Joko pesitte ikkunat

... talven jäljiltä? Onhan siinä hommaa mutta kun lasit sitten on kirkkaat on se niin makee fiilis. Onneksi tuo urakka tarvii tehdä vain max pari kertaa vuodessa.

77

600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siitepölyn aikaan niitä on turha pestä,vasta kun pöly on halventynyt.

      • Minulle tuo ikkunoidenpesu kuuluu aina loppukevääseen. Syksyllä sitten talvea vasten ullopuolelta uudelleen.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Minulle tuo ikkunoidenpesu kuuluu aina loppukevääseen. Syksyllä sitten talvea vasten ullopuolelta uudelleen.

        Ulkoa pesen autonpesuaineella, kerran syksyllä pilvisellä säällä
        Joka sateen jälkeen kirkastuvat riittävästi. Ulkoikkunan karmeihin on laitettu rakoon kuitutiiviste. Tiiviste oli valkoista, nyt yli 10 v olleina mustia. En ole siis avannut ikkunoita lainkaan. On kolminkertaiset, aluminirunkoset.

        Lopetin pesun jotain 75vuotiana. Nyt vain pitkällä lasikuituputkivarrella kerran vuodessa. Sis ulkopuolelta, asun eka kerroksessa, alla autotalit. Sisäpuolelta vain sormenjäljet ja joulukoristeiden jäljet.


    • Anonyymi

      Ja joko olette pessyt katon,lattiat ja seinät myös torpassa?ikkunat viimeisenä. Näin ennen savupirtti aikaan.

      • Juu. Eilen viimeksi pyyhin pölyt ja imuroin sekä nihkeäpyyhin lattiat. Katto ja seinät kyllä saivat olla rauhassa niine hyvineen.

        Parvekkeen lasien pesu jäi toiseen päivään.


    • Anonyymi

      Paavin pallit, nunnan nännit ja ikkunoiden pesu ovat yhtä tarpeettomia.

      • Saahan sitä olla tuotakin mieltä. Minusta on ihanaa kun ikkunat.on puhtaat. Tuntuu että sisätiloissakinnäyttää siistimmältä :).


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Saahan sitä olla tuotakin mieltä. Minusta on ihanaa kun ikkunat.on puhtaat. Tuntuu että sisätiloissakinnäyttää siistimmältä :).

        Vilkkaasti liikennöidyltä kadulta nousee pölyä kolmanteenkin kerrokseen. Sitä paitsi, kulmahuoneustomme suuret ikkunat ovat etelään ja sälekaihtimet alhaalla aina.
        Keittiön itäpuolen pienehkön ikkunan kanssa parin vuoden välein hilseilevän vaimoni pakkomielteen melkein ymmärrän.

        Sain perusteellisen rokotuksen.
        Espanjan asunnon, rannassa olevan 5:n kerroksen kookas parveke on lasitettu ja oiva jatke olohuoneelle.
        Sen lasien läpinäkyvyys on miellyttävää.
        Kun kerran irroitin lasit, nostin parvekkeelle ja pesin huolella molemmin puolin. Nostelin paikalleen hanskat käsissä. Hienoa.
        Yöllä tuli Saharasta reippaan puhurin mukana oranssia pälyä joka muodosti lievän tihkun ja rantaroiskeiden kanssa liisterin joka liimautui juuri pesemiini laseihin. Iltapäivällä tein pakollisen puhdistuksen mutta karu kokemukseni muokkasi asennetta ikkunan pesuun.
        TURHA TARKKUUS ON TEKNISTÄ KYPSYMÄTTÖMYYTTÄ!
        Huom. Parvekkeen lasit ovat mitoiltaan vaimolleni ylivoimaisia. Sisältä pystyisi pesemään mutta irroittamatta se olisi vajaiksi jäävien pintojen epämääräistä sohlamista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vilkkaasti liikennöidyltä kadulta nousee pölyä kolmanteenkin kerrokseen. Sitä paitsi, kulmahuoneustomme suuret ikkunat ovat etelään ja sälekaihtimet alhaalla aina.
        Keittiön itäpuolen pienehkön ikkunan kanssa parin vuoden välein hilseilevän vaimoni pakkomielteen melkein ymmärrän.

        Sain perusteellisen rokotuksen.
        Espanjan asunnon, rannassa olevan 5:n kerroksen kookas parveke on lasitettu ja oiva jatke olohuoneelle.
        Sen lasien läpinäkyvyys on miellyttävää.
        Kun kerran irroitin lasit, nostin parvekkeelle ja pesin huolella molemmin puolin. Nostelin paikalleen hanskat käsissä. Hienoa.
        Yöllä tuli Saharasta reippaan puhurin mukana oranssia pälyä joka muodosti lievän tihkun ja rantaroiskeiden kanssa liisterin joka liimautui juuri pesemiini laseihin. Iltapäivällä tein pakollisen puhdistuksen mutta karu kokemukseni muokkasi asennetta ikkunan pesuun.
        TURHA TARKKUUS ON TEKNISTÄ KYPSYMÄTTÖMYYTTÄ!
        Huom. Parvekkeen lasit ovat mitoiltaan vaimolleni ylivoimaisia. Sisältä pystyisi pesemään mutta irroittamatta se olisi vajaiksi jäävien pintojen epämääräistä sohlamista.

        Juu pilikunviilaaja lasienpesussakaan ei kannata olla. Kyllälä sen kropassaan tuntee että on laseja tuntitolkulla puhdistanut. Meillä ikkunapesut on "naisten hommaa". Jos en minä jaksa ne jää sillensä tai joku tulee maksusta pesrmään. :).


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Saahan sitä olla tuotakin mieltä. Minusta on ihanaa kun ikkunat.on puhtaat. Tuntuu että sisätiloissakinnäyttää siistimmältä :).

        Eihän niitä ikkunoiden puhtautta näe kuin aamuauringon aikaan, meillä, kun puut luo varjon klo 16 aikaan parvekepuolelle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän niitä ikkunoiden puhtautta näe kuin aamuauringon aikaan, meillä, kun puut luo varjon klo 16 aikaan parvekepuolelle.

        Minä kyllä näen:).


    • Uuden huone kaluston järjestyksen mukaan ikkunan pesu luonnostaa helpommin kuin ennen, siitepöly näyttää loppuvan voi pestä jonakin päivänä. Jotkut ei pese ikkunoita koskaan, verhot päällä aina.

      pe

      • Meilläkin joutuu huonekaluja vähän siirtämään jotta pääsee pesemään. Ja tikkaita käyttämään. Työlästä mutta palkitsevaa.

        Talven jälkeen ikkumoissa on beden ja lumenki kuivuneita tahroja ja ikkumoiden välissä kuolleita kärpäsiä. Miten lie sinne pääsevätkin.

        Minä pesen ikkunat aina alkukesästä joka pinnan ja mahdollisesti vielä syksyllä ulkopinnat. Riippuu siltä miltä ne näyttävät. Lasitettunparvele suojaa muutamaa muuta ikkunaa pöyyntymiseltä.

        Minä vaihdoin aikoinaan aina kesäksi kesäverhot ja talveksi talviverhot. Olipa välissä jopa jouluverhotkin. Enää ei viitsi :).


      • Anonyymi

        Meillä ei ole kuin 2 kertaiset rullaverhot. Toiset kauniit ja toiset pimentävät.


    • Anonyymi

      Ei kantsi, ennen kuin pölytys loppuu. Toisaalta; luin jostain, että ikkunoita ei kannattaisi pestä, kun linnut lentävät niihin kuolonkopsauksen.

      • Meillä oli viime syksynä lintu lasitetulla parvekkeella, siis elävä. En ymmärrä miten se oli sinne päässy kun lasit oli oli jo tovin aikaa kaikki kiinni.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Meillä oli viime syksynä lintu lasitetulla parvekkeella, siis elävä. En ymmärrä miten se oli sinne päässy kun lasit oli oli jo tovin aikaa kaikki kiinni.

        Siellä on linnun mentävä reikä jossain. Meillä lintuset poksahtelevat laseihin melko usein, joskus käy huonosti. Aion silti ikkunat pestä, kun likainen lasi estää aika ison prosentin auringon valosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siellä on linnun mentävä reikä jossain. Meillä lintuset poksahtelevat laseihin melko usein, joskus käy huonosti. Aion silti ikkunat pestä, kun likainen lasi estää aika ison prosentin auringon valosta.

        Ei kyllä pitäis olla mitään linnun mentävää reikää.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ei kyllä pitäis olla mitään linnun mentävää reikää.

        Shit ei ole muuta mahista kuin että se on tullut sinne lasien ollessa auki. Se oli piilossa, et huomannut.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Meillä oli viime syksynä lintu lasitetulla parvekkeella, siis elävä. En ymmärrä miten se oli sinne päässy kun lasit oli oli jo tovin aikaa kaikki kiinni.

        Se suoninen on jättänyt ovet avoimeksi niin lintu raasu päässyt kirpparille sisälle,olikohan pilannut ulostuksellaan vanhaa roinaa enemmänkin.


    • Anonyymi

      Ei tulisi mieleenikään ryhtyä ikkunoita pesemään tällaisella helteellä.

      Tällä tontilla, missä kultainen kotini sijaitsee, ja sen ympärillä kasvaa runsaasti mäntyjä.
      Ne kukkivat kesäkuun puolivälissä ja niiden siitepöly peittää koko tienoon, joten pesen ikkunat vasta kesäkuun lopulla mäntyjen kukinnan päätyttyä.

      Tämän viikon pyhitän laiskottelulle. Kauppareissu on kuitenkin tehtävä huomenna.

      kylmätotuus

      • Kyllä näin. Jokainen suunnittelee omat ikkunanpesunsa omien olosuhteidensa mukaan. Meillä käy lähes aina vilvoittava tuuli joka viilentää, katson aina vaan sen että juuri pesuaikaan aurinko ei paista ikkinalasiin sillä lämmin auringonsäde yhdistettynä lipuheteen kuivattaa pesuaineen lasiin sameaksi kalvoksi.

        Minä tylsistyn ja turhaudun jos kauniina kesäpäibänä laiskottelen sisätiloissa. Onneksi on tuo koirakaveri joka vaatii lenkitykset kolme kertaa päivässä ja mitä muuta hilipasua johonki aina keksin.


      • Siili2 kirjoitti:

        Kyllä näin. Jokainen suunnittelee omat ikkunanpesunsa omien olosuhteidensa mukaan. Meillä käy lähes aina vilvoittava tuuli joka viilentää, katson aina vaan sen että juuri pesuaikaan aurinko ei paista ikkinalasiin sillä lämmin auringonsäde yhdistettynä lipuheteen kuivattaa pesuaineen lasiin sameaksi kalvoksi.

        Minä tylsistyn ja turhaudun jos kauniina kesäpäibänä laiskottelen sisätiloissa. Onneksi on tuo koirakaveri joka vaatii lenkitykset kolme kertaa päivässä ja mitä muuta hilipasua johonki aina keksin.

        Ai niin. Ja lisään vielä että jos jään mäntyjen siitepölykautta odottelemaan ohimeneväksi saan katsella sameita ikkunalasrja heinäkuulle asti ja se on ehdottomasti nou nou. Kesäntulorutiineihin kuuluu ehdottomasti.ikkunoiden pesu kesäkuntoon.


      • Siili2 kirjoitti:

        Kyllä näin. Jokainen suunnittelee omat ikkunanpesunsa omien olosuhteidensa mukaan. Meillä käy lähes aina vilvoittava tuuli joka viilentää, katson aina vaan sen että juuri pesuaikaan aurinko ei paista ikkinalasiin sillä lämmin auringonsäde yhdistettynä lipuheteen kuivattaa pesuaineen lasiin sameaksi kalvoksi.

        Minä tylsistyn ja turhaudun jos kauniina kesäpäibänä laiskottelen sisätiloissa. Onneksi on tuo koirakaveri joka vaatii lenkitykset kolme kertaa päivässä ja mitä muuta hilipasua johonki aina keksin.

        Koirakaveristasi oon vähän kateellinen, ei tästä hirveen monta vuotta kun oli tipalla etten ottanut just mieleistä alle vuoden vanhaa koiraa joka oli tarjolla pitovaikeuksien takia.


      • Pertikki kirjoitti:

        Koirakaveristasi oon vähän kateellinen, ei tästä hirveen monta vuotta kun oli tipalla etten ottanut just mieleistä alle vuoden vanhaa koiraa joka oli tarjolla pitovaikeuksien takia.

        Saat lainaksi tai hoitoon tuota meidän typykkää 😁. Ehkä siinä koirakateus hellittää ja minä saan pitää lomaa koirasta.

        Ei vainkaa. Tuo meidän koiruli on niin herkkis että se ei ole ollut missään tämän kohta kahdeksan vuoden hoidossa edes yhtä yötä. Joskus kun se oli nuorempi joku kävi sitä lenkittämässä jos ois muutoin joutunu olemaan pitkän päivän yksin kotona.

        Vanhuus se tulee koirallekin. Ei jaksa enää pidempiä lenkkejänja sen lanssa saa olla salapoliisi kun se ei itse pysty kertomaan aina mikä on vialla.

        Kyllä tämä on mun viimeinen koira. Tämä hoidetaan ja koirallisuus on sitten siinä. Tai eihän sitä tiedä vaikka koira elåä minua pidempään.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kyllä näin. Jokainen suunnittelee omat ikkunanpesunsa omien olosuhteidensa mukaan. Meillä käy lähes aina vilvoittava tuuli joka viilentää, katson aina vaan sen että juuri pesuaikaan aurinko ei paista ikkinalasiin sillä lämmin auringonsäde yhdistettynä lipuheteen kuivattaa pesuaineen lasiin sameaksi kalvoksi.

        Minä tylsistyn ja turhaudun jos kauniina kesäpäibänä laiskottelen sisätiloissa. Onneksi on tuo koirakaveri joka vaatii lenkitykset kolme kertaa päivässä ja mitä muuta hilipasua johonki aina keksin.

        Minun kroppani ei pidä helteistä, joten pysyttelen kuumina päivinä viileässä kodissani.
        Lueskelen kirjoja ja mielenkiintoisia juttuja netistä ( en juorulehtiä) ja Punaisen Pelikaanin ristikoita ratkoessa aika kuluu niin nopeasti, etten ehdi tylsistymään.

        Ennen helteitä valmistin ruokia ja laitoin niitä pakastimeen. Nyt ei tarvitse hääräillä lieden ja uunin luona, vaan voin ottaa valmista ruokaa pakastimesta sulamaan ja lämmitää sen vaikka mikrossa.

        Ensi viikolla sää viilenee ja sillöin on kotitöiden teon aika.

        Jokainen elää tyylillään.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minun kroppani ei pidä helteistä, joten pysyttelen kuumina päivinä viileässä kodissani.
        Lueskelen kirjoja ja mielenkiintoisia juttuja netistä ( en juorulehtiä) ja Punaisen Pelikaanin ristikoita ratkoessa aika kuluu niin nopeasti, etten ehdi tylsistymään.

        Ennen helteitä valmistin ruokia ja laitoin niitä pakastimeen. Nyt ei tarvitse hääräillä lieden ja uunin luona, vaan voin ottaa valmista ruokaa pakastimesta sulamaan ja lämmitää sen vaikka mikrossa.

        Ensi viikolla sää viilenee ja sillöin on kotitöiden teon aika.

        Jokainen elää tyylillään.

        kylmätotuus

        Näinhän se menee et jokainen pyrkii elämään omannäköistään elämää kykyjensä mukaan. Nautitaan kesästä. Suomen kesä on niin lyhyt.


    • Anonyymi

      Kyllä olen pessyt vapuksi.Seuraavan kerran pesen syyskuussa.

    • Anonyymi

      Pesen kunhan pahimmat siitepölyt kaikkoaa. Onneksi katto ulottuu terassin yli niin ei sateetkaan osu ikkunoihin, eikä näy pölytkään kun katto suojaa myös auringolta.

    • Anonyymi

      Ensi viikolla aion pestä, kun on luvassa viileämpää keliä. Neljä vuotta vierähtänyt edellisestä pesukerrasta.

      • Miten raskit luopua neljän vuoden kertymästä😁.


      • Anonyymi

        Joo, ei niitä joka vuosi tarvi pestä. Ei ainakaan väleistä, jos on hyvät ikkunat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ei niitä joka vuosi tarvi pestä. Ei ainakaan väleistä, jos on hyvät ikkunat.

        Kyllä helpottaa huomattavasti kun ei ole ylimääräisiä pintoja pestävänä. Minunkin yksiössä vain kaksi tuuletusikkunaa joissa 4 pintaa pestävänä, muissa vain sisä- ja ulkopinta.


    • Anonyymi

      Pesin maanantaina, vaimo oli kovin mielissään.

    • Anonyymi

      Niih. Syksyllähän ne taas pitäisi pestä. Vähemmän verhoja tarvii kun antaa samat liat roikkua matalan torpan ikkunoissa.

      • Anonyymi

        Mitähän hemmetin ihmettä toinen virkkeesi mahtaa tarkoittaa? Käsittämätöntä.


      • Hämähäkin seitit ja sen sellaiset.


    • Anonyymi

      VOi myöntää, etten ole koskaan pessyt ikkunoita. En ole halunnut, eikä ole tarvinnut. Lapsuuden kodissa äitini teki kaiken ja aikuisena parisuhteessa puolisoni on aina pessyt meidän ikkunat,koska hän siitä tykkää, ainakin enemmän kuin minä.

      Yksin en ole koskaan asunut koska muutin lapsuuden kodistani suoraan mieheni kanssa avoliittoon ja myöhemmin avioliittoon.

    • Anonyymi

      Olen kerran sortunut ikkunoiden pesemiseen.
      Vuorokaudessa poltin ka. 30 savuketta ja tietenki kotona ollessani savuttelin sisällä.
      Sitten,hieman alle 40v ikäisenä lastenlääkäri kertoi, että lastemme allergiat saattava kehittyä astmoiksi jos penskat altistuvat tupakan savulle.
      Kokeilin ulkona polttamista mutta sisätottumusvuosien jälkeen se tuntui hölmölle.
      Oli hyvä syy lpettamiseen jota olin toki yrittänyt aikaisemminkin muutamaan kertaan.
      Sisätupakoinni jäljet näkyivät kaikissa pinnoissa. Olohuoneen, 4m x 7m, seinät oli maalattava.
      Vaimoni mätti suurten ikkunoiden verhot pesukoneeseen ja huuti minut katsomaan ensimmäisen pesuveden poistuessa miltä se näytti.
      Kaksi korkeaa ja leveää ikkunaa ja yksi tavallinen jäivät minun käsiteltäväkseni kska olin kuulemma syyllinen.
      Sisäpinnat oli pestävä kahdesti. Ensimmäinen pesu tiskiaineella aiheutti ikkunoiden tasaisen tervakerroksen läikittymisen. Toinen pesu tepsi. Ulkopuoli ei oikeastaan tarvinnut pesua mutta koska niiden edessä ol talon levyinen parveke niin uhrauduin.
      Suuret ikkunat olivat kiinteitä lämpölasielementtejä. Pieni oli tavallinen avattava.

      Espanjan parvekelasien ohella tuo on ainoa ikkunanpesukokemukseni.

      • Ennen wanhaan sisällä tupakointi oli yleistä.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ennen wanhaan sisällä tupakointi oli yleistä.

        Ennen lasten syntymää oli tapana muutaman työkaverin kesken kokoontua vuorolauantaisin illoin pelaamaan korttia pienillä panoksilla ja kaikki polttivat. Kaiken kukkuraksi tuhkakupit olivat avoimia ja koko asunnon haju aamulla sen mukainen.
        Kun muutimme osakkeesta kaksikerroksiseen omakotitaloon niin tuo rutiini jatkui koska lapsilla oli omat huoneet alakerrassa.

        Tuo tervan tarttuminen lasiin korostui arkipäiväisillä matkoilla, 35km opiskelupaikkakunnalle. Varsinkin talvisin kun 4 ukkoa veti sätkää vanhassa kuplassa niin tuulilasia sai putsata talven aikana muutaman kerran.
        Matka oli soratietä joten se vaati aikaa enemmän kuin nykynormien mukaan arvioiden.

        Hieman hymyilytti kun erään kaverin vaimo hääti ukkonsa tupakalle avotakan ääreen.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ennen wanhaan sisällä tupakointi oli yleistä.

        Tupakka oli ennen hyvää, lopetin kun alkoi maistua huusintakusilta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tupakka oli ennen hyvää, lopetin kun alkoi maistua huusintakusilta.

        Minäkin olen joskus kymmeniä vuosia sitten polttanut satunnaisesti. Pää-asiassa ulkona kuitenkin ainakin sen jälkeen kun tuli kielto et ravintoloissakaan ei saanut enää sisällä polttaa. Lopetin satunnaisetkin siihen kun alkoi tuntua et savuja vedellessä vintti pimenee. Aattelin että mitä mieltä ja se jäi siihen.


    • Anonyymi

      Just sama.

    • Anonyymi

      Tänään pesin parvekelasit, ensi viikolla jatkan.

      Autonpesu olisi edessä, mutta ajan automaatin läpi.

      • Pesetin vasta auton automaatissa. Nyt jo kauniisti keltaisen siitepöykatteen kuorruttama.


    • Anonyymi

      En ole vielä pessyt. Aikomus on ihan näinä päivinä. Viime viikon rankkasateet huuhtoivat parvekelaseista enimmät siitepölyt ja muut pölyt.
      Onhan se iso urakka, kun lasit ovat korkeat. Teleskooppivartinen pesin ja samoin kuivauslasta helpottavat, mutta mestari en ole. Aina jää joku rantu tai kulma, joka vähän vaivaa.

      • Kaksu vaihtoehtoa# hyväksyä muutamacrantu tai metsästää ne.


      • Siili2 kirjoitti:

        Kaksu vaihtoehtoa# hyväksyä muutamacrantu tai metsästää ne.

        Siis kaksi....


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Siis kaksi....

        Hyväksyn rantut. Metsäställä tekisin vain lisää rantuja :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyväksyn rantut. Metsäställä tekisin vain lisää rantuja :)

        😁. Hyvä.


    • Anonyymi

      Erkkeri-ikkunat juuri tänään; kiiltää, kiiltää.

    • Anonyymi

      Olisiko vinkkejä? Parvekelaseihin, kahteen, on yläkerran parvekkeelta tai katolta valunut jotain. En saanut normipesulla enkä "ihmesienellä" pois. Harmittaa.

      • Anonyymi

        Miten olisi ne tiskikoneessa käytetyt tiskiaineet. Nehän on hurjia myrkkyjä?


      • Anonyymi

        Tunnetko Super-10 -puhdistustiivisteaineen? Sillä todennäköisesti lähtisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnetko Super-10 -puhdistustiivisteaineen? Sillä todennäköisesti lähtisi.

        En tunne. Täytyy googlettaa. Kiitos vinkistä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten olisi ne tiskikoneessa käytetyt tiskiaineet. Nehän on hurjia myrkkyjä?

        Sinäpä sen sanoit. Lähteehän konetiskissä lasin pohjalle kuivuneet kananmunan keltuaisen jämätkin. Kokeilen tätä kikkaa ja jos ei niin tuota Super-10.


      • Voi olla että on niin pinttynyt pintaan ettei lähde. Kuinka vanhat parvekelasit on? Voisiko kysyä lasien valmistajalta tai sitten vaan tilata ammattilainen puhdistamaan. Viime kädessä ei auttane kuin lasien uusiminen.

        Itse en lähtisi millään konetiskiaineilla yrittämään. Voi mennä pilalle koko lasi. Korkeintaan ehkävtuota super10:ä voisin kokeilla.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Voi olla että on niin pinttynyt pintaan ettei lähde. Kuinka vanhat parvekelasit on? Voisiko kysyä lasien valmistajalta tai sitten vaan tilata ammattilainen puhdistamaan. Viime kädessä ei auttane kuin lasien uusiminen.

        Itse en lähtisi millään konetiskiaineilla yrittämään. Voi mennä pilalle koko lasi. Korkeintaan ehkävtuota super10:ä voisin kokeilla.

        Et siis pistä laseja tiskikoneeseen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et siis pistä laseja tiskikoneeseen?

        Ikkunalaseja en ole pessyt enkä tule pesemään.


      • Siili2 kirjoitti:

        Ikkunalaseja en ole pessyt enkä tule pesemään.

        Ikkunoiden valmistaja ei suosittele konetiskiaineen käyttöä ikkunoiden pesussa

        Ylen sivuilta löytyi tällainen:

        Hyvä sekoitus perusvesiämpäriin on suunnilleen ruokalusikallinen tavallista Fairya tai muuta astianpesuainetta ja teelusikallinen etikkaa.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ikkunoiden valmistaja ei suosittele konetiskiaineen käyttöä ikkunoiden pesussa

        Ylen sivuilta löytyi tällainen:

        Hyvä sekoitus perusvesiämpäriin on suunnilleen ruokalusikallinen tavallista Fairya tai muuta astianpesuainetta ja teelusikallinen etikkaa.

        Jos nyt lukisit taas sen mistä oli kysymys. Tyrkytät tuolla piintynyttä likaa? Eihän siitä ollut kyse.

        Fairy ja etikka on hyvä kompo, mutta eihän se auta kysyjän ongelmaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos nyt lukisit taas sen mistä oli kysymys. Tyrkytät tuolla piintynyttä likaa? Eihän siitä ollut kyse.

        Fairy ja etikka on hyvä kompo, mutta eihän se auta kysyjän ongelmaan.

        Miksi sinä näet asiaksesi aina minua ojentaa. Tee oma vastauksesi aloittajalle that's it. Sulla menee aina inttämisrkdu jos sun kanssa ei ole samaa mieltä🤣🤣🤣🤣.

        Ja mistä tiedät että aloittaja on jo kokeillut fairy-etikka -comboa. Ja anna aloittajan kertoa mitä mieltä hän on vastauksestani.


    • Anonyymi

      Kiitos kaikelle vinkeistä! Eilen useaan otteeseen pesin astianpesuaine+etikka+vesi -seoksella. Sain valumajäljet vaalenemaan huomattavasti. Ilmeisesti seos liotti mitä se sitten onkaan. Valuma on tullut talven-kevään aikana. Lasit ova 5 v. vanhat kuten talokin.
      Lumon-lasit ovat ja heidän sivuilla ei erikoisvinkkejä.
      Jatkan tuota liuotushoitoa, josko sillä lähtee kokonaan.
      Kaikenlaisia pulmia sitä eteen tulee.

      • Hyvä kun edesvjotain apua oli. Ei vanhatkaan laditbjoten ei siitäkään voinolla kyse että vanhuuttaan olisivat harmaantuneet. Eikä siitä ettänolisi heikoilla välineillä naarmutettu?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Hyvä kun edesvjotain apua oli. Ei vanhatkaan laditbjoten ei siitäkään voinolla kyse että vanhuuttaan olisivat harmaantuneet. Eikä siitä ettänolisi heikoilla välineillä naarmutettu?

        Harmaantuneet? Naarmutettu?
        Missä on sinun lukutaitosi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Harmaantuneet? Naarmutettu?
        Missä on sinun lukutaitosi?

        No missänon sinun ymmärryksesi?
        Joissain tapauksissa syy pinttyneisiin pintoihin on juuri tuo. Enhän tarkoittanut että juuri tässä tapauksessa vaan yleensäkin.

        Tuuliko näppäimistöäsi näpyttelee vai muutoinko on vaan tylsää?


    • Anonyymi

      Toissapäivänä vein matot ulos telineelle ja tamppasin ne. Pesin lattiat taas kerran kunnolla imuroinnin jälkeen, kyllä tuoksui koti raikkaalta siivoamisen jälkeen.
      Eilen sitten huomasin ikkunoidenkin olevan pesun tarpeessa, joten pesaisin nekin aikani kuluksi. Illalla sitten saunan jälkeen sain vaimolta piparia. Ihanaa elämää.

    • Anonyymi

      Jos sitten joskus syksyllä... tai ens keväänä.

      • Kyllä. Kukin tarpeidensa lukaisesti. Minulle ikkunanpesu ja puhtaat lasit kuuluvat kesänodotusrutiineihin. Samalla kun pesen parvekkeenkin lasit siivoan ja sisustan parvekkeen kesäkuntoon. Samukahvit puhdistetulla ja kivaksi laitetulla parvekkeella kesä-aamuna on ❤.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kyllä. Kukin tarpeidensa lukaisesti. Minulle ikkunanpesu ja puhtaat lasit kuuluvat kesänodotusrutiineihin. Samalla kun pesen parvekkeenkin lasit siivoan ja sisustan parvekkeen kesäkuntoon. Samukahvit puhdistetulla ja kivaksi laitetulla parvekkeella kesä-aamuna on ❤.

        Minun parveke on koko vuoden sisustettuna.

        Saatan ostaa jonkun kesäkukan, mutta olen paljon poissa ja kukat ei kestä niitä poissa oloja.
        Ostelen sitten vain leikkokukkia maljakkoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minun parveke on koko vuoden sisustettuna.

        Saatan ostaa jonkun kesäkukan, mutta olen paljon poissa ja kukat ei kestä niitä poissa oloja.
        Ostelen sitten vain leikkokukkia maljakkoon.

        Minullakin kalusteet ympäri vuoden paikoillaan sekä parvekematto. Pehmusteet tuoleihin ja muu sisustus sitten ilmojen lämmetessä.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Minullakin kalusteet ympäri vuoden paikoillaan sekä parvekematto. Pehmusteet tuoleihin ja muu sisustus sitten ilmojen lämmetessä.

        Mulla on kaikki tekstiilit ympäri vuoden partsilla, niin pehmusteet, kuin mattokin.


    • Anonyymi

      Mikset sinä suonenveto tee jotakin hyödyllista,etkä aina takapuoltasi levittäisi ja hölmöjä sivuille jatkuvasti kirjoittelisi,,jos vaikka niitä rätei ja lumppuisi tuulettaisit Multialaisten iloksi etteivät allergisia kohtauksia saisi.

      • Nyt en ymmärrä. Perustuuko kommenttisi luuloihin vai mistä siinä kyse?


    • Anonyymi

      Omasta puolesta kiitän avauksen tekijää.
      Suunnitteilla olleeseen hommaan sain vähän vauhtia :)

      • Kiitti 😇.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe