partamonni

uros vai naaras

Minulla on kaksi partaimukuppimonnia. Ostin ne akvaariokaupasta kun olivat senttimetrin pituisia.

Toinen monni on kasvanut valtavasti, toinen on jäänyt pieneksi; tosin pienempi monni oli jo hivenen pienempi kun ostin sen..
Iso monni on ehdottomasti uros. Ei mitään epäilystä niin kovasti on partaa.
Mutta toisen sukupuoli huolestuttaa!

Voiko naaras monnilla yleensä olla pikkusen partaa??
Tällä pienemmällä on siis vähän partaa ja sen keho siis vain puolet isomman monnin kehon koosta. Ne ovat molemmat nyt noin 2 vuotisia.

Ongelmana on, että jos se toinen on naaras, niin en haluaisi mennä tappamaan poikasia. Haluan välttyä pokasilta kokonaan.

Akvaariossa on tähän asti ollut omatekoinen verkko välissä ja eivät ole päässeet toistensa alueille.

Pienempi monni on muutenkin arka (jo silloin kun verkko oli välissä). Sitä ei juuri päiväsaikaan näkynyt. Piilotteli milloin missäkin. Iso monni on alusta lähtien tullut akvan etuosaan pyytämään ruokaa ja kun saa maissin tai tabletti ruoan, nin hyökkää ruoan kimppuun terhakasti, jota pienempi monni ei tee.

Löytyykö internetistä tai keneltäkään omia naaras ja uros monnin kuvia, joista voisi päätellä sukupuolen.

Se verkko systeemi on nyt pois akvaariosta, koska on vähän hankala. Harkitsen sen takaisin laittamista, jos ilmenee, että monnini ovatkin naaras ja uros. Vähän pelkään niin!

7

627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoi

      sul oli hieno tarina meilläkin on dobbereitä:)

      • utap

        meillkin on koirii, bulmastiffei ja napoleit, sit meill o kolme kissaa ja akvoja ja noit viljiksii.
        siistiiku o eläimii lemmikkein.


    • levabarbi

      Kalat voivat olla luonteeltaan erilaisia, toiset ovat rohkeita ja toiset arkoja.
      Esim. minun tiikerinuoliaiset ovat aina esillä päiväsaikaan ja syövät kalanruokaa kädestä kun taas joillakin ne piilottelevat ympäri vuorokauden. Sama juttu imumonneilla.
      Partamonneilla on reviirit ja ne ajavat heikommat yksilöt pois reviiriltään. Joskus ne saattavat tapella niin paljon että toinen vahingoittuu, joten tarkkaile ettei monnillasi ole haavoja.
      Minun mielestäni naaraspartamonneilla voi olla ihan vähän partaa(1-2mm.), mutta ei mitään pitkää partaa.
      Jos monnisi ovat eri sukupuolta niin anna toinen takasin eläinkauppaan. Kyllä ne yleensä ottaa kaloja ilmaiseksi, ainakin täällä Helsingissä.

      • pikkumonni

        Juu. Tarkkailen ilmeneekö tappeluita tai vastaavia kahinoita!


    • patu

      Kaksi vuotiaalla partiksella on tosiaan jo komea parta poskiien ympärillä sekä "irokeesi" päälaella.

      Dominoiva koiras kasvaa muita samassa akvaariossa olevia koiraita suuremmaksi, tämäkin seikka on tullut sulla toteutuneeksi.

      "Yleensä" naarailla ei esiinny minkäänlaista partaa ellei ne oo DDR n kuula maajoukkueesta vuodelta -78. hehe. Mut oikeesti naarailla saattaa esiintuä pieniä piikkejä poskien alueella mutta ite en oo koskaan nähnyt natua jolla olis ottan päällä ns. "parrankasvua".

      Miltäs siellä tejjän akvassa näyttää, onko siellä DDRräläisiä kuulamörssäreitä vai ei?

      • monni

        Heh, ddr!!

        Pienemmällä monnilla on kylläkin kaksi pitkähköä 'irokeesi' nystyrää n. puolen senttimetrin pituisia!! Poskipartaa on jonkun verran n. 2-3 mm pituista.
        Tuntuu oudolle, että jos se on uros, niin miksei sille kasva enempää irokeesia. Tähän asti tosiaan se on asustanut erillään verson toisella puolella, erillään isosta monnista. Kyllä se yöaikaan aina söi silloinkin ja varmistin aina, että sai ruokaa. Onkohan isompi monni verkon takana ollut pienemmälle jo silloin uhkatekijä?

        Isommalla monnilla on tosiaan iso irokeesi.

        Alan kyllä nyt hiukan epäilemään, että on kaksi urosta. En anna monniani pois eläinkauppaan: hankin toisen isomman akvan. En raski luopua.


      • patu
        monni kirjoitti:

        Heh, ddr!!

        Pienemmällä monnilla on kylläkin kaksi pitkähköä 'irokeesi' nystyrää n. puolen senttimetrin pituisia!! Poskipartaa on jonkun verran n. 2-3 mm pituista.
        Tuntuu oudolle, että jos se on uros, niin miksei sille kasva enempää irokeesia. Tähän asti tosiaan se on asustanut erillään verson toisella puolella, erillään isosta monnista. Kyllä se yöaikaan aina söi silloinkin ja varmistin aina, että sai ruokaa. Onkohan isompi monni verkon takana ollut pienemmälle jo silloin uhkatekijä?

        Isommalla monnilla on tosiaan iso irokeesi.

        Alan kyllä nyt hiukan epäilemään, että on kaksi urosta. En anna monniani pois eläinkauppaan: hankin toisen isomman akvan. En raski luopua.

        vai miks pitelet sitä ritilää siä???

        Mitä muuta kalastoa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4593
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      51
      3603
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      104
      3491
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2469
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2374
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe