Vai on se Saarikuikan sivupersoonan laatupyörä niin hieno, että sitä ei voi kuvata? No onhan teillä niitä pyöriä useita, niin räppää vaikka Indianista kuva kuksa satulalla?
Mihin on kadonnut tarinoistasi pojan road racing- harrastus, kenelle pystyttelit vaahtomuovisia keiloja salaiselle moottoriradalle?
Missä on Mopar ja missä T-Rod, jonka ostit Ruotsista? Entä ne supervesijetit joiden "porpeleita" säädit jyrkemmiksi ja laitoit todisteeksi brasilialaisen maailmanmestarin youtube- kanavan?
Lähinnä pidän uskomattomana sitä että 63 vuotias ukkeli kehtaa satuilla moisia aivan totena, ja alkaa valistaa ihan oikeasti isoilla superpyörillä vuosikymmeniä ajanutta.
En pidä itseäni erityisen kokeneena kuskina enkä motoristina, sillä aktiiviharrastajilla on miltsi rikki tässä iässä kilometrejä ja he ajaa muulloinkin kuin hyvällä säällä.
Totean kuitenkin seuraavaa omasta kokemuksesta. -Jos et ole ajanut vuoristojen serpentiiniteillä päivästä toiseen tuhansia kilometrejä saaden tatsia allasi olevaan kulkupeliin, siten että kykenet sovittamaan seuraavan mutkan nopeuden ja ajolinjan senttien tarkkuudella, niin et edes voi ymmärtää mistä puhutaan.
Suunnitelman pitää kestää myös muutoksia, kun puhutaan kaksisuuntaisesta liikenteestä ja et voi tietää varmuudella joudutko muuttamaan ajolinjaasi.
Sen takia siviililiikenteessä et voi viedä mutkaa äärirajoille turvallisesti. Siellä saattaa olla vaikka öljyä, viljaa, jokin esine joka on mutkassa pudonnut joltakin.
Jos vedät mutkaan nopeuden äärirajoilla, ei ajolinjan muutos ole mahdollista, eikä edes nopeuden muutos. Kuten ehkä olet lukenut, mutkassa ei voi jarruttaa ja aina ei edes moottorijarruttaa.
Ylimääräinen vauhti johtaa jompaan kumpaan: -Syöksyt ulos mutkasta taikka sitten kaadut kun pito loppuu ja syöksyt ulos mutkasta. Jälkimmäinen vaihtoehto olisi parempi, - ainakin yritit.
Tuollaista tilannetta ei halua kohdata lomamatkalla, kun itsesi lisäksi on vastuulla toisen ihmisen henki, joka siellä kyydissä istuu. Siksi ei koskaan mennä äärirajoilla eikä pimeään mutkaan.
Ne pari kertaa jolloin olen ajanut liian kovaa mutkaan, ovat tapahtuneet yksin, ja ne säikäytti siten että otin opiksi. Tehokkaalla ja tunnokkaalla pyörällä voi pitää huvipuiston kaltaista kivaa ihan turvallisestikin.
"Polvella koskettaminen asalttiin ei edellytä vauhtia", -Sanoo mielikuvitusmotoristi Senssu. No tossumopolla se ei aikuisella miehellä edellytä vauhtia, mutta kokeilepas huviksesi vaikka Hayabusalla ajaa kolmeakymppiä polvi maassa mutkaan. Onnea matkaan!
Katsos kun nopeuden ja mutkan jyrkkyyden suhteen tulee olla sellainen että keskipakovoima tekee painon siirtämisestä luontevan, etkä sinä silloin suinkaan roiku koko painollasi niissä sarvissa.
Se ei ole edes mahdollista, sillä vastaohjauksessa sisäkurvin puoleinen käsi työntää sarvea ja ulkokurvin puoleinen käsi vetää. Se on hyvin hienovaraista ja voimaa tarvitaan hyvin vähän. Yhdestä muutamaan kiloon riippuen nopeudesta ja mutkasta.
Loivat kurvit menee vaikka ilman käsiä. Asensin kotitekoisen vakionopeuden säätimen prätkiin reissulle, jotta kaasukäsi sai huilata. Se oli yksinkertainan.
Vahva helposti irroitettava kumiremmi puristi kaasukahvan "helttaa" juuri sopivasti jotta kaasu pysyi halutessa samassa asennossa. Toimii kuin junan vessa ennenvanhaan.
Ilman käsiä ajelu edellyttää ohjausiskunvaimentimen, joka löytyy käytännössä kaikista superpyöristä suunnilleen vuoden 1995 jälkeen. Muuten saattaa tulla yllätyksenä se että etupyörä alkaa woblaamaan nopeasti ja holtittomasti.
Johtuu siitä että teiden kaltevuus ei ole aina sama ja etuypyörä kuluu enemmän keskiviivan puolelta, eikä ole enää symmetrinen, tai vaikka rengas olisi uusi, tie on "kallellaan".
Nämä asiat oppii vain ajamalla. Superpyörissä on aina haettu sitä fiilistä että pyörä olisi yhtä kuskin kanssa. Sitä kutsutaan myös ajoergonomiaksi. Sinun haaveilemat "laatupyörät" eivät edusta ajoergonomiaa vauhdikkaaseen ajoon, mutta pappa-ajoon kyllä leppoisilla nopeuksilla.
Soveltuvuus riippuu kuskin pituudesta ja siitä onko mahaa vai ei. Sporttipyörät vaatii sporttisen kuskin, kun taas sohvaperunakin voi ajaa Harleylla.
2010
Vain ajamalla.
40
353
Vastaukset
- Anonyymi
On kovasti ottanut kipeää pieneen sieluun, joka ei ole radalla tai suljetulla alueella harjoitellut yhtään mitään koska on oppinut kaiken itse ... alpeilla.
Kysyppä Dille omalta pojaltasi mitä osaa ja missä vauhdissa, sekä miksi osaa.
"kokeilepas huviksesi vaikka Hayabusalla ajaa kolmeakymppiä polvi maassa mutkaan. Onnea matkaan!"
Hyvä Rakas, se polvi käväisee jos niin tahtoo vasta kurvissa.
Mene jollekin parkkipaikalle, ei tarvitse olla valmista mutkaa harjoittelua varten.
Kun ensipyörä on Busa ja kuskin asenne perseestä, niin siinä yhdistelmää kerrakseen.
"Katsos kun nopeuden ja mutkan jyrkkyyden suhteen tulee olla sellainen että keskipakovoima tekee painon siirtämisestä luontevan, etkä sinä silloin suinkaan roiku koko painollasi niissä sarvissa."
Rakas, koskaan ei pidä roikkua sarvissa, sekä painoa siirtää nimenomaan sinun kaltaiset perseellä pyörää ohjaavat, jotka ei ole vahingossa hoksanneet sarvien tarkoitusta.- Anonyymi
Tässä vajakille kuva https://image-resizing.booztcdn.com/big/big800056801_cred_10.webp?has_grey=0&has_webp=0&size=w400&dpr=2.5 Chiang Main Ferraristani.
By Senssu CNX 65v.
- Anonyymi
Pasasen aivojen ympäri kiertää muutamat asiat samaan tapaan kuin planeetat kiertää Aurinkoa. Säännöllisin aikavälein nämä asiat alkaa askarruttaa Pasasen mieltä uudelleen ja uudelleen. Tällä kertaa mielessä ei ole pankkikortit, satokauden juhla, autojen kehittymättömyys, pihvin valmistus, keskieläkkeet, suomalaisten yrittäjien köyhyys, vaan vastaohjaus.
Moottoripyöräilystä aina haaveillut kampurajalkainen vajakki on lukenut isänsä Tekniikan Maailma-lehtiä aina ja päristänyt suullaan työntäessä puupalikkaa pitkin tuvan lattiaa johon oli tussilla kirjoittanut Harli Deivitsön. - Anonyymi
Voi sinua, olet ehkä huonokuntoisin mt-kuntoutuja mitä olen koskaan tavannut, missään, ja olen heitä ainakin viisi tavannut, yhtä kävin jopa katsomassa hesperiassa, vuosia vuosia sitten, kuoli sitten oman käden kautta... n.15 vuotta sitten.
Sinä olet selvästi vainoharhainen, etkä ihan vähän, usko nyt poikarukka, minä en ole senssu enkä tapsukka, enkä ole vastuussa heidän kirjoituksista...
en tiedä moottoripyöristä yhtään mitään, en ole koskaan ajanut suomessa sellaisella, jos ei oteta 15v. kavereiden mopoja huomioon niitä lainasi kerran pari, mutta eivät ne vaikuttaneet minua että sellaisen tarvitsen...
Ensimmäinen auto minulla oli alaikäisenä, kun olin töissä mutta minulla ei ollut korttia, joten vanhempi kaveri ajoi, käytiin monta kertaa Helsingissä, sillä kadetilla, minkä täällä kuvan aijasinkin, kävimme Linnanmäellä, Korkeasaaressa sekä kulttuurikeskuksessa jossain konsertissa, se oli iso paikka, en enää muista kuka esiintyi se liittyi kuitenkin vietnamin sotaan...
Minä en voi mitenkään kirjoittaa, mitään moottoripyöristä kun en tiedä niistä tuon taivaallista... Senssu selvästi tietää...
Sinä taas et voi kirjoittaa mitään rakennustekniikasta, koska et tiedä siitä mitään, tosin en minäkään, mutta sen tiedän että avoviemäreitä on vaikea alipainestaa, tai ei se ole vaikeaa se on mahdotonta, joten suutari pysyköön lestissä...
Koska en tiedä mitään moottoripyöristä, en osaa arvioida kumpi on perillä asiasta sinä vai senssu, mutta jotenkin tuntuu että senssu on täysin oikeassa, sinun ei pidä hankkia pappatunturia jonka nopeus on rajoitettu 30 km/t... oman terveytesi takia.
By NumBall HHN 63v.
ps. oletko koskaan katsellut Reinikaista tai yhtä sen pinnoff sarjaa, siinä on sellainen kirkkoherra joka ajelee mopolla, jotenkin tulit mieleen kun sarjan katselin kauan sitten, tosin ymmärsin että siinä ukko näytteli rooliaan, sinä esität hyvin roolisi, se on pakko tunnustaa... olisko ollut tankkitäyteen, neil harwickin kässärillä.- Anonyymi
Taas kerran joudun sanomaan että älä opeta isääsi naimaan. Olet vakavasti sairas mies.
" jotenkin tuntuu että senssu on täysin oikeassa"?
Oikeassa missä? Eihän tuolla sivupersoonallasi ole ollut koskaan yhtäkään isoa pyörää eikä ensimmäistäkään ajokilometriä sellaisilla. Haaveilua on ollut kovasti leikkiä miestä vaikka oikeasti barbiet kiinnosti enemmän.
Autoilla olen sen miljoona kilometriä taittanut työmatkojen ansiosta ja matkailuautoilla myös on tehty Euroopan retkiä muutamia prätkäretkien lisäksi.
En ole koskaan ikinä nähnyt kenenkään motoristin ajavan polvi maassa siviililiikenteessä. Ei Alpeilla eikä missään muuallakaan.
Nürburgringilla ajoin kahdesti vanhan radan (28km pitkä), kierros maksoi silloin tasan 20 euroa. Rata on varsin nopea ja en sielläkään nähnyt kenenkään ajavan polvi maassa.
Polvi maassa ajetaan vain GP-kisoissa siihen tarkoitetuilla kisapyörillä ja renkailla, eikä suinkaan Kuopiossa.
Oltiin kerran Etelä-Saksassa matkalla kohti Alppeja ekan tulevan vaimoni kanssa 1983 mallin GSX-E 1100 Suzukilla. Vuosi oli todennäköisesti 1990.
Oli tankkilaukku, takalaukku ja sivulaukut, joiden päällä oli makuupussit ja teltta, sekä putkikassi. Arvotavarat oli aina magneettikiinnitteisessä tankkilaukussa, jonka sai helposti mukaan kun mentiin syömään jne.
Matkanopeutta oli bahnalla noin 160 kmh kun ohitsemme ajoi yli kahtasataa kolme sen aikaista superpyörää. Kundeilla oli vain pienet muovipussit mustekalalla kiinni satulan takana ja pojat oli selvästi matkalla serpentiineille.
En muista enää tarkkaa paikkaa, mutta todennäköisesti oltiin jo Sveitsin puolella saavuttu syheröille ja päästiin asiaan. Ajelin ihan tasaisen turvallisesti mutkat ja kiihdytin suorilla reippaasti.
Varttia myöhemmin edessä oli tuttu näky. Ne kolme kundia siellä painoi peräkanaa ja omasta mielestään olivat vähintään Agostineja. Pojat yrittivät tosissaan matkia rata-ajoa ja Senssun ohjeita liiallisine painonsiirtoineen.
Loikkivat satulassa puolelta toisella, vaikka vauhti ei antanut siihen mitään syytä. Kohtapa mentiin tulevan vaimon kanssa pojista ohi kaikessa rauhassa täysi poka päällä vuosia vanhemmalla kömpelöllä Suzukilla.
Muistan kerran kun lähdettiin Italiasta leirintäalueelta samaisella pyörällä kohti Suomea yhtä matkaa toisen suomalaispariskunnan kanssa. Meillä oli reilusti takapainoinen lasti, kun oltiin shoppailtu tuliaisia kaiken muun kuorman lisäksi.
Kaverilla oli ZX-10 Kawa ja tykkäsi vähän kilvoitella. Autobahnan rampilla meni sitten kiihdytyskilpailuksi. Vauhtia oli jo valmiiksi joku 120 kmh kun laitoin kakkosta tai kolmosta sisään ja käänsin kahvan pohjaan.
En ollut uskoa silmiäni kun keula alkoi nousta maasta, mutta niin se teki. Vaimo ja lasti oli niin takana, että tuli kiire höllätä kaasua. Suzukissa oli sama moottori kuin legendaarisessa Katanassa.
Muistaakseni 123 hevosta vakiona ja 4-1 putkella 135 hevosta. Ihan kunnioitettavat lukemat kun ajo-ominaisuudet oli olemattomat nykyisiin verrattuna. Jarrutkin tykkäsi kiehahtaa Alpeilla ja piti vuorotella sitä käyttääkö etu- vai takajarrua.
Näitä on ihan mukava muistella. Ekalla vaimollani oli niin hyvät unenlahjat, että hän nukkui noin puolet matkasta, jopa serpentiineillä. Siihen auttoi se että takalaukkuun oli kiinnitetty tarvikkeena ostettu selkänoja käsinojineen. Hän oli kuin turvakaukalossa.
Huomasin siitä hänen aina nukkuvan, kun kypäränsä pyöri lapaluitteni välissä.
2010
PS: Jotenkin minusta Saarisairas tuntuu, ettei sinun ongelmiasi saada Suomessakaan korjattua. Olet liian syvällä. - Anonyymi
NumBall hyvä,
Kymppi on tänne kuvia laittanut mm. omista ja vuokratuista moottoripyöristään. Ihan äskettäin tämän https://aijaa.com/1Bqnjc - ja kuvia missä ex vaimonsa mukana mm. Chiang Main suunnalta.
Senssu on kuvillaan jäänyt usein valheistaan kiinne. Mm. S-mersu jonka oikea omistaja paljastui rekkarin perusteella ja autovuokraamon Vitara, mitä väitti omakseen. Chiang Maissa on väittänyt vaikuttaneensa vuosia, mutta kukaan Chiang Main suomalaisista tai näiden thaimaalaisista ystävistä, ei ole senssun laatumoottoripyöriä nähnyt saati senssua tavannut.
Senssusi vaatimalla vaati ja v#ttuili nimesi paljastamista. Nyt sitten märiset täällä tästä ja vaadit kiukutellen, kuin kehitysvammainen varhaisteini-ikäinen, Kymppiä paljastamaan vastaavasti nimensä. Senssuahan sinun pitäisi vaatia paljastamaan nimensä ja tai vähintään laittamaan kuvan kuksasta Chiang Maissa. - Anonyymi
Sinä olet ainoa joka tietää massaman curryn olevan intialainen ruoka.
Sinä olet ainoa joka tietää ettei hua hinistä saa aamupuuroa aamulla.
Sinä olet ainoa joka tietää että songkran on thaimaalainen satokauden juhla.
Kirjoittaisitko kiitos, noista vielä lisää jotain? - Anonyymi
SENSSU kirjoitti:
Niin se onkin aikamoinen taito olla olemassa olematta olemassa, eikös vain?
Huvittavia nämä kyrvånsyylån mopojutut.
- Anonyymi
"käytiin monta kertaa Helsingissä, sillä kadetilla, minkä täällä kuvan aijasinkin, kävimme Linnanmäellä, Korkeasaaressa sekä kulttuurikeskuksessa jossain konsertissa, se oli iso paikka"
Tuolta pohjaltahan sitä voi alkaa neuvomaan ja viisastelemaan moottoripyöräilijöille.- Anonyymi
Oletko tyhmä vai esitätkö vain, en ole ketään neuvonut tai viisastellut moottoripyöräilystä, minun kokemukseni mopoista perustuu yli 50 vuoden ikään, ja kolmeen eri omaan moottoripyörään, wave, aerox pari pcx sekä ajanut forzalla... sillä ei juhlita, ja huomaa että tuon helsingin reissu tehtiin monta kertaa kun oli noin 16 vuotias.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko tyhmä vai esitätkö vain, en ole ketään neuvonut tai viisastellut moottoripyöräilystä, minun kokemukseni mopoista perustuu yli 50 vuoden ikään, ja kolmeen eri omaan moottoripyörään, wave, aerox pari pcx sekä ajanut forzalla... sillä ei juhlita, ja huomaa että tuon helsingin reissu tehtiin monta kertaa kun oli noin 16 vuotias.
Wave, aerox ja pcx eivät ole moottoripyöriä vaan skoottereita. Skoottereilla ei ole mitään yhteistä moottoripyörien kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Wave, aerox ja pcx eivät ole moottoripyöriä vaan skoottereita. Skoottereilla ei ole mitään yhteistä moottoripyörien kanssa.
Juuri siksi minä en ole koskaan ottanut kantaa moottoripyöräilyyn koska en tiedä siitä mitään, sitä paitsi ne ovat moottoripyöriä siinä missä mikä tahansa muukin moottoripyörä, näissä on kaksi pyörää ja moottori, ja ne soveltuvat varsin hyvin tänne, koska niillä on helppoa ja näppärä täällä liikkua, ne vievät vähän tilaa, nämä muut härpäkkeet on enemmän tai vähemmän leluja, joilla ei ole mitään päivittäistä käyttöä täällä, täällä harvaa ajaa tuhansia kilsoja vuodessa tässä käsittämättömässä kuumuudessa, äläkä ala vinkumaan että ajoviima viilentää, jokainen noista wavesta, aerox ja pcx huiput on yli 100km/h jos joku hullu niin lujaa uskaltaa ajaa, minä ajan keskimäärin 50 km/h, kaupungissa sen mukaan mitä pystyy ruuhkien takia noin 30 max. Toki 2010 on tyypittänyt nuokin kaikki jossain vitun radalla...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri siksi minä en ole koskaan ottanut kantaa moottoripyöräilyyn koska en tiedä siitä mitään, sitä paitsi ne ovat moottoripyöriä siinä missä mikä tahansa muukin moottoripyörä, näissä on kaksi pyörää ja moottori, ja ne soveltuvat varsin hyvin tänne, koska niillä on helppoa ja näppärä täällä liikkua, ne vievät vähän tilaa, nämä muut härpäkkeet on enemmän tai vähemmän leluja, joilla ei ole mitään päivittäistä käyttöä täällä, täällä harvaa ajaa tuhansia kilsoja vuodessa tässä käsittämättömässä kuumuudessa, äläkä ala vinkumaan että ajoviima viilentää, jokainen noista wavesta, aerox ja pcx huiput on yli 100km/h jos joku hullu niin lujaa uskaltaa ajaa, minä ajan keskimäärin 50 km/h, kaupungissa sen mukaan mitä pystyy ruuhkien takia noin 30 max. Toki 2010 on tyypittänyt nuokin kaikki jossain vitun radalla...
Jösses, johan porukat vetää aamutuimaan spandexit niskaan ja polkee töihin sillä useempivaihteisella fillarilla noita vauhteja. Hiirulainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä kohdassa Kymppisi on puhunut jostakin skootterien tyypityksestä radalla?
Se on tuo sinun Senssusi jolla on road racingia harrastava poika, salainen moottorirata Chiang Maissa, kaksi niin hienosti tunattua Harley Davidsonia ettei niistä voi ottaa edes valokuvaa, Indian-malliston suurin yli 400 kiloinen pyörä jota kitaranmuotoinen 40 kiloinen ja 140 senttinen vaimo taitavasti ajaa koska on niin paljon harjoitellut.
Ystäväpiiriin kuuluu vielä Valentino Rossi joka opetti Senssulle vastaohjauksen.
"Harva ajaa tuhansia kilsoja täällä vuodessa"? Oletko ihan varma ja voit vakuuttaa? Thaimaassa on rekisteröity 22 miljoonaa moottoripyörää (suurin osa skoottereita) ja ei niitä ole ostettu talon nurkalle seisomaan. Jos töihin on 10 kilsaa matkaa niin se tekee päälle 7000km vuodessa pelkästään työmatkat ja kyllä niillä ajetaan muuallekin kuin töihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä kohdassa Kymppisi on puhunut jostakin skootterien tyypityksestä radalla?
Se on tuo sinun Senssusi jolla on road racingia harrastava poika, salainen moottorirata Chiang Maissa, kaksi niin hienosti tunattua Harley Davidsonia ettei niistä voi ottaa edes valokuvaa, Indian-malliston suurin yli 400 kiloinen pyörä jota kitaranmuotoinen 40 kiloinen ja 140 senttinen vaimo taitavasti ajaa koska on niin paljon harjoitellut.
Ystäväpiiriin kuuluu vielä Valentino Rossi joka opetti Senssulle vastaohjauksen.
"Harva ajaa tuhansia kilsoja täällä vuodessa"? Oletko ihan varma ja voit vakuuttaa? Thaimaassa on rekisteröity 22 miljoonaa moottoripyörää (suurin osa skoottereita) ja ei niitä ole ostettu talon nurkalle seisomaan. Jos töihin on 10 kilsaa matkaa niin se tekee päälle 7000km vuodessa pelkästään työmatkat ja kyllä niillä ajetaan muuallekin kuin töihin.Kyllä olen erittäin varma ja voin vakuuttaa 10 vuoden kokemuksella, mopo on erittäin hyvä väline liikkua lyhyitä alle 30 kilsan matkoja minä ajan pääasiassa alle 5 kilsan matkoja, pidemmät autolla. Enkä ole muuta väittänyt. pitkät matkat mopolla on vaikeita, tiet on huonoja ja huonokuntoisia, lisäksi on paljon teitä minne ei ole moottoripyörällä mitään asiaa, erityisesti itäpuolella maata ja bangkokissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä olen erittäin varma ja voin vakuuttaa 10 vuoden kokemuksella, mopo on erittäin hyvä väline liikkua lyhyitä alle 30 kilsan matkoja minä ajan pääasiassa alle 5 kilsan matkoja, pidemmät autolla. Enkä ole muuta väittänyt. pitkät matkat mopolla on vaikeita, tiet on huonoja ja huonokuntoisia, lisäksi on paljon teitä minne ei ole moottoripyörällä mitään asiaa, erityisesti itäpuolella maata ja bangkokissa.
Sinä et aja autolla mihinkään. Moponkin kerroit myyneesi pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä olen erittäin varma ja voin vakuuttaa 10 vuoden kokemuksella, mopo on erittäin hyvä väline liikkua lyhyitä alle 30 kilsan matkoja minä ajan pääasiassa alle 5 kilsan matkoja, pidemmät autolla. Enkä ole muuta väittänyt. pitkät matkat mopolla on vaikeita, tiet on huonoja ja huonokuntoisia, lisäksi on paljon teitä minne ei ole moottoripyörällä mitään asiaa, erityisesti itäpuolella maata ja bangkokissa.
9 vuoden kokemus kotona maleksimisesta? Ei siellä kotinurkissa kokemus kartu. Thaimaassa on ihan vastaavankuntoiset tiet kuin Suomessa ja ilman routavaurioita.
Paljon uutta kestopäällystettä uusin tiemerkinnöin ja liikennemerkein. Pohjoinen on miltei verrattavissa alppeihin paikkapaikoin.
Sinä olet kulkenut vaimon kyydissä viime vuodet eikä sinulla ole enää ajokortit voimassa. Idällä tarkoitat Isania, täällä on tiet erinomaisessa kunnossa ja koska sinä resupekka olet mukamas täällä edes käynyt?
En ole vielä löytänyt tietä Thaimaasta jonne ei olisi moottoripyörällä asiaa. Olet taas asettanut itsellesi ikärajan, vajakki.
Sinähän liikut bussilla kaikkialle muutenkin.
2010 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
9 vuoden kokemus kotona maleksimisesta? Ei siellä kotinurkissa kokemus kartu. Thaimaassa on ihan vastaavankuntoiset tiet kuin Suomessa ja ilman routavaurioita.
Paljon uutta kestopäällystettä uusin tiemerkinnöin ja liikennemerkein. Pohjoinen on miltei verrattavissa alppeihin paikkapaikoin.
Sinä olet kulkenut vaimon kyydissä viime vuodet eikä sinulla ole enää ajokortit voimassa. Idällä tarkoitat Isania, täällä on tiet erinomaisessa kunnossa ja koska sinä resupekka olet mukamas täällä edes käynyt?
En ole vielä löytänyt tietä Thaimaasta jonne ei olisi moottoripyörällä asiaa. Olet taas asettanut itsellesi ikärajan, vajakki.
Sinähän liikut bussilla kaikkialle muutenkin.
2010En tarkoitan idällä siamin lahden itä puolella olevaa, eiköhän nämä sinun teemasi ole jo loppuun käytetty.. olen viimeeksi mennyt jonnekin bussilla kolme neljä vuotta sitten, eilen autolla joka päivä mopolla, ja kymmeneen vuoteen mahtuu monta päivää. joten tämä oli tässä... pidähän hieman parempaa huolta ittestäsi, ja perheestäsi, alkaa seurasi kyllästyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tarkoitan idällä siamin lahden itä puolella olevaa, eiköhän nämä sinun teemasi ole jo loppuun käytetty.. olen viimeeksi mennyt jonnekin bussilla kolme neljä vuotta sitten, eilen autolla joka päivä mopolla, ja kymmeneen vuoteen mahtuu monta päivää. joten tämä oli tässä... pidähän hieman parempaa huolta ittestäsi, ja perheestäsi, alkaa seurasi kyllästyttää.
sitä paitsi isan sijaitsee koilisessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sitä paitsi isan sijaitsee koilisessa.
Tiedätkö olen jonkin verran tavaraa aliexpress nimisestä palvelusta kiinasta, reittikoneet eivät lennä kiinan bittilaaksosta bangkokiin, vaan ขอนแก่น eli Khon Kaen... siis eivät lennä bangkokiin, vaan tuonne isanin alueelle, mistä paketit rahdataan joka päivä pintarahtina rekalla bangkokiin, ja bangkokin terminaalista hua hiniin yleensä samana päivänä kun se on ollut bangkokissa, koko kuljetusketju toimii hyvin ja nopeasti tavara tulee keskimääräisesti sieltä noin viikossa. Kuljetuksen seuranta on erittäin hyvin toteutettu, ja halpaa yli 12 euron romppeesta ei ole lainkaan kuljetusmaksua, yleensä se on euron, jos hinta jää alle 12 euroon, mitään veroja ei mene.
Suomeen kun tilaat 12 euron roppeen siinä menee kuusi euroa kuljetukseen, sitten suomessa posti nappaa 4 euroa lähetys, sekä verottaja 24% ei oikein kannata...
Thaimaassa kuriiri tuo tavaran kotiisi, suomessa noudat automaatista. kun verot ja kulut on maksettu.
By NumBall HHN 63v. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedätkö olen jonkin verran tavaraa aliexpress nimisestä palvelusta kiinasta, reittikoneet eivät lennä kiinan bittilaaksosta bangkokiin, vaan ขอนแก่น eli Khon Kaen... siis eivät lennä bangkokiin, vaan tuonne isanin alueelle, mistä paketit rahdataan joka päivä pintarahtina rekalla bangkokiin, ja bangkokin terminaalista hua hiniin yleensä samana päivänä kun se on ollut bangkokissa, koko kuljetusketju toimii hyvin ja nopeasti tavara tulee keskimääräisesti sieltä noin viikossa. Kuljetuksen seuranta on erittäin hyvin toteutettu, ja halpaa yli 12 euron romppeesta ei ole lainkaan kuljetusmaksua, yleensä se on euron, jos hinta jää alle 12 euroon, mitään veroja ei mene.
Suomeen kun tilaat 12 euron roppeen siinä menee kuusi euroa kuljetukseen, sitten suomessa posti nappaa 4 euroa lähetys, sekä verottaja 24% ei oikein kannata...
Thaimaassa kuriiri tuo tavaran kotiisi, suomessa noudat automaatista. kun verot ja kulut on maksettu.
By NumBall HHN 63v.Nämä mustesuihkutulostimet on ihme huijausta, uusi värikasetti maksaa noin 50 euroa, eli noin 1800 bahtia, se kestää noin 200-500 a4 arkkia, musta väri värikasetti noin 100 arkkia, a4 kuvakoolla, sitten pitää vaihtaa uusi kasetti, tai täyttää se uudelleen, ostin thaimaasta kirjoittimen rungon, 860 bahtia ilman kasetteja kasetit aliexpressistä 50 euroa eli 25 euroa kipale, sitten mustetta injektioruiskulla kasetin sisään, kaikki neljä väriä 120 bahtia...100ml, väriä menee kasettiin muutama millilitra, värillisiin 4-6 ml /per väri, mustaan menee 12-25 ml, kaikki toimii hyvin, muste on vesiliukoista, joten se on helppo pestä pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä mustesuihkutulostimet on ihme huijausta, uusi värikasetti maksaa noin 50 euroa, eli noin 1800 bahtia, se kestää noin 200-500 a4 arkkia, musta väri värikasetti noin 100 arkkia, a4 kuvakoolla, sitten pitää vaihtaa uusi kasetti, tai täyttää se uudelleen, ostin thaimaasta kirjoittimen rungon, 860 bahtia ilman kasetteja kasetit aliexpressistä 50 euroa eli 25 euroa kipale, sitten mustetta injektioruiskulla kasetin sisään, kaikki neljä väriä 120 bahtia...100ml, väriä menee kasettiin muutama millilitra, värillisiin 4-6 ml /per väri, mustaan menee 12-25 ml, kaikki toimii hyvin, muste on vesiliukoista, joten se on helppo pestä pois.
Taas ihme satuilua. Thaumaassa mustesuihkutulostimet ovat 99% säiliöllisiä eli ei niisdä mitään kasettia ole. Täyttöpullosta suoraan väriä säiliöön ja tulostus jatkuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
By NumBall HHN 63v.Toi sun kustannusrakenne saattaa toteutua Hankasalmelle, mutta kaikkialle muualle Suomeen Aliexpressin hintarakenne on ihan toista. Suurin osa kamoista toimitetaan ilman postikuluja ("Free Shipping"), Suomeen ei noista ALV:ia makseta, sen perii jo Ali (heillä IOSS-tunniste veron perintään). Ja loppupeleissä tuota veroa ei tilitetä Suomen verottajalle, kamat tullataan EU:n sisälle pienimmän ALV-kannan maissa, ja sieltä EU:n sisäisenä lähetyksenä Suomeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas ihme satuilua. Thaumaassa mustesuihkutulostimet ovat 99% säiliöllisiä eli ei niisdä mitään kasettia ole. Täyttöpullosta suoraan väriä säiliöön ja tulostus jatkuu.
Tuossa on taas kasetteja mitä ei ole olemassa, toki voit täyttää ne ruiskulla tai asentaa ulkopuolisen neljän värin mustesäiliön, joten taas luulo ei ole tiedon väärti... https://ibb.co/M2ZxRLB
https://ibb.co/C5QQ0wt - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
By NumBall HHN 63v.Etkö juuri kehunut, että yli 12 euron romppeesta ei mene postikuluja? Kuitenkin Arin Aliexpress -tilin kuvakaappauksessa roipe 876 bathia, postikulut HuiHaiHiniin 96 bathia. Taas jäit kiinni jaskan pauhaamisesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö juuri kehunut, että yli 12 euron romppeesta ei mene postikuluja? Kuitenkin Arin Aliexpress -tilin kuvakaappauksessa roipe 876 bathia, postikulut HuiHaiHiniin 96 bathia. Taas jäit kiinni jaskan pauhaamisesta.
Eipä taida, järjestelmä poistaa sen tilausvaiheessa jos summa on yli 384 bahtia... automaattisesti,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä taida, järjestelmä poistaa sen tilausvaiheessa jos summa on yli 384 bahtia... automaattisesti,
Höpö höpö. Laitappa framille tilausvahvistus tosta, kun postikulut on poistettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö. Laitappa framille tilausvahvistus tosta, kun postikulut on poistettu.
Meillä on Korealainen posteljooni, se on perinyt kaksi kertaa postikulut vaimolta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä on Korealainen posteljooni, se on perinyt kaksi kertaa postikulut vaimolta.
Niinku sisään, ulos ja sisään, ja taas tuli ruokkoja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi laittaisin, en ole sitä tilannut eikä ole tarvetta tilata, se toimii niin automaattisesti kun tilaat jotain se vähentää pois toimituskulut, jos tilauksen arvo ylittää 12 euroa, eikä se edes ole olennaista väitit että ei ole mitään kasetteja, kyllä vaan on, jokaisessa mustarissa on jonkinlainen kirjoituspää, joka siirtää musteen paperille, tuo 745 756 sarja tuottaa täysin huippuvalokuva tasoa, harmi näitä ei myydä suomessa tuo 74x sarja on suunnattu tänne aasiaan... valokuva paperi pitää olla huippua, se ei maksa täällä oikein mitään, täältä saat 500 arkkia kun suomesta 50 arkkia, jos ei hinnat ole alentuneet suomessa, täällä saat riisin 500 arkkia muutamalla eurolla, en tiedä paljonko kustantaa suomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi laittaisin, en ole sitä tilannut eikä ole tarvetta tilata, se toimii niin automaattisesti kun tilaat jotain se vähentää pois toimituskulut, jos tilauksen arvo ylittää 12 euroa, eikä se edes ole olennaista väitit että ei ole mitään kasetteja, kyllä vaan on, jokaisessa mustarissa on jonkinlainen kirjoituspää, joka siirtää musteen paperille, tuo 745 756 sarja tuottaa täysin huippuvalokuva tasoa, harmi näitä ei myydä suomessa tuo 74x sarja on suunnattu tänne aasiaan... valokuva paperi pitää olla huippua, se ei maksa täällä oikein mitään, täältä saat 500 arkkia kun suomesta 50 arkkia, jos ei hinnat ole alentuneet suomessa, täällä saat riisin 500 arkkia muutamalla eurolla, en tiedä paljonko kustantaa suomessa.
Tuottaa kyllä huippuvalokuvan tasoa. Tein joskus lapsista A4 kokoisia kuvia. Syö vaan mustetta rotan lailla. En muista tarkalleen mutta olisiko ollut niin että 15-20 A4 kokoista korkealaatuista kuvaa valokuvapaperille ja kasetit oli tyhjiä.
Huonolaatuisia kuvia huonolla kameralla otettuja ei kannata kotona tulostella, eikä kotikuvilla mitään säästä. Valokuvaliike tulee halvemmaksi.
Tulostimet ei maksa enää paljon mitään. Värilaseri skannerilla Samsungilta satasen paikkeilla, mutta koirat lataa uuden laserin mustekasetteihin vain 20-25% täydestä.
Työkäyttöön liian vaatimaton laite. Menee mustekasetit tyhjäksi kerran kuussa ja täyttö maksaa 70 euroa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuottaa kyllä huippuvalokuvan tasoa. Tein joskus lapsista A4 kokoisia kuvia. Syö vaan mustetta rotan lailla. En muista tarkalleen mutta olisiko ollut niin että 15-20 A4 kokoista korkealaatuista kuvaa valokuvapaperille ja kasetit oli tyhjiä.
Huonolaatuisia kuvia huonolla kameralla otettuja ei kannata kotona tulostella, eikä kotikuvilla mitään säästä. Valokuvaliike tulee halvemmaksi.
Tulostimet ei maksa enää paljon mitään. Värilaseri skannerilla Samsungilta satasen paikkeilla, mutta koirat lataa uuden laserin mustekasetteihin vain 20-25% täydestä.
Työkäyttöön liian vaatimaton laite. Menee mustekasetit tyhjäksi kerran kuussa ja täyttö maksaa 70 euroa.Ai sulla kassit tyhjenee, kun katselet lasten kuvia? Karussa Thaimaassa, ettet jää fantasioista ki?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai sulla kassit tyhjenee, kun katselet lasten kuvia? Karussa Thaimaassa, ettet jää fantasioista ki?
Koettaako Pasanen kiertoteitse vihjailemalla kertoa synkän totuuden siitä miksi aikoinaan joutui lähtemään suomiperheestä, kun lapset olivat vasta päiväkoti-ikäisiä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä mustesuihkutulostimet on ihme huijausta, uusi värikasetti maksaa noin 50 euroa, eli noin 1800 bahtia, se kestää noin 200-500 a4 arkkia, musta väri värikasetti noin 100 arkkia, a4 kuvakoolla, sitten pitää vaihtaa uusi kasetti, tai täyttää se uudelleen, ostin thaimaasta kirjoittimen rungon, 860 bahtia ilman kasetteja kasetit aliexpressistä 50 euroa eli 25 euroa kipale, sitten mustetta injektioruiskulla kasetin sisään, kaikki neljä väriä 120 bahtia...100ml, väriä menee kasettiin muutama millilitra, värillisiin 4-6 ml /per väri, mustaan menee 12-25 ml, kaikki toimii hyvin, muste on vesiliukoista, joten se on helppo pestä pois.
"50 euroa eli 25 euroa kipale"
ylempi korkea koulu tutkinto - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa on taas kasetteja mitä ei ole olemassa, toki voit täyttää ne ruiskulla tai asentaa ulkopuolisen neljän värin mustesäiliön, joten taas luulo ei ole tiedon väärti... https://ibb.co/M2ZxRLB
https://ibb.co/C5QQ0wtOnhan kasetteja, eri asia kuka tyhmä niitä ostaa kun thaimaassa lähes kaikki mustesuihkut varustettu täytettävällä säiliöllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka köyhä täytyy ihmisen olla että muutaman kymmenen euron tulostinkin pitää itse rakentaa osista ja tankkailla injektioruiskuilla mustetta? Makkarakeittomies pitää exceliä myös ruokatarvikkeista, koska budjetti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työkäyttöön liian vaatimaton laite. Menee mustekasetit tyhjäksi kerran kuussa ja täyttö maksaa 70 euroa.ammattilaitteet on erikseen tosin tekniikka on niissä ihan sama, tuossa on rakenneltu tuollainen https://ibb.co/hCytNk5, rakensin itse... hieman hankala, mutta toimii, tuo mustesäiliö kannattaa sijoittaa hieman korkeammalle, ett painovoima valuttaa musteen sinne kasettiin, tai se täytyy erikseen ilmata, seuraava versio menee ilman säiliötä.
Yleensä näissä on ongelmana että muste kuivuu, tuo on ollut vuoden käytössä mutta ei ole kuivunut, aikaisempi epsonin l405 kuivui vähäisen käytön takia kolmessa kuukaudessa, toimii ja tuo canon on paljon halvempi... mulla on erillinen epsonin scanneri...
Tuossa tulostus kulut on melkein ilmaisia.
- Anonyymi
Missä voi suorittaa rollaattorien ajokortin?
- Anonyymi
Hankasalmella?
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212556- 1482234
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292202Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871603Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961536- 2861432
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379