Eurojen painosmäärät

utelias

Tietääkö kukaan mistä löytyisi tilastoja suomalaisten eurojen painosmääristä eri vuosilta? Yritin etsiä tietoa, mutten löytänyt sellaista sivustoa, missä painosmäärät kerrottaisiin.

7

2461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • vette

        Niin, miksi niitä lyödään, vaikka niitä ei kiertoon lasketa?


      • vette kirjoitti:

        Niin, miksi niitä lyödään, vaikka niitä ei kiertoon lasketa?

        valtiovarainministeriöstä ja tuossa alla s-postiini putkahtanut vastaus.
        --------------------------------------------------


        Hei,

        Olit kysynyt pienistä senttikolikoista.

        Suomessa 1 ja 2 sentin kolikoita on lyöty vain pieniä eriä lähinnä keräilytarkoituksiin, sillä kaikki käteismaksut pyöristetään aina lähimpään viiteen senttiin. Tästä on eduskunta säätänyt lain.

        Pienilläkin kolikoilla voi kuitenkin maksaa. Esim. matkalta Saksasta tai Italiasta saadut 1- ja 2-senttiset voi käyttää Suomessa kaupoissa. Kaupat toimittavat sitten nämä pienet kolikot Suomen Pankkiin, joka lähettää ne takaisin alkuperämaahan.

        Pyöristämissääntö ei puutu yksittäisten tuotteiden hintoihin, jotka ilmoitetaan sentin tarkkuudella.

        Pyöristämissäännön mukaan yhteen, kahteen, kahdeksaan tai yhdeksään senttiin päättyvät määrät pyöristetään lähimpään kymmenellä jaolliseen eurosenttimäärään. Kolmeen, neljään, kuuteen tai seitsemään senttiin päättyvät määrät pyöristetään puolestaan lähimpään viidellä jaolliseen senttimäärään.

        Kassakuitissa pyöristetään siis ainoastaan loppusumma. Myöskään tilisiirtoja ei pyöristetä. Euron pyöristämissääntö vastaa markka-aikaista käytäntöä pyöristää maksut lähimpään kymmeneen penniin.

        Tämä käytäntö säästää kolikoiden valmistus- ja jakelukustannuksia. Eräät muutkin maat ovat suunnitelleet siirtyvänsä samaan käytäntöön.


        Yst. terv. Anita Sihvola
        Tiedotuspäällikkö
        Valtiovarainministeriö


      • vette
        cevy kirjoitti:

        valtiovarainministeriöstä ja tuossa alla s-postiini putkahtanut vastaus.
        --------------------------------------------------


        Hei,

        Olit kysynyt pienistä senttikolikoista.

        Suomessa 1 ja 2 sentin kolikoita on lyöty vain pieniä eriä lähinnä keräilytarkoituksiin, sillä kaikki käteismaksut pyöristetään aina lähimpään viiteen senttiin. Tästä on eduskunta säätänyt lain.

        Pienilläkin kolikoilla voi kuitenkin maksaa. Esim. matkalta Saksasta tai Italiasta saadut 1- ja 2-senttiset voi käyttää Suomessa kaupoissa. Kaupat toimittavat sitten nämä pienet kolikot Suomen Pankkiin, joka lähettää ne takaisin alkuperämaahan.

        Pyöristämissääntö ei puutu yksittäisten tuotteiden hintoihin, jotka ilmoitetaan sentin tarkkuudella.

        Pyöristämissäännön mukaan yhteen, kahteen, kahdeksaan tai yhdeksään senttiin päättyvät määrät pyöristetään lähimpään kymmenellä jaolliseen eurosenttimäärään. Kolmeen, neljään, kuuteen tai seitsemään senttiin päättyvät määrät pyöristetään puolestaan lähimpään viidellä jaolliseen senttimäärään.

        Kassakuitissa pyöristetään siis ainoastaan loppusumma. Myöskään tilisiirtoja ei pyöristetä. Euron pyöristämissääntö vastaa markka-aikaista käytäntöä pyöristää maksut lähimpään kymmeneen penniin.

        Tämä käytäntö säästää kolikoiden valmistus- ja jakelukustannuksia. Eräät muutkin maat ovat suunnitelleet siirtyvänsä samaan käytäntöön.


        Yst. terv. Anita Sihvola
        Tiedotuspäällikkö
        Valtiovarainministeriö

        Miten nämä pienet sentit sitten päätyvät keräilijöiden käsiin, kun pankit ei niitä tietääkseni myy?


      • vette kirjoitti:

        Miten nämä pienet sentit sitten päätyvät keräilijöiden käsiin, kun pankit ei niitä tietääkseni myy?

        Eli: muutama "tukkuri" ostaa satoja kiloja lantteja kerrallaan, eräistä pankkikonttoreista (vaatii ly-tunnuksen). Tämä ns. tukkuporras myy kolikot sitten pienemmissä erissä yksityisille "jälleenmyyjille" jotka taasen kauppaavat niitä esim. huutonetissä, Ebay:ssä ym.
        Lisäksi on vielä tuo ystävämme rahastuspaja moneta joka yksinoikeudella kauppaa vuosisarjoja sikahintaan. Tuo roskapaja myi myös 1:n ja 2:n sentin rullia ainakin vielä keväällä myymälästään nimellishintaan, perivät parin rullan kaupasta ainoastaan 3-4 euron "käsittelykulut" .


      • tepi88
        cevy kirjoitti:

        Eli: muutama "tukkuri" ostaa satoja kiloja lantteja kerrallaan, eräistä pankkikonttoreista (vaatii ly-tunnuksen). Tämä ns. tukkuporras myy kolikot sitten pienemmissä erissä yksityisille "jälleenmyyjille" jotka taasen kauppaavat niitä esim. huutonetissä, Ebay:ssä ym.
        Lisäksi on vielä tuo ystävämme rahastuspaja moneta joka yksinoikeudella kauppaa vuosisarjoja sikahintaan. Tuo roskapaja myi myös 1:n ja 2:n sentin rullia ainakin vielä keväällä myymälästään nimellishintaan, perivät parin rullan kaupasta ainoastaan 3-4 euron "käsittelykulut" .

        suomen pankki myi sentti rullia kuluttaja asiakkaille nimellismyynti hintaa eli 10 kpl 10 senttiä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1185
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      83
      727
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      673
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      28
      540
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      497
    Aihe