Tämäkö jotain skitsofreniaa. En usko.

Anonyymi-ap

Kuulen ääniä koko päivän aivan selkeästi. Ne on yhtä selkeitä kuin joku puhuisi mulle jonkun radioyhteyden kautta. Oon menny ajassa taaksepäin. Elän jatkuvaa dejavuuta. En ymmärrä ihmisiä jotka jankuttavat mielisairaudesta mulle. Tää on niin selvästi jotain muuta, että en edes ymmärtäis mitään enää, jos nää ois harhoja. Vituttaa vaan kuunnella kaikkea paskaa, sekä päässä, että muilta ihmisiltä.

45

884

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä ihminen voi kuulla ääniä, vaikka ei sairastaisi skitsofreniaa.
      Skitsofreniaan kuuluu luultavimmin muitakin oireita kuin pelkät äänet.
      Yksi tuttuni kuulee jatkuvasti jonkun puhuvan hänelle, mutta ei tällä tutullanikaan ole skitsofreniaa koskaan diagnosoitu.

• Anonyymi

Ompa kumma. No on tuo nyt häiritsevää. Itse olen kuullut ääniä (puhetta) joitakin kertoja elämässäni. Enpä osaa sanoa mistä nuo sitten johtuvat, nuoruudessani olin ahdistunut yksinäisyydestä. Etsin jotain laitetta huoneesta mistä kuulin kahden henkilön puhetta kun olin yksin. Tuota puhetta kuulin välillä vain yhdessä huoneessa lapsuuskodissani ja sitä jatkui ainakin kuukausia, olin myös välillä itkuinen mutta lähinnä eroahdistusta kait näin vanhemmin ajatellen

Mistä johtuu että kuulin nuorena ääniä vain yhdessä huoneessa ollessani, miksi en ulkona, koulussa tai muualla. Minulla on diagnosoitu psykoosi 3 vuotta sitten mikä meni ohi kyllä aika nopeasti, silloin olin sairaalassakin. Psykoosi oli minulla dissosiaation eli trauman takaumaa ja minulla on myös traumaperäinen konversiohäiriö eikä onneksi ole diagnosoitu skitsofreniaa. Nuorena kun kuulin puhetta yhdessä huoneessa niin puhe loppui kun laitoin kuulokkeet korville ja kuuntelin musiikkia ja ilman lääkkeitä se puhe loppui enkä kuullut mitään puhetta sitten yli 20-vuoteen. En tiedä olenko sitten olenko jonkin sortin skitsofreenikko. En syö psykoosilääkettä kun en kuule ääniä, söin niitä puoli vuotta ja se riitti. En halua enkä usko itseni minään kroonisesti psykoosisairaana. Olen ihan realiteeteissa. Näin minulla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ompa kumma. No on tuo nyt häiritsevää. Itse olen kuullut ääniä (puhetta) joitakin kertoja elämässäni. Enpä osaa sanoa mistä nuo sitten johtuvat, nuoruudessani olin ahdistunut yksinäisyydestä. Etsin jotain laitetta huoneesta mistä kuulin kahden henkilön puhetta kun olin yksin. Tuota puhetta kuulin välillä vain yhdessä huoneessa lapsuuskodissani ja sitä jatkui ainakin kuukausia, olin myös välillä itkuinen mutta lähinnä eroahdistusta kait näin vanhemmin ajatellen

Mistä johtuu että kuulin nuorena ääniä vain yhdessä huoneessa ollessani, miksi en ulkona, koulussa tai muualla. Minulla on diagnosoitu psykoosi 3 vuotta sitten mikä meni ohi kyllä aika nopeasti, silloin olin sairaalassakin. Psykoosi oli minulla dissosiaation eli trauman takaumaa ja minulla on myös traumaperäinen konversiohäiriö eikä onneksi ole diagnosoitu skitsofreniaa. Nuorena kun kuulin puhetta yhdessä huoneessa niin puhe loppui kun laitoin kuulokkeet korville ja kuuntelin musiikkia ja ilman lääkkeitä se puhe loppui enkä kuullut mitään puhetta sitten yli 20-vuoteen. En tiedä olenko sitten olenko jonkin sortin skitsofreenikko. En syö psykoosilääkettä kun en kuule ääniä, söin niitä puoli vuotta ja se riitti. En halua enkä usko itseni minään kroonisesti psykoosisairaana. Olen ihan realiteeteissa. Näin minulla.

Sen mitä tiedän, niin taitaa olla ihan yleinen couping mekanismi, että laitetaan vähän musiikkia soimaan.

• Anonyymi

Skitsofreniadiagnoosin voi saada yksittäisen oireen perusteella. DSM 5 määrittämättömän skitsofrenian ensisijainen ja keskeisin kriteeri on, että se ei täytä skitsofrenian kriteerejä:

“This category applies to presentations in which symptoms characteristic off a schizophrenia spectrum and other psychotic disorder that cause clinically significant distress or impairment in social, occupational, or other important areas of functioning predominates but does not meet the full criteria for any of the disorders in the schizophrenia spectrum and other psychotic disorders diagnostic class.”

Mutta eihän kukaan ääniharhoja kuuleva ihminen mene psykiatrille, jos hänen toimintakykynsä on normaali ja hän kokee itsensä terveeksi. Yleensä se edellyttää, että harhat ovat ahdistavia, pelottavia, tuntuvat itsestä irrallisilta ja aiheuttavat deluusioita. Toimintakyvyn lasku on melko varmaa, että ylipäätään ajautuu psykiatriseen hoitoon oli alkuperäinen syy mikä tahansa. Se kriteeri täyttyy enemmän tai vähemmän aina psykiatrian potilailla, sitä ei tarvitse erikseen tunnistaa. Toisaalta ääniharhat varmasti neurobiologisina ilmiöinä syntyvät samalla tavalla, olivat ne hallittavissa tai eivät eli oli ihminen "terve" tai "sairas". Toisaalta paranoidisilla ajatuskuluilla ja ääniharhoilla saati näköharhoilla on tuskin sen enempää yhteistä kuin tavallisilla mukavilla ajatuksilla ja aistiharhoilla. Silti ääniharhoja ja paranoidisia ajatuskulkuja kokevat sairastavat oletusarvoisesti samaa sairautta. Tämä lähinnä siksi, koska skitsofreniassa pitää täyttyä kaksi kriteeriä viidestä ja tämä yhdistelmä voi syntyä lukuisilla eri tavoilla. Aistiharhat voivat aiheuttaa deluusioita, mutta deluusiot eivät edellytä aistiharhoja. Deluusioita eli psykiatrin mielestä perusteettomia uskomuksia ja kuvitelmia voi olla ilman minkäänlaisia aistiharhoja. Neuroleptit voivat aiheuttaa ns. negatiivisia puutosoireita, mutta toisaalta negatiivisiksi puutosoireiksi voidaan tulkita lukuisista eri psyykkisistä ja temperamenttiin liittyvistä syistä johtuvia tunneilmaisun ja tunne-elämän piirteitä etenkin, jos ne esiintyvät ihmisellä, jolla tulkitaan olevan harhoja. Tavallaan psykiatrit luovat tulkinnallaan potilaalle oireyhtymän, sovittavat hänen käyttäytymisensä diagnoosiin, vaikkei se sitä usein täysin vastaakaan. Kun täysin erilaisia oireita luodaan yhtenäisiksi kimpuiksi lähinnä sen johdosta, että ne korreloivat keskenään tilastomatemaattisesti jollain tasolla (koska lähinnä usein aiheuttavat ja vahvistavat toinen toisiaan, mutta eivät edellytä toinen toisiaan), niin luodaan harhainen mielikuva jostain yhtenäisestä "luokasta", jossa kaikilla luokkaan kuuluvilla olisi samoja neurokemiallisia/neurobiologisia ongelmia. Koska ihmiset kuten psykiatrit tykkäävät kategorisoinnista ja omien ennakko-oletustensa vahvistamisesta, niin potilasta tulkitaan usein niin, että yritetään löytää omiin oletuksiin sopivia piirteitä ja ne ylikorostuvat usein suunnattomasti.

• Anonyymi

Työttömiä 40000 lisää mutta sama määrä ulkomailta
        Anonyymi-ap
        2024-07-24 12:15:24

Uutisissa kerrottiin että työttömiä on 40 000 lisää vuodessa
        Mutta hyysärit haluaa siitä huolimatta 40 000 työntekijää ulkomailta - vuodessa

Mitähän ne oikein ajattelee

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Moktar.Gubta
        2024-07-24 13:17:43

"Mitähän ne oikein ajattelee"
        Tämä on hyvä kysymys.

Minä ajattelen, että vaikka Erkki on hyvä kirvesmies, hän tuskin osaa hoitaa mummoa palveluatalossa. Ajattelen niinkin, että vaikka Niko-Antero osaa varmasti laattatyöt, niin Excel-taulukon täyttö ei taida Niko-Anterolta sujua, ei vaikka miten annettaisiin perehdytystä. Välillä ajattelen sitäkin, että Pirkko-Liisi on kyllä nopea kassatyttö ja meikkaaminenkin taitaa häneltä sujua, jos naamaa arvostelisin. En kylläkään laittaisi Pirkko-Liisiä röntgenhoitaksi Hämeenlinnaan.

Tämmöisiä minä ajattelin. Mitä sinä ajattelit?
        Kysyy. Moktar. ;)
        Moktar.Gubta
        2021-02-13 11:21:17

Anonyymi kirjoitti:

Huom. rahasumma on euroissa, eikä sinulle tutummissa ruplissa.
        Siitä johtui väärinkäsityksesi.

Huutonaurua keskipäivään asti;)

Piti oikein katsoa verottajan viimeisin verotuspäätös. Kyllä siinä on vuosituloni merkattu euroina. Satuin vielä lukemaan tämä kohdan veropäätöksestäni: "Saat veronpalautusta 6.468,75 euroa". Mukava mies tuo verottaja, vaikka pyrkiikin sinuttelemaan.

Jospa sinä nyt oletkin katsellut omaa lompakkoasi ja siitä sinulle on jäänyt noin vahva visuaalinen mielikuva ruplasta?

всего хорошего, Moktar. ;)
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16803606/yli-6000-euroa-kuussa-ansaitsevat-persuja-kannattavat-vastustavat-maahanmuuttoa!#comment-106604105
        Äänestä
        Moktar.Gubta
        2019-08-22 16:31:42

"On mielenkiintoista seurata Ruotsia..."
        Niin on.
        Seuraan yhteismitallia tunnuslukuja, kuten BKT per capita, työllisyysaste, veroaste, keskipalkka. jne.

Järkevä ihminen ei voi kuin päätyä yhteen johtopäätökseen: Voi, kumpa Suomikin islamisoituisi ja pian. ;)
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15959594/olen-ollut-havaitsevinani-lievaa-maahanmuuttomyonteisyytta#comment-98730253

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Skitsofreniadiagnoosin voi saada yksittäisen oireen perusteella. DSM 5 määrittämättömän skitsofrenian ensisijainen ja keskeisin kriteeri on, että se ei täytä skitsofrenian kriteerejä:

“This category applies to presentations in which symptoms characteristic off a schizophrenia spectrum and other psychotic disorder that cause clinically significant distress or impairment in social, occupational, or other important areas of functioning predominates but does not meet the full criteria for any of the disorders in the schizophrenia spectrum and other psychotic disorders diagnostic class.”

Mutta eihän kukaan ääniharhoja kuuleva ihminen mene psykiatrille, jos hänen toimintakykynsä on normaali ja hän kokee itsensä terveeksi. Yleensä se edellyttää, että harhat ovat ahdistavia, pelottavia, tuntuvat itsestä irrallisilta ja aiheuttavat deluusioita. Toimintakyvyn lasku on melko varmaa, että ylipäätään ajautuu psykiatriseen hoitoon oli alkuperäinen syy mikä tahansa. Se kriteeri täyttyy enemmän tai vähemmän aina psykiatrian potilailla, sitä ei tarvitse erikseen tunnistaa. Toisaalta ääniharhat varmasti neurobiologisina ilmiöinä syntyvät samalla tavalla, olivat ne hallittavissa tai eivät eli oli ihminen "terve" tai "sairas". Toisaalta paranoidisilla ajatuskuluilla ja ääniharhoilla saati näköharhoilla on tuskin sen enempää yhteistä kuin tavallisilla mukavilla ajatuksilla ja aistiharhoilla. Silti ääniharhoja ja paranoidisia ajatuskulkuja kokevat sairastavat oletusarvoisesti samaa sairautta. Tämä lähinnä siksi, koska skitsofreniassa pitää täyttyä kaksi kriteeriä viidestä ja tämä yhdistelmä voi syntyä lukuisilla eri tavoilla. Aistiharhat voivat aiheuttaa deluusioita, mutta deluusiot eivät edellytä aistiharhoja. Deluusioita eli psykiatrin mielestä perusteettomia uskomuksia ja kuvitelmia voi olla ilman minkäänlaisia aistiharhoja. Neuroleptit voivat aiheuttaa ns. negatiivisia puutosoireita, mutta toisaalta negatiivisiksi puutosoireiksi voidaan tulkita lukuisista eri psyykkisistä ja temperamenttiin liittyvistä syistä johtuvia tunneilmaisun ja tunne-elämän piirteitä etenkin, jos ne esiintyvät ihmisellä, jolla tulkitaan olevan harhoja. Tavallaan psykiatrit luovat tulkinnallaan potilaalle oireyhtymän, sovittavat hänen käyttäytymisensä diagnoosiin, vaikkei se sitä usein täysin vastaakaan. Kun täysin erilaisia oireita luodaan yhtenäisiksi kimpuiksi lähinnä sen johdosta, että ne korreloivat keskenään tilastomatemaattisesti jollain tasolla (koska lähinnä usein aiheuttavat ja vahvistavat toinen toisiaan, mutta eivät edellytä toinen toisiaan), niin luodaan harhainen mielikuva jostain yhtenäisestä "luokasta", jossa kaikilla luokkaan kuuluvilla olisi samoja neurokemiallisia/neurobiologisia ongelmia. Koska ihmiset kuten psykiatrit tykkäävät kategorisoinnista ja omien ennakko-oletustensa vahvistamisesta, niin potilasta tulkitaan usein niin, että yritetään löytää omiin oletuksiin sopivia piirteitä ja ne ylikorostuvat usein suunnattomasti.

"Mutta eihän kukaan ääniharhoja kuuleva ihminen mene psykiatrille, jos hänen toimintakykynsä on normaali ja hän kokee itsensä terveeksi."

Kyllä minä hakeuduin hoitoa saamaan psykiatriselleosastolle, vaikka pystyin elämään "normaalia" elämää. En antanut sairauteni näkyä ulospäin ja olen erittäin hyvin sairauteni tunteva. Kuulen ääniäharhoja usein, mutta tiedän niiden olevan harhoja ja kuuntelen niitä vain yksinäni ollessa, niissä on yleensä totuutta, mutta ihmiset pitävät minusta ja tiedän, että haukut on niitä harhoja.

• Anonyymi

Mutta kun alkaa puhumaan deija vuusta niin on sairas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Herkät ihmiset saattaavat joskus uupua tavallistabenwmmän ja silloin vointullamoirwita kuten äänet .pää asia että,itse in tietoinen asioiden kulusta .sanotaan että monet jotka ivat olleet kovasti juovuksissa ovat myös kuulleet ääniä . Aivot menevät epätasapainoon. Jotenkin äei ne ole kivoja juttuja mutta nykyisin niihin on lääkkeet

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Mutta eihän kukaan ääniharhoja kuuleva ihminen mene psykiatrille, jos hänen toimintakykynsä on normaali ja hän kokee itsensä terveeksi."

Kyllä minä hakeuduin hoitoa saamaan psykiatriselleosastolle, vaikka pystyin elämään "normaalia" elämää. En antanut sairauteni näkyä ulospäin ja olen erittäin hyvin sairauteni tunteva. Kuulen ääniäharhoja usein, mutta tiedän niiden olevan harhoja ja kuuntelen niitä vain yksinäni ollessa, niissä on yleensä totuutta, mutta ihmiset pitävät minusta ja tiedän, että haukut on niitä harhoja.

Kyllä minä ainakin menisin heti hakemaan apua jos kuulisin ääniä, vaikka muuten toimisin. Normaalisti . Sillä ne äänet saattavat muuttaa muotoaan ajan kanssa ja se ei ole mitään mukavaa . Tiedän yhden pojan joka on töissä ja kuulee ääniä,,mutta yrittää pärjäillä,joten toiset pärjää niiden kanssa toiset ei.
        Inisen aivot ovat ihmeellinen kapistus sinänsä paljon vielä tarvitaan tieyåtiavettä kaikkia oireita pystytään ymmärtämään .

• Anonyymi

Tunnen kun ne liikuttelee jotain käärmettä mun vatsan sisällä. Tunnen sen niin selkeästi että joku joka väittää tätä mielen harhaksi ei tajua edes mitä vittua on mahdollista kokea. Nää äänet puhuu mulle satuttamisesta ennen kun ne fyysisesti satuttaa mua. Ne näyttää mulle pakonomaisesti mielikuvia kun ne samalla kertoo niistä selkeällä suomenkielellä.

• Anonyymi

Aivot jotkamobat sairaat laittaa ne tuntemukset , mene lääkäriin niin ne auttaa niissä käärme asioissa . On niillä lääkkeet niihin

• Anonyymi

Ihminen ei kykene myöntämään että on olemassa yliluonnollista. Siksi kaiken pitää selittää mielisairaudella. Vituttaa kuunnella ihmisiä kun puhuu mulle kuin nää ois harhaa. Se tyyppi vaan puhuu mulle jostain asiasta mitä se ei vaan vittu ollenkaan tajua. Tai se valehtelle.

• Anonyymi

Maalikkona kuvittelen, että päänsisäiset äänet ja näyt muistuttavat unia, jossa aivot toimivat autonomisesti, painjaisunessa kaikki on vierasta ja ollaan toiminta kyvyttömiä, kun osa aivotoiminnasta on pois eikä ole loogista päättelykykyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Maalikkona kuvittelen, että päänsisäiset äänet ja näyt muistuttavat unia, jossa aivot toimivat autonomisesti, painjaisunessa kaikki on vierasta ja ollaan toiminta kyvyttömiä, kun osa aivotoiminnasta on pois eikä ole loogista päättelykykyä.

Maallikkona minä ajattelen, että harhaäänet saattavat johtua ihan oman pään tuotoksista, ehkä ahdistavista ajatuksista, joita ei tavallaan osaa itse käsitellä, kun tuntuu niin pahalta.
        Eli oma mieli kääntyy ns. itseään vastaan, jos nyt noin voi sanoa.
        Esim. jos äänet ovat syytteleviä, voi taustalla olla se, että mielessään syyttelee itse itseään, ja se muuttuu jonkinlaiseksi ääneksi, puheeksi, joka sanoo ajatukset ääneen, kukaan muu ei kuule.
        Psykoosin tasolle taidetaan mennä siinä vaiheessa, kun ei enää itse tajua harhoja harhoiksi, vaan luulee niitä todeksi.
        Nämä siis pelkkiä maallikon mietteitä.

• Anonyymi

Kun se puhuu, kysy siltä niistä asioista, kuin kysyisit kaveriltasi. Kysy kuka se on ja miksi haluaa kertoa sinulle jotain. Maailmassa on paljon " yliluonnolista", joka ei oikeasti ole sitä, vaan kuuluu ihmisen alkuperäisiin kykyihin ja osaamiseen. Suhtaudu vaan luonnollisesti ja jätä kertomatta kavereille, kun suurin osa vaan ei tajua tai usko niitä henkisiä ulottuvuuksia. Tärkeintä on, että puhuja on valon asialla, koska pimeälläkin on omat lähettiläänsä. Voihan olla, että sinulla on jokin rooli varattu tulevaisuuteen.

• Anonyymi

Juuri noin se sairaus näkyy , sinä et hyväksy sitä että olet sairas vaan pidät asioita yliluonnollisena . Mutta tosiasiassa sinä olet sairas ja tarvitset apua siihen . Ei siinä kiroilut auta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun se puhuu, kysy siltä niistä asioista, kuin kysyisit kaveriltasi. Kysy kuka se on ja miksi haluaa kertoa sinulle jotain. Maailmassa on paljon " yliluonnolista", joka ei oikeasti ole sitä, vaan kuuluu ihmisen alkuperäisiin kykyihin ja osaamiseen. Suhtaudu vaan luonnollisesti ja jätä kertomatta kavereille, kun suurin osa vaan ei tajua tai usko niitä henkisiä ulottuvuuksia. Tärkeintä on, että puhuja on valon asialla, koska pimeälläkin on omat lähettiläänsä. Voihan olla, että sinulla on jokin rooli varattu tulevaisuuteen.

Maailmassa eimole mitäön yliluonnollista kaikkeen on selitys .mjokunkyllämolimluulkutbjaåkauan että,hän oli Napoleon. Ja väitti kiven kovaan . Sai avun kuitenkin lääkäriltä

• Anonyymi

Menkää hoitoon.

• Anonyymi

Niinku tässä mä tuun ja jaan sulle jotain saatanan paskaa mitä koen koko vitun päivän ja sun ainoa vitun reaktio tähän mun vittuuntuneisuuteen on että "Mene hoitooooooon." Vittu et vaan vittu tajua mitä vittua on mahdollista kokea.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinku tässä mä tuun ja jaan sulle jotain saatanan paskaa mitä koen koko vitun päivän ja sun ainoa vitun reaktio tähän mun vittuuntuneisuuteen on että "Mene hoitooooooon." Vittu et vaan vittu tajua mitä vittua on mahdollista kokea.

Tuohon "vitutuksen"auttaa ainostaan ammatti auttaja. Ei ole häpeä hakea apua. Turhaan kärsit kun on olemassa ammatti auttajat. Joten hakeudu hoitoon. Ihan ystävllisessä mielessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä olen eri tyyppi, joka kirjoitin sulle ekan kommentin. En ole noita vittuilu-kommentteja laittanut. Erehdyt henkilöstä.
        En alkaisi vittuilemaan ihmiselle, jolla on jotain psyykkistä ongelmaa, tai muuten erikoista juttua. Olen kiertänyt laitoksissa ihan riittävästi nähdäkseni tosi sairaitakin ihmisiä, meitä on ihan laidasta laitaan.
        Jokaisen takana on kuitenkin ihminen, on oireena mikä vaan.
        Eikä se ole lainkaan kivaa, jos jossain kertoo omia juttuja, ni sitten aletaan huutelemaan ilkeitä kommentteja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä olen eri tyyppi, joka kirjoitin sulle ekan kommentin. En ole noita vittuilu-kommentteja laittanut. Erehdyt henkilöstä.
        En alkaisi vittuilemaan ihmiselle, jolla on jotain psyykkistä ongelmaa, tai muuten erikoista juttua. Olen kiertänyt laitoksissa ihan riittävästi nähdäkseni tosi sairaitakin ihmisiä, meitä on ihan laidasta laitaan.
        Eikä se ole lainkaan kivaa, jos jossain kertoo omia juttuja, ni sitten aletaan huutelemaan ilkeitä kommentteja.

Mutta emme tiedä, kuinka paljon noissa laitoksissa on ihmisiä, joilla oikeasti on yhteys henkimaailmaan. Mutta yhteiskunta haluaa kaikki diagnosoida ja lääkitä mielenterveysongelmina. Jos kyvyt ei ole hallinnassa tai niitä ei ymmärretä, se vaikuttaa todella psyykkiseltä sairaudelta. Pitäisi avartaa näkemyksiä ja ymmärtää, että olemme paljon muutakin kuin tämä keho.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta emme tiedä, kuinka paljon noissa laitoksissa on ihmisiä, joilla oikeasti on yhteys henkimaailmaan. Mutta yhteiskunta haluaa kaikki diagnosoida ja lääkitä mielenterveysongelmina. Jos kyvyt ei ole hallinnassa tai niitä ei ymmärretä, se vaikuttaa todella psyykkiseltä sairaudelta. Pitäisi avartaa näkemyksiä ja ymmärtää, että olemme paljon muutakin kuin tämä keho.

Kyllä siellä yliluonnollisia asioita tapahtuu. En tarkoita mitään esineiden lentelyjä. Muunlaisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On tullut takavuosina oltua laitoksissa useampaan kertaan. Ja kyllä siellä potilailla oli " yhteyksiä " jos vaikka minne kelläkin.
        Ammattilaiset noissa laitoksissa osaavat aika hyvin erottaa, kenellä ne " yhteydet " menee överiksi, ja kenellä ne on vähän lievempiä.
        Ajatuksia ja näkemyksiä voi toki avartaa niin paljon kuin haluaa, mutta niistä ei aina kannata puhua ääneen ihan joka paikassa. Kaikki eivät sitä ymmärrä.

• Anonyymi

Yleensä nämä,potilaat viedään hoitoon silloin kun sairaus ottaa uusia oireita joten eivät itse tajua olevansa sairaita .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuohon "vitutuksen"auttaa ainostaan ammatti auttaja. Ei ole häpeä hakea apua. Turhaan kärsit kun on olemassa ammatti auttajat. Joten hakeudu hoitoon. Ihan ystävllisessä mielessä.

Eintämä käsitä,että,juuri hänen kokemuksensa ovat sitä sairautta,ja kiroilee työkseen ei terve ihminen noin käyttäydy. Vaan ymmärtää että,njossain on jotain pahasti vialla . Tavallisesti heidät vaan haetaan hoitoon .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilkeitä kommentteja eimole muuta kun realistisia pyyntöjä että käsittäisi että on sairas
        Mutta en usko että ,käsittää , joten sen tietää jonetukäteen miten tulee menemään .
        Joten ihan oikeassa olet sairas ihminen on ihan saman arvoinen. Mutta joillekkin on sanottava suoraan mikä häntä vaivaa eikä myötäillä sairaita ajatuksia sillä silloin hän luulee että,on oikeassa harhojensa kanssa. Ja ei muka tarvitse hoitoa .vaikka näyttää olevan akuuttia apua vailla .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitään henkimaailmaa eimolem olemassakaan ainoastaan ne ajatukset ovat ihmisen aivoissa ,mjankukanjiitömainnemon tukkinut. On usein oma vanhempi jokamjuoksee seanaseissa kösittämätä että lapset eivät aina pärjää näiden asioiden kanssa . Millä ne henget muka elää , mitä syövät ja missä ne asuu ja miksiähengen asuu ihmisen aivoissa ainoastaan

• Anonyymi

No poistakaa nyt toi "Menkää hoitoon" viestiki. Ihan vitun vammanen asia sanoa jollekki ku kokee jotain tällasta.

• Anonyymi

Kokee ? Sairaushan on juuri sitä että kokee asioita mitä, ei ole olemassakaan .
        Miksi sinä muka kokisit jotain mitä muut eivät koe , aivoista ne tukee sairaat ajatukset ja niin kauan kun kieltää sairautensa niin se ainoastaan pahenee

• Anonyymi

Jos jotain nii kun puhutaan jollain mielenterveyspalstalla nii toi kommentti pitäis olla vasten sääntöjä. "Mene hoitoon". Ei saatana ku vittuuntunu olo tulee tollasesta typpistä.

• Anonyymi

Mitä tapahtuisi jos se olisi skitsofreniaa?

• Anonyymi

Itse kuulen ääniä ja kukaan,, jolla ei ole vastaavaa, ei voi tajuta mitä tää on. Tätä en toivoisi kenellekkään.

• Anonyymi

Ihan vaan ideana. Ääniä kuuleville on olemassa omia vertaisryhmiä ja onko se yhdistyskin. Oliko moniääniset.

• Anonyymi

Olet ihan oikeassa, kukaan muu ei voi tajuta millaista se on.
        Minulla on yksi ystävä, joka kuulee ääniä päivittäin, ja hänen kauttaan olen päässyt vähän jyvälle siitä, millaista se saattaa olla.
        Ensinnäkin se on varmasti todella ahdistavaa, toisekseen sekin varmasti harmittaa, kun muut eivät ymmärrä, ja kun itsekään ei pysty tietämään, mistä se johtuu, mistä ne äänet tulevat.
        Kukapa tietäisi keinoa, millä äänet saisi pois, tuskin kukaan.
        On todellakin olemassa joku ryhmä, nimeltä Moniääniset, jota kautta voi saada ainakin vertaistukea.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet ihan oikeassa, kukaan muu ei voi tajuta millaista se on.
        Minulla on yksi ystävä, joka kuulee ääniä päivittäin, ja hänen kauttaan olen päässyt vähän jyvälle siitä, millaista se saattaa olla.
        Ensinnäkin se on varmasti todella ahdistavaa, toisekseen sekin varmasti harmittaa, kun muut eivät ymmärrä, ja kun itsekään ei pysty tietämään, mistä se johtuu, mistä ne äänet tulevat.
        Kukapa tietäisi keinoa, millä äänet saisi pois, tuskin kukaan.
        On todellakin olemassa joku ryhmä, nimeltä Moniääniset, jota kautta voi saada ainakin vertaistukea.

Joo käykää tutkimassa moniääniset ryhmän juttuja. Ehkä jotain avautuu myös heille jotka eivät tähän usko.

• Anonyymi

Srk:n sielunhoidossakin voi käydä ja pyytää esirukousta. Siellä ei pitäisi kieltää myöskään yliluonnollisen olemassaoloa. Ohjaavat kyllä varsinaisissa mielenterveysongelmissa ammattiauttajalle.

• Anonyymi

Mulla alkoi skitsofrenia ja psykoosi niin, että tuntui kuin ääni tulisi seinän läpi naapurista ja sitä kesti vuoden ennen ku löydettiin sopiva lääkitys, joka poisti äänet. Epäilin milloin ketäkin äänien aiheuttajaksi.

• Anonyymi

Hyvä, jos tilanne on saatu hoidettua ja voit nykyään paremmin. Kaikkea hyvää sinulle!

• Anonyymi

Joillakin oikeesti voi olla häirikkönaapurit eikä ole skitsofreniaa.ja nämä naapurit saaneet häädön.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joillakin oikeesti voi olla häirikkönaapurit eikä ole skitsofreniaa.ja nämä naapurit saaneet häädön.

Se selviää aika nopeasti, jos äänet tulevat oikeasti naapurista.

• Anonyymi

Ihana kuulla realistista kuvausta tilanteesta. , silloin on terveys saavutettavissa kun itse ymmärtää tilansa . Kaikkea hyvää sinulle

• Anonyymi

En kärsi äänien kuulemisesta, mutta on tunnettua kaikissa kulttuureissa että ihminen voi saada etiäisen ja silloin on aivan kuin joku sisäinen ääni sanoisi jotain tärkeää ja viesti on aivan selvä. Esim. itse kerran autolla ajaessa yhtäkkiä tuiskahti mieleeni sanat "varo poroa" ja en vielä nähnyt sitä mutta edempänä oli poro takapuoli suoraan tielle päin ja pää maassa koska söi jotain kasvia sieltä, niin sitä ei tunnistanut muodon puolesta poroksi. Mutta ei se ollut edes tielle tulossa. Ihmettelin asiaa mistä sanat tulivat, liekö alitajunnasta tai joltain "suojelusenkeliltä"... Vastausta en saanut.

Usein sisäiset äänet ja sellaiset mitä kuvittelee muiden puhuvan johtuu vain omista peloista ja neurooseista. Tämän voi todistaa pohtimalla sitä että jos se oma pelkosi (joka on lähtöisin jostain ehkä kaukaakin menneisyydestä) otettaisiin pois niin et voisi kuvitella sellaista.

Kokeile tehdä jotain hyvää, siivoa asunto, lahjoita rahaa hyvään tarkoitukseen tai jotain muuta vastaavaa, niin tunnetila paranee.

• Anonyymi

Herkillä ihmisillä on aina päällä mahdollisuudet kuten juuri porontiellä missä niitä tapaa olla. Itse olen aavistanut paljon asioita että aåjoskus vaan toivon etteivät mene kuten olen aavistanut

• Anonyymi

Kyllä se vaan vaikuttaa skitsofrenialta, silloin kuulee ääniä , joten jätä ajatukset jostain dejvuusta ja men lääkäriin että saat lääkkeet vaivaasi
      Ja se lasketaan Mielisairaudeksi . Mikä kuva sinulle oikein on mielisairauksista kun kiellät sen . Eikö,ole helpompi hyväksyä asia ja ottaa lääkitys ajoissa ettei sairaus etene ja saat uusia oireita m silloin aitä vasta lirissä olet . Ei ole mikään häpeä jos on joku sairaus sillä niitä on monia jotka elävät tavallista elämää lääkityksen kanssa. Sekin on yksi sairauden merkki kun kieltää sairautensa ja keksii että on dejavuuta sillä. Sitä se ei ole ainoastaan skitsofreniaa johon on lääkkeet.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      107
      2725
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2385
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      21
      2280
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1866
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1610
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      167
      1324
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      280
      1149
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1024
    9. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1014
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      178
      930
    Aihe