Sapir-Whorf hypoteesi

Anonyymi-ap

Sanasto ja kieli vuorovaikuttaa yksilön maailmankuvaan. Esimoilla on useita eri sanoja kuvaamaan lumen laatua. Jos me mennään Grönlantiin puhutaan lumesta vain lumena. Eikä erotella kielen avulla useaan eri lumityyppiin. Eli kumpi nyt merkitsee enemmän ympäristökö luo kielemme vai kieli antaa ymmärryksen maailmankuvalle.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sapirin%E2%80%93Whorfin_hypoteesi

Mun sanavarasto on nettitestin mukaan vain 8000 sanaa. Luin pienenä raamatun useaan kertaan läpi ja vähän Valitut Palat lehteä. Koululäksyjä en kertaakaan tehnyt.
Se varmasti vaikuttaa kieleen mutta entä maailmankuvaan.

Onko ajatuksia koskien tuota hypoteesia?
Afrikassa ei kaikki osaa lukea. Eikä maailmankuvaa muokata koulussa. Onko Afrikkalaisen maailmankuva olematon kun ei sille anneta juurikaan kielellisiä virikkeitä?
Vai onko heidän maailmankuva samanlainen kuin muiden.

Pitäisi tutkia asiaa YouTube videoiden avulla, mutta ei nyt ole aikaa.
Venäjän kielessä ei käytetä olla sanaa. Miten se mahtaa vaikuttaa? Eräs muinainen Intialainen filosofi kaiketi loi keinotekoisesti ajatuksen että olla sanaa ei käytetä.
En ole varma onko se keinotekoinen ajatus vai osa kieltä.

Toi Wikipedia artikkeli on hyvä. Itselleni ei juuri nyt tule mieleen asiaa hipovia ajatuksia.

12

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin, mitä kieltä käytät kun ajattelet? Todennäköisesti sama kuin millä kirjoitat. Kieli on ajattelun työkalu, tiedon tulkinnan ja keräämisen mahdollistaja. Se auttaa verifioimaan omat ajatukset toisten ajatuksiin, keinon ilmaista uutta.
      Se kuinka tehokas mikäkin kieli on, sillä ei ole varmaankaan suurta merkitystä, kunhan se taitaa riittävän hyvin. Että osaa jäsentää, ymmärtää ja tulee ymmärretyksi.
      Lisäksi auttaa paljon, jos osaa useampia kieliä hyvin. Silloin ei ole niin sidottu vain yhtä kieltä käyttävien narratiiviin.

    • Anonyymi

      Lisäksi mielestäni uuden kielen tai yhteisen kielen oppiminen avaa vähintään mahdollisuuden ymmärtää muita kulttuureja tai muista kulttuureista tulevia ajatusmalleja.
      Asiat voidaan ymmärtää täysin päinvastoin, jos tällaista laajempaa kulttuurisidonnaista mallia ei ole tiedossa.
      Erot on kulttuurissa, mutta kulttuuri ei ole kielisidonnaista, vaikka siihen tyypillisesti liittyy ihmisiä joltain tietyltä alueelta, jossa voidaan puhua jotain tiettyä kieltä.

    • Anonyymi

      Maailmankuva ja maailmankäsitys ovat aina paljon pienempiä kuin mitä on todellinen maailma. Maailmankuvasta tehdään 1000 sivuinen teos jossa on satoja selventäviä kuvia. Se painaa pari kiloa. Maailma sen sijaan painaa triljoonia kertoja enemmän kuin tuon 2 kg.
      Ja maailma on monimutkainen kun taas tuo kirja pyrkii yksinkertaistamaan kaikki asiat.

      Ehkä Afrikkalaiset ovat kaukaa viisaita tai syvällisen viisaita kun eivät pidä länsimaisia maailmankuvia yhtään minään.

    • Anonyymi

      Kun tutustuin sanaan Vesi noin 200 eri kielellä niin havaitsin NELJÄ perustavaa laatua olevaa näkökulmaa.

      Slaavilainen = vesi ja Härkä kuuluu yhteen. Härät pitää juottaa
      Heprealainen = Elämän äiti on vesi. Sitä tarvitaan elämän ylläpitoon.
      Haamilainen = Vesi on vesipaikka tai kaivo jota pitää varjella ja suojella ja joista tapellaan.
      Intiaanikielet = Vesi on luonnon olomuoto monenlainen. Se on sumua, kastetta, puroa ja merta.

      Näiden neljän näkökulman lisäksi on muuta kieli joiden käsitys vedestä on erilainen. Nimittäin Hindin kieli ja Ranskan kieli esim.
      Nämä erilliset kielet saattavat olla keinokieliä luonteeltaan tai sekakieliä.

      • Anonyymi

        Slaavilainen + haamilainen käsitys on painottuva sotaan vedestä. Vesi on konkreettinen hyvä joka pitää pitää hallussa ja jakaa eläimillekin.
        Katathris tuhovoima sanelee.

        Heprealainen + Intiaanikielten käsitys painottuu veden liittämiseen jumaluuksien joukkoon. Luonnon mystifiointi ja palvonta ja personifointi. Vesi on äiti. Myös runollisia ilmaisuja käytetään.
        Libido elämänvoima sanelee.

        Voidaanko väittää että kielten vaikutus maailmankuvaan voidaan typistää neljäksi eri näkökulmaksi. Ja nämä edelleen voidaan typistää kahteen.

        Mieshormoni, testosteroni , libido
        Naishormoni, estrogeeni, katathris

        On vain kaksi eri näkökulmaa MIEHEN TAI NAISEN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Slaavilainen haamilainen käsitys on painottuva sotaan vedestä. Vesi on konkreettinen hyvä joka pitää pitää hallussa ja jakaa eläimillekin.
        Katathris tuhovoima sanelee.

        Heprealainen Intiaanikielten käsitys painottuu veden liittämiseen jumaluuksien joukkoon. Luonnon mystifiointi ja palvonta ja personifointi. Vesi on äiti. Myös runollisia ilmaisuja käytetään.
        Libido elämänvoima sanelee.

        Voidaanko väittää että kielten vaikutus maailmankuvaan voidaan typistää neljäksi eri näkökulmaksi. Ja nämä edelleen voidaan typistää kahteen.

        Mieshormoni, testosteroni , libido
        Naishormoni, estrogeeni, katathris

        On vain kaksi eri näkökulmaa MIEHEN TAI NAISEN.

        Sulla on hauska tunnistettava tyyli!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on hauska tunnistettava tyyli!

        Jaa, aikanaan kun vielä oli Tiede lehden loistava foorumi siellä oli Eräs Eusa nimimerkki jonka tyylistä sain vaikutteita ja jopa pienen hengellisen lahjan kirjoittaa sukkelaa tekstiä. Hänelle siis kuuluu kiitos tai parjaus tekstini luettavuudesta ja tyylistä.

        Jonkun hyvän tyypin kautta voi jopa netin välityksellä Nykyisin saada hengellisen lahjan tai kipinän. Mutta aika harvinaista se on. Amerikkalaiset englannin kieliset foorumit ovat täynnä tyyliä ja loistoa hyvien kirjoittajien.
        Jos osaisi englantia enemmän sitä kautta saisi ehkä kipinän kirjoittaa paremmin.

        Onhan Suomessakin vielä Tiede lehden foorumin kirjoittajien perustama yksityinen foorumi jossa kirjoittajien tyyli on monin verroin laadukasta. Eusakin taitaa vielä kirjoitella omalla nimimerkillään yksityisellä foorumilla.

        Googlella löytyy esim. Hakusanoilla: Tiede foorumi.

        Itse tykkään että nuorempien sukupolvien tyyli on liian LAKONISTA. He pyrkivät nokkeluuteen ja lyhytsanaisuuteen. Ja usein onnistuvat kohtuullisesti, mutta tollanen ajatusten kanavointi tyyli joka on pitempää lausetta lauseen perään on itselleni enemmän mieleen.


    • Anonyymi

      Tässä pieni pätkä kopioitu tuosta Wikipedian artikkelista.

      "sama fysikaalinen todistusaineisto ei johda kaikkia tarkastelijoita samaan kuvaan universumista, elleivät heidän lingvistiset taustansa ole samankaltaisia, tai niitä voida jollain tavalla kalibroida.[6]»

      Tuo on hienosti sanottu mutta en tiedä onko järkevästi. Intiassa on eräs maailmankuva jossa neljä elefanttia jotka seisoo kilpikonnan päällä kannattelee maailmaa. Se ei ole lingvistinen asia vaan idea, näky, visio tai vertauskuva jolla on Intialaisille yksinomaa heille aukeava salattu merkitys.

      Afrikassakin on sana elefantti kiinteä osa kulttuuria ja lingvistiikkaa mutta heillä ei ole samaa visiota elefanteista kuin mitä Intialla on.
      Afrikassa elefantit ovat villejä kun taas Intiassa niitä käytetään työhön, metsästykseen ja sotimiseen. Ne ovat ikään kuin kesyjä.
      Afrikkalainen ei voi ymmärtää Intian elefantteihin liittämää vertauskuvallista maailmaa.

    • Anonyymi

      Sanaston suhde maailmankuvaan toimii ilmeisesti muuta kautta kuin tuo
      hypoteesi antaa ymmärtää.

      Tuo eskimoiden satojen sanojen sanasto "lumesta" ei pidä paikkaansa,
      ainakaan wikipedian mukaan.

      Kyllä suomalaisilla on myös eri sanoja lumelle, jos on kokemuksia hiihtämisestä.
      Oli myös suksirasvoja eri keleille, tietyt lumityypit, nuoska, tekivät
      hiihtämisen mahdottomaksi ilman oikeita suksirasvoja.

      Sanalla on yhteys olelliseen asiaan, joka on käsite, käsitteet vaikuttavat
      maailmankuvaan eivät sanat, ne ovat hieman eri asioita.

      Voidaan sanoa lumitapauksesta, suomalaisilla on useita käsitteitä lumesta,
      ehkä vähemmän kuin eskimoilla jotka käyttävät koiravaljakoita ja joilla on
      kylmempi ilmasto.

      Sanavarasto vastaa paljolti käsitevarastoa. Mutta käsitteitä aivot luovat
      jatkuvasti.

      R.

      • Anonyymi

        Intian mukaan ihmisessä on kolme hienojakoista elementtiä:

        Ego eli tahdonvoima joka kehittyy oikeanlaisessa seurassa.

        Äly joka kehittyy kuvia ja patsaita katselemalla ja kopeloimalla.

        Mieli eli tunne-elämä joka kehittyy leikkimällä.

        Nämä kolme elementtiä vaikuttaa siihen millainen maailmankuva on. Itse esim leikin paljon ja Mieli on hallitseva elementti. Suhtaudun luontoon ja tietoon siitä tunnepitoisesti. Se merkitsee että en ole utelias tietämään meteorologiaa vaan tuntemaan tuulenpuuskat ihollani.

        Ego antaa tahdonvoimaa tuntea maailmaa kaavojen, matematiikan, logiikan ja luonnonlakien kautta. Tahtoo selvittää miksi planeetat pyörivät milläkin nopeudella.

        Älystä en tiedä mitään. Sillä hylkäsin kaikki kuvat jo lapsena. Myös mielen kuvat ja meditoinnin.
        Miten mahtaa Äly maailmankuvaa tuottaa?


      • Anonyymi

        "Sanavarasto vastaa paljolti käsitevarastoa. Mutta käsitteitä aivot luovat
        jatkuvasti."

        Miten aivot luovat käsitteitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sanavarasto vastaa paljolti käsitevarastoa. Mutta käsitteitä aivot luovat
        jatkuvasti."

        Miten aivot luovat käsitteitä?

        "Miten aivot luovat käsitteitä?"

        Hyvä kysymys, ehkäpä luomalla yhteyksiä lisää aivosolujen välille.

        Joka tapauksessa kyse on automaattisesta tapahtumasta jos vain
        käyttää aivojaan, alkaen jo sikiövaiheesta aina vaikka loppumetreille
        saakka.

        R.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 345
      4991
    2. Kun katsoin häntä

      Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      16
      2266
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

      kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      194
      2129
    4. Haluisin niin

      Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      107
      1496
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

      On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      81
      1427
    6. Minkälainen koti

      kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      1002
    7. Nyt mielipiteitä kehiin?

      Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      57
      997
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

      Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      2
      959
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

      Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      864
    10. Ei lumous lopu koskaan

      Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      59
      786
    Aihe