Autojen vianetsinä alkoi mennä pieleen 90 luvulta lähtien, kiihtyi 2000 luvulla.

Anonyymi-ap

Autojen vianetsintä alkoi rapautua 90 luvulta alkaen. Merkittävä määrä vuosittain turhia osien vaihtoja €, veloituksia "tunneista" Summa on valtava.


Suurin osa jotka on käyttäneet autojaan jossakin ulkopuolisella on maksanut turhasta satoja tai enemmän. Koulutus ja ymmärryksen,

Sitten jos ihminen ei ymmärrä niin vajoaa arvailemaan testerin näyttö ainoana asiana silmien edessä. Siksi kaikki myös Suomen suurimmat auto ketjujen huollot vaihtaa vääriä osia niin paljon, tai ilma-alustaan ehjiä komponentteja. Sama vika seuraavana päivänä.

Mutta yhtäkään autoa ei olla valmistettu joka tallentaan tiedon mikä aiheuttaa häiriön, väärät arvot joita se anturi mitannut ja muiden osien toimimattomuuden. Eikä tulla valmistamaan.

Siksi audinsa häiriön takia firmaan vienyt ei välttämättä saa korjattuna takaisin, autoala pyytää maksua vaikka työtä ei tehty onnistuneesti. Jos sama vika ilmenee niin laki pitäisi olla että sama raha tulee heti takaisin. Kun tätä ei ole ja suomalaiset ei uskalla vaatia tai muuttaa oman maan asioita.

(muut kuin minä, vaikka en ole koskaan firmoja käyttänyt vielä n 50v asti) niin ala rapautunut.

Eli tehdas testerin, startin, vcds, tekstejä "vikakoodia" lukevat eivät pysty todentamaan vikoja koskaan varmasti. Jos puuttuu se laajempi ajattelu ja toiminta, opitun, koetun tiedon tallennus.


Ehkä pelkän öljynvaihdon teetättäneet päässeet ilman turhia veloituksia, siinäkin tosin korkea extra kate eli itse tekevät säästävät aimo annoksen €.

12

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Autot ovat paljon monimutkaisempia, toimivat paremmin ja paljon puhtaammin jne...on turvallisuuslaitteita ja mukavuustekijöitä ja varusteita.
      Ilmeisesti meidän pitäisi palata autoissa 70-luvulle ja alkaa askeettiseen elämään ja sitten jossain kohtaa muuttaa takaisin maakuoppaan?

    • Anonyymi

      Autojen sähkötekniikan tuntemus on jäänyt korjaamoila pahasti jälkeen. Toinen ongelma on ettei laitteiden toiminnasta anneta tai saa tarpeeksi tietoa.

      • Anonyymi

        Merkkiliikkeiden huollossa on suora yhteys tehtaan dataan ja sieltä löytyy tietoa ja osaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merkkiliikkeiden huollossa on suora yhteys tehtaan dataan ja sieltä löytyy tietoa ja osaamista.

        jostakin syystä tuota ei sitten vaan osata hyödyntää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jostakin syystä tuota ei sitten vaan osata hyödyntää

        Mulla ei ole koskaan ollut ongelmia sitten 90-luvun jälkeen huollon osaamisen kanssa.


    • Anonyymi

      Ei muuten ole merkkiliikeilläkään mitään hajua mitään jonkin boksin sielunelämästä. Ohjainboksien valmistajat pitävät sen tiedon visusti itsellään. Olisi tarpeen vianetsinnässä tietää minkälaista signaalia tulee mihinkäkin nastaan antureilta ja mitä se tekee siellä boksissa.

      Eipähän korjaamoilla enää ole oskilloskoopeja eikä osaavaa käyttäjää moiselle.

      • Anonyymi

        Kyllä merkki huolto tietää miten nuo boxit toimii ja mitä signaaleja käytetään.
        Eiköhän autonvalmistaja määrittele mitä toimintoja ja antureita jne... käytetään ja yhteistoiminnassa testataan ja kehitetään.


    • Anonyymi

      Sen kun näkisi vaan. Kuten totesin ei ole enää oskilloskooppejakaan käytössä millä mitata niitä signaaleja saati osavaa henkilöstöä.
      Näitä merkkiliikkeiden yrityksiä olen monelle tutulle korjannut. Yksinkertaisimpia vikoja ovat olleet liitimen pätkiminen. Merkkiliikkessä on arvailemalla vaihdettu osia usean tuhannan euron edestä ja vika on lopulta löytynyt muutaman kymmenen sentin hintaisesta liittimestä.
      Ymmärrän toki ettei korjaamolla ole mahdollisuutta useiden tuntien vianselvitykseen eikä asiakas ole siitä valmis maksamaan. Varsinkaan jos vianselvitys on maksanut tonnin ja vaihdettava osa 20 senttiä.
      Huonolla tolalla on autojen korjaaminen. Näitä pikkuvikaisia autoja päätyy paaliin ennen aikojaan.

      • Anonyymi

        Ei siellä mitään oskiloskooppeja, koska merkkiliikkeessä on sellaiset kunnon testerit jotka mittaavat juuri kaikki signaalit, jännitteen ja virta-arvot ja kertoo mitkä on pielessä. Tietenkään nekään eivät ole virheeettömiä jos vika on jossain monen ”purkin” tai osan takana, mutta silloin tehtaan data ja asentajan kokemus tulee mukaan.


    • Anonyymi

      Ja taas yksi Esson baarin kommentoija, jolla ei ole pienentäkään hajua auton elektroniikasta.

    • Anonyymi

      Oli miten oli mutta vaatikaa itsellenne ne vaihdetut ovat, jos arvo ylittää muutamankin kympin. Eikös ne ole asiakkaan omaisuutta? Elektroniikkaa pystyy kyllä korjaamaan.

    • Anonyymi

      Uusista autoista en tiedä, mutta kommentti katsastuksen suuntaan ja asenneongelmasta vanhempiin autoihin. Oman pikkukunnan autot ovat keskivertoja bensakoneita viime vuosikymmeneltä. Ainakin vanhempi väki ja maaseudun sakki karsastaa uusia monimutkaisia vempaimia tietokoneilla, joten alla on peruskosla.
      Sitä huolletaan katsarin ohjeen mukaan tai itse. Tai sitten ei, mutta ajetaan silti.

      Kunnan katsastusasema (A-katsastusketjua) röyhkeästi kertoo pudottavansa joka neljännen pois "kulkemasta". Oikein ylvästelee ukko lehtien palstoilla, että näin on Trafi ohjeistanut jotta vanhoista päästään eroon. No, tulos on sitten se, ettei enää korjata vanhoja, saavat hajota alle tai pihalle. Syrjäkylien ikääntyneet eivät enää pysty korjauttamaan (pieni eläke) tai uusimaan autojaan.
      Jossain on menty metsään, koska korjausta ja huoltoa ei pidetä ensi sijaisena edes katsastuskonttorilla. Traficomin ns. autouudistus poliittisten päättäjien aisankannattajana on kohtuuton. Sähköön siirrytään kaupungeissa, ei pitkän maan syrjissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2595
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1138
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1044
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1001
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      913
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      881
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      822
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      33
      782
    Aihe