Haimatulehdus ja maksatulehdus

Anonyymi-ap

Menetimme maaliskuussa vajaa 8 -vuotiaan tyttökissan. Minun sydänkissani. En pääse siitä yli, koska en käsitä mitä tapahtui. 4 hoitavaa lääkäriä. Kukaan ei sanonut tilanteen olevan vakava. Syksyllä kissojen suolistosairauksiin perehtynyt eläinlääkäri diagnosoi kissallamme olevan reaktiivinen suolistotulehdus. Saimme antibiootin ja jatkuvan kortisonilääkityksen. Kontrollin mukaan tilanne oli parempi. Hoidimme rakasta maaliskuun alkuun asti, kunnes rakas oksensi rajusti. Kissalla todettiin haimatulehdus ja kissa nesteytettiin n. 8h ja saimme kipulääkkeet kotiin. Lääkäri ei sanonut tilanteen olevan paha. Haimatulehdus ei ole sama kissalla kuin ihmisellä, lääkäri sanoi. Kissalle laitettiin kipulaastari. Saimme mukaan antibiootit, mutta niitä ei aloitettaisi kuin vasta, jos kissamme ei syö eikä juo. Me kuuntelemme lääkäreitä miten lääkitsemne eläintä vaikea arvioida mikä on riittävää? Kerroin seuraavana päivänä tilanteen. Lääkäri ei sanonut, että antibiootit pitäisi aloittaa. Ei puhunut lisänestetyksestä. Perjantaina halusin tarkistuttaa tilanteen. Kissaamme nesteytettiin muutama tunti. Maksa-arvot olivat nousseet, mutta joku toinen arvo oli laskenut, joka oli lääkärin mielestä hyvä. Antibiootit aloitettiin. Lääkäri ei edelleenkään sanonut, että tilanne on huono. Lääkäri sanoi tiistaina, ettei antibiootteja aloiteta, koska ei bakteeritulehdus. Vasta, jos ei ala syömään. Perjantaina toinen lääkäri sanoi, että vahva antibioottikuuri pitää aloittaa, koska on bakteeritulehdus. Viikonlopun kisukultamme söi, joi ja kävi vessassa. Vaikutti toipumaan päin. Maanantaina ei syönyt mitään. Vein lääkäriin. Lääkärinlausunto: Yleistutkimuksessa todetaan, että sydämen rytmi epätasainen, välillä nopeampi, välillä hitaampi. Mahdollisesti lievä
sivuääni. Vatsaontelon tunnustelussa kipureaktio. Virtsarakko pieni, ulostetta tuntuu jonkin verran. Iho kellertävä.
Kuumetta 39,6.
RÖNTGEN
Rintaontelon röntgenkuvassa ei poikkeavaa. Mahalaukussa runsaasti ilmaa. Ulostetta jonkin verran. Virtsarakko pieni.
ULTRAÄÄNI
Sappitiet jonkin verran laajentuneet. Sappirakon sisältö voimakaskaikuisempaa kuin perjantaina. Lisäksi nyt pieni määrä
vapaata nestettä maksalohkojen välissä, tätä ei ollut perjantaina.
Eutanasia turhien kärsimysten välttämiseksi".
Minulle sanottiin, että koska on ollut käytössä kortisonia, ei voi antaa kuumetta alentavaa lääkettä.

Hautasimme rakkaamme vasta eilen. Tänään törmäsin postaukseen, jossa vastavassa tilanteessa oleva kissa hoidettu terveeksi samassa paikassa. Lisäksi olen lukenut keskusteluja, joissa kissoilla maksatulehdus ja ovat selvinneet.

Olen lohduton, sillä pelkään menettäneeni sydänkissani turhaan. En osaa itse tehdä oikeita ratkaisuja, enkä esim. vaatia nesteytystä tai en tiedä aloitanko antibiootin, jos lääkäri sanoo sen mukaan antaessaan, että sitä ei ole hyvä aloittaa, koska rasittaa maksaa. Aloitetaan, jos on pakko. Kukaan ei varoittanut missään vaiheessa, että tilanne on vakava. Olen itkenyt pitkin iltaa, kun pelkään, että menetin rakkaan hoitovirheen takia tai siksi, ettei itsellä ollut ymmärrystä vaatia enemmän. Kukaan ei  ole kertonut mitä oikein tapahtui ja miksi tapahtui.

Olen juuri eilen lukenut vastaavasta tilanteesta, jossa kissa pelastettiin samassa hoitopaikassa. Olen lisäksi lukenut viestiketjua täällä kuinka kissat ovat selviytyneet maksatulehduksesta. Jos joku voi sanoa jotain omasta kokemuksesta tai jos joku voi lohduttaa, niin otan kaiken vastaan. Rakastani en takaisin saa, mutta haluaisin ymmärtää miksei voitu pelastaa kuten niin monen muun.

0

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Suomi on täysin sekaisin

        Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
        Maailman menoa
        448
        4795
      2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

        minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
        Ikävä
        15
        1712
      3. Aivan täysin tahallinen teko

        Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
        Suomussalmi
        93
        1448
      4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

        Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
        Suomussalmi
        53
        1349
      5. Olet saanut minut sekoamaan

        Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
        Ikävä
        22
        1306
      6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

        Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
        Suomussalmi
        50
        1181
      7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

        Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
        Suomalaiset julkkikset
        0
        1075
      8. Myönnän sinulle nyt

        Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
        Ikävä
        54
        990
      9. Pysytäänkö nainen

        edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
        Ikävä
        57
        875
      10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

        eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
        Ikävä
        60
        839
      Aihe