Miten lujaa sähköpotkulauta tai muu laite saa kulkea?

Anonyymi-ap

23

436

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyse on silloin lähtökohtaisesti ajoneuvoluokan L1e luokan ajoneuvosta eli kevyestä kaksipyöräisestä ajoneuvosta (jossa vielä alaluokat L1e-A ja L1e-B) jonka maksiminopeus on 45km/h.

      Mutta pitää muistaa ettei vakuutuksen ottaminen itsessään tee mistää ajoneuvosta L1e luokan ajoneuvoa vaan se pitää rekisteröidä (=vastaava rekisterikilpi kuin mopossa) ja sen tulee täyttää L1e luokan ajoneuvon vaatimukset (käytönnössä valmistajan on pitänut luokitella kyseinen kulkuneuvp kyseiseen ajoneuvoluokkaan) ja sen liikennesäännöt ovat sitten myös L1e luokan ajoneuvon liikennessäännöt (eli vastaavat kuin mopoilla).

      • Ja tähän vielä se täsmennys että yli 25km/h kulkeva kuuluu automaattisesti tuohon L1e-B luokkaan ja sen tulee täyttää kyseisen luokan vaatimukset.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ja tähän vielä se täsmennys että yli 25km/h kulkeva kuuluu automaattisesti tuohon L1e-B luokkaan ja sen tulee täyttää kyseisen luokan vaatimukset.

        Ja L1eA on sähkömoottorilla varustettu polkupyörä.

        Traficomin sivuilla on hyvä listaus eri ajoneuvoista. Siellä selitetään hyvin se, että jos ajoneuvo ei kuulu johonkin esitetyistä luokista, se on tiellä ajettuna laiton. Tässä tie kattaa maantiet, kadut, yksityiset tiet ja niihin kaikkiin kuuluvat mahdolliset jalkakäytävät ja pyörätiet.
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        Suurimmassa osassa asiallisiakin lehtijuttuja (ja jopa noilla Traficomin sivuilla) unohdetaan mainita, että tuo suurin sallittu rakenteellinen nopeus 25 km/h on _sähköllä_ saavutettava nopeus. Ajoneuvo saa kulkea lujempaa, mutta ei sähköllä tai sen avustamana. Sähköpyörällä saat ajaa nopeusrajoituksen puitteissa vaikka kuinka lujaa, jos vain reidessä riittää vääntö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja L1eA on sähkömoottorilla varustettu polkupyörä.

        Traficomin sivuilla on hyvä listaus eri ajoneuvoista. Siellä selitetään hyvin se, että jos ajoneuvo ei kuulu johonkin esitetyistä luokista, se on tiellä ajettuna laiton. Tässä tie kattaa maantiet, kadut, yksityiset tiet ja niihin kaikkiin kuuluvat mahdolliset jalkakäytävät ja pyörätiet.
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        Suurimmassa osassa asiallisiakin lehtijuttuja (ja jopa noilla Traficomin sivuilla) unohdetaan mainita, että tuo suurin sallittu rakenteellinen nopeus 25 km/h on _sähköllä_ saavutettava nopeus. Ajoneuvo saa kulkea lujempaa, mutta ei sähköllä tai sen avustamana. Sähköpyörällä saat ajaa nopeusrajoituksen puitteissa vaikka kuinka lujaa, jos vain reidessä riittää vääntö.

        Lihasvoimilla saa toki polkea lujempaa, mutta nopeusrajoitukset ja sopiva tilannenopeus pitää huomioida.

        Kevyissä sähköajoneuvoissa sen sijaan tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 25 km/h. Sähköpotkulaudalla ei siis taida saada potkia lujempaa vauhtia lihasvoimin.


    • Anonyymi

      Ikäraja niihin pitäisi laittaa...naperot ajelee miten sattuu ..vaarallista touhua ,..ajellaan suojatien yli katsomatta,ajetaan autojen takaa kun auto lähtee peruuttamaan,ei sitä naperoa näe kunnolla kun on niin lyhyt ja kun tulevat sitten nopeaan auton taakse....siis miksi ostavat naperoille sähkölautoja kun ne ovat vaarallisia liikenteessä..???ikäraja 16v...

      • Anonyymi

        Ainakin vielä tällä hetkellä sellaiset lapsen käyttämät laitteet, jossa tehoa on maksimissaan 1 kW ja rakenteellinen maksiminopeus on enintään 15 km/h, lasketaan jalankulkijaksi. Jos sellainen tulee suojatielle, niin pätee se, mikä pätee jalankulkijoidenkin kohdalla. Pitää antaa esteetön kulku yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin vielä tällä hetkellä sellaiset lapsen käyttämät laitteet, jossa tehoa on maksimissaan 1 kW ja rakenteellinen maksiminopeus on enintään 15 km/h, lasketaan jalankulkijaksi. Jos sellainen tulee suojatielle, niin pätee se, mikä pätee jalankulkijoidenkin kohdalla. Pitää antaa esteetön kulku yli.

        Lapset käyttävät ainakin täällä pääkaupunkiseudulla erittäin paljon vuokrattavia sähköpotkulautoja vaikka ikäraja on 18-v.

        Olen nähnyt jopa n. 10 vuotiaita ajavan vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla jopa saman ikäinen kaveri kyydissä. Eivätkö isät/äidit välitä yhtään lapsistaan?

        Kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat niitä, joilla ajetaan AINA ajoradalla ellei ole pyörätietä. Niiden rakenteellinen nopeus on yli 15km/h. Väliaikainen nopeuden rajoittaminen tai muuten ajaminen alle 15km/h ei muuta sitä, että niillä saisi ajaa jalkakäytävällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapset käyttävät ainakin täällä pääkaupunkiseudulla erittäin paljon vuokrattavia sähköpotkulautoja vaikka ikäraja on 18-v.

        Olen nähnyt jopa n. 10 vuotiaita ajavan vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla jopa saman ikäinen kaveri kyydissä. Eivätkö isät/äidit välitä yhtään lapsistaan?

        Kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat niitä, joilla ajetaan AINA ajoradalla ellei ole pyörätietä. Niiden rakenteellinen nopeus on yli 15km/h. Väliaikainen nopeuden rajoittaminen tai muuten ajaminen alle 15km/h ei muuta sitä, että niillä saisi ajaa jalkakäytävällä.

        Autoilija ei takuulla erota, onko mikä rakenteellinen nopeus siinä laudassa. Ei varmastikaan näe, tuleeko siinä nyt jalankulkijaksi lueteltava vai pyöräilijäksi lueteltava skuuttaaja. Joka tapauksessa joutuu toimimaan näkemänsä perusteella, eli väistämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin vielä tällä hetkellä sellaiset lapsen käyttämät laitteet, jossa tehoa on maksimissaan 1 kW ja rakenteellinen maksiminopeus on enintään 15 km/h, lasketaan jalankulkijaksi. Jos sellainen tulee suojatielle, niin pätee se, mikä pätee jalankulkijoidenkin kohdalla. Pitää antaa esteetön kulku yli.

        suojatie ei tarkoita että ylittäjä on kokonaan turvassa kun on monelaista koheltajaa liikenteessä. ,,..jos lauta ennetaan lapselle niin pitää antaa myös ohjeet miten sitä käytetään turvalisesti myös autojen parkkipaikoilla,,,ei niitä ehdi väistää jos vaudilla hurautetaan suojatielle katsomatta tai kauppojen parkkiapaikoilla..niitä ei vaan nät pienuudesta johtuen varsinkaan citymaasturin takaikkunasta,,,itse ajelen nykyää hyvin hiljaa suojateiden kohdalla ja taajamissa koska tiedän että alaikäisiä ajelee miten satuu..myös parkkipaikoilla saa olla tarkkana kuin pöllö...tottakait pitää antaa estetteetön kulku mutta pitää olla järki myöslautalijan päässä suojatietä ylittäessä. esim kuormautosta ei näe peilistä pyöräiljää tai lautailijaa jos kääntyy oikealle...toki nykyään on jo parempia kamerapeileä saatavilla joista näkee ns kuolleet kulmat ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        suojatie ei tarkoita että ylittäjä on kokonaan turvassa kun on monelaista koheltajaa liikenteessä. ,,..jos lauta ennetaan lapselle niin pitää antaa myös ohjeet miten sitä käytetään turvalisesti myös autojen parkkipaikoilla,,,ei niitä ehdi väistää jos vaudilla hurautetaan suojatielle katsomatta tai kauppojen parkkiapaikoilla..niitä ei vaan nät pienuudesta johtuen varsinkaan citymaasturin takaikkunasta,,,itse ajelen nykyää hyvin hiljaa suojateiden kohdalla ja taajamissa koska tiedän että alaikäisiä ajelee miten satuu..myös parkkipaikoilla saa olla tarkkana kuin pöllö...tottakait pitää antaa estetteetön kulku mutta pitää olla järki myöslautalijan päässä suojatietä ylittäessä. esim kuormautosta ei näe peilistä pyöräiljää tai lautailijaa jos kääntyy oikealle...toki nykyään on jo parempia kamerapeileä saatavilla joista näkee ns kuolleet kulmat ..

        Tuo on totta, että suojatie ei automaattisesti tarkoita sitä, että ylittäjä olisi sillä kokonaan turvassa. Liikenteessä on valitettavasti monenlaista koheltajaa. Suojateiden kohdalla ajoradan liikenteellä on kuitenkin velvoite antaa esteetön kulku yli pyrkiville jalankulkijoille. Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden _ehdottomuutta_.

        Moottoriajoneuvojen kuljettajilla on kuitenkin autokoulun käyneillä suuri vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan liikenteessä. Tämäkään asia ei valitettavasti kaikille ole selvä asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on totta, että suojatie ei automaattisesti tarkoita sitä, että ylittäjä olisi sillä kokonaan turvassa. Liikenteessä on valitettavasti monenlaista koheltajaa. Suojateiden kohdalla ajoradan liikenteellä on kuitenkin velvoite antaa esteetön kulku yli pyrkiville jalankulkijoille. Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden _ehdottomuutta_.

        Moottoriajoneuvojen kuljettajilla on kuitenkin autokoulun käyneillä suuri vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan liikenteessä. Tämäkään asia ei valitettavasti kaikille ole selvä asia.

        Eikä pelkästään moottoriajoneuvon kuljettajilla. Sama ennakointivelvollisuus koskee KAIKKIA ajoneuvojen kuljettajia, mukaan lukien myös polkupyörät ja sähkölaidat.


      • Anonyymi

        "Saako yli 25 km/h laudalla ajaa liikenteessä?

        Vastaus on yksiselitteisesti ei.

        Vakuutuspakko ei liity millään tavalla tieliikennekelpoisuuteen. Taustalla on siis kaksi toisistaan erillistä lakia, liikennevakuutuslaki ja ajoneuvolaki. Näistä vain liikennevakuutuslaki muuttuu. Jatkossakin kaikkien tieliikennekäyttöön tarkoitettujen sähköpotkulautojen suurin mahdollinen rakenteellinen nopeus on 25 km/h.

        Maastoliikennelain mukaisilla, suljetuilla alueilla, jossa maanomistajalta on saatu ajamiseen lupa, voidaan yli 25 km/h kulkevilla laudoilla ajaa - kunhan lauta on vakuutettu. Mutta julkisille teille yli 25 km/h kulkevilla laudoilla ei ole mitään asiaa."


        Tuo jutussa mainittu asia on hyvä tieto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Saako yli 25 km/h laudalla ajaa liikenteessä?

        Vastaus on yksiselitteisesti ei.

        Vakuutuspakko ei liity millään tavalla tieliikennekelpoisuuteen. Taustalla on siis kaksi toisistaan erillistä lakia, liikennevakuutuslaki ja ajoneuvolaki. Näistä vain liikennevakuutuslaki muuttuu. Jatkossakin kaikkien tieliikennekäyttöön tarkoitettujen sähköpotkulautojen suurin mahdollinen rakenteellinen nopeus on 25 km/h.

        Maastoliikennelain mukaisilla, suljetuilla alueilla, jossa maanomistajalta on saatu ajamiseen lupa, voidaan yli 25 km/h kulkevilla laudoilla ajaa - kunhan lauta on vakuutettu. Mutta julkisille teille yli 25 km/h kulkevilla laudoilla ei ole mitään asiaa."


        Tuo jutussa mainittu asia on hyvä tieto.

        Sähköpotkulautoja, jotka kulkevat yli 25 km/h, näkee lähes päivittäin niin Helsingissä kuin Vantaalla.

        Tänään viimeksi näin Simonkyläntiellä ajoradalla ja sitten siirtyi jalkakäytävälle.

        Tässä viime vuodelta uutinen sähköpotkulaudasta joka kulki selvästi yli 25km/h:

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009748611.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpotkulautoja, jotka kulkevat yli 25 km/h, näkee lähes päivittäin niin Helsingissä kuin Vantaalla.

        Tänään viimeksi näin Simonkyläntiellä ajoradalla ja sitten siirtyi jalkakäytävälle.

        Tässä viime vuodelta uutinen sähköpotkulaudasta joka kulki selvästi yli 25km/h:

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009748611.html

        Laittoimia ovat. Kannattaa vinkata poliisille.


      • Anonyymi

        ^ Laittoimia siis yleisillä teillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laittoimia ovat. Kannattaa vinkata poliisille.

        Ei ainakaan täällä Tikkurilassa kannata ilmoittaa poliisille!

        Poliisit eivät puutu täällä edes jalkakäytävillä pyöräileviin tai sähköpotkulautaileviin.

        Poliisit eivät edes puutu Asematien kävelykadulla autoileviin. En siis tarkoita todellista huoltoajoa tai tontille ajoa vaan "huoltoajoa", kun käydään syömässä/parturissa tai vain ajetaan lävitse. Eivätkä kävelykadulla pysäköiviin edes silloin, kun pysäköinninvalvonta on lopettanut.

        Poliisi ei viime kesänä tunnistanut kävelykadun liikennemerkkiä, kun he ajoivat siellä (saavat ajaa), mutta ne muut perässä tulijat eivät. Pysäytin poliisit ja juttelin ongelmasta eli kävelykadulla ajavista ja pysäköivistä ja silloin tuli ilmi että kävelykadun liikennemerkki ei ollut poliisille tuttu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpotkulautoja, jotka kulkevat yli 25 km/h, näkee lähes päivittäin niin Helsingissä kuin Vantaalla.

        Tänään viimeksi näin Simonkyläntiellä ajoradalla ja sitten siirtyi jalkakäytävälle.

        Tässä viime vuodelta uutinen sähköpotkulaudasta joka kulki selvästi yli 25km/h:

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009748611.html

        Sama juttu polkupyörien kanssa.

        Polkupyörä, jossa sähköavustus toimii yli 25 km/h nopeudessa on laiton. Esim. keskuspuiston ulkoilureiteillä sinkoillaan koko ajan 40 km/h kulkevilla sähkömopoilla. Rekisteröimätön ja vakuuttamaton mopo kyseessä, kun

        - tehoa enemmän kuin 250 W (muutoin kyseessä väh. söhkömoottoripolkupyörä)
        - avustus toimii ilman polkemista (muutoin kyseessä väh. söhkömoottoripolkupyörä)
        - max. nopeus sähköavustuksella yli 25 km/h (muutoin kyseessä mopo/moottoripyörä)

        Sähköavusteisia polkupyöriä on yleisesti myyty "maastoajoon" sopivina max. 500 tai 1000 W tehoilla ja 40 km/h rajoitettuina. Mutta mopolla ei saa ajaa maastossa.

        Sähkömoottoripolkupyöräkin (eri asia kuin täysin polkupyörään rinnastettava söhköAVUSTEINEN polkupyörä) kanssa kypärä ja liikennevakuutus ovat pakollisia. Eikä sähkömoottoripolupyöräkään saa kulkea kuin max. 40 km/h.

        Tosin ei nämä 1000 W / 40 km/h vehkeet moponkaan vaatimuksia täytä... joten kaikinpuolin laittomia. Ja aikalailla tuntuu samat speksit olevan myös sähköpotkulaudoissa...

        Kevyen liikenteen väylille ei mitään asiaa yli 25 km/h kulkevilla vehkeillä.

        Jalankulkijoiden joukossa (jalkakäytävällä, jossa ei saa polkupyörälläkään ajaa) nopeus pitää olla max. 15 km/h rajoitettu. Siis rakenteellisesti, mikään hetkellisesti kytkettävä rajoitin ei kelpaa. Tähän luokkaan menee käytännössä ainoastaan ns. mummoskootterit.

        Silti sähköpotkulaudoilla surutta suhaillaan sen 40+ km/h jalkakäytävilläkin ja jopa liikerakennusten sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu polkupyörien kanssa.

        Polkupyörä, jossa sähköavustus toimii yli 25 km/h nopeudessa on laiton. Esim. keskuspuiston ulkoilureiteillä sinkoillaan koko ajan 40 km/h kulkevilla sähkömopoilla. Rekisteröimätön ja vakuuttamaton mopo kyseessä, kun

        - tehoa enemmän kuin 250 W (muutoin kyseessä väh. söhkömoottoripolkupyörä)
        - avustus toimii ilman polkemista (muutoin kyseessä väh. söhkömoottoripolkupyörä)
        - max. nopeus sähköavustuksella yli 25 km/h (muutoin kyseessä mopo/moottoripyörä)

        Sähköavusteisia polkupyöriä on yleisesti myyty "maastoajoon" sopivina max. 500 tai 1000 W tehoilla ja 40 km/h rajoitettuina. Mutta mopolla ei saa ajaa maastossa.

        Sähkömoottoripolkupyöräkin (eri asia kuin täysin polkupyörään rinnastettava söhköAVUSTEINEN polkupyörä) kanssa kypärä ja liikennevakuutus ovat pakollisia. Eikä sähkömoottoripolupyöräkään saa kulkea kuin max. 40 km/h.

        Tosin ei nämä 1000 W / 40 km/h vehkeet moponkaan vaatimuksia täytä... joten kaikinpuolin laittomia. Ja aikalailla tuntuu samat speksit olevan myös sähköpotkulaudoissa...

        Kevyen liikenteen väylille ei mitään asiaa yli 25 km/h kulkevilla vehkeillä.

        Jalankulkijoiden joukossa (jalkakäytävällä, jossa ei saa polkupyörälläkään ajaa) nopeus pitää olla max. 15 km/h rajoitettu. Siis rakenteellisesti, mikään hetkellisesti kytkettävä rajoitin ei kelpaa. Tähän luokkaan menee käytännössä ainoastaan ns. mummoskootterit.

        Silti sähköpotkulaudoilla surutta suhaillaan sen 40 km/h jalkakäytävilläkin ja jopa liikerakennusten sisällä.

        Näppihäiriö, sähköMOOTTORIpolkupyörälläkin (siis vehje, joka saa kulkea ilman polkemista ja tehoa voi olla yli 250 W) max. nopeus sähköllä 25 km/h. Kaikki tätä kovempaa kulkevat ovat mopoja/moottoripyöriä/jotain kevytajoneuvoja = ei mitään asiaa maastoon (ilman maanomistajan lupaa) eikä kevyen liikenteen väylille. Jalkakäytävistä nyt puhumattakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu polkupyörien kanssa.

        Polkupyörä, jossa sähköavustus toimii yli 25 km/h nopeudessa on laiton. Esim. keskuspuiston ulkoilureiteillä sinkoillaan koko ajan 40 km/h kulkevilla sähkömopoilla. Rekisteröimätön ja vakuuttamaton mopo kyseessä, kun

        - tehoa enemmän kuin 250 W (muutoin kyseessä väh. söhkömoottoripolkupyörä)
        - avustus toimii ilman polkemista (muutoin kyseessä väh. söhkömoottoripolkupyörä)
        - max. nopeus sähköavustuksella yli 25 km/h (muutoin kyseessä mopo/moottoripyörä)

        Sähköavusteisia polkupyöriä on yleisesti myyty "maastoajoon" sopivina max. 500 tai 1000 W tehoilla ja 40 km/h rajoitettuina. Mutta mopolla ei saa ajaa maastossa.

        Sähkömoottoripolkupyöräkin (eri asia kuin täysin polkupyörään rinnastettava söhköAVUSTEINEN polkupyörä) kanssa kypärä ja liikennevakuutus ovat pakollisia. Eikä sähkömoottoripolupyöräkään saa kulkea kuin max. 40 km/h.

        Tosin ei nämä 1000 W / 40 km/h vehkeet moponkaan vaatimuksia täytä... joten kaikinpuolin laittomia. Ja aikalailla tuntuu samat speksit olevan myös sähköpotkulaudoissa...

        Kevyen liikenteen väylille ei mitään asiaa yli 25 km/h kulkevilla vehkeillä.

        Jalankulkijoiden joukossa (jalkakäytävällä, jossa ei saa polkupyörälläkään ajaa) nopeus pitää olla max. 15 km/h rajoitettu. Siis rakenteellisesti, mikään hetkellisesti kytkettävä rajoitin ei kelpaa. Tähän luokkaan menee käytännössä ainoastaan ns. mummoskootterit.

        Silti sähköpotkulaudoilla surutta suhaillaan sen 40 km/h jalkakäytävilläkin ja jopa liikerakennusten sisällä.

        Polkupyörä, jossa sähköavustus toimii yli 25 km/h nopeudessa, ei ole laiton. Sillä ei vaan saa ajaa yleisillä teillä, eli liikenteessä sen käyttö on laitonta. Sama pätee sähköskuutteihi, kuten 2024-06-02 11:44:21 viestistä voi todeta.


    • Anonyymi

      Jossain maissa moiset sähköhärpäkket kielletty?

      • Anonyymi

        Pariisi kiellettiin vuokrattavat sähköpotkulaudat 1.9.2023 alkaen. Voi olla, että on muitakin kaupunkeja/maita.

        Suomessa tulisi myös kieltää tai ainakin kaikissa kaupungeissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pariisi kiellettiin vuokrattavat sähköpotkulaudat 1.9.2023 alkaen. Voi olla, että on muitakin kaupunkeja/maita.

        Suomessa tulisi myös kieltää tai ainakin kaikissa kaupungeissa.

        Omalla laudalla saa ilmeisesti Pariisissakin sitten vielä liikkua?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      87
      1714
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1222
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1113
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      67
      906
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      874
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      818
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      731
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      722
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      671
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      653
    Aihe