Miksi jotkut ruotsinkieliset puhuu muille ruotsia vaasassa?

Anonyymi-ap

Se on epäkunnioittavaa jos itse ei puhu ruotsia. Vaikka sitä on opittu koulussa niin en osaa puhua enkä halua puhua. Voisi edes englanniksi aloittaa. Röyhkeää.

30

436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tässä taannoin eräs työkaveri mainitsi, että pitäisi puhua ruotsia. Oletti, että koulussa oli opetettu ruotsia.

      Näin ei ollut vaan minulle koulussa sanottiin , kun halusin oppia ruotsikieltä: Sinun opetus-suunnitelmaasi ei kuulu ruotsi, vain englannin oppitunnit.

      Joten, se siitä!

      Ihmisiset aina olettavat jotain, sitä mitä kulloinkin heille on sopivaa : D

      • Anonyymi

        Siis missä päin ei tarvinnut ruotsia oppia?


    • Anonyymi

      pakkoruotsikin pitäisi poistaa. voisi olla edes vapaaehtoinen.

      • Anonyymi

        Jonkun aikaa oon asunut ja en kyllä ole ikinä tarvinnut vaasassa ruotsia.toki sitten tuolla noissa pikku kylissä olis tarvinnut mutta mitä mä nyt "ymmärrän" kuitenkin ruotsia ei se siellä ole edes sitä vaan jotain ihan muuta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonkun aikaa oon asunut ja en kyllä ole ikinä tarvinnut vaasassa ruotsia.toki sitten tuolla noissa pikku kylissä olis tarvinnut mutta mitä mä nyt "ymmärrän" kuitenkin ruotsia ei se siellä ole edes sitä vaan jotain ihan muuta

        Mikä on kielestäsi oikeaa Ruotsoa,perustelut


      • Anonyymi

        Ainoa oikea pakko on kuolla,se on ihan sama mitä kieltä on veivannut!


    • Anonyymi

      Mutta se ei ole epäkunnioittavaa vaikka ei puhu suomenkieltä.

      Meille on koulussa opetettu, että on oikeus puhua ruotsia joka paikassa.

      • Anonyymi

        Kuten sanoin jos toinen ei ole ruotsinkielinen niin olisi kunnioittavampaa aloittaa puhumalla vaikka sitten englantia.

        Miltä ruotsinkielisistä jotka ei osaa suomea tuntuu kun joku puhuu suomea heille? Se on kuin joku puhuisi arabiaa tai kiinaa.


      • Anonyymi

        Ja niitä on vain noin 5% koko väestöstä...muiden pitäisi puhua 5% kieltä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja niitä on vain noin 5% koko väestöstä...muiden pitäisi puhua 5% kieltä?

        Venäjän kätyri,perkele


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjän kätyri,perkele

        Todella tyhmä kommentti. Olet varmaan itse ruotsinkielinen joka pakottaa muut puhumaan 5% kieltä.


      • Anonyymi

        Järkeä kannattaa käyttää. Jos toinen ei osaa tai ymmärrä, niin miksi puhuisi sitten sillä tavalla?


    • Anonyymi

      puhu suomea takasin

    • Anonyymi

      Itse olet röyhkeä taliaivo,ja mitä sitä paitsi haluat olla Ruotsikielisellä paikkakunnalla,muuta nyt ihmeessä pois vaikka tonne Kainuuseen niin ettei tarvitse ruveta ranteita viiltämään.

      • Anonyymi

        On muitakin vaihtoehtoja kuin vain vaasa tai kainuu. Olet itse tyhmä. Kukaan ei ehkä ole vain ikinä kertonut sitä sinulle. En asu vaasassa. On viihtyisämpää kun ei ole ruotsinkieliset häiritsemässä. Nautin siitä että kuulen ruotsia todella harvoin.


      • Anonyymi

        Olet varmaan myös ruotsinkielinen joka pelkää ruotsin kielen aseman puolesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On muitakin vaihtoehtoja kuin vain vaasa tai kainuu. Olet itse tyhmä. Kukaan ei ehkä ole vain ikinä kertonut sitä sinulle. En asu vaasassa. On viihtyisämpää kun ei ole ruotsinkieliset häiritsemässä. Nautin siitä että kuulen ruotsia todella harvoin.

        Olosi on sitten varmaan ihan älyttömän ihana,ihmettelen vaan että miksi yksi kieli voi aiheuttaa näin suuria tunteita,Venäjä olisi yksi hyvä vaihtoehto ja ehkä kohta tosiasia jos Venäjän pyrkimykset toteutuu.Ja vielä miten ihmeessä Ruotsinkieliset häiritsee,olisiko aika käydä psykiaatrilla ettei mörköjä oikeasti rupea uskomaan todeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet varmaan myös ruotsinkielinen joka pelkää ruotsin kielen aseman puolesta.

        Olen Suomenkielinen jolla on avara katse kaikkiin ihmisiin ja myös kieliin,ei tämä nyt voi olla näin vakavaa että koko maailma kaatuu ympärillä.Ihminen(jos olet) joka kutsuu toista tyhmäksi tuntematta koko henkilöä,mitä voi enää lisätä katso aamull peiliin,vika löytyy sieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet varmaan myös ruotsinkielinen joka pelkää ruotsin kielen aseman puolesta.

        Miksi Suomenkieliset pelkää 4.7% kieliryhmää,mutta kuitenkin haluaa että lähes kaikkien pitäisi opiskella Englantia(ehkä 85%),ja kirjoittaja on sitä mieltä että joku pelkää ruotsinkielen asemasta.85% vastaan 4.7%,olitko mukana matikan tunnilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olosi on sitten varmaan ihan älyttömän ihana,ihmettelen vaan että miksi yksi kieli voi aiheuttaa näin suuria tunteita,Venäjä olisi yksi hyvä vaihtoehto ja ehkä kohta tosiasia jos Venäjän pyrkimykset toteutuu.Ja vielä miten ihmeessä Ruotsinkieliset häiritsee,olisiko aika käydä psykiaatrilla ettei mörköjä oikeasti rupea uskomaan todeksi.

        Lue mitä kirjoitin aikaisemmin. Ei tarvitsisi venäjääkään pakolla oppia koulussa. Minulla on paljon huonoja kokemuksia ruotsinkielisistä. Monet on olleet ylimielisiä ja kiusaavia. Ehkä olet itse ruotsinkielinen tai et ole ollut tekemisissä niiden kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen Suomenkielinen jolla on avara katse kaikkiin ihmisiin ja myös kieliin,ei tämä nyt voi olla näin vakavaa että koko maailma kaatuu ympärillä.Ihminen(jos olet) joka kutsuu toista tyhmäksi tuntematta koko henkilöä,mitä voi enää lisätä katso aamull peiliin,vika löytyy sieltä.

        Kuka sanoi että koko maailma kaatuu ympärillä, tyhmä? Katso itse itseäsi peiliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Suomenkieliset pelkää 4.7% kieliryhmää,mutta kuitenkin haluaa että lähes kaikkien pitäisi opiskella Englantia(ehkä 85%),ja kirjoittaja on sitä mieltä että joku pelkää ruotsinkielen asemasta.85% vastaan 4.7%,olitko mukana matikan tunnilla.

        En minä pelkää 5% kieliryhmää. Tämä asia ärsyttää.


    • Anonyymi

      Oletko tosissasi? Olet siis sitä mieltä että kaksikielisessä Suomenmaassa pitäisi aloittaa keskustelun englanniksi? Voi hyvää päivää sun kanssa

      • Anonyymi

        Tätä aloitusta siis kommentoin. Ei voi muuta kun ihmetellä.

        "Se on epäkunnioittavaa jos itse ei puhu ruotsia. Vaikka sitä on opittu koulussa niin en osaa puhua enkä halua puhua. Voisi edes englanniksi aloittaa. Röyhkeää."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä aloitusta siis kommentoin. Ei voi muuta kun ihmetellä.

        "Se on epäkunnioittavaa jos itse ei puhu ruotsia. Vaikka sitä on opittu koulussa niin en osaa puhua enkä halua puhua. Voisi edes englanniksi aloittaa. Röyhkeää."

        Tämä mitä ilmeisemmin on Suomenkielisten trauma jostain 600!!! Vuotta sitten tapahtuneesta sorrosta(Ruotsin aikainen valta),pitäisikö tällainen jo pikku hiljaa unohtaa,eletään jo vuotta 2024.


      • Anonyymi

        Kyllä ruotsinkieliset jotka ei osaa suomea voisi puhua englantia suomalaisten kanssa kuten olen itsekin tehnyt. Asutko jossain metsässä ja et ikinä ole tavannut ruotsinkielisiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä mitä ilmeisemmin on Suomenkielisten trauma jostain 600!!! Vuotta sitten tapahtuneesta sorrosta(Ruotsin aikainen valta),pitäisikö tällainen jo pikku hiljaa unohtaa,eletään jo vuotta 2024.

        Niin siitä on kauan kun ruotsalaiset ovat vaikuttaneet enemmän nykyisellä suomen alueella. Voisiko ruotsin kieli siksi jo jäädä pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin siitä on kauan kun ruotsalaiset ovat vaikuttaneet enemmän nykyisellä suomen alueella. Voisiko ruotsin kieli siksi jo jäädä pois.

        Miksi ruotsinkieli pitäisi jättää pois? Se on toinen virallinen kielemme. Vieläkin tietääkseni suomi ja ruotsi ovat niitä jos ei ole muuttunut viimeisten minuuttien ajan kun tsekkasin vikipediasta :) Mitäs jo kaikki nyt ottaisi lusikan käteensä ja joko hyväksyisi että olemme kaksi kielinen maa ja jos ei siihen ole kanttia niin ...... no jäätkööt sanomatta. Hyvää viikon jatkoa kaikille. Och samma på svenska. Varför skulle man lämna bort svenskan? Det är vårt andra officiella språk. Mig veterligen är det så om det inte har ändrats de senaste minuterna sedan jag kollade i vikipedia. Tänk om någon nu skulle ta skeden i hand och godkänna detta att vi är että tvåspråkigt land och om du inte klarar av det så .... nå låt oss lämna det osagt. Nyt varmaan jotakuta harmittaa että osaan ja puhun ja kirjoitan saman ruotsiksi mutta olen täydellisen kaksikielinen ja olen ylpeä siitä. Erittäin ylpeä. On rikkaus jota kunnioitan yli kaiken koska jos on kaksikielinen tai osaa vielä enemmän kieliä näkee myös pidemmälle kun oman napansa. Ei muuta kun hyvää loppuviikkoa. Ha en bra vecka och ha det så bra så där annars ochså.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ruotsinkieli pitäisi jättää pois? Se on toinen virallinen kielemme. Vieläkin tietääkseni suomi ja ruotsi ovat niitä jos ei ole muuttunut viimeisten minuuttien ajan kun tsekkasin vikipediasta :) Mitäs jo kaikki nyt ottaisi lusikan käteensä ja joko hyväksyisi että olemme kaksi kielinen maa ja jos ei siihen ole kanttia niin ...... no jäätkööt sanomatta. Hyvää viikon jatkoa kaikille. Och samma på svenska. Varför skulle man lämna bort svenskan? Det är vårt andra officiella språk. Mig veterligen är det så om det inte har ändrats de senaste minuterna sedan jag kollade i vikipedia. Tänk om någon nu skulle ta skeden i hand och godkänna detta att vi är että tvåspråkigt land och om du inte klarar av det så .... nå låt oss lämna det osagt. Nyt varmaan jotakuta harmittaa että osaan ja puhun ja kirjoitan saman ruotsiksi mutta olen täydellisen kaksikielinen ja olen ylpeä siitä. Erittäin ylpeä. On rikkaus jota kunnioitan yli kaiken koska jos on kaksikielinen tai osaa vielä enemmän kieliä näkee myös pidemmälle kun oman napansa. Ei muuta kun hyvää loppuviikkoa. Ha en bra vecka och ha det så bra så där annars ochså.

        Asiaan voisi tulla muutos. Ruotsi edes vapaaehtoiseksi koulussa. Itse toivoisin että suomessa olisi vain yksi virallinen kieli, suomi. Näin ei valitettavasti tule käymään lähiakoina. Nämä ruotsinkieliset on vain pieni vähemmistö. Niiden vuoksi ei tarvitse pakottaa oppimaan ruotsia.


    • Anonyymi

      Kielilaki, 1 §
      Kansalliskielet

      Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe