Amis tienaa enemmän

teknyo

En sano mitään tässä vaiheessa, mutta toivon keskustelua tästä linkistä ja sen sisältämän "mainifestin" sisällöstä.

http://amis.osku.info/

HUOMHUOM! Tämä ei siis tarkoita, että halveksuisin, morkkaisin, pönkittäisin huonoa omaatuntoani tai... tällä asialla.

19

8980

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosi on

Täysin mahdollista. Ei mikään uusi uutinen.
      80-luvulla raksalla duunari saattoi tienata "mansikoita" kun taas joku maisteri samaan aikaan virastossaan hikoili huomattavasti huonommalla palkalla.

Noita maistereita on kanssa eri aloilta ja joka lähtöön. Huonoimpien tienaavien maisterien kuukausipalkka on n. 2000 euroa kuussa.
      Pistääkö miettimään? Kyllä. Kannattaa vähän katsoa
      myös sitä että millainen työllisyystilanne ja ansio on alalla jonne aikoo mennä tulevaisuudessa töihin. Monella ammattiduunarilla on myös mahdollisuus perustaa oma yritys jolloin aikaan saava tyyppi voi tienata omaisuuden.

• teknyo

Sitäpä juuuri tarkoitin, että erikoistapauksissa tuo toteutuu, mutta äkkiseltään luettuna kyllä ymmärtää, että kaikki "amikset" saavat "moninkertaista" palkaa maistereihin verrattuna.

Ja moni muu kohta, aivan liian kaunisteltua, kuitenkin suoraan vaalehtelematta kirjoitettua tekstiä. Tuon lukemiseen todella tarvitaan lähdekriittisyyttä

• xxx
        teknyo kirjoitti:

Sitäpä juuuri tarkoitin, että erikoistapauksissa tuo toteutuu, mutta äkkiseltään luettuna kyllä ymmärtää, että kaikki "amikset" saavat "moninkertaista" palkaa maistereihin verrattuna.

Ja moni muu kohta, aivan liian kaunisteltua, kuitenkin suoraan vaalehtelematta kirjoitettua tekstiä. Tuon lukemiseen todella tarvitaan lähdekriittisyyttä

Totta kai asia on kirjoitettu 'retostellen'. Eihän siinä muuten mitään ideaa olisikaan. Mutta sellastahan noi kaikki opiskelupaikat tekee.
        Yliopistot kouluttaa muka johtajia ja amikset sun muut hyväpalkkasia asiantuntijoita. Kumpikaan ei pidä paikkaansa muutakuin erikoistapauksissa.

• saijatar

Käsitinkö oikein, 2000 on näinä aikoina olevinaan pieni palkka? Tässä tapauksessa siis riippumatta koulutuksesta. Voisi kuvitella, että useimmat 20-30 -vuotiaat (työelämään siirtyvät) olisivat tuohon lukemaan varsin tyytyväisiä.

Itse olen pahasti palkkakuoppainen maisteri, mutta työkin on vastaavasti joustavaa ja kevyttä. Ei ole kellokortti- ja vuoro-orjuutta, ei melua, turvauhkia, ylimääräistä kuormitusta tai terveyshaittoja. Nykymaailmassa koulutusta on turha palvoa itsetarkoituksena; työelämässä ei kerta kaikkiaan voi ratkaista jokin aaneloselle raapustettu titteli vaan omat taidot ja työn haastavuus. En todellakaan aio nousta barrikadeille jos hoitajille, opettajille ja poliiseille aletaan jonain utopistisena päivänä maksaa tuplapalkkaa verrattuna tuplamaisteriin. Se olisi pelkästään oikeudenmukaista. Jonkun soisi ottavan palkkauksessa huomioon myös olosuhteet, joissa työtä tehdään.

Yliopisto on useimmille pelkästään väylä päästä "kevyisiin hommiin". Niin ainakin täällä.

• hmm

Kyl kuule huonoiten tienaavat maisterit jää sinne vajaaseen 1700€ alkupalkassaan ja aivan oman alansa töitä tehden.

• erno

Kohtuullisen typerät sivut.

-miks amiksia on laitettu symboloimaa typerän näkönen läski?

-kummallisia vetauksia! verrataan paperityöläisiä (joka on aika erikoisasemassa oleva, joskin kuoleva ala) valtioteteen maistereihin. Yhtä onnistunut vertaus olis Mika Häkkinen(levyseppähitsaaja?) vs. Jorma Ollila.

-"Totuus ammatillisen koulutuksen ansiotasosta selviää kuitenkin viimeistään autokorjaamolla tai maksettaessa putkimiehen laskua. " Entäs se lasku jonka lakimies jättää? Tai investoinitipankkiiri?

miksi pitää puhua vaan rahasta eikä työstä?

jos olis vähän mietitty miten asiat kannattaa esittää, olis lopputulos voinu olla parempikin...

• Läskiä

Ei siitä läskistä kannata välittää. Ehkä se kuvaa hyvää tulotasoa tai sitte kaveri on jonkun SAK:hon
        kuuluvan poika.

• Yo-opiskelija
        Läskiä kirjoitti:

Ei siitä läskistä kannata välittää. Ehkä se kuvaa hyvää tulotasoa tai sitte kaveri on jonkun SAK:hon
        kuuluvan poika.

Pieni provosointi saa ainakin huomiota osakseen.
        Sinänsä mukava lukea tämä keskustelu,että kuka meistä korkekouluopiskelijoista ole alkanut uhoamaan omalla paremmuudellaan.
        Sitten hieman itse asiaa, tai vastausta siihen mitä keskustelun avaaja toivoi.
        Kuten sanoin hieman provosoivat. Ja jotenkin kuvassa oleva "äijä" tai "amis" antaa mielestäni aika yksipuolisen kuvan "amislaisista." Eikä kuva galleria -jota en jaksanut syvventyä katsomaan kaikkia otoksia edes vilkaisulta korosti sitä lisää. Toisin sanoen ne,ehkä aukseivat jollekin "sisäpiirille" mutta minulle ne eivät kyllä antaneet kuvaa siitä mitä oikeasti
        oikeat ja osaavat ammattilaiset tekevät. Oliko se tarkoituskaan. En tiedä. Lopuksi kaikkia meitä tarvitaan ja huolestuttavalta minusta tuntuu jos kaikki pitäisi kouluttaa korkeasti korkeakouluissa. Kolutuksen kun tulisi palvella myös,sitä että ihminen tai ihmiset työllistyisivät. Ja koulutukseenpanostamisella tulisi olla nyös jokin tuotto arvo. (Vaikeita kysymyksiä).

• maisteris-maisteri
        Yo-opiskelija kirjoitti:

Pieni provosointi saa ainakin huomiota osakseen.
        Sinänsä mukava lukea tämä keskustelu,että kuka meistä korkekouluopiskelijoista ole alkanut uhoamaan omalla paremmuudellaan.
        Sitten hieman itse asiaa, tai vastausta siihen mitä keskustelun avaaja toivoi.
        Kuten sanoin hieman provosoivat. Ja jotenkin kuvassa oleva "äijä" tai "amis" antaa mielestäni aika yksipuolisen kuvan "amislaisista." Eikä kuva galleria -jota en jaksanut syvventyä katsomaan kaikkia otoksia edes vilkaisulta korosti sitä lisää. Toisin sanoen ne,ehkä aukseivat jollekin "sisäpiirille" mutta minulle ne eivät kyllä antaneet kuvaa siitä mitä oikeasti
        oikeat ja osaavat ammattilaiset tekevät. Oliko se tarkoituskaan. En tiedä. Lopuksi kaikkia meitä tarvitaan ja huolestuttavalta minusta tuntuu jos kaikki pitäisi kouluttaa korkeasti korkeakouluissa. Kolutuksen kun tulisi palvella myös,sitä että ihminen tai ihmiset työllistyisivät. Ja koulutukseenpanostamisella tulisi olla nyös jokin tuotto arvo. (Vaikeita kysymyksiä).

no ihan hyvä jos tuollaisella kampanjalla saadaan lisättyä ammatillisen koulutuksen vetovoimaa.

olen vaan miettinyt sitä, että kun nykyisin useimmiten toimihenkilötaso sekä ns. keskijohto on kutistettu melko minimiin, eli työyhteisöissä on pääsääntöisesti vain operatiivisen työn tekijöitä sekä suunnittelijoita johto, niin mikä oikeastaan on esimerkiksi AMK-koulutuksen funktio? Muistelen että suuri selitys sen taustalla oli tuottaa työvoimaa pk-sektorin tarpeisiin, mutta mielestäni sielläkin suurin tarve on juuri ammattiosaajissa.

Niin tai näin, itse olen päättänyt opiskella verhoilijaksi, ja harrastaa tätä ammattia päivätyön ohessa. aluksi verhoilen ainakin omia ja sukulaisteni kalusteita, ehkäpä joskus alan tehdä hommia ihan asiakkaillekin. leivän pöytään ajattelin kyllä jatkossakin hankkia silti näistä valkokaulushommista.

• amislukiolainen
        Läskiä kirjoitti:

kuuluvan poika.

tunnen tämän teidän kyseisen "läskinne". hän ei ensinnäkään mikään läski ole, saati mikään sak-äijän poika!!!!!!!

kateellisten panettelua, sanon minä!

mulle on ihan sama mitä te täällä puhutte amiksista yleensä, sillä ikinä se ei tuu oleen sellanen mesta mistä kaikki tykkää. mä pidän siitä ja se riittää mulle.

• Hoitajilla, siivoojilla, kokeilla ja kosmetologeilla on aika pieni palkka. Amiksesta hekin valmistuvat ja ovat hyödyllisiä ammatteja.

• fdsfdsf

hoitajat eivät ole amiksesta

• Lähihoitsu
        fdsfdsf kirjoitti:

hoitajat eivät ole amiksesta

Hoitajat ovat amiksesta,Sisar hentovalkoiset sitten taas ovat AMK:sta ja Lääkärit yliopistosta.

• tietoa on

Tuohon listaan voisi lisätä vielä naisvaltaisen alan nimeltä psykologia. Psykologeille maksetaan aika kehnoa palkkaa suhteessa työn kuormittavuuteen.

• yoyo
      • teknyo

Itsekin ihmettelin hieman samaa asiaa ja siksi nostinkin asian esille. Ei ainakaan voi kehua ko. ihmisten ilmaisullisia taitoja tuon perusteella...

• työtä

Yksinkertaista, kyse on puhtaasti kysynnän ja tarjonnan laista; akateemisia valmistuu yliopistoista pilvin pimein samalla, kun ammattioppilaitokset ammottavat tyhjyyttään. Jokainen haluaa ja nykyään myös saa maisterin tutkinnon ja kuitenkin duunareitakin tarvitaan. Kenen luulet siis loppujen lopuksi tienaavan enemmän? Duunareista on pian jopa pulaa, akateemisista ei. Ja tästä saamme kiittää yliopistojen massiivisia sisäänottokiintiöitä ja ammattikorkean aiheuttamaa tutkintoinflaatiota, joista ovat vastuussa Suomen hallitus ja opetusministeriö. Turhaan siis osoittelet duunareiden suuntaan, jos et ole osannut taistella omien etujesi puolesta.

• teknyo

Mainitsit, että osoittelisin joitakin ja en taistelisi omien etujeni puolesta. Mitä tarkoitat? Miten en ole taistellut omien etujeni puolesta?

Kanssasi olen täsmälleen samaa mieltä, että kaikensortin maistereita tehdään ehkäpä turhan paljon ja etenkin AMK tason porukkaa, mutta kait joku on koulutusmäärät hyväksi laskenut ennusteiden perusteella. Nähtäväksi jää kuitenkin mikä on lopuutulos.

Ammattikouluun aioin itsekin aikoinani lähteä, mutta tutustumiskäynti ko. paikkaan valaisi onneklsi minua niinpaljon asiasta, että en ole valintaani päivääkään katunut. Näkökantaani vain vahvisti kavereiden jutut tuosta touhusta; opettajat ovat paikalla, jos hyvin sattuu ja porukan paras tyyppi on se kuka osaa solvata opettajaa parhaiten jne... Ei kiitos, en halunnut tuollaista vaan olisin halunnut tulla jonkin alan todelliseksi ammattilaiseksi. Onneksi olen löytänyt paikan, missä viihdyn ja porukka osaa käyttäytyä kunnolla ja asiat hoidetaan opiskelija-koulu suhteessa sillätävälla kuin mielestäni kuuluukin.

Ehkä yliopistoa ja lukiota on väärin verrata tällätavoin ja tämä nyt on hieman asian sivusta vuodattamista, mutta tulipahan mielipiteeni julki miksi ei ammattikoulut kiinnosta ihmisiä ja arvostus on mitä on.

Vastauksestasi oli myös luettavissa, että akateeminen porukka ei saa työtä. Äkkiseltään katselin TEKin sivuilta jonkun artikkelin vastavalmistuneiden työllistymisestä, josta jokainen voi arvioida työllistymismahdollisuuksia. Enkä usko, että paljon tästä poiketaan muillakaan akateemisilla aloilla.

• teknyo
        teknyo kirjoitti:

Mainitsit, että osoittelisin joitakin ja en taistelisi omien etujeni puolesta. Mitä tarkoitat? Miten en ole taistellut omien etujeni puolesta?

Kanssasi olen täsmälleen samaa mieltä, että kaikensortin maistereita tehdään ehkäpä turhan paljon ja etenkin AMK tason porukkaa, mutta kait joku on koulutusmäärät hyväksi laskenut ennusteiden perusteella. Nähtäväksi jää kuitenkin mikä on lopuutulos.

Ammattikouluun aioin itsekin aikoinani lähteä, mutta tutustumiskäynti ko. paikkaan valaisi onneklsi minua niinpaljon asiasta, että en ole valintaani päivääkään katunut. Näkökantaani vain vahvisti kavereiden jutut tuosta touhusta; opettajat ovat paikalla, jos hyvin sattuu ja porukan paras tyyppi on se kuka osaa solvata opettajaa parhaiten jne... Ei kiitos, en halunnut tuollaista vaan olisin halunnut tulla jonkin alan todelliseksi ammattilaiseksi. Onneksi olen löytänyt paikan, missä viihdyn ja porukka osaa käyttäytyä kunnolla ja asiat hoidetaan opiskelija-koulu suhteessa sillätävälla kuin mielestäni kuuluukin.

Ehkä yliopistoa ja lukiota on väärin verrata tällätavoin ja tämä nyt on hieman asian sivusta vuodattamista, mutta tulipahan mielipiteeni julki miksi ei ammattikoulut kiinnosta ihmisiä ja arvostus on mitä on.

Vastauksestasi oli myös luettavissa, että akateeminen porukka ei saa työtä. Äkkiseltään katselin TEKin sivuilta jonkun artikkelin vastavalmistuneiden työllistymisestä, josta jokainen voi arvioida työllistymismahdollisuuksia. Enkä usko, että paljon tästä poiketaan muillakaan akateemisilla aloilla.

se linkki: http://www.tek.fi/tyo_ura/palkat/vastavalm/valmsyksy2004.pdf

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      168
      5839
    2. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      265
      3344
    3. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      42
      3324
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      44
      2758
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      1884
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      29
      1658
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1606
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      16
      1487
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      23