Autojen vianetsinä alkoi mennä pieleen 90 luvulta lähtien, kiihtyi 2000 luvulla.

Anonyymi-ap

Autojen vianetsintä alkoi rapautua 90 luvulta alkaen. Merkittävä määrä vuosittain turhia osien vaihtoja €, veloituksia "tunneista" Summa on valtava.


Suurin osa jotka on käyttäneet autojaan jossakin ulkopuolisella on maksanut turhasta satoja tai enemmän. Koulutus ja ymmärryksen,

Sitten jos ihminen ei ymmärrä niin vajoaa arvailemaan testerin näyttö ainoana asiana silmien edessä. Siksi kaikki myös Suomen suurimmat auto ketjujen huollot vaihtaa vääriä osia niin paljon, tai ilma-alustaan ehjiä komponentteja. Sama vika seuraavana päivänä.

Mutta yhtäkään autoa ei olla valmistettu joka tallentaan tiedon mikä aiheuttaa häiriön, väärät arvot joita se anturi mitannut ja muiden osien toimimattomuuden. Eikä tulla valmistamaan.

Siksi audinsa häiriön takia firmaan vienyt ei välttämättä saa korjattuna takaisin, autoala pyytää maksua vaikka työtä ei tehty onnistuneesti. Jos sama vika ilmenee niin laki pitäisi olla että sama raha tulee heti takaisin. Kun tätä ei ole ja suomalaiset ei uskalla vaatia tai muuttaa oman maan asioita.

(muut kuin minä, vaikka en ole koskaan firmoja käyttänyt vielä n 50v asti) niin ala rapautunut.

Eli tehdas testerin, startin, vcds, tekstejä "vikakoodia" lukevat eivät pysty todentamaan vikoja koskaan varmasti. Jos puuttuu se laajempi ajattelu ja toiminta, opitun, koetun tiedon tallennus.


Ehkä pelkän öljynvaihdon teetättäneet päässeet ilman turhia veloituksia, siinäkin tosin korkea extra kate eli itse tekevät säästävät aimo annoksen €.

12

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Autot ovat paljon monimutkaisempia, toimivat paremmin ja paljon puhtaammin jne...on turvallisuuslaitteita ja mukavuustekijöitä ja varusteita.
      Ilmeisesti meidän pitäisi palata autoissa 70-luvulle ja alkaa askeettiseen elämään ja sitten jossain kohtaa muuttaa takaisin maakuoppaan?

    • Anonyymi

      Autojen sähkötekniikan tuntemus on jäänyt korjaamoila pahasti jälkeen. Toinen ongelma on ettei laitteiden toiminnasta anneta tai saa tarpeeksi tietoa.

      • Anonyymi

        Merkkiliikkeiden huollossa on suora yhteys tehtaan dataan ja sieltä löytyy tietoa ja osaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merkkiliikkeiden huollossa on suora yhteys tehtaan dataan ja sieltä löytyy tietoa ja osaamista.

        jostakin syystä tuota ei sitten vaan osata hyödyntää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jostakin syystä tuota ei sitten vaan osata hyödyntää

        Mulla ei ole koskaan ollut ongelmia sitten 90-luvun jälkeen huollon osaamisen kanssa.


    • Anonyymi

      Ei muuten ole merkkiliikeilläkään mitään hajua mitään jonkin boksin sielunelämästä. Ohjainboksien valmistajat pitävät sen tiedon visusti itsellään. Olisi tarpeen vianetsinnässä tietää minkälaista signaalia tulee mihinkäkin nastaan antureilta ja mitä se tekee siellä boksissa.

      Eipähän korjaamoilla enää ole oskilloskoopeja eikä osaavaa käyttäjää moiselle.

      • Anonyymi

        Kyllä merkki huolto tietää miten nuo boxit toimii ja mitä signaaleja käytetään.
        Eiköhän autonvalmistaja määrittele mitä toimintoja ja antureita jne... käytetään ja yhteistoiminnassa testataan ja kehitetään.


    • Anonyymi

      Sen kun näkisi vaan. Kuten totesin ei ole enää oskilloskooppejakaan käytössä millä mitata niitä signaaleja saati osavaa henkilöstöä.
      Näitä merkkiliikkeiden yrityksiä olen monelle tutulle korjannut. Yksinkertaisimpia vikoja ovat olleet liitimen pätkiminen. Merkkiliikkessä on arvailemalla vaihdettu osia usean tuhannan euron edestä ja vika on lopulta löytynyt muutaman kymmenen sentin hintaisesta liittimestä.
      Ymmärrän toki ettei korjaamolla ole mahdollisuutta useiden tuntien vianselvitykseen eikä asiakas ole siitä valmis maksamaan. Varsinkaan jos vianselvitys on maksanut tonnin ja vaihdettava osa 20 senttiä.
      Huonolla tolalla on autojen korjaaminen. Näitä pikkuvikaisia autoja päätyy paaliin ennen aikojaan.

      • Anonyymi

        Ei siellä mitään oskiloskooppeja, koska merkkiliikkeessä on sellaiset kunnon testerit jotka mittaavat juuri kaikki signaalit, jännitteen ja virta-arvot ja kertoo mitkä on pielessä. Tietenkään nekään eivät ole virheeettömiä jos vika on jossain monen ”purkin” tai osan takana, mutta silloin tehtaan data ja asentajan kokemus tulee mukaan.


    • Anonyymi

      Ja taas yksi Esson baarin kommentoija, jolla ei ole pienentäkään hajua auton elektroniikasta.

    • Anonyymi

      Oli miten oli mutta vaatikaa itsellenne ne vaihdetut ovat, jos arvo ylittää muutamankin kympin. Eikös ne ole asiakkaan omaisuutta? Elektroniikkaa pystyy kyllä korjaamaan.

    • Anonyymi

      Uusista autoista en tiedä, mutta kommentti katsastuksen suuntaan ja asenneongelmasta vanhempiin autoihin. Oman pikkukunnan autot ovat keskivertoja bensakoneita viime vuosikymmeneltä. Ainakin vanhempi väki ja maaseudun sakki karsastaa uusia monimutkaisia vempaimia tietokoneilla, joten alla on peruskosla.
      Sitä huolletaan katsarin ohjeen mukaan tai itse. Tai sitten ei, mutta ajetaan silti.

      Kunnan katsastusasema (A-katsastusketjua) röyhkeästi kertoo pudottavansa joka neljännen pois "kulkemasta". Oikein ylvästelee ukko lehtien palstoilla, että näin on Trafi ohjeistanut jotta vanhoista päästään eroon. No, tulos on sitten se, ettei enää korjata vanhoja, saavat hajota alle tai pihalle. Syrjäkylien ikääntyneet eivät enää pysty korjauttamaan (pieni eläke) tai uusimaan autojaan.
      Jossain on menty metsään, koska korjausta ja huoltoa ei pidetä ensi sijaisena edes katsastuskonttorilla. Traficomin ns. autouudistus poliittisten päättäjien aisankannattajana on kohtuuton. Sähköön siirrytään kaupungeissa, ei pitkän maan syrjissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      17
      2204
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2158
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1407
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1386
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1257
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1198
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      251
      906
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      889
    9. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      874
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      864
    Aihe