Miten lujaa sähköpotkulauta tai muu laite saa kulkea?

Anonyymi-ap

23

575

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyse on silloin lähtökohtaisesti ajoneuvoluokan L1e luokan ajoneuvosta eli kevyestä kaksipyöräisestä ajoneuvosta (jossa vielä alaluokat L1e-A ja L1e-B) jonka maksiminopeus on 45km/h.

      Mutta pitää muistaa ettei vakuutuksen ottaminen itsessään tee mistää ajoneuvosta L1e luokan ajoneuvoa vaan se pitää rekisteröidä (=vastaava rekisterikilpi kuin mopossa) ja sen tulee täyttää L1e luokan ajoneuvon vaatimukset (käytönnössä valmistajan on pitänut luokitella kyseinen kulkuneuvp kyseiseen ajoneuvoluokkaan) ja sen liikennesäännöt ovat sitten myös L1e luokan ajoneuvon liikennessäännöt (eli vastaavat kuin mopoilla).

      • Ja tähän vielä se täsmennys että yli 25km/h kulkeva kuuluu automaattisesti tuohon L1e-B luokkaan ja sen tulee täyttää kyseisen luokan vaatimukset.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ja tähän vielä se täsmennys että yli 25km/h kulkeva kuuluu automaattisesti tuohon L1e-B luokkaan ja sen tulee täyttää kyseisen luokan vaatimukset.

        Ja L1eA on sähkömoottorilla varustettu polkupyörä.

        Traficomin sivuilla on hyvä listaus eri ajoneuvoista. Siellä selitetään hyvin se, että jos ajoneuvo ei kuulu johonkin esitetyistä luokista, se on tiellä ajettuna laiton. Tässä tie kattaa maantiet, kadut, yksityiset tiet ja niihin kaikkiin kuuluvat mahdolliset jalkakäytävät ja pyörätiet.
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        Suurimmassa osassa asiallisiakin lehtijuttuja (ja jopa noilla Traficomin sivuilla) unohdetaan mainita, että tuo suurin sallittu rakenteellinen nopeus 25 km/h on _sähköllä_ saavutettava nopeus. Ajoneuvo saa kulkea lujempaa, mutta ei sähköllä tai sen avustamana. Sähköpyörällä saat ajaa nopeusrajoituksen puitteissa vaikka kuinka lujaa, jos vain reidessä riittää vääntö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja L1eA on sähkömoottorilla varustettu polkupyörä.

        Traficomin sivuilla on hyvä listaus eri ajoneuvoista. Siellä selitetään hyvin se, että jos ajoneuvo ei kuulu johonkin esitetyistä luokista, se on tiellä ajettuna laiton. Tässä tie kattaa maantiet, kadut, yksityiset tiet ja niihin kaikkiin kuuluvat mahdolliset jalkakäytävät ja pyörätiet.
        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        Suurimmassa osassa asiallisiakin lehtijuttuja (ja jopa noilla Traficomin sivuilla) unohdetaan mainita, että tuo suurin sallittu rakenteellinen nopeus 25 km/h on _sähköllä_ saavutettava nopeus. Ajoneuvo saa kulkea lujempaa, mutta ei sähköllä tai sen avustamana. Sähköpyörällä saat ajaa nopeusrajoituksen puitteissa vaikka kuinka lujaa, jos vain reidessä riittää vääntö.

        Lihasvoimilla saa toki polkea lujempaa, mutta nopeusrajoitukset ja sopiva tilannenopeus pitää huomioida.

        Kevyissä sähköajoneuvoissa sen sijaan tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 25 km/h. Sähköpotkulaudalla ei siis taida saada potkia lujempaa vauhtia lihasvoimin.


    • Anonyymi

      Ikäraja niihin pitäisi laittaa...naperot ajelee miten sattuu ..vaarallista touhua ,..ajellaan suojatien yli katsomatta,ajetaan autojen takaa kun auto lähtee peruuttamaan,ei sitä naperoa näe kunnolla kun on niin lyhyt ja kun tulevat sitten nopeaan auton taakse....siis miksi ostavat naperoille sähkölautoja kun ne ovat vaarallisia liikenteessä..???ikäraja 16v...

      • Anonyymi

        Ainakin vielä tällä hetkellä sellaiset lapsen käyttämät laitteet, jossa tehoa on maksimissaan 1 kW ja rakenteellinen maksiminopeus on enintään 15 km/h, lasketaan jalankulkijaksi. Jos sellainen tulee suojatielle, niin pätee se, mikä pätee jalankulkijoidenkin kohdalla. Pitää antaa esteetön kulku yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin vielä tällä hetkellä sellaiset lapsen käyttämät laitteet, jossa tehoa on maksimissaan 1 kW ja rakenteellinen maksiminopeus on enintään 15 km/h, lasketaan jalankulkijaksi. Jos sellainen tulee suojatielle, niin pätee se, mikä pätee jalankulkijoidenkin kohdalla. Pitää antaa esteetön kulku yli.

        Lapset käyttävät ainakin täällä pääkaupunkiseudulla erittäin paljon vuokrattavia sähköpotkulautoja vaikka ikäraja on 18-v.

        Olen nähnyt jopa n. 10 vuotiaita ajavan vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla jopa saman ikäinen kaveri kyydissä. Eivätkö isät/äidit välitä yhtään lapsistaan?

        Kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat niitä, joilla ajetaan AINA ajoradalla ellei ole pyörätietä. Niiden rakenteellinen nopeus on yli 15km/h. Väliaikainen nopeuden rajoittaminen tai muuten ajaminen alle 15km/h ei muuta sitä, että niillä saisi ajaa jalkakäytävällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapset käyttävät ainakin täällä pääkaupunkiseudulla erittäin paljon vuokrattavia sähköpotkulautoja vaikka ikäraja on 18-v.

        Olen nähnyt jopa n. 10 vuotiaita ajavan vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla jopa saman ikäinen kaveri kyydissä. Eivätkö isät/äidit välitä yhtään lapsistaan?

        Kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat niitä, joilla ajetaan AINA ajoradalla ellei ole pyörätietä. Niiden rakenteellinen nopeus on yli 15km/h. Väliaikainen nopeuden rajoittaminen tai muuten ajaminen alle 15km/h ei muuta sitä, että niillä saisi ajaa jalkakäytävällä.

        Autoilija ei takuulla erota, onko mikä rakenteellinen nopeus siinä laudassa. Ei varmastikaan näe, tuleeko siinä nyt jalankulkijaksi lueteltava vai pyöräilijäksi lueteltava skuuttaaja. Joka tapauksessa joutuu toimimaan näkemänsä perusteella, eli väistämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin vielä tällä hetkellä sellaiset lapsen käyttämät laitteet, jossa tehoa on maksimissaan 1 kW ja rakenteellinen maksiminopeus on enintään 15 km/h, lasketaan jalankulkijaksi. Jos sellainen tulee suojatielle, niin pätee se, mikä pätee jalankulkijoidenkin kohdalla. Pitää antaa esteetön kulku yli.

        suojatie ei tarkoita että ylittäjä on kokonaan turvassa kun on monelaista koheltajaa liikenteessä. ,,..jos lauta ennetaan lapselle niin pitää antaa myös ohjeet miten sitä käytetään turvalisesti myös autojen parkkipaikoilla,,,ei niitä ehdi väistää jos vaudilla hurautetaan suojatielle katsomatta tai kauppojen parkkiapaikoilla..niitä ei vaan nät pienuudesta johtuen varsinkaan citymaasturin takaikkunasta,,,itse ajelen nykyää hyvin hiljaa suojateiden kohdalla ja taajamissa koska tiedän että alaikäisiä ajelee miten satuu..myös parkkipaikoilla saa olla tarkkana kuin pöllö...tottakait pitää antaa estetteetön kulku mutta pitää olla järki myöslautalijan päässä suojatietä ylittäessä. esim kuormautosta ei näe peilistä pyöräiljää tai lautailijaa jos kääntyy oikealle...toki nykyään on jo parempia kamerapeileä saatavilla joista näkee ns kuolleet kulmat ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        suojatie ei tarkoita että ylittäjä on kokonaan turvassa kun on monelaista koheltajaa liikenteessä. ,,..jos lauta ennetaan lapselle niin pitää antaa myös ohjeet miten sitä käytetään turvalisesti myös autojen parkkipaikoilla,,,ei niitä ehdi väistää jos vaudilla hurautetaan suojatielle katsomatta tai kauppojen parkkiapaikoilla..niitä ei vaan nät pienuudesta johtuen varsinkaan citymaasturin takaikkunasta,,,itse ajelen nykyää hyvin hiljaa suojateiden kohdalla ja taajamissa koska tiedän että alaikäisiä ajelee miten satuu..myös parkkipaikoilla saa olla tarkkana kuin pöllö...tottakait pitää antaa estetteetön kulku mutta pitää olla järki myöslautalijan päässä suojatietä ylittäessä. esim kuormautosta ei näe peilistä pyöräiljää tai lautailijaa jos kääntyy oikealle...toki nykyään on jo parempia kamerapeileä saatavilla joista näkee ns kuolleet kulmat ..

        Tuo on totta, että suojatie ei automaattisesti tarkoita sitä, että ylittäjä olisi sillä kokonaan turvassa. Liikenteessä on valitettavasti monenlaista koheltajaa. Suojateiden kohdalla ajoradan liikenteellä on kuitenkin velvoite antaa esteetön kulku yli pyrkiville jalankulkijoille. Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden _ehdottomuutta_.

        Moottoriajoneuvojen kuljettajilla on kuitenkin autokoulun käyneillä suuri vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan liikenteessä. Tämäkään asia ei valitettavasti kaikille ole selvä asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on totta, että suojatie ei automaattisesti tarkoita sitä, että ylittäjä olisi sillä kokonaan turvassa. Liikenteessä on valitettavasti monenlaista koheltajaa. Suojateiden kohdalla ajoradan liikenteellä on kuitenkin velvoite antaa esteetön kulku yli pyrkiville jalankulkijoille. Esteettömän kulun antamisella korostetaan väistämisvelvollisuuden _ehdottomuutta_.

        Moottoriajoneuvojen kuljettajilla on kuitenkin autokoulun käyneillä suuri vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan liikenteessä. Tämäkään asia ei valitettavasti kaikille ole selvä asia.

        Eikä pelkästään moottoriajoneuvon kuljettajilla. Sama ennakointivelvollisuus koskee KAIKKIA ajoneuvojen kuljettajia, mukaan lukien myös polkupyörät ja sähkölaidat.


      • Anonyymi

        "Saako yli 25 km/h laudalla ajaa liikenteessä?

        Vastaus on yksiselitteisesti ei.

        Vakuutuspakko ei liity millään tavalla tieliikennekelpoisuuteen. Taustalla on siis kaksi toisistaan erillistä lakia, liikennevakuutuslaki ja ajoneuvolaki. Näistä vain liikennevakuutuslaki muuttuu. Jatkossakin kaikkien tieliikennekäyttöön tarkoitettujen sähköpotkulautojen suurin mahdollinen rakenteellinen nopeus on 25 km/h.

        Maastoliikennelain mukaisilla, suljetuilla alueilla, jossa maanomistajalta on saatu ajamiseen lupa, voidaan yli 25 km/h kulkevilla laudoilla ajaa - kunhan lauta on vakuutettu. Mutta julkisille teille yli 25 km/h kulkevilla laudoilla ei ole mitään asiaa."


        Tuo jutussa mainittu asia on hyvä tieto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Saako yli 25 km/h laudalla ajaa liikenteessä?

        Vastaus on yksiselitteisesti ei.

        Vakuutuspakko ei liity millään tavalla tieliikennekelpoisuuteen. Taustalla on siis kaksi toisistaan erillistä lakia, liikennevakuutuslaki ja ajoneuvolaki. Näistä vain liikennevakuutuslaki muuttuu. Jatkossakin kaikkien tieliikennekäyttöön tarkoitettujen sähköpotkulautojen suurin mahdollinen rakenteellinen nopeus on 25 km/h.

        Maastoliikennelain mukaisilla, suljetuilla alueilla, jossa maanomistajalta on saatu ajamiseen lupa, voidaan yli 25 km/h kulkevilla laudoilla ajaa - kunhan lauta on vakuutettu. Mutta julkisille teille yli 25 km/h kulkevilla laudoilla ei ole mitään asiaa."


        Tuo jutussa mainittu asia on hyvä tieto.

        Sähköpotkulautoja, jotka kulkevat yli 25 km/h, näkee lähes päivittäin niin Helsingissä kuin Vantaalla.

        Tänään viimeksi näin Simonkyläntiellä ajoradalla ja sitten siirtyi jalkakäytävälle.

        Tässä viime vuodelta uutinen sähköpotkulaudasta joka kulki selvästi yli 25km/h:

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009748611.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpotkulautoja, jotka kulkevat yli 25 km/h, näkee lähes päivittäin niin Helsingissä kuin Vantaalla.

        Tänään viimeksi näin Simonkyläntiellä ajoradalla ja sitten siirtyi jalkakäytävälle.

        Tässä viime vuodelta uutinen sähköpotkulaudasta joka kulki selvästi yli 25km/h:

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009748611.html

        Laittoimia ovat. Kannattaa vinkata poliisille.


      • Anonyymi

        ^ Laittoimia siis yleisillä teillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laittoimia ovat. Kannattaa vinkata poliisille.

        Ei ainakaan täällä Tikkurilassa kannata ilmoittaa poliisille!

        Poliisit eivät puutu täällä edes jalkakäytävillä pyöräileviin tai sähköpotkulautaileviin.

        Poliisit eivät edes puutu Asematien kävelykadulla autoileviin. En siis tarkoita todellista huoltoajoa tai tontille ajoa vaan "huoltoajoa", kun käydään syömässä/parturissa tai vain ajetaan lävitse. Eivätkä kävelykadulla pysäköiviin edes silloin, kun pysäköinninvalvonta on lopettanut.

        Poliisi ei viime kesänä tunnistanut kävelykadun liikennemerkkiä, kun he ajoivat siellä (saavat ajaa), mutta ne muut perässä tulijat eivät. Pysäytin poliisit ja juttelin ongelmasta eli kävelykadulla ajavista ja pysäköivistä ja silloin tuli ilmi että kävelykadun liikennemerkki ei ollut poliisille tuttu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpotkulautoja, jotka kulkevat yli 25 km/h, näkee lähes päivittäin niin Helsingissä kuin Vantaalla.

        Tänään viimeksi näin Simonkyläntiellä ajoradalla ja sitten siirtyi jalkakäytävälle.

        Tässä viime vuodelta uutinen sähköpotkulaudasta joka kulki selvästi yli 25km/h:

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009748611.html

        Sama juttu polkupyörien kanssa.

        Polkupyörä, jossa sähköavustus toimii yli 25 km/h nopeudessa on laiton. Esim. keskuspuiston ulkoilureiteillä sinkoillaan koko ajan 40 km/h kulkevilla sähkömopoilla. Rekisteröimätön ja vakuuttamaton mopo kyseessä, kun

        - tehoa enemmän kuin 250 W (muutoin kyseessä väh. söhkömoottoripolkupyörä)
        - avustus toimii ilman polkemista (muutoin kyseessä väh. söhkömoottoripolkupyörä)
        - max. nopeus sähköavustuksella yli 25 km/h (muutoin kyseessä mopo/moottoripyörä)

        Sähköavusteisia polkupyöriä on yleisesti myyty "maastoajoon" sopivina max. 500 tai 1000 W tehoilla ja 40 km/h rajoitettuina. Mutta mopolla ei saa ajaa maastossa.

        Sähkömoottoripolkupyöräkin (eri asia kuin täysin polkupyörään rinnastettava söhköAVUSTEINEN polkupyörä) kanssa kypärä ja liikennevakuutus ovat pakollisia. Eikä sähkömoottoripolupyöräkään saa kulkea kuin max. 40 km/h.

        Tosin ei nämä 1000 W / 40 km/h vehkeet moponkaan vaatimuksia täytä... joten kaikinpuolin laittomia. Ja aikalailla tuntuu samat speksit olevan myös sähköpotkulaudoissa...

        Kevyen liikenteen väylille ei mitään asiaa yli 25 km/h kulkevilla vehkeillä.

        Jalankulkijoiden joukossa (jalkakäytävällä, jossa ei saa polkupyörälläkään ajaa) nopeus pitää olla max. 15 km/h rajoitettu. Siis rakenteellisesti, mikään hetkellisesti kytkettävä rajoitin ei kelpaa. Tähän luokkaan menee käytännössä ainoastaan ns. mummoskootterit.

        Silti sähköpotkulaudoilla surutta suhaillaan sen 40+ km/h jalkakäytävilläkin ja jopa liikerakennusten sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu polkupyörien kanssa.

        Polkupyörä, jossa sähköavustus toimii yli 25 km/h nopeudessa on laiton. Esim. keskuspuiston ulkoilureiteillä sinkoillaan koko ajan 40 km/h kulkevilla sähkömopoilla. Rekisteröimätön ja vakuuttamaton mopo kyseessä, kun

        - tehoa enemmän kuin 250 W (muutoin kyseessä väh. söhkömoottoripolkupyörä)
        - avustus toimii ilman polkemista (muutoin kyseessä väh. söhkömoottoripolkupyörä)
        - max. nopeus sähköavustuksella yli 25 km/h (muutoin kyseessä mopo/moottoripyörä)

        Sähköavusteisia polkupyöriä on yleisesti myyty "maastoajoon" sopivina max. 500 tai 1000 W tehoilla ja 40 km/h rajoitettuina. Mutta mopolla ei saa ajaa maastossa.

        Sähkömoottoripolkupyöräkin (eri asia kuin täysin polkupyörään rinnastettava söhköAVUSTEINEN polkupyörä) kanssa kypärä ja liikennevakuutus ovat pakollisia. Eikä sähkömoottoripolupyöräkään saa kulkea kuin max. 40 km/h.

        Tosin ei nämä 1000 W / 40 km/h vehkeet moponkaan vaatimuksia täytä... joten kaikinpuolin laittomia. Ja aikalailla tuntuu samat speksit olevan myös sähköpotkulaudoissa...

        Kevyen liikenteen väylille ei mitään asiaa yli 25 km/h kulkevilla vehkeillä.

        Jalankulkijoiden joukossa (jalkakäytävällä, jossa ei saa polkupyörälläkään ajaa) nopeus pitää olla max. 15 km/h rajoitettu. Siis rakenteellisesti, mikään hetkellisesti kytkettävä rajoitin ei kelpaa. Tähän luokkaan menee käytännössä ainoastaan ns. mummoskootterit.

        Silti sähköpotkulaudoilla surutta suhaillaan sen 40 km/h jalkakäytävilläkin ja jopa liikerakennusten sisällä.

        Näppihäiriö, sähköMOOTTORIpolkupyörälläkin (siis vehje, joka saa kulkea ilman polkemista ja tehoa voi olla yli 250 W) max. nopeus sähköllä 25 km/h. Kaikki tätä kovempaa kulkevat ovat mopoja/moottoripyöriä/jotain kevytajoneuvoja = ei mitään asiaa maastoon (ilman maanomistajan lupaa) eikä kevyen liikenteen väylille. Jalkakäytävistä nyt puhumattakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu polkupyörien kanssa.

        Polkupyörä, jossa sähköavustus toimii yli 25 km/h nopeudessa on laiton. Esim. keskuspuiston ulkoilureiteillä sinkoillaan koko ajan 40 km/h kulkevilla sähkömopoilla. Rekisteröimätön ja vakuuttamaton mopo kyseessä, kun

        - tehoa enemmän kuin 250 W (muutoin kyseessä väh. söhkömoottoripolkupyörä)
        - avustus toimii ilman polkemista (muutoin kyseessä väh. söhkömoottoripolkupyörä)
        - max. nopeus sähköavustuksella yli 25 km/h (muutoin kyseessä mopo/moottoripyörä)

        Sähköavusteisia polkupyöriä on yleisesti myyty "maastoajoon" sopivina max. 500 tai 1000 W tehoilla ja 40 km/h rajoitettuina. Mutta mopolla ei saa ajaa maastossa.

        Sähkömoottoripolkupyöräkin (eri asia kuin täysin polkupyörään rinnastettava söhköAVUSTEINEN polkupyörä) kanssa kypärä ja liikennevakuutus ovat pakollisia. Eikä sähkömoottoripolupyöräkään saa kulkea kuin max. 40 km/h.

        Tosin ei nämä 1000 W / 40 km/h vehkeet moponkaan vaatimuksia täytä... joten kaikinpuolin laittomia. Ja aikalailla tuntuu samat speksit olevan myös sähköpotkulaudoissa...

        Kevyen liikenteen väylille ei mitään asiaa yli 25 km/h kulkevilla vehkeillä.

        Jalankulkijoiden joukossa (jalkakäytävällä, jossa ei saa polkupyörälläkään ajaa) nopeus pitää olla max. 15 km/h rajoitettu. Siis rakenteellisesti, mikään hetkellisesti kytkettävä rajoitin ei kelpaa. Tähän luokkaan menee käytännössä ainoastaan ns. mummoskootterit.

        Silti sähköpotkulaudoilla surutta suhaillaan sen 40 km/h jalkakäytävilläkin ja jopa liikerakennusten sisällä.

        Polkupyörä, jossa sähköavustus toimii yli 25 km/h nopeudessa, ei ole laiton. Sillä ei vaan saa ajaa yleisillä teillä, eli liikenteessä sen käyttö on laitonta. Sama pätee sähköskuutteihi, kuten 2024-06-02 11:44:21 viestistä voi todeta.


    • Anonyymi

      Jossain maissa moiset sähköhärpäkket kielletty?

      • Anonyymi

        Pariisi kiellettiin vuokrattavat sähköpotkulaudat 1.9.2023 alkaen. Voi olla, että on muitakin kaupunkeja/maita.

        Suomessa tulisi myös kieltää tai ainakin kaikissa kaupungeissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pariisi kiellettiin vuokrattavat sähköpotkulaudat 1.9.2023 alkaen. Voi olla, että on muitakin kaupunkeja/maita.

        Suomessa tulisi myös kieltää tai ainakin kaikissa kaupungeissa.

        Omalla laudalla saa ilmeisesti Pariisissakin sitten vielä liikkua?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      251
      4535
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      127
      2971
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2742
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1710
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1553
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      20
      1451
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1304
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      92
      1216
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      204
      1083
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1075
    Aihe