Tietääkö kukaan mistä löytyisi tilastoja suomalaisten eurojen painosmääristä eri vuosilta? Yritin etsiä tietoa, mutten löytänyt sellaista sivustoa, missä painosmäärät kerrottaisiin.
Eurojen painosmäärät
7
2461
Vastaukset
- vette
Niin, miksi niitä lyödään, vaikka niitä ei kiertoon lasketa?
vette kirjoitti:
Niin, miksi niitä lyödään, vaikka niitä ei kiertoon lasketa?
valtiovarainministeriöstä ja tuossa alla s-postiini putkahtanut vastaus.
--------------------------------------------------
Hei,
Olit kysynyt pienistä senttikolikoista.
Suomessa 1 ja 2 sentin kolikoita on lyöty vain pieniä eriä lähinnä keräilytarkoituksiin, sillä kaikki käteismaksut pyöristetään aina lähimpään viiteen senttiin. Tästä on eduskunta säätänyt lain.
Pienilläkin kolikoilla voi kuitenkin maksaa. Esim. matkalta Saksasta tai Italiasta saadut 1- ja 2-senttiset voi käyttää Suomessa kaupoissa. Kaupat toimittavat sitten nämä pienet kolikot Suomen Pankkiin, joka lähettää ne takaisin alkuperämaahan.
Pyöristämissääntö ei puutu yksittäisten tuotteiden hintoihin, jotka ilmoitetaan sentin tarkkuudella.
Pyöristämissäännön mukaan yhteen, kahteen, kahdeksaan tai yhdeksään senttiin päättyvät määrät pyöristetään lähimpään kymmenellä jaolliseen eurosenttimäärään. Kolmeen, neljään, kuuteen tai seitsemään senttiin päättyvät määrät pyöristetään puolestaan lähimpään viidellä jaolliseen senttimäärään.
Kassakuitissa pyöristetään siis ainoastaan loppusumma. Myöskään tilisiirtoja ei pyöristetä. Euron pyöristämissääntö vastaa markka-aikaista käytäntöä pyöristää maksut lähimpään kymmeneen penniin.
Tämä käytäntö säästää kolikoiden valmistus- ja jakelukustannuksia. Eräät muutkin maat ovat suunnitelleet siirtyvänsä samaan käytäntöön.
Yst. terv. Anita Sihvola
Tiedotuspäällikkö
Valtiovarainministeriö- vette
cevy kirjoitti:
valtiovarainministeriöstä ja tuossa alla s-postiini putkahtanut vastaus.
--------------------------------------------------
Hei,
Olit kysynyt pienistä senttikolikoista.
Suomessa 1 ja 2 sentin kolikoita on lyöty vain pieniä eriä lähinnä keräilytarkoituksiin, sillä kaikki käteismaksut pyöristetään aina lähimpään viiteen senttiin. Tästä on eduskunta säätänyt lain.
Pienilläkin kolikoilla voi kuitenkin maksaa. Esim. matkalta Saksasta tai Italiasta saadut 1- ja 2-senttiset voi käyttää Suomessa kaupoissa. Kaupat toimittavat sitten nämä pienet kolikot Suomen Pankkiin, joka lähettää ne takaisin alkuperämaahan.
Pyöristämissääntö ei puutu yksittäisten tuotteiden hintoihin, jotka ilmoitetaan sentin tarkkuudella.
Pyöristämissäännön mukaan yhteen, kahteen, kahdeksaan tai yhdeksään senttiin päättyvät määrät pyöristetään lähimpään kymmenellä jaolliseen eurosenttimäärään. Kolmeen, neljään, kuuteen tai seitsemään senttiin päättyvät määrät pyöristetään puolestaan lähimpään viidellä jaolliseen senttimäärään.
Kassakuitissa pyöristetään siis ainoastaan loppusumma. Myöskään tilisiirtoja ei pyöristetä. Euron pyöristämissääntö vastaa markka-aikaista käytäntöä pyöristää maksut lähimpään kymmeneen penniin.
Tämä käytäntö säästää kolikoiden valmistus- ja jakelukustannuksia. Eräät muutkin maat ovat suunnitelleet siirtyvänsä samaan käytäntöön.
Yst. terv. Anita Sihvola
Tiedotuspäällikkö
ValtiovarainministeriöMiten nämä pienet sentit sitten päätyvät keräilijöiden käsiin, kun pankit ei niitä tietääkseni myy?
vette kirjoitti:
Miten nämä pienet sentit sitten päätyvät keräilijöiden käsiin, kun pankit ei niitä tietääkseni myy?
Eli: muutama "tukkuri" ostaa satoja kiloja lantteja kerrallaan, eräistä pankkikonttoreista (vaatii ly-tunnuksen). Tämä ns. tukkuporras myy kolikot sitten pienemmissä erissä yksityisille "jälleenmyyjille" jotka taasen kauppaavat niitä esim. huutonetissä, Ebay:ssä ym.
Lisäksi on vielä tuo ystävämme rahastuspaja moneta joka yksinoikeudella kauppaa vuosisarjoja sikahintaan. Tuo roskapaja myi myös 1:n ja 2:n sentin rullia ainakin vielä keväällä myymälästään nimellishintaan, perivät parin rullan kaupasta ainoastaan 3-4 euron "käsittelykulut" .- tepi88
cevy kirjoitti:
Eli: muutama "tukkuri" ostaa satoja kiloja lantteja kerrallaan, eräistä pankkikonttoreista (vaatii ly-tunnuksen). Tämä ns. tukkuporras myy kolikot sitten pienemmissä erissä yksityisille "jälleenmyyjille" jotka taasen kauppaavat niitä esim. huutonetissä, Ebay:ssä ym.
Lisäksi on vielä tuo ystävämme rahastuspaja moneta joka yksinoikeudella kauppaa vuosisarjoja sikahintaan. Tuo roskapaja myi myös 1:n ja 2:n sentin rullia ainakin vielä keväällä myymälästään nimellishintaan, perivät parin rullan kaupasta ainoastaan 3-4 euron "käsittelykulut" .suomen pankki myi sentti rullia kuluttaja asiakkaille nimellismyynti hintaa eli 10 kpl 10 senttiä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201185
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89874- 83727
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18699- 89673
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat276665- 107604
- 28540
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49533Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet110497