Ahdistuksen hoito?

Anonyymi-ap

Hei! Haluaisin kuulla ihan tavallisten ihmisten omakohtaisia kokemuksia aiheesta!

Mulla siis yleinen ahdistuneisuushäiriö, johon tk lääkärin kontakti. Vuosien varrella kuitenkin oireet vaan pahentuneet ja kasa lääkkeitäkin on koitettu, joista tullut pelkkiä haittoja. (Mm. Ketipinor, ja kasa erilaisia masennuslääkkeitä.)

Itse en noita SSRI/SNRI- lääkkeitä enää haluaisi kun mitään hyvää niistä ei ole ollut. Lääkärin mukaan ei enää ole vaihtoehtoja muille lääkkeille. Eli avun saanti = psykologi ja masennuslääkkeet. Olen myös ollut psykologilla, psyk. Sairaanhoitajalla ja psykoterapiassa.

Nyt käytössä propral joka auttaa jonkin verran fyysisiin oireisiin mutta äärimmäinen ahdistus/ paniikkikohtaukset ovat silti arkipäivää.

Taustana vielä, että itselläni on myös adhd, sekä suvussa mt-ongelmia. Itsehoitona ihan vaan meditaatio ja kävely. Joten ruokavalio yms terveellinen elämäntapa on kyllä jo olemassa :D

Olisiko kellään siis henk.koht kokemuksia? Mikä on muilla auttanut? Entä paniikkikohtauksessa? Ylipäätään ahdistuksen hoidossa? Entäpä lääkkeet? Olis kiva kuulla, kiitos!

22

621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Saat lääkäriltä pään täyteen huume lääkkeitä niin eläkepäivät koittaa .

      • Anonyymi

        No saispa :DD
        Noi kaikki masennuslääkkeet ollu nii kauheit et en niitä oikeen oo halunnu enää syödä. Ja se täs vähän pelottaakin että tulee joku burn out sen takia kun ei oikeeta apua oo löytynyt. Ja ei kyllä houkuta mikään eläke, mutta kun arki menee vaan vaikeemmaks vuosi vuodelta.


    • Anonyymi

      Raju ahdistus nuoruudessa. Kuitenkin olin koko ajan työelämässä. Lääkkeenä Pertriptyl. Kun sitä ei enää valmistettu, lääkäri kirjoitti samat aineet. Nyt ne vain tulee kahtena tablettina. Peratsiini 2 m g, Triptyl 25 mg , kolmesti päivässä. Terapioita noin kaksi vuotta.
      Kun yrittää elää elämäänsä, eikä koko ajan pyöri itsensä ympärillä, elämä menee eteenpäin. Omalla kohdallani Jeesus on auttanut. Minä matkustelin, shoppailin, pukeuduin kauniisti. Tukka piti olla aina hyvin. Elin nuoren elämää

    • Anonyymi

      Vetäsen kännit silloin tällöin, joskus vähempikin riittää

      • Anonyymi

        Haha no jos auttaa ni hyvä :D käyny itelläkin mielessä mut se kun en juo ollenkaan. :,)


      • Anonyymi

        voi voi


      • Anonyymi

        vetäse hanskaan


    • Anonyymi

      Jännä että sulle ei ole määrätty esim bentsoja?

      • Anonyymi

        Ne on nykyään demonisoitu, koska aiheuttavat riippuvuutta, eivätkä aiheuta sivuoireita ja saattavat jopa auttaa sietämään elämää, toisin kuin joka vaivaan määrättävät neuroleptit ja masennuslääkkeet, joiden väittävät olevan aiheuttamatta riippuvuutta, vaikka käyttäjien kokemukset toista kertovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne on nykyään demonisoitu, koska aiheuttavat riippuvuutta, eivätkä aiheuta sivuoireita ja saattavat jopa auttaa sietämään elämää, toisin kuin joka vaivaan määrättävät neuroleptit ja masennuslääkkeet, joiden väittävät olevan aiheuttamatta riippuvuutta, vaikka käyttäjien kokemukset toista kertovat.

        Näitä käyttäjien kokemuksia näkee jatkuvasti poliisitelevisiossa, kun poliisi joutuu jokaiselle kolarissa olleelle kuskille tekemään huumetestit.

        Neurolepteillä saadaan samat hyödyt ilman käyttäjien kokemuksia kolareista.

        Riippuvuus ei siis ole ainoa haittavaikutus vaikka joku niin haluaakin väittää.


      • Anonyymi

        Joo oon kuullu et aika monella on.
        Luin itse mitä yleisesti voi määrätä niin siellä listassa oli kans jotain epilepsialääkkeitä? Ja siis tosi monta eri kategoriaa lääkkeitä.

        Sen takii ihmettelin suuresti kun lääkäri sanoi että ”ei sitten ole enää muita lääkkeitä kun on kokeiltu jo.” Vaikka siis mulle on määrätty pelkästään masennuslääkkeitä.. ja tietääkseni on paljon muitakin hyväksi koettuja kun nuo masennuslääkkeet.. ps. Mulla ei siis edes ole masennusta :D


    • Anonyymi

      Ahdistunut olen ollut nuorena mutta se johtui olosuhteista enkä ymmärtänyt apua edes hakea,kärsin vain.Vanhempana olen joutunut elämässä kovaan prässiin että en voinut paeta vaan kohdattava pelot. Ahdistus ja paniikki väheni kun menin pelkoa päin ja haastoin itseni. Paniikki on tullut yleensä kaupassa mutta loppui kun keskityin vain ostoksiin enkä muihin.

    • Anonyymi

      Ahdistukseen, ei taida olla muuta todellista hoitoa kuin "siedätyshoito". Pillereillä voi pärjätä jonkunaikaa, mutta yleensähän se menee vain persilleen.

      • Anonyymi

        Hei! Juu oot ihan oikeessa! Siks kysyinkin kokemuksii ja muiden lääkkeiden tehosta. Psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa just tuo oli hoitomuotona. (Porrastettuna tavoitteita yms). Eli siedätyshoito.

        Ei siitä tosin hyötyä ollut pahemmin, vaikka menin niihin tilanteisiin yms suunnitelman mukaan, niin se vaan pahensi ahdistusta. :,)

        Myöskin ryhmäkäynnit oli kauheita. Mut siitä huolimatta oli se hyväkin, kun sai vertaistukea ja muiden kokemuksia. :D

        Ja paras ollu just meditaatio tai joku muu rento tekeminen omassa rauhassa, ongelma on vaan se kun sitä ei koko ajan joka paikassa voi tehdä..


    • Anonyymi

      Moni täällä kertoo tai sanoo, että bentsot olisi oikea vaihtoehto, ihme, jos ei ole niitä määrätty. Minulle on, on ollut perus Opamox ja joku vahvempi mitä en nimeltä edes muista mutta saman lääkeryhmän aine, Opamoxia otin kaksi kertaa ja riitti se kamala huumattu olo.

      Kyllä ahdistukseen voi riittää myös beetasalpaajakin, vaikka Propral, mikä sinulla aloittaja auttaa vähän, mutta se että aloittaisi rinnalle masennuslääkkeen on eri asia. Oletko masentunut ahdistuksen ohella? Jos pelkkä ahdistuslääke ei auta, voi masennuslääke ehkä auttaa, mutta en itse näe syytä, että hankkisit itsellesi bentsoriippuvuuden joillain vahvoilla lääkkeillä, kuten täällä ehdotellaan. Ne auttavat tekemällä hetken hyväksyttäväksi, minulla se hetkikin oli liian huumattu olotila, että olisin halunnut niillä jatkaa. Masennuslääkkeestä taas voi olla apua, jos tiedät, että sinulla on syy masennukseen, mutta muuten ja vain suuren ahdistuksen kautta varoittelisin aloittamatta lääkettä tuosta vain. Jos syy masennukseen, mitä et täällä kertonut itse sitä tiedostamatta tai haluamatta, on tiedossa, toki sitten.

      Jospa oikeasti parasta olisi vaikka vertaiskokemus? Siis jos olet sosiaalinen tapaus ahdistuksesta huolimatta, entä jos vertaistuki jossain ryhmässä (ei täällä nimettömänä) auttaisi sinua?

      • Anonyymi

        Kiitos! Ja ei oo masennusta, siksi ihmettelenkin että miksi niitä masennuslääkkeitä mulle on tungettu niin paljon. :,)
        Tällä hetkellä taas uus SSRI-lääke, vaikka lekurille kerroin haitoista niin nostettiin vaan annosta.

        Ja juu propral auttaa sykkeen laskemiseen ja tärinään, mutta ei auta siihen psyykkiseen ahdistukseen. Tosin helpottanut paljon kun fyysisiä oireita ei ole. :)

        Kuntoutuksesta on ollu apua myös, ja just tommosesta ryhmästä. Oon saanu paljon vinkkejä muilta :)


      • Anonyymi

        "Moni täällä kertoo tai sanoo, että bentsot olisi oikea vaihtoehto, ihme, jos ei ole niitä määrätty. Minulle on, on ollut perus Opamox ja joku vahvempi mitä en nimeltä edes muista mutta saman lääkeryhmän aine, Opamoxia otin kaksi kertaa ja riitti se kamala huumattu olo. "

        Joku vahvempi samaa lääkeryhmää, Rivatril?

        "Kyllä ahdistukseen voi riittää myös beetasalpaajakin, vaikka Propral, mikä sinulla aloittaja auttaa vähän, mutta se että aloittaisi rinnalle masennuslääkkeen on eri asia. Oletko masentunut ahdistuksen ohella? Jos pelkkä ahdistuslääke ei auta, voi masennuslääke ehkä auttaa, mutta en itse näe syytä, että hankkisit itsellesi bentsoriippuvuuden joillain vahvoilla lääkkeillä, kuten täällä ehdotellaan. Ne auttavat tekemällä hetken hyväksyttäväksi, minulla se hetkikin oli liian huumattu olotila, että olisin halunnut niillä jatkaa. Masennuslääkkeestä taas voi olla apua, jos tiedät, että sinulla on syy masennukseen, mutta muuten ja vain suuren ahdistuksen kautta varoittelisin aloittamatta lääkettä tuosta vain. Jos syy masennukseen, mitä et täällä kertonut itse sitä tiedostamatta tai haluamatta, on tiedossa, toki sitten."

        Itsellä on kyllä niin paha ahdistus että ei mikään beetasalpaaja riitä vaan pitää olla joku rauhoittava pahempiin oloihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Moni täällä kertoo tai sanoo, että bentsot olisi oikea vaihtoehto, ihme, jos ei ole niitä määrätty. Minulle on, on ollut perus Opamox ja joku vahvempi mitä en nimeltä edes muista mutta saman lääkeryhmän aine, Opamoxia otin kaksi kertaa ja riitti se kamala huumattu olo. "

        Joku vahvempi samaa lääkeryhmää, Rivatril?

        "Kyllä ahdistukseen voi riittää myös beetasalpaajakin, vaikka Propral, mikä sinulla aloittaja auttaa vähän, mutta se että aloittaisi rinnalle masennuslääkkeen on eri asia. Oletko masentunut ahdistuksen ohella? Jos pelkkä ahdistuslääke ei auta, voi masennuslääke ehkä auttaa, mutta en itse näe syytä, että hankkisit itsellesi bentsoriippuvuuden joillain vahvoilla lääkkeillä, kuten täällä ehdotellaan. Ne auttavat tekemällä hetken hyväksyttäväksi, minulla se hetkikin oli liian huumattu olotila, että olisin halunnut niillä jatkaa. Masennuslääkkeestä taas voi olla apua, jos tiedät, että sinulla on syy masennukseen, mutta muuten ja vain suuren ahdistuksen kautta varoittelisin aloittamatta lääkettä tuosta vain. Jos syy masennukseen, mitä et täällä kertonut itse sitä tiedostamatta tai haluamatta, on tiedossa, toki sitten."

        Itsellä on kyllä niin paha ahdistus että ei mikään beetasalpaaja riitä vaan pitää olla joku rauhoittava pahempiin oloihin.

        Täälläkin kun aina varoitellaan kauheasti tuosta bentsojen koukuttavuudesta niin itse ainakin teen niin että otan vain kerran viikossa jonkun bentson että on edes yksi ahdistuksesta vapaa päivä. Uskoisin ettei tällä tavalla tule mitään riippuvuutta eikä toleranssi pääse nousemaan.


    • Anonyymi

      Sähköhoitoa ja ketamiinihoitoa en ole vielä kokeillut, toisaalta pelottaa mennä tuollaisiin ja on niihin varmaan suhteellisen vaikeaa päästäkkään.

    • Anonyymi

      Tähän mun alottamaan juttuun vielä niin mulla on siis ollut sertraline, cymbalta, escitalopram, citalopram, ketipinor, seronil ja nyt uusimpana mirtazapiini ja brintellix. (Ja siinä samal kans se propral).

      Siis nyt noita uusimpia en oo vielä ehtinyt alottamaan mut kaikista noist SSRI- lääkkeistä ollu vaa haittaa. Onks siis ihan vaa niin ettei ahdistukseen määrätä muuta kun masennuslääkkeitä..?

    • Anonyymi

      Ahdistukseni on onneksi vähentynyt mutta saan siihen Temestaa jota onneksi en ole pariin kuukauteen tarvinnut ottaa, se jo auttaa kun tietää että sitä on.
      Masennuslääkettä on tyrkytetty ja kun kokeilin meinasin mennä seksiain kun olo paheni.

    • Anonyymi

      aloittaja mitä ongit palstalla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9739
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      400
      4180
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      89
      2897
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2835
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2614
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      206
      2601
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1823
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1657
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1600
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1413
    Aihe