksessa. En tiedä toimiko mutta hyvä tuoksu siitä tuli.


      • Pertikki kirjoitti:

        Kesäkyntteliä kysyin mennä viikolla hankkijalta, sanoivat talvikyntteliä on tulossa taimena. Kesäkynttelin siemeniä en löytänytänyt Mikkelistä, ostan talvikyntteliä kun tulee, tarkoitus kasvattaa ja pakastaa talvea varten jos kasvatus onnistuu.

        Siemeniä näkyy olevan myynnissä verkkokaupoissa.


      • Siili2 kirjoitti:

        Siemeniä näkyy olevan myynnissä verkkokaupoissa.

        Joo. Tytär tilasi Kekkilästä oitis mulle ja tulivat kirjekuoressa.


      • Pertikki kirjoitti:

        Joo. Tytär tilasi Kekkilästä oitis mulle ja tulivat kirjekuoressa.

        Eikö ole ihanaa kun on tytär 😊.


      • Siili2 kirjoitti:

        Eikö ole ihanaa kun on tytär 😊.

        Joo ainoa joka on yrittää huolehtia minusta vaikka en vielä ihan avuton, tunne välittämisestä. Vanhuksille turva lapsille huoli, välittäminen lähimmäisistä.
        Täytyy syödä aamu puuro ja lähtee pyöräilee Jyskyyn vähän muuallekin.


      • Pertikki kirjoitti:

        Joo ainoa joka on yrittää huolehtia minusta vaikka en vielä ihan avuton, tunne välittämisestä. Vanhuksille turva lapsille huoli, välittäminen lähimmäisistä.
        Täytyy syödä aamu puuro ja lähtee pyöräilee Jyskyyn vähän muuallekin.

        Välittäminen ja huoli molemminpuolista. Lapsi on vanhemmalli lapsi aina. Ihanaa että joku on.

        Mukavaa ja aurinkoista päivää!


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ootko kokeillu kasvattaa kurkkua parvekkeella. Tytär oli saanu naapuriltaan sellasen parvekekurkyn taimen ja kuvista päätellen viihtyy parvekkeella ja jospa satoakin.

        Minulla ois haaveena laittaa joskus tässä perunaa kasvamaan parvekkeelle. En ole vielä tarpeeksi perehtynyt aiheeseen. Mut olisi kiinnostavaa kokeilla. Kesäkukatbon vielä puutarhalla# haen vasta kesäkuun kymmenennen jälkeen. Amppeliorvokki toki on ja ruukkuruusu. Vielä ovat toistaiseksi hengissä. Sisällä vielä kylmää paossa siemenistä idätetty mustasilmäsusanna.

        Näin alkukesällä tulee välillä ikävä omaa pihaa jossa saisi puuhastella.

        Jos on lasitettu parveke johon paistaa hyvin aurinko niin kasvihuonekurkku kasvaa tosi hyvin kun laittaa sille narut katosta alas mitä pitkin varret tukeutuu ja kiipeää . Eräällä tuttavalla joka kesä parvekkeen kapea seinä täynnä kasvihuonekurkkua kasvamassa. Avomaankurkkua voi hyvin kasvattaa avoparvekkeellakin kun laittaa isoon ruukkuun ja tukikepit joita pitkin voi versot kiivetä niin ei mene pitkin lattiaa. Itse kasvatan näin avomaankurkkua joka kesä.

        ent kyökkipiika


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ootko kokeillu kasvattaa kurkkua parvekkeella. Tytär oli saanu naapuriltaan sellasen parvekekurkyn taimen ja kuvista päätellen viihtyy parvekkeella ja jospa satoakin.

        Minulla ois haaveena laittaa joskus tässä perunaa kasvamaan parvekkeelle. En ole vielä tarpeeksi perehtynyt aiheeseen. Mut olisi kiinnostavaa kokeilla. Kesäkukatbon vielä puutarhalla# haen vasta kesäkuun kymmenennen jälkeen. Amppeliorvokki toki on ja ruukkuruusu. Vielä ovat toistaiseksi hengissä. Sisällä vielä kylmää paossa siemenistä idätetty mustasilmäsusanna.

        Näin alkukesällä tulee välillä ikävä omaa pihaa jossa saisi puuhastella.

        Osta kasvusäkki ja laita siihen perunaa, tai sitten ihan isossa Ikean kassissakin voi kasvattaa. Itse kasvatin viime kesänä puikulaa Ikean kassissa ja sain ihan mukavan sadon muutamasta perunasta

        ent kyökkipiika


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osta kasvusäkki ja laita siihen perunaa, tai sitten ihan isossa Ikean kassissakin voi kasvattaa. Itse kasvatin viime kesänä puikulaa Ikean kassissa ja sain ihan mukavan sadon muutamasta perunasta

        ent kyökkipiika

        Vieläkö kurpitsa kerkii parvekkeella 🥴


      • Anonyymi kirjoitti:

        Osta kasvusäkki ja laita siihen perunaa, tai sitten ihan isossa Ikean kassissakin voi kasvattaa. Itse kasvatin viime kesänä puikulaa Ikean kassissa ja sain ihan mukavan sadon muutamasta perunasta

        ent kyökkipiika

        Kyllä. Myös ämpärikasvatusta voisi kokeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö kurpitsa kerkii parvekkeella 🥴

        Osta valmis taimi ja se säkkiin kasvamaan, hyvin kerkee ja satoakin tekee jos on pölyttäjiä ettei itse tarvii pensselin kanssa kukkia tökkiä. Itse kasvatin sitäkin isossa ruukussa, mutta huonosti tuli satoa kun ei ollut pölyttäjiä ja kukat avautui eri aikaan joten pölytys ei senkään takia oikein onnistunut. Eniten tuli niitä "poikakukkia" jotka ei tee satoa.

        ent kyökkipiika


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kyllä. Myös ämpärikasvatusta voisi kokeilla.

        Ämpäri kokonsa puolesta huono, kassiin mahtuu enemmän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ämpäri kokonsa puolesta huono, kassiin mahtuu enemmän.

        Molempi parempi :).


    • Anonyymi

      Kaikki puut ovat jo täydessä lehdessä, jopa tuo haapakin, joka taas kohta lennättää sitä valkoista "pumpuliaan", jota inhoan.

      Kesässä parasta on elokuun lämpimät illat, mikäli ovat lämpimiä.

      • Etelämmässä vissiin elokuun illat ovat vielä lämpimiä vaikkakin pimeitä. Pohjoisemmassa elokuun illoissa jo kylmä hohkaa ja syksy kurkistelee ovesta.


      • Meillä oli aiemmin ok-talon pihassa vanhoja Tetikoensalvoja tosi isoja. Ne pudottivat lehtiä koko kesän kunnes saivat sahaa.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Meillä oli aiemmin ok-talon pihassa vanhoja Tetikoensalvoja tosi isoja. Ne pudottivat lehtiä koko kesän kunnes saivat sahaa.

        Kantsis vähän kattoo, mitä kirjottaa. Ei tollasta kasvia oo olemassakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kantsis vähän kattoo, mitä kirjottaa. Ei tollasta kasvia oo olemassakaan.

        Joo. Totta turiset. Tarkoitin Terijiensalvoja😆


      • Siili2 kirjoitti:

        Joo. Totta turiset. Tarkoitin Terijiensalvoja😆

        Tai ainaki -joen ja-salavoja. Pitää vissiin seuraavaksi hankkia joku leveämpinäppäiminen luuri tai kynällinen. Tai sitte vaan lukea ennen ku painaa Lähetä-nöäppäintä.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Tai ainaki -joen ja-salavoja. Pitää vissiin seuraavaksi hankkia joku leveämpinäppäiminen luuri tai kynällinen. Tai sitte vaan lukea ennen ku painaa Lähetä-nöäppäintä.

        Tavalliselle älyluurille löydät "kynän" ihan marketin toimistotarvikehyllystä!
        Sellainen jossa toisessa päässä kuuläkärkikynä, ja toisessa päässä "kuminen pehmuste." Sillä "kumipehmusteella" kirjoitetaan älylaitteille.
        En nyt muista oikeaa nimeä, olen ostanut parikin itselleni. Osta kapea mallinen, sillä onnistuu osua hyvin pienten kirjainten kohtaan ja välimerkkeihin.
        Ei maksa paljoa!
        Joku näyttölaitteen hömhömhöm...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tavalliselle älyluurille löydät "kynän" ihan marketin toimistotarvikehyllystä!
        Sellainen jossa toisessa päässä kuuläkärkikynä, ja toisessa päässä "kuminen pehmuste." Sillä "kumipehmusteella" kirjoitetaan älylaitteille.
        En nyt muista oikeaa nimeä, olen ostanut parikin itselleni. Osta kapea mallinen, sillä onnistuu osua hyvin pienten kirjainten kohtaan ja välimerkkeihin.
        Ei maksa paljoa!
        Joku näyttölaitteen hömhömhöm...

        Kiitti vinkistä :).


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kiitti vinkistä :).

        Eipä kestä! Olisikohan tämä Näyttölaitteen osoitinkynä oikealta nimeltään?
        Helppo töksötellä myös navigaattoria kuin sorkkia sormella😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä kestä! Olisikohan tämä Näyttölaitteen osoitinkynä oikealta nimeltään?
        Helppo töksötellä myös navigaattoria kuin sorkkia sormella😂

        Haulla Kosketusnäyttökynä löytyy vaihtoehtoja vaikka kuinka.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä kestä! Olisikohan tämä Näyttölaitteen osoitinkynä oikealta nimeltään?
        Helppo töksötellä myös navigaattoria kuin sorkkia sormella😂

        Häytyypi vain opetella osoitinkynän käyttö kun siihen ei ole tottunut.


    • Anonyymi

      Kyllä kevät on parasta aikaa. Ei ole ötököitä eikä liian kuuma. Heti kun kesä koittaa, alkaa imestymään kaikenlaisia haittatekijöitä.

      • Minä en oikeastaan kesässä näe muuta haittatekijää kuin liiallinen kuumuus. Mutta onneksi sitäkään ei näillä leveysasteilla useinkaan liikaa ole.


    • Anonyymi

      Tuntuu, että kesässä on parasta kaikki - satoi tai paistoi

      VIihdyn kesämökillä. Parasta siellä on aikatauluttomuus ja kaikenlainen kiva puuhastelu. Siivoaminenkin on mökillä jotenkin erilaista kuin kaupungissa, jossa se monta kertaa tuntuu pakkopullalta.

      Rakastan luonnovesissä uimista ja talviturkki tuli heitettyä viime viikonloppuna vaikka jäät olivat juuri lähteneet; vesi oli sellaista 8 - 9 asteista.

      • Kyllä kesä on aina kesä. En tiedä jaksaisiko ikuista kesää aina arbostaa näin kun on neljään vuodenaikaan tottunut.


    • Anonyymi

      Kyllä se on tämä valoisuus. Puolen vuoden kuluttua pimeyttä riittää. Aamuyhdeksän aikaan on vielä pimeää ja iltakolmelta jo taas. Siinä välissä ankean harmaata.
      Ei taida koivuissa olla vielä niin isoja lehtiä, että vastan saisi, tulee savusaunaan hieno tuoksu (vähissä jo meikäläisen huvit).
      Pottu on muuten isolla taimella, varmaan ennen Juhannusta jo uudet potut omasta maasta.
      Toivottavasti tulee hyvä marjavuosi. Siinä kun keräilee mansikoit, vadelmia, lakkoja, mustikoita ja puolukoita kutakin lajia 50 litraa, niin ja karpaloita kans jokunen litra, niin jos sitten pahasesti jaksais kärvistellä talven yli, ja muistella kun käki kukkuu.

      • Anonyymi

        Nimmari jäi pois K kotton


      • Minä en ole ikinä kylpeny savusaunassa. Toki käynyt olen katsomassa mutta kylpeminen oikean vastan kanssa varppina elämys.

        Uuvet potut, niitä kotimaisia ootellaan
        Marjametässäki tykkäisin käydä mutta oon niin onneton suunnistaja että varppina eksyisin. Ptäisi olla joku opas mukana. Järjedtetäänköhän sellaisia opastettuja marjastusmatkoja?

        Jospa tänä kesänä tulisi uitua luonnonvedessä. Uimahallissa käyn ympäri vuoden.


    • Anonyymi

      Joop.

      Ite olen enenpi syysmiehiä, syksy, talvi mieluisinta aikaa. Nyt kyllä ok aika, snadisti vihertää, ei tarvi kuitenkaan ruohoa leikata. Linnutkin laulaa kevätkiimoissaan jne.

      Mutta, mutta. Liika valo tympii, maajussit pöllyyttä pelloillaan, etenkin liika kuumuus voi käydä pattiin.

      Kuitenkin kyllä se syys vielä saapuu ja sitä odotellen.

      =DW=

      • No ei kai ne pöndet siellä stadissa pöllyytä? Suomessa vähän vaikea talvella mitään viljellä. Maalaismaisema töineen kuuluu ehottomasti Suomen kesään. Tykkään.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No ei kai ne pöndet siellä stadissa pöllyytä? Suomessa vähän vaikea talvella mitään viljellä. Maalaismaisema töineen kuuluu ehottomasti Suomen kesään. Tykkään.

        Maalaismaisema?

        Silmin kantamattomiin mustalla mullalla olevaa pottupeltoako? Siis sulan maan ajan, loppusyksystä vihertää potunvarret, muuten pölisee ja on mustaa. Noh, talvisin lumipeite, silloin kaikki valkoista.

        Mustaa ja valkoista. Mieluummin valkoista.

        =DW=


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maalaismaisema?

        Silmin kantamattomiin mustalla mullalla olevaa pottupeltoako? Siis sulan maan ajan, loppusyksystä vihertää potunvarret, muuten pölisee ja on mustaa. Noh, talvisin lumipeite, silloin kaikki valkoista.

        Mustaa ja valkoista. Mieluummin valkoista.

        =DW=

        No eikö siellä vilijellä muutaki ku pottua? Joillain on karjaa ja jopa hevosia laitumilla. Lampaita. Kanoja sun muita elukoita. Suomalaista maatalon elämää. Heinätöitä ja semmoista.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No eikö siellä vilijellä muutaki ku pottua? Joillain on karjaa ja jopa hevosia laitumilla. Lampaita. Kanoja sun muita elukoita. Suomalaista maatalon elämää. Heinätöitä ja semmoista.

        Voisi ajatella maalla vijeltävän paljon muutakin kuin pottua eli perunaa! Kaupasta kun ostaa ruisleipää, lukee monessa pussissa "Kotimaisesta rukiista."
        Samoin herneitä, mansikoita, marjoja, mitä kaikkea lie, myydään kotimaisena. Joku kai ne viljelee?

        Itse olen talven suosija, nautin kun tulee viileää, kylmää, ja pimeää, ja sitten lunta. Paljon lunta kiitos!
        Kevät menettelee kyllä, koska kuumuus ei vielä vie voimia kuten kesällä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voisi ajatella maalla vijeltävän paljon muutakin kuin pottua eli perunaa! Kaupasta kun ostaa ruisleipää, lukee monessa pussissa "Kotimaisesta rukiista."
        Samoin herneitä, mansikoita, marjoja, mitä kaikkea lie, myydään kotimaisena. Joku kai ne viljelee?

        Itse olen talven suosija, nautin kun tulee viileää, kylmää, ja pimeää, ja sitten lunta. Paljon lunta kiitos!
        Kevät menettelee kyllä, koska kuumuus ei vielä vie voimia kuten kesällä.

        Kaikilla neljällä vuodenajalla on hyvät ja huonot puolensa.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No eikö siellä vilijellä muutaki ku pottua? Joillain on karjaa ja jopa hevosia laitumilla. Lampaita. Kanoja sun muita elukoita. Suomalaista maatalon elämää. Heinätöitä ja semmoista.

        Ei.


        =DW=


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voisi ajatella maalla vijeltävän paljon muutakin kuin pottua eli perunaa! Kaupasta kun ostaa ruisleipää, lukee monessa pussissa "Kotimaisesta rukiista."
        Samoin herneitä, mansikoita, marjoja, mitä kaikkea lie, myydään kotimaisena. Joku kai ne viljelee?

        Itse olen talven suosija, nautin kun tulee viileää, kylmää, ja pimeää, ja sitten lunta. Paljon lunta kiitos!
        Kevät menettelee kyllä, koska kuumuus ei vielä vie voimia kuten kesällä.

        Minuakaan ei lumivhaittaa varsinkaan nyt kun asun kerrostalossa. Pitkä pimeys sen sijaan joskus uuvuttaa.


    • Anonyymi

      Kesä tulla tupsahti yhdessä yössä. Lehdet ilmaantuivat puihin, esikot puhkesivat kukkaan ja vuohenjuuretkin availevat nuppujaan.
      Luonto kaipaa kipeästi vettä, mutta sadetta ei kuulu ei näy.

      Pidän lämpimistä ja valoisista päivistä, mutta hellettä en kaipaa, koska se vie voimat.
      Olen helteellä ihan naatti.

      Puutarha-ja metsämarjat ovat herkkuja, joita kerään, ostan ja pakastan niin paljon kun 3:een pakastimeeni suinkin mahtuu.
      Kauppaan jäävät etelän hedelmät, banaaneita lukuun ottamatta.


      Kesä on hienoa aikaa, kunhan helteet. itikat ja ukkoset pysyvät poissa.

      kylmätotuus

      • Anonyymi

        Mikäs sen komeampaa, kun pimeässä elokuunillassa oikein salamoi.
        Sehän on ilnainen ilotulitus. Viel kun jyrisee, ei tarvitse ostaa uutenavuotenakaan ilotulitteita.
        Ne on jääneet muutenkin ostamatta.
        Onneksi oon niin korkealla mäellä, ettei itikoista ole juuri pihapiirissa haittaa, aina tuulee.
        K kotton


      • Kesät ovat viime vuosina olleet yllättävän helteiset. Vaikuttaneeko ilmastonmuutos? Nuorempana sitä makasi rannalla tai pihassa ottamassa aurinkoa ja ihmetteli miksi se ei vanhempia kiinnostanut. Nyt ymmärtää miksi ei. Ukkonen sateineennpuhdistaa ilmaa# nautin. Mutta koira pelkää ukkosta. Ja sääskiltä ja mäkäräisiltä meillä ei pääse pakoon. Täytyy vaan koittaa suojautua.


    • Anonyymi

      munat on jo sinisenä,mustikka kukassa ja ketunleipää lykkää, toivottavasti halla ei vienyt mustikan kukintoa

      • Anonyymi

        Laita hyvä ihminen villahousut jalkaasi jos munat jo sinisenä.


      • Kyllä se halla tai kuivuus vie tänäkin kesänä mustikat.


    • Anonyymi

      Kesässä on hyvää vain se että voi omaksi ilokseen jotain kasvatella ruukkupuutarhassa parvekkeella. Lämmöstä en välittäis ollenkaan ja viihdynkin paremmin viileämmillä ilmoilla , alle 22 astetta.

      • Parempi sekin kuin ei mitään.


    • Anonyymi

      alottajalle :

      Aina pitäisi olla kevät,

      silloin ei ole liian kuumaa, mutta luonto kukoistaa kauneimmillaan,
      pukkaa uutta kasvillisuutta, ilma on raikas ihana hengittää ja aurinko paistaa.

      • Toisaalta kyllä mutta kyllästyisikö siihen jos aina olisi eikä olisi
        vertailulukohdetta.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Toisaalta kyllä mutta kyllästyisikö siihen jos aina olisi eikä olisi
        vertailulukohdetta.

        EI kyllästyis,
        ihmisen olisi parempi elää ja hengittää raikkaassa leudossa ilmastossa,


      • Anonyymi kirjoitti:

        EI kyllästyis,
        ihmisen olisi parempi elää ja hengittää raikkaassa leudossa ilmastossa,

        Missä maassa olisi aina kevät?


    • Anonyymi

      Kesät muuttuu tulevaisuudessa Suomessakin kuumemmiksi, ihmettelen heitä jotka menee etelän hengenvaarallisiin lämpötiloihin viettää aikaansa.
      Suomi sijaitsee edullisella leveysasteella vuoden ajat hieno yhdistelmä, kylmyyden jälkeen odottaa jo lämpöä.

      pe

      • Siltä vaikuttaa että kesät kuumenee Suomessakin. Jokunen päivä hellettäkin siedettävää mutta joku 20 astetta olisi sopiva. Pitkä hellejakso uuvuttaa ja vaarallinen etenkin ikäihmisille.Kyllänonmlottovoitto asua Suomessa.


    • Anonyymi

      "katit" mitään parasta aikaa , olen vielä alle - 70 v . ja nyt huomaa ettei kestä aurinkoa paljonkaan enää , niitä auringonpistos -oireita saa jo herkästi , ja kiva olis olla , rannalla , auringossa ja muutenkin ulkona , on vaan vältettävä kokoajan , että uusi yllätys tässä . . .

      • Varjoon, ihon suojaaminen pitkä-hihaisilla ja -lahkeisilla. Pään suojaaminen aurinkohatulla. Aurinkovoiteet. Riittävästi juomista.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Varjoon, ihon suojaaminen pitkä-hihaisilla ja -lahkeisilla. Pään suojaaminen aurinkohatulla. Aurinkovoiteet. Riittävästi juomista.

        olispa muotia vaikka ne , aurinkovarjot , olis paljon mukavampi käyttää kun "litistää" joku
        mummon olkihattu . . .


      • Anonyymi kirjoitti:

        olispa muotia vaikka ne , aurinkovarjot , olis paljon mukavampi käyttää kun "litistää" joku
        mummon olkihattu . . .

        Tarviiko niiden olla muotia jotta voi käyttää?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Tarviiko niiden olla muotia jotta voi käyttää?

        Sateenvarjo käy auringonvarjosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sateenvarjo käy auringonvarjosta.

        niin se on tehtävä , aurinkovarjo välttämätön ,
        käyttäkää toisetkin , etten ole "ainoa" , D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin se on tehtävä , aurinkovarjo välttämätön ,
        käyttäkää toisetkin , etten ole "ainoa" , D

        >>>" aurinkovarjo" < , ts. sadesuoja on ihan hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin se on tehtävä , aurinkovarjo välttämätön ,
        käyttäkää toisetkin , etten ole "ainoa" , D

        Minun niin tekisi mieli värkätä sellainen vanhanaikainen pitsinen aurinkovarjo , mutta hankalahan sellainen on käyttää tuolla kulkiessa kun en sateenvarjoakaan yleensä käytä. Takit ja ulkoiluhousut on vedenpitäviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun niin tekisi mieli värkätä sellainen vanhanaikainen pitsinen aurinkovarjo , mutta hankalahan sellainen on käyttää tuolla kulkiessa kun en sateenvarjoakaan yleensä käytä. Takit ja ulkoiluhousut on vedenpitäviä.

        tehdään uusi muoti , olen joskus , harvoin kylläkin nähnyt sellaisen pitsireunaisen , pienen , sievän aurinkovarjon , täytyykö meidän suomalaisten aina olla niin vaatimattomia , että sellainen niinkus liian hieno , jos sellaisen löydän , niin ostan kylläkin , on varmaan kevyempi käyttää kuin vaikkapa sadesuoja , ja onhan se sadesuoja vähän tönkkö hellekäyttöön .
        eihän sitä nyt pirtissäkään kukaan voi istua kesää paossa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tehdään uusi muoti , olen joskus , harvoin kylläkin nähnyt sellaisen pitsireunaisen , pienen , sievän aurinkovarjon , täytyykö meidän suomalaisten aina olla niin vaatimattomia , että sellainen niinkus liian hieno , jos sellaisen löydän , niin ostan kylläkin , on varmaan kevyempi käyttää kuin vaikkapa sadesuoja , ja onhan se sadesuoja vähän tönkkö hellekäyttöön .
        eihän sitä nyt pirtissäkään kukaan voi istua kesää paossa .

        Käy siitä naapurin lampolasta hakemassa kerittyä lampaan villaa ja ja lyö siitä moppi päähäsi niin johan Aurinko lakkaa hipiääsi polttamasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sateenvarjo käy auringonvarjosta.

        Kyllä vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käy siitä naapurin lampolasta hakemassa kerittyä lampaan villaa ja ja lyö siitä moppi päähäsi niin johan Aurinko lakkaa hipiääsi polttamasta.

        nimenomaan kun en päähäni tahdo laittaa mitään , mieluummin sateenvarjo ,
        joka on pään yläpuolella ja suojaa hyvin aurinkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nimenomaan kun en päähäni tahdo laittaa mitään , mieluummin sateenvarjo ,
        joka on pään yläpuolella ja suojaa hyvin aurinkoa.

        Meinaatko että siellä ei ole edes aivojakaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko että siellä ei ole edes aivojakaan

        täällä puhutaan nyt suoja -VAATTEISTA .

        tiedoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tehdään uusi muoti , olen joskus , harvoin kylläkin nähnyt sellaisen pitsireunaisen , pienen , sievän aurinkovarjon , täytyykö meidän suomalaisten aina olla niin vaatimattomia , että sellainen niinkus liian hieno , jos sellaisen löydän , niin ostan kylläkin , on varmaan kevyempi käyttää kuin vaikkapa sadesuoja , ja onhan se sadesuoja vähän tönkkö hellekäyttöön .
        eihän sitä nyt pirtissäkään kukaan voi istua kesää paossa .

        Tulipa tuossa mieleen kun joskus olen tummia sateenvarjoja tuunannut uuteen uskoon maalaamalla niihin vannemaalilla pitsikuvioita käyttämällä vanhoja kirpparilta löytyneitä pieniä pitsiliinoja sabluunana. Voisikin ostaa sellaisen vaalealla kankaalla olevan sateenvarjon ja tuunata sen päivänvarjoksi :)


    • Ennusteen mukaan hirmuhelteet tulossa. Varautukaa.

    • Anonyymi

      Ennakkoa kuumuudesta ja ilmeni. Lähdin pariksi päiväksi pois ja jätin viikko sitten istutetut orvokit lasitetun parvekkeen pöydälle. Kaikki aivan rutullaan kun palasin. Tuskin ne siitä enää virkoavat. Kastelu oli ok.
      Aurinkorasvaa on täysi pullo ja hyvät aurinkolasit hommattu. Tiesithän että aurinko vaurioittaa vanhoja silmiä pysyvästi. Tosin pahin aika on kevään aurinko hangilla.

      • Joop. Aurinkolasit tarpeen ja uv-suojallinen voide myös kasvoille.

        Amppeliorvokki näyttää kaipaavan kastelua päivittäin. Hautuumaalla ei tule käytyä joka päivä. Siellä toistaiseksi bielä orvokki hengisdö


    • Anonyymi

      Vähän esimakua helteistä, saatu, riippuu mihin ilmansuuntaan asunto mun asuntoon alkaa porottaa puolen päivän jälkeen, helteillä rakennuksen seinät varastoi lämpöä. Pahimmilla helteillä tahto asunnon lämpötila pysyä lähellä plus 30, hankin viilentävän puhaltimen vesisäiliöineen johon laitetaan jäitä, makuuhuone varjon puolella jossa viileenpää.

      pe

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe